Jump to content

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation since 07/27/2021 in all areas

  1. Ik kwam deze tekst tegen: 𝐈𝐤 𝐝𝐞𝐧𝐤 𝐞𝐫𝐨𝐯𝐞𝐫 𝐨𝐦 𝐦𝐢𝐣𝐧 𝐞𝐥𝐞𝐤𝐭𝐫𝐢𝐬𝐜𝐡𝐞 𝐚𝐮𝐭𝐨 𝐭𝐞 𝐯𝐞𝐫𝐯𝐚𝐧𝐠𝐞𝐧 𝐝𝐨𝐨𝐫 𝐞𝐞𝐧 𝐛𝐞𝐧𝐳𝐢𝐧𝐞𝐚𝐮𝐭𝐨, 𝐦𝐚𝐚𝐫 𝐡𝐞𝐛 𝐞𝐞𝐧 𝐚𝐚𝐧𝐭𝐚𝐥 𝐯𝐫𝐚𝐠𝐞𝐧. 1. Ik heb gehoord dat benzineauto's niet thuis kunnen tanken terwijl je slaapt? Hoe vaak moet je ergens anders bijvullen? Is dit meerdere keren per jaar? Komt er een oplossing voor thuis tanken? 2. Op welke onderdelen heb ik service nodig en hoe vaak? De autoverkoper noemde een doos met versnellingen erin. Wat is dit en krijg ik een waarschuwing met een indicator als ik moet schakelen? 3. Kan ik met één pedaal gas geven en remmen zoals ik dat nu doe met mijn elektrische auto? 4. Krijg ik brandstof terug als ik langzamer rijd of bergafwaarts rijd? Ik neem aan van wel, maar moet het voor de zekerheid vragen. 5. De auto die ik testte, leek een vertraging te hebben vanaf het moment dat ik het gaspedaal indrukte totdat hij begon te accelereren. Is dat normaal bij benzineauto's? 6. We betalen momenteel ongeveer 1,1 cent per kilometer om met onze elektrische auto te rijden. Ik heb gehoord dat benzine tot 10 keer zoveel kan kosten, dus ik denk dat we in het begin wat geld zullen verliezen. Wij rijden ongeveer 20.000 kilometer per jaar. Laten we hopen dat meer mensen benzine gaan gebruiken zodat de prijzen omlaag gaan. 7. Klopt het dat benzine brandbaar is? Moet ik de tank legen en de benzine ergens anders opslaan terwijl de auto in de garage staat? 8. Is er een automatisch systeem om te voorkomen dat benzine in brand vliegt of explodeert bij een ongeval. Wat kost dit? 9. Ik begrijp dat het hoofdbestanddeel van benzine olie is. Is het waar dat de winning en raffinage van olie milieuproblemen veroorzaakt, evenals conflicten en grote oorlogen die de afgelopen 100 jaar miljoenen levens hebben gekost? Is er een oplossing voor deze problemen? 10. Ik heb gehoord dat auto's met verbrandingsmotoren in steeds meer steden over de hele wereld worden verboden, omdat wordt beweerd dat ze de neiging hebben om het milieu en de gezondheid van hun burgers te schaden?? Is dat waar?? Schitterend! BTW: die 1,2 cent/km is natuurlijk veels te positief. Volgens de ANWB zit een EV gauw op 17kWh/100km. Bij een (thuis)prijs van 23cent/kWh, is dat toch bijna 4cent/km aan elektriciteit... https://www.anwb.nl/auto/elektrisch-rijden/wat-kost-het bron:
    5 points
  2. Wat die lange termijn effecten betreft, is natuurlijk wel het nodige bekend omtrent eerdere vaccins en er is weinig tot geen reden te veronderstellen dat dat bij deze anders zal zijn. Ook wel opmerkelijk dat velen zich hierbij ernstig vragen stellen, terwijl ze dagelijks zonder scrupule allerlei zaken tot zich nemen waarvan wel degelijk bekend is wat de desastreuze gezondheidseffecten zijn op (middel)lange termijn.
    4 points
  3. Dertig jaar is een lange tijd om aan een klassieke auto te sleutelen, maar het resultaat is dan ook fenomenaal. De gerestaureerde ŠKODA RAPID OHV uit 1940 viel in de prijzen bij de grote Duitse klassiekerevenementen in Bensberg en in Essen. Het is ook een graag geziene deelnemer tijdens oldtimerdagen in Tsjechië. Volgens de ŠKODA-archieven zijn er maar 101 exemplaren van de RAPID OHV gemaakt. Uniek of niet, de 81 jaar oude ŠKODA wordt nog volop gebruikt. De eigenaar gaat ermee naar de supermarkt om boodschappen te doen en maakt de drie uur lange rit naar het vakantiehuis van de familie. Eigenaar Miroslav Strouhal reageert laconiek: “Ik pak altijd deze auto, want ik heb geen andere.” Hij nam altijd de tram en de trein naar zijn werk en hij vindt autorijden in Praag maar zenuwslopend. “Maar als ik een auto nodig heb, dan brengt mijn RAPID mij er altijd.” Je kocht niet zomaar een ŠKODA RAPID OHVZijn RAPID OHV komt uit 1940 en werd gebouwd in de ŠKODA-fabriek in Mladá Boleslav. Waarschijnlijk was de auto besteld door een rijke klant, want je kocht in die tijd niet zomaar een RAPID OHV. Er waren twee grote verschillen tussen de OHV-versie en de originele ŠKODA RAPID – een praktische auto voor de rijkere middenklasse: de krachtigere motor en de gestroomlijnde carrosserie, die destijds werd bestempeld als futuristisch. De naam OHV slaat op de bovenliggende nokkenas van de 42 pk sterke motor. De gewone RAPID had een viercilinder motor met zijkleppen en 31 pk. Gekoppeld aan een versnellingsbak met drie versnellingen, haalde de OHV een topsnelheid van 110 km/h. Het typeplaatje in de auto van meneer Strouhal vermeldt echter een vermogen van 46 pk en 120 km/h. Destijds kon de fabriek op bestelling verschillende aanpassingen doorvoeren en dit was er daar ongetwijfeld een van. “Ik heb mij hierin verdiept. Een kennis ontdekte in de archieven dat een paar auto´s een hoger vermogen hadden – het waren versies met de gestroomlijnde carrosserie en de cabriolets. Het was een fabrieksaanpassing waarbij vermoedelijk de inlaat- en uitlaattrajecten van de motor zijn opgeboord”, redeneert de eigenaar. De auto en het meisjeMeneer Strouhal kocht zijn RAPID OHV in 1978. In het socialistische Tsjechoslowakije werden oude auto´s niet gekoesterd maar juist fanatiek gebruikt en opgelapt als dat nodig was. Geld voor een nieuwe auto was er eenvoudigweg niet. Dat gold ook voor meneer Strouhal. Hij had weinig te makken, maar wilde een auto. Voor de liefde. Geen liefde voor klassieke auto´s, maar de liefde voor een meisje dat hij wilde bezoeken. Er was haast bij en deze auto was niet zijn eerste keus. Hij wilde liever een gewone RAPID, zoals zijn vader had. Maar toen zag hij een zoekertje voor deze OHV-versie. “Het meisje werd mijn vrouw. En nu is zij oma, ben ik opa en is de auto een klassieker”, lacht meneer Strouhal. De dertig jaar durende restauratieKort na aanschaf parkeerde meneer Strouhal de auto per ongeluk in een greppel. De RAPID OHV moest toch al gerepareerd worden, dus die paar deuken konden er ook nog wel bij. Hij dacht vijf zomervakanties nodig te hebben voor de klus. Maar hoe verder hij kwam, des te kritischer hij werd. De auto moest perfect worden en uiteindelijk heeft dat dertig jaar geduurd. “Ik heb de auto volledig onderhanden genomen, van de motor tot de assen en de carrosserie. Alles wat te redden viel, is hergebruikt. Ik maakte zelf nieuwe onderdelen van hout en plaatstaal. Ik heb zelfs mijn eigen stuurhuis gegoten. Dat ging niet meteen goed, dus moest ik een paar onderdelen thuis op het fornuis gieten. Daarbij spatte het een keer in de soeppan die ernaast stond”, herinnert hij zich lachend. Rijden met de RAPID OHV in modern verkeerOm de auto in het dagelijkse verkeer te kunnen gebruiken, heeft de eigenaar een paar kleine aanpassingen doorgevoerd. Zoals eenvoudig te verwijderen knipperlichten die wel uit die tijd komen maar niet origineel zijn. De RAPID OHV werd namelijk geleverd met semafoors, van die uitklapbare wijzers. In het hedendaagse drukke verkeer zie je die snel over het hoofd. “Ik heb ook dagrijverlichting aangebracht, onopvallend onder de koplampen. En als ik ooit achteruit moet rijden in het donker, bevestig ik een magnetische reflector aan de achterbumper.” Meneer Strouhal kan zelfs naar muziek luisteren tijdens het rijden. De eerste eigenaar had de RAPID OHV voorzien van een Mende-autoradio, destijds het absolute toppunt van luxe. Het apparaat doet het nog steeds en het geluid wat eruit komt klinkt als een knetterende grammofoonplaat. Auto vol boodschappen en reserveonderdelenIn 2010 werd de restauratie eindelijk afgerond. Meneer Strouhal zette de kilometerteller op nul en trok eropuit. Sindsdien heeft hij 24.600 kilometer afgelegd met zijn stokoude ŠKODA. In de winter staat de RAPID OHV veilig in de garage, maar elke zomer pakt hij de auto vol boodschappen en rijdt hij de drie uur durende rit naar het vakantiehuis van het echtpaar. Tussen het eten en drinken liggen ook reserveonderdelen voor de auto, want je weet maar nooit. “Behalve het originele reservewiel heb ik ook pakkingen, een bobine, bougies, een V-snaar en genoeg gereedschap in de auto liggen. Het was vroeger heel normaal om reserveonderdelen mee te nemen. En ik geef toe dat mijn RAPID niet meer de jongste is. Maar ik rijd nog met veel plezier en heb het gevoel dat de auto het naar zijn zin heeft.” Lees ook: 100 jaar geleden bouwde ŠKODA ook al stoere auto’s Lees hier het volledige artikel
    3 points
  4. Binnenkort start een nieuw topic hier, ik zal dagelijks hier bijhouden wat er speelt aan de verkoopkant van een autoverkoper. Een dagboek misschien maar niet elke dag hoor? Of misschien soms zelfs 2 x per dag...jullie kennen mij ondertussen wel. Degene die mij een beetje kent weet dat ik ruim 20 jaar terug ook al gewerkt heb als autoverkoper, toen bij Audi en VW in Rotterdam. Erg leuke periode was dit en ik ga vanaf komende week weer zoiets ervaren maar dan toch op een heel andere manier. Want nu is er internet wat 20 jaar terug natuurlijk niet echt meetelde. Toen was er niet echt info te vinden op het net en moest je echt naar de showroom om geïnformeerd te worden door mij. Nu is dat ff anders en weten de klanten soms meer van de specificaties van de auto dan de verkoper...dit heb ik zelf vaak ervaren toen ik als koper in een showroom rond liep en iets vroeg aan een adviseur. Blijf dit volgen hier en gooi je eigen ervaringen hier ook gelijk maar in dit topic. Negatief en positief natuurlijk.
    3 points
  5. Welke dingen zijn dat, Frank? Ik heb alleen maar iets gehoord van AstraZeneca met een kansje van ergens tussen de 1:1.000.000 en 1:500.000. Ik kan me voorstellen dat je gevoelsmatig zoiets eng vindt ook al is de kans rationeel gezien heel klein. Maar ik heb verder niks gehoord waar ik me zorgen om zou maken. Ik denk niet dat er helemaal niets bekend is. Ik denk dat men een voorspelling doet met een bepaalde mate van waarschijnlijkheid. Ik denk zelf dat men dat met een zeer grote mate van waarschijnlijkheid kan, maar de materie is voor mij te ingewikkeld om dat zelf ook echt te kunnen checken. Toch heb ik daar wel vertrouwen in. Ik denk dat het lastig te verplichten valt, dus wat dat betreft zou ik me geen zorgen maken. Maar je kan natuurlijk wel te maken krijgen dat je dingen niet meer mag omdat je niet gevaccineerd bent. Dat vind ik persoonlijk ook niet onrechtvaardig, omdat het de enige manier is om de gevolgen van jouw keuze uitsluitend voor eigen rekening en risico te laten zijn, zonder dat anderen daar ziek van worden (en ook daarbij geldt: ook hierbij kunnen gevolgen voor een langere termijn zijn dan we nu kunnen overzien). Hoe zie jij dat? Dat is ook mijn bezwaar met een vergelijking met griepjes. Ik wil best het argument serieus nemen dat je graag meer zekerheid wilt omtrent de lange-termijneffecten van vaccinatie. Maar de aanwijzingen dat er stevige negatieve lange-termijneffecten zijn van Corona ook bij jonge en voorheen gezonde mensen liggen voor het oprapen, en ik denk dat het evenwichtig is om dat daarbij niet te bagatelliseren.
    3 points
  6. Ik mocht kiezen uit een paar beschikbare auto’s en heb gekozen voor een Peugeot 2008 met een zeer zuinige 3-cilinder benzine motor in de Allure uitvoering. Net 15 km gereden en bevalt prima. Veel is hetzelfde in vergelijk met de 5008 maar ook veel verschil. Deze stuurt veel lichter en is een 6-bak, waarbij de 5008 een diesel was met automaat. Fiscaal ook een verschil wat deze 2008 is nog geen 30k en die 5008 was 47k dus 50% hoger in bijtelling.
    3 points
  7. Ja, ik ga hier niet alles nog eens herhalen. Maar ik schrik hier wel van, omdat ik dit niet had verwacht. Als je de discussie bij de buren volgt, vind je het antwoord op al je vragen. Wat ik niet snap, helemaal niet als je nu ziet hoe snel het gaat met de deltavariant, is dat je het alleen maar hebt over je eigen bescherming. Maar daar gaat het slechts ten dele om. Het is vooral het gevaar dat je anderen besmet en die kans wordt beduidend kleiner als je gevaccineerd bent. De griepprik weiger ik om principiele redenen (diergebruik). De mogelijke consequenties zijn beperkt. Corona is echter geen gewone griep. Als je dat nu nog niet inziet, ben je gewoon blind voor de feiten. Dus in dat geval doe ik het wel ondanks het feit dat er dieren zijn gebruikt bij de productie. Dat vind ik nog steeds niet te rechtvaardigen, maar in dit geval "excusable". De derde prik in Israel is vooral bedoeld voor mensen met een verzwakt afweer systeem. Maar uiteraard zul je van tijd tot tijd moeten blijven vaccineren, zolang het virus rondwaart. Want op gegeven moment is het effect teveel verminderd. Overigens wordt al tientallen jaren gewaarschuwd voor zoonotische epi- en pandemieen. En zo lang de mens jaarlijks 80 miljard dieren wil blijven slachten omdat ze zo goed smaken, zullen we er nog wel vaker door worden geplaagd. Tenminste zolang de aarde leefbaar blijft en dat zal niet al te lang meer duren als we zo doorgaan en niet overschakelen op een plantaardig dieet (zie link). Helaas wordt ook in dit artikel zoals steeds meer gebruikelijk, de term vegan ten onrechte gebruikt voor een plantaardig dieet. Maar dat terzijde. https://www.theguardian.com/lifeandstyle/2021/apr/25/going-vegan-can-switching-to-a-plant-based-diet-really-save-the-planet
    3 points
  8. Dat dacht jij goed!
    3 points
  9. Update: Ik vond net een filmpje met de nieuwe Kodiaq, hoogstwaarschijnlijk in de nieuwe Graphite grey én zwarte accenten zoals de sportline heeft. Als ik de beelden zo zie, gaat dat wel goed komen met die kleurstelling! 😄
    2 points
  10. Ik denk niet dat het belachelijk is. Je argument dat gevaccineerden ook het virus kunnen meedragen pleit er juist voor om bij iedereen een test te vragen, ook gevaccineerden. Het is geen argument om het bij niet-gevaccineerden niet te doen. Ik denk dat de logica is om alleen tests bij niet-gevaccineerden te vragen dat de verwachting is dat gevaccineerden het weliswaar ook over kunnen dragen, maar de kans daarop veel kleiner is dan bij niet-gevaccineerden. Dat lijkt me enerzijds niet onlogisch, al heb ik ook de indruk dat het verschil wat kleiner is dan aanvankelijk gehoopt werd. Wat is jouw visie daarop? Stel nou dat de kans dat een gevaccineerde het virus overdraagt 100 keer zo klein is als dat een niet-gevaccineerde dat doet, is het - in dat geval - dan niet gerechtvaardigd om van een gevaccineerde geen test te vragen en van een niet-gevaccineerde niet? Tja, maar wie creëert een taboe? Als mensen vinden dat je een minder sociale keuze maakt dan is dat misschien niet zo leuk. Tegelijkertijd is het wel jouw lijf waar die prik in zou moeten, en is het een grondrecht dat je daar zelf over gaat. Als je vrijheid wilt dan begint dat met meningen van anderen maar gewoon te verdragen. Als dat te moeilijk is dan is dat het einde van je vrijheid. Ik heb niet zoveel met geklaag over taboes. Vrijheid vergt dat je daar tegen kan. Andere mensen hebben meningen, dat is nou eenmaal zo. Dat is ook vrijheid. Wat mij opvalt is dat je enerzijds een permanente anderhalf-meter samenleving inbrengt als alternatief voor vaccineren, maar anderzijds wel wilt vliegen en dan het liefst ook zonder test. Dat komt op mij over als tegenstrijdig. Maar misschien heb je daar een meer uitgewerkte visie op die ik niet ken? Verder kan je een plicht tot anderhalve meter afstand houden terwijl dat met vaccin niet nodig zou zijn ook zien als het inperken van vrijheid. Veel jongeren zijn nog altijd niet gevaccineerd. Veel voortgezet onderwijsscholen kunnen maar 2 dagen elke leerling fysiek ontvangen als die anderhalve meter echt moet worden aangehouden. Om die reden gebeurt die anderhalve meter ook niet meer, het trekt een te zware wissel op het onderwijs, en de psychische gezondheid van leerlingen en personeel. Tegelijkertijd lopen jongeren daarmee wel de kans op Corona te krijgen met daarbij ook een kans op langdurige of blijvende klachten op het niveau van voor de helft arbeidsongeschikt raken. Ik weet niet hoe groot die kansen zijn, maar dat de impact stevig kan zijn is mij wel duidelijk.
    2 points
  11. Vanmiddag in Boskoop gespot, geen eigen foto maar wel dezelfde auto, roze-rood door verkrijting van de lak.
    2 points
  12. Ik bedoel natuurlijk: er komen ook veel patiënten die gevaccineerd zijn tegen polio.
    2 points
  13. Vind je het gek dat er inmiddels veel patiënten binnen komen die gevaccineerd zijn?
    2 points
  14. Twee maal Pfizer, ben astmapatiënt, dat brengt wat extra risico met zich mee, vandaar en ook omdat ik anderen wil beschermen, vooral mijn geliefden, maar ook anderen uiteraard. En ik zo snel mogelijk weer zonder monkapje wil rondlopen in dichte ruimtes, want zo'n kapje is met astma ook geen cadeau 😅 Over beide fora, op de NL variant is het meestal gezellig druk, maar de leiding is daar wel vrij doof voor suggesties of commentaar ( wat destijds voor wat wrevel heeft gezorgd en bijna een Exodus in gang heeft gezet 😅 ), dat gaan we nu weer zien met mijn topic inzake nieuwe leden, waarin ik veel bijval heb van leden, maar eerlijk ik verwacht er niks van. Deze variant is vele kalmer, best jammer want de EU versie is qua gebruik veel moderner, en lijkt meer op Briskoda qua stijl. Dit is een op het oog en qua gebruik veel moderner en knapper forum, zowel qua indeling, emoticon gebruik via eigen toetsenbord, implementatie van foto's, en notificaties, die zelfs verschijnen in mijn tabs van de telefoon zonder dat ik daarvoor de pagina echt moet openen! Schitterend.
    2 points
  15. Ik ga hier niet verder op in. Lees eens goed wat ik beweer en verdiep je er eens wat meer in zou ik zeggen. Verder verwijs ik naar de discussie op .nl. Daar kun je alles terugvinden. Ook over bijwerkingen. Ik ga me niet op een tweede plek intensief mengen in een discussie die op een soortgelijk forum al zeer uitgebreid gevoerd is en wordt.
    2 points
  16. Nou, @Rosinfield kan z'n lol op, in dit topic... 😇
    2 points
  17. Het Covid-19 virus is net als griep een coronavirus, dus het is niet vreemd dat daar overeenkomsten in zitten, zoals het makkelijk en veelvuldig muteren van het virus. Ik ben al zo lang geleden gevaccineerd, dat ik langzamerhand in het gebied kom waar de vaccinatie volgens één bron minder effectief zou worden. Ik heb vanwege mijn werk in februari en maart al mijn Pfizer vaccinaties gehad, en volgens één onderzoek zou na een half jaar de beschermingsfactor van Pfizer teruglopen van 95 naar ruim 80%. Feit blijft dat je na volledige vaccinatie normaal gesproken veel minder ziek wordt als je toch besmet zou raken, dus het is de vraag of een jaarlijkse vaccinatie wereldwijd voor iedereen nodig is. De griepprik wordt ook elk seizoen aangepast aan de griepstammen waarvan verwacht wordt dat die het komende griepseizoen de meest voorkomende vormen zullen zijn, mogelijk dat je zoiets ook krijgt bij corona. Misschien worden jaarlijkse griepprik en een jaarlijkse coronaprik wel gecombineerd, zeker omdat de risicogroepen voor corona en griep ook voor een groot deel of misschien wel bijna helemaal samenvallen. Voorlopig is er nog heel veel onzeker over wat nodig is voor langdurige coronabestrijding, maar 2 jaar terug was er nog helemaal niets bekend over Covid-19.
    2 points
  18. Kleine update: Dus, eerst 120 km voor mijn AP schroefset gereden. De set zelf kwam van Carsensations in Ternat, maar deze konden ze pas monteren eind september, way too long, en dus besloten ze zo mee naar huis te nemen, aangezien Ternat niet bij de deur is. Alle benodigde papieren zaten in een envelop bij de set, zoals geadverteerd, zoals besproken in de contacten voorafgaand de koop. Dan maar een afspraak gemaakt bij Crauwels te Begijnendijk. Deze mannen hebben destijds ook mijn Eibach veren gemonteerd en vertrouwde ik de montage zeker opnieuw toe. 260 euro zou het me kosten, montage, uitlijning en keuringspapieren. Dat vond ik echt geen geld, anderen die dichterbij huis waren vroegen het dubbele, en deze zijn niet eens een autoriteit op het gebied van verlagen en tuning, Crauwels is dat al jaren. Bovendien kon het de week erna al, helemaal top. Goed, aangekomen, sleutels overhandigd, en zelfs een in de prijs inbegrepen vervangwagen, een toffe VW Caddy, meegekregen. Zodat ik, aangezien ik van ver kwam, in het aangrenzende Aarschot met mijn vrouw rustig een hapje kon gaan eten, het werk aan mijn geliefde Superb zou namelijk wel even duren ( 8 uur s'ochtends - 11-12 uur aan de middag ). Topservice! Ik was nog geen 10 minuten weg, telefoon, Crauwels, meneer uw set is voor een veerpoot diameter 55, uwe is 50, het kan zijn dat we extra persbussen moeten bestellen, maar we gaan kijken of we er nog liggen hebben voor een VW Golf, aangezien het destijds ook zo'n gedoe was met de schokbrekers van de Golfjes die massaal verlaagd werden, en we er toen meermaals aangepast hebben. Ik bel u zo meteen terug. Hartverzakking natuurlijk, stressen, hopen dat ze de bussen hadden, maar vooral hopen dat ze ze ook zo konden aanpassen zoals destijds met de Golfjes. Na een kwartier het verlossende telefoontje, meneer we hebben zulke bussen liggen, effe aanpassen en het komt goed, gelukkig had ik geen 50 Set gekocht om vervolgens een set 55 veerpoten onder de auto te hebben, dan was het meteen einde verhaal. Het kost me wel 60 euro extra, voor het werk en materiaal. Geen probleem, beter dan dat het niet past. Lijkt me. Oef! Tegen half 12 telefoon, meneer uw auto is klaar. Maar we missen het goca attest? Tiens, dat zou erbij moeten zitten? Wij naar de shop, daar stond de auto buiten op me te wachten, in take off modus, letterlijk, de Neus de lucht in en het achterste lager gelegen ; Jezus was da?!! Mevrouw hielp ons meteen verder met de nodige expertise en uitleg, de auto stond zo omdat een Superb zoals de mijne laag uitlijnen prima kan, maar er ontstaat overdadig camber, althans, te veel camber voor de Belgische keuring, vandaar dat de auto nu even niet mooi staat, aldus mevrouw. Maar we missen dus het goca attest, dat heb ik dus echt wel nodig voor de keuring. Na wat gepraat over waar en hoe ik de set gekocht had, kwam het erop aan dat ofwel Crauwels de nodige papieren zou bestellen, of dat ik eerst naar Carsensations moest bellen om te vragen naar deze papieren. Uiteraard met een matig, nee slecht, gevoel naar huis gereden. Thuisgekomen en meteen contact opgenomen met de verkoper in Ternat, zij konden niet volgen, de papieren stoppen wij altijd in de verzegelde enveloppe, met goca attest, nu lieg ik daar natuurlijk niet over, daar heb ik geen baat bij, dit vertraagd de boel enkel. Dat namen ze van me aan, na wat zoeken bleek dat ook zij de papieren niet (meer) hadden, uiteindelijk kunnen bekomen dat zij de papieren kosteloos bestellen en per aangetekend schrijven verzenden. Deze zouden rond woensdag - vrijdag moeten aankomen. Dan kan ik eindelijk naar de keuring, de auto ook meteen volledig laten keuren, apk ( zoals jullie dat kennen ) kwam er toch weer aan in september, dus van de nood een deugd maken. Daarna meteen laag leggen met behulp van een maatje van me, en naar Crauwels om de uitlijning op punt te zetten. Hoewel de auto nog niet lager ligt, kan ik al wel wat melden over de schroefset zelf. Deze rijd namelijk fantastisch, na wat gewenning merk ik dat de auto - strakker rijd - strakker stuurt - geen nare opdoffers geeft bij drempels ( imo een probleem met de Eibach veren op originele dempers ) Ik post foto's van zodra de auto laag ligt, maar wou jullie deze saga niet onthouden, ik en m'n aanpassingen, het is me wat 🥵 Hier alvast wat foto's van de kit, plus de take-off stand van de auto nu 🤢😂 Nog genoeg draad over aan de voorzijde 😅 Achterste veren 🛩️
    2 points
  19. Ik ben een grote fan van Al Bundy! Ik ga mijn best doen maar Al Bundy is natuurlijk uniek. 😎
    2 points
  20. Ik ben benieuwd naar je verhalen en of deze overeen komen met het leven van schoenenverkoper Al Bundy. PS. Dit is sarcasme Frank.😏
    2 points
  21. Het was Electrolux dacht ik
    2 points
  22. 1 point
  23. Die kans is er. Kleine kans, maar hoe klein exact kan ik (nog) niet vinden. En ja, dan kun je anderen besmetten. Zeker met Delta. Blijven opletten en je houden aan de regels dus Toch iets gevonden; iets van 0,3 %. Dan is doen alsof die kansen voor gevaccineerden en niet gevaccineerden gelijk zijn ("ook gevaccineerden kunnen besmet raken") dus ronduit belachelijk. Wel kan die 0,3 % dus ook anderen besmetten https://covid.joinzoe.com/post/risk-covid-after-vaccine
    1 point
  24. Klopt. 🙂 Ik zou eigenlijk wel eens iets van een kans willen weten dat een gevaccineerde het virus oploopt en vervolgens iemand besmet. Dat het flink lager is dan bij een niet-gevaccineerde dat lijkt me vrij aannemelijk, maar ik heb er verder geen info over. Het is voor mij nog wel een vraag hoe nuttig testen en anderhalve meter nou nog is. Morgen naar de kapper voor het eerst in minstens anderhalf jaar. Overmorgen = 2 weken na de tweede prik. Joepie!
    1 point
  25. Waarschijnlijk geheel ten overvloede, maar voor alle duidelijkheid, ik zal nooit persoonlijk worden in dit soort discussies. Het kan dat ik bepaald gedrag karakteriseer als immoreel of asociaal. Maar dat is iets geheel anders dan mensen die dat gedrag vertonen aso's of immorele monsters noemen. Overigens is Frank niet actief op .nl. Maar in de discussie daar mengen zich wel enkelen met soortgelijke opvattingen
    1 point
  26. Gisteravond was ik bekaf, logisch na een eerste werkdag. Heerlijk geslapen en ik heb vandaag een paar trainingen online staan die ik ga doen. Ik heb wel gemerkt dat er veel administratie samen gaat met het auto verkopen. Dat is een minpuntje maar dat vinden al mijn collega's ook. Al Bundy perikelen heb ik nog niet meegemaakt maar ik kijk er wel naar uit hoor. Elke dag!!
    1 point
  27. @MarcoO2 Via een discussie op een forum krijg je misschien wat andere info binnen dan via de gebruikelijke info kanalen voor jezelf. Kans op ontsporen van discussie is zondermeer aanwezig, ook omdat deze discussies niet zelden op gevoel worden gevoerd, en niet op wetenschappelijke basis. Wat bijwerkingen van vaccinatie op korte termijn betreft, ik denk dat je de kans op dergelijke effecten eens af zou moeten zetten tegen andere risico's die je elke dag neemt (of in elk geval een serieus deel van de bevolking). Om eens een voorbeeld te noemen in de medische hoek: veel mensen gebruiken dagelijks een bepaald medicijn, door marktwerking, contracten met ziektekostenverzekeraars enz. gebeurt het regelmatig dat mensen ineen moeten overstappen op 'hetzelfde' medicijn van een ander merk, en niet zelden krijgt men dan last van bijwerkingen, ondanks dat het dezelfde werkzame stof bevat in dezelfde hoeveelheid. Ik zou bijvoorbeeld wel eens willen zien hoe het risico van een ander merk medicijn zich verhoudt tot het risico van een corona-vaccinatie. Hetzelfde zou je bijvoorbeeld kunnen doen, door vaccinatierisico te vergelijken met het risico dat je door de bliksem getroffen wordt. Het zijn maar een paar willekeurige voorbeelden, maar geeft misschien wel een goed inzicht hoe risico's en kansen zich verhouden.
    1 point
  28. Tijdens de vakantie kan er veel gebeuren, zeker als je WMM bent. Never a dull moment…😎 Mijn huidige job stopt en 1 augustus start mijn nieuwe job. Huidige werkgever heeft problemen met het leveren van producten in de bouw dus verkoop is nihil. Wereldwijd is dit een probleem dus dit is geen schok dat mijn bepaalde tijd contract niet wordt verlengd. En dan ga ik schakelen en nadenken waar ik mijn geld kan verdienen want er moet nog wel een paar jaar gewerkt worden door mij. Mijn nieuwe job is ook erg leuk want ik ga werken bij www.vanmossel.nl op de afdeling Peugeot. Verkoop organisatie van 27 merken toen ik net nog keek op de site. Vestiging is bij mij om de hoek en mijn functie wordt Verkoopadviseur Peugeot. Tijdens onze huidige vakantie zijn de laatste 2 gesprekken geweest (vandaag ook dus) via de laptop en het 1e gesprek was eind juni, net voor we op vakantie zijn gegaan. De huidige vestiging ken ik uiteraard want mijn 5008 was hier in onderhoud. 2 km verwijderd van ons huisadres. Lease auto krijg ik ook en die mag ik maandag uitzoeken 😜
    1 point
  29. Ik heb er een hekel aan als mensen wappie worden genoemd, en ik heb er ook een hekel aan als zoiets in een gesprek als geuzennaam wordt ingezet. Voor je het weet komt er een soort koppeling van "jij bent het met mij eens of jij scheldt mij uit". Ik denk dat je de risico's van Corona niet goed inschat. Misschien voor jezelf inmiddels, omdat je het gehad kan hebben, maar voor de gemiddelde Nederlander niet. Ik denk ook dat je de waarschijnlijkheid van een risico van vaccineren niet goed inschat. Maar als we daar op inhoud uit zouden moeten komen dan gaat het ons beiden gewoon boven de pet, want dat is ingewikkelde materie, en voor de meeste mensen ook niet een kwestie van een paar avondjes inlezen. Dus wat dat betreft is een discussie zinloos, het is voor de meeste mensen meer een kwestie van vertrouwen, in instanties of reputaties. Maar misschien helpt het dan wel om één en ander van een andere kant te benaderen. Er wordt vaak geframed dat de veiligheid van vaccins niet anders dan matig kunnen zijn omdat het haastwerk zou zijn want "alles beter dan onnodig lang Corona". Kijk je naar AstraZeneca dan zie je dat er wat bloedstollinkjes kunnen optreden. Ik heb niet de exacte getallen paraat, maar volgens mij is dat iets van 30 keer vastgesteld bij 30.000.000 prikken. Misschien dat ik een artikeltje gemist heb en dat het er 60 waren, zou kunnen. Dan is dat nog steeds een kans van 1 op 500.000. Dat is afgezet tegen kans op Corona te verwaarlozen klein, maar als tegelijkertijd weet je ook van te voren als producent dat het merendeel dat niet in een zinnig quantiatief perspectief gaat kunnen zien. Kijk je naar de miljarden die Astra Zeneca nu misloopt, óók als er feitenlijk eigenlijk niks aan de hand is, dan is dat hele idee van afraffelen van het veiligheidsaspect door producenten m.i. niet zo aannemelijk. Het raakt ze gewoon keihard in de portemonee, en dat zijn partijen die aan vooruit kijken doen en dat soort zaken van tevoren inzien. Dan is er nog de term "aso". Het is natuurlijk wel zo dat een mogelijk negatief effect van vaccineren alleen maar voor jezelf geldt, terwijl de negatieve effecten van niet-vaccineren naast jezelf ook terecht komen bij de medemens. Stel je factoren als waarschijnlijkheid, kans, impact gelijk dan is niet-vaccineren wel de minder sociale keuze volgens mij. En je lift ook mee op de bescherming van anderen die wel het risico van vaccineren namen. Het is een beetje als door rood rijden: als één iemand dat doet en die kent de patronen van de stoplichtschakeling een beetje dan kan het veilig en ben je sneller thuis. Maar het werkt alleen maar omdat de anderen wel wachten voor rood licht, en als iedereen zich hetzelfde zou gedragen dan is per saldo iedereen later thuis en je hebt wat meer ongelukken. Kan je nog "Jij maakt - aangenomen x of y - m.i. een minder sociale keuze" zeggen zonder dat dit wordt opgevat als "jij scheldt mij uit voor aso?" Dat wordt meer en meer een spannende vraag ben ik bang. Ik denk zelf dat het grootste risico voor een samenleving is dat een poging tot debat niet alleen uit zichzelf de neiging heeft uit te lopen in het vormen van bubbles, maar daarbij ook nog eens actief wordt "geholpen" door algoritmes, omdat men nou eenmaal meer geld verdient aan bubble-kwakers dan aan mensen die wat van anderen willen leren. Ik zie veel hetzelfde schema: 1. Wantrouwen tegen alles wat feitelijkheid claimt, ook t.a.v. mensen die er iets langer voor hebben doorgelerd. Liever een wereld met alleen maar meningen (en dan hopen dat een virus, klimaat, etc. zich naar deze meningen zal voegen). Mensen als Ann Vossen die liever het monopolie van de Hollandsche kleinschalige microbiologische labs beschermen dan een bevolking tegen een epidemie helpen hier helaas niet erg aan mee. 2. Van een dilemma wordt alleen de ene helft genoemd, de helft met het nadeel waar men zelf het grootste bezwaar tegen heeft, zonder enig vertoon van benul dat de enige manier van verantwoord omgaan met dilemma's het bekijken van meerdere kanten is. 3. De waarschijnlijkheid van een risico wordt verdraaid. Meestal wordt er eerst geëist dat risico's 1000% zeker weten kunnen worden uitgesloten, waarbij de "bewijslast" bij "de mensen met de andere mening" wordt neergelegd (altijd lekker de ander het werk laten doen, inclusief een didactische tour the force waarna het vervolgens als een digitaal 50/50 probleem wordt benaderd. Dat er ook ergens een onderzoekende houding verwacht mag worden t.a.v. het nadeel van de andere helft van het dilemma wordt heel graag buiten beschouwing gelaten. 4. Een standpunt/mening/visie wordt tot identiteit gemaakt. Dat is op zich al vervelend. Vaak is het ook nog een opmaat naar laatdunkend framen van die "identiteit", wat dan vaak weer uitloopt op ad hominem ping pong . Vroegah had je zoiets als een verzuilde samenleving. Tegenwoordig claimen we dat we zelf nadenken. Maar lukt dat ook? Zuilen of bubbles, zoek de 10 verschillen. We zijn eigenlijk minder en minder een samenleving. We leven, maar er is niet heel veel samen, waardoor collectieve verantwoordelijkheid moeilijker en moeilijker genomen wordt. Dat is wat een zaken als een virus of klimaatverandering zo bedreigend maakt.
    1 point
  30. Het gekkenhuis is nog niet klaar in Budapest: Vettel is gediskwalificeerd omdat men niet het verplichte brandstofmonster van 1 liter af kon tappen, maar slechts 0,3 liter. Hamilton is in de uitslag opgeschoven naar 2, Sainz naar 3 enz. Aston Martin geeft aan nog in beroep te gaan tegen de beslissing, maar ik ben bang dat dit nutteloos is, ondanks dat volgens Aston Martin er 1.44 liter in de auto zou moeten zitten, maar zijn ze niet in staat om dit er uit te krijgen.
    1 point
  31. Ja, het was absoluut TE voordehandliggend, in die zin was het dan wel weer best moeilijk. 🙂 Je hebt van die multiple choice tests waarvoor je dan zakt omdat je dacht dat je de instinkers moest vermijden...... Maar met je fantasie ben je een flink eind van huis gekomen, wat dat betreft doe je je onderschrift eer aan. 🙂
    1 point
  32. Dat reken ik goed (tja, zo heel moeilijk was het eigenlijk niet, Frank. 😉 ). Een correct serienummer had nog extra punten kunnen opleveren. Maar locomotief in plaats van trein is al heel fijn. Op het hoekje rechts naast de buffer staat het opschrift "trek-duw". Dan is nu Marco aan de beurt geloof ik. 🙂
    1 point
  33. Ook een mooie klasbak! 👌🏻
    1 point
  34. Unimog onder de peace vlag, om meerdere redenen één van mijn favoriete zelf genomen foto's. Jammer genoeg wel achter glas met de smartphone. Moest snel gaan!
    1 point
  35. Gefeliciteerd Frank! Leuke job bij een merk in een leuke fase. Peugeot heeft momenteel zeer aansprekende modellen!
    1 point
  36. Allereerst een kort verhaal over de Hungaroring, die niet zelden als Mickey Mouse circuit wordt bestempeld, maar dat doet dit circuit echt tekort. De baan zelf is niet superbreed, en heeft veel bochten die vrij kort op elkaar liggen, als je een bocht niet goed aansnijdt, heb je vervolgens zomaar 2-3 bochten lang last dat je tijd verliest. Ook Max gaf deze week aan dat hij hier ook buiten de F1 graag komt, omdat het een echt technisch circuit is. Het rechte stuk met start/finish ligt halverwege op een bergrug (tribune ligt een stuk hoger), en het eerste deel met lastige bochten ligt ook hoog, om aan de achterkant vrij steil naar beneden te duiken, dan een vrij vlak deel met een aantal haakse bochten, om weer geleidelijk omhoog te gaan richting ingang pitstraat, waarbij zowel de bocht vóór als de bocht na de ingang van de pitstraat listige bochten zijn, waar nog wel eens een coureur de fout in gaat. De Hungaroring is van oudsher een echt rijderscircuit, waar het pure vermogen minder van belang is. Wat verder van belang is, is dat de invloed van achterblijvers vrij groot is: doordat het circuit vrij kort is, halen de koplopers al snel het achterveld in. Voordeel voor het publiek is wel dat de auto's veel vaker langs komen dan op een lang circuit (een F1 race gaat normaal over 300 km + 1 ronde). Rondom het circuit heb je heuvelruggen, en ook een flink deel van de auto's van het publiek staat geparkeerd op zanderige parkeerplaatsen. Als er een sterke wind staat, waait dat zand van de parkeerplaatsen dus makkelijk naar beneden het circuit op, en dat heeft invloed op de grip op de baan. Door de heuvels rondom, kan het weer soms snel veranderen en behoorlijk afwijken van het weer in Budapest zelf, en bij regen komt er door het hoogte verschil al snel van alles onder water te staan. Voor de kwalificatie van vandaag was een behoorlijke kans op regen voorspeld, maar dit is opnieuw niet uitgekomen, als er morgen wel regen valt bij de race (volgens de voorspellingen van vrijdag grote kans), wordt dit ineens een heel andere race. Ik zal kijken of ik nog wat eigen foto's van het circuit heb, om dit toe te voegen aan deze post. Edit: eigen foto's van Verstappen op de Hungaroring, maar wel wat oudere foto's Alvast de uitslag van de kwalificatie, vanavond schrijf ik nog wel de tekst en wat er voor morgen mogelijk is te verwachten: Pos No Driver Car Q1 Q2 Q3 Laps 1 44 Lewis Hamilton Mercedes 1:16.424 1:16.553 1:15.419 19 2 77 Valtteri Bottas Mercedes 1:16.569 1:16.702 1:15.734 18 3 33 Max Verstappen Red Bull Racing Honda 1:16.214 1:15.650 1:15.840 17 4 11 Sergio Perez Red Bull Racing Honda 1:17.233 1:16.443 1:16.421 16 5 10 Pierre Gasly AlphaTauri Honda 1:16.874 1:16.394 1:16.483 15 6 4 Lando Norris McLaren Mercedes 1:17.081 1:16.385 1:16.489 17 7 16 Charles Leclerc Ferrari 1:17.084 1:16.574 1:16.496 17 8 31 Esteban Ocon Alpine Renault 1:17.367 1:16.766 1:16.653 15 9 14 Fernando Alonso Alpine Renault 1:17.123 1:16.541 1:16.715 15 10 5 Sebastian Vettel Aston Martin Mercedes 1:17.105 1:16.794 1:16.750 15 11 3 Daniel Ricciardo McLaren Mercedes 1:17.664 1:16.871 13 12 18 Lance Stroll Aston Martin Mercedes 1:17.038 1:16.893 12 13 7 Kimi Räikkönen Alfa Romeo Racing Ferrari 1:17.553 1:17.564 15 14 99 Antonio Giovinazzi Alfa Romeo Racing Ferrari 1:17.776 1:17.583 12 15 55 Carlos Sainz Ferrari 1:16.649 DNF 5 16 22 Yuki Tsunoda AlphaTauri Honda 1:17.919 8 17 63 George Russell Williams Mercedes 1:17.944 8 18 6 Nicholas Latifi Williams Mercedes 1:18.036 8 19 9 Nikita Mazepin Haas Ferrari 1:18.922 9
    1 point
  37. Voor de goede orde, het was niet mijn bedoeling om hier een discussie uit te lokken over beide fora. Dit is idd een prachtig forum qua gebruiksgemak, lay out, enz. En ik ben destijds mede verantwoordelijk geweest voor het oprichten ervan. Wat ik zei over mijn ervaring thans van een zekere overbodigheid, moet ook puur zo worden gezien, als een strikt persoonlijke ervaring. En in het algemeen neem ik graag de moeite om berichtjes over mijn auto dan maar op beide fora te posten. Maar als ik dan hier een topic voorbij zie komen over Corona met daarin beweringen welke ik (en ik niet alleen) bij de buren al maanden aan het "bestrijden" ben, vind ik het handiger daarnaar te verwijzen ipv dat enkele anderen en ik dezelfde discussie hier opnieuw moeten gaan voeren.
    1 point
  38. Mijn dank dan aan @PC-fre@k, dit is een juweel van een forum 👌🏻 @Wasmachineman Ik was er donateur, maar sinds ik merk dat er niets gedaan word met suggesties van leden ben ik daar mee gestopt, en ook wel door het destijds selectief sluiten en verplaatsen van bepaalde topics en verwijderen van reacties. Niet dat de mods daar hun werk niet goed doen, ze zijn simpelweg onderbemand.
    1 point
  39. En nog gratis ook! En het gaat mij niet om €10. Maar wel wat er mee gedaan wordt. En hoeveel donateurs zijn er daar? Kassa voor de eigenaar! @PC-fre@kis eigenaar en beheert hier alles en regelt ook de benodigde updates. In ruil voor een bbq die we 1 x per 5 jaar doen haha! Laatste keer was bij hem dus binnenkort is hier de volgende bbq in de 20’ hoor.
    1 point
  40. Nou dit is niet alleen met tuning hoor bij jullie. Zoals je weet kom ik ook regelmatig in België voor mijn werkgever. En sommige dingen zijn erg streng maar ook zeer tegenstrijdig. We leggen een gasnet (propaan) aan incl de gaskasten en de afgaande leidingen naar chalets / caravans Bij ons kunnen we dan koppelingen gebruiken waar we de tyleen gaspijp met steunbus in klikken , bij juliemoet alles met elktrolas gedaan worden omdat propaan hoge druk is ( rond 4 bar ) Nu kan ik me daar dan best in vinden hoor, als een elektrolas goed is gemaakt is dit een goede koppeling Maar dan komt meneer de gaskeurder die de gehele installatie komt keuren en die is ongelooflijk kritisch aan onze kant. Maar wat er dan weer op die door ons geleverde aansluiting word aangesloten dat boeit hem bijna geheel niet. Een keer meegemaakt dat er een tuinslang op onze aansluiting zat de keurder dit zag. Een notitie maakte van het aansluitnummer en vervolgens na alle aansluitingen gecheckt te hebben rustig zij. U kunt op alle aansluitingen druk zetten !! Waarop ik vroeg, en op die aansluiting met tuinslang dan ?? Ja ook dat is de eigenaar zijn probleem en niet de mijne en de uwe !! Duhhhhh ik heb een zegel gepakt en de kraan verzegelt en een notitie in mijn papieren gezet en op werkbon vermeld dat ik de aansluiting had verzegelt en we zegel niet eerder zouden verbreken tot klant alles volgens norm had gemaakt. Wij hebben nooit meer die kraan open gezet, kwam er een half jaar later weer terug en gekeken in de kast en de zegel was verdwenen en tuinslang zat er nog.... Dit is met gas, en met elektra zijn er bij jullie ook regels dat in sommige gevallen heel erg ver gaat en daartegen gooien ze niet beschermde kabels gewoon zo in de grond (levensgevaarlijk )
    1 point
  41. Wie niet? We verwachten van jou ook wel een bijdrage hoor Erik!
    1 point
  42. Mooi verslag Jefrey. Man man wat en pech heb je ermee zeg!😒Als alles achter de rug is vergeet je het snel en volgt er een grote glimlach op de gezicht. Nog even tanden op elkaar.
    1 point
  43. Het lijkt wel of het bij jou nooit eens in één keer goed mag gaan..... Hoe kan dat toch ? Ben je dan zo gelukkig in de liefde dat je hier moet boeten ? Maar goed al die attesten bij jullie ..... je zal er maar mee moeten leven om je wagen te kuizen... Mijne is ook met streetcomfortset verlaagd en stuurt prima hierdoor. Kon die van Corné zijn vrouw der Fabia toen overnemen, door antera geplaatst en om de hoek daar uitgelijnd Moet alleen nog eens terug, moet toch nog even beter afgesteld worden op de brug. Achterkant bonkt me af en toe te veel bij drempels....
    1 point
  44. Vandaag zijn de eerste vrije trainingen op de Hungaroring geweest, en morgenochtend de laatste vrije training voor de kwalificatie. RB heeft vandaag de motor van de Silverstonecrash van Max gebruikt om deze te testen, de motor is door Honda goed bevonden voor de rest van het raceweekend. (Iedere motorwissel, versnellingsbakwissel enz. na het begin van de kwalificatie levert je direct een gridstraf op, als de motor nu niet in orde is, heb je nog voldoende tijd om morgen voor de laatste training de motor ingebouwd te hebben, zodat je ook kunt proefrijden met de motor die er dan in hangt. Bron officiele F1 site: Max heeft aangegeven dat het team veel heeft om naar te kijken, omdat in de 2e training in kwalificatietrim, de Mercedes van Bottas 0,3 seconde sneller was. In racetrim, lijken Mercedes en RB aan elkaar gewaagd. Perez is weer een zorgenkindje omdat ie vandaag in beide vrije trainingen te ver achterbleef bij Max. Hopen dat men wat weet te vinden om de RB's sneller te maken voor de kwalificatie, want de Hungaroring is een circuit waar inhalen niet heel makkelijk gaat, en de eerste paar bochten na de start zijn cruciaal om een goede race neer te kunnen zetten.
    1 point
  45. In elk geval rijdt de Superb fantastisch, Jefrey!
    1 point
  46. 1 point
  47. De FABIA is een van ŠKODA´s grote succesverhalen. De eerste generatie van de FABIA kwam in 1999 op de markt en sindsdien zijn er al meer dan 4,5 miljoen exemplaren verkocht. De FABIA is zelfs de meest gebouwde ŠKODA, na de oppermachtige OCTAVIA. De komst van de nieuwe, vierde generatie FABIA is dan ook een big deal. De FABIA is al 22 jaar een begeerlijk totaalpakket. Een ruime, betaalbare auto die veel waar voor zijn geld biedt, met compacte buitenmaten en een focus op veiligheid en zuinigheid. De compacte gezinsauto heeft liefhebbers van jong tot oud: kopers van alle leeftijden vallen voor de charmes van de FABIA. De nieuwe, vierde generatie wordt extra aantrekkelijk, dankzij het spannende design, een nog ruimer interieur en de nieuwste veiligheidssystemen. In welk land worden de meeste FABIA´s verkocht?De eerste FABIA was in 1999 meteen een schot in de roos. In 2000 kreeg de HATCHBACK versterking van de stationwagen – de FABIA COMBI – en in ongeveer acht jaar tijd werden 1,79 miljoen auto´s verkocht. De tweede generatie uit 2007 deed dat succes nog eens dunnetjes over met 1.704.000 stuks. In 2014 werd de derde generatie FABIA aan de wereld getoond en tot eind vorig jaar kozen ruim een miljoen ŠKODA-liefhebbers dat model als hun nieuwe auto. Kun je raden in welk land de meeste FABIA´s zijn gekocht? Die eer gaat naar onze oosterburen: in Duitsland werden in ruim twintig jaar tijd 834.100 exemplaren aan de man gebracht. In ŠKODA´s thuisland Tsjechië stapten 592.400 mensen achter het stuur van een nieuwe FABIA. Groot-Brittannië, Polen en China maken de top 5 compleet. Nederland valt voor de FABIA COMBIOok in Nederland is ŠKODA´s compacte gezinsauto razend populair. In ons kleine landje zijn al meer dan tachtigduizend FABIA´s verkocht – gemiddeld zo'n 4.000 per jaar. Zou je al die auto´s bumper aan bumper parkeren, dan kun je een sliert maken van Groningen naar Maastricht. De verkoopcijfers van de FABIA in Nederland tonen aan dat we een echt stationwagenland zijn. Want kijken we naar de verdeling tussen de FABIA HATCHBACK en de FABIA COMBI, dan zien we dat de overgrote deel van de Nederlandse kopers kiest voor de stationwagen. Vorig jaar ´won´ de COMBI zelfs met 82 procent! In landen als Duitsland en Tsjechië doet ŠKODA juist betere zaken met de HATCHBACK. Het zijn altijd weer die leuke eigenwijze Hollanders die het anders doen… Lees ook: Oliver Stefani: “De FABIA is volwassener en dynamischer dan ooit. Lees hier het volledige artikel
    1 point
  48. Mooiste stad toch? Zeker!
    1 point
  49. @VAG-man Die strips staan inderdaad sjiek op bv een zwarte, bruine of andere donkere S2, maar op een witte is het 2010 over the top, doet me denken aan die witte dikke Cadillacs met al dat overdadig chroom 😅 heb ze er zorgvuldig trachten afhalen, dan had ik ze gratis aangeboden op het forum, maar die strips zijn zulke rommel dat het "chroom" wat eigenlijk gelakt plastic is, langs alle kanten vervormden en barste 🤦🏻‍♂️ De Bosch wissers (aerotwin) kosten me meer voor één voorste wisser dan een hele set Ridex, op het Buurforum kreeg ik deze vraag ook en vonden ze het goedkoop van me om het zo te doen, maar Ridex heeft in BE gewoon een goede reputatie, en de reviews tonen dat ook (4.7/5 uit honderden bestellingen ), vandaar Ridex genomen. Achteraan had Ridex echter geen wisser voor de S2, vandaar daar Bosch genomen. Het staat er niet in koeien van letters op, dus het valt niet op, stoor me er dus niet aan. 🙂 @VAG-man Overigens vaak gehoord dat de Bosch wissers snel slecht worden, ben benieuwd of dat zo is aangezien op de Cactus wel Bosch rondom rond zit.
    1 point
  • Newsletter

    Want to keep up to date with all our latest news and information?
    Sign Up
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe