Ga naar inhoud

Alle activiteit

Deze stream update zichzelf

  1. Afgelopen week
  2. De Škoda Octavia is onlangs vernieuwd. In de volgende video word je in 60 seconden helemaal bijgepraat. Škoda’s bestseller ziet er dynamischer uit dan ooit tevoren. De LED-koplampen hebben een nieuw sportiever design. De LED Matrix-koplampen die deel uitmaken van een optioneel verlichtingspakket geven nog meer licht en zijn uitgerust met een fraai designelement. LED-achterlichten zijn altijd standaard. Op de Business Edition en Sportline Business bevatten ze bovendien dynamische richtingaanwijzers. Hoe mooi dat eruitziet, weet je als je de video bekijkt: Ruim als vanouds Sommige dingen moet je in ere houden, zoals de riante interieurruimte van de Octavia. Zoals je in de video ziet, is de Octavia dan ook net zo ruim als altijd. Wat wel veranderd is, is het centrale touchscreen. Dat is groter dan eerst, tot maar liefst 13 inch (de omvang die je in de video ziet). Dit scherm is standaard op de Octavia Business Edition Plus. Verder is het interieur voorzien van nieuwe, duurzamere materialen die er ook nog eens luxe uitzien. De Business Edition Plus kun je samenstellen op Škoda.nl. Of ga je liever voor sportief en kies je voor de Sportline Business? Lees ook: Een dikke plus voor de Octavia Business Edition Plus De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. Lees hier het volledige artikel
  3. Tadej Pogacar wint 111e editie Ronde van Frankrijk en bijbehorende door Škoda Design ontworpen trofee Klaus Zellmer, voorzitter van de Raad van Bestuur van Škoda Auto, overhandigde Groene Trui-trofee aan Biniam Girmay, de winnaar van het puntenklassementGecamoufleerde elektrische Škoda Elroq beleeft publieksdebuut tijdens laatste etappeSamenwerking Škoda en Tour de France verlengd tot en met 2028Leusden, 22 juli 2024 – De 111e editie van de beroemdste wielerwedstrijd ter wereld, de Tour de France, bereikte gisteren zijn hoogtepunt met de slotetappe die eindigde in het Zuid-Franse Nice. Voor het eerst vond de finish buiten Parijs plaats, vanwege de naderende Olympische Spelen. Dat was echter niet de enige verrassing in de oudste etappekoers ter wereld. In de laatste etappe kreeg het peloton namelijk gezelschap van een gecamoufleerde Elroq. Het nieuwe, volledig elektrische model van Škoda beleeft dit najaar zijn officiële wereldpremière. Tijdens de slotceremonie ontving Tadej Pogacar, de winnaar van het algemeen klassement, een door Škoda Design ontworpen kristallen trofee. Biniam Girmay, de winnaar van het puntenklassement, kreeg de Groene Trui-trofee overhandigd uit handen van Klaus Zellmer, voorzitter van de Raad van Bestuur van Škoda Auto. Škoda support de Tour inmiddels al 21 jaar en deze samenwerking is nu verlengd tot en met 2028. Het merk is momenteel partner van twintig top-wielerevenementen, waaronder sinds 2022 de Tour de France Femmes avec Zwift, een uit acht etappes bestaande wielerronde voor vrouwen. De editie van 2024 gaat op 12 augustus van start in Rotterdam en eindigt op 18 augustus op de bekende Alpe d’Huez. “Ik wil de winnaars feliciteren, evenals alle andere deelnemers die deze fascinerende ronde van bijna 3.500 kilometer met succes hebben volbracht”, verklaart Klaus Zellmer, bestuursvoorzitter van Škoda Auto. “Het is geweldig dat Škoda, al jarenlang hoofdpartner van dit evenement, hier deel van kon uitmaken door het officiële wagenpark te leveren. Het ging in totaal om 205 auto’s, inclusief de auto van de Tour-directeur. Het was ook geweldig om een bijdrage te kunnen leveren aan het duurzamer maken van Tour de France met onze elektrische en plug-in hybridemodellen. Ik weet zeker dat de fans wereldwijd hebben genoten van de editie van dit jaar en ik ben er trots op dat onze samenwerking met het topwielrennen tot en met 2028 is verlengd.” Verrassing tijdens de laatste etappe: Škoda Elroq maakt zijn debuutAls hoofdsponsor voorzag Škoda het organisatieteam van de Tour van 205 Škoda-modellen. Waaronder twee ‘red cars’, een Enyaq en een Superb die zoals gebruikelijk door Tour-directeur Christian Prudhomme werden gebruikt om het peloton te leiden. Een onverwachte bonus voor de toeschouwers was de gecamoufleerde auto die meereed tijdens de laatste etappe: de Elroq, het nieuwe, volledig elektrische model van Škoda. De Škoda Elroq is een compacte SUV in de momenteel populairste klasse in Europa. De auto is vormgegeven volgens de nieuwe Modern Solid designtaal, die het design van Škoda-modellen naar een nieuw niveau brengt. De auto die zich in de laatste etappe van de Tour de France bij het peloton voegde, was gecamoufleerd, omdat de officiële wereldpremière pas dit najaar plaatsvindt. Met een ruim interieur, compacte buitenmaten en slimme opbergvakken is de Elroq perfect geschikt om in en rond de stad in te zetten. Vermogens van 125 kW tot 220 kW, een actieradius van maximaal 560 kilometer* (WLTP) en de mogelijkheid om de accu in 28 minuten van 10 tot 80 procent op te laden maken hem ook de perfecte metgezel voor lange reizen. De lancering van de Škoda Elroq markeert het begin van Škoda’s nieuwe elektrische offensief, waarbij het merk de komende jaren zes volledig elektrische modellen op de markt brengt. Škoda en de Tour de France – een samenwerking die al 21 jaar standhoudt Škoda Auto ondersteunt het grootste wielerevenement ter wereld sinds 2004 als Officieel Hoofdsponsor en als autoleverancier. Daarnaast is Škoda Design al 14 jaar verantwoordelijk voor het ontwerpen van kristallen trofeeën voor de winnaar van het algemeen klassement, de winnaars van de punten- en bergklassementen en de beste jonge renner. De Škoda-designers creëren de vorm en het ontwerp van de trofee van kristalglas, maar de productie vindt plaats bij Lasvit, een glasfabriek in het Tsjechische Nový Bor. De trofee is 60 cm hoog, weegt 5 kg en is elk jaar anders, omdat hij met de hand wordt uitgesneden. Daarnaast sponsort Škoda al tien jaar de Groene Trui-trofee voor de winnaar van het puntenklassement van de Tour de France. Wielrennen op topniveau met ondersteuning van ŠkodaŠkoda Auto heeft de samenwerking met A.S.O. dit jaar uitgebreid en is nu partner van in totaal twintig internationale professionele en amateurcompetities. Het merk sponsort onder andere L’Étape Czech Republic by Tour de France, een lokale wielerronde voor amateurs, en sinds 2022 ook de Tour de France Femmes avec Zwift, een ronde voor vrouwen over acht etappes, waarvan de editie in 2024 op 12 augustus in Rotterdam start en op 18 augustus op de Alpe d’Huez eindigt. De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. Lees hier het volledige artikel
  4. Škoda heeft een hal in gebruik genomen die hoger is dan de hoogste berg van Oostenrijk, waar winden waaien en de temperatuur kan oplopen tot 50 graden Celsius. Klinkt als de nieuwste attractie van een pretpark, maar iedereen kijkt er heel serieus. Prototypes spelen een cruciale rol in de ontwikkeling van nieuwe Škoda-modellen. Ze krijgen het zwaar te verduren, want ze worden onderworpen aan de meest extreme omstandigheden. Die vind je bijna niet in Nederland. Hier is alles vlak, op enkele heuvels in Zuid-Limburg na. Maar die zijn niet uitdagend genoeg. En ook ons klimaat kent geen uitersten, al wil het wel eens flink stormen en regenen. Eeuwige sneeuw De Grossglockner daarentegen is een heel ander verhaal. Met bijna 3800 meter is dit de hoogste berg van Oostenrijk. Hier vind je eeuwige sneeuw en als het winter is, is het hier belachelijk koud. Om op de top te komen, moet je ontelbare haarspeldbochten trotseren. Dit zijn ideale omstandigheden om bijvoorbeeld de remmen van een nieuwe Škoda te testen. Er is echter één probleem: de Grossglockner is niet altijd open. Peentjes zweten Maar als de berg niet naar Mohammed komt, komt Mohammed wel naar de berg. Dus heeft Škoda een nieuwe testlocatie geopend waar de omstandigheden van de Grossglockner nagebootst kunnen worden. Sterker nog: de ‘Škoda-berg’ is met 5500 meter nóg hoger. Grappig genoeg ligt het testcentrum in werkelijkheid maar 220 meter boven zeeniveau, in Škoda’s thuisbasis Mladà Boleslav. Er kunnen temperaturen van -7 tot +50 graden Celsius nagebootst worden en een luchtvochtigheid van 10 tot 95 procent. Peentjes zweten dus. De omstandigheden waaronder dit allemaal gebeurt, zijn zo levensecht dat bij hoogtes boven 2500 meter alleen robots achter het stuur mogen plaatsnemen. Voor mensen is de lage luchtdruk ongezond. Snelheden tot 265 km/h Ook de autosportafdeling van Škoda is in zijn nopjes met de nieuwe testlocatie, want hier kunnen vermogens tot ruim 400 pk en snelheden tot 265 km/h gesimuleerd worden. Een speciale baan met ventilatoren bootst de luchtstromen rond de auto na en simuleert zonnestralen met een lichtintensiteit tot 1200 W/m2. Zo fel is de zon rondom de evenaar. De testlocatie is opgezet om prototypes van nieuwe Škoda-modellen uitgebreid te kunnen testen. Zoals het koelsysteem en de aandrijflijn. Maar ook de emissies en het verbruik. Het testlaboratorium beschikt namelijk over aangrenzende temperatuurkamers en emissiecabines met geavanceerde systemen om dit uiterst nauwkeurig te meten. Dikke betonnen muur De medewerkers van Škoda zien wat er allemaal in de hermetisch afgesloten testruimte gebeurt. Een raam, dat verwarmd en geventileerd kan worden, biedt vanuit de controleruimte zicht op de auto. Om vanuit hier in de testruimte te komen, moeten ze door een speciale deur en een luchtsluis die door een 85 centimeter dikke betonnen muur loopt. Deze muur is zo dik omdat in de testruimte de drukverschillen zo groot kunnen zijn, dat een dunnere constructie eronder zou lijden. Lees ook: Dit hoop je in het echt nooit mee te maken De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. Lees hier het volledige artikel
  5. Eerdere
  6. Ben vaak op een zwarte zaterdag in Frankrijk op reis geweest, maar nooit in een file gestaan. Wat ze in Frankrijk een zwarte zaterdag noemen heet in Nederland een normale avondspits.
  7. EdK

    Walnutblasting

    Nu duidelijk mbt het doel van de plaatjes. Duidelijk om de beste air flow met zo min mogelijk verstoring ( wervelingen ) in je blok te krijgen. En vervuiling die er op zat geeft dus al een flinke verstoring daarin.
  8. Op zaterdag trek je eropuit. En dan kun je rekenen op Škoda. Toch zijn er ook zaterdagen waarop je je Škoda beter voor de deur kunt laten staan… Zaterdagfamilies. Je komt ze overal tegen. Op het sportveld, in de zaal, op de pedalen. Want er is toch niks leukers dan op zaterdag met je cluppie op pad. En wat je ook gaat doen, op Škoda kun je rekenen. Maar er zijn zaterdagen waarop je er slim aan doet om juist niet de weg op te gaan. ‘Zwarte zaterdagen’ Op sommige zaterdagen in het jaar is het namelijk zo ontzettend druk op de weg, dat er geen doorkomen aan is. Ze worden ‘zwarte zaterdagen’ genoemd. Zwart is niet de vrolijkste kleur en inderdaad: als je dan de weg opgaat, word je eerder chagrijnig dan vrolijk. Dat het op zwarte zaterdagen zo druk op de weg is, heeft te maken met het vakantieverkeer. De vakanties zijn begonnen en veel mensen kunnen geen moment wachten om daadwerkelijk hun koffers te pakken, de auto in te stappen en op weg te gaan. Tel hier het normale verkeer en de mensen bij op die een weekendje op pad gaan en je hebt de poppen aan het dansen. Geen pretje Het gevolg is vaak dat je achteraan de file moet aansluiten. Hierdoor kan de extra reistijd zomaar met enkele uren oplopen. In de zomer van 2021 was de extra vertraging op de Route du Soleil in Frankrijk zelfs zes uur! En ook in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland stonden toen megalange files met een extra reistijd van 3,5 uur. Geen pretje. De zwarte dagen op de Franse snelwegen voor 2024 zijn: zaterdag 27 juli zaterdag 3 augustus Op deze dagen verwacht de ANWB ‘topdrukte’ in zowel noordelijke als zuidelijke richting. De zaterdagen waarop het ‘zeer druk’ wordt, zijn: zaterdag 20 juli zaterdag 10 augustus zaterdag 17 augustus zaterdag 31 augustus Goed nieuws voor wie door Duitsland rijdt: op geen enkele zaterdag wordt door de ANWB ‘topdrukte’ verwacht zoals in Frankrijk. Maar er zijn wel zaterdagen waarop het op de autobahn in beide richtingen ‘zeer druk’ wordt, namelijk: zaterdag 13 juli zaterdag 20 juli zaterdag 27 juli zaterdag 3 augustus zaterdag 10 augustus zaterdag 17 augustus zaterdag 24 augustus zaterdag 31 augustus zaterdag 7 september Minder vakantieverkeer op andere dagen Je ziet het, op bijna elke zaterdag in juli en augustus wordt het razend druk op de Duitse snelwegen. Op vrijdag of zondag vertrekken, verzacht de filepijn enigszins maar ook dan kan het druk worden. Op de ‘verkeersdruktekalender’ van de ANWB kun je een dag kiezen waarop er veel minder vakantieverkeer is. Ook vind je hier de verwachte verkeersdrukte in andere Europese landen, zoals België en Oostenrijk. Lees ook: Zo hard mag je in deze Europese vakantielanden De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. Lees hier het volledige artikel
  9. VAG-man

    Walnutblasting

    In mijn eerste post zie je op de laatste foto's van die plaatjes. In dit filmpje kan n je goed zien waar ze zitten. Ze zorgen voor een splitsing van de lucht in je inlaatspruitstuk volgens de garage.
  10. Is onze F1creporter met vakantie ?? En dat midden in het F1 seizoen ?? Godsgeklaagd................
  11. Nieuwste modelgeneraties geven vervolg aan Škoda’s track record van vijfsterrenbeoordelingenSuperb met scores van respectievelijk 93% en 87% beoordeeld als op één na veiligste auto in de Euro NCAP ranglijst voor 2024Kodiaq scoort 89% voor bescherming van volwassenen en 83% voor bescherming van kinderenDe gloednieuwe Škoda Kodiaq en Superb hebben hoge scores behaald in de onafhankelijke veiligheidstests van Euro NCAP. Beide modellen scoorden het maximale aantal van vijf sterren, wat een ononderbroken resultaat oplevert – zelfs onder de strengere beoordelingscriteria die in 2023 werden geïntroduceerd. Sinds 2008 heeft elk nieuw Škoda-model bij de botsproeven een score van vijf sterren behaald. ‘‘De veiligheid van onze klanten en alle andere weggebruikers is onze topprioriteit. Daarom zijn we verheugd dat we opnieuw vijf sterren hebben gekregen voor de nieuwe Kodiaq en Superb. We zijn vooral trots op onze sterke resultaten voor de bescherming van volwassen inzittenden en kinderen”, verklaart Johannes Neft, Škoda Auto bestuurslid voor Technische Ontwikkeling. Hoge scoresVolgens de in 2023 door Euro NCAP geïntroduceerde strengere criteria ontvingen de nieuwe Superb en Kodiaq vijf sterren voor de bescherming van inzittenden. De Kodiaq behaalde daarbij 84% van het totale aantal punten, die worden gegeven over een scoringspercentage in vier categorieën: de bescherming van volwassen inzittenden (89%), de bescherming van kinderen (83%), de bescherming van kwetsbare weggebruikers (82%) en voor de aanwezige veiligheidsassistentiesystemen (78%). De nieuwe Superb scoorde 87% van het totaal aantal punten en noteerde 93% voor het beschermen van volwassen inzittenden, 87% voor de bescherming van kinderen, 82% voor de bescherming van kwetsbare weggebruikers en 80% voor de aanwezige veiligheidssystemen. Die score zet de Superb op de plek van op één na veiligste auto in de Euro NCAP ranglijst voor 2024 – een uitzonderlijke prestatie. Stevig als een ŠkodaDe carrosserie van beide modellen is ontworpen volgens de nieuwste normen en bevat onder warmte gevormde stalen onderdelen. Dit extreem sterke staal wordt voornamelijk toegepast in de A- en B-stijlen, het schutbord en de tunnelconsole. Bij een ongeval worden de inzittenden van beide modellen niet alleen beschermd door de stijve carrosserie en royale kreukelzones, maar ook door maximaal tien airbags voor de Škoda Superb (maximaal negen airbags voor de Kodiaq), waaronder een centrale airbag tussen de voorstoelen. Nieuwste veiligheidstechnologieTalrijke geavanceerde hulpsystemen in zowel de nieuwe Kodiaq als de Superb waarschuwen de bestuurder voor mogelijke aanrijdingen en helpen actief om deze te voorkomen of de gevolgen ervan te beperken. Op beide modellen is de lijst met standaard veiligheidssystemen aanzienlijk; deze omvat Front Assist met voorspellende bescherming voor voetgangers en fietsers, Side Assist inclusief Rear Traffic Alert, evenals Collision Avoidance Assist, Turn Assist, Crossroad Assist en Exit Warning. Travel Assist ondersteunt de bestuurder actief bij het controleren van de auto in lengte- en dwarsrichting en omvat naast Adaptive Cruise Control (ACC) ook Adaptive Lane Assist met wegwerk-herkenning, Crew Protect Assist, Traffic Jam Assist en Emergency Assist. Nieuwe nano-radarsensoren in de rechter- en linkerhoek van de voorbumper verbeteren de prestaties van assistentiesystemen als Front Assist of Crossroad Assist. De nano-radarsensoren in de achterste bumperhoeken vergroten het bereik van het aanwezige Side Assist. De nieuwe Vermoeidheidsherkenning controleert het gedrag van de bestuurder, beoordeelt het mogelijke vermoeidheidsniveau en activeert indien nodig visuele en akoestische waarschuwingen in de Virtual Cockpit. Over Euro NCAPHet European New Car Assessment Programme (Euro NCAP), opgericht in 1997, is een samenwerking tussen transportministeries, automobielclubs, verzekeringsverenigingen en onderzoeksinstituten uit acht Europese landen. Het programma voert botsproeven uit op nieuwe automodellen en beoordeelt hun actieve- en passieve-veiligheidvoorzieningen, evenals hun capaciteiten voor redding en herstel. Sinds 2020 worden de criteria om de drie jaar aangepast, waarbij het toepassingsgebied wordt uitgebreid met tertiaire veiligheidsaspecten als de noodoproepfunctie en de verspreiding van informatie over voertuigschade voor geïntegreerde reddingsoperaties. De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. Lees hier het volledige artikel
  12. De Škoda Kamiq is onlangs op meerdere punten vernieuwd. Die kunnen allemaal nooit in 60 seconden genoemd worden, denk je misschien. In de volgende video gaat Škoda de uitdaging aan; krijgt de Kamiq het voor elkaar om jou in 1 minuut te overtuigen? Je herkent de vernieuwde Škoda Kamiq aan zijn markante, rechtopstaande grille en standaard LED-koplampen. De gesplitste lichtunits waren al een belangrijk kenmerk van de compacte SUV en zijn nu nog nadrukkelijker aanwezig. De bovenste exemplaren zijn nog slanker dan voorheen, terwijl de onderste units juist groter zijn geworden. De TOP LED Matrix-verlichting die je in de onderstaande video voorbij ziet komen, is standaard op de extra sportieve Monte Carlo-uitvoering. Digitaler dan ooit De nieuwe Škoda Kamiq heeft standaard een 8-inch digitaal instrumentarium (20,3 cm) en een centraal display dat met 8,25 inch nog iets groter is en daardoor goed afleesbaar. Het scherm met navigatie dat je in de video ziet, is met een diameter van 9,2 inch nog groter. Dit maakt deel uit van het Navigatie Pakket Selection. Dat omvat ook het grotere digitale instrumentarium (‘Virtual Cockpit’) dat je in de video tegenkomt. Daarmee kun je het navigatiescherm ook recht voor je neus laten verschijnen. Op die manier mis je geen enkele aanwijzing. Enorme binnenruimte Wat je in de video lastiger kunt zien, is de enorme binnenruimte van de Škoda Kamiq, zoals de grote bagageruimte van 400 liter die je kunt uitbreiden naar zelfs 1395 liter. En ook de hoge zit en instap ervaar je pas echt goed als je het zelf uitprobeert. Dat kan bij de Škoda-dealer waar de vernieuwde Kamiq klaarstaat voor een proefrit. Wedden dat je binnen 60 seconden verkocht bent? Lees ook: Hoe de Škoda Scala jou in 60 seconden inpakt De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. Lees hier het volledige artikel
  13. De Škoda Enyaq die je hier ziet, is niet afgedankt omdat het voorportier wel heel ver open gaat en een achterportier ontbreekt. Dit showmodel heeft juist een belangrijke rol, omdat het maar liefst twintig ideeën voor het gebruik van duurzame materialen bevat. Officieel heet de auto IVET Show Car, maar die naam mag je meteen vergeten. Wat je moet onthouden, is zijn missie. Hij laat zien hoe in de auto-industrie meer gebruik kan worden gemaakt van duurzame materialen. Denk aan gerecyclede bumpers en interieurpanelen die voor een deel gemaakt zijn van oude matrassen. Nu vraag je je misschien af: oude matrassen in mijn Škoda? Maar veel ideeën vinden daadwerkelijk hun weg naar productiemodellen. “De showauto laat zien op welke plekken dit is gebeurd. Die zijn bij een normale auto niet zichtbaar, vandaar dat we de carrosserie open hebben gemaakt”, vertelt Petr Kraus van technische ontwikkeling bij Škoda. Minder afhankelijk van olie In vergelijking met de Škoda Enyaq die je in de showroom vindt, bevat de showauto meer dan het dubbele aan gerecycled kunststof. Petr: “Na 2030 moet ten minste 25 procent van het kunststof dat in auto’s wordt gebruikt gerecycled en dus duurzaam zijn. Bij Škoda willen we niet zo lang wachten en zijn we nu al aan de slag gegaan. Met als doel de ecologische voetafdruk van onze productie drastisch te verkleinen. Daarbij willen we minder afhankelijk zijn van olie, die normaal gebruikt wordt om kunststoffen te maken.” Een van de oplossingen is de toepassing van mono-materiaal. “De bekleding van stoelen en de binnenkant van portieren bestaat nu uit tot wel drie aan elkaar gelijmde lagen van verschillende materialen. Hierdoor is deze niet recyclebaar. De lagen van mono-materiaal zijn allemaal gemaakt van oude plastic flessen. Daardoor is deze bekleding wel recyclebaar”, legt Dalibor Kopáč uit, bij Škoda verantwoordelijk voor duurzame materialen. “Het mooie is dat de eigenaar van de auto het verschil niet merkt; het materiaal voldoet aan alle strenge eisen van Škoda op het gebied van hoe bekleding eruit moet zien en moet voelen.” Verminderen van de afvalstapel En hoe zit het met de eerder genoemde oude matrassen? Dalibor: “Die worden gebruikt voor geluidsisolatie of vloerdemping. Het kan nog ‘gekker’: van weggegooide yoghurtbekers maken we de binnenbekleding van portieren. Verder zijn de bumpers van de showauto gemaakt van oude bumpers en hebben we bij de afdekking van de dorpels gebruikgemaakt van oud frituurvet. De binnenkant van de wielkasten bestaat voor een deel uit de kunststof behuizing van oude accu’s. Hoe vreemd dit allemaal misschien ook klinkt, het levert een grote bijdrage aan het verminderen van de afvalstapel.” Duurzaamste Enyaq tot nu toe In totaal zitten in de showauto 340 plastic flessen van anderhalve liter verwerkt. Verder 22,6 kg aan oude bumpers en 4,6 kg aan oude accu’s. Er is 2,9 liter frituurolie gebruikt en 13,2 kg oude matrassen. Al met al moet dit wel de duurzaamste Škoda Enyaq tot nu toe zijn. Lees ook: 4 actiepunten van Škoda die de wereld een beetje groener maken De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. Lees hier het volledige artikel
  14. Business Editions: al het goede van de Superb inclusief extra luxeKeuze uit efficiënte mild-hybride en plug-in hybride aandrijflijnSuperb Business Edition: nu leverbaar vanaf € 44.490* Met een sterke uitstraling, veel ruimte, een weldadig interieur en veiligheid van het hoogste niveau zijn de Škoda Superb en Superb Combi misschien wel de meest ultieme zakenauto’s. De nieuwe Business Editions voegen daar een aantrekkelijke dimensie aan toe: een combinatie van veel extra luxe en scherpe prijzen. De Business Editions worden geleverd in combinatie met efficiënte mild- of plug-in hybride aandrijflijnen. De nieuwe Superb Business Edition is er vanaf € 44.490*. Een scherp en gestroomlijnd design met hightech details als LED-koplampen staat aan de basis van de nieuwe Škoda Superb. Mede dankzij de riante wielbasis biedt het interieur volop ruimte aan vijf inzittenden. Het ruimtelijke karakter komt ook in de vrije tijd goed van pas. Zo heeft de Superb Combi een bagageruimte waarvan de inhoud kan variëren van 690 tot 1.920 liter. Mooie materialen en hightech elementen als de Virtual Cockpit, een centraal geplaatst touchscreen en de naar eigen wens te configureren smart dials met geïntegreerd display dragen bij aan de sfeer van moderne luxe. Goede zaak: extra luxeDe nieuwe Business Editions van de Superb en Superb Combi verwennen bestuurder en inzittenden nu nog meer. Zo beschikken ze standaard over Kessy Advanced (keyless entry & start met walk away locking-functie), volautomatische airconditioning met drie klimaatzones, een 13 inch infotainment-touchscreen (normaal 10 inch), een draadloze verbindingsmogelijkheid voor smartphones (Wireless link) en fraaie 17 inch lichtmetalen velgen. Elke (zakelijke) rit wordt veiliger en relaxter door onder meer parkeersensoren voor en achter, de achteruitrijcamera en adaptieve cruise control. Elke Superb Business Edition heeft daarbij de comfortabele automatische DSG-transmissie aan boord. Altijd geëlektrificeerd De Superb Business Editions worden voor maximale efficiency altijd geleverd in combinatie met geëlektrificeerde aandrijflijnen. Om te beginnen is er de 1.5 TSI MHEV met 110 kW/150 pk voor zowel de hatchback als de Combi. Mild-hybridetechnologie maakt zeilen met uitgeschakelde motor mogelijk én kan bij het accelereren een powerboost verzorgen. De Superb Combi Business Edition is er ook met de nieuwste generatie plug-in hybridetechnologie, die een elektrische actieradius tot wel 133 km** mogelijk maakt. Daardoor zijn veel dagelijkse ritten zonder brandstofverbruik uit te voeren. De accu is snel te laden met maximaal 50 kW. Scherpe prijzenDe Škoda Superb Business Edition MHEV is er al vanaf € € 44.490* (Combi vanaf € € 45.990*). De prijs van de Superb Combi PHEV Business Edition start bij € 46.990*. De nieuwe modellen zijn online naar eigen wens samen te stellen in de configurator op Škoda.nl en te bestellen bij de Škoda-dealer. Met de komst van de nieuwe Business Editions zijn de First Edition introductie-uitvoeringen van de Superb enkel nog uit voorraad leverbaar. De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. * Alle prijzen in dit nieuwsbericht zijn, tenzij anders vermeld, inclusief BTW, BPM, kosten rijklaarmaken, recyclingbijdrage, legeskosten en eventuele beheerbijdrage. Zie voor verkoopinformatie Škoda.nl. Lees hier het volledige artikel
  15. In een aantal korte video’s laat Škoda zien hoe de nieuwe Škoda Kodiaq van minuut tot minuut gebouwd wordt. In de nieuwste video zie je hoe de SUV zijn gezicht krijgt. De grootste en ruimste SUV van Škoda wordt geproduceerd in de fabriek in Kvasiny, Tsjechië. Nadat de carrosserie is gekoppeld aan het chassis en de aandrijflijn, is het tijd om de Kodiaq zijn gezicht te geven. Dat wil zeggen: zijn grille, voorbumper en koplampen. Dit is een bijzonder moment, want nu zie je eindelijk heel duidelijk welk Škoda-model eigenlijk gemaakt wordt. Wel of geen Light & View pakket Als eerste worden de koplampen gemonteerd. Dat zijn in het geval van de Kodiaq standaard LED-koplampen, maar het kunnen ook nog meer geavanceerde Full LED Matrix koplampen met adaptieve verlichting (AFS, Adaptive Frontlight System) zijn. Die maken deel uit van het Light & View pakket dat optioneel leverbaar is. Wie hiervoor kiest, krijgt ook dynamische richtingaanwijzers achter. Echt handwerk Na de koplampen worden de voorbumper en de grille geplaatst. Ook dat laatste onderdeel kan afwijken; het Light & View pakket bestaat namelijk ook uit een lichtstrip over de volle breedte van de grille. Staat supersjiek. In de video zie je dat de montage echt handwerk is. Er komt deze keer geen robot aan te pas. Let ook op het gemak waarmee de fabrieksmedewerkers de grote bumper met grille op zijn plek zetten. Lees ook: Škoda Kodiaq in de lakstraat, handjes in de lucht De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. Lees hier het volledige artikel
  16. Uitbreiding van het modellengamma: Elroq eerste volledig elektrische compacte SUV van ŠkodaOok qua exterieurdesign een stap voorwaarts: eerste Škoda-model op basis van nieuwe Modern Solid designtaalCompact en toch ruim, comfortabel rijgedrag en slimme opbergmogelijkhedenBagageruimte van maximaal 1.580 liter; perfecte keuze voor de stad en daarbuitenUitgebreide reeks aandrijfopties: vermogens van 125 kW tot 220 kW, meer dan 560 km* (WLTP) aan rijbereik, laadtijden van minder dan 28 minutenŠkoda komt met een nieuwe, volledig elektrische compacte SUV. Deze Elroq, waarvan de wereldpremière staat gepland voor begin oktober, breidt het elektrische SUV-gamma van Škoda binnenkort uit naar het A-SUV-segment – het grootste segment in Europa qua verkoopaantallen. Met zijn elegante looks is de nieuwe SUV het eerste Škoda-model dat is vormgegeven volgens de nieuwe Modern Solid designtaal van het merk. Met een riant ruimte-aanbod, waaronder een bagageruimte met een inhoud van 470 tot 1.580 liter, compacte buitenmaten en slimme opbergmogelijkheden is de Elroq de perfecte metgezel, zowel in de stad als daarbuiten. Een vermogen van 125 kW tot 220 kW (afhankelijk van de uitvoering), een actieradius van meer dan 560 kilometer* (WLTP) en een laadtijd van minder dan 28 minuten maken hem ook tot een ideale reisauto voor lange ritten. De introductie van de Škoda Elroq markeert het begin van Škoda’s nieuwe offensief van volledig elektrische auto’s, dat de introductie van zes batterij-elektrische modellen voor de komende jaren omvat. De elektrische Škoda Elroq is bij uitstek geschikt voor avonturen buiten de gebaande paden, terwijl zijn compacte vorm en bijzonder kleine draaicirkel ervoor zorgen dat hij ook perfect uit de voeten kan in de stad. Met zijn opvallende, stoer ogende carrosserie is de Elroq onmiddellijk herkenbaar. Met een positionering tussen de Enyaq en het aankomende kleinste SUV-model, de Škoda Epiq, is de Elroq het elektrische alternatief voor de Škoda Karoq. Modern, robuust design met Tech-Deck FaceDe Elroq is het eerste productiemodel van Škoda dat is vormgegeven volgens de nieuwe Modern Solid designtaal. Die behelst onder meer de Tech-Deck Face aan de voorzijde en een nieuw signatuur op de motorkap. De Modern Solid designtaal zorgt voor een fundamentele verandering. Deze designtaal combineert robuustheid, functionaliteit en authenticiteit en straalt tegelijkertijd een gevoel van veiligheid en kracht uit, waarbij typische designelementen van Škoda vanuit een compleet nieuw perspectief worden vormgegeven. Achter de hoogglans zwarte Tech-Deck Face, die de plek inneemt van de traditionele Škoda-grille, hebben de engineers elementen als de radar en de frontcamera weggewerkt. Daarboven is de nieuwe Škoda-signatuur op de sterk afgelijnde motorkap te zien, waarmee dit het eerste productiemodel van het merk is waarbij het logo dat daar eerder zat is komen te vervallen. Nieuw vier ogen-gezicht en minimalistische 2D-lookDe LED-koplampen van de Škoda Elroq hebben ook een opvallend nieuw design. Ze zijn voorzien van sierlijke lichtstroken aan de bovenzijde voor de positielichten, richtingaanwijzers en de dagrijverlichting. Aan de onderkant vormen twee LED-modules voor dimlicht en grootlicht, een horizontale herinterpretatie van Škoda’s iconische vier ogen-gezicht. Ze zorgen ook voor een maximale zichtbaarheid in het donker. De lichtunits zijn verkrijgbaar in twee versies en zelfs de standaard gedeelde koplampen maken uitsluitend gebruik van LED-technologie. De top-of-the-range LED Matrix-koplampen maken gebruik van Matrix-technologie, bestaande uit 36 individuele lichtsegmenten. Bovendien is het bovenste deel van de koplampen voorzien van een nieuw ontworpen dagrijverlichting met vier rechthoekige openingen. Voor de achterlichten blijft Škoda trouw aan vertrouwde stijlkenmerken, zoals C-vormige lichtgraphics en gedeeltelijk verlichte kristalelementen, die perfect harmoniëren met de Modern Solid designtaal. Er zijn ook twee versies beschikbaar van de achterlichtunits, beide met 100% LED-technologie. De topversie beschikt over dynamische richtingaanwijzers, verlichte kristalelementen, een animatie bij het openen van de achterklep en een nieuwe Coming/Leaving Home-animatie waar ook de koplampen deel van uitmaken. Licht aflopende daklijn en aerodynamisch geoptimaliseerde velgenEn profil wordt het design van de Škoda Elroq gekenmerkt door een dynamische boog die begint bij de A-stijlen en uitloopt in een licht aflopende daklijn, om vervolgens naadloos over te gaan in een dakspoiler boven de achterklep. Dit zorgt voor een uitstekende aerodynamica, met een luchtweerstandscoëfficiënt van slechts 0,26. Het model heeft ook aerodynamisch geoptimaliseerde velgen en profielen die de wielkastopeningen verkleinen om de luchtstroom te verbeteren. De wielmaten variëren van 19 tot 21 inch. Modern Solid design en Design Selections Geheel in lijn met de nieuwe Modern Solid designtaal wordt het interieur van de Elroq gekenmerkt door eenvoud, ruimtelijkheid en strakke lijnen. De 5 inch Digital Cockpit, die al bekend is uit de Škoda Enyaq, geeft de belangrijkste rijgegevens duidelijk weer. De bestuurder krijgt meer informatie via het optionele head-up display en Augmented Reality visualisaties. Het centrale scherm van het infotainmentsysteem heeft standaard een diameter van 13 inch en een vereenvoudigde menu- en bedieningsinterface. Met de Design Selections die voor het interieur van de Elroq worden aangeboden, legt Škoda nog meer nadruk op het gebruik van duurzame en praktische materialen. De basis Design Selection voor het interieur van de compacte SUV heet Studio en omvat overwegend donkergrijze stoffen. In de Loft Design Selection zijn de portierpanelen, stoelen, het dashboard, de middenarmsteun en het kniegedeelte bekleed met Recytitan-vezel in de kleur Dark Melange. Recytitan bestaat voor 78 procent uit gerecycled PET-materiaal, bijvoorbeeld van drinkflessen. De rest wordt verkregen uit nieuw PET-materiaal en mechanisch gerecyclede vezels. Deze vezels worden verwerkt zonder extra chemische behandelingen. Vier beschikbare aandrijfopties De Škoda Elroq, die de Modular Electrification Toolkit (MEB) van de Volkswagen Groep als technische basis heeft, wordt in Nederland geleverd met een keuze uit drie aandrijfvarianten: als Elroq 50, 60 en 85. Deze uitvoeringen variëren in accucapaciteit en bijbehorend vermogen, van 125 kW tot 220 kW. Het Elroq 50 instapmodel heeft achterwielaandrijving met een bruto accucapaciteit van 55 kWh en een elektromotor op de achteras die een maximaal vermogen van 125 kW genereert. De Elroq 60 heeft een accupakket van 63 kWh en een elektromotor met een vermogen van 150 kW. Beide modellen hebben een topsnelheid van 160 km/u. De Elroq 85 is uitgerust met een 82 kWh sterk accupakket (bruto vermogen). Deze achterwielaangedreven versie heeft een maximum vermogen van 210 kW, een topsnelheid van 180 km/u en een elektrische actieradius van meer dan 560 kilometer*. Snelladen tot 175 kW Alle varianten van de Škoda Elroq ondersteunen DC snelladen, hoewel de maximale laadsnelheden verschillen. De Elroq 85 is geschikt voor snelladen tot 175 kW. De accu’s van alle aandrijfopties kunnen in minder dan 28 minuten van 10% tot 80% worden opgeladen. Bij wisselstroom-laadstations kunnen alle Elroq-uitvoeringen worden opgeladen met snelheden tot 11 kW, waardoor ze in ongeveer 5,5 tot 8 uur volledig zijn opgeladen, afhankelijk van de uitvoering. De Elroq ondersteunt automatische en handmatige accu-reconditionering. De accu-voorverwarming bereidt de accu voor op gelijkstroomladen bij lage omgevingstemperaturen en optimaliseert zo de laadsnelheid. Het proces kan handmatig worden gestart door op een knop op het centrale infotainmentdisplay te drukken, of automatisch tijdens het rijden naar een laadstation, op basis van navigatiegegevens en de accutemperatuur. Veel ruimte en Simply Clever-functies Ondanks zijn compacte formaat biedt de Škoda Elroq veel bagageruimte. Zijn kofferbak heeft standaard een inhoud van 470 liter, die kan worden uitgebreid tot maar liefst 1.580 liter door de achterbank neer te klappen. Er zijn ook tal van opbergmogelijkheden in het interieur voorhanden met een totale capaciteit van 48 liter, waaronder verschillende handige opbergvakken. De compacte SUV beschikt tevens over tal van nieuwe Simply Clever-functies, waaronder een praktisch, optioneel opbergnet onder de hoedenplank voor de laadkabel. De hoedenplank zelf is verstelbaar, zodat de laadruimte op een slimme en flexibele manier kan worden gebruikt. De Škoda Elroq biedt daarnaast twee extra opbergvakken aan de zijkanten van de bagageruimte. Een andere nieuwe functie is een QR-code in de bagageruimte. Na het scannen geeft deze een overzicht van de uitrusting en functies die beschikbaar zijn in de betreffende auto. Ook kunnen interactieve video-instructies over het gebruik van bijvoorbeeld de hoedenplank of de netsystemen worden weergegeven. Geavanceerde assistentiesystemen en maximaal negen airbagsStandaard wordt de Škoda Elroq geleverd met een breed scala aan veiligheids- en assistentiesystemen en een groot aantal geavanceerde sensoren. Daarbij biedt hij een hoog niveau aan passieve en actieve veiligheid. Tot de assistentiesystemen behoort Travel Assist, dat in zijn nieuwste versie veel meer gebruikmaakt van zwermgegevens. De parkeerassistentie is ook state-of-the-art: de Intelligent Park Assist biedt functies voor parkeren op afstand en getraind parkeren op afstand. Met Remote Parking kunnen bestuurders parkeermanoeuvres gemakkelijk van buiten de auto en tot op vier meter afstand regelen met behulp van een smartphone en de MyŠkoda-app. Met Trained Parking kunnen bestuurders de Elroq ‘leren’ om benaderingen naar in totaal vijf verschillende parkeerplekken over een afstand van maximaal 50 meter te onthouden. De Elroq kan er vervolgens zelfstandig naartoe rijden en zichzelf automatisch parkeren. Voor een hoog niveau aan passieve veiligheid is de Elroq uitgerust met maximaal negen airbags. Airbags voor de bestuurder en voorpassagier, hoofdairbags, zijairbags vóór en een centrale airbag tussen de voorstoelen zijn standaard aan boord, zijairbags achterin zijn tegen meerprijs verkrijgbaar. Elektrische mobiliteit bij ŠkodaBegin 2020 lanceerde Škoda met de Citigoe iV het eerste volledig elektrische productiemodel in de geschiedenis van het merk. In de herfst van 2020 werd de Škoda Enyaq aan de wereld voorgesteld, een volledig elektrische SUV die het eerste productiemodel was op basis van het MEB-platform van de Volkswagen Groep voor modulaire elektrische auto’s. In zowel 2021 als in 2022 was de Enyaq de bestverkochte elektrische auto in Nederland. In het eerste kwartaal van 2022 werd het gamma aangevuld met de dynamische en elegante Enyaq Coupé. In het eerste kwartaal van 2024 werden wereldwijd 14.000 exemplaren van de volledig elektrische Enyaq afgeleverd, een stijging van 12,3 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2023. In hetzelfde kwartaal was de Enyaq de op vijf na best verkochte elektrische auto in Europa, met een marktaandeel van 3,1 procent. Bovendien was het de best verkochte BEV in Tsjechië en Slowakije, de op één na best verkochte elektrische auto in Duitsland en Zwitserland en de op twee na best verkochte elektrische auto in Finland en Litouwen. De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. Lees hier het volledige artikel
  17. De kwalificatie was vandaan weer duidelijk voor Max, in Q1 en Q2 kon hij banden sparen door met een gebruikte set een goede snelle tijd te zetten, waardoor hij in Q3 meer dan genoeg nieuwe zachte banden had. Door steeds direct in elk deel van de kwalificatie een snelle tijd te zetten, stond Max nooit echt onder druk. Perez moest al eerder verse bandensets inzetten om door te gaan naar het volgende kwalificatiedeel, waardoor hij beperkte mogelijkheden in Q3 had, gevolg was dat hij dus slechts als 8e kwalificeerde zo'n 0,9 seconden achter Max, en maar zo'n 0,8 seconde sneller dan de 20e kwalificatie tijd van Zhou. Piastri heeft in Q3 track limits overschreden bij het zetten van zijn snelste tijd (3e) waardoor de tijd ongeldig was en Piastri zondag van plek 7 moet starten, omdat zijn andere tijd nog altijd zo'n 0,15 seconden sneller was dan Perez. Perez zal langzamerhand punten moeten gaan scoren, want ondanks dat Max regelmatig wint, zijn er iedere race teams die in het constucteurskampioenschap flink inlopen op Red Bull Racing omdat Perez niet presteert. Alleen doordat het steeds een ander team is dat goed scoort staat RBR nog bovenaan. In het begin zat Ferrari er goed bij,nu is dat McLaren, en Aston Martin en Mercedes hebben ook races gehad dat beide rijders goed scoorden.
  18. Gisteravond de kwalificatie voor de sprintrace van vandaag en zowel in de vrije training vrijdagmorgen, als in elk kwalificatiedeel (Q1, Q2 en Q3) was Max de snelste. Eerder vandaag was Max goed weg bij de start van de sprintrace, maar door het korte circuit met maar liefst drie DRS-zones, konden de McLarens na de start makkelijk volgen, waardoor Max ze niet snel voldoende op afstand kon krijgen buiten de DRS, wat een spannende eerste helft van de sprintrace opleverde.
  19. Dit jaar levert de Tsjechische autofabrikant 205 voornamelijk elektrische en plug-in hybrideauto’s aan de organisatieŠkoda Enyaq en Superb dienen als mobiel commandocentrum voor Tourdirecteur Christian Prudhomme. Škoda partner van Team Visma | Lease a BikeŠkoda is voor het 21e achtereenvolgende jaar de officiële hoofdsponsor van de Tour de France. De 111e editie van ‘s werelds bekendste wielerwedstrijd gaat op zaterdag 29 juni van start met de Grand Départ in het Italiaanse Florence. Voor het eerst finisht de Tour dit jaar niet in Parijs, omdat de Olympische Spelen een paar dagen later in de Franse hoofdstad beginnen. Op de meeste etappes dient de volledig elektrische Škoda Enyaq als mobiel commandocentrum voor Tourdirecteur Christian Prudhomme, die het peloton de gehele wedstrijd leidt. De route brengt de 176 renners en 205 Škoda’s over 21 etappes en een afstand van bijna 3.500 kilometer naar Nice, waar op 21 juli de finish ligt. Afgelopen februari onderstreepte Škoda zijn betrokkenheid bij het wielrennen door zijn samenwerking met de organisator van het wielerevenement, A.S.O., te verlengen tot 2028. De Tsjechische autofabrikant ondersteunt ook voor het derde achtereenvolgende jaar de Tour de France Femmes avec Zwift en vanuit Nederland verschijnt Škoda samen met Team Visma | Lease a Bike aan de start. Martin Jahn, bestuurslid van Škoda voor Sales en Marketing: “Al meer dan twintig jaar is Škoda nauw verbonden met professioneel wielrennen. Door onze overeenkomst met de Tour te verlengen tot 2028, tonen we onze sterke betrokkenheid bij A.S.O. en de wereldwijde wielergemeenschap. De komende weken ligt onze focus op de Tour de France en de indrukwekkende prestaties van de atleten. We zullen fans betrekken bij de actie via ons WeLoveCycling-platform onder het motto ‘What’s your Tour?’ met inzichten achter de schermen, wedstrijden, live-impressies van het parcours en interviews met fans onder leiding van voormalig Brits profwielrenner Cameron Jeffers op onze officiële social media-kanalen.” Omvangrijke vloot auto’s voor de race-organisatoren Wedstrijdleider Christiane Prudhomme leidt het peloton als vanouds vanuit zijn ‘Red Car’, die is uitgerust met speciale voorzieningen, waaronder een panoramisch schuifdak en ultramoderne communicatietechnologie. Dit jaar doen de volledig elektrische Enyaq en het topmodel van het merk, de Škoda Superb, dienst als zijn mobiele commandocentrum. Het officiële wagenpark van de Tour bestaat uit 205 Škoda’s, die het peloton van 176 wielrenners in 22 teams begeleiden over de volledige afstand van 3.492 kilometer door vier landen: Italië, San Marino, Monaco en Frankrijk. De 21 etappes omvatten acht vlakke stukken, vier heuvelachtige etappes, zeven bergetappes en twee tijdritten door de Italiaanse Apennijnen, de Italiaanse en Franse Alpen, het Centraal Massief en de Pyreneeën. Škoda en de Tour de France – een partnerschap dat al 21 jaar standhoudt Sinds 2004 heeft Škoda Auto continu het grootste wielerevenement ter wereld ondersteund als officiële hoofd- en autosponsor. Daarnaast is het Škoda Design Team voor de 14e keer verantwoordelijk voor het ontwerpen van de kristallen trofeeën voor de eindwinnaar en de leiders in het puntenklassement, het bergklassement en het jongerenklassement. Al tien jaar sponsort de Tsjechische autofabrikant ook de groene trui voor de leider in het puntenklassement. Škoda en Team Visma | Lease a Bike: samen één Sinds 2021 is Škoda vanuit Nederland partner van Team Visma | Lease a Bike. Hiervoor stelt het merk een omvangrijk wagenpark beschikbaar aan de wielerploeg, dat bestaat uit tientallen Škoda’s. Team Visma | Lease a Bike heeft vele successen geboekt en won de Tour de afgelopen twee jaar met Jonas Vingegaard. De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. Lees hier het volledige artikel
  20. Veel extra luxe voor een prijs vanaf € 35.490*Leverbaar als Hatchback en Combi, altijd met Travel AssistEfficiënte kracht: 1.5 TSI- en 1.5 eTSI mild-hybridemotorenŠkoda breidt het Octavia-gamma verder uit met de Business Edition Plus-uitvoeringen van de Hatchback en de Combi. Voor een meerprijs van slechts € 1.000 vergeleken met de Business Edition-modellen, krijgt de standaarduitrusting een forse plus in de vorm van onder meer 17 inch lichtmetalen velgen, het 13 inch infotainmentsysteem en Sunset Privacy Glass. De Octavia Business Edition Plus is er met efficiënte 1.5 TSI-motoren, desgewenst met mild-hybridetechnologie. De prijzen starten bij € 35.490*. Als het om luxe gaat, zetten de Octavia en Octavia Combi Business Edition Plus de volgende stap. Naast zaken als Kessy Advanced met walk-away locking, een achteruitrijcamera, de elektrisch bediende achterklep met kick-sensor (virtual pedal) en LED-achterlichten met dynamische richtingaanwijzers beschikken ze ook over 17 inch lichtmetalen ‘Rotare Aero’ velgen, het navigatiepakket inclusief het grote (13 inch) touchdisplay en Sunset Privacy Glass. Voor een rijervaring op maat is Drive Mode Selection eveneens standaard. Travel Assist: de plus van veilig, comfortabel en relaxtHet geavanceerde rijassistentiesysteem Travel Assist is standaard op elke Octavia Business Edition Plus. Hierin komen de hightech assistentiesystemen Emergency Assist, fileassistent, Adaptive Lane Assist, adaptieve vooruitziende cruise control en verkeersbordenherkenning samen. De slimme samenwerking van deze systemen maakt het rijden nóg veiliger, comfortabeler en relaxter. Meerprijs van slechts € 1.000De nieuwe Octavia Business Edition Plus-modellen bieden het complete pakket extra’s voor een meerprijs van slechts € 1.000 ten opzichte van de reguliere Business Edition-uitvoeringen. De Octavia 1.5 TSI Business Edition Plus (85 kW/115 pk, handgeschakelde zesversnellingsbak) is er vanaf € 35.490* (Combi: € 36.990*). De Business Edition Plus-modellen zijn er ook als 1.5 eTSI met mild-hybridetechnologie (MHEV). Daarbij is er keuze uit twee vermogensversies: 85 kW/115 pk en 110 kW/150 pk. De comfortabele automatische DSG-transmissie is standaard op elke Octavia Business Edition Plus MHEV. Simply Clever: het maximale trekgewicht bedraagt 1.500 kg. De nieuwe Octavia Business Plus-modellen zijn online samen te stellen in de configurator op skoda.nl en aansluitend te bestellen bij de Škoda dealer. De levering start medio oktober. De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. * Alle prijzen vermeld in dit nieuwsbericht zijn, tenzij anders vermeld inclusief BTW en BPM, kosten rijklaarmaken, recyclingbijdrage, legeskosten en eventuele beheerbijdrage. Zie voor verkoopinformatie skoda.nl. Lees hier het volledige artikel
  21. De zomervakanties staan voor de deur. In gedachten lig je al op het strand of wandel je door de bergen. Ga je met de auto op vakantie? Dan moeten de volgende dingen verplicht mee. Als je in Nederland blijft, kun je in gedachten lekker op het strand blijven liggen. In principe hoef je niks bij je te hebben, behalve een rijbewijs en het kentekenbewijs van je auto. Een gevarendriehoek is niet verplicht, maar als de alarmlichten van je auto niet werken, moet je hem wel bij je hebben. Ga je de grens over? Dan zijn er wel bepaalde dingen die verplicht in je auto moeten liggen. FrankrijkIn Frankrijk moet de bestuurder een veiligheidsvest bij zich hebben. Tip 1: neem een setje van vijf, dan zijn ook de andere inzittenden goed zichtbaar. Wat je in Frankrijk ook altijd in de auto mee moet nemen, is een gevarendriehoek, ook als de alarmlichten functioneren. BelgiëOm in Frankrijk te komen, rijd je door België. Ook hier geldt dat je zowel een veiligheidsvest als een gevarendriehoek bij je moet hebben. Sommigen denken ook een brandblusser, maar die is alleen verplicht voor auto’s met een Belgisch kenteken. Als je in België een auto huurt, moet die dus wel aanwezig zijn. DuitslandOok Duitsland stelt een veiligheidsvest en een gevarendriehoek verplicht. Tip 2: houd deze onder handbereik. Het is knap vervelend als je bij pech langs de weg eerst al je vakantiebagage uit de auto moet halen om bij je veiligheidsvestje te komen. Een verbanddoos is alleen verplicht voor auto’s met een Duits kenteken. Let dus goed op als je een auto huurt. En trek je kleren aan als je de sleutel weer inlevert. Naakt rijden mag in Duitsland (de regel is: als niemand er maar last van heeft), maar als je uitstapt, moet je wel iets bedekkends aantrekken. LuxemburgHet land is zo klein dat je het bijna over het hoofd ziet, maar wie in Zwitserland of Noord-Italië zijn vakantie viert, komt er vaak wel doorheen. Je hoeft echter alleen een veiligheidsvest en een gevarendriehoek bij je te hebben, net als in de hierboven genoemde landen. ZwitserlandAls je eenmaal in Zwitserland rijdt, moet je een gevarendriehoek bij je hebben. Tip 3: denk ook aan het tolvignet, dat is namelijk ook verplicht. Dat is één jaar geldig en kost momenteel 44 euro. OostenrijkOok in Oostenrijk moet je een tolvignet voor de snelwegen (A- en S-wegen) hebben. Als je binnendoor rijdt, heb je dit niet nodig. Je kunt kiezen uit een geldigheidsduur van 10 dagen, 2 maanden en een jaar. Prijzen beginnen bij 9,55 euro. ItaliëWie na Zwitserland of Oostenrijk doorrijdt naar Italië moet ook een gevarendriehoek bij zich hebben. Een veiligheidsvest is verplicht voor zowel de bestuurder als de passagier. Tip 4: deze veiligheidslamp is een zaklamp en een lantaarn in één. Hij is niet verplicht, maar kan reuzehandig zijn als je ergens strandt waar geen wegverlichting is. DenemarkenVeel mensen zitten helemaal niet te wachten op de soms zinderende hitte van Zuid-Europa en houden hun vakantie in Scandinavië. Net als in Nederland ben je niet verplicht iets in de auto bij je te hebben. Maar let op: het land stelt een gevarendriehoek wel verplicht bij pech of een ongeval. Meenemen dus. SpanjeSpanje is een eind rijden, maar met een ultieme reisauto zoals de nieuwe Škoda Superb Combi heb je dit nauwelijks door. Dat elke inzittende een veiligheidsvest moet hebben, is geen probleem, met een bagageruimte van 690 liter is er genoeg plek. Met een trekgewicht van 1600 kg (geremd) is ook een caravan geen enkel probleem, maar weet dat je dan in Spanje een brandblusser in de auto moet hebben. Een winterjas heb je op de Spaanse stranden waarschijnlijk niet nodig, maar let hoog in de bergen op dat hij niet te dik gevoerd is. Die belemmert je in je bewegingsvrijheid. Ook met teenslippers of alleen met je zwembroek aan mag je niet achter het stuur kruipen. Gratis pechhulpTot slot: is je Škoda geleverd na 1 januari 2000 en is deze volgens fabrieksvoorschriften onderhouden bij de officiële Škoda-dealer, dan behoud je levenslang het recht op pechhulp. Deze garantie houdt in dat je kosteloos wordt geholpen mocht je auto onverhoopt pech hebben. Lees ook: Nieuwe Superb Combi plug-in hybride, tot maar liefst 133 km aan elektrische range De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. Lees hier het volledige artikel
  22. De zomervakantie is iets om naar uit te kijken. Logisch dus dat je zo snel mogelijk op je bestemming wil aankomen. Maar houd je wel aan de maximumsnelheid. Dit is de maximumsnelheid op de snelweg in de meest populaire vakantielanden. Frankrijk Op de Franse snelwegen mag je 130 km/h rijden. Ook als je met een caravan achter de auto rijdt, mits de combinatie auto/aanhanger niet meer dan 3500 kg weegt. Anders mag je maar 90 km/h. Onderweg kom je tolpoortjes tegen, maar ook wegen zonder tolpoortjes waarvoor je toch tol moet betalen. Hoe herken je deze tolwegen en hoe voorkom je boetes? Duitsland Wie met zijn auto oostwaarts gaat en de Nederlandse grens passeert, mag hier en daar flink doorrijden. Op de Autobahn geldt geen maximumsnelheid, tenzij anders aangegeven. Wel hanteert Duitsland een richtsnelheid van maximaal 130 km/h. Wie een aanhanger achter zijn auto heeft, mag 80 km/h rijden. Met een zogeheten Tempo-100-ontheffing is dit 20 km/h hoger. Italië De Italiaanse autosnelwegen (autostrade) herken je aan hun groene borden. Hier mag je maximaal 130 km/h rijden. Is het autosnelwegbord blauw van kleur, dan heb je te maken met een superstrade. Deze hebben vaak twee rijstroken per rijrichting, maar toch mag je hier maar 110 km/h rijden. Goed opletten dus. Met een caravan moet je het nog rustiger aandoen (80 km/h). Bovendien moet een aanhanger voorzien zijn van twee stickers met de aanduiding 70 en 80, ook als die een Nederlands kenteken heeft. Oostenrijk Dit Alpenland hanteert op de snelwegen een maximumsnelheid van 130 km/h. Maar let op: op sommige snelwegen geldt in de nacht een lagere maximumsnelheid van 110 km/h. Voorbeelden zijn de A12 door het Inntal en de door vakantiegangers veelgebruikte snelweg A13, de Brenner Autobahn. Caravan mee? Dan mag je 100 km/h. En 80 km/h als de combinatie auto/aanhanger zwaarder is dan 3500 kg. Zwitserland In het strenge Zwitserland mag je vast niet harder dan 90 km/h, denk je misschien. Maar nee, op de snelweg geldt een maximumsnelheid van 120 km/h. Met een caravan mag je 100 km/h (onder een combinatiegewicht van 3500 kg), maar alleen als deze aan bepaalde voorwaarden voldoet. Het advies is om een maximumsnelheid van 90 km/h aan te houden, net als in Nederland. Kroatië Dit land wordt onder vakantiegangers steeds populairder. Op de snelweg hanteert het land een maximumsnelheid van 130 km/h. Wie met een caravan achter zijn Škoda Octavia Combi rijdt, mag maximaal 90 km/h. Let op: Kroatië heeft op de snelweg een minimumsnelheid van 60 km/h. Lees ook: Hier komt de naam Octavia vandaan De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. Lees hier het volledige artikel
  23. Ik heb in de Scala gezeten (pre facelift model) en had binnen 60 seconden gezien dat ik geen Scala wil.
  24. Ik vraag me af wat de verschillen zijn tussen de zwarte dozen van auto's en vliegtuigen, en wie de informatie mag uitlezen. Zijn daar regels voor?
  25. Recorders zitten in principe vast in het vliegtuig en alleen bij onderhoud worden die er uit getrokken. Vracht- of personenversie maakt niet uit (bij zo'n ouderwetse Jumbo geloof ik dat ze in anderhalf uur de plateau's met stoelen er uit glijden, om van volledig personen tot volledig vracht om te bouwen of omgekeerd, of deels personen deels vracht. Het is wel zo dat bepaalde types vliegtuigen (meestal militaire modellen) nooit met recorders zijn uitgerust en dat ook niet eenvoudig kan in geval van civiel gebruik. Ik geloof dat ik ooit iets van 2 kuub aan onderhoudsvoorschriften van diverse vliegtuigfabrikanten door heb moeten spitten, om zelf een gefundeerd voorstel voor het onderhoudssysteem van een nieuw vliegtuigtype te kunnen schrijven. Recorders worden alleen gewisseld bij problemen of groot onderhoud waarbij een toestel zomaar wekenlang in een hangar uit elkaar wordt getrokken. De huidige onderhoudssystemen voor auto's lijken ook steeds meer op vliegtuigen: afhankelijk van wat er belangrijk is bij een bepaald item, is een onderhoudsinterval in vlieguren (bij auto gereden km's), of tijd of een combinatie, waar vroeger bij auto's alleen de gereden km's bepaalden of onderhoud noodzakelijk was.
  26. Was dat het gekriebel wat ik voelde ? Maar vrachtkisten ( en niet alleen EllAll ) vliegen vaak zonder recorders. Als men namelijk niets meer op de plank heeft en een passagierskist heeft er één nodig dan word die uit een vrachtkist getrokken...
  27. Vliegtuigen alleen boven een bepaalde grootte in de meeste landen met een vorm van beschaving, vrachtvervoer of personenvervoer maakt geen verschil, omdat de gevolgen op de grond of voor andere vliegtuigen vergelijkbaar zijn. Daarnaast zijn veel kisten combi's van vracht en personenvervoer of worden in een paar uur omgebouwd. El Al vliegtuig is weer zo'n typisch een voorbeeld dat internationale regels blijkbaar niet voor Israel gelden. Ik denk dat je zelf ook wel aanvoelt dat een Piper Cub geen recorders aan boord heeft.
  1. Laad meer activiteit
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe