Jump to content

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation since 07/03/2021 in all areas

  1. Ik kwam deze tekst tegen: 𝐈𝐤 𝐝𝐞𝐧𝐤 𝐞𝐫𝐨𝐯𝐞𝐫 𝐨𝐦 𝐦𝐢𝐣𝐧 𝐞𝐥𝐞𝐤𝐭𝐫𝐢𝐬𝐜𝐡𝐞 𝐚𝐮𝐭𝐨 𝐭𝐞 𝐯𝐞𝐫𝐯𝐚𝐧𝐠𝐞𝐧 𝐝𝐨𝐨𝐫 𝐞𝐞𝐧 𝐛𝐞𝐧𝐳𝐢𝐧𝐞𝐚𝐮𝐭𝐨, 𝐦𝐚𝐚𝐫 𝐡𝐞𝐛 𝐞𝐞𝐧 𝐚𝐚𝐧𝐭𝐚𝐥 𝐯𝐫𝐚𝐠𝐞𝐧. 1. Ik heb gehoord dat benzineauto's niet thuis kunnen tanken terwijl je slaapt? Hoe vaak moet je ergens anders bijvullen? Is dit meerdere keren per jaar? Komt er een oplossing voor thuis tanken? 2. Op welke onderdelen heb ik service nodig en hoe vaak? De autoverkoper noemde een doos met versnellingen erin. Wat is dit en krijg ik een waarschuwing met een indicator als ik moet schakelen? 3. Kan ik met één pedaal gas geven en remmen zoals ik dat nu doe met mijn elektrische auto? 4. Krijg ik brandstof terug als ik langzamer rijd of bergafwaarts rijd? Ik neem aan van wel, maar moet het voor de zekerheid vragen. 5. De auto die ik testte, leek een vertraging te hebben vanaf het moment dat ik het gaspedaal indrukte totdat hij begon te accelereren. Is dat normaal bij benzineauto's? 6. We betalen momenteel ongeveer 1,1 cent per kilometer om met onze elektrische auto te rijden. Ik heb gehoord dat benzine tot 10 keer zoveel kan kosten, dus ik denk dat we in het begin wat geld zullen verliezen. Wij rijden ongeveer 20.000 kilometer per jaar. Laten we hopen dat meer mensen benzine gaan gebruiken zodat de prijzen omlaag gaan. 7. Klopt het dat benzine brandbaar is? Moet ik de tank legen en de benzine ergens anders opslaan terwijl de auto in de garage staat? 8. Is er een automatisch systeem om te voorkomen dat benzine in brand vliegt of explodeert bij een ongeval. Wat kost dit? 9. Ik begrijp dat het hoofdbestanddeel van benzine olie is. Is het waar dat de winning en raffinage van olie milieuproblemen veroorzaakt, evenals conflicten en grote oorlogen die de afgelopen 100 jaar miljoenen levens hebben gekost? Is er een oplossing voor deze problemen? 10. Ik heb gehoord dat auto's met verbrandingsmotoren in steeds meer steden over de hele wereld worden verboden, omdat wordt beweerd dat ze de neiging hebben om het milieu en de gezondheid van hun burgers te schaden?? Is dat waar?? Schitterend! BTW: die 1,2 cent/km is natuurlijk veels te positief. Volgens de ANWB zit een EV gauw op 17kWh/100km. Bij een (thuis)prijs van 23cent/kWh, is dat toch bijna 4cent/km aan elektriciteit... https://www.anwb.nl/auto/elektrisch-rijden/wat-kost-het bron:
    5 points
  2. Gisteren in Ternat een nieuw AP schroefsetje opgehaald. Heel blij mee!
    5 points
  3. Tijdens de vakantie kan er veel gebeuren, zeker als je WMM bent. Never a dull moment…😎 Mijn huidige job stopt en 1 augustus start mijn nieuwe job. Huidige werkgever heeft problemen met het leveren van producten in de bouw dus verkoop is nihil. Wereldwijd is dit een probleem dus dit is geen schok dat mijn bepaalde tijd contract niet wordt verlengd. En dan ga ik schakelen en nadenken waar ik mijn geld kan verdienen want er moet nog wel een paar jaar gewerkt worden door mij. Mijn nieuwe job is ook erg leuk want ik ga werken bij www.vanmossel.nl op de afdeling Peugeot. Verkoop organisatie van 27 merken toen ik net nog keek op de site. Vestiging is bij mij om de hoek en mijn functie wordt Verkoopadviseur Peugeot. Tijdens onze huidige vakantie zijn de laatste 2 gesprekken geweest (vandaag ook dus) via de laptop en het 1e gesprek was eind juni, net voor we op vakantie zijn gegaan. De huidige vestiging ken ik uiteraard want mijn 5008 was hier in onderhoud. 2 km verwijderd van ons huisadres. Lease auto krijg ik ook en die mag ik maandag uitzoeken 😜
    4 points
  4. Wat die lange termijn effecten betreft, is natuurlijk wel het nodige bekend omtrent eerdere vaccins en er is weinig tot geen reden te veronderstellen dat dat bij deze anders zal zijn. Ook wel opmerkelijk dat velen zich hierbij ernstig vragen stellen, terwijl ze dagelijks zonder scrupule allerlei zaken tot zich nemen waarvan wel degelijk bekend is wat de desastreuze gezondheidseffecten zijn op (middel)lange termijn.
    4 points
  5. Enkele spots uit mijn eigen collectie. Enjoy! En nog enkele!
    4 points
  6. Selfie gemaakt met IPhone XS Zaterdag zijn we eindelijk met 5 en dan maken we opnieuw een familie portret. 👸🤴🏻🧑🏻‍🔧👨🏻‍🚒👩🏻‍🔧
    4 points
  7. Vandaag weer een race vol met incidentjes. Wat al opviel na de opwarmronde, is dat Max, Lando en Perez de laatste helft van de grid heel rustig naar de plek rolden, en ondertussen nog wel wat acties deden om de banden op te warmen, waar Hamilton een flink gat liet vallen, waarschijnlijk in de hoop dat de auto's voor hem te koude banden zouden hebben bij het startschot. Achter Hamilton zat het veld namelijk ook weer kort op elkaar. Dan de start, Max was goed weg en ging direct naar de racelijn, waar Lando al zat om zo te zorgen dat ie voor Norris bocht 1 in ging. Perez had ook een goede start, zag Hamilton even kijken, maar geen inhaalmogelijkheid. Bij de eerste bocht kwam Ocon wel in een sandwich terecht, waardoor zijn linker en rechtvoorwiel een verschillende koers wilden volgen, dus einde race en direct een safetycar om de wagen weg te halen. Nu was de safetycar (SC) op de baan, en mocht Max tijdens de race een keer de achterkant van een auto bekijken die niet op een ronde achterstand reed. 😎 Na een paar rondjes SC werd de boel weer vrijgegeven, en mocht Max bepalen op welk punt hij gas ging geven. In eerste instantie ging het nog even langzaam en slingerend om temperatuur in de banden te krijgen, en reden veel auto's bijna naast elkaar. Tijdens zo'n slinger om de banden op te warmen, gaat Max er vol vandoor en pakt 1-2 wagenlengtes op Norris, Perez is wakker en sluit goed aan en Bottas gaat Hamilton voorbij. Ondertussen waren Norris en Perez vooraan aan het bakkeleien voor plek 2, waar Perez buitenom een wat kansloze poging tot inhalen deed, en Norris de auto wat te ver naar buiten liet lopen waardoor Perez buiten de baan getikt werd, en door vuile banden direct terug viel naar plek 9. Na beraad door de stewards kreeg Norris hier een tijdstraf van 5 seconden voor, die hij mocht inlossen bij de bandenwissel. Max wist ondertussen een gaatje te slaan naar Norris, zodat deze geen DRS kreeg, Hamilton was Bottas weer voorbij en was in gevecht met Norris, waardoor Max iedere ronde een stukje verder weg kon lopen. Perez zat ondertussen min of meer klem op P9, en het lukte niet om de auto's voor hem in te halen, ondanks dat het aan de kop van het veld zo'n 2 seconde per rondje harder ging. Na een rondje of 20, zag je de auto's die op de rode band gestart waren, stuk voor stuk binnenkomen voor een bandenwissel naar de harde witte band. Dat zorgde ook dat Perez een paar plaatsjes opschoof maar hij zat nog steeds vast achter Ricciardo, en had LeClerc in zijn nek. Nog wat rondes later gingen ook de auto's die op geel gestart waren naar binnen voor een bandenwissel. Hierbij wist Hamilton voorbij te gaan aan Norris, maar ondertussen had Max achter zich al een aardig gat geslagen. Toen Max als laatste van de kopgroep naar binnen ging om banden te wisselen en met een voorsprong van rond de 10 seconden op Hamilton de baan opkwam, hoorde je gelijk al een bericht van Hamilton naar zijn team: "waarom heeft Max zo'n grote voorsprong?". Ondertussen bouwde Max de voorsprong iedere ronde wat uit, en had Hamilton waarschijnlijk wat schade opgelopen op de kerbstones. Bottas kreeg eerst te horen dat ie niet tegen Hamilton mocht racen, een aantal rondes later toen duidelijk was dat Norris sneller was, en Bottas zou gaan bedreigen, veranderde de orders en mocht Bottas voorbij. Niet veel later kwam Norris op eigen kracht voorbij aan Hamilton, en dat was voor Mercedes het sein om Hamilton van verse banden te voorzien, in een poging om de snelste raceronde neer te zetten. Tot verbazing van veel analisten kwam Hamilton niet op hagelnieuw geel rubber naar buiten (dat ie nog had) maar op een nieuw setje wit, zodat ook de afstelling goed zou zijn voor deze compound. Dit was mogelijk omdat de eerstvolgende auto voor de pitstop meer dan 30 seconden achter Lewis reed. Lewis wist ondertussen inderdaad een snelste rondetijd neer te zetten, op banden van 2 rondjes oud, maar Max pareerde dat direct door met zijn witte banden van 24 rondjes oud, een nieuwe snelste ronde te zetten, ook de volgende ronde hetzelfde recept, waarbij Bottas even de snelste rondetijd pakte. Max bouwde ondertussen zijn voorsprong op Bottas geleidelijk uit, en verbeterde op zijn 'oude' banden meermaals de snelste rondetijd, en met nog 10 rondes te gaan had ie een voorsprong van 26-27 seconden. Dat was voor Red Bull het sein om nog een bandenstop voor Max te doen, en Max ging er nog even vol voor, veranderde voor één rondje wat settings op het stuur, en zette een snelste ronde van in de 1:06 neer. Max kwam uit de pit met een voorsprong van ca. 7 seconden op Bottas, maar wist in de resterende rondjes die voorsprong met een extra stop tot bijna 20 seconden uit te bouwen. Verder in het veld ook volop gevechten, Norris naderde Bottas, maar hield toch een gat van een paar seconden. Perez had in vergelijkbare acties als Norris op Perez had geflikt, twee keer LeClerc van de baan te ketsen en kreeg dan ook 2x een 5 seconden tijdstraf. Perez reed ondertussen op P5, maar moest zoveel mogelijk auto's achter zich buiten de 10 seconden houden. Carlos Sainz wist net binnen die 10 seconden te blijven, Ricciardo en LeClerc lukte dat niet, waardoor die dubbele tijdstraf maar één plekje kostte voor Perez. Tsunoda zag ook kans om 2 tijdstraffen te krijgen: voor het over de witte lijn rijden bij de pit-ingang en voor speeding in de pitlane. Russel had lange tijd kans op het eerste puntje voor Williams, maar in de eindfase moest ie toch Alonso voor laten gaan, en ging het punt zijn neus voorbij. In de laatste ronde wist Vettel Raikkonen te passeren, waar Raikkonen volkomen onnodig bij de exit van de bocht naar binnen stuurde tegen het achterwiel van Vettel, waarbij beiden van de baan schoten. Kimi zal hier nog wel strafpunten voor op zijn licentie krijgen. (Edit: Kimi heeft inderdaad 2 strafpunten op zijn licentie gekregen, en 20 seconde tijdstraf voor de race) Kortom een enerverende race, waar overal in het veld wel wat gebeurde, en met 2 oranje petjes op het podium en Bottas die eindelijk ook weer eens een podiumplek scoorde. Ook na de finish is het nog niet klaar: 11 rijders mogen naar de stewards na de race, niet alleen Vettel en Raikkonen maar vanaf plek 5 ook veel rijders die onvoldoende gas terug hebben genomen bij het passeren van de crash van Vettel/Raikkonen. Oops, ik zie dat ik het verslag in het verkeerde topic heb gepost. Kan iemand dat verplaatsen naar het 'knallen met Max' topic? @Wasmachineman@EdK
    4 points
  8. Dertig jaar is een lange tijd om aan een klassieke auto te sleutelen, maar het resultaat is dan ook fenomenaal. De gerestaureerde ŠKODA RAPID OHV uit 1940 viel in de prijzen bij de grote Duitse klassiekerevenementen in Bensberg en in Essen. Het is ook een graag geziene deelnemer tijdens oldtimerdagen in Tsjechië. Volgens de ŠKODA-archieven zijn er maar 101 exemplaren van de RAPID OHV gemaakt. Uniek of niet, de 81 jaar oude ŠKODA wordt nog volop gebruikt. De eigenaar gaat ermee naar de supermarkt om boodschappen te doen en maakt de drie uur lange rit naar het vakantiehuis van de familie. Eigenaar Miroslav Strouhal reageert laconiek: “Ik pak altijd deze auto, want ik heb geen andere.” Hij nam altijd de tram en de trein naar zijn werk en hij vindt autorijden in Praag maar zenuwslopend. “Maar als ik een auto nodig heb, dan brengt mijn RAPID mij er altijd.” Je kocht niet zomaar een ŠKODA RAPID OHVZijn RAPID OHV komt uit 1940 en werd gebouwd in de ŠKODA-fabriek in Mladá Boleslav. Waarschijnlijk was de auto besteld door een rijke klant, want je kocht in die tijd niet zomaar een RAPID OHV. Er waren twee grote verschillen tussen de OHV-versie en de originele ŠKODA RAPID – een praktische auto voor de rijkere middenklasse: de krachtigere motor en de gestroomlijnde carrosserie, die destijds werd bestempeld als futuristisch. De naam OHV slaat op de bovenliggende nokkenas van de 42 pk sterke motor. De gewone RAPID had een viercilinder motor met zijkleppen en 31 pk. Gekoppeld aan een versnellingsbak met drie versnellingen, haalde de OHV een topsnelheid van 110 km/h. Het typeplaatje in de auto van meneer Strouhal vermeldt echter een vermogen van 46 pk en 120 km/h. Destijds kon de fabriek op bestelling verschillende aanpassingen doorvoeren en dit was er daar ongetwijfeld een van. “Ik heb mij hierin verdiept. Een kennis ontdekte in de archieven dat een paar auto´s een hoger vermogen hadden – het waren versies met de gestroomlijnde carrosserie en de cabriolets. Het was een fabrieksaanpassing waarbij vermoedelijk de inlaat- en uitlaattrajecten van de motor zijn opgeboord”, redeneert de eigenaar. De auto en het meisjeMeneer Strouhal kocht zijn RAPID OHV in 1978. In het socialistische Tsjechoslowakije werden oude auto´s niet gekoesterd maar juist fanatiek gebruikt en opgelapt als dat nodig was. Geld voor een nieuwe auto was er eenvoudigweg niet. Dat gold ook voor meneer Strouhal. Hij had weinig te makken, maar wilde een auto. Voor de liefde. Geen liefde voor klassieke auto´s, maar de liefde voor een meisje dat hij wilde bezoeken. Er was haast bij en deze auto was niet zijn eerste keus. Hij wilde liever een gewone RAPID, zoals zijn vader had. Maar toen zag hij een zoekertje voor deze OHV-versie. “Het meisje werd mijn vrouw. En nu is zij oma, ben ik opa en is de auto een klassieker”, lacht meneer Strouhal. De dertig jaar durende restauratieKort na aanschaf parkeerde meneer Strouhal de auto per ongeluk in een greppel. De RAPID OHV moest toch al gerepareerd worden, dus die paar deuken konden er ook nog wel bij. Hij dacht vijf zomervakanties nodig te hebben voor de klus. Maar hoe verder hij kwam, des te kritischer hij werd. De auto moest perfect worden en uiteindelijk heeft dat dertig jaar geduurd. “Ik heb de auto volledig onderhanden genomen, van de motor tot de assen en de carrosserie. Alles wat te redden viel, is hergebruikt. Ik maakte zelf nieuwe onderdelen van hout en plaatstaal. Ik heb zelfs mijn eigen stuurhuis gegoten. Dat ging niet meteen goed, dus moest ik een paar onderdelen thuis op het fornuis gieten. Daarbij spatte het een keer in de soeppan die ernaast stond”, herinnert hij zich lachend. Rijden met de RAPID OHV in modern verkeerOm de auto in het dagelijkse verkeer te kunnen gebruiken, heeft de eigenaar een paar kleine aanpassingen doorgevoerd. Zoals eenvoudig te verwijderen knipperlichten die wel uit die tijd komen maar niet origineel zijn. De RAPID OHV werd namelijk geleverd met semafoors, van die uitklapbare wijzers. In het hedendaagse drukke verkeer zie je die snel over het hoofd. “Ik heb ook dagrijverlichting aangebracht, onopvallend onder de koplampen. En als ik ooit achteruit moet rijden in het donker, bevestig ik een magnetische reflector aan de achterbumper.” Meneer Strouhal kan zelfs naar muziek luisteren tijdens het rijden. De eerste eigenaar had de RAPID OHV voorzien van een Mende-autoradio, destijds het absolute toppunt van luxe. Het apparaat doet het nog steeds en het geluid wat eruit komt klinkt als een knetterende grammofoonplaat. Auto vol boodschappen en reserveonderdelenIn 2010 werd de restauratie eindelijk afgerond. Meneer Strouhal zette de kilometerteller op nul en trok eropuit. Sindsdien heeft hij 24.600 kilometer afgelegd met zijn stokoude ŠKODA. In de winter staat de RAPID OHV veilig in de garage, maar elke zomer pakt hij de auto vol boodschappen en rijdt hij de drie uur durende rit naar het vakantiehuis van het echtpaar. Tussen het eten en drinken liggen ook reserveonderdelen voor de auto, want je weet maar nooit. “Behalve het originele reservewiel heb ik ook pakkingen, een bobine, bougies, een V-snaar en genoeg gereedschap in de auto liggen. Het was vroeger heel normaal om reserveonderdelen mee te nemen. En ik geef toe dat mijn RAPID niet meer de jongste is. Maar ik rijd nog met veel plezier en heb het gevoel dat de auto het naar zijn zin heeft.” Lees ook: 100 jaar geleden bouwde ŠKODA ook al stoere auto’s Lees hier het volledige artikel
    3 points
  9. Binnenkort start een nieuw topic hier, ik zal dagelijks hier bijhouden wat er speelt aan de verkoopkant van een autoverkoper. Een dagboek misschien maar niet elke dag hoor? Of misschien soms zelfs 2 x per dag...jullie kennen mij ondertussen wel. Degene die mij een beetje kent weet dat ik ruim 20 jaar terug ook al gewerkt heb als autoverkoper, toen bij Audi en VW in Rotterdam. Erg leuke periode was dit en ik ga vanaf komende week weer zoiets ervaren maar dan toch op een heel andere manier. Want nu is er internet wat 20 jaar terug natuurlijk niet echt meetelde. Toen was er niet echt info te vinden op het net en moest je echt naar de showroom om geïnformeerd te worden door mij. Nu is dat ff anders en weten de klanten soms meer van de specificaties van de auto dan de verkoper...dit heb ik zelf vaak ervaren toen ik als koper in een showroom rond liep en iets vroeg aan een adviseur. Blijf dit volgen hier en gooi je eigen ervaringen hier ook gelijk maar in dit topic. Negatief en positief natuurlijk.
    3 points
  10. Welke dingen zijn dat, Frank? Ik heb alleen maar iets gehoord van AstraZeneca met een kansje van ergens tussen de 1:1.000.000 en 1:500.000. Ik kan me voorstellen dat je gevoelsmatig zoiets eng vindt ook al is de kans rationeel gezien heel klein. Maar ik heb verder niks gehoord waar ik me zorgen om zou maken. Ik denk niet dat er helemaal niets bekend is. Ik denk dat men een voorspelling doet met een bepaalde mate van waarschijnlijkheid. Ik denk zelf dat men dat met een zeer grote mate van waarschijnlijkheid kan, maar de materie is voor mij te ingewikkeld om dat zelf ook echt te kunnen checken. Toch heb ik daar wel vertrouwen in. Ik denk dat het lastig te verplichten valt, dus wat dat betreft zou ik me geen zorgen maken. Maar je kan natuurlijk wel te maken krijgen dat je dingen niet meer mag omdat je niet gevaccineerd bent. Dat vind ik persoonlijk ook niet onrechtvaardig, omdat het de enige manier is om de gevolgen van jouw keuze uitsluitend voor eigen rekening en risico te laten zijn, zonder dat anderen daar ziek van worden (en ook daarbij geldt: ook hierbij kunnen gevolgen voor een langere termijn zijn dan we nu kunnen overzien). Hoe zie jij dat? Dat is ook mijn bezwaar met een vergelijking met griepjes. Ik wil best het argument serieus nemen dat je graag meer zekerheid wilt omtrent de lange-termijneffecten van vaccinatie. Maar de aanwijzingen dat er stevige negatieve lange-termijneffecten zijn van Corona ook bij jonge en voorheen gezonde mensen liggen voor het oprapen, en ik denk dat het evenwichtig is om dat daarbij niet te bagatelliseren.
    3 points
  11. Ik mocht kiezen uit een paar beschikbare auto’s en heb gekozen voor een Peugeot 2008 met een zeer zuinige 3-cilinder benzine motor in de Allure uitvoering. Net 15 km gereden en bevalt prima. Veel is hetzelfde in vergelijk met de 5008 maar ook veel verschil. Deze stuurt veel lichter en is een 6-bak, waarbij de 5008 een diesel was met automaat. Fiscaal ook een verschil wat deze 2008 is nog geen 30k en die 5008 was 47k dus 50% hoger in bijtelling.
    3 points
  12. Ja, ik ga hier niet alles nog eens herhalen. Maar ik schrik hier wel van, omdat ik dit niet had verwacht. Als je de discussie bij de buren volgt, vind je het antwoord op al je vragen. Wat ik niet snap, helemaal niet als je nu ziet hoe snel het gaat met de deltavariant, is dat je het alleen maar hebt over je eigen bescherming. Maar daar gaat het slechts ten dele om. Het is vooral het gevaar dat je anderen besmet en die kans wordt beduidend kleiner als je gevaccineerd bent. De griepprik weiger ik om principiele redenen (diergebruik). De mogelijke consequenties zijn beperkt. Corona is echter geen gewone griep. Als je dat nu nog niet inziet, ben je gewoon blind voor de feiten. Dus in dat geval doe ik het wel ondanks het feit dat er dieren zijn gebruikt bij de productie. Dat vind ik nog steeds niet te rechtvaardigen, maar in dit geval "excusable". De derde prik in Israel is vooral bedoeld voor mensen met een verzwakt afweer systeem. Maar uiteraard zul je van tijd tot tijd moeten blijven vaccineren, zolang het virus rondwaart. Want op gegeven moment is het effect teveel verminderd. Overigens wordt al tientallen jaren gewaarschuwd voor zoonotische epi- en pandemieen. En zo lang de mens jaarlijks 80 miljard dieren wil blijven slachten omdat ze zo goed smaken, zullen we er nog wel vaker door worden geplaagd. Tenminste zolang de aarde leefbaar blijft en dat zal niet al te lang meer duren als we zo doorgaan en niet overschakelen op een plantaardig dieet (zie link). Helaas wordt ook in dit artikel zoals steeds meer gebruikelijk, de term vegan ten onrechte gebruikt voor een plantaardig dieet. Maar dat terzijde. https://www.theguardian.com/lifeandstyle/2021/apr/25/going-vegan-can-switching-to-a-plant-based-diet-really-save-the-planet
    3 points
  13. Dat dacht jij goed!
    3 points
  14. Na het ophalen van de bestelde groene wielboutkapjes, moest ik ook de kapjes van de slotbouten nog in kleur. Als test ook een extra groen wielkapje meegespoten om het verschil met de standaard groene wielkapjes te bepalen. Het kleurverschil tussen een kapje met groene plastidip en nieuw groen kapje bleek vooral in de glans te zitten, en omdat de wielbouten dieper in de velg zitten, valt dit niet op. Dus besloten om alleen de kapjes van de slotbouten te spuiten. Resultaat op een (vuile) velg:
    3 points
  15. Beide hebben voor en nadelen. Eibach veren voordelen - goedkoop in aanschaf en montage - betere wegligging (sportiever) - minder overhellen in bochten - sportieve looks Eibach veren nadelen - vaste verlaging, niet regelbaar - soms slechte communicatie met OEM dempers -> stuiterend gedrag op snelheidsdrempels - bij hogere km stand risico op sneller lek rijden van je originele dempers Schroefsets voordelen - regelbaar in hoogte - betere communicatie tussen de weg en het onderstel - sportief rijgedrag mogelijk, baanvaster - imo, superieur looks ( niet haalbaar met veren ) - sommige sets zijn in hardheid regelbaar - alles word vernieuwd bij montage schroefset, je veren en dempers, je kan dus jaren door met verse dempers en vering. Nadelen schroefset - Duurder in aanschaf en montage - Vaak ligt een auto op schroefset lager, dat wil soms zeggen dat je heel voorzichtig snelheidsdrempels moet nemen, of voorzichtiger dan normaal parkings moet oprijden. denk dat het dat zowat was. 😅 Mijn keuze voor dit merk (AP) komt doordat.. -AP uit dezelfde fabriek als het duurdere KW komt -AP de referentie is wanneer je een betaalbare maar toch goede kwaliteitset wil -AP me aangeraden werd door bekende mede forumleden die al jaar en dag hun auto's ermee verlagen, ook vrienden van mij uit de tuninscene gebruiken bijna allen AP, tot volle tevredenheid overigens. - Dit specifieke setje kon ik goedkoper vastkrijgen, kost normaal zo'n 699-799 in België, nu nieuw in de doos 399 met alle nodige documenten, effe mazzel met gehad
    3 points
  16. Ik zie dat je zelfs een bord patat hebt klaar gezet voor @EdK, moet ie alleen nog zelf een stoel en bestek meenemen. 😁
    3 points
  17. Allereerst het schema voor komend Formule 1 weekend op Silverstone: Vrijdag 16 juli: 15:30 - 16:30 Eerste vrije training 19:00 - 20:00 Kwalificatie voor sprintrace Zaterdag 17 juli: 13:00 - 14:00 Tweede vrije training 17:30 - Sprintrace Zondag 18 juli: 16:00 - Race Veel teams zijn niet zo blij, dat de uitslag van de sprintrace de grid voor de race van zondag bepaald. Als je door een fout van een ander van de baan gereden wordt, sta je bij de start van de zondagrace dus achteraan, en zul je alles nodig hebben om punten te scoren. Wat kun je verwachten voor de vrijdag? Allereerst hebben we voor het eerst de Pirelliband met versterkte wang, waardoor de auto's minder op de band zullen veren. Dat betekent dat de auto's dus ook anders reageren op de kerbstones, en dat de auto's onder grote downforce verder van de grond blijven, dus minder ground effect van de bodem. Dat betekent voor alle teams flink wat uitzoekwerk, hoewel ze de vorige race in de vrije trainingen al met de nieuwe band hebben mogen rijden (dus er is al data beschikbaar). Mercedes heeft grote updates aangekondigd, dus zij zullen waarschijnlijk ook veel rijden in de vrije training om zaken uit te proberen en af te stellen. Voor Red Bull worden wat kleine updates verwacht, en voor meer teams geldt dat. Ik verwacht dat teams in de vrije training erg actief zijn, om zoveel mogelijk zaken uit te zoeken, zowel de invloed van de vernieuwde Pirelli banden, maar ook om te bekijken hoe ze de auto neer moeten zetten (afstellen) voor de sprint race. Zo'n sprint race is in de F1 echt nieuw, dat is 1/3 van een normale race, dus veel korter dan een gewone race, met veel minder brandstof dus, maar ook zonder verplichte bandenwissel. Mijn verwachting is dat teams morgen de vrije training gaan gebruiken zowel voor de afstelling voor de kwalificatie morgen, maar ook voor de sprintrace. De simulaties voor de zondagrace zullen dan op zaterdag in de vrije training gebeuren. Lando Norris, heeft zelf al aangegeven niet in optimale conditie te zijn, na zijn beroving bij de voetbalfinale op Wembley, dus benieuwd hoe hij dit weekend presteert. Gaan we zo'n sprintrace vaker zien? Voor dit seizoen zijn 3 sprintraces voorzien, zaterdag op Silverstone en later in het seizoen op Monza (Italie) en Interlagos (Brazilie). De te verdienen punten bij de sprintrace zijn 1, 2 en 3 punten voor respectievelijk de 3e, 2e en 1e plek. We zullen zien wat er morgen echt gaat gebeuren, maar je mag er vanuit gaan dat er dit weekend verrassingen komen, omdat teams zaken bedacht hebben die niet voorzien zijn, of dat teams een fout gemaakt hebben met het bedenken van de juiste strategie voor een weekend met sprintrace.
    3 points
  18. Subtiel dat suikerspinkapsel er uit geknipt. Horizonvervuiling :). Of is dat Frank z'n nieuwe vriendin? Dan heb ik niks gezegd, Frank! 😉
    3 points
  19. Jezus, Frank! Je verbreedt mijn horizon wel met dit soort journalistieke foto's. Atistiek ook hoe tussen de parasols er nog net een reepje zee, een reepje lucht, en jawel, derhalve onvermijdelijk een horizon zichtbaar is. Prachtig 🙂
    3 points
  20. Volgens mij ligt de oorzaak van het kortzichtig hap-snap-beleid, ook aan het feit dat druk vanuit ondernemersgroepen veel te veel effect heeft. Als je dan ook bedenkt hoe deskundig veel van die ondernemers zijn op het gebied van virusinfecties... Het probleem ligt niet alleen bij Rutte en zijn partij, maar eigenlijk de totale politiek die alleen maar naar de korte termijn kijkt en naar symboolpolitiek. Effecten op lange termijn, of het echte effect van wetten en regels is totaal niet van belang. Het probleem is dat beslissingen genomen worden op basis van (te verwachten) verkiezingen, en social media. Een oud-collega heeft mij wel eens een mooie definitie van een manager gegeven, en dat lijkt hier ook van toepassing. Zijn definitie:
    3 points
  21. Nou, gezien het stijgend aantal besmettingen is jouw vakantie niet de enige die op losse schroeven staat. Mijn vakantie duurt ongeveer zo lang als een quarantaine, dus dat heeft dan meteen geen zin meer. Het lijkt er weer sterk op dat het kabinet bezig is een flink aantal vakanties in puin te sturen omdat we nu zo nodig moeten doen alsof er geen Deltavariant bestaat. Ik heb m'n vakantie juist zo gepland dat het 2 weken na de 2e prik komt. Het zal er wel weer op uit gaan draaien dat je juist dan getroffen wordt door het te vroeg en te veel versoepelen wat er nu gebeurt. Dat schema van telkens weer te veel en te vroeg versoepelen waardoor er veel meer schade is dan nodig begin ik behoorlijk zat van te worden. Ik kom ook wel op het punt dat ik quarantaineverplichtingen aan m'n laars ga lappen als blijkt dat je je daaronder uit kan rotzooien. Ik zal heus het aantal contacten beperken een week voor vertrek, en ik zal heus nog een zelftestje doen, maar voor mij is de maat wel vol met dit snertkabinet. De dwaasheid regeert. Dat virus is zo erg niet. Dat gebrek aan verstand en leiderschap van dit kabinet wel.
    3 points
  22. Hier kan ik uren naar kijken. Mensen aan het werk, een kopje koffie voor mij en de zee die lekker rustig kabbelt.
    3 points
  23. WTF? Ik heb het verplaatst blijkbaar naar het juiste topic? Ik zweette net peentjes want volgens mij was het verwijderd door mijn splits-actie. Maar dus wel juist verplaatst dmv splitsen. Biertje verdiend!! 🍻
    3 points
  24. Voorafje voor de kwalificatie: Hamilton heeft zijn contract met Mercedes met 2 jaar verlengd. Persoonlijk denk ik dat Max/Red Bull de boel bij Mercedes aardig onder druk heeft gezet ook invloed heeft gehad op het snel willen tekenen van het nieuwe contract. Ander punt wat ik nog niet heb kunnen verifiëren: het schijnt dat Max voor het 'kwispelen' bij de finish van de laatste race een officiele waarschuwing heeft gehad. Ook daar is al weer volop commentaar op geweest, dat de F1 steeds meer gedomineerd wordt door 'boekhouders' in plaats van raceliefhebbers.
    3 points
  25. Update: Ik vond net een filmpje met de nieuwe Kodiaq, hoogstwaarschijnlijk in de nieuwe Graphite grey én zwarte accenten zoals de sportline heeft. Als ik de beelden zo zie, gaat dat wel goed komen met die kleurstelling! 😄
    2 points
  26. Ik denk niet dat het belachelijk is. Je argument dat gevaccineerden ook het virus kunnen meedragen pleit er juist voor om bij iedereen een test te vragen, ook gevaccineerden. Het is geen argument om het bij niet-gevaccineerden niet te doen. Ik denk dat de logica is om alleen tests bij niet-gevaccineerden te vragen dat de verwachting is dat gevaccineerden het weliswaar ook over kunnen dragen, maar de kans daarop veel kleiner is dan bij niet-gevaccineerden. Dat lijkt me enerzijds niet onlogisch, al heb ik ook de indruk dat het verschil wat kleiner is dan aanvankelijk gehoopt werd. Wat is jouw visie daarop? Stel nou dat de kans dat een gevaccineerde het virus overdraagt 100 keer zo klein is als dat een niet-gevaccineerde dat doet, is het - in dat geval - dan niet gerechtvaardigd om van een gevaccineerde geen test te vragen en van een niet-gevaccineerde niet? Tja, maar wie creëert een taboe? Als mensen vinden dat je een minder sociale keuze maakt dan is dat misschien niet zo leuk. Tegelijkertijd is het wel jouw lijf waar die prik in zou moeten, en is het een grondrecht dat je daar zelf over gaat. Als je vrijheid wilt dan begint dat met meningen van anderen maar gewoon te verdragen. Als dat te moeilijk is dan is dat het einde van je vrijheid. Ik heb niet zoveel met geklaag over taboes. Vrijheid vergt dat je daar tegen kan. Andere mensen hebben meningen, dat is nou eenmaal zo. Dat is ook vrijheid. Wat mij opvalt is dat je enerzijds een permanente anderhalf-meter samenleving inbrengt als alternatief voor vaccineren, maar anderzijds wel wilt vliegen en dan het liefst ook zonder test. Dat komt op mij over als tegenstrijdig. Maar misschien heb je daar een meer uitgewerkte visie op die ik niet ken? Verder kan je een plicht tot anderhalve meter afstand houden terwijl dat met vaccin niet nodig zou zijn ook zien als het inperken van vrijheid. Veel jongeren zijn nog altijd niet gevaccineerd. Veel voortgezet onderwijsscholen kunnen maar 2 dagen elke leerling fysiek ontvangen als die anderhalve meter echt moet worden aangehouden. Om die reden gebeurt die anderhalve meter ook niet meer, het trekt een te zware wissel op het onderwijs, en de psychische gezondheid van leerlingen en personeel. Tegelijkertijd lopen jongeren daarmee wel de kans op Corona te krijgen met daarbij ook een kans op langdurige of blijvende klachten op het niveau van voor de helft arbeidsongeschikt raken. Ik weet niet hoe groot die kansen zijn, maar dat de impact stevig kan zijn is mij wel duidelijk.
    2 points
  27. Vanmiddag in Boskoop gespot, geen eigen foto maar wel dezelfde auto, roze-rood door verkrijting van de lak.
    2 points
  28. Twee maal Pfizer, ben astmapatiënt, dat brengt wat extra risico met zich mee, vandaar en ook omdat ik anderen wil beschermen, vooral mijn geliefden, maar ook anderen uiteraard. En ik zo snel mogelijk weer zonder monkapje wil rondlopen in dichte ruimtes, want zo'n kapje is met astma ook geen cadeau 😅 Over beide fora, op de NL variant is het meestal gezellig druk, maar de leiding is daar wel vrij doof voor suggesties of commentaar ( wat destijds voor wat wrevel heeft gezorgd en bijna een Exodus in gang heeft gezet 😅 ), dat gaan we nu weer zien met mijn topic inzake nieuwe leden, waarin ik veel bijval heb van leden, maar eerlijk ik verwacht er niks van. Deze variant is vele kalmer, best jammer want de EU versie is qua gebruik veel moderner, en lijkt meer op Briskoda qua stijl. Dit is een op het oog en qua gebruik veel moderner en knapper forum, zowel qua indeling, emoticon gebruik via eigen toetsenbord, implementatie van foto's, en notificaties, die zelfs verschijnen in mijn tabs van de telefoon zonder dat ik daarvoor de pagina echt moet openen! Schitterend.
    2 points
  29. Nou, @Rosinfield kan z'n lol op, in dit topic... 😇
    2 points
  30. Het Covid-19 virus is net als griep een coronavirus, dus het is niet vreemd dat daar overeenkomsten in zitten, zoals het makkelijk en veelvuldig muteren van het virus. Ik ben al zo lang geleden gevaccineerd, dat ik langzamerhand in het gebied kom waar de vaccinatie volgens één bron minder effectief zou worden. Ik heb vanwege mijn werk in februari en maart al mijn Pfizer vaccinaties gehad, en volgens één onderzoek zou na een half jaar de beschermingsfactor van Pfizer teruglopen van 95 naar ruim 80%. Feit blijft dat je na volledige vaccinatie normaal gesproken veel minder ziek wordt als je toch besmet zou raken, dus het is de vraag of een jaarlijkse vaccinatie wereldwijd voor iedereen nodig is. De griepprik wordt ook elk seizoen aangepast aan de griepstammen waarvan verwacht wordt dat die het komende griepseizoen de meest voorkomende vormen zullen zijn, mogelijk dat je zoiets ook krijgt bij corona. Misschien worden jaarlijkse griepprik en een jaarlijkse coronaprik wel gecombineerd, zeker omdat de risicogroepen voor corona en griep ook voor een groot deel of misschien wel bijna helemaal samenvallen. Voorlopig is er nog heel veel onzeker over wat nodig is voor langdurige coronabestrijding, maar 2 jaar terug was er nog helemaal niets bekend over Covid-19.
    2 points
  31. Ik ben een grote fan van Al Bundy! Ik ga mijn best doen maar Al Bundy is natuurlijk uniek. 😎
    2 points
  32. Het was Electrolux dacht ik
    2 points
  33. Dat is een Toyota Supra A80 of JZA80, kunnen beide zijn is enkel een andere motorisatie. Gebouwd tussen 1993-1998. Is inmiddels een waar icoon onder autoliefhebbers en de prijzen ervan, voor het juiste model, gaan al richting en over de kaap van 100.000 euro. Een juweeltje! 💎
    2 points
  34. Gefeliciteerd Frank Bij ons om de hoek komt ook een mega van Mossel vestiging uit de grond (Mercedes Benz). Ik denk dat ze ondertussen wel de grootste en snelst groeiende verkooporganisatie van automobielen is in Nederland zijn. Jammer dat je geen Skoda's gaat verkopen, had je een groot klantenpotentieel achter de hand gehad😆 https://www.google.com/maps/uv?pb=!1s0x47c4341033d6c989%3A0xf3171846219471d6!3m1!7e115!4s%2Fmaps%2Fplace%2Fvan%2Bmossel%2Bdriemanssteeweg%2F%4051.8626254%2C4.4714882%2C3a%2C75y%2C38.93h%2C90t%2Fdata%3D*213m4*211e1*213m2*211siByygp2lD7r5c4BA8Be41w*212e0*214m2*213m1*211s0x47c4341033d6c989%3A0xf3171846219471d6%3Fsa%3DX!5svan mossel driemanssteeweg - Google zoeken!15sCgIgAQ&imagekey=!1e2!2siByygp2lD7r5c4BA8Be41w&hl=nl&sa=X&ved=2ahUKEwitk7Pm8f7xAhWI76QKHfzvAc0Qpx8wEnoECFkQCA
    2 points
  35. Nu vers gespot op de Autostrada! En nog één!!
    2 points
  36. 2 points
  37. @VAG-man Die strips staan inderdaad sjiek op bv een zwarte, bruine of andere donkere S2, maar op een witte is het 2010 over the top, doet me denken aan die witte dikke Cadillacs met al dat overdadig chroom 😅 heb ze er zorgvuldig trachten afhalen, dan had ik ze gratis aangeboden op het forum, maar die strips zijn zulke rommel dat het "chroom" wat eigenlijk gelakt plastic is, langs alle kanten vervormden en barste 🤦🏻‍♂️ De Bosch wissers (aerotwin) kosten me meer voor één voorste wisser dan een hele set Ridex, op het Buurforum kreeg ik deze vraag ook en vonden ze het goedkoop van me om het zo te doen, maar Ridex heeft in BE gewoon een goede reputatie, en de reviews tonen dat ook (4.7/5 uit honderden bestellingen ), vandaar Ridex genomen. Achteraan had Ridex echter geen wisser voor de S2, vandaar daar Bosch genomen. Het staat er niet in koeien van letters op, dus het valt niet op, stoor me er dus niet aan. 🙂 @VAG-man Overigens vaak gehoord dat de Bosch wissers snel slecht worden, ben benieuwd of dat zo is aangezien op de Cactus wel Bosch rondom rond zit.
    2 points
  38. Bye bye chromen strips, morgen enkel nog de aftekening van het vuil weghalen en het is weer strak 👌🏻 was best een klusje 😅 en ook nieuwe wissers erop, was nodig! Dinsdag schroefset eronder, can't wait🤤
    2 points
  39. Prachtige wagen, maar dan wel in Wit of Rood, zwart doet afbreuk aan deze schitterend gelijnde wagens.
    2 points
  40. Dat probleem bestaat, maar zo fors is het ook weer niet, en het wordt inmiddels - te laat, dat wel - ook onderkend. Daarbij: we zitten in een transitiefase. Ombouwen naar stroom doe je niet alleen omdat alle stroom nu groen is, maar omdat stroom in ieder geval - in tegenstelling tot benzine, diesel, enz. - 100% groen kan. Een zelfde voordeel hebben aardgasmotoren. Dat is grijs gas, maar ze kunnen ook lopen op groengas, waarmee voor het omschakelen al een grote hobbel genomen is. Stel nou dat iedereen op benzine en diesel zou blijven rijden tot alle stroom 100% groen is, waar gaan laadpunten en tankstations met groengas dan in de tussentijd hun geld mee verdienen? Je moet toch ook gewoon ergens beginnen? Met de opening van de Betuwelijn was er ook dat soort kritiek: de meeste treinen zouden met vervuilende diesellocs rijden. Dat was toen ook zo, omdat die dingen gewoon over waren en omdat het een paar jaar tijd kost om een locomotiefpark te vervangen, zeker als het locs zijn die met verschillende spanningssoorten en beveiligingssystemen moeten kunnen omgaan, en ook nog eens toelatingen moeten hebben in verschillende landen. Vijf jaar na de opening reed het leeuwendeel op die lijn elektrisch. Dat zo'n probleem dan opgelost is hoor je dan helemaal niemand meer over, maar tegelijkertijd is het wel zo dat die elektrische locs er nooit gekomen waren zonder die Betuwelijn.
    2 points
  41. Vanmorgen 10:00 hebben we de ontbrekende gezinsleden opgehaald van de airport hier bij Brindisi. En nu hier lekker uit eten geweest in ons vaste restaurant om de hoek van het appartement. Ciaoooo
    2 points
  42. Telefoon is gewoon een must om mee te nemen. Familie, vrienden en werk blijf ik gezette tijden in contact mee. Pas als ik die gsm niet bij me zou hebben dan zou het verkeerd gaan. Gelukkig heeft mijn vrouw hetzelfde “probleem” hoor. Gsm gaat in de avond altijd op vliegtuigstand en ook tijdens etentjes of als we op bezoek zijn bij vrienden hier. Onze jongste zoon is ook mee en heeft ook zijn gsm aan uiteraard, zijn leven is online zoals vele 15-jarigen. Komt ook door school waar erg veel online plaats vindt. En dan dit, onze oudste zoon zit thuis met Corona en zijn vriendin heeft hetzelfde dus ook Corona. Hun klachten zijn gelukkig minimaal en ze zijn al een week in quarantaine en verwachten zaterdag te landen hier op Brindisi. Dan halen wij ze op en brengen ze naar hun appartement, onder ons appartement. En dan is een gsm in deze periode ook een must om te appen met ze en ze te steunen. Ze hadden al een week terug hier moeten zijn maar helaas. We hebben wat geschoven met data en nu kunnen ze alsnog vakantie vieren wat ze keihard nodig hebben die 2. We lopen ook veel hier en bewegen meer dan in NL merken we. Ff naar het strand en dan heb je al 5000 stappen te pakken.
    2 points
  43. Italianen zijn van nature al een beetje zenuwachtig maar nu helemaal want de finale komt morgenavond om 21:00 uur van het EK voetbal tussen Engeland 🏴󠁧󠁢󠁥󠁮󠁧󠁿 en Italië 🇮🇹 In het Wembley Stadium. Dus hebben we de Italiaanse vlag geplakt aan de antenne en rijden hiermee rondjes in het centrum. Helemaal blij onze vrienden hoor met deze simpele actie. 👊🏻
    2 points
  44. Keuzes zijn soms lastig als je die moet maken maar als de finale NL - IT zou zijn dan kies ik voor NL. Maar Italië is gewoon ons tweede land en dat weten ook onze vrienden hier hoor. Die lachen om die Hollanders met geel kenteken en Italiaanse vlaggen. Ze verklaren ons voor gek dat we dat hele pokke eind rijden en niet vliegen...maar wij gaan liever niet vliegen en zeker niet in deze Corona tijd.
    2 points
  45. Hier idem dito. Vakantie in september geboekt. Geheel eens met je visie. Ook wel erg naief om te denken dat men zich nu nog houdt aan de maatregelen en dat de controle op toegangstesten en het terugkeren van vakanties geheel volgens de regels verloopt. Is idd de zoveelste keer dat je denkt, waarom nu niet even gewacht. Met alle gevolgen vandien
    2 points
  46. Uiteraard! Voorbereiding is cruciaal dus zorg voor een goed gevulde maaginhoud. Verder als je misselijk zou worden dan moet je focussen op de horizon of ga even liggen als er plek is? Zo’n powerboat heb ik vaker gedaan en dit keer zal de powerboat geen fratsen uithalen met allerlei gasten aan boord.
    2 points
  47. Nog even wat info voor de race: Max bereidt zich al jarenlang voor iedere race voor op de simulator van Red Bull. Hamilton heeft dit eigenlijk nooit gedaan, maakt niet meer dan enkele tientallen rondjes per jaar op de Mercedes simulator in de UK. Deze week heeft Hamilton uitgebreid getest op de simulator, en geprobeerd of ie een afstelling kon vinden waarmee ie beter uit de voeten kon op de Red Bull ring. Hij dacht die afstelling gevonden te hebben, en heeft die bij de eerste vrije trainingen afgelopen vrijdag ook gebruikt, maar het bleek toch niet goed te werken, waardoor men al snel de boel weer verbouwd heeft naar 'normale' afstellingen. Voor Mercedes misschien verrassend, voor mij minder: als je bijna geen simulatorrondjes rijdt, heb je ook geen goed beeld hoe de simulatorrondjes zich verhouden ten opzichte van het echte circuit. Doe je dit jarenlang wel, kun je de simulator aanpassen, zodat ie steeds meer overeenkomt met het echte werk op het circuit, en kun je dus ook beter dingen uitzoeken op de simulator. Mercedes doet nu of Red Bull zomaar even het topteam is geworden, maar in werkelijkheid zit daar jarenlange noeste arbeid en bevlogenheid in.
    2 points
  48. De laatste vrije training vanmorgen was al bijzonder: bijna alle auto begonnen op geheel zwarte banden, dat zijn banden die door Pirelli zijn ontwikkeld om vanaf Silverstone te gebruiken, en hebben een karkas waarvan de wangen versterkt zijn, en die op iets lagere bandendruk mogen rijden, dus de 'reparatie' van het Pirelli debacle in Baku. Deze banden zouden oorspronkelijk alleen op de vrijdag gebruikt mogen worden, maar mochten vanmorgen toch in de vrije training worden gebruikt. Dan de vrije training zelf: Max die gewoon een half uur wacht voor ie naar buiten gaat, terwijl alle concurrenten toch binnen de eerste 20 minuten op de baan waren. Max doet op rode banden zijn out lap, direct een veel snellere ronde dan de rest, rijdt nog een paar rustige rondjes en gaat naar binnen. Vervolgens zie je de rest stuk voor stuk overschakelen naar de banden voor de race (dus niet meer de totaal zwarte), ze komen wel dichter bij de tijd van Max, maar blijven toch minstens op een kwart seconde afstand. Max wacht het rustig af in de pit, en 10 minuten voor het eind gaat ie naar buiten doet nog een snel rondje en zorgt dat alles klaar is voor de kwalificatie. Verslagje van de kwalificatie voor de GP van Oostenrijk, de 2e week op rij op de Red Bullring. De afloop is bijzonder, met 2 oranje petjes in de top 3 en een behoorlijk ontevreden Max. De kwalificatie begon eigenlijk normaal, met een paar oranje tribunes, en die waren al van grote afstand te traceren door de oranje rook boven die tribunes. Max zette direct in Q1 een sterke tijd neer en ging weer naar binnen. Opvallend dat Ocon niet in staat was om een goede ronde af te leveren, Gasly ontsnapte pas laat uit Q1 en Ricciardo die ternauwernood Q2 wist te halen, waar zijn teammaat gewoon in de bovenste regionen van de lijst verkeert. Oud-kampioen Raikkonen redt het ook niet, terwijl Giovinazzi het net wat beter deed en ook Raikkonen en LeClerc achter zich wist te houden in Q1. Q2 begon ook de strategie voor de race mee te spelen: wie Q3 (top tien) weet te halen in Q2 moet in de race op dezelfde bandenset starten als waar de snelste Q2 -tijd op is neergezet. De top teams, en de teams die denken dat te zijn reden in Q2 dus op de gele band, omdat de zachte rode band een handicap is als startband in de race: dan moet je door slijtage snel banden wisselen en val je terug ergens in het veld, en moet je dus weer inhaalacties gaan doen. Max zette ook in Q2 direct een snelle tijd (onder de 1:04 min)neer op geel, en Mercedes, Norris en nog een aantal coureurs probeerden daar bij te komen. Opvallend dat Giovinazzi in Q2 zo'n 0,3 seconde langzamer was dan in Q1, en dan ook als 15e eindigde. Ricciardo verbeterde zich wel maar bleef ver achter bij zijn teamgenoot. Ferrari zette een tijd neer op de gele banden die direct al te langzaam was om de top 10 te halen, normaal gesproken kiest een team dan op de 2e poging op de zachte rode band te doen, om in elk geval Q3 te halen, echter niet Ferrari, zij gingen nogmaals op geel naar buiten en piesten buiten de pot. Alonso was goed onderweg om een top-tien tijd neer te zetten, toen ie Vettel tegenkwam die op een gedeelte waar dit absoluut niet was toegestaan heel langzaam reed, en de ronde van Alonso om zeep hielp. De jarige Vettel verontschuldigde zich direct bij Alonso met handgebaren vanuit de cockpit. Achteraf gaf Alonso aan dat er een heel rijtje auto voor hem te langzaam reed (voor ze aan hun snelle ronde wilden beginnen), en op beeld is er inderdaad voor hem ook een langzame auto te zien. De crew van Aston Martin had Vettel voor Alonso moeten waarschuwen (Alonso kon het zelf niet tijdig zien), en Vettel probeerde de overlast te beperken (ging direct op het gas toen ie Alonso kon zien, en maakte ruimte), maar dit zal beslist nog een gridstraf voor de jarige Vettel opleveren. Alonso dus gepiepeld in Q2, waar Stroll mazzel mee had, daardoor haalde hij net Q3. Dan Q3, Max zijn eerste tijd in Q3 is opnieuw een paar tienden sneller, maar ook Lando Norris zit daar maar pakweg 0,1 seconde achter, waar de Mercedessen en Perez duidelijk achter moesten blijven. Ook de Alpha Tauri's, en Aston Martin's deden duidelijk niet mee voor de podiumplaatsen. George Russel wachtte even tot de rest weer naar binnen kwam voor ie naar buiten ging, en wist een nette 9e plek te scoren met de Williams. Dan de 2e stint, Max gaat als 1e de pitstraat uit, waar de rest volgt. De eerste sector is geel voor Max (betekent niet zijn snelste sectortijd in de sessie), ook de 2e sector is geel, waar diverse coureurs even paars (snelste sectortijd in de sessie van het hele veld) pakten in de eerste 2 sectoren, de laatste sector van Max is paars, en hij verbetert zijn rondetijd met enkele honderdsten van een seconde, terwijl Lando Norris op 0,068 seconde van Max eindigt. Perez weet zijn tijd ook te verbeteren en scoort P3, en als Lewis P4 scoort gaat er een gejuich op, op de oranje tribunes. Tijdens de uitloopronde begint Max al te mopperen op het team dat ze hem nooit en te nimmer meer als eerste van het pak de baan op moeten sturen. En team is enthousiast over de volgende pole, maar Max ziet de gemaakte foutjes. Ook die 2 gele sectortijden in zijn snelste rondje, hadden een reden: bij bocht 3 remt Max een fractie te laat, waardoor ie ongeveer een halve meter van de binnenkant van de bocht blijft, en dus de APEX van de bocht mist, ook het rechte stuk en de bocht daarna heeft ie daar last van, en dus ook geel in sector 2. Ook Lando Norris was bezig met de foutjes die ie had gemaakt, en was verbaasd dat ie op de voorste rij mag starten. Hamilton was overduidelijk een beetje de kluts kwijt dat ie na de kwalificatie niet naar de persconferentie hoefde, en bleef een poosje in zijn auto zitten, waar de lichaamstaal meer dan duidelijk was. De startgrid voor morgen is nog even afhankelijk van de straf voor Vettel, maar Russell zal in elk geval opschuiven naar plek 8.
    2 points
  49. Mijn kaartje zit in een arrangement: Parkeren in Kijkduin Den Haag Dan stappen we in een powerboat en racen naar Zandvoort met sponsor Heineken. Dan daar rondleiding etc en de VIP uithangen. Na de race terug over water naar Kijkduin. En vanaf dan zien we wel verder…🙈 Mijn broer heeft dit keer alles geregeld via zijn restaurant waar hij eigenaar van is. Normaal regel ik de leuke uitjes maar dit is moeilijk te overtreffen…. Wat sneu voor die overledenen…😢 Probeer jij wel een kaartje te regelen, Gert?
    2 points
  • Newsletter

    Want to keep up to date with all our latest news and information?
    Sign Up
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe