Jump to content

All Activity

This stream auto-updates

  1. Today
  2. https://www.autoweek.nl/autotests/artikel/test-mg-5-electric/ Er komen 5 elektrische stations aan binnenkort waarvan bovenstaande MG hoge ogen gaat gooien…
  3. Yesterday
  4. SUV vind ik bij voorbaat lelijke auto's. Misschien nog een crossover. Doe maar gewoon een station, sedan, hatchback of coupe.
  5. @Wasmachineman Ik heb hoogtevrees, dus geen SUV.😁
  6. https://www.bydauto.nl/?utm_term=elektrische wagen&utm_campaign=NB_Elektrische Auto&utm_source=adwords&utm_medium=ppc&hsa_acc=2463037611&hsa_cam=18584048380&hsa_grp=147553869012&hsa_ad=628062835563&hsa_src=g&hsa_tgt=kwd-1102197285&hsa_kw=elektrische wagen&hsa_mt=p&hsa_net=adwords&hsa_ver=3&gclid=Cj0KCQiA7bucBhCeARIsAIOwr-8tY02kbI5qvk8vK327Gp-tKRffM-8XKGFcGox07XVyP4pT7dttAeQaAv7FEALw_wcB China 🇨🇳 heeft jouw auto @Cordoba 🙈
  7. De kosten om een grote auto te maken, zijn niet heel veel meer dan om een kleine auto te maken, en de techniek van een kleine auto doet niet heel veel onder voor die van een grote auto. (De Sandero is typisch een voorbeeld van een goedkope auto met oude techniek, en milieutechnisch is dat ook niet meer interessant door hoger verbruik) Als je met een kleine EV een serieuze range wil halen, heb je veel (zware) accu's nodig, en hoe kleiner de auto hoe meer impact dat heeft op het ontwerp en de aanschafprijs. Daarnaast zie je dat steeds meer mensen voor een wat kleinere (zuinige) auto kiezen, dus het aantal grote auto's dat meebetaald aan de techniek die ook de kleintjes gebruiken wordt ook kleiner. Ik heb al jaren het idee dat ik nu mijn laatste ICE rij, maar voor een EV wil ik wel minimaal 350 km range onder alle omstandigheden en een kofferbak van 500 liter, en dan is er toch niet zo heel veel keuze meer.
  8. Voor occasions zal er een tijd een gat vallen, dat denk ik ook wel. Maar of het totaalplaatje van onderhoud en afschrijving nou echt zoveel hoger uitvalt dat valt nog te bezien. Ja, dat stel je nou als een gegeven, maar interessanter is dan de oorzaak waarom die auto's de grens over gaan. Het rekenvoorbeeldje berust ook niet op data, maar dat een EV langer meegaat en minder onderhoud nodig heeft staat wel vast, dus er zijn wel een factoren die tegen de hogere aanschafprijs opwegen. Maar als de impact daarvan wat tegenvalt dan is dat natuurlijk een sterk argument in een pleidooi voor een hoger minimum loon, hogere uitkeringen en/of beter openbaar vervoer. Het laat wel zien dat "niet kunnen betalen" relatief kan zijn. Private lease is heel vaak geen financieel voordelige oplossing, en een mooi voorbeeld van geld knoeien. Per auto? Procentueel? En waarom is dat dan zo? Alle auto's worden duurder. Een paar jaar terug kon je een Dacia Sandero nieuw krijgen voor 13000 euro. Om dan nu geen auto meer tot 20.000 te kunnen maken dan praat je over een verhoging van dik 50%. Maar grotere auto's zijn lang niet 50% duurder geworden. Als er dan te weinig marge is dan kan je toch gewoon de prijs iets verhogen zonder dat je bij die 20.000 euro uitkomt? Met andere woorden: als er nog altijd genoeg marge te halen zou zijn met auto's voor 17.000 (en dat lijkt mij waarschijnlijk omdat ze dan nog steeds meer in prijs gestegen zijn dan grotere auto's), dan laat de auto-industrie toch een stuk markt liggen van mensen die tussen de 17.000 en 20.000 euro kunnen neerleggen? Of er is natuurlijk gewoon sprake van een non-probleem: jonge mensen willen helemaal niet zo nodig een auto bezitten. Misschien nog wel in omgekeerde-vlaggen-land, maar verder.... Misschien is het probleem wel niet voornamelijk een probleem van niet kunnen betalen, maar meer van niet zo nodig hoeven te hebben.
  9. Nog een reden dat er geen kleine auto’s meer gemaakt worden is erg simpel: te weinig of geen marge meer voor fabrikant en dealers. Hoe groter de auto hoe meer marge erop zit. Simpel dus ze willen gewoon meer verdienen en ons naar een groter segment sturen daardoor. Dus ook minder voorraad van dat kleine meuk en onderdelen etc.
  10. Last week
  11. @Skoody Boo Ik denk dat het verhaal van Lana eigenlijk niet zo relevant is, waar het om gaat is dat kleinere auto's die op fossiele brandstof rijden al binnen enkele jaren gewoon niet meer gemaakt lijken te worden. Dat betekent dus ook dat je dan moeilijk nog een kleine occasion gaat vinden in de jaren nadat die omschakeling is begonnen. Je ziet nu ook dat er al jarenlang veel NL overheidsgeld in subsidiëring van EV's gestoken wordt, maar dat er nauwelijks EV's als occasion te vinden zijn, doordat die direct de grens over gaan, om daar verkocht te worden. Wat levensduur betreft: in Nederland duurt het volgens mij ondertussen 17-18 jaar voor een auto naar de sloperij verdwijnt, dus die periode is wel veel langer dan 10 jaar.
  12. Ja, de aanschaf wordt iets duurder. Een Twingo EV heb je echter voor 23K. 190Km WLTP is zat voor woon-werkverkeer. Het onderhoud van een EV is veel minder en de levensduur langer. Het lijkt me goed om dat ook even in het sommetje mee te nemen. Maar stel nou eens dat je eerst 13K neerlegde voor een autootje dat 10 jaar meeging, en het is nu 23K voor één die 15 jaar mee gaat en 3000 euro minder in onderhoud doet dan is het verschil iets van 25 euro per maand. Lana had er voor gekozen om 4 jaar een auto te leasen. Dan rij je natuurlijk wel mooi een relatief nieuw autootje zonder dat je daarvoor hoefde te sparen..... Maar had Lana dat misschien ook anders kunnen doen? En had ze daar op die andere manier misschien niet 75 euro per maand op kunnen besparen? Dan heb je al voor 12 jaar dat verschil...... Als Lana graag een nieuw shiny autootje heeft dan heb ik ook al een beeld bij de afschrijving op phones en zo nog wat dingetjes. Ik ben pas zielig. Ik rij rond in een oude aftandse skoda die ik onlangs maar heb laten reviseren. Ziet er vast niet zo hip uit als dat lease-wagentje van Lana. Arme ik. Maar ja, ik ben zo'n sloeber die wel spaart voor z'n volgende auto.....
  13. Ik las het vanmorgen ook, en ik ben bang dat het verhaal klopt. Dat zou in elk geval verklaren waarom van de Fabia geen combi meer gemaakt wordt en Vag geen enkele station meer in het B-segment heeft. Op zich wel bijzonder dat een fabrikant stopt met produceren waar ie goed in is, en de consument probeert te dwingen om EV aan te schaffen, terwijl die EV's massaal last hebben van software problemen. (De E-Up is voor zover ik weet de enige EV van Vag die redelijk probleemloos is)
  14. Same here, net op de site van de dealer gekeken 12- augustus 2021 besteld en nu weer verplaats naar 16-2023.
  15. https://www.telegraaf.nl/nieuws/2117627313/slagveld-voor-middenklasse-ene-na-andere-betaalbare-compacte-auto-verdwijnt De betaalbare compacte middenklasser staat op het punt van uitsterven. Ford en Volkswagen maakten onlangs bekend dat ze binnen enkele jaren gaan stoppen met de productie van respectievelijk de Fiësta en de Polo. De autokoper zal daardoor aangewezen zijn op kleine elektrische stadsautootjes of zich helemaal geen eigen auto meer kunnen veroorloven. „Voor een grote groep mensen gaat autorijden steeds meer een luxe dan een gewoonte worden.” Het verdwijnen van de twee modellen heeft grote gevolgen. De Polo en de Fiesta zijn al decennia belangrijke spelers in hun klasse; het zogeheten B-segment. Auto’s met een vanafprijs rond de twintig mille. Een in ons land zeer populaire klasse. Drie auto’s uit de verkooptop tien behoren ertoe, waaronder de bestverkochte auto van Nederland: de Peugeot 208. Volkswagen-baas Thomas Schäfer vertelde deze zomer aan het Britse tijdschrift Autocar dat een nieuwe generatie Polo er waarschijnlijk niet komt. Het model zal in 2025 uit productie gaan. Ford bevestigde vorige maand in 2023 al met de Fiesta te gaan stoppen. Schäfer legde uit dat om te voldoen aan de nieuwe, strengere EU7-uitstootnorm de productiekosten met ruim 5000 euro per auto zullen stijgen. De goedkoopste Polo kost nu 26.000 euro. Met 5000 euro daarbovenop denkt de ceo dat het model te duur zal worden voor de autokoper. Dit besluit heeft niet alleen gevolgen voor de Polo. Op het onderstel ervan maakt de Volkswagen Groep meer middelgrote auto’s zoals de Audi A1 en Seat Ibiza. Over hun toekomst is nog niets gezegd, maar Schäfer liet al doorklinken dat ook deze modellen door het nieuwe beleid zullen worden getroffen. Het zou niet de eerste keer zijn dat de goedkopere keuze bij de dealer wegvalt. Waar het tot vorig jaar nog mogelijk was een splinternieuwe auto voor rond de 10.000 euro te kopen, is dat nu onmogelijk. Toyota, Peugeot en Citroën produceerden twee generaties aan zogenoemde supermini’s. De Aygo, 107 en C1 waren in ons land razend populaire opties voor mensen die op zoek waren naar een nieuwe auto en maakten deel uit van het A-segment. Het moederbedrijf van Citroën en Peugeot – Stellantis – stopte echter vorig jaar met de modellen. Volgens automarktkenner Clem Dickmann heeft het grotendeels verdwijnen van het A-segment dezelfde reden als waarom nu de bijl in de B-klasse gaat. Fabrikanten kunnen er niet voldoende meer op verdienen en schrappen de modellen. De besluiten op de hoofdkantoren van Ford en Volkswagen hebben niet alleen gevolgen voor de kopers van nieuwe auto’s. Ze dreunen ook door op de occasionmarkt, waar deze modellen zeer gewild zijn. Als de vraag naar occasions enigszins gelijk blijft, zitten we over een paar jaar met enorme krapte op de markt. Ook door het streven van de overheid om vanaf 2030 alleen nog maar elektrische auto’s te laten verkopen, zal het aanbod van betaalbare auto’s enorm afnemen”, legt analist Clem Dickmann uit. Waar gaan we straks dan in rijden? De Nederlandse importeur van Volkswagen meldt dat er aan een elektrisch model maatje Polo wordt gewerkt. Een prijs daarvan is nog niet bekend. In het huidige Volkswagenaanbod is de ID3 met dik 31 mille het goedkoopste elektrische alternatief. Gelijkwaardige modellen van Peugeot en Opel kosten grofweg hetzelfde. Wat is nog een mogelijkheid voor iedereen met een kleinere beurs? Volgens analist Dickmann ligt dat aan waar iemand woont. Hij ziet de groei van kleine stadskarretjes als de Birò of de Opel Rocks-e als een zijsprong voor stedelingen. „Het is nu al heel handig als je in de stad woont om zo’n wagentje te hebben, en als ’normale auto’s’ moeilijk te krijgen worden, zie ik dat soort karretjes als een realistisch alternatief. Maar woon je buiten de stad, dan heb je daar vrij weinig aan”, duidt hij. „De marktontwikkelingen zorgen voor een tweedeling in mobiliteit. Voor een grote groep mensen gaat autorijden eerder een luxe dan een gewoonte worden.” Voor mensen voor wie een stadsautootje niet praktisch is, of die simpelweg niet genoeg budget hebben om meer dan 20.000 euro voor een auto te kunnen neerleggen, ziet Dickmann de toekomst somber in. „Een nieuwe auto wordt gewoon veel te duur voor heel veel mensen. Ik denk dan ook dat waar het mogelijk is veel meer mensen gebruik gaan maken van deelauto’s.” Het verdwijnen van B-segment auto’s stelt automobilisten als Lana Aziz (34) voor een lastige keuze. „Ik heb wel echt een auto nodig voor mijn werk, vertelt ze terwijl ze blij naar haar trouwe vierwieler kijkt. „Maar nu moet ik een veel duurdere nemen. Daardoor moet ik op andere uitgaven gaan bezuinigen.” Lana kart elke dag met haar vier jaar oude Polo over de Nederlandse snelwegen. Haar leasecontract komt echter bijna ten einde en ze kan alleen maar uit duurdere modellen kiezen. Het gaat dan om hybride auto’s. Voor het milieu mooi, maar Aziz heeft liever een goedkoper model. „Met de huidige staat van de treinen kies ik eerder voor een auto. Maar misschien dat ik toch moet overwegen een jaartje zonder eigen auto te leven, en dan maar gebruikmaken van een deelauto”, zegt ze.
  16. Binnenbekleding er uit, ruit van binnenuit omhoog schuiven (vastzetten met tape over de deur heen), raammechanisme omhoog tot de schroeven waarmee je de ruit vast zet in het mechanisme op de hoogte zitten van de gaten in het metalen frame (binnenzijde) van de deur. Dit gaten dienen om de schroevendraaier doorheen te steken om de schroeven vast te zetten. Vervolgens de ruit loshalen en voorzichtig in de klem laten zakken (ca. 8-10 cm) de schroeven van de klem goed vastdraaien. Als je die niet goed vastdraait, zul je de ruit uit de klem trekken als de ruit een keer vastgevroren zit en je probeert het raam te openen. Raam inleren en de binnenbekleding er weer op.
  17. Hallo allemaal. Ik heb een vraag. Ik heb van het achterportier van mijn skoda fabia de zijruit kapot. De grote die omlaag kan. Nu heb ik het hele paneel los en al het oude glas weg. Nu is mijn vraag hoe krijg ik de vervangende ruit er in? Is daar een speciale manier voor ?
  18. Rollen in de vloer laten de wielen van de witte ENYAQ iV draaien. Al snel steekt er een bries op en beginnen de groene draadjes te fladderen. Welkom in een windtunnel! “Door de beweging van de draadjes nauwlettend te volgen, kunnen we de luchtstroom over de carrosserie van de auto bepalen”, legt Jiří Novák uit. Hij is hoofd aerodynamica voor de ENYAQ iV bij ŠKODA Technical Development. “Het doel is om de luchtweerstandscoëfficiënt zo laag mogelijk te houden.” Hoe beter de stroomlijn, hoe lager het verbruikDie groene fladderende draadjes zijn dus een hulpmiddel om een zo goed mogelijke stroomlijn te krijgen. Dat is belangrijk, want hoe beter de stroomlijn, hoe lager het verbruik en hoe verder jij kunt rijden op een volle batterij. Het pre-productiemodel op de foto’s staat in de windtunnel van de universiteit van Stuttgart. Het is niet de eerste keer dat de aerodynamica-experts van ŠKODA hier zijn. Al eerder waren ze er met een schaalmodel op ware grootte en een prototype van de ENYAQ iV. Sluitstuk van de ontwikkelingDe stroomlijn van een nieuw model wordt grotendeels bepaald met behulp van computersimulaties. Dat is een klus voor ŠKODA‘s supercomputer. Het meten in de windtunnel is als het ware het sluitstuk van de gehele ontwikkeling. Het is een bevestiging van al het werk dat in de auto is gaan zitten. Een belangrijk moment dus. SamenwerkenDe experts op het gebied van aerodynamica delen de onderzoeksresultaten met hun collega’s van design en ontwikkeling om de prestaties van het ŠKODA-model helpen te verbeteren. “Al tijdens de ontwikkeling zitten we regelmatig om de tafel”, zegt Zdenĕk Sloupenský, coördinator aerodynamica van elektrische ŠKODA-modellen. “Dan bespreken we de basislijnen en -verhoudingen van de auto, maar ook details als kleine aanpassingen aan de bumpers en de buitenspiegels komen aan bod.” Dat lijkt peanutsZelfs een superkleine wijziging die de luchtweerstand met slechts een honderdste verlaagt, kan de actieradius van de ENYAQ iV met zeven kilometer vergroten. Dat lijkt peanuts, maar meerdere van dit soort aanpassingen en je hebt het over zomaar twintig kilometer extra. En bij het rijden op de snelweg is de winst nog groter. Beschermd tegen vuilTerug naar die wapperende groene touwtjes: de bewegingen die ze maken worden vastgelegd door meerdere camera’s. De opnames worden vervolgens gebruikt om een kaart te maken van de luchtstroom op bepaalde punten van de carrosserie. Bijvoorbeeld bij het spatbord achter het voorwiel of rond de achterklep. Door de luchtstroom te optimaliseren, wordt ook de carrosserie beschermd tegen vuil op de weg. Nadat de draadjes hun werk hebben gedaan, wordt er kunstmatige rook over de carrosserie geblazen. Deze rook volgt uiterst nauwkeurig de lijnen van de carrosserie en maakt inzichtelijk hoe lucht rond de auto stroomt. Vooral de plekken die aerodynamica-experts kopzorgen kunnen bezorgen, worden nauwlettend in de gaten gehouden. Dat zijn bijvoorbeeld de buitenspiegels die de vloeiende lijnen van de carrosserie onderbreken. Geweldige rapportcijfersDe aerodynamica-experts van ŠKODA Technical Development doen uitstekend werk. De huidige ŠKODA-modellen behalen op het gebied van stroomlijn geweldige rapportcijfers. De OCTAVIA Hatchback behoort met een Cw-waarde van 0,24 (OCTAVIA COMBI: 0,26) tot de best scorende auto’s in zijn klasse, net als de FABIA (0,28). De ENYAQ iV is met een Cw-waarde van 0,25 een van de meest gestroomlijnde SUV’s en de ENYAQ COUPÉ iV doet hier met zijn coupédesign met 0,23 nog een schepje bovenop ... euh onderop. Lees ook: Zó kreeg de ŠKODA Octavia zijn volmaakte stroomlijn De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. Lees hier het volledige artikel
  19. VAG-man

    aanjager

    Hallo, zou je je willen voorstellen? Zijn we hier gewend als je nieuw bent. Voor wat betreft je kachel lijkt het op een stekkerverbinding die niet lekker zit of een draadbreuk.
  20. Update. Tot mijn afgrijzen uitgesteld naar wk 10 2023. Gaat richting de 2 jaar levertijd nu... voor ieder die overweegt een octavia te bestellen.... NIET DOEN!
  21. Een vroege 1-april-grap....: omgekeerde DRS gebruiken om auto's met een voorsprong af te remmen...
  22. De Finse coureur Emil Lindholm is nauw betrokken geweest bij de ontwikkeling van de ŠKODA FABIA RS Rally2 die je in de video ziet. Dit woeste rallywapen is gebaseerd op de FABIA die bij jouw ŠKODA-dealer in de showroom staat. Zo ga je de meest compacte ŠKODA van dit moment opeens heel anders bekijken! Zijn mannetje staanWaar de normale ŠKODA FABIA de ideale compacte auto voor Zaterdagfamilies is, is de ŠKODA FABIA RS Rally2 juist speciaal ontwikkeld om op het rallyparcours zijn mannetje te staan. De rallyauto kent vele verbeteringen die andere rallyauto’s doen beven van angst. Een voorbeeld is de maar liefst 290 pk sterke 1,6-liter turbo-benzinemotor die alle vier de wielen aandrijft. Dat is andere koek dan de 95 pk van de huidige ŠKODA FABIA 1.0 TSI Greentech met voorwielaandrijving. Maar met deze gewone FABIA win je op een heel ander vlak, namelijk het verbruik. Je rijdt zomaar 1 op 20! Als de bliksemAlhoewel de nieuwe ŠKODA FABIA tot de veiligste auto’s in zijn klasse behoort (‘Best-in-class 2021’ van Euro NCAP), moest de ŠKODA FABIA RS Rally2 op bepaalde aspecten nóg veiliger zijn. Vooral de veiligheid bij zijdelingse crashes heeft extra aandacht gekregen doordat de constructeurs onder meer de stoelbevestigingen hebben versterkt. En als je denkt dat die forse dakspoiler er voor de sier zit, heb je het mis. De achtervleugel zorgt voor meer downforce (neerwaartse druk). Hierdoor ontstaat meer grip en gaat de FABIA RS Rally2 als de bliksem. Check de videoEr valt over de ŠKODA FABIA RS Rally2 nog veel meer te vertellen, en Emil Lindholm kan dit als de beste. Hij heeft het racemonster van ŠKODA immers mede ontwikkeld. Bovendien is hij de huidige rallykampioen van Finland, achter het stuur van een FABIA RS Rally2 evo! Check dus vooral de video hieronder waarin hij in 60 seconden uit de doeken doet wat er allemaal zo bijzonder is aan de ŠKODA FABIA RS Rally2: - Speciale FABIA met rally looksEnthousiast geworden, maar vind je de FABIA RS Rally2 iets te veel van het goede? Dan is de FABIA Monte Carlo misschien wel iets voor jou. Deze speciale FABIA valt op door zijn race looks. De sportiviteit spat ervan af! Behalve de grille zijn ook de spiegelkappen, logo’s, sideskirts en diffuser achter gitzwart van kleur. De pedalen zijn van aluminium en de sportstoelen houden je stevig in het zadel op het moment dat je een wilde bui hebt. Ontdek de ŠKODA FABIA Monte Carlo op ŠKODA.nl De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. Lees hier het volledige artikel
  23. Earlier
  24. abremer

    aanjager

    goedendag ik heb een fabia greenline gekocht. ik heb een probleem met de kachel. als ik de auto start werkt de kachel gewoon maar na een paar minuten valt hij uit en doet helemaal niets als ik hem lager zet valt de verlichting uit van de kachel. ik zou echt niet weten wat dit is heeft er iemand een idee? alvast bedankt
  25. EdK

    Je nieuwe aankoop

    Gedaan @CaseyBasey
  26. Ed bedankt, maar ik zie de link nog steeds. Ben inmiddels wel uitgelogd. Maar beter om de link te verwijderen, kan het zelf niet meer. Wil jij de hele link deleten?
  27. EdK

    Je nieuwe aankoop

    Ja heb de Hikvision deurbel al aangeschaft @VAG-man. Ik krijg die voor inkoopsprijs bij me werkgever voor privé gebruik. En ja dan is keuze snel gemaakt. Maar toen liep ik tegen het probleem aan dat me deurstijl net even wat cm te kort komt. Dus moet nu ff wat meten en gaan tekenen en hierna of 3D| laten printen door collega of in hout zelf maken. Maar geen haast verder hoor, binnenkort nog een ruime week ATV uren opmaken voor ze vervallen en dan zal er ongetwijfeld wel even tijd zijn om één en ander te maken.
  28. Heb je deze al aangeschaft Ed? Anders kan ik je van harte de Eufy aanbevelen.
  1. Load more activity
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe