Blogs

 

De kaap van de 90.000km is reeds ruim overschreden !

Donderdag a.s. gaat hij binnen voor het 90.000km nazicht. Tot op heden nooit in de steek gelaten de motor draait als een naaimachientje zo zacht. Heb wel een intermiterende fout aan mijn rechter mistlicht vooraan. Is wel vervelend want telkens ik er in de garage over begin brandt het kreng naar behoren. In eerste instantie dacht men dat het lampje stuk was maar dat blijkt niet zo vermits op regelmatige tijdstippen de lamp haar werk naar behoren doet. Maar een aantal km verder is het weer uit met de pret. Mij hoor je niet klagen over deze oost europeaan. Hj heeft me veilig tot in het noordelijkste topje van Schotland gebracht en terug. Op naar de 120.000km.

robmcroy

robmcroy

 

De kaap van de 20.000 km is genomen

Een droom om mee te rijden en ja de kaap van de 20.000 km is vlot genomen. Tot op heden nog géén enkel probleem heeft zich voorgedaan. Nog even geduld en de zomerbanden mogen er weer op. Op naar de 30.000 km nu. Mvg, robmcroy.

robmcroy

robmcroy

 

Wat gaan we doen vandaag?

Eens kijken hoe dit werkt?? Dit wordt een soort dagboek, denk ik! Nu voetbal aan het kijken, tbv WK kwalificatie in Rio. Daar zou ik wel weer heen willen gaan...Rio. In 1990 1 x geweest een weekje dus het is weer tijd. Laatste WK was ik er ook bij in ZuidAfrika dus. Morgen stemmen? Ja! Maar ik zweef nog steeds dus ben ik benieuwd wat er uit komt, eerst werken morgen dus morgenavond naar het schoollokaal....

Wasmachineman

Wasmachineman

 

40.000 km vs. 555 dagen

Met dank aan mijn administratie in Spritmonitor van zo'n beetje alles wat mijn BC me te bieden heeft, zijn dit de feiten na 40.000 km/555 dagen. In totaal hebben we samen 742,5 uur met draaiende motor doorgebracht, dat zou betekenen dat we een hele maand (30,94 dagen) aaneengesloten aan het rondtoeren zouden zijn. In die periode is er 1928,76 liter diesel doorheen gegaan met een totale waarde van 2568,75 euro. De gemiddelde prijs voor een liter diesel was 1,296 euro. Per uur reden we gemiddeld 54,8 kilometer. De dagelijkse afstand lag gemiddeld op 73,2 kilometer, hierbij verbruikte we 3,57 liter diesel tegen een prijs van 4,62 euro per dag. In totaal hebben we 56 keer bij de pomp gestaan, waar er meestal zo'n 34,79 liters in gingen tegen een prijs van 45,07 per keer. Per tankbeurt konden we gemiddeld 714,18 kilometer rijden, goed voor 9,75 dagen en 13,03 uren rijplezier. We reden 148 dagen op winterbanden, en 407 dagen op zomerbanden. In 555 dagen zijn we 0,0 euro kwijt geweest aan MRB en reden we met 4,76l/100km ofwel 1 op 21,0 best wel zuinig. De zuinigste tankbeurt was op 6 juli 2011, die tank reden we 1 op 25,8 (3,87l/100km). Het minst zuinig reden we op 25 april 2012, maar liefst 1 op 17,6 (5,69l/100km), grappig genoeg was dat de dag waarop ik je een klein extratje gaf. Echt succesvol was dat niet, want na 120 dagen had je er alweer genoeg van, toevallig ook weer rond een schade (garantie) van maar liefst 2975 euro! In al die tijd is er 1x een poging tot inbraak geweest, dit heeft je wel een nieuwe ruit, verf en wat andere vervangende onderdelen opgeleverd (heerlijk zo'n alarm!). Je bent 2x aangereden, 1x van voren en 1x van achteren, gelukkig in beide gevallen zonder schade en incl. camerabeelden voor het plakboek. En samen gaan we nog vele Skodameters verder! Rekenfoutjes voorbehouden....

PC-fre@k

PC-fre@k

 

We naderen de 10.000 km....

Ik nader de 10.000 km en het wagentje rijdt subliem. Heb nu zowat alle mogelijkheden van de Columbus ontdekt en uitgeprobeert, werkt fantastisch. Wil hem niet meer ruilen voor mijn oude liefde de TomTom. De aut. versnellingsbak kende ik van in mijn vorige wagen (VW Passat) en biedt nog altijd het max. aan rijplezier. Op naar de volgende 10.000 km.

robmcroy

robmcroy

 

inrijden

Vanaf vandaag ga ik bijhouden wat mijn skoda doet met rijden; of deze olie verbruikt, en zo ja hoeveel, hoe de skoda presteert, hoe de auto accelereert en noem zo maar op. Eventuele vragen of opmerkingen hoor ik graag. Groet, bjorn Update: inmiddels staat de teller na 9 dagen op 1250km, en geleidelijk aan gaat de auto beter rijden..eerst wachten tot de olietemperatuur op ca. 90 graden staat, en vanaf dat moment gaat het gas er wat meer op.Ik verwacht dat de motor het fijnste wordt rond de 10, 15 duizend km. 13-08-2012. Gisteren weer een lekker stuk gereden naar (cliche) scheveningen; met 5 personen in de auto en het nodige aan spullen in de kofferbak. De skoda rijdt ondanks 4 volwassenen en 1 maxicosi met baby erin prima, ik merk aan de motor amper dat er beduidend meer belasting in zit. Dit, i.c.m. met een prima werkende navigatie en climatronic, zorgen ervoor dat (ondanks het niet zo grote vermogen) rijden erg plezierig is. Qua verbruik zou ik zeggen dat ik gevoelsmatig op schema lig, ik zou na 1100 - 1200 km weer moeten tanken. Ok, het kan altijd zuiniger, maar de climatronic/airco staat permanent aan en zodra de motor warm is, heb ik wel een beetje een zware rechtervoet.. Desalniettemin is de tevredenheid nog erg groot, en bij de volgende post zal ik mijn oliepeil stand doorgeven, zoals beloofd. 27-09-2012 Hallo allemaal, het is al weer even geleden dat ik een (schriftelijke) bijdrage heb geleverd op dit forum, in de vorm van mijn blog. de teller van de auto staat nu op 7666 km, en de tevredenheid is nog steeds erg groot. Net 2 weken vakantie achter de rug, en de fabia heeft het prima gedaan. in de tussentijd 2x naar duitsland gereden, (ca. 600km. per retour) en de auto heeft geen krimp gegeven. Echter, vorige week reed ik in Utrecht, met start-stop uitgeschakeld, en met rijden bokte de motor zo nu en dan eens. Sindsdien is dat nog 1 keer voorgekomen, en daarna niet meer. Misschien toch even naar laten kijken als de auto dit nog een keer doet. Inmiddels hebben de eerste piep/kraakjes zich ook al geopenbaard: als ik op een bepaalde manier ga zitten, dan hoor je wat piepjes en kraakjes uit de stoel komen..(misschien moet ik gewoon wat afvallen ) Het oliepeil zal ik nog even moeten meten, maar daar kom ik nog op terug.

bjorn1201

bjorn1201

 

Amerikaans Apple ID

Ik wilde graag een Amerikaans Apple ID maken zodat ik Amerikaanse Apps kan kopen. Beetje stom natuurlijk als je fysiek wel alles kan kopen... Hier vind je de belangrijkste info: http://www.appletips.nl/een-amerikaans-itunes-account-aanmaken/ Benodigdheden: Ander e-mail adres US Gift Card iTunes op de PC of Mac 1. Maak een account aan, het zij online via de apple store of via iTunes (zie ook de link hier boven). Gebruik een amerikaans adres en telefoonnummer als hier om gevraagd wordt (google gewoon even een adres) 2. Koop een giftcard op bijv. itunescode.nl Ter info! 30 sec klopt niks van, bij mij duurde het 6 uur voor ik de code kreeg (foto van de giftcard) 3. Open iTunes op de mac/pc, wijzig de taal (zie link), en log in. Vul alle gevraagd gegevens in (vul gewoon een adres van een bedrijf in dat je kent, bijv. een hotel). Geef aan dat je GEEN creditcard wilt gebruiken, vul het giftcard nummer in als betaalmethode. !! Probeer niet in te loggen met je Europese Creditcard, doe je dat wel dan krijg je een foutmelding, wordt je kaart door de bank geblokkeerd en word je door de bank gebeld om te vragen of alles wel goed gegaan is. Dat overkwam mij dus

PC-fre@k

PC-fre@k

 

What the ZIF?

Vanmiddag eens met iets heel anders bezig geweest. Ik heb al jaren een videocamera met harde schijf (60 GB). De serie net voor de HD HDD camera zeg maar (waren toen gewoon veel te duur). Ergens half 2011 gaf het apparaat een rare storing. Terwijl ik aan het opnemen was kapte opeens de opname er mee. Meteen je hele filmpje waar je mee bezig was naar de haaien. Hoe dan ook die dag afgemaakt aangezien ik niks anders bij me had. Bij het opslaan van de beelden bleken er 2 bestanden niet leesbaar, waarvan 1 behoorlijk groot was. Bovendien vroeg iemand ons naar een stuk van de beelden, en laat die nou net daarop staan.... Ding open gemaakt. Kan ik die disk niet uitlezen omdat er een rare niet standaard aansluiting op zit (geen IDE/SATA of zo). Hmm, balen en nog een stukje plastic gebroken ook... Dus, weer dicht en de beelden er gewoon op gelaten (het deel van de disk dat niet goed werkt is dan bezet) en verder zonder problemen gebruikt. En toen... ik zocht enige tijd geleden een raar USB adaptertje (female USB en female mini-usb) voor ene Belg genaamd Snelle. Ik heb meteen even rondgekeken in die shop (als je toch bezig bent...) en laat ik daar een ZIF naar 2,5 Inch IDE convertor vinden. Was een euro geloof ik. Vaag lag me bij dat ik het ergens voor nodig had, maar ik wist het niet zeker... Maar goed dat ik het ding besteld heb, want vandaag dacht ik er opeens weer aan. Camera open geschroefd, beetje rommelen met dat lint. Originele lint was niet goed (mist wat aders), lint die bij de convertor zat leek eerst niet te passen (zaten er 2 in, verschillende dus), toen startte de disk niet... A fijn, na een minuut of 10 kloten had ik rood licht (activiteit op de USB-IDE controller), groen licht (stroom op de ZIF-IDE), en een disk die draaide. Fouten op de disk hersteld (15 minuten werk) en alle bestanden veiliggesteld. Werkt als een tierelier! Disk weer terug in de camera. En ja hoor, door de filmpjes bladeren en formatteren kan ook weer. Per ongeluk op die ZIF convertor gekomen, toch maar mee besteld voor die ene euro, camera gefixt.

PC-fre@k

PC-fre@k

 

Lampjes vervangen...

Ergens vorig jaar zomer heb ik een aantal setjes Osram Nightbreaker gekocht. Tot op heden hoopte ik steeds dat er een lampje kapot zou gaan zodat ik een aanleiding had om ze te wisselen. Maar je zal natuurlijk zien dat dat niet gebeurt. Dus, afgelopen weekend de voorbereidingen getroffen; foto's maken van de lampen (in het pikkedonker) om te zien wat het verschil is. Maar dan, ik begon met het grootlicht. Deze hebben vrij veel ruimte rondom, rubberen kap eraf, draaien aan de fitting en hupsa de lamp/fitting in je hand Overigens goed opletten dat je NOOIT de lampjes met je handen aanraakt, gebruik altijd een schoon en droog doekje. Vervolgens het dimlicht. Eerst linksvoor, duidelijk krapper. Eenmaal losgedraaid (wat een stuk moeilijker ging - andere montage) kreeg ik het lampje er niet uit! Ik ben zeker 10 minuten bezig geweest om het lampje met beleid los te krijgen. Uiteindelijk door het hele lampje beet te houden en een flinke ruk te geven kwam hij los. De lamp rechtsvoor was duidelijk nog veel krapper! Er zit een soort expansievat in de weg waardoor je hand niet goed bij de lamp kan. Ik ben zeker 40 minuten aan het rommelen geweest, m'n handen helemaal rood, wat schaafwondjes en behoorlijk zere vingers en nog geen resultaat. Vervolgens mijn broertje en mijn vader het laten proberen, ook geen sjoege. Uiteindelijk maar het linkerlampje ook weer naar origineel hersteld. Vandaag had ik een afspraak bij de dealer om even na te praten over de M&G van afgelopen weekend 26 mei. Dus, meteen maar vragen naar dat lampje. De hoofdmonteur Adem liep even mee, en binnen een minuut of 2 lag het lampje er al uit. Hoewel hij moest toegeven dat het echt flink vast zit lukte het hem dus wel. Kosteloos mijn lampjes geplaatst en wederom een tevreden klant. Top Adem! Zo gaat dat dus bij De Waal (Tiel). En nu hoop ik natuurlijk van harte dat ze niet zo snel kapot gaan...

PC-fre@k

PC-fre@k

 

Controle nazicht 2.500 km

Verleden week woensdag controle nazicht gehad van mijn SO'tje, halfuurtje werk, geen problemen. Ik ben nu aan 3.000 km en ben zeer tevreden over de prestaties van de motor. Leuk bakje om mee te rijden, geluid tijdens het rijden zeker binnen proportie. Alhoewel ik vroeger een verknochte TomTommer was en eigenlijk wat bang was om over te schakelen naar de Columbus navigatie moet ik mijn mening herzien. Heb ondervonden dat de Columbus in mijn wagen omzeggens bijna tot op de meter juist. Hij herrekend ook veel vlugger dan de TomTom wanneer je afwijkt van de door hem uitgerekende route. Het handsfree telefoneren gaat ook uitstekend. Kortom ik ben een tevreden man.

robmcroy

robmcroy

 

Even Opel Resetten

Weer eens wat anders, de Opel aan de laptop met OP-COM. Wilde ik de service melding resetten... Maarja, die kloon bevat helaas niet alle opties. De simpele methode om het service interval te resetten bij o.a. een Opel Zafira A (Y22DTR): 1. Dagteller reset indrukken (en houden) 2. Contact maken (stand 2, alle lampjes gaan aan incl. fan) 3. Wacht tot 'Insp' veranderd in '---' 4. Dagteller knop loslaten. 5. Sleutel uit contact halen 6. Testen door nogmaals in stand 2 te gaan. Tada, kan je er weer even mee vooruit p.s. je moet natuurlijk wel het onderhoud gedaan hebben

PC-fre@k

PC-fre@k

 

Grote beurt voor mijn Fabia

29.800 kilometers verder, tijd voor de grote beurt. In mijn geval houd dat verder ook in: - Trommels achter weer even opruwen en zwart spuiten (beginnen toch wat roest te vertonen, mogelijk door velgenreiniger) - Schroefje in de kofferbak vervangen, komt steeds los (is zo'n soort plastic plugje) - Schroefje bij dashboard weer vast zetten (was men vergeten bij laatste demontage) - Auto zuigen/wassen, bijplekken, polijsten, poetsen en in Wax Guard zetten. - Nieuwe velgen plaatsen (MSW 20-5) Ofwel, ik maak me op voor de 2e aflevering Ondertussen rij ik in een Fabia Combi Fresh, en die is zo fris dat er eigenlijk niks aan zit. Werkelijk waar alle opties zijn achterwege gelaten

PC-fre@k

PC-fre@k

 

Mac OSX Lion Recovery

Regelmatig krijg ik de vraag hoe je Mac OSX kan herstellen bij aanschaf van bijv. een nieuwe SSD. De (wat mij betreft) snelste methode is door middel van de Recovery Tool. Deze kan je downloaden en op je USB stick zetten. Vervolgens hier van booten en via internet (met je Apple ID) OSX opnieuw downloaden/installeren. http://support.apple.com/kb/DL1433 Om het nog net even wat makkelijker te maken zit ik hier ook meteen de download bij (in .zip).

PC-fre@k

PC-fre@k

 

IMAP & iPhone/iPad "kan geen verbinding maken met"

Dit keer geen berichtje over Skoda, maar gewoon iets algemeen wat ik toch even de wereld in wil helpen. Voor wie problemen heeft met ophalen van mail via IMAP op o.a. een Mac/iPad of iPhone, laat bij de beheerder van je website/server een nagaan hoeveel connecties IMAP toestaat. Want wat blijkt, die staat in veel gevallen op maximaal 4 connecties per IP adres. Met al die Apple spullen in huis gaat dat natuurlijk wel snel (als je gebruik maakt van IMAP) Gekke is dat je op de iPhone/iPad steeds meldingen krijgt al 'Kan geen verbinding maken met ... server'. Op je Mac verschijnt in plaats daarvan een uitroep teken naast de mailbox. Als je er op klinkt zegt Mail dat de mailbox offline is, als je hem online wilt zetten weigert hij. Mail blijft zo nu en dan wel binnen komen, er lijkt geen lijn in te vinden. Sluit je WIFI, dan doet de mail het opeens wel weer. Logisch want intern (WIFI) heb je een ander IP-adres dan via 3G bij je provider... Wat blijkt, alles heeft te maken gehad met het aantal IMAP connecties. Alleen de foutmeldingen zijn nogal knullig. Of ik was gewoon te beroerd om de logs van IMAP door te spitten. Grote kans dat het daar gewoon in staat Hoe dan ook...: Als je die max. van 4 wilt aanpassen. Pas dan de IMAP Deamon configuratie aan. Dit voorbeeld gaat uit van een Linux server (met bijv. Plesk): Open dit bestand (met vi bijv.) /etc/courier-map/imapd Wijzig dit: MAXPERIP=4 In bijvoorbeeld, dit: MAXPERIP=15 En herstart hierna de IMAP deamon. /etc/init.d/courier-imap restart (onder root account of d.m.v. sudo)

PC-fre@k

PC-fre@k

 

Hoera ! Hij is er, mijn SO'tje !

Hip, Hip, Hoera !!! Gisteren mijn nieuwe Wagen gaan afhalen bij de dealer. Geassembleerd op 7 februari en toegekomen bij de dealer woensdag 15 februari en gisteren vrijdag mocht ik hem in ontvangst nemen. Een dikke proficiat voor het ganse Skoda team zowel in CZ (fabriek) als in B (invoerder en dealer) voor het nu reeds afleveren van een wagen die op de bestelbon voorzien was voor de tweede week van maart. De eerste rit verliep voortreffelijk zoals ik gehoopt had. Aangenaam gevoel, weinig rijgeluid, de navigatie werkt perfect, de telefoonverbinding werkt vlekkeloos en het vrouwtje was ook aangenaam verrast over de kleurcombinatie binnen en buiten. Dat wordt aangenaam cruisen de eerst volgende tijd. Voor de liefhebbers hierbij de eerste foto's van de nieuwe spruit.

robmcroy

robmcroy

 

Hij komt dichter !

'k Was woensdag even in de garage bij de dealer voor de wagen van mijn dochter en kreeg te horen van de verkoper dat mijn Octaviaatje reeds eind februari zou aankomen bij de dealer. Ze zullen bij Skoda in Tsjechië harder doorwerken nu met deze winterprik. Zeker goed nieuws, want niets is zo zenuwslopend als wachten op een nieuwe wagen.

robmcroy

robmcroy

 

Anti-Slip cursus

November 2010 zag ik op ibood een aanbieding voorbijkomen om voor 50 euro 3 uur in een mercedes een anti-slip cursus te volgen. Destijds 4 stuks gekocht (€50 ipv €100) en die heb ik afgelopen oktober verzilverd om vandaag (28 januari 2012) met z'n vieren te gaan rijden. De cursus begint met een theoriedeel, hierbij wordt nog eens duidelijk gemaakt wat de grote gevaren zijn op de weg. Maar ook dingen die je bewuster laten rijden als; je reactie tijd, afstand in meters per seconden. Er zitten ook interactieve filmpjes bij en scenario's die je dan met de groep (van ongeveer 20 man/vrouw) kan bespreken. Leuk gedaan om je toch nog eens wat te laten onthouden. Ofwel, stuur doorgeven maar dan niet in hapjes van 10 cm, maar gewoon je halve stuur in 1x door met 1 hand te trekken en tegelijkertijd met de andere hand naar het midden te gaan. Verder niet 10 voor 2, maar kwart voor 3 ! Daarna rondjes rijden om een parcours met pionnen en andere obstakels. Leuke manier van je voertuig leren kennen, gaat niet heel snel maar is toch nog moeilijk zat met die lange neus. De remproef, met 35, 45, 55 km per uur aan komen rijden. Op zijn teken vol de rem intrappen (helemaal tot op de bodem! - net zo ver als de koppeling dus) en lichtjes naar rechts sturen zodat je 'de kinderen' niet ramt. Echt doortrappen op die rem is nog een hele klus, we denken wel dat we hard remmen maar dat is niet zo! Dus na 3x had ik pas echt de smaak te pakken. Met 50 km vol in de ankers, het remlicht begon al te knipperen. Doe je dat bij 55+ dan gaan ook de alarmlichten knipperen. Dat laatste is alleen mijn broertje gelukt door met 60 km/h dwars over de pionnen te scheuren terwijl hij vol op de rem trapt... De eeuwige rotonde... Over en onderstuur voelen, beleven en acteren. En dan toch stug je wielen nog verder naar links blijven sturen. Nee, hij krijgt echt niet meer grip. Dus, gewoon wat minder ver sturen, gaspedaal los en hupsa; grip! Bij de BMW is het overigens ook wel leuk dat je dankzij de achterwiel aandrijving zowat haak de baan over kan. Leuk om nog eens een dagje te proberen Overall een zeer leuke, leerzame cursus. 100 euro had ik wel wat veel gevonden, maar huur maar eens 2 uur een lesauto (nog los van de intro en gebruik van de baan). De Mini. Een kleine compacte auto. Erg krap, zowel voorin als achterin. vreemde plaats voor de knoppen, o.a. raambediening zit onderaan het middenconsole op een lelijk verchroomde plastieken flight similator. De auto wiebelt erg als je flink op de rem trapt. Heeft weinig vermogen, die 55 km/h halen is al lastig. Onoverzichtelijk zooitje met die grote klok. En achterin is het helemaal behelpen. Ben echt niet zo groot maar je zit echt met de knieën door de stoel van je voorganger. Nog een gek detail, de pedalen zijn een beetje vreemd opgesteld, er is amper ruimte tussen de pedalen en de zijkant en het koppelingspedaal komt veel te ver naar voren ten opzichte van de rem en het gaspedaal. De BWM. Toch ook wel een kleine krappe auto. Erg lage zit maar wel lekker volle stoelen en bekleding op de vloer. Als je eenmaal zit heb je er niet zoveel last van, dat komt wel als je uitstapt. Deze ligt veel strakker op de weg, ook bij het flinke remmen. Bij de cirkel reageert hij i.v.m. die achterwielaandrijving wel compleet anders. Voor de geld zou ik geen van beiden willen hebben. Wat een verademing om weer in mijn eigen ruime Fabia te stappen. Lekker veel beenruimte, alles leek soepeler te gaan van sturen, schakelen tot koppelen. Heerlijk GeSlaagde dag !!! :notworthy:

PC-fre@k

PC-fre@k

 

Ze is bijna jarig!

Nog grofweg 1 maandje te gaan en dan is ze jarig. Ze ja, want Fabia is een romeins-italiaanse meisjesnaam en betekend 'Boon'. Inmiddels rond de 25.000 op de teller, iets minder dat verwacht aangezien hij een aantal weken stil heeft gestaan door diverse omstandigheden (kom ik zo op terug) en aangezien ik niet met de auto op vakantie ben geweest. Ik gok dat er dan zo'n 6 tot 8000 bij had gestaan op 18 februari. In vogelvlucht Na nog geen maand een schroef linksvoor (netjes gemeld door de boordcomputer), achterbumper al na een maand vervangen door foutje bij de montage, navigatie ingebouwd, 15K beurt, spijker rechtsachter, inbraak (alarm heeft goed zijn werk gedaan - geen buit wel veel schade), ruzie met carglass (nu wel een echte ruit..), deur opnieuw gespoten, winterbanden op de orginele velg, en inmiddels alweer richting de 30K voor de grote beurt. Tot op heden bevalt de auto mij zeer goed. Ze is van alle luxe voorzien die ik altijd op mijn verlanglijstje had staan. De climate control is echt heerlijk, geen gedoe gewoon temperatuur instellen en gaan. PDC is een super uitvinding, nooit meer gedoe met parkeren, uitstappen om te kijken bijv. Cruise Control is ook een mooie aanvulling, gebruik het vrijwel elke rit. Stuur bediening niet te vergeten en natuurlijk een ingebouwd navigatie systeem met alle toeters en bellen (Sony XNV). Verbruik ligt nu rond de 1 op 21,2. Wat mij betreft gezien de rijstijl en het type ritjes dat ik dagelijks afleg een prima prestatie. Mijn record staat op 1 op 31,2 (ritje van 100 km, wind mee, achter een vrachtwagen). De auto rijdt lekker soepel, stuurt lekker, prima zicht op de weg (ook aan de zijkanten en via de spiegels), alle knoppen zitten op een logische plaats, behoorlijk stil (op wat windgeruis na), tot op heden geen cent MRB betaald, vakjes genoeg om dingen in te doen. Nadeel? - Bij flinke regen komt er zoveel water met de ruitenwissers mee dat het aan de linkerzijde over het zijraam loopt i.p.v. via het dak omhoog. - De achtervering is vrij zacht, ofwel, als je een aso drempel tegenkomt (al dan niet met meerdere inzittenden) moet je uiterst voorzichtig de drempel afrijden om te voorkomen dat de trekhaak beugel de grond raakt. Dit levert overigens verder totaal geen schade op aan de auto/trekhaak, enkel de beugel tikt even tegen de drempel. - Soms heb je het gevoel dat er een raam open staat. Zeer waarschijnlijk hebben ze omwille van gewichtsbesparing zo min mogelijk geluidsisolatie geplaatst waardoor je (doordat de rest van de auto nogal stil is) soms denkt dat er iets op een kier staat. Wish list!? - In principe helemaal niks. Natuurlijk zijn er functies die leuk zijn als regensensor, parkeersensoren voor, stoelverwarming, inklapbare spiegels, automatisch dimmende binnenspiegel, coming home, leaving home, corner lights. Maar uiteindelijk zijn dit allemaal hebbedingetjes en ben ik uiterst tevreden met mijn Skoda Fabia Combi GL!! :notworthy: TODO Ga eerdaags aan de slag om de microfoon van mijn Sony te vervangen voor de originele van Skoda. Ik heb hem namelijk bovenin bij de verlichting geplaatst maar de Sony MIC is daar niet echt geschikt voor, hoort te veel ruis van het chassis. Ik ben bezig om CAR TV in mijn auto te krijgen. Voor de afwisseling eens RTL7 nieuws onderweg i.p.v. altijd maar de radio. Ook leuk voor de bijrijders en voor op vakantie. Alle voorbereiding is er, alleen nog even de juiste onderdelen voor de juiste prijs krijgen, voeding aansluiting maken en kijken maar. Ik ben blij dat ik voor Skoda gekozen heb. Prima merk, prima auto, zeer fijne dealer (De Waal Tiel), zeer sociale mede Skoda-rijders, en natuurlijk alle fantastische mensen op dit forum! Ik had niet anders gewild! :wub2:

PC-fre@k

PC-fre@k

 

Even checken !

Moest vrijdag even langs de garage om een afspraak te maken voor een service beurt voor de wagen (VW Passat break) van mijn dochter. Al lachend vroeg ik Jan de verkoper of mijn wagen misschien al binnen was (LOL). Nee maar ik kan wel even checken op de pc of hij nog volgens schema loopt. Inderdaad na enkele seconden konden we zien dat hij nog wel degelijk op schema is en geproduceerd zal worden eind februari 2012. Zodus alle hoop voor de levering is nog op begin maart gevestigd.

robmcroy

robmcroy

 

Skoda kwaliteitscontrole "testrit"

zZaterdag, 10/12/2011 omstreeks het middaguur een telefonische bevraging gekregen van het Skoda Service Center van de invoerder voor België. Het betrof een kwaliteitsonderzoek naar de eerder gereden testrit die mij voorgesteld werd door de Garage Peerlings te Lommel waar ik prijs liet opmaken voor de aankoop van een nieuwe wagen. Onderwerpen van de bevraging: Wie vroeg of stelde de testrit voor? Voldeed de testrit? Heeft de testrit uw eventuele keuze beïnvloed? Zou u een eventuele aankoop overwegen? Zo ja, bij welke dealer zou u dit doen? Welk is het waardecijfer dat u voor deze testrit zou geven? Wel mijn waardecijfer was 9 op 10 en ik heb de wagen in bestelling nu.

robmcroy

robmcroy

 

De kogel is door de kerk

Ja, de kogel is door de kerk ! Op 28 oktober de bestelbon ondertekend voor de aanschaf van mijn eerste Skoda Octavia. Door Garage Peerlings in de Stationstraat te B-3920 Lommel (België) werd een goed voorstel gedaan voor de overname van mijn huidige wagen en ik kende hen al voor het onderhoud aan mijn VW Passat. Gezien kleur combinaties van een wagen kiezen in veel gevallen een gok is als je ze niet in het daglicht kan zien stelde de verkoper voor om een zelfde model te gaan proefrijden bij de invoerder. In no time was de aanvraag gebeurd, en de dag erop kon ik gaan proefrijden. De wagen stond klaar gewassen en al, zelfde motor, leren binnenbekleding en binnen en buiten de door mij gekozen kleuren. Wagen specificaties: Octavia Combi Versie Elegance Model 2012 CRTDI 1.6L 77kW-105 pk DFP, DSG 7 Cilinder inhoud 1598 en Fiscaal 9 Opties: Buitenkleur: Rosso Brunello Metallic Binnenbekleding:Leder Supreme Ivory Pack Communication Pack Elegance Columbus Interieur met houtafwerking Verzilverde dakrails Cargo Platform Concept Leveringsdatum volgens Skoda: MAART 2012 In afwachting studeer ik maar op de gedownloade handleidingen van de wagen en de Columbus.

robmcroy

robmcroy

 

Navigatie

Hallo weet iemand hoe ik de campings van de acsi op mijn amundson kan instaleren? En of dit wel kan ,ik kan niks vinden op het internet hier over. Ik hoor het graag . Gr yeti

yeti

yeti