Jump to content

All Activity

This stream auto-updates

  1. Yesterday
  2. Als er geen vreemde dingen gebeuren, zijn waarschijnlijk alleen Bernd Maylander (pace car) en degenen die gelapt worden die auto nr. 1 in de spiegels zien. Piastri (voor het eerst actief op Suzuka) op plek 2, vóór Norris, en Liam Lawson die nu dezelfde plek heeft gekwalificeerd als Max vorige week (11e) hebben een hele nette prestatie neergezet. Wat mij betreft ook onbegrijpelijk dat Ricciardo dit seizoen toch weer in de Alpha Tauri mag stappen: hij heeft bakken meer F1-ervaring dan Nyck de Vries, maar presteert echt niet beter. Een aantal rijders moet langzamerhand gaan vrezen of ze hun stoeltje mogen houden: Logan Sargeant had voor dit weekend al iets van 2,5 miljoen schade gereden, en ook Gasly en Tsunoda zitten bovenin het schade-klassement, en dat tikt door in het budgetplafond. Als ik het goed heb hadden Mick Schumacher en Latifi totaal in het vorige seizoen elk een vergelijkbaar schadebedrag bij elkaar gereden, maar nu zijn er al verschillende coureurs met een vergelijkbaar bedrag met nog een heel aantal races te gaan. Overigens vind ik de ouderwetse Gulf kleuren op de Williams schitterend om te zien.
  3. Max ook trouwens goed bezig want zit weer helemaal in de flow: Pole morgenochtend 07:00 nederlandse tijd.
  4. Škoda maakt zijn modellen zuiniger met behulp van mild hybride-techniek. Bij jou roept dat vast enkele vragen op. Hoe werkt dat? Wat is het verschil met een gewone hybride auto? En waarom hebben sommige hybrides een stekker maar andere niet? Denk je eindelijk te weten wat een hybride auto is, blijken er verschillende soorten te bestaan. Net zoals die keer dat je leerde wie Pikachu is, om vervolgens te horen dat er duizend andere Pokémons zijn. Wees gerust: hybride auto’s vallen in slechts drie groepen: mild hybride, ‘gewoon’ hybride en plug-in hybride. Eigenlijk is het best simpel: alle hybride auto’s hebben een verbrandingsmotor met een elektrische hulpmotor en een batterij voor de stroom. Maar afhankelijk van het soort hybride, variëren ze in kracht en formaat. De elektromotor en accu zijn klein in de mild hybride, medium in de gewone hybride en groot in de plug-in hybride – alsof je een cola bestelt. Hoe werkt een mild hybride auto?De mild hybride auto mag dan de kleinste elektrische hulpmotor en batterij hebben, dat elektromotortje is een manusje van alles op het gebied van brandstofbesparing. Direct gekoppeld aan de krukas, kan hij de verbrandingsmotor actief ondersteunen met een elektrische vermogensboost. Tevens doet de hulpmotor dienst als startmotor en als generator. Dus bij uitrollen of remmen zet hij bewegingsenergie van de auto om in elektrische energie voor de batterij. De opgeslagen energie wordt dus gebruikt voor de vermogensboost, handig bij snel optrekken en inhalen, maar voedt ook de 12-volt batterij. En helpt om de auto te laten uitrollen terwijl de motor volledig is uitgeschakeld. Het terugwinnen van remenergie, de elektrische duwtjes in de rug en het actief uitschakelen van de verbrandingsmotor, drukken het brandstofverbruik. Denk aan een winst van ongeveer 0,4 liter benzine per 100 kilometer. Wat is het verschil met een gewone hybride auto?Nu je weet hoe een mild hybride functioneert, weet je eigenlijk ook hoe een gewone hybride werkt. Met als subtiel verschil dat zo’n conventionele hybride ook korte stukken op stroom rijdt. Zijn elektromotor is sterk genoeg om de auto in de stad zo’n 1 tot 2 kilometer uitstootvrij, dus zonder hulp van de verbrandingsmotor, voort te bewegen. En doordat je vaker op stroom in plaats van benzine rijdt, hoef je minder vaak te tanken. Dat elektrische uithoudingsvermogen vraagt wel om een grotere batterij en die neemt meer ruimte in. Een auto-ontwerper moet daar vanaf de eerste technische tekening rekening mee houden. Terwijl voor de compacte techniek van een mild hybride vaak wel een plekje wordt gevonden in een bestaand ontwerp. Waarom hebben sommige hybrides een stekker?Als het gaat om zuinig rijden, ben je met een plug-in hybride baas boven baas. Met een volle batterij die zo groot is dat je hem zelf moet opladen, kun je gemiddeld genomen 50 kilometer op stroom rijden. Al die tijd doet de verbrandingsmotor niets en is het benzineverbruik dus nul. Wie vaak oplaadt, rijdt dus bespottelijk zuinig. Met de plug-in hybride varianten van de nieuwe Kodiaq en nieuwe Superb maakt Škoda de volgende stap: hun batterijen zijn dubbel zo groot (25,7 kWh) en dus bedraagt de elektrische actieradius maar liefst 100 kilometer. Ze ondersteunen zelfs snelladen, zodat je langs de snelweg kunt opladen tussen de volledig elektrische auto’s. Voor wie een mild hybride al elektrisch genoeg is, zijn de nieuwe Kodiaq en Superb ook leverbaar met de 1.5 TSI mHEV. Waarbij ‘mHEV’ staat voor mild hybride. Hij is ook te bestellen voor de Octavia. Lees ook: Waarom Škoda nog verbrandingsmotoren maakt De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. Lees hier het volledige artikel
  5. Last week
  6. De rangorde lijkt na FP1 en FP2 weer hersteld, Max beide sessies de snelste, Gasly die aan het eind van FP2 de Alpine in de bandenstapels parkeerde betekende een rode vlag in de laatste minuten. Overigens kan Suzuka nog wel eens een stekelige race worden: Vettel heeft bijenhotels langs het circuit gezet bij bocht 1 en 2: Na de verhalen dat ie mede vanwege het milieu stopt met racen, gaat ie nu blijkbaar iets doen aan het milieu.
  7. In de fabriek in Kvasiny rolde de drie miljoenste SUV van Škoda van de band: een zwarte Kodiaq SportlineNa meer dan 841.000 gebouwde exemplaren debuteert de tweede generatie Kodiaq over enkele wekenŠkoda produceert al sinds 2009 SUV-modellen, met de Yeti als grondlegger van het succesverhaalŠkoda viert de productie van zijn drie miljoenste SUV. De eer viel te beurt aan een zwarte Škoda Kodiaq Sportline, die van de productielijn rolde in de Škoda-fabriek in Kvasiny (Tsjechië). Nadat Škoda in 2009 voor het eerst de SUV-markt betrad met de Yeti, zijn SUV’s een integraal onderdeel geworden van het modellenportfolio. Momenteel zijn het de Kodiaq, Karoq en Kamiq die zeer succesvol zijn, met als overtreffende trap Škoda’s eerste volledig elektrische SUV: de Enyaq. “Het produceren van drie miljoen SUV's sinds 2009 is een fantastische prestatie van ons hele team. De mijlpaal onderstreept de flexibiliteit van Skoda als merk, waardoor we voortdurend aan de veranderende behoeften van onze klanten kunnen voldoen,” vertelt Andreas Dick, bestuurslid van Škoda Auto voor Productie en Logistiek. “Vandaag de dag is bijna de helft van alle voertuigen die we leveren een SUV. De volgende stap is het elektrificeren van onze SUV-line-up, zodat we in de toekomst net zo succesvol zijn als nu het geval is.” In Tsjechië produceert Škoda haar SUV-modellen in twee fabrieken: de Kamiq, Enyaq en Enyaq Coupé komen uit de fabriek in Mladá Boleslav, terwijl de Karoq en Kodiaq van de productielijn in Kvasiny rollen. Daarnaast bouwt de autofabrikant ook diverse SUV-modellen in China, India, Oekraïne en Slowakije. De Yeti: de grondlegger van het succesverhaalIn 2009 lanceerde Škoda Auto haar vijfde model, de Yeti. De eerste SUV van de Tsjechische autofabrikant was compact en had typische SUV-eigenschappen zoals een verhoogde zitpositie en veel ruimte, aangevuld met handige eigenschappen als VarioFlex-achterstoelen. De productie van de Yeti eindigde in 2018, na meer dan 684.000 geproduceerde exemplaren. Het succes van de Yeti legde de basis voor Škoda's toekomstige SUV-offensief. De Kodiaq: het volgende hoofdstukIn september 2016 maakte de Kodiaq zijn werelddebuut. De sportieve Kodiaq RS, geïntroduceerd in het najaar van 2018, was de eerste SUV in de Škoda RS-familie. Tot op heden zijn er meer dan 841.000 eenheden van de Kodiaq geproduceerd. In de komende weken zal Škoda de tweede generatie Kodiaq onthullen, die ook een plug-in hybride variant zal bieden met een elektrische actieradius van meer dan 100 kilometer. Škoda Karoq: sterke speler in het middensegmentIn 2017 debuteerde Škoda de Karoq als tweede model in haar SUV-line-up. Deze middelgrote SUV werd al snel de hoeksteen van het huidige portfolio van Škoda, met meer dan 705.000 gebouwde exemplaren tot nu toe. Tegen 2021 was de Karoq verkrijgbaar in 60 landen en stond hij op de derde plaats wat betreft totale leveringen, direct na Škoda’s bestseller, de Octavia, en de kleinste SUV, de Kamiq. De update van 2022 introduceerde een verfijndere ontwerptaal en het gebruik van duurzame materialen. Škoda Kamiq: compacte SUV maakt een grootse impactMet de Kamiq voegde Škoda een SUV toe aan het snelgroeiende segment: de compacte SUV. Sinds de lancering in 2019 zijn er meer dan 537.000 eenheden van de Kamiq, inclusief de Kamiq GT in China, van de productielijn gerold. Dit succes maakte van de Kamiq Škoda's bestverkopende SUV in zowel 2021 als 2022. In augustus presenteerde Škoda bijgewerkte versies van de Kamiq, met verbeteringen op het gebied van design, veiligheid en connectiviteit. De Enyaq en Enyaq Coupé: de elektrische SUVIn september 2020 markeerde Škoda Auto een cruciaal moment in haar duurzaamheidsstrategie met de introductie van de volledig elektrische Enyaq – het eerste productiemodel dat op het modulaire MEB-platform van de Volkswagen Group is gebaseerd. In januari 2022 werd het modellenaanbod uitgebreid met de Enyaq Coupé: een dynamisch ontwerp met sportieve ambities en een ruim interieur. Tot op heden zijn er meer dan 166.000 exemplaren van de Enyaq en Enyaq Coupé geproduceerd in de fabriek van Mladá Boleslav. De Kushaq: speciaal voor IndiaDe Škoda Kushaq, die in 2021 werd geïntroduceerd, is het eerste lokaal vervaardigde model van Škoda in India. Met bijna 64.000 gebouwde exemplaren sinds de lancering, benadrukt de Kushaq nog eens dat het merk zich in de goede richting bevindt als het aankomt op de behoefte en voorkeuren van haar klanten. In de nabije toekomst heeft Škoda Auto als missie om SUV’s schoner, efficiënter en duurzamer te maken. Op die manier voldoet de fabrikant niet alleen aan de wensen en behoeften van haar klanten, maar ook aan die van de planeet en het klimaat. De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. Lees hier het volledige artikel
  8. Tot wel 565 kilometer** rijbereik (WLTP) en standaard 210 kW/285 pk vermogen dankzij een vernieuwde elektromotor en softwareOpladen van 10-80% in slechts 25 minutenSlechts € 1.000 meerprijs voor zowel SUV als Coupé ten opzichte van huidige Enyaq 80Škoda heeft de elektrische Enyaq SUV en Coupé nog krachtiger en efficiënter gemaakt op het gebied van prestaties, rijbereik en laadtijden. Dankzij een upgrade van de software en de elektromotor heeft de Enyaq SUV met het 77 kWh accupakket nu een vermogen van 210 kW/285 pk en een range van 565 kilometer** (WLTP, Coupé: 573 km**). Met ingang van vandaag is hij te bestellen bij de Škoda-dealer, met een prijs die slechts € 1.000 hoger is dan die van zijn voorganger. Sinds zijn introductie is de volledig elektrische Škoda Enyaq enorm populair onder consumenten die ruimte, gebruiksgemak, duurzaamheid én efficiëntie in een auto zoeken. Dat het beste altijd beter kan, bewijst Škoda nu met de beschikbaarheid van de verder verbeterde versie van de Enyaq met het 77 kWh accupakket, die de beste eigenschappen van de Enyaq SUV en Coupé dankzij een nieuwe elektromotor en software nog een stap verder brengt. In combinatie met het bekende 77 kWh accupakket krijgt de Enyaq méér rijbereik (565 kilometer** versus 545 kilometer** volgens de WLTP-cyclus), méér vermogen (210 kW/285 pk tegenover 150 kW/204 pk) en snellere laadtijden (10-80% in 25 minuten). Daarnaast is niet alleen de laadsnelheid verhoogd, maar wordt ook de sprint van 0-100 sneller afgelegd. Zo accelereert deze achterwielaangedreven Enyaq in 6,7 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u, waar zijn voorganger hier 8,8 seconden over deed.*** Scherp gelijnd, scherp geprijsdDeze verbeterde versie van de Enyaq is ook verkrijgbaar als sportieve RS-versie en biedt dan zelfs 250 kW/340 pk aan vermogen en een rijbereik van 547 kilometer* (WLTP). Zo scherp als het design is, is ook de prijs van de nieuwe 77 kWh-versie: met een vanafprijs van € 49.990* voor de SUV-versie (Coupé: vanaf € 52.990) kost hij slechts € 1.000 meer dan zijn vervanger. Dat maakt van deze Škoda Enyaq een extra onderscheidend en aantrekkelijk aanbod. Net als de vorige versie is hij verkrijgbaar als compleet uitgevoerde Enyaq (€ 49.990), Enyaq Business Edition Plus (€ 52.990) en als dynamische Enyaq Sportline (€ 54.990). Instappen in de Škoda Enyaq (‘60’ SUV) kan al vanaf € 44.990*. De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. * Alle prijzen vermeld in dit nieuwsbericht zijn, tenzij anders vermeld inclusief BTW en BPM, kosten rijklaarmaken, recyclingbijdrage en legeskosten. Zie voor verkoopinformatie skoda.nl. ** Het genoemde aantal kilometers is de theoretische maximale actieradius volgens de WLTP testsystematiek. Deze maximale actieradius kan onder meer worden beïnvloed door de voertuigconfiguratie, acculeeftijd en -conditie, rijstijl en de gebruiks-, omgevings- en klimaatomstandigheden zoals de buitentemperatuur, de verkeerssituatie en het rijgedrag. *** Gegevens SUV-versie. Lees hier het volledige artikel
  9. Wereldpremières compleet nieuwe Kodiaq en Superb deze herfstVan -30°C tot bijna 50°C: breed scala aan tests onder extreme omstandigheden simuleren 40 jaar autogebruik op de wegTests beginnen ongeveer vier jaar voordat een nieuw model bij de dealers arriveert.De nieuwe-generatie Škoda Superb en Škoda Kodiaq hebben met succes een intensief testprogramma doorstaan. Beide modellen zijn in aanloop naar hun naderende wereldpremière grondig getest. Gedurende twee jaar legden ze meer dan een miljoen kilometers af. De testritten brachten de auto‘s naar temperaturen van -30°C ten noorden van de poolcirkel, maar ook naar bijna 50°C in de woestijn van Arizona. Ook liet Škoda de beide nieuwe modellen aanhangers trekken op de Grossglockner Hochalpstrasse en is er diverse oplaadinfrastructuur getest voor de varianten met plug-in-hybride aandrijving. De talloze beproevingen simuleren 40 jaar gebruik, zodat de Superb en Kodiaq voldoen aan de hoogste kwaliteitseisen wanneer ze gelanceerd worden. Johannes Neft, Bestuurslid voor Technische Ontwikkeling bij Škoda Auto: “We leven volgens de woorden die onze oprichters Laurin en Klement in 1895 uitspraken: ‘alleen het beste is goed genoeg voor onze klanten’. Daarom stellen we onze auto’s op de proef, waarbij we alles simuleren en testen dat onze klanten tijdens hun reizen kunnen tegenkomen. Onze auto’s legden binnen een paar maanden tijd ruim een miljoen kilometer af in stadsverkeer, op landwegen en snelwegen - een afstand die een gemiddelde klant 40 jaar zou kosten.” Florian Weymar, Hoofd Kwaliteitscontrole bij Škoda Auto, voegt toe: "Vóór de productie van start gaat, beoordelen we alle 7.000 individuele onderdelen die in de auto’s zitten. Onze rigoureuze testprogramma’s leveren nauwkeurige gegevens op over de veerkracht, duurzaamheid en algehele kwaliteit van elk onderdeel. Uit deze extreme tests halen we inzichten in factoren als thermische weerstand en zelfs de duurzaamheid van lakken en afwerkingen. Dat stelt ons in staat om eventueel benodigde aanpassingen te identificeren en door te voeren.” Presteren onder alle omstandighedenDe eerste (virtuele) tests voor een nieuw model beginnen ongeveer vier jaar vóór zijn lancering. De praktijktests starten ongeveer twee jaar later. Deze sessies beoordelen de algehele kwaliteit en duurzaamheid van de auto zo grondig mogelijk - van het chassis en de carrosserie tot de aandrijflijn en elektrische systemen. Zo worden de prestaties zelfs onder de meest veeleisende omstandigheden gewaarborgd. Daarnaast worden veel individuele componenten en systemen, zoals het nieuwe DCC Pro-systeem en de nieuwe LED matrix-koplampen, getest op speciale testbanken en in het laboratorium. Extreme confrontaties: van bittere kou tot woestijnzonVóór hun aanstaande wereldpremière hebben de nieuwe-generatie Superb en Kodiaq zware tests ondergaan, onder de meest extreme weersomstandigheden. De auto’s werden blootgesteld aan temperaturen zo laag als -30°C ten noorden van de poolcirkel, evenals tests in de verzengende hitte van Spanje, Afrika en de woestijn van Arizona bij temperaturen tot 50°C. De beoordelingen onthulden ook details over het thermische gedrag van de nieuwe plug-in-hybride aandrijflijn. Op de Grossglockner Hochalpstrasse in de Oostenrijkse Alpen hebben de nieuwe Superb en Kodiaq hun waarde als trekvoertuigen bewezen. Deze bergwegtests, waarbij de auto’s met maximaal aanhangergewicht hellingen tot 13% hebben bestegen, leverden waardevolle inzichten op over rem-efficiëntie en thermoregulatie. Omdat de nieuwe Superb en Kodiaq tevens verkrijgbaar zullen zijn als plug-in hybride (met een elektrische actieradius van meer dan 100 kilometer), heeft Škoda het initiatief genomen om gedurende de tests een variatie aan oplaadmogelijkheden en infrastructuur te beoordelen. Na het succesvol afronden van het intensieve testprogramma zijn beide modellen nu klaar voor hun wereldpremières, die de komende weken plaatsvinden. De nieuwe Superb en Kodiaq vormen een perfecte aanvulling op het uitgebreide modellengamma van Škoda. De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. Lees hier het volledige artikel
  10. Dat is voor de totale uitzending: welke camerabeelden doorgestuurd worden, alle on-board camera's van de auto's, de teamradio's (die deels in de uitzending komen), hier wordt echt alles bepaald wat er wel en niet uitgezonden wordt. Linkje met filmpje met uitleg van de NOS
  11. Zoveel mensen voor een volksliedje van een paar minuten ????
  12. De volksliederen voor de huldiging worden vanuit een studio in de UK ingestart, dus hoeft niet naar het circuit. (Nieuwe studio was een aantal weken terug open voor de pers)
  13. Wat nou heb je dat niet meegekregen ?? Was en is er nog steeds niet uit te krijgen ! Ze hebben een nieuwe speler moeten kopen en laten brengen.....😁
  14. Als Sainz (dus Ferrari) die flow vast houdt dit seizoen dan wordt het wel spannend maar de 3e wereldtitel zal niet in gevaar komen zolang Max punten blijft halen zoals vandaag. Het record van laatst is gelukkig net op tijd wel veilig gesteld door Max.
  15. De strategie van Ferrari (zo langzaam mogelijk rijden om het veld dicht bij elkaar te houden) heeft de hele race flink beïnvloed. Iedereen was bang om een bandenwissel te doen, omdat je dit veel plekken op de baan ging kosten, en bijvoorbeeld een Magnussen haal je niet zomaar in. Ik had eerlijk gezegd wel verwacht dat in elk geval Max bij de bandenwissel naar rood zou gaan, om zo in elk geval goede kans te hebben de snelste ronde te zetten. Op het laatst toen Alonso achteraan reed, had het mij niet verbaasd als Alonso een (vrije) bandenwissel gedaan had om op rood in elk geval bij Hamilton het punt voor die laatste ronde weg te halen. Sainz zit nu ook echt in een goede flow, dat blijkt ook dat ie de laatste rondes iets inhield zodat Norris binnen DRS afstand bleef, zo kon Norris de Mercedessen achter zich houden, en daarmee was Sainz ook veilig. RB had dit weekend niet alleen niet zo'n goede auto, ook tactisch was het dit weekend niet sterk (zeker niet in vergelijking met wat we gewend zijn). En de F1 organisatie is het gelukt om het CD-tje met het Wilhelmus uit de speler te krijgen om het Spaanse volkslied af te spelen voor de winnaar. 😀
  16. Gefinished als 5e. Wat een race om snel te vergeten.
  17. Earlier
  18. Het duurt nog een paar maanden voordat de nieuwe Škoda Scala bij de dealer staat. In de tussentijd neemt zijn ontwerper je mee op ontdekkingsreis. Hij toont de fraaiste accenten van het sportieve design. In 2018 onthulde Škoda zowel de oorspronkelijke Scala als het studiemodel Vision RS. “De Vision RS viel zo goed in de smaak, dat we hem als voorbeeld namen voor de facelift van de Scala”, vertelt Dalibor Pantůček. Hij leidt het team van ontwerpers dat het exterieur onderhanden nam. Met als resultaat dat de nieuwe Scala er sportiever en dynamischer uitziet. “Škoda-liefhebbers zien het verschil meteen.” Nieuw karakter voor Škoda Scala“Het doel van een facelift is altijd om de auto een nieuw karakter te geven”, aldus Pantůček. Dat is het ontwerpteam gelukt door de bestaande vorm van de auto te moderniseren met chique accenten. Zo staat de nieuwe grille meer rechtop en zijn de verticale vinnen zo gevormd dat er een spel van licht en schaduw ontstaat. Op de foto’s zie je de zwarte grille van de Monte Carlo-uitvoering, andere versies krijgen een grille met chromen rand. Pantůček: “De grille is geïnspireerd op historische Škoda-modellen, zoals de populaire Monte Carlo, en weerspiegelt duidelijk de identiteit en lange geschiedenis van ons merk.” Unieke dagrijverlichting en LED Matrix-technologie“We maken voor het eerst gebruik van LED Matrix-technologie in dit segment”, vertelt Pantůček trots. Hij benadrukt daarbij dat ze optioneel zijn, standaard beschikt de Scala over Full LED-koplampen. De nieuwe koplampen zijn platter en zien er daardoor sportiever en moderner uit dan de vorige versies. “Om de hoogte zo laag mogelijk te houden, moesten we echt passen en meten met de onderdelen. De dagrijverlichting is gesplitst en fungeert ook als richtingaanwijzer.” Dankzij deze unieke dagrijverlichting herken je de nieuwe Scala al van ver. Velgen van de Vision RSOok krijgt de Scala een nieuwe voorbumper. “Door de scherpe hoeken springt hij direct in het oog.” Als je goed kijkt naar de onderste helft van de voorbumper, lijken er diamanten in het radiatorrooster te zitten. Die reflecteren het zonlicht. “Hierdoor lijkt het alsof de auto ademt”, merkt Pantůček op. “Het ontwerp van de velgen hebben we overgenomen van de Vision RS. Deze 18 inch velgen zijn bedoeld voor de Monte Carlo-uitvoering. De andere versies krijgen aerodynamische velgen die het brandstofverbruik verlagen”, legt de ontwerper uit. “De velgen van de nieuwe Scala laten zien dat een functioneel design ook aantrekkelijk kan zijn.” Ontwerptruc die je niet zietOp de achterkant ontdekt de oplettende kijker dat de merknaam staat uitgeschreven op de moderne manier – met de haček in de S verwerkt. Maar ook de achterlichten en de achterbumper zijn aangepast. Volgens hetzelfde recept als de voorkant: de lichten zijn smaller en dynamischer en de bumper heeft scherpere lijnen en een nieuwe diffuser. “Door het slimme ontwerp zien Scala’s met en zonder trekhaak er precies hetzelfde uit – de bumper is identiek.” Pantůček vertelt dat met een grote glimlach op zijn gezicht, alsof hij nog het meest trots is op een ontwerptruc die je niet ziet… Lees ook: Succesnummers in ‘t nieuw: Škoda Scala en Kamiq De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. Lees hier het volledige artikel
  19. Het wordt een heel verhaal als ik ga uitleggen waarom soms een jalon recht moet staan. Landmeten is ook een heel specialistisch vak. Ik zit nu 30 jaar in het vak en er is zeer veel veranderd in die decennia. Door de moderne apparatuur is het allemaal veel makkelijker geworden, maar het is een prachtig vak gebleven vooral door de ontwikkeling en de grote afwisseling.
  20. Ja ehhhh ik heb het niet uitgevonden !! Jij vraagt wat het was en ik zeg je dat het een waterpasoog is ! En duidelijk aangegeven dat ik ook het nut niet zie bij een jalon maar bv wel bij het stellen van een hekwerkpaal !! Maar misschien dat we nog een manual / uitleg krijgen van meneer VAG Man
  21. k denk dat onderstaande tekst uit het FIA document over het in de weg rijden van Max voor Logan Sargeant, duidelijk maakt dat hier selectief onderzoek door de stewards in actie is gezet: Fact: Car 1 unnecessarily impeding car 2 between Turns 17 and 18 at 21:17. Infringement Alleged breach of Article 37.5 of the FIA Formula One Sporting Regulations. Decision No further action. Reason The Stewards heard from the driver of Car 1 (Max Verstappen), the driver of Car 2 (Logan Sargeant), the team representatives and reviewed positioning/marshalling system data, video, team radio and in-car video evidence. The driver of Car 1 stated that he was surrounded by many other cars on preparation laps, some of which chose to overtake him on the left and some on the right, and therefore he decided the safest option was for him to drive straight and keep the line, leaving a car width on his right. He stated he felt any movement to the left or right could have caused a collision with one of the cars around him. The Stewards accept these statements. The driver of Car 2 stated that he did not believe that the driver of Car 1 was at fault and that there was room for him to pass. We therefore determine that the driver of Car 1 did not unnecessarily impede Car 2. Click to expand... Wat ik mij afvraag als ik dit FIA document lees, wie heeft beslist dat er onderzoek naar Max moest komen hiervoor, en waarom alleen naar Max en naar geen van de andere auto's die daar reden. Gezien de reactie van Logan, lijkt het mij onwaarschijnlijk dat het team van Williams hier om gevraagd heeft. Ook in het geval van 'impeding in the pit lane' is het eigenaardig dat een rijder die er voor kiest om in de pit lane even te wachten en zo te voorkomen dat er op de baan een stel auto's kort bij elkaar zitten en gaan wachten om een tussenruimte te creëren onderzocht wordt, en de auto's die even later een gevaarlijke situatie op de baan veroorzaakten wordt niet naar gekeken. Ook in een ander opzicht is dit bijzonder: Hamilton/Mercedes heeft jarenlang dit echt gebruikt om voordeel te halen, door voor de uitgang van de pit zolang te treuzelen dat auto's achter hem niet meer op tijd bij de startlijn zouden zijn om nog een geklokte ronde te kunnen rijden, daar is eigenlijk nooit wat aan gedaan. Het 3e geval met Tsunoda blijkt dus een terecht onderzoek te zijn, hier geeft het team aan Max veel te laat gewaarschuwd te hebben dat Tsunoda er aan kwam in een snelle ronde. Wat ook opvalt is dat Alpha Tauri/Yuki er voor gekozen heeft om niet naar de stewards te komen voor een verklaring. Ik vraag me af of dit te maken heeft met de nauwe banden tussen RB en het AT team, of dat men snel naar het hotel wilde om te gaan eten. De betreffende FIA documenten:2023 Singapore Grand Prix - Infringement - Car 1 - Impeding at Pit Exit.pdf2023 Singapore Grand Prix - Infringement - Car 1 - Impeding of Car 22.pdf2023 Singapore Grand Prix - Decision - Car 1 - Alleged impeding of Car 2.pdf
  22. Daarnaast lopen er nog 2 onderzoeken naar Max wegens impeding: 1 in de pitstraat (waar ie een gat liet vallen om zo ruimte voor hem te krijgen op het circuit, iets dat iedere race vele keren gebeurd maar nog nooit een onderzoek naar is geweest (en ook niet in de regels staat), waarschijnlijk een bepaalde humeurige steward. De andere is voor impeding Yuki, daar heb ik geen duidelijk beeld van gezien om in te schatten of dit een serieuze kans op gridstraf oplevert.
  23. Stroll denkt dat een 3-wieler sneller is, in elk geval bij de bandenstop: Wat RB betreft: Max gaf gisteren al aan dat ze een aantal zaken uitgeprobeerd hebben, en dat sommige dingen wel werkten en anderen niet. Dat gaf mij gisteren al de overtuiging dat ze vandaag wel weer voorin zouden zitten, en FP3 gaf dat vanmorgen al een beetje aan. Het schijnt dat RB de vloer van hun auto's met ingang van dit weekend aan moesten passen, om aan de (gewijzigde) regels te blijven voldoen, volgens sommigen is dat deel van het probleem. In de boordradio's klaagt Max iedere sessie in Singapore over het gedrag bij schakelen (zowel opschakelen als terugschakelen). Sensationele kwalificatie, met beide RB's er uit in Q2 (beiden schoven weg in bocht 3, dus er is echt iets met de auto op dit circuit) en Liam Lawson die dit weekend ook de vervanger is van Ricciardo die Max er uit tikt voor Q3. Iets wat ik een paar weken terug absoluut niet gedacht had, maar Liam Lawson doet het echt goed met de Alpha Tauri, ik zou niet verbaasd zijn als Ricciardo dit seizoen niet afmaakt en plaats moet maken voor Lawson.
  24. Dat de jalon waterpas moet staan, snap ik nog wel: als je bijvoorbeeld een kavelgrens moet uitmeten, klopt dat niet als de jalon scheef staat, omdat de bovenkant dan naast de punt aan de onderkant zit, en er niet recht boven.
  25. Waterpas oog is dat @Cordoba En dat slot gat is waarschijnlijk om hem op te hangen... Alleen zie ik niet in waarom die jalonstok zoooo waterpas moet staan. Zie dit meer als tool om palen voor bv hekwerken waterpas te zetten...
  26. @VAG-man Ik ken een jalon wel, maar in je tool zie ik ook een ronde zwarte ring, en ik dacht eigen dat die bedoeld was om de jalon door te steken: Waar is die bus met die zwarte ring dan voor bedoeld?
  1. Load more activity
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe