Ga naar inhoud

Winterbanden essentieel voor de verkeersveiligheid !?


EdK
 Delen

Aanbevolen berichten

Kun je dan een handje helpen met de juiste interpretatie?

 

Overigens de menselijke anatomie, in combinatie met g-krachten, is een wetenschap op zich met legio variabelen. Ik schat dat ik een van de weinige studies heb gedaan, waar ik moest leren hoe hard je een mens 'kan laten stuiteren' waarbij ie het kan overleven. Maar als ik me goed herinner, over je werk, heb je daar vanuit je werk waarschijnlijk ook wel mee te maken gehad. De reden dat ik het moest leren was simpel: het is onzin om een voertuig zo sterk te maken dat het voertuig de impact van een ongeluk goed doorstaat, maar de inzittenden niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wellicht ook weer eens een idee om 4-seizoenssloffen onder de aandacht te brengen?

http://www.autobild.de/artikel/ganzjahresreifen-test-2013-195-65-r-15-4400615.html

 

imho zeer zeker in ons van-alles-wat-maar-nooit-echt-extreem-sneeuwrijk-of-anderszins-heet-nat-droog-weer landje, een aardig alternatief voor specifieke zomer- c.q. sneeuw banden. :idee3:

Welke zijn dan de beste vier seizoenbanden? Moet tegen einde van de maand nieuwe banden kopen voor de Honda en ben van plan om vierseizoen banden te kopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zonder een test te bekijken, denk ik dat je eerst voor je zelf moet beoordelen welke eigenschappen je belangrijk vindt bij een 4-seizoenenband. Dat kan betekenen dat voor Jantje een heel andere band er als beste uitkomt, als voor Pietje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn punt was alleen dat het waarschijnlijk om veel te kleine absolute aantallen gaat (ongevallen met letsel met winter- vs zomerbanden onder gelijke condities, tenminste dat mag ik aannemen) om op betrouwbare wijze statistiek op los te laten. Beter is daarom gewoon uit te gaan van de grondstoffelijke eigenschappen van het respectieve soort rubber en de daarmee gepaard gaande effecten op het rijgedrag van het voertuig. Op die manier kun je dan wel degelijk conclusies trekken wat betreft de veiligheid van een en ander.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

, denk ik dat je eerst voor je zelf moet beoordelen welke eigenschappen je belangrijk vindt bij een 4-seizoenenband. Dat kan betekenen dat voor Jantje een heel andere band er als beste uitkomt, als voor Pietje.

Ehhh, is dat zo?

Deelnemen met je auto aan het verkeer is niet een kwestie van alleen-op-de-wereld.

M.a.w. de eigenschappen die zorgen voor een algeheel veiliger verkeersbeeld tijdens het autorijden, zijn belangrijk. Dus m.a.w. niet wat je alleen zelf vindt, maar overall...

Welke zijn dan de beste vier seizoenbanden?

Moet je de test lezen... ;)

 

De Goodyear Vector 4Seasons en de Falken Euro AllSeason AS200 komen goed uit de test.

Maar zoals met alles wat 'universeel' moet zijn, is het een compromis.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Banden zijn zo goed als de bestuurder die ze gebruikt. Het zijn eigenlijk maar hulpmiddelen om (veilig) door het verkeer te komen. M.a.w. gladde banden onder een auto die niet gebruikt wordt zijn niet gevaarlijk ook niet als een meter sneeuw ligt. :)

Maar op dit forum en ook bij de buren lijken (winter)banden vaak magische eigenschappen te beschikken :heks: . In mijn beleving zit de belangrijkste factor toch echt achter het stuur. En niet bij Vredestein, Goodyear, Continental enz :D :D :D .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Moet je de test lezen... ;)

 

De Goodyear Vector 4Seasons en de Falken Euro AllSeason AS200 komen goed uit de test.

Maar zoals met alles wat 'universeel' moet zijn, is het een compromis.

Moet je de test niet kopen?

In 2011 was deze ook de beste in een test van Testaankoop, hoewel hij zeker niet kon tippen aan winterbanden.

Maar denk wel dat het beter zal zijn dan een zomerband in de winter.

Wij zullen hier eens op prijzenjacht gaan :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zonder een test te bekijken, denk ik dat je eerst voor je zelf moet beoordelen welke eigenschappen je belangrijk vindt bij een 4-seizoenenband. Dat kan betekenen dat voor Jantje een heel andere band er als beste uitkomt, als voor Pietje.

 

 

Ehhh, is dat zo?

Deelnemen met je auto aan het verkeer is niet een kwestie van alleen-op-de-wereld.

M.a.w. de eigenschappen die zorgen voor een algeheel veiliger verkeersbeeld tijdens het autorijden, zijn belangrijk. Dus m.a.w. niet wat je alleen zelf vindt, maar overall...

 

Maar zoals met alles wat 'universeel' moet zijn, is het een compromis.

 

Ik denk dat je met je laatste zin hetzelfde bedoelt als Cordoba. Een vier seizoenen band is een compromis. Dat betekent dat er onder de vier seizoenenbanden banden zullen zijn die beter zijn in sneeuw, en dat er banden zullen zijn die beter zijn in regen, en wellicht ook nog goeie zomervarianten. Afhankelijk van je eigen omstandigheden en gebruik zul je dan dus een keuze moeten maken, waarbij de beste band voor jou wel eens een heel andere kan zijn dan de beste band voor mij,

 

 

Banden zijn zo goed als de bestuurder die ze gebruikt. Het zijn eigenlijk maar hulpmiddelen om (veilig) door het verkeer te komen. M.a.w. gladde banden onder een auto die niet gebruikt wordt zijn niet gevaarlijk ook niet als een meter sneeuw ligt. :)

Maar op dit forum en ook bij de buren lijken (winter)banden vaak magische eigenschappen te beschikken :heks: . In mijn beleving zit de belangrijkste factor toch echt achter het stuur. En niet bij Vredestein, Goodyear, Continental enz :D :D :D .

 

Tsja, dat is een feit. Maar dat is een factor die losstaat van wat een goeie of de beste band is (en vaak een beetje een dooddoener).

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat je met je laatste zin hetzelfde bedoelt als Cordoba. Een vier seizoenen band is een compromis. Dat betekent dat er onder de vier seizoenenbanden banden zullen zijn die beter zijn in sneeuw, en dat er banden zullen zijn die beter zijn in regen, en wellicht ook nog goeie zomervarianten. Afhankelijk van je eigen omstandigheden en gebruik zul je dan dus een keuze moeten maken, waarbij de beste band voor jou wel eens een heel andere kan zijn dan de beste band voor mij,

 

 

 

 

Iedere band is een compromie zomer, winter of viersiezoenen band. Alleen is bij de ene band het het compromie groter dan bij de andere. Dat betekent dat de idealen band niet bestaat. :onzeker:

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Rosinfield: dan had ik je inderdaad verkeerd begrepen. Als ik je goed begrijp ga je voor de fysische test/eigenschappen, en het mentale effect sla je over ('ik rij op winterbanden, dus ik hoef niet op te letten of voorzichtig te zijn').

 

@captain hook: jij geeft wel een heel eigen interpretatie aan mijn woorden. Wat ik bedoel, is wat vindt je belangrijker stuureigenschappen of remeigenschappen om een voorbeeld te noemen, of om het plastischer te zeggen: als er ineens een obstakel op je weg komt, stuur je er dan omheen, of ga je vol in de remmen. Ook voor andere eigenschappen kun je dergelijke afwegingen maken, bijvoorbeeld weggedrag op sneeuw, op ijs, op natte weg en droge weg. Bij het maken van afwegingen van wat voor jou belangrijk is, hou je als het goed is rekening met het gebruik dat je van de banden denkt te maken, en de eigenschappen van je auto, en je eigen vaardigheden/zwakke punten. En als er regelmatig verschillende mensen met de auto rijden, probeer je daar dus ook een optimale mix te vinden. Heeft dus weinig te maken met 'alleen' op de wereld/weg te maken. Als je bijvoorbeeld regelmatig op wegen moet rijden voordat de gladheidsbestrijding op die wegen op gang is gekomen, maak je mogelijk een andere afweging als iemand die makkelijk thuis kan blijven of later op pad gaan, tot de wegen beter zijn.

 

Marco had inderdaad vrij goed ingeschat wat ik bedoelde met

 

Dat kan betekenen dat voor Jantje een heel andere band er als beste uitkomt, als voor Pietje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat ben ik niet met u eens.

Winterbanden bewijzen niet alleen bij sneeuw hun voordeel, maar bij alle winterse ongemakken. De rubber is zachter heeft daardoor meer grip op de weg dan zomerbanden in winterse omstandigheden.

Als ik de winterbanden gebruik slijten mij zomerbanden niet, en andersom. Het enige wat je als extra kosten zou kunnen opvoeren, is een set (stalen)velgen. Mijn set stalenvelgen gebruik ik al 10 jaar. De LM zijn nog steeds als nieuw. Ik heb bijna 40.000 km gereden en het profiel van de zomerbanden als de winterbanden is nog ruim voldoende.

Stel dat je een aanrijding zou kunnen verkomen door winterbanden te gebruiken. Dan heb je ze al dubbel en dik eruit. Een beetje aanrijding kost al snel meer dan € 1000,-- :) l

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het seizoen is begonnen, de jacht is geopend. De zoektocht naar die ene essentiële variabele is al weer begonnen :)

 

Terwijl de herfstkleuren nog nét niet op z'n mooist zijn, en de eerste eerste Sinterklaasartikelen al weer in de schappen liggen. Dat laatste is trouwens later dan voorgaande jaren valt me op. Eerdere jaren kon je zo'n twee weken na de zomervakantie hier al over struikelen. Als dat zelfs mogelijk is, misschien zouden we dan niet zozeer het winterbandenseizoen, maar toch vooral het winterbandendiscussieseizoen kunnen verkorten.

 

Sinterklaas komt dit jaar overigens met de stoomijsbreker met spikes op de schoepraderen.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

....als de weg het niet toelaat blijf je beter thuis om ongevallen te vermijden!

Dit is het beste maar dat moet je dus vanuit huis kunnen werken of je afspraak verzetten! Als je niet vanuit huis kunt werken en je afspraak kan niet verzet worden, wat dan? Dan ga je toch de weg op, afstand houden natuurlijk, spiegelen om te kijken of ze genoeg afstand tot jou bewaren, en dan het liefst met de winterbanden/4-seizoensbanden om jouw velgen! Toch?

Ik rijd al jaren met winterbanden in de winterperiodes, ik kan veel afspraken plannen maar de sneeuw kun je nooit plannen! Dat overkomt je.

Het liefst zou ik, in sommige gevallen, ook thuis blijven als alle alarms weer eens afgaan! Maar ja, lukt niet altijd....

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat kost deze veiligheid dan eigenlijk?

Ik heb een aanbieding voor 1050 euro incl btw.

Dat zijn dan Vredestein banden om 17" LMV die ik er bij heb besteld.

Mijn collega heeft 16" banden, ook met LMV besteld! Deze kosten 850 euro incl btw.

Incl alles dus ook montage etc!

Wil je geen LMV, dan krijg je zwarte stalen velgen die 140 euro goedkoper zijn, in een set van 4.

Ze liggen bij ons op kantoor in de opslag trouwens.

Dit is allemaal te "krijgen" bij Van Den Enghel Bandenservice in Purmerend.

Via formuleden EdK en Rosinfield kwam ik hier terecht die al het nodige voorwerk hebben verricht qua prijs onderzoek etc!

Chinese banden kan ook, dan gaat er 200 euro van de prijs af....

Kumho banden zijn dat dan!

Link naar reactie
Delen op andere sites

@SuperSativa: dus als het glad is, moet personeel van bijvoorbeeld ziekenhuis thuisblijven, of ambulancechauffeur moet thuisblijven als het glad is? Zijn maar een paar voorbeelden van mensen die echt niet (in grote aantallen) thuis kunnen blijven als het glad is, en niet of nauwelijks vanuit huis kunnen werken, en zo zijn er nog veel meer voorbeelden.

 

Het niet slijten van de ongebruikte bandenset (in de winter de zomerbanden, in de zomer de winterbanden) is een mooi argument voor km-vreters. Voor iemand die 10.000 km per jaar rijdt, verdeeld over 2 banden sets, die heeft na 10 jaar pas 50.000 km op elke bandenset staan. Dan heb je dus allang en breed te maken met verdroging van het bandenrubber, waardoor je dus juist extra risico loopt. En wie rijdt er 10 jaar met dezelfde auto? De beste/ meest veilige keuze is dus echt per persoon verschillend en bovendien afhankelijk van het geld dat je eraan wil/kan besteden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

 

Het niet slijten van de ongebruikte bandenset (in de winter de zomerbanden, in de zomer de winterbanden) is een mooi argument voor km-vreters. Voor iemand die 10.000 km per jaar rijdt, verdeeld over 2 banden sets, die heeft na 10 jaar pas 50.000 km op elke bandenset staan. Dan heb je dus allang en breed te maken met verdroging van het bandenrubber, waardoor je dus juist extra risico loopt.

Verdroging van de banden is vooral een gevolg van slecht opslag. Thuis liggen de banden in de garage, donker en koel, zo blijven ze lang goed In 2010 heb ik na 8 jaar nieuwe winterbanden gekocht. In die oude banden zaten toen nog geen droogte scheurtjes.

Laatst aan een Fiesta gewerkt daar zaten banden van 12 jaar oud onder maar daar vielen de droogte scheurtjes best nog wel mee.kwam er in ieder geval zo mee door de APK.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Winterbanden zijn en blijven altijd een leuk onderwerp van discussie ;).

 

Mijn eerste winterbanden heb ik inclusief velg overgenomen van iemand die ze echt alleen een weekje wintersport per jaar er onder had. Toen 3 jaar oud en nog 8-9 mm profiel! Dan ben je inderdaad erg duur uit als je het omrekent (ik niet met mijn € 200 ;) ).

 

Maar winterbanden heb je voor de koude periode als het pak hem beet overdag iets van 15 graden is. Dan is het de rest van de dag vaak (ver) beneden de 10 graden en dan komen de sterke punten van de winterbanden aan bod. Dat is in mijn beleving van medio oktober tot eind maart. Dan tik ik ongeveer 10.000 kilometers weg en de banden kosten me nog geen € 1000 en gaan een jaar of 4 mee. Dus € 250 per seizoen en dat is dus nog geen 3 cent de kilometer en dan reken ik nog geeneens mee dat de slijtage aan mijn zomerbanden misschien 2 cent minder is... Een dot gas geven bij het wegrijden kost meer per kilometer en levert minder "veiligheid" op ;)

 

Het werkt dus niet alleen bij sneeuw, maar ook bij "kou" in het algemeen. Als de sneeuw dan eens valt lach je iedereen met zomerbanden uit tenzij die stuntels / sukkels voor je rijden.

Mocht je ook nog eens in het buitenland onderweg zijn (met name Duitsland en de Alpenlanden) moet je wel met winterbanden (in ieder geval banden met het sneeuwsymbool) onderweg zijn anders loop je ook nog eens andere risico's. Bekeuring en/ of aansprakelijkheid als je een ongeluk krijgt is dan al snel duurder dan die cent per kilometer. De bekeuring kun je overigens al krijgen als je "blijft" liggen door de winterse omstandigheden en het verkeer belemmert. Je mag dan ook nog eens voor de sleepdiensten gaan betalen...

 

Wel even opletten, in Oostenrijk en Zwitserland gelden winterbanden onder de 4 mm als zomerbanden!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar winterbanden heb je voor de koude periode als het pak hem beet overdag iets van 15 graden is. Dan is het de rest van de dag vaak (ver) beneden de 10 graden en dan komen de sterke punten van de winterbanden aan bod. 

 

 

En dat is nu net hetgeen wat je nooit in een vergelijk tussen winter en zomerbanden tegenkomt. Wat ik wel eens getest zou willen zien is een zomer vs winterband op een droge weg bij een temperatuur onder de 10 graden. Mijn persoonlijke ervaring/persoonlijk gevoel (wat bewijzen kan ik het niet) is dat de continental energiezuinige banden het dan nog altijd beter afbrengen dan de dunlop SP wintersport 4d winterbanden die er in de winter onder moeten (ik heb geen keus is onderdeel van ons leasepakket).

En ja als er echt sneeuw op de weg ligt dan doen de Dunlops het beduidend beter, maar die sneeuw ligt er hooguit een dag op de plekken waar je met z'n allen rijdt, op alle N en A wegen is doorgaans goed gestrooid en is de weg nat ipv dat er sneeuw ligt. Dan heb ik het uiteraard wel enkel en alleen over NL. Hoe het in het buitenland is weet ik niet, ik kan me voorstellen dat het in de wintersportgebieden onontbeerlijk is, maar dat zijn andere omstandigheden dan hier in NL.

 

Maar goed, volgens mij kunnen we de uitkomsten van de discussie hieromtrent nog wel terughalen van vorig jaar (of vorige jaren). Daarbij is iedereen het erover eens dat op een besneeuwde weg een winterband het met gemak wint van de zomerband. Dat wil niet zeggen dat je met een aangepaste rijstijl de weg met een zomerband in NL niet op zou kunnen. (maar dat is mijn persoonlijke mening)

De discussie die telkens terugkomt is dat een winterband het altijd beter zou doen in winterse omstandigheden, en daarover verschillen de meningen nogal, ik ben benieuwd hoelang het draadje dit jaar gaat worden, de pepernoten liggen nog maar net in de winkel en het kwik is pas net onder de 20 graden..

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe