All Activity
- Yesterday
-
Waarom Škoda de automaathendel verplaatst heeft
EdK replied to Ons Skoda Nieuwsmeisje's topic in Autonieuws
Nee word een aan/uit schakelaar in je dashboardkastje ............😎 -
Ohhh ?? Wanneer gaat het er eindelijk af ? Want hoor je al enkele keren zeggen dat het NU aankomend weekend gaat gebeuren..... Lijkt me een klusje van een max 4 uurtjes......😊
- Last week
-
Waarom Škoda de automaathendel verplaatst heeft
Cordoba replied to Ons Skoda Nieuwsmeisje's topic in Autonieuws
En nu verhuist de ruitenwisserbediening naar de middenconsole? -
In de nieuwe Škoda Kodiaq en Superb vind je de keuzehendel van de automaat op een nieuwe plek, rechts aan de stuurkolom. Wat is hier de bedoeling van? En welke voordelen heeft dit voor jou? Vaak zit de versnellingshendel op de middenconsole, tussen de stoel van de bestuurder en zijn passagier. Dat was bij de vorige Kodiaq en Superb ook het geval. Maar hun opvolgers breken met deze traditie. Om de automaat te bedienen, moet je rechts van het stuur zijn. Daar zit de hendel. Škoda’s zijn praktisch“Door de automaathendel naar de stuurkolom te verplaatsen, ontstond bij de middenconsole meer opbergruimte. Dat past bij ons DNA; onze auto’s moeten praktisch zijn. Bijkomend voordeel is dat de automaat op die plek gemakkelijker te bedienen is”, legt Radoslav Horák van de afdeling interieurdesign bij Škoda uit. “Het gaf ons de mogelijkheid om de middenconsole nuttig te maken voor alle inzittenden, en niet alleen de bestuurder”, voegt zijn collega Dimitrios Darkoudis toe. Een hele klus“Hoe simpel het misschien ook klinkt, de keuzehendel naar de stuurkolom verhuizen was een hele klus, vooral vanwege de technologie die ermee gemoeid is”, vervolgt Radoslav. “Pas sinds kort is het mogelijk de hendel dicht bij de hand van de bestuurder te plaatsen, zodat hij of zij er gemakkelijk bij kan.” Slimme knoppenDe nieuwe positie van de automaathendel zorgde ervoor dat de middenconsole vrij kon worden gemaakt voor andere functies. Zoals de Smart Dials waarmee je met één knop meerdere functies kunt bedienen, zoals de airconditioning en de stoelverwarming. Maar ook een draadloze oplader voor niet één, maar twee telefoons. Verder vertrouwdDe nieuwe positie van de hendel heeft geen invloed gehad op hoe de automaat bediend wordt. De ‘P’ is nog altijd voor parkeren en de ‘N’ voor neutraal. Met de ‘D’ en ‘S’ (van Sport) ga je vooruit, de ‘R’ is voor achteruit. Je activeert de standen door de hendel een duwtje naar voren te geven of juist naar je toe te halen. Uitzondering is de parkeerstand; die activeer je door aan de rechterkant op de knop ‘P’ te drukken. Makkelijker kan niet. Automaat wint aan populariteitAutomatische transmissies worden steeds populairder en het is niet uitgesloten dat er andere Škoda-modellen komen waarbij de hendel aan de stuurkolom vastzit. “Dat zie je nu al een klein beetje gebeuren”, zegt Radoslav. “Zowel de onlangs vernieuwde Octavia als de elektrische Enyaq hebben een kleinere keuzehendel dan veel mensen gewend zijn. Op die manier kunnen Škoda-rijders alvast een beetje wennen aan het feit dat hier niets te vinden is. Behalve natuurlijk extra opbergruimte en andere praktische zaken”, besluit Radoslav met een lach. Lees ook: Video, zo wist Škoda de Kodiaq stijlvol en praktisch te houden De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. Lees hier het volledige artikel
-
Elektrische Škoda’s uit verleden, heden en toekomst
Cordoba replied to Ons Skoda Nieuwsmeisje's topic in Autonieuws
Pilsen klinkt wel heel ouderwets nu al decennia de trend is om plaatsnamen zoveel mogelijk de plaatselijke naam te gebruiken (dus geen Peking maar Beijing bijvoorbeeld), en dan zou het Plzen zijn in plaats van Pilsen, staat ook op de laadbak, en de auto was natuurlijk van de echte Urquell brouwerij uit Plzen (die o.a. de meken (Tjechische) Budweiser, Urquell, en Prazdroj op de markt brengt. Niet te verwarren met het Amerikaanse Bud, dat half water half pils is. -
Lang voordat de Škoda Enyaq uitgroeide tot publiekslieveling, was Škoda al druk in de weer met uiteenlopende elektrische modellen. En er staat nog een heleboel EV-nieuws op stapel. Het is de hoogste tijd voor een overzicht. Rijden op stroom is niets nieuws. Zo’n 80 jaar geleden reden al elektrische Škoda’s rond, maar dat waren geen personenauto’s. Eind jaren dertig had een elektrische vrachtwagen van Škoda de belangrijke taak om de restaurants in het plaatsje Pilsen van bier te voorzien. En nee, dat is geen grap. Niet veel later verscheen de Škoda Puck (1941); een elektrisch autootje voor kinderen met rijke ouders. De mini-auto ging 12 km/u, had een werkende snelheidsmeter en echte koplampen. Verleden: Elektrische Škoda Octavia en CitigoIn 2011 verscheen de elektrische Octavia Green e-Line. Dit volledig elektrische prototype van de tweede generatie Octavia had een actieradius van 150 kilometer. Het accupakket kreeg een plekje onder de achterbank en de elektromotor lag onder de motorkap. Bij de elektrische Škoda Citigo uit 2020 vond je de belangrijkste elektrische onderdelen op dezelfde plekken. Dankzij de grotere batterij kwam je tot wel 260 kilometer op een acculading stroom. Het belangrijkste verschil met de Octavia was echter dat je de uitstootvrije Citigo gewoon kon kopen (of private leasen) bij de Škoda-dealer. Heden: Škoda EnyaqOp 1 september 2020 werd de Škoda Enyaq onthuld en toen ging het snel. De elektrische SUV groeide meteen uit tot de bestverkochte EV van Nederland. In 2022 kreeg hij versterking van de elegant gelijnde Enyaq Coupé die tevens als basis diende voor het eerste elektrisch aangedreven RS-model van Škoda. Inmiddels rijden er meer dan 18.000 Nederlanders in een Škoda Enyaq. Dat maakt de elektrische SUV de populairste Škoda-SUV van ons land. 1 oktober 2024: Škoda ElroqOp 1 oktober 2024 krijgt de Enyaq gezelschap van een compacte elektrische SUV: de Elroq. Hij biedt alle voordelen van de grote SUV in een kleiner pakketje en dat zal een heleboel mensen aanspreken. Met drie accupakketten en vier Design Selections om uit te kiezen, maakt de Elroq het wel heel aanlokkelijk om te switchen naar elektrisch rijden. Zo blijf je op de hoogte van de Škoda Elroq. Toekomst: Škoda Epiq en meerIn 2025 gaat de Škoda Epiq zijn wereldpremière beleven. Het nieuwe elektrische instapmodel wordt ongeveer 4,10 meter lang, biedt tot 490 liter bagageruimte en kost rond de 25.000 euro. Hij is net als de Elroq ontworpen met de krachtige nieuwe Modern Solid-designtaal en heeft een elektrisch rijbereik van ruim 400 kilometer. De Enyaq en de Enyaq Coupé krijgen in 2025 een uitgebreide update. Ze nemen de nieuwe moderne designtaal over die voor het eerst werd getoond op de Vision 7S. De Škoda Vision 7S gaan we opnieuw zien in 2026, in de vorm van een elektrische 7-zitter. Dat is tevens het jaar waarin we een ongeveer 4,70 meter lange elektrische stationwagon gaan onthullen. Lees alle toekomstplannen: De toekomst van Škoda De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. Lees hier het volledige artikel
-
Dankje @VAG-man! En inderdaad dit zijn foto's na het ongeluk, het is dat ik zoveel positieve reacties op de motorkap krijg anders was deze ook alweer wit voor een nog meer OEM+ look. Dat word denk ik iets voor na de winter. Dankjewel makker!
-
Ik had al wat plaatjes gezien. Hij ziet er gelukkig weer mooi uit. Dit zijn toch foto's na het ongeluk? Gelukkig ben je niet te ver gegaan met het personaliseren. Less is More! Geniet ervan Jefrey
-
Superb is intussen al 2 jaar verkocht, heb daartussen nog wat anders gehad, maar dat was geen Skoda. Intussen rijd ik een O3 VRS van eind 2013, waar ik ook al wat met heb meegemaakt. De auto heeft een ongeluk gehad de eerste week dat ik hem had, daarbij heeft een vrouw met haar wagen mijn geparkeerde VRS aangereden en vluchtmisdrijf gepleegd. Vele maanden en centen later had ik de auto terug en hij doet het goed ondanks dat hij voor 10.000 euro schade had. Gelukkig merk ik er niets meer van qua rijden. Enkele foto's Grts, Jefrey
-
JeSko changed their profile photo
-
Als je je SD slot aanbied dan giet ik er zelfs een kan koffie in voor je hoor !! Tsja zelf met Fab 4 geen SD sloten meer, wel USB C maar die zijn zo klein.....🤔
-
Eerste Škoda-model met de nieuwe Modern Solid-designtaal van het merkGeheel nieuw frontdesign met Škoda belettering en onderscheidend Tech-Deck Face, LED Matrix koplampen en een opvallende voorbumper.Unieke Dark Chrome details maken het gedistingeerde uiterlijk van de auto compleetVandaag, op #WorldEVDay, onthult Škoda nieuwe details van de gloednieuwe Elroq: het eerste productiemodel dat de Modern Solid-designtaal toepast. De eerste exterieurschetsen van de Elroq geven een voorproefje van het opvallende design, inclusief een nieuw front met Škoda-logo, de zogeheten Tech-Deck Face en Matrix-LED-koplampen die zijn geïntegreerd in een opvallende bumper. Andere visuele hoogtepunten zijn de exterieurdetails in Unique Dark Chrome en de nieuwe Elroq-exclusieve kleur ‘Timiano Green‘. Škoda nieuwe stijl"De volledig nieuwe Škoda Elroq belichaamt onze nieuwe Modern Solid designtaal.“ Vertelt Karl Neuhold, Hoofd Exterieurdesign bij Škoda Auto. ‘‘Dankzij zijn grote actieradius en stoere carrosserie is de Elroq de perfecte metgezel. Zijn compacte formaat maakt hem ook ideaal voor stadsritten." De exterieurschetsen van de volledig elektrische Škoda Elroq tonen een nieuw ontworpen, opvallende voorkant. Tech-Deck FaceEen belangrijk kenmerk is het innovatieve Tech-Deck Face, een plat en breed element dat de traditionele Škoda grille vervangt. De voorkant onderscheidt zich verder door een gesplitst koplampontwerp, waarbij het slanke bovendeel naadloos overloopt in de voorschermen. De motorkap is voorzien van het Škoda naamlogo in Unique Dark Chrome. De Elroq onderscheidt zich door de nieuwe kleur Timiano Green en zijn stoere look wordt geaccentueerd door robuuste bumpers aan zowel de voor- als achterzijde. De achterzijde van de Elroq is voorzien van een prominente dakspoiler en slanke LED-achterlichten. Extra visuele hoogtepunten zijn de Unique Dark Chrome accenten, zoals de centraal geplaatste belettering op de achterklep en het 2D Škoda logo dat het hart van de lichtmetalen velgen siert. De onthulling van de Škoda Elroq vindt plaats op 1 oktober 2024. Blijf op de hoogte van alles rondom de Elroq via deze link. De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Eventueel genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. Lees hier het volledige artikel
-
Bij de laatste tankbeurt midden juli in Belgie de tank flink vol geperst, en ik heb ook al gemerkt dat ik op Belgische benzine meer kilometers per liter kan rijden, vandaag toch besloten om de tankdop maar eens open te draaien (de laatste weken regelmatig naar het werk gefietst, dus niet al te veel met de Fabia gereden, maar ik was toch wel verbaasd over het aantal km's dat ik op een tank heb gereden. Vanmiddag bij het starten begon ie na 10 meter rijden te piepen dat ik moest gaan tanken, hoewel ie aangaf dat ie nog 100 km verder kon: Dus onderweg naar Fort Everdingen maar een 5 liter can benzine in de kofferbak, en eens zien hoe ver ik nu echt kom op een tank. (zo'n 70 km enkele reis). Vooral gaf de google maps nauwelijks file/drukte aan op het stukje A27 van Utrecht naar Everdingen, maar onderweg raakte Google van de wijs, wilde me de (afgesloten) A2 op sturen, en zorgde uiteindelijk dat ik veel meer in de file reed dan nodig. Op de terugweg gaf de mediaunit toch wel een erg beperkte resterende actieradius aan: Nog een paar km gereden, maar voor ik de snelweg op ging even gestopt op een carpoolplaats om het 5 liter cannetje benzine over te gieten in de tank, want met een range van 25 km de snelweg op, en niet zeker weten of ik niet in een file terecht kom, levert alleen maar stress op, maar uiteindelijk toch ruim 1087 km gereden op een tank, waarbij ik regelmatig de airco aangehad heb (temperaturen van rond de 30 graden) veel spitsverkeer, geopende bruggen enz. dit is toch een hele mooie afstand voor een auto met officieel een 45-liter tank.
- Earlier
-
Standaard compleet uitgerust met onder meer het Winterpakket, LED koplampen, parkeersensoren achter en Škoda’s Virtual Cockpit.Nu exclusief te bestellen voor de Octavia Combi, verkrijgbaar vanaf € 31.990*Škoda breidt het modellengamma van de nieuwe Octavia Combi uit met de extra aantrekkelijk geprijsde en rijk uitgeruste Edition. Deze versie is al verkrijgbaar vanaf € 31.990* en is per direct te bestellen bij alle Škoda dealers. De recent vernieuwde Octavia is wederom een absolute bestseller. Speciaal voor de Octavia Combi introduceert Škoda nu de Edition, die de lijst met uitvoeringen voortaan aanvoert. Deze nieuwe uitvoering staat opnieuw synoniem voor een complete uitrusting tegen een aantrekkelijke aanschafprijs. Uitgebreide standaarduitrustingLED-koplampen, KESSY Go keyless entry en start, lichtmetalen velgen en parkeersensoren achter zijn allemaal standaard aanwezig op de Octavia Combi Edition. Daarnaast beschikt de Edition over een 10-inch infotainmentsysteem met Wireless Smartlink (Apple CarPlay en Android Auto), de Škoda Virtual Cockpit en verwarmbare voorstoelen, stuurwiel en voorruit. Ten opzichte van de huidige prijslijst loopt het klantvoordeel bij aanschaf op tot maar liefst € 3.500*. Direct te bestellenDe Octavia Combi Edition wordt aangedreven door de krachtige en efficiënte 1.5 TSI turbobenzinemotor met 85 kW/115 pk. Met een scherpe vanafprijs van € 31.990* is deze uitvoering niet alleen aantrekkelijk uitgerust, maar ook zeer voordelig geprijsd. De Octavia Combi Edition is nu te configureren en te bestellen bij de Škoda dealer. De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Eventueel genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. *Alle prijzen in dit nieuwsbericht zijn, tenzij anders vermeld, inclusief BTW, BPM, kosten rijklaarmaken, recyclingbijdrage, legeskosten en eventuele beheerbijdrage. Zie voor verkoopinformatie skoda.nl Lees hier het volledige artikel
-
Als je een nieuwe elektrische auto koopt, kom je in aanmerking voor subsidie. Maar die geldt alleen nog in 2024. En de nieuwe elektrische Škoda Elroq staat vanaf begin 2025 bij de Škoda-dealer. Toch kun je profiteren van 2950 euro subsidie; hoe zit dat? De subsidie voor de aanschaf van een elektrische auto heet voluit ‘Subsidie Elektrische Personenauto’s Particulieren’, kortweg SEPP. De regeling is in het leven geroepen om elektrisch rijden in Nederland te stimuleren. Want minder CO2-uitstoot is goed voor het milieu. Er zijn enkele regels aan de subsidie verbonden. Zo mag de fiscale waarde (dat is de consumentenprijs met aftrek van de rijklaarmaakkosten) niet hoger zijn dan 45.000 euro. Hiermee geeft Škoda al iets weg van de prijs van de Elroq. Die wordt nog definitief bekendgemaakt, maar ligt in ieder geval onder dat bedrag. Dat had je ook kunnen raden. De Elroq is immers het elektrische alternatief voor de Škoda Karoq en die is al leverbaar vanaf 36.990 euro. Actieradius Skoda ElroqEen andere voorwaarde is dat de actieradius van de auto in kwestie minimaal 120 kilometer is. Dat komt goed uit, de Škoda Elroq heeft zelfs een bereik tot 560 kilometer! Verder mag de auto niet zakelijk aangeschaft worden en moet-ie minimaal drie jaar op je naam staan. Dat is met de Elroq geen straf, daar wil je veel langer in rijden. Auto hoeft nog niet geleverd te zijnMaar nu komt het: want je verwacht dat de Elroq niet in aanmerking komt voor subsidie, omdat hij vanaf 2025 geleverd wordt. Dit is echter niet waar. De auto hoeft nog niet geleverd te zijn, wil je profiteren van SEPP-subsidie. En ook als het kenteken nog niet op jouw naam staat, kun je de aanvraag voor subsidie indienen. Je geeft dit gewoon later door. De nieuwe Škoda Elroq is dus leverbaar met de aanschafsubsidie voor elektrische auto’s. En dat betekent dat er 2950 euro van de prijs afgaat. Overigens geldt de regeling ook voor private lease. Het bedrag wordt dan verdeeld over het aantal maanden van het leasecontract. Hoeveel SEPP-subsidie is er nog?Op een speciale website kun je zien hoeveel geld er nog in de subsidiepot zit. Op 19 augustus 2024 was dat nog 24.690.000 euro. Daar kun je heel veel Škoda’s Elroq voor kopen. Of de Škoda Enyaq, want die grotere elektrische SUV komt ook in aanmerking voor SEPP-subsidie. Lees ook: Volledig elektrische Elroq, de stoere compacte SUV van Škoda De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. Lees hier het volledige artikel
-
Inmiddels een half jaartje verder. Heb nu ook lange ritten met de Bayon gemaakt. In tegenstelling tot wat ik eerder dacht zit er wel spiegelverwarming op, maar die is gekoppeld aan de achterruitverwarming. Handig is de dode hoek waarschuwing bijvoorbeeld bij de supermarkt als iemand met een karretje aankomt en je ne naast een busje staat en niets kan zien. De navigatie is uitgebreider en sneller dan de Amundsen. Wel is de structuur anders en dat is wennen. Instap is wat hoger, binnenruimte eveneens. Kan de hoedenplank tegen de achterbank wegklappen als er hoge voorwerpen in de kofferbak liggen. De Bayon kan ook zeilen om brandstof te besparen. Dat zeilen is wennen maar wel leuk. Het brandstofverbruik is wat lager dan de Fabia 3. Kan wat vlotter optrekken in de sport modus, kan handig zijn. Heb voor het eerst een achteruitrijcamera die ook tijdens het vooruit rijden aankan. De verkeersbord herkenning is eveneens nieuw voor mij. Handig geeft ook snelheden aan als er geen bord staat zoals bij de binnenkomst van een dorp in Frankrijk. Maar reageert ook op borden die bedoeld zijn voor een secundaire weg dus het is niet foutloos. Ben tevreden.
-
Onderscheidende sportieve looks in combinatie met alle luxe Typische Kodiaq: héél veel ruimte, comfortabel en gedigitaliseerd interieur Leverbaar als mild-hybride en plug-in hybride, prijzen vanaf € 52.490*Met de introductie van de Kodiaq Sportline Business krijgt de line-up van Škoda’s grootste SUV een nieuwe sportieve dimensie. De Kodiaq Sportline Business combineert uitgesproken dynamische in- en exterieurelementen met pure luxe. Die features gaan samen met bekende Kodiaq-eigenschappen als héél veel ruimte én de integratie van hightech connectiviteits- en veiligheidsvoorzieningen. Afgelopen jaar kreeg de nieuwe Kodiaq niet alleen een nog scherper en gestroomlijnder design, maar ook een nieuw, gedigitaliseerd interieur met onder meer een Virtual Cockpit, een centraal geplaatst touchdisplay en smart dials. Ruimte is misschien wel hét Kodiaq-kenmerk: het interieur biedt volop ruimte en comfort voor vijf inzittenden en de bagageruimte heeft een inhoud van maar liefst 910 liter, en zelfs 2.105 liter met neergeklapte achterbank. Sportief designDe Kodiaq Sportline Business komt krachtig voor de dag met Full LED matrixkoplampen en 19 inch lichtmetalen velgen. Zijn onderscheidende vermogen zit hem ook in diverse in (deels hoogglans) zwart uitgevoerde elementen als de grille, D-stijlen, spiegelkappen én dakreling. Ook de (akoestische) ramen achter zijn donker getint. De voor- en achterbumper zijn volledig in carrosseriekleur uitgevoerd en een rode LED-strip verbindt de LED-achterlichtunits met elkaar. In het interieur vallen naast het driespaaks sportstuur en de met leder/suedia beklede (verwarmde) sportstoelen ook aluminium pedalen en zwarte hemelbekleding op. Pure luxeOok luxe krijgt alle ruimte in de Kodiaq Sportline Business. Zo beschikt hij over het infotainmentsysteem met het grote (33 cm) centrale touchdisplay, volautomatische 3-zone airconditioning en KESSY Advanced (Keyless entry met walk away locking functie). Smart dials, Wireless Smartlink, de achteruitrijcamera en Virtual Pedal (voetbediening voor de elektrisch bediende achterklep) dragen bij aan comfortabel gebruiksgemak. Ook een alarmsysteem, parkeersensoren voor en achter en de adaptieve cruise control zijn standaard. Efficient: mild-hybride of plug-in hybrideDe Kodiaq Sportline Business is er als 110 kW/150 pk sterke 1.5 TSI MHEV mild-hybride inclusief de automatische DSG-transmissie vanaf € 52.490*. Daarnaast is hij er ook als 1.5 TSI PHEV met 150 kW/204 pk en geavanceerde plug-in hybridetechnologie, waarmee een elektrische actieradius van maximaal 123 km** (WLTP) mogelijk is. De Kodiaq Sportline Business PHEV met standaard DSG-transmissie is er vanaf € 52.490*. De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. * Alle prijzen vermeld in dit nieuwsbericht zijn, tenzij anders vermeld inclusief BTW en BPM, kosten rijklaarmaken, recyclingbijdrage, legeskosten en eventuele beheersbijdrage. Zie voor verkoopinformatie skoda.nl. ** Het genoemde aantal kilometers is de theoretische maximale actieradius volgens de WLTP testsystematiek. Deze maximale actieradius kan onder meer worden beïnvloed door de voertuigconfiguratie, acculeeftijd en -conditie, rijstijl en de gebruiks-, omgevings- en klimaatomstandigheden zoals de buitentemperatuur, de verkeerssituatie en het rijgedrag. Lees hier het volledige artikel
-
Gezellig daar
-
De nieuwe Škoda Kodiaq heeft niet veel nodig om zich voor je te winnen. Sterker: 60 seconden zijn al voldoende om jou enthousiast te maken. De Kodiaq is met recht het topmodel van de SUV-familie van Škoda, met een stijlvol design, een ruim interieur en de nieuwste snufjes op het gebied van uitrusting en infotainment. Het valt niet mee om dit allemaal in 60 seconden te benoemen, maar het is de videomakers van Škoda toch gelukt. Aan ruimte geen tekortZoals je aan het einde van de video kunt zien, gaat Mike het avontuur tegemoet met zijn Kodiaq. Daar is de SUV dan ook heel geschikt voor. Er kan maar liefst 910 liter aan bagage mee (754 liter voor de plug-in hybride). Dat is meer dan het dubbele van wat er in een Škoda Fabia past. En dan kun je nog steeds vier gezinsleden of vrienden meenemen. Slimme bagageruimteGa je net als Mike liever alleen op avontuur, dan kun je zelfs tot 2035 liter aan bagage meenemen. Wie kiest voor het Simply Clever Bagage Pakket van 150 euro, krijgt bovendien opbergvakken en haken voor tassen, een set van verschillende bagagenetten om je spullen op hun plek te houden én een dubbelzijdige kofferbakmat. Hiervan is één kant makkelijk schoon te maken, handig voor met modder besmeurde schoenen. Reizen met comfortOp avontuur gaan is leuk, maar het mag wel een beetje comfortabel. Ook dan is de Kodiaq een goede keuze. Je hebt een groot centraal infotainmentscherm van minimaal 10 inch. Navigatie is standaard vanaf de Business Edition. Op die manier hoeft een avontuur niet te eindigen in een urenlange zoektocht naar je eindbestemming. En wat vind je van de handige Smart Dials? Hiermee bedien je verschillende functies. Lees ook: Nieuwe Kodiaq, groot(s) in ruimte, gebruiksgemak en efficiency De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. Lees hier het volledige artikel
-
Past er een hele bak koffie in dat SD-slot? 😎
-
Cordoba started following Skoda meeting Zevenhuizen (ZH)
-
Via het forum bij de buren kwam ik erachter dat er gisteravond om 19 uur een Skoda meeting was gepland bij de parkeerplaats van de Willem Alexander roeibaan in Zevenhuizen. Voor mij een kwartiertje rijden, dus gistermiddag de auto even gewassen (zat behoorlijk onder het stof) en even wezen kijken. Het was een kleine meeting op een parkeerterrein zonder echt adres, dus stonden aanvankelijk diverse deelnemers op andere parkeerterreinen. Een paar foto's om een indruk te krijgen, mijn Fabia was één van de oudere auto's en zeker de kleinste en met het minste motorvermogen.
- 1 reply
-
- 1
-
Uitgebreide standaarduitrusting met progressieve besturing, LED Matrix-koplampen en LED-achterlichten met geanimeerde richtingaanwijzersOpvallende zwarte exterieurdetails, waaronder grille-omlijsting en spiegelkappenTwee specifieke Design Selections met verwarmde sportstoelen inclusief geïntegreerde hoofdsteunen en verstelbare zitkussenlengteŠkoda introduceert de nieuwe Superb Sportline Business. De meest dynamische Superb van dit moment valt op met zijn 18 inch antracietkleurige velgen, exterieuraccenten in hoogglans zwart en Sportline-badges op de voorspatborden. Ook maakt hij indruk met zijn verwarmde sportstoelen met geïntegreerde hoofdsteunen en in lengte verstelbare zitkussens. De compleet uitgeruste Superb Sportline Business Hatchback en Combi worden leverbaar met zowel de 1.5 TSI mild-hybride als de 1.5 plug-in hybride aandrijflijn en zijn onder meer voorzien van progressieve besturing, een met 15 mm verlaagd sportonderstel, LED Matrix-koplampen en LED-achterlichten met geanimeerde richtingaanwijzers. Het sportieve uiterlijk van de Škoda Superb Sportline Business wordt benadrukt door de kenmerkende hoogglans zwarte afwerking van de grille, raamlijsten, buitenspiegels, bumpers en Škoda-belettering op de achterklep. De dakrails van de Combi zijn eveneens in dezelfde zwarte kleur uitgevoerd, terwijl de hatchback is voorzien van een zwarte achterspoiler. De Superb Sportline Business staat standaard op antracietkleurige 18 inch gepolijste Vela aero-velgen met matzwarte Aero-afwerking. Zilverkleurige 19 inch Aniara aero-velgen met matzwarte Aero-details of zwarte 19 inch Torcular-exemplaren zijn als optie verkrijgbaar. De voorspatborden van deze sportieve uitvoeringen dragen Sportline-badges. De Sunset getinte achter- en zijruiten benadrukken de sportieve look van de Superb en zorgen er ook voor dat het interieur in de zomer koel blijft. Andere standaardfeatures zijn het met 15 mm verlaagde sportonderstel en de progressieve besturing. Het Dynamic Chassis Control Pakket Sport is tegen meerprijs verkrijgbaar. Rijke standaarduitrustingDe Škoda Superb Sportline Business valt niet alleen op door zijn sportieve looks, maar ook met zijn rijke standaarduitrusting. Die bestaat onder meer uit LED Matrix-koplampen, LED-achterlichten met geanimeerde richtingaanwijzers, een Coming/Leaving Home-functie en een elektrische achterklep met Virtual Pedal. Ook standaard is KESSY Advanced, dat een nieuwe automatische vergrendelings- en ontgrendelingsfunctie omvat en verlichting toevoegt aan de deurgrepen. Het gelaagde glas van de akoestische zijruiten zorgt voor een nog lager geluidsniveau in het interieur. Twee Design Selections De nieuwe Superb Sportline Business biedt voor het interieur keuze uit twee Design Selections. Beide beschikken over verwarmde sportstoelen voorin met geïntegreerde hoofdsteunen en handmatig te verlengen zitkussens. Het standaard Suedia Sport-interieur wordt geleverd met volledig elektrisch verstelbare ergonomische voorstoelen en een massagefunctie met tien pneumatisch aangestuurde luchtkussens. De optionele Suite Sport Design Selection voorziet in ergonomische sportstoelen, gecertificeerd door AGR (Aktion Gesunder Rücken) inclusief Smart Comfort Entry, ventilatie en massagefunctie. De hemelbekleding is in beide gevallen zwart, terwijl de sierstrips op het dashboard en in de deurpanelen een afwerking met carbon-effect hebben. Roestvrijstalen pedalen zorgen voor een extra sportieve en dynamische touch. Ook heeft de Superb Sportline Business een multifunctioneel sportstuurwiel met drie spaken, zwarte stiksels en een Sportline-badge. De 10 inch Virtual Cockpit van deze Superb heeft Sportline-specifieke graphics, terwijl beide Design Selections een uitgebreid instelbare sfeerverlichting bieden. De Superb Sportline Business Hatchback en Combi zijn vanaf medio november te bestellen en arriveren medio maart volgend jaar in Nederland. Prijzen worden in aanloop naar de marktintroductie bekendgemaakt. De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. Lees hier het volledige artikel
-
De nieuwe Škoda Elroq wordt binnenkort onthuld. Op 1 oktober 2024 is het zover. Toch zijn er al weetjes op te noemen, zoals de volgende 7 voorbeelden. 1 – Net zo ruim als de Enyaq De Škoda Elroq is een compacte elektrische SUV. Qua grootte kun je de Elroq het beste vergelijken met de Škoda Karoq. De Elroq meet 4,48 meter en dat maakt hem negen centimeter langer de Karoq, maar zeventien centimeter korter dan de Škoda Enyaq. De wielbasis komt overeen met die van de Enyaq. De afstand tussen de wielen is bepalend voor de interieurruimte en dus wordt de Elroq praktisch even ruim als de Enyaq. 2 – Keuze uit drie batterijpakketten De Elroq is 100 procent elektrisch. En dat betekent dat je altijd het comfort van een automaat hebt, ongeacht de uitvoering. Je kunt kiezen uit drie batterijpakketten: 55, 63 en 82 kWh. Voor ieder wat wils. De bijbehorende modelnamen heten achtereenvolgens Elroq 50, Elroq 60 en Elroq 85. 3 – Tot 560 kilometer rijden Met het grootste accupakket kom je het verst, tot 560 kilometer (WLTP). Maar de kleinste batterij zit het snelst weer vol, van 10 naar 80 procent in slechts ongeveer 25 minuten. Waarom tot 80 procent? Dat is de norm in de elektrische autowereld: hierboven wordt het laadvermogen teruggeschroefd om de batterij te beschermen en dus moet je (te) lang wachten. 4 – Eerste Škoda met nieuwe designtaal De Elroq is nog gecamoufleerd. Op 1 oktober 2024 wordt het definitieve design onthuld. Toch valt er al wat te zeggen over het ontwerp. Het is de eerste Škoda die ontworpen is op basis van de nieuwe designtaal ‘Modern Solid’. De traditionele Škoda-grille is vlakker en breder dan je gewend bent en geeft de voorzijde een heel eigen uitstraling. 5 – Duurzaam interieur Duurzaamheid speelt een belangrijke rol bij Škoda. De stoelen en de bekledingsstoffen van de Elroq zijn gemaakt van gerecyclede plastic flessen en - voor het eerst - gerecyclede kleding. Deze materialen zijn zorgvuldig verwerkt tot hoogwaardige nieuwe garens en stoffen. Klanten hebben voor het interieur de keuze uit vier Design Selections: Studio, Loft, Lodge en Suite. 6 – Met subsidie De Škoda Elroq komt in aanmerking voor SEPP-subsidie. Die bedraagt voor nieuwe elektrische auto’s 2950 euro en kan nog tot het einde van 2024 aangevraagd worden (of tot de subsidiepot leeg is). Dat de Elroq in 2025 op jouw naam komt te staan en afgeleverd wordt, maakt niet uit. De subsidieaanvraag kun je direct bij het bestellen van de Elroq al indienen. 7 – Natuurlijk: Simply Clever Ook de Elroq is Simply Clever. De laadkabel kun je opbergen in een net ónder de hoedenplank. Hier zit-ie niet in de weg en je kunt er altijd gemakkelijk bij. De opbergvakken aan de zijkant van de bagageruimte gebruik je voor andere spulletjes. Natuurlijk is er de welbekende paraplu in het portier en heb je ook altijd een ijskrabber bij je. Lees ook: Waar moet ik opletten bij een elektrische proefrit? De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. Lees hier het volledige artikel
-
Voordat een nieuw Škoda-model uit de fabriek rolt, bouwt Škoda meerdere prototypes die gebruikt worden voor allerlei tests. Maar in het geval van de nieuwe Elroq pakt Škoda het anders aan. De Škoda Elroq is de nieuwste elektrische SUV van Škoda. Hij wordt op 1 oktober 2024 officieel onthuld. Vandaar dat hij nu nog gecamoufleerd is, inclusief de prototypes die Škoda gebruikt voor de laatste testkilometers. Normaal worden zulke voorserie-modellen in een speciaal hiervoor bestemde ruimte gebouwd, ver van de daadwerkelijke productielijn. Maar dat is tamelijk kostbaar. Ook omdat hier veel handwerk bij komt kijken. Om kosten te besparen, waardoor jij uiteindelijk minder hoeft te betalen, zijn de prototypes van de Elroq al op de productielijn in elkaar gezet. “Dit kan alleen als de verschillende afdelingen van de fabriek, waaronder de lakstraat, de assemblagelijn, productplanning, logistiek en beveiliging, optimaal samenwerken”, benadrukt projectmanager Milan Vostrý van Škoda. 16 prototypes Er liepen 16 prototypes van de band, die al heel erg lijken op het productiemodel van de Elroq. Milan: “Normaal verschillen prototypes veel meer van de auto die in de showroom komt te staan. Bijkomend voordeel is dat we op deze manier de productielijn al kunnen voorbereiden op het definitieve model. Hierdoor verloopt de productiestart soepeler.” Levensecht Omdat de voorseriemodellen bijna een kopie zijn van de Elroq die daadwerkelijk in productie gaat, zijn de tests zo levensecht als maar zijn kan. “Normaal gebruiken we hier zogenaamde ‘mules’ voor, prototypes die wél de technologie van de uiteindelijke auto hebben, máár er heel anders uitzien”, vertelt testcoördinator Michal Němec. “Hierdoor zijn ze minder geschikt voor akoestische tests. Het design bepaalt mede het windgeluid dat een auto produceert en als dat afwijkt van het definitieve ontwerp, valt er weinig zinnigs te halen uit de metingen.” Opsporen en elimineren De aerodynamica van de Elroq is getest op verschillende locaties. “Op het testcircuit bij de hoofdfabriek in Mladá Boleslav, maar ook in een windtunnel in Italië en op de testbaan van de Volkswagen-groep in Wolfsburg”, weet Michal. “Allemaal om eventuele tekortkomingen op te sporen en te elimineren. Daarbij hebben we de auto’s getest onder uiteenlopende weersomstandigheden, op verschillende ondergronden en in elke rijstand.” Alleen al de geluidstests die de Elroq ondergaat, nemen meer dan 2.000 uur in beslag. Dat komt neer op ruim 250 werkdagen van acht uur. In werkelijkheid verlopen de tests gelukkig sneller omdat meerdere prototypes tegelijk worden beetgepakt. Hoogst mogelijke kwaliteit Dit is nog maar een fractie van al het testwerk dat de Elroq ondergaat voordat hij in de showroom staat. “Denk bijvoorbeeld ook aan crashtests, klimaattests en het controleren van de software. Het doel is uiteindelijk om een auto aan de klant te leveren die van de hoogst mogelijke kwaliteit is”, besluit Michal. Lees ook: Volledig elektrische Elroq, de stoere compacte SUV van Škoda De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. Lees hier het volledige artikel
-
Valt wel mee dat tijdrovend en ingewikkeld ! Zolang je maar een windows laptop / pc hebt dan is het echt met half uurtje en een bak koffie gedaan