Jump to content

All Activity

This stream auto-updates

  1. Today
  2. Mercedes kwam tot mijn verbazing snel op gang na de start, Russell al helemaal, Ferrari viel mij echt tegen vandaag. Ik heb al gehoord dat Ferrari voor Monaco een motor opgeofferd heeft, door daar met hogere vermogens te rijden, het ontbreken van snelheid bij Ferrari in de wedstrijden daarna, lijkt dat wel te bevestigen.
  3. Pole had ik dus goed voorspeld, maar doordat Max een tow van Perez had in Q3 kwam Max nog akelig dicht bij de pole. Mercedes zal in het begin van de race wel wat wegzakken (zijn nog niet sterk met volle tanks). Mijn verwachting is dat Lando en Max voor de winst strijden, en dat Ferrari en Mercedes strijden om het podium te halen. Uitkomst zal sterk afhankelijk zijn van (banden) strategie.
  4. MAw het word een spannende race die ons op het puntje van de stoel laat zitten !! En geniet daar maar van want het kan na 2026 zomaar weer over zijn !! En moeten we tijdens de race flink aan de koffie of redbull om wakker te blijven tijdens de race omdat ze weer saai zijn....
  5. Yesterday
  6. Net FP3 zitten kijken, Perez gewoon steeds 0,7 - 0,75 seconden langzamer dan Max, dan doe je in het huidige veld gewoon niet meer mee voor de punten. Norris lijkt duidelijk de snelste, ik ga er vanuit dat Lando straks de pole pakt. Mercedes gaf eerder deze week aan dat een 'stomme fout' in hun auto hersteld hebben bij de vorige race, en ook dit weekend lijkt het er op dat Mercedes weer vooraan meedoet. Wat zal Hamilton volgend jaar balen als ie bij Ferrari in de achtervolging moet op Mercedes. Straks bij de kwalificatie moet je een beetje geluk hebben om de voorste startrij te halen, er zijn veel kanshebbers. Van Leclerc verwacht ik dat ie ook nog een gridpenalty krijgt voor het inrijden op FP3. McLaren, Mercedes, Max en Ferrari gaan straks voor de beste startposities, waarbij ik verwacht dat Lando de pole pakt (als ie tenminste niet teveel schade heeft, door de actie van Leclerc, want mogelijk dat de bodem van de Ferrari is beschadigd. Bandenstrategie zal deze race ook belangrijk worden, voorlopig is de uitkomst van de race lastig te voorspellen.
  7. Last week
  8. Vanaf 6 juli 2024 moeten alle nieuwe in Europa verkochte auto’s zijn uitgerust met een Event Data Recorder (EDR). Wat is dit en wat doet het? Een Event Data Recorder zegt je waarschijnlijk weinig, maar als je ‘zwarte doos’ hoort, gaat er vast een belletje rinkelen. Je vindt ze ook in vliegtuigen. Verrassend genoeg zijn ze meestal oranje, maar dat terzijde. Een zwarte doos maakt het makkelijker om de oorzaak van een ongeval te achterhalen. Geen echt apparaat Nog een verrassing: de EDR is geen fysiek apparaat, zoals in een vliegtuig. “Het is een nieuwe softwarefunctie”, legt Jan Večerník van de technische ontwikkelingsafdeling van Škoda uit. De gegevens worden opgeslagen in het geheugen van de besturingseenheid van de airbag. Die worden telkens overschreven door nieuwe data, totdat er een ongeval plaatsvindt en de airbags tevoorschijn komen.” “Als dit gebeurt, slaat het systeem de gegevens op van vijf seconden vóór het ongeval en maximaal vijf seconden erna”, vervolgt Jan. “Vanaf dat moment kunnen ze niet meer worden bewerkt of verwijderd. Wat ook niet kan, is bepaalde gegevens geforceerd opslaan. Je kunt ze met geen mogelijkheid van buitenaf beïnvloeden.” Deze gegevens worden opgeslagen Welke gegevens slaat de EDR op? Jan: “Het systeem registreert vooral de data met betrekking tot het ongeval zelf, zoals het tijdstip waarop de airbags werden geactiveerd, welke stoelen bezet waren, veranderingen in de snelheid waarmee gereden werd et cetera. “Maar ook informatie die niet direct met het ongeval te maken heeft, wordt opgeslagen. Voorbeelden zijn de snelheid van de auto voor het ongeluk, met welk toerental gereden werd en de stand van het stuurwiel, en het gaspedaal en rempedaal. Ook de status van het ABS-remsysteem en het stabiliteitsprogramma ESP wordt meegenomen. Het gaat om in totaal meer dan duizend gegevens die rechtstreeks naar de besturingseenheid van de airbag gaan.” Hoe zit het met privacy? Zorgen maken over je privacy is nergens voor nodig, verzekert Jan. “De gegevens zijn alleen bedoeld om de oorzaak van verkeersongevallen op te helderen. Niemand anders heeft toegang tot de gegevens. Niet de bestuurder, niet de monteur en ook niet elk ander persoon zonder nadrukkelijke toestemming. De gegevens kunnen alleen worden uitgelezen met speciale apparatuur met de juiste licentie, door personen die dit mogen, zoals de politie of gerechtelijk deskundigen.” Jan benadrukt nog maar eens dat de opgeslagen gegevens onder geen beding worden gebruikt om het rijgedrag van automobilisten te registreren. “Er zijn geen consequenties voor de bestuurder als gevolg van de opgeslagen gegevens. Tegelijkertijd is er geen risico dat de gegevens bewerkt kunnen worden om de schuld van het ongeval bij de ander neer te leggen.” “Het is een waterdicht systeem en puur bedoeld om de oorzaak van verkeersongevallen te achterhalen, zodat het nog veiliger op de weg wordt”, besluit Jan. Lees ook: Waarom je nooit je voeten op het dashboard moet leggen De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. Lees hier het volledige artikel
  9. EdK

    Walnutblasting

    Tsja momenteel staat de Fab meer stil dan dat hij rijd Door de renovatie van viaduct bij Purmerend rij ik de laatste tijd hoofdzakelijk op de motor me W / W ritten... vanaf begin April. Deze week voor eerst weer de Fab gebruikt omdat de gehele straat hier open ligt vanwege dat men stadsverarming leidingen aan leggen zijn. En met de motor teveel werk in de ochtend geeft om weg te komen... Maar zodra de straat weer dicht ligt dan gaan we weer op de motor heen en weer
  10. Als je niet alleen stadsritjes doet, moet je volgens mij toch wel 100k km kunnen rijden zonder problemen die je met wallnutblasting kunt verhelpen. Misschien dat ik het over een jaartje ook laat doen (mijn Fabia zal dan ergens rond de 125k km hebben gereden).
  11. EdK

    Walnutblasting

    Wel goed te lezen dat het bevalt en dat je duidelijk niet gevoel krijgt dat het weggegooid geld is geweest. En hou het zeker in achterhoofd dat als de Fab in toekomst raar doet dat dit dan ook een optie kan wezen voor mij....
  12. Uuh ja gevraagd, maar weer vergeten door mijn enthousiasme van de goede auto.☺️
  13. EdK

    Walnutblasting

    En dan vraag je dat niet ????
  14. Eerlijk gezegd weet ik dat ook niet.🙃
  15. Er zijn tegenwoordig veel bedrijven die dit uitvoeren, het lastige is om uit te vinden welke bedrijven het serieus aanpakken voor een redelijke prijs.
  16. EdK

    Walnutblasting

    Zo dat is een verschil die klepstelen en kleppen voor en na !! Dat die kleppen nog heen en weer konden bewegen..? Maar die plaatjes voor en na (laatste 2 foto's) waar zijn die van ?? Kan het niet thuis brengen ...
  17. Afgelopen vrijdag was het zover. Ik heb walnutblasting laten uitvoeren op mijn Skoda Superb 1.8 TSI uit 2010. In 2015 is er bij een kilometerstand van 147k een fabrieksnieuw motor ingekomen en bij kilometerstand 311k is de walnutblasting uitgevoerd. Dat was heel hard nodig gezien de foto's. Ik had al zeker 80k last van een motorstoringlampje en een foutmelding dat het inlaatspruitstuk niet goed was. De laatste 3k kreeg ik wat meer problemen zoals stotterend optrekkende motor, minder vermogen. Er moest wat gebeuren, dus gelijk de koe bij de horens gepakt. Nieuwe bougies, injectoren en inlaatspruitstuk. Deze konden mooi gelijktijdig met de walnutblasting gedaan worden, want het inlaatspruitstuk moet verwijderd worden. Na de behandeling en nieuwe onderdelen herkende ik de auto niet meer. Ongelooflijk fijne auto is het geworden. Super stille en rustige motor die als het moet mega veel trekkracht heeft. Ik hoop dat ik nog een paar jaar kan genieten van deze cruiser.
  18. In het kader van ‘bewegende beelden zeggen meer dan duizend woorden’, is hier een video waarin de hoofdrol is weggelegd voor de onlangs vernieuwde Škoda Scala. Waar zouden we zijn zonder video? Het nieuwe design van de Škoda Scala komt in ieder geval heel goed tot zijn recht zodra je de ideale compacte hatchback in beweging ziet. De dagrijverlichting met moderne LED-technologie is voortaan opgesplitst in twee secties. Deze geeft de Scala een heel eigen look. De TOP LED Matrix-verlichting is ook nieuw en standaard op de Monte Carlo, de uitvoering die je in de kleur ‘Race Blue’ in de video hieronder ziet voorbijkomen. Het voordeel van de genoemde Matrix-verlichting is dat je hiermee feitelijk altijd met grootlicht kunt rijden voor een nog beter zicht op de weg. De Scala zorgt er zelf voor dat andere automobilisten, fietsers en voetgangers niet verblind worden. Digitaler dan ooit In de video zie je het digitale instrumentarium van de Scala kort voorbijkomen. Dit is standaard. Nog mooier wordt het met de ‘Virtual Cockpit’, standaard op de Business Edition en Monte Carlo. Het display is groter (25,4 cm) en de lay-out kun je naar eigen smaak aanpassen. Vanaf de Selection kun je je telefoon draadloos koppelen. Een echte Škoda Tot slot moet je weten dat de Scala nog steeds een echte Škoda is. Dat wil zeggen dat je genoeg ruimte hebt voor vijf volwassenen en hun bagage (467-1410 liter). En wie slim is, neemt voor 390 euro het functionele Simply Clever-pakket met extra opbergruimte onder de voorstoelen, een prullenbak, een opbergvak met bekerhouder achter en nog veel meer. Lees meer: Scala met dynamische nieuwe looks nu te bestellen De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. Lees hier het volledige artikel
  19. Earlier
  20. Uit ergonomisch oogpunt is "zakelijk saai" beter dan "villa kakelbont": bij zakelijk saai wordt de aandacht niet onnodig weggetrokken van waar de aandacht eigenlijk naar toe zou moeten: het verkeer, de weg en de bediening/beheersing van de auto.
  21. Vroeger zagen alle auto’s er in het donker hetzelfde uit. Maar met de komst van nieuwe lichttechnologie kun je ze eenvoudiger herkennen. Of valt dit toch tegen? Weet jij welke Škoda-modellen dit zijn? 1 – Een gemakkelijke start: deze Škoda rijdt elektrisch en kun je in twee gedaanten krijgen, als SUV of als coupé. A Enyaq B Elroq C Epiq 2 – Ook deze moet je weten: van deze Škoda bestaan inmiddels vier generaties. Het is een echte bestseller en de meerprijs van de Combi is slechts 1500 euro. A Fabia B Octavia C Superb 3 - Iets lastiger, want deze Škoda is jonger. Het is een SUV en ook leverbaar als extra praktische 7-zitter. A Superb B Kodiaq C Karoq 4 – Nu wordt het spannend, want welke Škoda zie je hier? Hint: het is een ruime Škoda. Maar ja, welke Škoda is dat nou niet? A Karoq B Superb C Kamiq 5 – Dit Škoda-model is in 2021 op de markt gekomen, maar toch zul je hem in Nederland nooit tegenkomen. A Fabia B Slavia C Enyaq 6 – Nu moet je goed kijken, want welke nog niet eerder genoemde Škoda zie je hier? In 2021 werd hij vernieuwd waarbij de grille en koplampen een modernere look kregen. A Karoq B Scala C Kamiq 7 – Een Škoda herken je aan zijn C-vormige lichten. Zo ook dit model dat je het best kunt omschrijven als een stedelijke SUV. A Karoq B Kamiq C Fabia 8 – Oei, deze lijkt wel heel erg op de vorige. Vooruit dan maar, een duidelijke hint: deze Škoda zit tussen de Fabia en de Octavia in. A Fabia B Slavia C Scala 9 – Dit model werd in 1999 voor het eerst getoond, als opvolger van de Škoda Felicia. Om welke Škoda gaat het? A Fabia B Kushaq C Octavia 10 – De laatste is een Škoda die speciaal voor India ontwikkeld is. Je kunt hem vergelijken met de Kamiq. A Slavia B Kushaq C Kamiq Oplossing: 1A, 2B, 3B, 4B, 5B, 6A, 7B, 8C, 9A, 10B Lees ook: 9 dingen die je nog niet wist over Škoda De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. Lees hier het volledige artikel
  22. Ja als hij voor een Chinees merk heeft gewerkt zullen de matten wel van bamboe zijn. Maar een beetje versiering in een Skoda kan geen kwaad Je ziet bij bijna alle merken dat het interieur van auto's zakelijk is rn goedkoop om te maken. Verschillen tussen goedkopere en duurdere versies zie je net moeite.
  23. Geen waardeloze vloermatten meer, maar degelijke kokosmatten.😏Dat behoort ook tot zijn terrein.😁
  24. De hele trend is ook bij VAG dat er meer fysieke knoppen terugkomen, en dat staat volgens mij los van de ontwerper. De ontwerper is alleen maar voor het interieur aangenomen als ik het goed lees, dus niet over het uiterlijk of de techniek.
  25. https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/skodas-krijgen-minimalistische-interieurs-dankzij-ontwerper-van-nio/&ved=2ahUKEwiHkbLrxdaGAxUZ7wIHHYPsC0cQFnoECFEQAQ&usg=AOvVaw2CwaOsk55hMUhV09WWPilJ Skoda heeft een nieuwe ontwerper aangenomen. Bron autoblog. Ben benieuwd op dat minimalistische betekent dat Skoda's weer simpele en kaal uitgeruste auto's gaan worden.
  26. Als er iemand is die jou alles kan vertellen over het design van de nieuwe Škoda Superb, dan is het hoofdontwerper Oliver Stefani wel. In deze korte video word je helemaal bijgepraat. Oliver begint aan de voorkant van de Superb en wijst op de typische inkeping in het midden van de motorkap. Die begint aan de bovenkant van de grille. “Zoals je ziet zijn we afgestapt van glimmend chroom en hebben we gekozen voor een donkere chroomachtige kleur. Dat ziet er moderner en duurzamer uit.” Enorme binnenruimte Het design van de nieuwe Superb accentueert de enorme hoeveelheid binnenruimte die zowel de Superb Hatchback als de Superb Combi biedt. Oliver: “In het interieur benadrukken de lijnen vooral de breedte van de auto, terwijl aan de buitenkant de lengte visueel wordt versterkt door de carrosserielijn die van de koplampen via de deurhendels naar de achterlichten loopt.” Fraai en functioneel Met de achterlichten van de Škoda Superb is ook iets bijzonders aan de hand. “De zijkant hiervan, het gedeelte dat zich als het ware om de carrosserie heen vouwt, doet denken aan de vingers van een hand. Een design-aardigheidje, maar de lichten zijn ook functioneel. De randen sluiten zo nauw op de carrosserie aan dat ze helpen om de aerodynamica te verbeteren”, legt Oliver uit. “En door hun horizontale vorm accentueren ze de breedte van de auto.” De achterlichten zijn het enige designelement aan de achterkant dat de Hatchback en de Combi gemeen hebben. “Verder is de achterzijde op maat gemaakt, passend bij het karakter van de auto”, besluit Oliver. Lees ook: Nieuwe Superb Combi plug-in hybride, tot maar liefst 133 km aan elektrische range De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. Lees hier het volledige artikel
  27. Voor de race morgen, zal het verloop afhankelijk zijn van het weer en of de weersvoorspellingen accuraat zijn. In het algemeen verwacht ik dat Mercedes de eerste helft van de race niet snel genoeg is (in kwalificatiecondities en het eind van de race zijn ze snel, maar niet als ze vol brandstof zitten). Naar mijn idee dus goede kans dat Max morgen bij de start de kop pakt, en ik ben niet verbaasd als Lando ook in de eerste Russell al passeert. Als het morgen nat is, dan heeft Russell het ook te moeilijk, dus die racewinst die George wil, zie ik niet zomaar gebeuren. Eerlijk gezegd verwacht ik een strijd tussen Lando en Max voor de winst, maar weer en incidenten kunnen dat totaal anders maken morgen. Eerder op de dag bij de 3e vrije training op een haar na een gigantische crash in de slotminuten van de (droge) training. Logan Sargeant was bezig met een snelle ronde terwijl er een McLaren (wie kon ik niet zien) op lage snelheid van het midden ineens naar rechts van de baan ging, Sargeant schoot er met een tussenruimte van enkele cm's nog net langs, maar ging van schrik ook direct in de ankers (en ook het aansnijden van de volgende bocht was door de uitwijkmanoeuvre verpest. Tot mijn verbazing hiervan niets terug gezien bij de F1 berichtgeving of de FIA (de stewards), terwijl dit weekend de meest onnozele dingen direct genoteerd en onderzocht zijn. Blijkbaar hebben we dit weekend stewards en officials met een lijstje wat ze af vinken, maar blijkbaar geen oog voor de echte gevaren op de baan. Normaal gesproken zou de veroorzaker van zo'n incident een gridstraf van 3 of 5 plekken krijgen.
  28. Škoda doet er alles aan om de ecologische voetafdruk van zijn bedrijfsactiviteiten zo klein mogelijk te maken. De volgende vier duurzaamheidsmaatregelen bewijzen dat Škoda op de goede weg is. 1 – creatief met koffie Wat is een werkdag zonder kopje koffie? Met de koffie die wordt geschonken in de Tsjechische Škoda-fabrieken is het extra genieten. Die wordt gemaakt van duurzaam geteelde koffiebonen van boervriendelijke plantages uit India en Tanzania. De bonen worden rechtstreeks ingekocht door Škoda, zonder tussenpersoon. Op die manier gaat het geld rechtstreeks naar de lokale boeren. Hier blijft het niet bij. Het vlies van de gebruikte koffiebonen wordt niet weggegooid, maar gebruikt om het leer van de nieuwe Škoda Kodiaq en Škoda Superb mee te kleuren. 2 – duurzaamheidsprijs voor nieuw hoofdkantoor Škoda’s nieuwe hoofdkantoor in Mladá Boleslav met de naam Laurin & Klement Kampus (LKK) is zo duurzaam dat het een felbegeerde onderscheiding heeft gewonnen, de Austrian Green Planet Building Award 2024. Dit is mede te danken aan de eigen zonnepanelen (in totaal 222 stuks) die energie van externe bronnen overbodig maakt. Maar ook de energiezuinige ledverlichting en de slimme lichtsensoren die ervoor zorgen dat nergens onnodig licht brandt, hebben een bijdrage geleverd. 3 – bomen zover je kunt kijken Al sinds 2007 plant Škoda een boom voor elke nieuwe Škoda die in Tsjechië verkocht wordt. En dat niet alleen, de bomen worden verzorgd en gekoesterd. Tegen het einde van 2024 staat de teller naar verwachting op meer dan 1,3 miljoen geplante bomen. Dat komt neer op meer dan 277 hectare bos, vergelijkbaar met 423 voetbalvelden. Bomen houden water in de bodem vast en helpen op die manier erosie te voorkomen. In 2024 hoopt Škoda 90.000 bomen te planten. 4 – Aandacht voor planten en dieren Onder de naam Škoda Auto Fonds ondersteunt Škoda tot nu toe 16 Tsjechische duurzaamheidsprojecten zonder winstoogmerk. Hiermee is een bedrag gemoeid van tienduizenden euro’s. De projecten zijn gericht op het terugbrengen van plant- en diersoorten in de natuur. Een voorbeeld is het insectenhotel nabij de Škoda-fabriek in Kvasiny dat eind 2023 gerealiseerd werd. Verder gaan Škoda-medewerkers onder de noemer ‘Let’s Clean Up Czechia’ regelmatig afval prikken in de omgeving van de fabrieken. Lees ook: Hoe Škoda-leveranciers bijdragen aan een groenere toekomst De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. Lees hier het volledige artikel
  29. Vanavond is de 1e training geweest voor de powerboatrace in Canada dit weekend.
  1. Load more activity
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe