Jump to content

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation since 03/01/2023 in all areas

  1. Dit doen we natuurlijk niet voor iedereen die overleden is maar nu een uitzondering. Want Wim is natuurlijk veel besproken hier in De Kantine. Samen met Kees was Wim gewoon het allerbeste duo op de Nederlandse tv. Deze 2 mannen hebben wel wat neer gezet in de media waar we dankzij Youtube nog mooi naar kunnen kijken. R. I. P. Wim https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Wim_de_Bie
    4 points
  2. "Zie titel" en ik ben hier nadat na wat omzwervingen bij andere merken terug een Fabia-rijder ben. In theorie dan toch, want ik moet nog enkele maanden wachten. Vroeger met plezier een 3-4 jaar met een Fabia II (70pk) en nu is het uitkijken tot oktober tot ik met de Monte Carlo mag rondkarren.
    3 points
  3. Hey hey ik ben Toni ik rijd nu al 7m met mijn fabia 3 combi active versie van 2018 ben er heel tevreden van en heb ook al wat aanpassingen aan gedaan voor hem dat tikje naar mijn smaak te brengen omdat hij spijtig maar zo standaard was. En naar vraag zal ik foto's laten zien hoe hij was en hoe hij nu is. 😁
    3 points
  4. Thanks, en yep. Thx. Het is de 1.5 TSI Monte Carlo in "Velvet Red" en "Black Magic"-dak en de 17 inch velgen. En vrijwel alle opties buiten het panoramisch dak, park-en side assist. En in de plaats daarvan krijgt de verdeler een Fiat Panda II (69pk) uit 2013. Aanzienlijke upgrade in mijn geval dus. Nog mensen hier die met een IV rondrijden? Ben namelijk benieuwd naar de afmetingen (en vooral de diepte) van de "reservewielruimte". Gezien ik meer voordelen zag ik in de bandenrepairkit, heb ik geen reservewiel genomen. Waardoor ik extra opslagruimte heb voor startkabels, wat basisgereedschap en dergelijke. En ik ben dus eigenlijk benieuwd exact hoeveel ik er in kan stouwen.
    3 points
  5. Zoals sommige hier wel weten heb ik toen ik nog jong en onbezonnen was eerst mijn motor rijbewijs behaald en een ruime 20 jaar later ben ik maar eens dat papiertje gaan halen voor de rijdende koekblikken zoals we auto's benaamde. In die motortijd reed ik zomer en winter en als het ijzelde dan bleef ik thuis en dit wist me werkgever ook, maar met alle verdere weersinvloeden waren we op 2 wielen op pad ( werk, vakanties en privé ) Maar goed toen stapte ik over naar me huidige werkgever en ik kreeg in eerste instantie geen bedrijfswagen, dit hield voor mij in dat ik een koekblik moest aanschaffen vanwege prive redenen. Maar ja de motor er uit........ dus aan rekenen geweest met de euries en tot de conclusie gekomen dat het één van de twee moest worden en beide niet mogelijk was. Dus mijn laatste motor een BMW R1100RT verkocht aan een oud collega die ook motorrijder in hart en nieren was. Dit deed wel goed dat de fiets in iedergeval naar een persoon ging die er ook net zo goed voor zou zorgen als ik deed. Maar toen mijn collega uiteindelijk op de BMW de straat uit reed heeft deze jongen met zijn grote mond wel even heel wat traantjes gelaten.... Achteraf toen ik een half jaar bij me huidige werkgever werkte en de toeslagen bij me salaris op me loonstaat zag , kwam ik tot de conclusie dat ik de BMW met gemak had kunnen aanhouden.... Maar goed achteraf kijk je een koe in zijn hol !! En al die jaren tot heden is het toch blijven kriebelen, dat motorvirus is echt veel hardnekkiger dan het covid virus !! Dus al weer wat jaren geleden had ik wat lopen zoeken op internet en 2 st BMW F800ST gevonden voor nette prijs 2e hands met weinig kilometers. Dus had een weekend gepland om op beide een proefrit te gaan maken en daarna een keuze te maken, maar het noodlot sloeg genadeloos toe. De maandag voor het weekend van de proefritten brak ik mijn knie op het werk en ben ik een jaar bezig geweest voor ik weer normaal kon functioneren. Tsja het zoeken naar een motor was weer op een laag pitje komen te staan. Daarna begon het weer eens te kriebelen maar kwam ik zonder werk te zitten en kom je toch in onzekere tijden te zitten en ga je niet dit soort uitgave doen ( ik niet in iedergeval ) Maar goed enkele maanden terug ( najaar 2022 ) kwam een zoon van me nicht op zijn motor langs en begon het weer akelig te kriebelen en zaten we weer op internet te zoeken. Maar ergens in eind November had ik weer eens pech en bleek ik een ontsteking te hebben in de 3 spiergroepen in me rechter schouder... En 2 a 3 weken kon ik niet liggen in bed vanwege de pijn en sliep min of meer op 2 stoelen in de woonkamer. Kan je vertellen, hier word je echt niet vrolijk van !! Maar na enkele medicatie en fisio en enkele dry needle sessies ben ik nu zover dat ik weer 6 uur per dag aan werk ben op werkplaats en volgende week het weer ga uitbreiden naar 8 uur. En werd enkele weken terug door de neef gebeld wat we gingen organiseren voor zijn oom en mijn neef omdat hij half maart 60 word !! Afgelopen jaar had ik die leeftijd behaald en zijn we met een groep lekker aan het zeevissen geweest. Maar doordat me neef ook vele jaren heeft motor gereden en er meerdere neefjes en nicht ook hun rijbewijs A bezitten en ook een motor was het gauw bekokstoofd om motor voor hem te huren en met zijn allen een weekend op de motor op pad te gaan. Zelf zat ik voor mezelf ook om te gaan huren voor dit weekend want ja lenen van iemand voor vergoeding dat zag ik ook niet geheel zitten. Maar goed dan zit je met paar collega te pauzeren en te ouwenelen en komt het over motorfietsen en dus zo zijdelings over het geplande weekend. En één van me collega opeens van , is die fiets van mij niets voor je ? Ja/Nee ehh misschien ehhh welke van de 3 bedoel je ? Wel die Soes 650cc..... ohh die lawaaibak bedoel je ? Ja die , maar ik heb de orginele uitlaat ook nog hoor en dan is die gewoon weer standaard !! Ohhh oké, enne is die schade vrij ? hoeveel Km staat er op teller ? enne bouwjaar ? en wat is de prijs ?? Wel heeft wat blusjes op lak aan de velgen, mist een stuurdemper maar die zijn los verkrijgbaar. Enne heeft 20K op teller is van 2008 en ik vraag 3K, maar daar komen we wel uit !! Mmmmm erg aantrekkelijk, maar wil wel een proefrit maken en dat lukt momenteel nog niet vanwege die schouder..... Maar goed dat moet toch geen probleem zijn !! Ik hou hem zo en zo een maand gereserveerd voor je want ik verkoop liever aan jou dan dat ik van die leurders aan de deur krijg.... Affijn ik zit nog in de overdenkings fase nu, maar het is wel erg aantrekkelijk om hier op in te gaan, want aan hand van de foto's ziet hij er gewoon nog erg netjes uit. En ja 20K ....... komop hij is nog niet eens ingereden met zo'n Km stand
    3 points
  6. 2 points
  7. Lange levertijden: dit is de stand van zaken Dit zeggen alle importeurs over de levertijdenproblematiek 24 maart 2023 De grootschalige problematiek omtrent lange levertijden voor nieuwe auto's speelt alweer bijna drie jaar, maar de laatste tijd horen we voorzichtige signalen dat de situatie verbetert. AutoWeek belde daarop met alle Nederlandse importeurs van de hier verkrijgbare volumemerken met de vraag: hoe zit het nu met die levertijden? Een overzicht. In februari vroegen we aan jullie, onze lezers, naar ervaringen met lange levertijden na het bestellen van een nieuwe auto. Zo'n tweehonderd reacties stroomden binnen, waaruit blijkt dat zes maanden wachten na het bestellen eerder regel dan uitzondering is. Niet iedereen die een nieuwe auto kocht hoefde lang te wachten, maar verhalen over vele maanden tot soms meer dan twee jaar wachttijd zijn talrijk. Er is dan ook geen automerk dat ontkomt aan de uitdagingen die de wereldgebeurtenissen van de afgelopen drie jaar met zich meebrengen. Personeels- en materiaaltekorten, hoge kostprijzen, de verstoringen door de coronapandemie en het wegvallen van arbeidskrachten en -plaatsen door de oorlog in Oekraïne: allemaal beïnvloeden ze de gehele keten van producenten waarop de auto-industrie is gebouwd. Daardoor zijn opgebouwde achterstanden niet zomaar weg te werken. En al helemaal niet als je bedenkt dat sommige onzekerheden nog steeds actueel zijn. Toch vangen we al een tijdje signalen op dat het de goede kant op gaat, achterstanden zijn weggewerkt en de levertijden korter worden. Niet heel verwonderlijk, want de coronapandemie heeft (vrijwel) nergens nog invloed op de werkwijze in fabrieken, de energieprijzen zijn niet meer zo buitenaards als een aantal maanden geleden en het chiptekort is deels verleden tijd. Toch: niet alle problemen zijn verdwenen en de ene fabrikant bouwde meer achterstanden op dan de andere. Wat dat dan nu nog betekent voor de consument? Om die vraag te beantwoorden, belden en mailden we alle Nederlandse importeurs. Daarbij stelden we aanvankelijk de vraag: 'welke modellen zijn binnen drie maanden te leveren?', maar die kon lang niet elke woordvoerder concreet beantwoorden. Wat wisten ze wel te vertellen over de levertijden? De Europese merken We beginnen met de Europese merken. Niet alleen omdat die hier het sterkst vertegenwoordigd zijn, maar ook omdat ze misschien wel de meeste uitdagingen moesten overwinnen. De fluctuerende energieprijzen, personeelstekorten en de oorlog in Oekraïne waren hier immers het beste merkbaar - al hebben de Europese merken natuurlijk ook gewoon te maken met productielijnen aan de andere kant van de wereld. Een zegsman van Stellantis noemt alle aan de naam verbonden merken, te weten Alfa Romeo, Fiat, Citroën, Peugeot, DS en Opel. Voor de hun modellen geldt dat die met verbrandingsmotor momenteel veelal een 'sterk verbeterde' levertijd van 3 tot 4 maanden kennen, maar dat de wachtperiode bij een elektrisch model vaak nog wat langer is. Stellantis hanteert 'als uitgangspunt bij nieuwe orders (van een EV) een levering in 2023'. Het chiptekort vormt bij het concern nog het grootste obstakel, de logistieke problemen die het teisterde hoopt het rond deze tijd van het jaar volledig opgelost te hebben. Bij de redactie zijn ook verhalen bekend van extreem lange levertijden voor elektrische Stellantis-producten. Met name de Peugeot e-208 laat vaak erg lang op zich wachten. Voor EV's van Stellantis geldt dat het concern tracht nog dit jaar te leveren. Bij Ford geldt voor zijn Europese modellen, de Kuga, Puma, Focus en Fiesta, momenteel ook een levertijd van 3 tot 4 maanden. Voor de Mustang Mach-E werkt het anders: daarvoor maakt het merk op zijn site inzichtelijk wat de levertijd is nadat je een exemplaar hebt samengesteld. Voor de eerste willekeurige samenstelling die wij proberen, zien we staan 'levering over 3 weken', maar dat geldt niet voor elke uitvoering. De auto's van Jaguar en Land Rover, dan. Daarover kan de woordvoerder 'geen gedetailleerde uitspraken doen'. Hij geeft aan dat de merken hun klanten dankbaar zijn voor het geduld en dat 'de aanbodbeperkingen voor chips geleidelijk zijn verminderd en de productie elk kwartaal toeneemt', maar dat de importeur voorzichtig blijft en zijn focus legt op het veiligstellen van de levering. Ook Mercedes-Benz geeft geen details vrij: 'Via onze online showroom is inzichtelijk welke auto's per direct leverbaar zijn, maar voor individuele klantenbestellingen verzoeken we de klant altijd contact op te nemen met de dealer.' Wel zegt Mercedes dat de toeleveranties van onderdelen stabieler zijn geworden en de actuele levertijden over het algemeen korter zijn dan eerder. Bij concurrent BMW geldt momenteel een gemiddelde levertijd van 6 maanden, waarbij het merk aangeeft dat de elektrische iX1 en i7 nu 5 maanden op zich zouden laten wachten. De modellen van BMW (en Mini) met een verbrandingsmotor kennen een levertijd van tussen de 3 en 9 maanden. Dan Audi, dat zijn reactie kort houdt: 'De levertijden zijn erg afhankelijk van model, uitvoering en opties. Voor specifieke informatie kan een consument zich laten informeren bij de dealer.' Die reactie is overigens ook van toepassing voor Seat en Cupra. Skoda reageert soortgelijk, maar voegt er wel aan toe dat 'in zijn algemeenheid de levertijden voor de Kodiaq, Kamiq en Enyaq rond de 3 à 4 maanden ligt'. In het specifieke geval van de Audi Q4 E-tron weten we dat de levertijd tamelijk bizarre proporties kan aannemen. Zo levert Audi voor dit elektrische model bepaalde opties in het geheel niet. Wie een Q4 E-tron met elektrisch verstelbare stoelen wil, moet volgens een brief aan klanten - ingezien door AutoWeek - sowieso tot 2024 wachten. Ook als de auto in kwestie al in 2021 is besteld. Volkswagen verwijst geïnteresseerden ook door naar zijn dealers, maar vermeldt wel dat de Taigo, ID5 en T-Roc relatief goed beschikbaar zijn. Ook ziet het merk het 'momenteel snel de goede kant op gaan met de levertijden', dus is het voorzichtig positief gestemd. Dacia is een van de weinige merken die concreet per model noemt wat momenteel de verwachte levertijden zijn, waarbij het aangeeft dat al zijn modellen ook direct uit voorraad leverbaar zijn. Bestel je liever een 'eigen' Dacia, dan moet je voor de Sandero, Duster en Jogger rekenen op levering in juli. Voor de elektrische Spring geldt augustus-september. Voor onder meer de XC60 geldt dat de levertijd uitvoeringsafhankelijk is. Volvo geeft een prognose op zijn site. Concerngenoot Renault meldt dat de Twingo, Clio, Captur, Arkana en Austral direct leverbaar zijn. Voor de Mégane Estate is de verwachte leverperiode het derde kwartaal van dit jaar, de Mégane E-tech Electric is leverbaar 'vóór de zomer' en de Zoe 'vanaf mid mei'. Volvo en Polestar hebben naar aanleiding van de levertijdenproblematiek hun websites aangepast en geven, als je een model hebt geconfigureerd, een schatting van de levertijd weer. Proberen we enkele configuraties, dan zien we ook maanden in begin 2024 voorbijkomen. Voor de 2 geeft Polestar aan dat de levertijd momenteel over het algemeen enkele weken tot 5 maanden bedraagt. De Chinese en Koreaanse merken Ja, we weten het: Polestar is misschien wel meer Chinees dan Europees, maar omdat het merk een soortgelijke aanpak hanteert als Volvo (eveneens van het Chinese Geely), noemden we 'm gelijk maar even. Ook Smart is tegenwoordig Chinees-Europees en mag dus dienen als volgende merk in dit overzicht. Het rept met geen woord over de beschikbaarheid van zijn elektrische ForTwo, maar noemt wel dat de nieuwe Smart #1 vanaf juli te bestellen is en dan altijd binnen 4 tot 12 weken geleverd wordt. Dat komt doordat die auto vanuit voorraad verkocht zal worden. Door naar de nieuwkomers, met eerst BYD: dat merk kan per direct de Han en Tang leveren en 'binnen enkele weken' de Atto 3. MG zegt veel uit voorraad te kunnen leveren, en geeft bij bestellingen van de Marvel R, MG 5, EHS en MG 4 een levertijd van 3 tot 6 maanden weer. Daarbij meldt het merk dat de levertijden voor de MG 4 zomaar korter zouden kunnen zijn. Bij de ZS hangt de wachttijd af van de configuratie. Een Standard Range laat ongeveer 12 maanden op zich wachten, een Long Range Comfort 6 tot 9 maanden en een Long Range Luxury ook 12 maanden. Ook de modellen van Nio zijn allemaal uit voorraad te leveren. Voor specifieke bestellingen geldt bij de EL7 en ET5 een levertijd van 4 maanden. Het merk geeft bovendien aan 'geen productiebeperkingen of -problemen te ondervinden'. 6 tot 12 maanden wachttijd voor een MG ZS, tenzij je er een uit de voorraad kiest. Aangekomen in Zuid-Korea treffen we natuurlijk Hyundai en Kia, merken die momenteel erg populair zijn in Nederland en een aanbod met zowel conventionele als elektrische auto's voeren. Hyundai kiest ervoor zijn antwoord erg kort te houden en geeft slechts aan zijn dealers regelmatig van updates te voorzien, zodat zij de klandizie op de hoogte kunnen houden van de levertijden. Kia zegt dat de Stonic, XCeed en Picanto momenteel in diverse uitvoeringen binnen 3 maanden leverbaar zijn. 'In algemene zin kunnen we zeggen dat de levertijden langzaamaan teruggaan naar ons gebruikelijke niveau, maar voor de Sorento PHEV en Niro-familie is dat nog niet het geval', meldt de Kia-woordvoerder. De Japanse merken De laatste grote groep fabrikanten beginnen we met Toyota en Lexus, merken die op de oorspronkelijke vraagstelling reageerden en dus weergeven welke auto's binnen drie maanden leverbaar zijn als ze nu geconfigureerd en besteld worden. Dat zijn voor Toyota: de Yaris Hybrid (in Active- en Dynamic-uitvoering), Yaris Cross Hybrid, C-HR, Mirai en sommige uitvoeringen van de Corolla. De elektrische Toyota bZ4X is binnen drie maanden leverbaar, mits het gaat om een niet zelf samengestelde auto. Bij Lexus geldt hetzelfde voor de UX en de ES. Wil je een UX of ES of een van de andere Lexus-modellen naar eigen smaak, dan is de wachttijd langer. Mazda reageert kort maar concreet en hanteert nu een levertijd van maximaal 6 maanden, waarbij het merk vermeldt dat sommige modellen eerder of uit voorraad leverbaar zijn. Nissan maakt het nog concreter en geeft voor elk van zijn modellen de levertijd weer. De Micra is direct uit voorraad leverbaar, de Qashqai heeft een wachttijd van 2 maanden en de Ariya, Juke en Leaf van 6 maanden. Mitsubishi is al even transparant en geeft voor de Space Star een levertijd van 3 maanden op, voor de Eclipse Cross eentje van zo'n 2 maanden en voor de ASX een levertijd van 1 tot 3 maanden. Bij laatstgenoemde is de First Edition overigens het snelst te leveren. Subaru dan? Dat houdt het kort. Alle modellen zijn uit voorraad leverbaar en mocht er in die voorraad niks voor jou tussen zitten, dan is de levertijd - evengoed voor alle modellen - 3 tot 4 maanden. Suzuki geeft aan dat alleen de Vitara en S-Cross uit voorraad leverbaar zijn. Wil je er niet een uit de voorraad, dan wacht je 6 tot 8 maanden. Voor de Swift en Ignis geldt 'meer dan 6 maanden' levertijd, voor de Jimny, Swace en Accross 5 tot 6 maanden. Het laatste merk uit de Japanse hoek is Honda. Het merk lijkt behoorlijk last te hebben van de levertijdenproblematiek en stelt zelfs een orderstop in voor de nieuwe Civic. Klanten die al een exemplaar bestelden, krijgen die ergens in 2023 of gedurende de eerste maanden van 2024 geleverd. De wachttijd voor een Jazz is gemiddeld 6 maanden, maar daarvan zijn een aantal reeds bestelde exemplaren eerder beschikbaar. Voor de uitgaande CR-V en de Honda E geldt dat er momenteel alleen een paar exemplaren uit voorraad leverbaar zijn. Of de elektrische E wel weer bestelbaar wordt, is op dit moment niet bekend. De CR-V wordt binnenkort opgevolgd. Tot slot, de HR-V: daarvan worden nu bestelde exemplaren in 2024 geleverd. Tesla Voordat we het overzicht afronden is er nog één volumemerk op de Europese markt dat niet onder de Chinese, Japanse, Koreaanse of Europese merken valt, en dat is natuurlijk Tesla. Het Amerikaanse bedrijf van Elon Musk heeft met zijn 'gigafactories' en overzichtelijke aanbod nog maar weinig last van de uitdagingen die er zijn. Tesla communiceerde eind februari al dat voor zijn Model 3 en Model Y een verwachte levering geldt in februari-maart (vrijwel gelijk, dus) en voor zijn Model S en X een verwachte levering in april-juni. De Model 3 en Y zijn dus heel snel leverbaar, op de grotere modellen moet je 2 tot 4 maanden wachten. Een Tesla Model Y of Model 3 is erg snel leverbaar. Resumé Vatten we het overzicht samen, dan kunnen we vermelden dat al met al de levertijdenproblematiek niet meer zo hevig is als een aantal maanden geleden. De tendens die we over het algemeen in de reacties van de fabrikanten zien, kunnen we in de volgende punten samenvatten: De levertijdenproblematiek is langzaam maar zeker aan het afnemen. Evengoed zijn sommige modellen, met name EV's, nog erg moeizaam leverbaar. De meeste levertijden zijn lastig te voorspellen. Vooral voor auto's die op veel verschillende manieren te configureren zijn. Autofabrikanten wijzen graag op de beschikbaarheid van uit voorraad leverbare modellen. Dealers hebben de meest accurate informatie over de beschikbaarheid van auto's. De importeurs hekelen de problematiek en stellen het geduld van klanten op prijs. Sommige importeurs willen of kunnen voor (een deel van) hun modellen geen levertijdprognose opgeven. Bron: Autoweek
    2 points
  8. Hoe lang bestaat de nieuwe skoda fabia iv al want blijkbaar dient hij al precies voor wilde achtervolgingen Met bij passende video : https://youtu.be/SZkdQVw8SUs
    2 points
  9. Boeiend filmpje. De stuureigenschappen van de Fabia 4 zijn best goed zo te zien. Ik denk de de Fabia 4 snelheid te kort komt bij achtervolgingen. Meestal zijn dit soort achtervolgingen met een Audi,BMW of zwarte Golfjes. Maar deze boef had klasse met een Fabia 4. En we hebben weer een Fabia 4 in het wild gezien Een hele wilde deze keer.
    2 points
  10. Ed, ik zou die proefrit zo snel mogelijk afzeggen: als ik je verhaal lees, is het iedere keer dat je er maar over denkt om weer motor te gaan rijden, dat je lichaam in protest gaat. Wees nu verstandig en blijf gezond en zweer die motor af. 🙃 Voor de duidelijkheid: ik heb nooit motor gereden, mezelf kennende was de kans veel te groot dat ik een keer zou gaan boomklimmen, zonder eerst rustig af te stappen, maar denk dat het motorvirus vergelijkbaar is met een 80-jarige opa die zich nog steeds omdraait als er een blonde schone langs komt. Overigens 'jong en onbezonnen' ben ik misschien wel nooit geweest, mooiste voorbeeld daarvan stamt al van de kleuterschool. De juf beklaagde zich bij moeders dat ik het verrekte om iets met klei te gaan maken, na lang vragen werd het duidelijk: van kleien kreeg je vieze handen, dus dat zag ik niet zitten.
    2 points
  11. Dus als de Koreanen een lange adem hebben hebben ze het volledige A segment en blijven ze de komende jaren no.1 in Nederland wat autoverkopen betreft. Goede service.. Kwaliteit.. 5 tot 7 jaar garantie.. Dikke middelvinger naar familie PON Had ik al gezegd dat ik de Fabia heb ingeruild voor een Kia
    2 points
  12. Dag allemaal, mijn naam is Tom, Nederlander van oorsprong, maar ik woon al meer dan twintig jaar in de Luxemburgse Ardennen. Ik heb altijd Volvo gereden (nu een XC70 D5), maar ik wil overstappen op elektrisch, en Volvo heeft mij niets te bieden: ofwel te klein, ofwel te groot en te duur (meer dan 100K). Dus dan komt de Enyaq in beeld. Ik ben op dit forum vooral om mee te lezen en domme vragen te stellen 🙂
    2 points
  13. Alhoewel ik als opvoeder zijnde helemaal achter deze filosofie sta, was ik enkele dagen geleden getuige van de volgende vraag: Dame+-50 jaar: "Excuseer, werkt u hier?" Aan de jongeman, gekleed in een McDonald's t-shirt, met McDonalds-pet, die achter de kassa stond, in de McDonalds. Dus mijn mening dat domme vragen niet bijstaan heb ik toch enigszins bijgeschaafd😁
    1 point
  14. Smaken verschillen. De kont doet me net iets te veel aan de Ninja Turtles denken. Al blijft zo'n zeldzame, dure wagen altijd wel speciaal om te zien op de openbare weg...
    1 point
  15. Gisteren kwam ik op e A2 bij Den Bosch een wel heel bijzondere auto tegen: de Aston Martin Vanquish Zagato shooting brake. Waarde ronde miljoen euro... dat kom ik niet dagelijks tegen!
    1 point
  16. Ja, jullie lezen het goed: de Yeti mag de deur uit want we gaan kijken voor iets anders. Dat anders is weer een kleine suv maar hoe en wat is nog vaag. Kamiq kan ook bijvoorbeeld. Maar goed, onze Yeti heeft nu bijna 170k op de klok, APK net gekeurd en rijdt als een trein. Ideale caravan trekker of hang je speedboot eraan en gaan. 1800 kg mag je aanhangen maar vergeet je BE rijbewijs niet. Vraagprijs is €9000 met complete onderhoudshistorie erbij uiteraard. Dit is een Duitse Ambition uitvoering maar wel aangevuld met extra’s zodat ie eigenlijk een Yeti Elegance is. Zelfs een standkachel is ingebouwd. 👌🏻 Proefrit / keuring is altijd mogelijk hier bij ons. Setje winterbanden 16’ ligt in de opslag en krijg je erbij. Nu staat de Yeti op 18” Monaco LMV met Hankook zomerbanden 225/45R18 Ambition is al mooi maar als extra nog verwarmbare voorstoelen, soundsystem, afneembare trekhaak, xenon verlichting, memory op bestuurdersstoel etc etc
    1 point
  17. Blijft mooi een Yeti. Wat mij betreft de meest originele Skoda Ooit.
    1 point
  18. En dan te denken dat hij het in 1973 al heeft aangegeven om in 2023 te overlijden na inleveren van 25 brandstof bonnen !!!
    1 point
  19. Haha jah dat klop ook zal is kijken om ze te verkleinen 👌🏼
    1 point
  20. Aah super danku voor jullie tijd en hulp nu kan ik beginnen kijken naar een goede dab antenne 👍🏼 Mvg toni
    1 point
  21. Dat geeft niet hoor, je kunt niet alles weten en bijhouden !! En zelf onderhoud doen door vrouwen en of mannen , ja mijn nichtje die ook motor rijd die kwam onlangs langs om bakkie te doen en toen ik haar achterband zag heb ik haar toch vriendelijk gevraagd om diezelfde dag nog even een achterband nieuw te laten plaatsen. Want canvas kwam er nog net niet doorheen ! En ze was zich nergens van bewust dat het wel eens gevaarlijk kon zijn. Dus vriendelijk uitgelegd wat er zo maar zou kunnen gebeuren..... afijn we hebben mijn lokale banden man even gebeld of hij heel toevallig haar maat een band had liggen. En dit was geval, dus zijn we er uiteindelijk even langs gereden om deze te laten wisselen.... Maar haar broer heeft een BMW 4 cilinder 1200CC RR en weet ik wat nog meer. Echt beest van motorfiets kwa vermogen ! Maar als je dan ziet een hoort wat er allemaal op zit aan elektronica.... tsja dan is er ook niet meer veel zelf aan te sleutelen. Ook die gaan net als met de auto aan de laptop om alles uit te lezen etc... Maar dat er besloten werd dat er geen APK op motoren kwam werd en kon er meer zelf aan de motor gesleuteld worden. Waren degene die motor reden in algemeen technisch meer onderlegd. Ook ik deed grootste deel van me onderhoud zelf, maar bepaalde dingen liet ik in een onderhodsbeurt gewoon doen door dealer. Nu had ik een dealer waar ik goed mee overweg kon ! En toen ik op bepaald een nieuwe motor kocht en er van verzekering alarm op moest heb ik dit zelf gedaan. Alleen dat mocht weer niet van de verzekering, dus deal gemaakt met de dealer dat ik op zijn brug een zaterdag kon sleutelen en de boel dus kon instaleren. En ik dus een nota had met de prijs van het alarm en de prijs van monteur voor aanleggen ( was ik alleen ) En ja hij vond het zo netjes gedaan en bij aanleg waren er wat klanten die stonden mee te kijken wat ik aan doen was. En werd ik op bepaald moment gebeld door de dealer of ik bij 3 motoren hetzelfde alarm wilde inbouwen voor hem. Klanten hadden me dus bezig gezien en hadden gevraagd om die nieuwe monteur om het te laten doen..... ( lol ) Afijn met gesloten portomonee dit voor me dealer gedaan en ik had voor langere periode gratis onderhoud aan me motor....
    1 point
  22. Wel Fabia mbt Zeeschepen kun je beter zeggen dat het op alle schepen betreft incl de pleziervaart. En wat word hier tegen gedaan ? Wel binnenkort kom je met een brandstof aangedreven boot A'dam niet meer in ! Alles zal elektrisch moeten worden incl de rondvaartboten ! En denk nu niet dat dit niet het geval is ! Want wij hebben onlangs in de binnenstad van A'dam een pilot gestart met een 15 palen waar boten kunnen laden. Het laadpunt ( Wcd 230V ) is met een app aan en uit te zetten, en aan die app zitten je bankgegevens ! Nadat je de boot hebt ingeplugd en de app hebt geactiveerd zal de boot geladen worden en nadat je de aansluiting hebt uitgezet dan zal de elektronica / software het aantal verbruikte KWh met je verrekenen. Binnenvaart mag steeds minder op eigen aggregaat draaien in havens en langs steigers, dit vanwege geluidsoverlast en uitstoot ! Ook hier leveren wij kasten met 400V aansluitingen waarop ze verplicht moeten draaien als men stroom wil. Toch op aggregaat draaien is word gezien als een milieudelict en derhalve zo beboet ! En kan je vertellen dat deze pittig aan de prijs zijn ! Tevens is op zelfde basis een watertappunt erbij geplaatst waar men kan bufferen ! De cruiseschepen die over ijsselmeer en de rivieren varen krijgen ook steeds meer faciliteiten Dit gaat alleen kwa vermogen ff verder...., alles is 400V en begint met een 32A wcd dan een 63A aansluiting en dan een powerlock met een vermogen van 400A ! Tevens dan een waterbufferpunt waar men per kuub buffert en dan word er op zo'n cruiseschip veel gescheten en ook dit kunnen ze lozen via een aansluitpunt. Algemeen is dit gratis alleen monitoren we wel hoeveel vuilwater er geloosd word ! Die hoeveelheid krijgt men via de app op de rekening te zien met een bedrag van 0 eurie. Deze nota's moeten ze aan de overheid kunnen overleggen als daar om gevraagd word. En ja er is nog veel te verbeteren in de nautische tak, maar ook hier is er zeker al het één en ander gaande, waar wij als bedrijf zeker van profiteren. En @Cordobawat betreft de motorfietsen ! Lees deze link even ! Ook de motorfiets moet zeker aan normen voldoen ! Oké lopen iets achter tov de auto ! Euro5 geld momenteel voor de motorfiets En vanuit me verleden weet ik wel dat ik met mijn zwaarste motorfietsen ( in CC /PK ) stukken zuiniger reed dan al me auto's die ik nu heb gehad
    1 point
  23. Het zal vermoedelijk een inhaalrace worden. Als er niets afbreekt bij Max.
    1 point
  24. Jawel, en niet alleen mijn ego, ook wat botten hier en daar.
    1 point
  25. Hoe ouder hoe gekker is dus niet alleen op mij van toepassing 😉 Succes Ed met deze exercitie en hopelijk snel een eind aan het lichamelijk ongemak!
    1 point
  26. JA @cordoba ik weet precies wat je bedoeld maar dit is zeker niet van de laatste dagen hoor ! Die had je 20 jaar terug ook al ! Ik reed altijd van Schiphol naar me woonplaats en had dus de route A4 / A10 / coentunnel (oude) en A8 naar A7 En voor de coentunnel was het elke dag feest en dus file. En ik reed daar dan met gepaste snelheid tussen de wagens door en continu kijkend in de spiegels van de wagens om te zien waar men mee bezig was. Maar er waren ook gasten die het liefst met 80 ertussen door reden , en ja dan op bepaald moment dan zag je ze niet meer en dan na enkele maanden zag ik ze wel weer rijden ! Maarrrrrrrrrr dan reden ze als een slakje er tussen door... maw waarschijnlijk hadden ze er een autodeur uitgereden oid. En ja die zorgen voor een slechte naam, net als die gasten die langs de rivieren over de dijken rijden in een tourrit ! Alleen doen ze dit met open uitlaten, met niemand rekening houdend en ja het dan gek vinden dat we er niet meer mogen komen... Maw verboden voor motorfietsen.... Ja de goede moeten onder de kwaden lijden zoals vaak gebeurd ... En motor die ik kan overnemen heeft ook een geluid dat 3 a 4 keer hoger ligt dan de standaard ! Gelukkig heeft collega dus nog wel de orginele uitlaat demper liggen en als de koop doorgaat dan wil ik wel de orginele uitlaat er weer ophebben en niet dat lawaai ding. Me buren hoeven s'nachts en smorgens vroeg niet wakker te worden omdat ik aankom of vertrek
    1 point
  27. Thanks Cees, even de geschiedenis in, heb gereden op een XZ550 van Yamaha en een FJ600 en op beide kon ik met mijn lengte goed weg komen. En ook een tweetal K75 van BMW gehad en de 2e had ik fout gemaakt ! Bleek dat hij in twee hoogte's te verkrijgen was ( ondanks de in hoogte verstelbaarheid van buddy ! En had dus lage versie waardoor ik continu met me knieën tegen de kuip aanzat (RT uitvoering) en wat op lange ritten ongelooflijk pijn ging doen. Deze is na een introductiedag van BMW van de 1100RT hierop dus gauw ingeruild ... En mbt het schermpje, geheel met je eens ! En collega had erover dat deze er wel opgezeten had maar vond niet mooi staan. Weet nu niet of hij deze nog heeft liggen en of wat is, maar mocht het doorgaan dan is dit zeker wel iets wat ik snel zal aanschaffen ! Vroeger zou er meteen een schurgerskuip opgegaan zijn. Maar ja word nu mooi weer rijder en is dit niet echt meer nodig en is ruitje alleen afdoende. Maar eerst maar eens kijken of ik er goed op pas of dat ik gevoel heb op een brommertje te zitten, in laatste geval zal het verder kijken worden
    1 point
  28. 1 point
  29. Veel merken dunnen hun modellenbestand uit door met de A en/of B segmenters op benzine te stoppen. Maar er zijn ook merken die er gewoon mee doorgaan. Zie hieronder. https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/hyundai-houdt-vast-aan-i10-i20-en-i30/#comments-839097 Rijden over een paar jaar alle A of B segment bestuurders in een Dacia, Toyota, Hyundai of Fiat?
    1 point
  30. Tsja klaarblijkelijk doen die dus toch iets beter zodat ze er blijkbaar toch nog voldoende aan verdienen
    1 point
  31. Ja en als Hyundai de huidige A en B segmenters nog gaat vervangen door nieuwe modellen zoals ze nu aangeven dan kunnen we nog een jaar of tien vooruit met de A en B segmenters. Ik heb ook ergens gelezen dat ook Fiat door wil gaan met het maken van kleine auto's.
    1 point
  32. Wel erg weinig van gemerkt gister toen ik even keek wat de Fabia me in mijn config ging kosten. Maar ik was toch echt nog een stuk duurder uit dan de vorige keer. Wat me ook opviel was dat de businis uitvoering niet meer standaard het digitale tellerscherm meer had maar dat deze nu opeens in een optie zit verweven. Ik ben bang dat uiteindelijk de prijzen wel lager worden maar dat je er ook minder voor krijgt ! en dus aan eind van de streep als je enkele optie's erbij hebt genomen dat je of op zelfde of zelfs duurder uit bent. En dan staat er uiteindelijk een eindprijs maar tevens een heel lulverhaal dat bij aflevering de prijs wel hoger kan uitvallen afhankelijk dus van je levertijd.... Dus niet zeuren als je wagen bij aflevering opeens 3 duizend duurder is !!! Staat in de kleine lettertjes en je hebt er voor getekend !!!
    1 point
  33. De link die ik verleden jaar gebruikte om de F1 te bekijken die werkte helaas niet meer. Na wat google gebruikt te hebben kwam ik op deze site terecht https://stream2watch.in/live/328- Perfect beeld en geluid en engels commentaar En ja Alonso mag van mij dit jaar in de top meerijden, heerlijk hoe hij ferrari en mercedes een poepie liet ruiken... Terecht driver off the day
    1 point
  34. 't Is al wat jaartjes geleden dat ik voor de tweede keer in Berlijn was (2011) https://flic.kr/s/aHsjDLodgB De allereerste keer was in 1980! Toen stond de muur er nog en was de Kalte Krieg nog actueel. Dat heeft toen bij mij een onuitwisbare indruk achtergelaten. Helaas heb ik daar geen foto's van. Het was tijdens een schoolreisje in 5 VWO.
    1 point
  35. Nee, alleen normaal regelmatig onderhoud is voldoende in de ong. 12 jaar dat ik skoda's rijd.
    1 point
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe