Erelijst
Populaire inhoud
Toont de inhoud met de hoogste reputatie sinds 03/12/24 in alle zones
-
4 punten
-
Verbaasd ben ik ook hoor. Het was ook omdat bij 88.000 km het kale motorblok vervangen is vanwege een onder de zuigerveren gebroken zuiger in cilinder 3. En wat dit apparaat mij doorgaans per jaar kost, daar kan ik geen nieuwe voor rijden. Ja gadgets zijn leuk. Maar met gezin, puber, een huis en een hond stel je dan toch andere prioriteiten. Het blijft iig met een grote glimlach nog steeds rijden.😬3 punten
-
3 punten
-
Tsja in October 1979 op 17 jarige leeftijd begonnen bij werkgever 1 Hiervoor haalde ik oud papier op met buurmeisje en brachten we in onze schoolvakantie naar de papierboer op de fiets. Want ja was toendertijd 25cent de kilo dus was goed verdienen en zo ben ik bij een houtzaak in A'dam terecht gekomen die een paar duizend oud papier had liggen wat we mochten hebben. En toen alles was weggebracht ben ik daar op een zaterdag de schuur nog aan aanvegen geweest en beetje blijven hangen en geholpen. En toen ik wegging na halve dag zei de eigenaar dat ik wel als zaterdag hulpje mocht komen werken.... Maar goed na een ruime 20 jaar bij de eerste werkgever gewerkt te hebben ben ik in 2001 overgestapt naar Seijsener waar ik nu nog steeds zit. En ja veel buiten in weer en wind wat ik op zich lekker vind. Maar lange dagen in drukke periode ! Alleen doordat ik op vele afdelingen ingezet kan worden vanwege kennis en handigheid switch ik in de stillere tijd van onze afdeling service en onderhoud over naar plaatsing ! Maar hiermee kreeg ik steeds meer problemen mee ! Je wil er niet aan dat je ouder word en dat het lichaam het af en toe gewoon niet meer trekt. En voorheen was het een straf om op werkplaats te werken voor me, maar eer verleden jaar werd me verzocht of ik aan project van duitse kasten mee wilde helpen omdat dit beetje verpest was door 2 monteurs en de klant begon te klagen. Dus is er een ploeg samengesteld van nog monteur en een tester een hulp ( scholier ) en mezelf en de projectleider. En met elkaar hebben we de boel vlot getrokken en was ik voornamelijk met de dunne draadjes en de sturingen bezig. En die periode beviel me steeds meer dat ik binnen was, de werkplaats chef vroeg of ik geheel naar binnen wou. Alleen dat wil ik nog niet, het vrije wat ik buiten heb en al ruim 40 jaar heb kan ik niet geheel loslaten. Dus zodoende hebben we de afspraak nu wel staan dat ik hoogseizoen ik voornamelijk bezig ben met onderhoud en storingen aan de pompen (vuil en bilge ) en dan laadpaal plaatsen en storingen die we leveren en dan op lokatie ombouwen van kasten naar schakelen met de APP. Onlangs een 5 tal kasten bv in Kampen gedaan, dit zijn kasten voor de beroeps en cruise vaart. Was geplaatst door belgische firma, maar die kon het niet rondkrijgen om het werkend te krijgen en de kasten hebben een ruim jaar op gratis gestaan. En toen werden wij weer gebeld of wij het wel werkend konden maken op Walstroom. Dus eerste een week rond gelopen en alles bekeken en onderzocht , schema's doorgespit en toen plan gemaakt om het om te bouwen naar ons systeem. Ben ik met collega een 2 weken mee bezig geweest om het werkend en omgebouwd te krijgen. Nu nog in één kast wat blinddoppen plaatsen, maar nu wel in gebruik Maar goed daar je vroeger dat zonder problemen deed, merk je nu gewoon dat dit toch meer lichamelijk van je vergt. En in eerste instantie wil je er niet aan toegeven, maar dan kom je in ziektewet met een 3 voudige ontsteking in je schouder. Kun je eerste 2 weken alleen maar slapen op een stoel in de woonkamer met een dekbed over je heen. Omdat liggen of staan gewoon heelllllll erg pijn deed .... Dus fisio fisio fisio en 3 a 4 maanden verder ga je weer langzaam aan proberen. Dan ga je op bepaald moment met collega mee en pak je een betonblokje op en schiet het weer in de rug...... en dus weer fisio en thuis hangen. EN ja dan moet je er toch aan toegeven dat het lichaam ouder word (geest niet) en moet je toch gaan praten op zaak en dus nu deels binnen, lichtere klussen buiten of collega helpen. Maar doordat ik nu vanaf januari een beetje me dagen aan op maken ben en dus 4 dagen per week werk, begon me dat toch wel te bevallen. Merk nu dat ik veel meer aan me weekend heb vanwege die extra dag ! En dat is dus de reden dat ik steeds meer zit na te denken over die 80 / 90 / 100% regeling. Maar goed eerst maar eens binnenkort een berekening laten maken door PZ. En als dat financieel redelijk te doen is dan zit ik er sterk aan te denken om dit te gaan doen ..... Nee Frank, dat heb ik je in verleden al uitgelegd! Dat gaat niet gebeuren ! Hier MOD zijn ( in begin periode ( drukkere periode )) is / was geheel anders dan daar ! Daar mag je als MOD het sloofje zijn van de Admin's ! Ik heb nog nooit een financieel plaatje gezien mbt donateurs inkomsten en reclame opbrengsten. Je weet de reden van dat ik daaar ben blijven hangen toendertijd dat we niet eens ons forum bij naam mochten noemen. Dit is gelukkig verbeterd nadat Pasqual min of meer het forum heeft overgenomen. En als ik al MOD daar zou worden, dan moet er eerst wat aan de regels gedaan worden voor ik het ook maar zou doen. Dan wil ik meer rechten hebben dan dat de mods nu hebben..... Maar goed het gaat toch niet gebeuren !!3 punten
-
Nee, die conclusie is net iets te kort door de bocht @Fabia123. Door de stekkerverbinding met corrosie, was het onmogelijk om de melding weer te laten verdwijnen. Als er ooit een melding komt over het oliepeil, moet de auto registreren dat de motorkap open is geweest, voor de melding ooit gereset kan worden, als de auto dus niet meer detecteert of de motorkap open gaat, blijft die melding, zelfs als je de accu loskoppelt. Het is een typisch voorbeeld van iets wat ooit slim lijkt te zijn bedacht, maar in de praktijk soms heel irritant uitpakt als er ergens iets aan het systeem mankeert. Dat lage oliepeil zal er dus wel even geweest zijn, alleen verwacht je niet dat na bijvullen die melding onverminderd blijft verschijnen zowel bij het begin als het eind van elke rit met bijbehorende 'ping', en dat was dus wel de corrosie-storing.2 punten
-
Ohhh ?? Wanneer gaat het er eindelijk af ? Want hoor je al enkele keren zeggen dat het NU aankomend weekend gaat gebeuren..... Lijkt me een klusje van een max 4 uurtjes......😊2 punten
-
Afgelopen vrijdag was het zover. Ik heb walnutblasting laten uitvoeren op mijn Skoda Superb 1.8 TSI uit 2010. In 2015 is er bij een kilometerstand van 147k een fabrieksnieuw motor ingekomen en bij kilometerstand 311k is de walnutblasting uitgevoerd. Dat was heel hard nodig gezien de foto's. Ik had al zeker 80k last van een motorstoringlampje en een foutmelding dat het inlaatspruitstuk niet goed was. De laatste 3k kreeg ik wat meer problemen zoals stotterend optrekkende motor, minder vermogen. Er moest wat gebeuren, dus gelijk de koe bij de horens gepakt. Nieuwe bougies, injectoren en inlaatspruitstuk. Deze konden mooi gelijktijdig met de walnutblasting gedaan worden, want het inlaatspruitstuk moet verwijderd worden. Na de behandeling en nieuwe onderdelen herkende ik de auto niet meer. Ongelooflijk fijne auto is het geworden. Super stille en rustige motor die als het moet mega veel trekkracht heeft. Ik hoop dat ik nog een paar jaar kan genieten van deze cruiser.2 punten
-
Ik heb antwoord van de garage: "die plaatjes komen in de gaten waar je in de foto's tegenaan kijkt. aan de zijkanten zie je uitsparingen en daar vallen deze plaatjes mooi in. deze plaatjes zijn bedoeld om een splitsing te krijgen in je inlaatlucht zodat wanneer de wervelklep aangestuurd wordt de lucht via een ander route gaat. hierdoor wordt 1 zijde van het plaatje afgesloten en zal er een andere werveling / mengsel plaatsvinden. bij open toestand worden beide zijden van het plaatje geopend en kan de lucht vrijwel zonder weerstand naar binnen vloeien."2 punten
-
2 punten
-
Afgelopen zaterdag op het werk was er een 'autodag' voor de bewoners van een huis waar ik werk georganiseerd. In beperkte omvang maar een aantal leuke auto's er bij: Lelijke Eend uit 1986, een Burton (kitkar op basis van Eend), Volvo Amazon met startproblemen, en een late kever. Jaguar S-type en Scimitar van mijn broer (S-type heeft ie al eens mee in Autoweek gestaan) en de Scimitar heb ik al eens eerder laten zien. En de ster van de dag: een Buick convertible uit 19512 punten
-
Zo eventjes een herintroductie 🤣. Ik woon intussen in Ede en ben wagenparkbeheerder bij een groot diervoederbedrijf. Maar ik rijd nog steeds met mijn Fabia Combi van 2010. Still going strong.2 punten
-
Merk en type Bouwjaar Aanschaf 1 Simca 1000 GLS 00 xxx 67 00 xxx 74 2 Mercedes 200 B 00 xxx 66 13-mrt-75 3 Volkswagen 1200 00 xxx 65 01-apr-76 4 Peugeot 404 00 xxx 66 00 xxx 76 5 Volkswagen 411 L 01-jul-69 06-mei-76 6 Fiat 850 27-aug-70 00 xxx 77 7 Volkswagen 1300 15-dec-67 29-apr-77 8 Simca 1000 Special 14-apr-72 08-jun-78 9 Opel Commodore 2.5 S 15-jun-70 10-apr-79 10 Mazda 626 2.0 Automaat 02-jan-80 25-jun-87 11 Volkswagen Derby 20-apr-79 05-feb-90 12 Opel Kadett 1.2 S 08-jan-83 16-mrt-92 13 Volvo 340 GL Automaat 11-apr-86 04-okt-96 14 Citroen BX E S6 18-mrt-88 01-jun-98 15 Toyota Carina 2.0 GLI Automaat 03-apr-91 20-sep-00 16 Toyota Corolla 1.6 5drs Automaat 01-jun-99 17-jun-06 17 Skoda Yeti 1.2 TSI Automaat 1 09-sep-10 17-sep-10 O, ik heb ze juist weggehaald.2 punten
-
Zoals de stewards van de meeting (waaronder oud-coureur Johnny Herbert) aangaven bij de straf voor Perez, is het een fout van het team dat Hulkenberg al ongeveer naast Perez reed voor hij gewaarschuwd werd om ruimte te maken voor Hulkenberg. Het idee is dat Ferrari mogelijk de race pace voor elkaar heeft deze race, dus misschien blijven ze in de buurt. Wat Lulu betreft niet alleen 2e rijder bij het Sterrenteam, maar ook de langzaamste Britse coureur. Ik zie nu al gebeuren dat het komend seizoen drama wordt bij Ferrari: hun beste rijder op basis van een racejaar (Sainz) vertrekt, en ze blijven achter met hun 2e coureur en een bejaarde op zoek naar een snelle scootmobiel. Voor de race van morgen is het vooral van belang wanneer er gele vlaggen, safetycars en dergelijke komen ten opzichte van bandenstops, en of een ten koste van extra bandenslijtage opgebouwde voorsprong niet door een SC om zeep wordt geholpen. Albon heeft als 12e gekwalificeerd, als er voorin wat gebeurt, kan ie een puntje pakken voor het team. Ricciardo laat het ook in zijn thuiswedstrijd helemaal afweten, als ze een telescoop op de cockpitrand monteren kan ie misschien net zijn teammaatje in het zicht houden.2 punten
-
Wanneer er een andere auto komt is altijd de vraag: Wat is de gewenste brandstof voor de volgende auto. Zo heb ik 3 diesels en en 4 benzine auto's gehad. Maar ja er zijn ook andere brandstoffen mogelijk. Waterstof,lpg,aardgas, elektrisch. Wat is de brandstof van de toekomst? En wat moet er gebeuren om dat mogelijk te maken?2 punten
-
Sainz had bijna Pole en dan had ik het wel willen zien morgen. Als Max 2e of 3e staat in de rij is het leuker want de racepace is van Max altijd top. Nu zal het wel snel bekeken zijn morgen ochtend en gaat Max een gat slaan zoals de laatste races. Perez beetje gestraft dus van 3 naar 6 gezet maar die Perez rijdt best redelijk goed en die zou zomaar 2e kunnen finishen na Max dus. Ik ga toch maar wel kijken denk ik… Enne….what about Lulu?? Vanaf 11 mag ie starten. Niet te geloven. Hij is serieus de nr 2 van Mercedes.2 punten
-
Wat wil je nu dat ik ga zeggen Marco ??? Enne bij P zit je aan verkeerde adres hoor, moet je bij pasqual zijn... En wat dat part time frank, ben nu wat van me 600 uur aan het opmaken en binnenkort eens praten met PZ ! Wij hebben een 80 /90/100% regeling in de CAO Kun je vanaf 60 gebruik van maken en houd in dat je 80% van je vakantie dagen houd, 90% van je salaris en 100% pensioenopbouw houd en dan ga je dus nog 4 dagen werken. En PZ mag een berekening maken en aan de hand van dat besluit ik of ik daar gebruik van ga maken... Want nog 5 /12 jaar full time door dat zie ik niet geheel meer zitten.....2 punten
-
Ze hadden Jos verteld dat na die laatste etappe (Fonds de Leffe) het bier klaar stond bij de finish.2 punten
-
Door het lezen van jouw topic vanaf het begin, weer wat dingetjes opgestoken. Belangrijkste voor mij was wel van de Lidl krik, die ook bij ons achterin ligt. Nooit verwacht dat die niet zou passen bij een leeggelopen band. In eerste instantie ga ik er van uit dat dit zich ook bij een F1 kan voordoen, dus: terstond de OEM krik weer in het bakkie achterin gelegd.1 punt
-
Toen in mijn Fabia 1 kocht in 2002 was cc in dit segment nog iets bijzonders. Vaak nog niet leverbaar of alleen in de meest luxe/sportiefste versie. Veel mensen vroegen hoe zoiets nu werkte. Bij de Skoda Fabia hadden bijna alle uitvoeringen toen al CC. In de jaren daarna zijn steeds meer auto's voorzien van CC.1 punt
-
Steeds meer mensen kiezen bij hun nieuwe auto voor gelaagd glas in de voorste zijruiten. De belangrijkste reden hiervoor is dat het de auto stiller maakt voor de inzittenden. Dit komt doordat de ruit is opgebouwd uit een aantal lagen. Dit gelaagde of akoestische glas heeft echter ook nadelen: het is niet breekbaar met een veiligheidshamer. Waarom gelaagd glasGelaagd glas - soms ook wel akoestisch glas genoemd - werd voor het eerst gebruikt bij auto’s uit het luxesegment. Het is er tegenwoordig ook voor steeds meer Škoda-modellen: als optie, in een pakket of binnen een bepaald uitrustingsniveau. Klanten kiezen meestal voor gelaagd glas vanwege de geluidsisolatie. Rijgeluiden worden beter buiten het interieur gehouden en het is dus stiller in de auto. Vooral bij elektrische auto’s is dat fijn, omdat er geen motorgeluid is en je windgeruis beter hoort. Gelaagd glas heeft ook een hittewerende functie. Bovendien biedt gelaagd glas betere bescherming tegen inbraak. Je kunt gelaagde ruiten namelijk niet inslaan, dankzij een kunststof folie tussen de glaslagen. Op gebied van veiligheid biedt gelaagd glas het voordeel dat het bij een zijwaartse aanrijding de veiligheid vergroot, vooral in combinatie met airbags. Het vermindert de kans op snijwonden door glassplinters en verkleint het risico dat inzittenden bij een botsing uit het voertuig worden geslingerd. Veiligheidshamer werkt niet bij gelaagd glasElke nieuwe Škoda wordt standaard geleverd met twee veiligheidshamers. Deze worden aan de binnenkant van de voorportieren bevestigd, in of op het deurvak. Op verzoek van de klant kunnen de hamers ook op een andere plek in de auto worden gemonteerd. ‘Normaal’ (gehard) glas kan je met één slag van de veiligheidshamer breken. Bij gelaagd glas lukt dat niet, omdat de ruit uit meerdere lagen glas bestaat met daartussen een kunststof folie. GordelsnijderOverigens hebben die bijgeleverde veiligheidshamers nog andere handige en veilige functies. Zo zijn ze voorzien van een mesje waarmee je, in geval van nood, je vergrendelde veiligheidsgordels kunt doorsnijden. Daarnaast kun je de hamer gebruiken om anderen te helpen. Je kunt er namelijk niet-gelaagde autoruiten ook van buitenaf mee inslaan, om in geval van nood assistentie te verlenen aan andere weggebruikers. Heeft mijn auto wel of geen gelaagd glas? Het is dus goed om te weten van welk soort glas jouw auto is voorzien. Vooruit: de voorruit van een Škoda is altijd van gelaagd glas, dat je niet kunt breken met een veiligheidshamer. Dit vanwege de veiligheid bij een frontale aanrijding. Een ander voordeel: als de ruit wordt geraakt door een opspattend steentje, zal de ruit niet versplinteren, maar ontstaat er een sterretje of hoogstens een barst. Zijruiten: Je kunt op twee manieren checken of jouw Škoda gelaagde zijruiten heeft. Ten eerste door goed te kijken. Laat daarvoor de portierruit een stukje zakken. Als de ruit uit meerdere lagen bestaat die op elkaar lijken te zijn geplakt, dan gaat het om gelaagd, akoestisch glas. Je kunt het ook voelen: gelaagd glas heeft vaak een platte bovenkant, met een duidelijk voelbare scheiding tussen twee lagen. Als de bovenrand van de zijruit daarentegen een bolle vorm heeft zonder zichtbare of voelbare naad in het midden, dan is het glas niet gelaagd. Bij auto’s met gelaagde voorste zijruiten, zijn de achterste zijruiten soms wel en soms niet van gelaagd glas. Dus die moet je ook controleren. Achterruit. De achterruit is altijd van normaal gehard glas. De achterruit is dus altijd te breken met de aanwezige veiligheidshamer. Je kunt ook het keurmerk in het glas checken. Het keurmerk is meestal in de onderhoeken van de ruit te vinden. Als er een 'XI' (voor gelaagd) en onderaan een 'A' (voor akoestisch) in het keurmerk staat, is het glas in je Škoda akoestisch en dus gelaagd. Check daarom eens de zijruiten van je Škoda. Zo weet je zeker wat voor glas je hebt, en ben je goed voorbereid op onverwachte situaties. De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. Lees hier het volledige artikel1 punt
-
Schijn bedriegt @Fabia123 de Superb die ik had was binnenin in betere staat, maar het kan ermee door voor een 11 jaar oude auto :)1 punt
-
Leuk verhaal. Maar ben wel benieuwd hoeveel exemplaren van de Fabia 4 zijn verkocht.1 punt
-
Dankje @VAG-man! En inderdaad dit zijn foto's na het ongeluk, het is dat ik zoveel positieve reacties op de motorkap krijg anders was deze ook alweer wit voor een nog meer OEM+ look. Dat word denk ik iets voor na de winter. Dankjewel makker!1 punt
-
Ik had al wat plaatjes gezien. Hij ziet er gelukkig weer mooi uit. Dit zijn toch foto's na het ongeluk? Gelukkig ben je niet te ver gegaan met het personaliseren. Less is More! Geniet ervan Jefrey1 punt
-
Inmiddels een half jaartje verder. Heb nu ook lange ritten met de Bayon gemaakt. In tegenstelling tot wat ik eerder dacht zit er wel spiegelverwarming op, maar die is gekoppeld aan de achterruitverwarming. Handig is de dode hoek waarschuwing bijvoorbeeld bij de supermarkt als iemand met een karretje aankomt en je ne naast een busje staat en niets kan zien. De navigatie is uitgebreider en sneller dan de Amundsen. Wel is de structuur anders en dat is wennen. Instap is wat hoger, binnenruimte eveneens. Kan de hoedenplank tegen de achterbank wegklappen als er hoge voorwerpen in de kofferbak liggen. De Bayon kan ook zeilen om brandstof te besparen. Dat zeilen is wennen maar wel leuk. Het brandstofverbruik is wat lager dan de Fabia 3. Kan wat vlotter optrekken in de sport modus, kan handig zijn. Heb voor het eerst een achteruitrijcamera die ook tijdens het vooruit rijden aankan. De verkeersbord herkenning is eveneens nieuw voor mij. Handig geeft ook snelheden aan als er geen bord staat zoals bij de binnenkomst van een dorp in Frankrijk. Maar reageert ook op borden die bedoeld zijn voor een secundaire weg dus het is niet foutloos. Ben tevreden.1 punt
-
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/skodas-krijgen-minimalistische-interieurs-dankzij-ontwerper-van-nio/&ved=2ahUKEwiHkbLrxdaGAxUZ7wIHHYPsC0cQFnoECFEQAQ&usg=AOvVaw2CwaOsk55hMUhV09WWPilJ Skoda heeft een nieuwe ontwerper aangenomen. Bron autoblog. Ben benieuwd op dat minimalistische betekent dat Skoda's weer simpele en kaal uitgeruste auto's gaan worden.1 punt
-
Sergio Pérez is ook de komende twee jaar teamgenoot van Max Verstappen bij Red Bull Racing. De Mexicaan heeft zijn contract bij het Oostenrijkse Formule 1-team dinsdag verlengd tot en met eind 2026. "Ik ben erg blij dat ik mijn toekomst heb verbonden aan dit geweldige team", zegt Pérez op de website van Red Bull. "Het is een enorme uitdaging om voor Red Bull te racen." De 34-jarige Pérez rijdt sinds 2021 voor Red Bull. 'Checo' won tot nu toe vijf races voor het team, eindigde 29 keer op het podium en veroverde drie keer poleposition. Afgelopen seizoen eindigde Pérez als tweede achter Verstappen in het kampioenschap. De Nederlander veroverde zijn derde wereldtitel op rij. Sergio Pérez eindigde dit seizoen drie keer als tweede. Pérez wacht dit seizoen nog op eerste zege Ook Red Bull-teambaas Christian Horner is blij met de contractverlenging van Pérez. "'Checo' en Max vormen een succesvol en sterk team, dat vorig jaar tot ons eerste een-tweetje in het kampioenschap leidde. De laatste paar races waren zwaar, maar we hebben vertrouwen in 'Checo'."Pérez kent in 2024 een moeizaam seizoen. Na acht races, waarin hij drie keer tweede werd, staat hij vijfde in het kampioenschap. De Mexicaan, die dit seizoen nog op zijn eerste zege wacht, viel bij de laatste race in Monaco uit door een vroege crash.1 punt
-
1 punt
-
Vorige race, ik weet niet of het door de 'bollard' kwam die Max had verwijderd, of dat gewoon de afstelling van de auto niet goed was, maar feit blijft dat Max niet in staat was om het tempo van Norris bij te houden. Benieuwd hoe het morgen gaat met de race (nog niets live gezien dit weekend), ik heb wel begrepen dat Max niet zijn vaste monteur JP heeft dit weekend.1 punt
-
De kwalificatie voor de sprintrace is geweest: 1 Max Verstappen 1:27.641 - - 2 Charles Leclerc +0.108 - - 3 Sergio Perez +0.235 - - 4 Daniel Ricciardo +0.403 - - 5 Carlos Sainz +0.462 - - 6 Oscar Piastri +0.520 - - 7 Lance Stroll +0.734 - - 8 Fernando Alonso +0.778 - - 9 Lando Norris +0.831 - - 10 Nico Hulkenberg +0.835 - - 11 George Russell - - - - 12 Lewis Hamilton - - - - 13 Esteban Ocon - - - - 14 Kevin Magnussen - - - - 15 Yuki Tsunoda - - - - 16 Pierre Gasly - - - - 17 Guanyu Zhou - - - - 18 Valtteri Bottas - - - - 19 Logan Sargeant - - - - 20 Alexander Albon - - - - Hierboven de voorlopige resultaten (ik verwacht nog wel een gridstraf) en Max die na afloop van zijn enige snelle ronde in SQ3 stomverbaasd was dat hij op pole staat morgen. Zijn ronde had namelijk nog wel een paar foutjes in de 2e sector. De Fia had nog niet de officiele (voorlopige klassering) klaar, dus maar even de live timing gepakt. Morgenavond om 18 uur de sprintrace, om 22 uur de kwalificatie voor de hoofdrace en zondag om 22 uur de hoofdrace. Dus deze keer niet dat de kwalificatie voor de race een uur later begint dan de race.1 punt
-
Zoals ondertussen bijna standaard weer een rode vlag in de eerste en enige vrije training in Miami. Veel teams met updates op de auto, een stratencircuit met snel veranderde grip, doordat er tijdens de training rubber op de baan wordt gelegd, kortom snel veranderende omstandigheden, en voor de teams veel uit te zoeken in (te) korte tijd. Ferrari heeft de auto's met historisch blauw opgeleukt, maar dat kon Leclerc er niet van weerhouden om na 8 minuten om te draaien (en zo een rode vlag te veroorzaken omdat hij de auto niet meer met de neus in de juiste richting op de baan kreeg). Max leek met long runs te beginnen op de gele band, maar klaagde wel over de balans van zijn auto en schoot ook even door in een bocht zoals meer coureurs. Leclerc stond laatste omdat hij na 8 minuten zijn auto op de baan achter moest laten, maar op een gegeven moment was dat de enige die geen snellere tijd had neergezet dan Max, terwijl Perez aan kop stond en zo'n 2 seconden sneller was dan Max. Na wat aanpassingen lukte het Max toch om de snelste tijd neer te zetten, maar ook Sainz was snel, dus dit kan nog een interessante shoot out voor de sprint racee worden straks. Alonso was ook aan het vechten met de balans van de auto, en verder werd duidelijk dat Norris wel het complete nieuwe update pakket van McLaren heeft, waar Piastri maar een deel van de update heeft gekregen (volgend raceweekend krijgt Piastri de rest ook).1 punt
-
De Red Bull-topman heeft goede hoop voor de rest van het weekend.© LAT Images Max Verstappen moest in de sprintkwalificatie tekenen voor de vierde plaats. Een terecht resultaat volgens de drievoudig wereldkampioen, omdat hij de banden onder zijn RB20 niet aan het werk kreeg. Red Bull-topman Helmut Marko vertelt dat er een fout is ontdekt. De kwalificatie voor de sprintrace voorafgaand aan de Grand Prix van China, was tot nu toe de meest zenuwslopende sessie van het Formule 1-seizoen. Waar het in Q2 wat begon te miezeren, kwam het in Q3 met bakken uit de lucht. De coureurs hadden moeite met het op de baan houden van hun auto, wat resulteerde in een verrassend eindresultaat. Zo start Lando Norris zaterdagochtend vanaf pole position, gevolgd door Lewis Hamilton en Charles Leclerc. Valtteri Bottas en Zhou Guanyu wisten het tot Q3 te schoppen, waardoor er voor het eerst twee auto's van Stake F1 in de top tien staan. Max Verstappen moest tekenen voor de vierde plaats. Bandentemperatuur De Nederlander vertelde na afloop dat hij voelde alsof hij op ijs reed, omdat hij geen temperatuur in zijn banden kreeg. De vierde startplaats was daarom een verdiend resultaat volgens de Red Bull Racing-coureur. Red Bull-topman Helmut Marko vertelt na afloop tegenover Servus TV iets meer over waarom het vandaag niet lukte voor de 26-jarige Verstappen: "Pérez wist de banden wel op temperatuur te krijgen. Zonder zijn foutje had hij vooraan kunnen staan", klinkt het. "Waarom het bij Max niet lukte, weten we niet. " Fout auto Verstappen De Oostenrijker vervolgt: "In de droge sessies stonden we vooraan. We hebben een fout gevonden bij de auto van Max. We hebben ook wat kleine veranderingen doorgevoerd, en dat had een positief effect. We zijn daarom positief dat we het in de kwalificatie [voor de Grand Prix] goed kunnen doen onder droge omstandigheden. Maar ook als het nat is, zodra we hebben ontdekt waarom we de banden niet aan de praat konden krijgen."1 punt
-
1 punt
-
Kleinere elektrische modellen komen eraan hoor: Fiat Panda, Renault 5 en Dacia is er al met een kleine auto. Maar ik denk dat electrisch gewoon tijdelijk is totdat waterstof verbeterd is. Voorlopig blijven wij gewoon nog op fossiel rijden de komende jaren.1 punt
-
Autobouwers kijken alleen naar hun eigen winstmarge.1 punt
-
Misschien leuk om een miniatuur net als bij een Rols Royes bovenop de motorkap te zetten.1 punt
-
In de 80-er jaren draaide Studio 54 best wel muziek die 10 jaar oud was hoor. Beste muziek is het zeker! Draai het ook nu op de pick-up. 😎1 punt
-
Draaien ze daar zulke oude muziek? Volgens mij is die muziek ergens uit 1977-1978 in die buurt, maar klinkt inderdaad lekker.1 punt
-
Ja, ik was om dankzij de AGR-stoelen die ik in de Peugeot 308 ervaarde. Echt top!1 punt
-
1 punt
-
Mijn lijstje is wat korter Frank, maar ik heb dan ook maar één werkgever 😉 In volgorde: 2000: PV-XH-14 Peugeot 106 XSi (privé); 2004: 94-GN-ZB Peugeot 206 XS (privé); 2008: 82-GTV-5 Skoda Octavia 1.8TSI Elegance Business Line (zakelijk); 2011: 40-TFD-1 Skoda Octavia 1.8TSI DSG Elegance Business Line (zakelijk); 2014: GL-ND-09 Alfa Spider 2.0 '93 (privé); 2015: HL-031-P Seat Leon 1.4TSI DSG Comfortline Business (zakelijk); 2019: XV-393-H Volkswagen Golf 1.0TSI DSG Comfortline Business (zakelijk); 2022: H-768-KJ Opel Omega V6 "Police Edition" (privé); morgen: Z-943-DV Ford Focus ST-Line X Powershift (zakelijk).1 punt
-
1 punt
-
Ohhh dus nerveus ben je niet, anders was het 3 nachtjes slecht tot niet slapen geweest.........1 punt
-
Komende week genoeg extra dingen op de agenda, dus besloten om mijn slaap te pakken, en vanmorgen samenvattingen bekeken. Max had vanaf de start al een remklauw die bleef hangen, en vanaf ronde 4 was het echt afgelopen voor hem met een remschijf die zelfs geëxplodeerd was. Volgens Horner had Perez tijdens de race aerodynamische schade opgelopen en was de auto daarom minder snel, maar volgens Horner zou Sergio mogelijk zelf niet weten dat de auto schade had. 🙃 Max is gewoon volwassen met deze tegenslag omgegaan, en lijkt zich er naar de buitenwereld toe niet druk om te maken. Ferrari heeft het echt goed gedaan, zeker Sainz die beslist nog last gehad moet hebben van zijn operatie. De straf voor Alonso is dubieus: Alonso heeft bij de stewards aangegeven dat hij wat langzamer de bocht aan wilde snijden om een betere bocht exit te hebben en zo Russell voor te blijven. Uit de data blijkt ook dat ie niet hard geremd heeft of iets dergelijks, maar wel duidelijk vroeger voor de bocht snelheid had geminderd (zoals ie verklaard heeft). Russell had duidelijk last van verlies aan downforce en had daar onvoldoende rekening mee gehouden, met als gevolg zijn crash. De straf voor Alonso wordt nog wat dubieuzer als je weet dat Johnny Herbert (Brit) deze race steward was, dat door de straf Russell (ook Brit) door deze straf voor Alonso blijft in het kampioenschap, en dat Mercedes door de straf net voor Aston Martin blijft in het kampioenschap.1 punt
-
Ver in de toekomst, ergens over 30 jaar zal het heel anders zijn dan nu. Waterstof lijkt mij het mooist. Ik denk dat electrisch rijden niet echt gaat aanslaan en ik zie het als tijdelijk om electrisch te rijden. Electrisch rijden vind ik erg leuk om te doen hoor alleen die beperkingen mbt actieradius vind ik dramatisch, de aanschafwaardes zijn nog steeds te hoog, uitzonderingen daargelaten. En de "footprint" van electrische auto's is heel zwaar drukkend op het milieu met alle accus. Dus electrisch is tijdelijk. Zelf hebben we nog genoeg fossiele brandstoffen om de komende 30 jaar te blijven rijden. En dat is nodig ook want wij Hollanders hebben en blijven altijd bijna het oudste wagenpark van Europa te houden. Alleen in zuid europese landen zijn de auto's nog ouder vanwege voor de hand liggende redenen. En ergens over 30 jaar zal waterstof dermate goed uitontwikkeld zijn om verder te rijden/vliegen etc.1 punt
-
Van 't weekend kreeg ik iets voorgeschoteld wat ik nog nooit gegeten had: Koreaanse bibimbap. Komt absoluut vaker op tafel 😉 Eigenlijk heel simpel: rijst, wat groenten (paprika, julienne wortel, komkommer), een limoentje, gehakt, champignons, sambal, en dat geheel afgetopt met een gebakken eitje. Echt heerlijk!1 punt
-
Tsja als mod heb ik daar streng op gemod ! En weet je de aanhouder wint dus als je elk bericht aanpast of verwijderd dan stoppen ze vanzelf wel.... En wel had in half jaar rond en 2 jaar rust gehad hier, maar ja die WM heeft weer eens een opleving...😄1 punt
-
@Cordobabedankt voor deze uitleg. Iedere keer als ik een andere auto had merkte je toch dat de verlichting weer beter was dan de vorige. Mijn eerste auto had ook gloeilampen maar de verstralers in de grill waren wel Halogeen. Daarna 6 auto's met H4 lampen die steeds weer een beetje beter waren, en nu ledlampen, die duidelijker en een meer egale lichtbundel hebben.1 punt
-
Wat verschrikkelijk slecht geschreven, met allerlei essentiele stappen die ontbreken, en tijdlijnen die anders lijken te zijn dan deze in de praktijk waren. Halverwege de vorige eeuw was in de praktijk het enige elektrische licht met echte bolletjes met gloeidraad, en er waren eigenlijk maar twee varianten, de gele jodiumlampen zoals die voor in Frankrijk geregistreerde voertuigen verplicht was, die weinig licht gaf, maar ook niet snel tegenliggers verblindde. De tegenhanger daarvan was wat in die tijd de 'witte' gloeilamp was, deze gaf meer licht, maar verblindde ook meer bij groot licht of slechte afstelling. Hierboven zo'n voorbeeld zoals dat in mijn eerste Golf zat, gewoon dubbele gloeidraad, waar de 2e gloeidraad voor het grootlicht is. Tot in de jaren 60 vond je zowel 6 Volt als 12 Volt systemen in auto's, en dus ook verschillen in de bedrijfsspanning voor de gebruikte lampen, en daarnaast allerlei variaties in fittingen (allerlei bajonetfittingen, schroefdraad fitting enz). De tijd van de letterlijke richtingaanwijzers, heb ik nog een beetje meegemaakt, maar veel auto's die daar mee uitgerust waren (altijd in de B-stijl) waren toen bijna allemaal aangepast met een lampje op de uitgeklapte richtingaanwijzer (die vastgezet was, en niet meer in kon klappen). In 1962 is officieel de H1 halogeenlamp gekomen, in de praktijk zijn tweede helft zeventiger jaren de dure auto's als eerste met halogeenverlichting gekomen (feller licht, langere levensduur, en minder teruggang in lichtopbrengst tijdens de levensduur). Mijn eerste Golfje (bouwjaar 1979) had nog gewone gloeilampen, de tweede was wat luxer uitgevoerd en iets jonger (bouwjaar 1981) had H4 koplampen met één gloeidraad voor dimlicht en één voor grootlicht. De ronde koplampen tot halverwege jaren 70, waren ook populair omdat ze niet merkgebonden waren, en één fabrikant van koplampen vaak voor meerdere merken/modellen koplampen maakte, die vaak gelijk waren of kleine verschillen in de chroomrand (ook gunstig voor allerlei kleine autofabrikanten). In de jaren 70 begonnen ontwerpers steeds meer naar afwijkend gevormde vierhoekige koplampen te gaan, om zo wat herkenbaars te creëren, denk bijvoorbeeld aan de eigenaardig gevormde koplampen van de Peugeot 504: Ondertussen is de lichttechnologie verder gegaan en zijn we ondertussen via Xenon bij Led verlichting gekomen, neveneffect van die technische ontwikkeling is dat het benodigde frontaal oppervlak voor goede koplampen steeds kleiner is geworden. Daardoor hebben auto-ontwerpers meer vrijheid gekregen in hun ontwerp en zie je tegenwoordig de meest bijzonder gevormde lampunits op hedendaagse auto's.1 punt
-
Ja wat de looks betreft weten Peugeot en Citroën en vaak wat bijzonders van te maken.1 punt