Jump to content

Ons Skoda Nieuwsmeisje

Members
  • Posts

    458
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    16

Ons Skoda Nieuwsmeisje last won the day on November 26 2021

Ons Skoda Nieuwsmeisje had the most liked content!

Profiel Informatie

  • M/V
    Vrouw
  • Woonplaats
    Het wereld wijde web
  • Beroep
    Nieuwsmeisje

Contact Methodes

  • Website URL
    www.skodaforum.eu

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

Ons Skoda Nieuwsmeisje's Achievements

Newbie

Newbie (1/14)

71

Reputation

  1. Als je boven op het ŠKODA-nieuws zit, heb je de ENYAQ COUPÉ iV in camouflage al gezien en kun je de teaservideo van zijn silhouet ondertussen dromen. Begin deze maand blikten we bovendien vooruit met de eerste designschetsen en vandaag blikken we terug op spraakmakende coupés uit ŠKODA’s geschiedenis. ŠKODA POPULAR MONTE CARLOElegante auto’s schetsen zit de ontwerpers van ŠKODA in het bloed. De POPULAR MONTE CARLO uit 1936 is hier een adembenemend voorbeeld van. De koplampen zijn geheel geïntegreerd in de voorspatborden en voorzien van verchroomde roosters, in dezelfde vorm als de grille. Koning Peter II van Joegoslavië vond de druppelvormige coupé ongetwijfeld prachtig, want hij bestelde niet één, maar twee exemplaren. ŠKODA 1000 MBXLet op de B-stijlen van de ENYAQ COUPÉ iV, vanaf daar loopt het dak vloeiend af richting de achterzijde. Voor wie het niet weet: de B-stijl is de dragende verbinding tussen het voor- en achterportier. En nu komt de clou: de ŠKODA 1000 MBX heeft helemaal geen B-stijlen! Deze zeldzame coupé uit 1966 is afgeleid van de vooruitstrevende ŠKODA 1000 MB. ŠKODA 110 ROp een lijst van legendarische ŠKODA-coupés mag de elegante ŠKODA 110 R niet ontbreken. De sportcoupé wordt gebouwd van 1970 tot 1980 en gaat de hele wereld over. Dat er internationaal zoveel animo is, dankt de 110 R voor een deel aan de sportieve successen van de race-uitvoeringen. Het bekendste voorbeeld is de ŠKODA 130 RS, ook wel ‘de Porsche van het Oosten’ genoemd. Reken maar dat je de 110 R straks voorbij ziet komen in de onthullingsvideo van de ENYAQ COUPÉ iV. ŠKODA RAPIDNa de bovengenoemde 110 R verschijnen de ŠKODA GARDE in 1981 en de ŠKODA RAPID in 1984. De coupé met rechte lijnen en scherpe hoeken heeft zijn motor achterin liggen en was de droomauto van jongens en mannen in heel Tsjechië. Lange tijd leek het erop dat de RAPID de laatste ŠKODA-coupé ooit zou worden… ŠKODA TUDORHoewel ŠKODA geen nieuwe coupés op de markt brengt, blijven de ontwerpers wel met het idee spelen. Zo verschijnt in 2002 een spraakmakend studiemodel genaamd TUDOR. Een stoere tweedeurs coupé op basis van de eerste generatie SUPERB. Dit is de auto waar ŠKODA´s herkenbare C-vormige achterlichten vandaan komen. ŠKODA KODIAQ GTDe ŠKODA KODIAQ GT blaast de coupé-achtige daklijn eindelijk nieuw leven in. De exclusief voor China ontworpen coupé-SUV verschijnt in 2018 en is net zo capabel als het stoere design doet vermoeden. Elke KODIAQ GT beschikt namelijk over een tweeliter benzinemotor, een zeventraps DSG-transmissie en vierwielaandrijving. In Europa zet de ENYAQ COUPÉ iV vanaf 31 januari 2022 de coupétraditie voort. Lees ook: ŠKODA ENYAQ COUPÉ iV: wereldpremière op 31 januari Lees hier het volledige artikel
  2. Aangescherpte looks en de nieuwste technologieNu te configureren: drie Business-uitvoeringen, twee TSI Greentech-motoren met 6-bak of DSGNieuwe ŠKODA KAROQ nu bestelbaar vanaf € 33.490* en per medio april in de showroomDe nieuwe versie van de succesvolle SUV van ŠKODA valt direct op met zijn zeshoekige grille, de kenmerkende dagrijverlichting en nieuwe bumpers. De opvallend vlakke koplampunits zijn standaard voorzien van LED-technologie en kunnen optioneel worden uitgerust met full-LED Matrix-verlichting. Ook de scherp gesneden achterlichten met het kenmerkende C-design maken gebruik van LED-technologie. De grote achterspoiler geeft de KAROQ een dynamische look en draagt bij aan een optimale stroomlijn. Het interieur: ruim, flexibel en veganDe nieuwe KAROQ onderscheidt zich vanbinnen met nieuwe, veganistische materialen en de nieuwe LED-sfeerverlichting biedt keuze uit tien kleuren. De passagiersstoel is nu ook leverbaar met elektrische verstelling inclusief een geheugenfunctie. Met het VarioFlex-systeem is de achterbank verschuifbaar en in drie delen neerklapbaar (40/20/40). De maximale inhoud van de bagageruimte meet 588 liter of 1.605 liter met een neergeklapte achterbank. Wanneer de achterste zitplaatsen worden verwijderd, is zelfs 1.810 liter beschikbaar. Connected en digitaalDe infotainmentsystemen van de nieuwste generatie zijn standaard uitgerust met DAB+ digitale radio en, dankzij de ingebouwde eSIM is de KAROQ altijd online. Laura, de digitale stemassistent, begrijpt commando’s in maar liefst 15 talen. Software- en navigatie-updates kunnen ‘over the air’ worden uitgevoerd. Speciale infotainment-apps kunnen nieuwsitems en de weersverwachting weergeven en ze maken het mogelijk om de persoonlijke Google-kalender aan de auto te koppelen. Over koppelen gesproken: smartphones zijn draadloos te verbinden met Apple CarPlay en Android Auto, en met de optionele Phonebox zijn smartphones draadloos op te laden. Rijke Business-uitvoeringen vol comfort en assistentiesystemenŠKODA levert de nieuwe KAROQ in eerste instantie in drie zeer rijk uitgeruste Business-uitvoeringen. De Business Edition is standaard onder meer voorzien van het infotainment- en navigatiesysteem Amundsen met 8” touchscreen en lifetime Mapcare, KESSY FULL (Keyless Entry, Start & Stop) en Virtual Pedal, de elektrisch te openen en sluiten achterklep met voetsensor. Ook standaard zijn de Climatronic airconditioning met 2 zones, cruise control, parkeersensoren achter en het draadloze Smartlink met Ready to connect. Vanbuiten onderscheidt hij zich met de 16” Castor-velgen, extra getinte Sunset-ramen achter, LED-koplampen en LED-achterlichten met dynamische knipperlichten. Al in de basis staat de KAROQ bol van de assistentiesystemen, waaronder de Driver Activity Assistant, Hill Hold Control, City Emergency Braking en Front assist met voetgangersbescherming. De Business Edition Plus biedt bovenop de features van de Business Edition onder meer comfortstoelen met stoelverwarming, stuurwielverwarming, Adaptive Cruise Control, Driving Mode Select, parkeersensoren rondom, een achteruitrijcamera, koplampsproeiers en verwarmde ruitensproeiers. Het interieur is extra luxe afgewerkt en van buiten vallen direct de achterspoiler en 17” SCUTUS Aero SIlver-velgen. De Sportline Business onderscheidt zich van de andere twee uitvoeringen met zijn sportline bumpers, wielkasten en achterspoiler in carrosseriekleur, 18" PROCYON Aero Black velgen en de Full LED Matrix koplampen met Adaptive Frontlight System en automatische Range Control. De buitenspiegelkappen, grille, raamomlijstingen en dakreling zijn uitgevoerd in hoogglans zwart. Het sportieve interieur is voorzien van sportstoelen, een zwarte dakhemel en LED-interieurverlichting. Ook deze sportieve uitvoering biedt features zoals het infotainment- en navigatiesysteem Amundsen met 8" touchscreen en lifetime Mapcare, parkeersensoren en een achteruitrijcamera. Nu te bestellen vanaf € 33.490*De drie uitvoeringen van de nieuwe ŠKODA KAROQ zijn vanaf vandaag te bestellen. De Business Edition is er vanaf € 33.490* (1.0 TSI Greentech met zesbak). Deze uitvoering is er ook als 1.5 ACT Greentech met zesbak of DSG-7 automaat. De Business Edition Plus en de Sportline Business zijn uitsluitend leverbaar als 1.5 TSI ACT Greentech. De Business Edition Plus is er vanaf € 38.690* (inclusief DSG-7 automaat) en de Sportline Business is te bestellen vanaf € 38.990*. Alle drie uitvoeringen zijn op persoonlijke smaak te brengen met een keur aan individuele opties en optiepakketten. De eerste exemplaren van de nieuwe KAROQ staan naar verwachting vanaf medio april in de showroom. De nieuwe ŠKODA kan hier worden geconfigureerd en de volledige prijslijst is hier te vinden. Geïnteresseerden die op de hoogte willen blijven, kunnen zich inschrijven voor de nieuwsbrief. De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. *) Alle prijzen vermeld in dit nieuwsbericht zijn, tenzij anders vermeld, inclusief BTW en BPM, kosten rijklaarmaken, recyclingbijdrage en legeskosten. Zie voor verkoopinformatie skoda.nl. Lees hier het volledige artikel
  3. Weinig werkplekken bij ŠKODA zijn zo geheim als het Česana-designcentrum. Hier worden de kleimodellen gemaakt van nieuwe auto’s en van studiemodellen voor autobeurzen. Zodra een nieuw model (zoals de ŠKODA FABIA) klaar is, blijft het resultaat nog ongeveer twee jaar geheim. Details finetunen met kleimodel op ware grootteHoewel nieuwe auto’s voornamelijk op de (super)computer worden ontworpen, blijven fysieke modellen enorm belangrijk. ŠKODA gebruikt kleimodellen om alle details te verfijnen die in de digitale omgeving ontsnappen aan de aandacht van de ontwerpers. Bovendien keurt het topmanagement van ŠKODA het definitieve ontwerp van een nieuwe auto goed op basis van het kleimodel. De studio van het designcentrum is groot genoeg om te werken aan zeven modellen, dus zeven auto’s. Dit gebeurt eigenlijk altijd in schaal 1:1, want dan zien de ontwerpers alle details goed. Bij een auto op halve grootte kunnen die wegvallen. Klei, staal en schuimblokkenDe modelmakers beschikken over grote freesmachines. Vroeger werden auto’s volledig met de hand uit klei gevormd, maar tegenwoordig doet de freesmachine het basiswerk. Het beitelt een ‘ruw’ computermodel uit. Vervolgens snijden, schrapen en schaven de beeldhouwers langzaam maar zeker de puntjes op de ‘i’. Zou je het afgebeelde model van de nieuwe FABIA doorzagen, dan zie je een stalen frame met schuimblokken waarop een laag van klei is aangebracht. De klei wordt eerst in een speciale oven verhit tot 50 à 60 graden. Dan is het zeer kneedbaar en plakt het goed. Vervolgens hardt de klei uit op kamertemperatuur. Zouden we de auto helemaal van klei maken, dan wordt hij nóg zwaarder (het model weegt nu al duizenden kilo’s) en duurder. Zo’n massieve homp klei kan ook sneller barsten of breken. Het eindresultaat wordt gescand en omgezet naar een 3D-model. Deze ‘schets van klei’ dient als basis voor verdere ontwerpstappen. Zo ontstaan verschillende ontwerpen van het uiterlijk en één daarvan wordt gekozen als basis van het definitieve design. Interieur met verschillende materialenIn het Česana-designcentrum vind je ook het atelier voor auto-interieurs. Het bouwproces komt in grote lijnen overeen, behalve dat de modelbouwers veel samenwerken met de onderdelenstudio. Die studio maakt onderdelen die eruitzien alsof ze echt zijn. Zoals koplampen en velgen voor de buitenkant, maar nog veel meer spullen voor de binnenkant. Bij het interieur van een auto is het belangrijk hoe de verschillende materialen eruitzien. Een dashboard van klei alleen helpt daar niet bij. Daarom verwerken de beeldhouwers veel ‘echte’ onderdelen in hun model – gemaakt met de 3D-printer en met de hand in elkaar gezet en afgewerkt. Soms is het ook gewoon praktisch, want de hendels aan de stuurkolom kun je niet van klei maken. In de koelkast tot de faceliftWanneer het ontwerp eenmaal perfect is, wordt er een ‘hard model’ gemaakt. Niet van klei, maar van materialen die in de loop der tijd niet van vorm veranderen. Deze klus wordt meestal uitbesteed en bevat alle gegevens en ervaringen die zijn opgedaan bij het maken van het kleimodel. Het is het ultieme model: de koplampen werken, het chroom glimt en de wielen draaien. Dit model wordt aan de Volkswagen Group en productiepartners getoond als dé nieuwe auto. De kleimodellen verdwijnen in een geklimatiseerd magazijn en worden weer tevoorschijn gehaald als een auto aan een facelift toe is. Daarna hebben ze hun doel gediend. Lees ook: Waarom de ŠKODA FABIA de perfecte eerste auto is De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. Lees hier het volledige artikel
  4. De hele autobranche heeft last van het wereldwijde tekort aan computerchips. Dat tekort ontstond doordat moderne apparaten steeds meer chips bevatten, de vraag naar zulke apparaten toenam (laptops en tablets voor thuiswerken enz.) en de productie van computerchips daalde door weerrampen en lockdowns bij de grote chipfabrieken in Azië. Laten we kijken welke taken die ´kleine lastpakken’ uitvoeren en wat voor soorten chips er allemaal worden gebruikt. Dat doen we samen met Marek Jancák, hoofd autoproductie bij ŠKODA. Chips in alle soorten en matenWaarom zijn chips zo belangrijk voor auto’s? Jancák: “De chip is het belangrijkste onderdeel van een computer. Hij maakt deel uit van het elektrische circuit en verzorgt de communicatie binnen een computer. Computerchips verplaatsen of bewaren enen en nullen, en je vindt ze in alles van pc’s tot auto´s en van robotgrasmaaiers tot ledlampen.” “Computerchips bestaan in allerlei soorten en maten. Van een simpele transistor tot een heuse minicomputer met miljarden transistors en de kracht om video’s te renderen. De chips in auto´s variëren ook van simpele componenten met één transistor tot complexe microchips die een ingewikkeld systeem aansturen”, vertelt Jancák. Misschien heb je gehoord dat moderne auto´s wel honderden chips bevatten. “Technisch gezien klopt dat, want elke LED in een lamp is een chip die licht uitstraalt. Kijk naar de LED-koplampen, -achterlichten en -knipperlichten van een ŠKODA, dan loopt het al in de honderden.” Die lichtelementen worden op hun beurt aangestuurd door een geavanceerde computerchip; zo heeft elke auto er tientallen. “En daarvan zijn er nu te weinig.” Auto-onderdelen met computerchips“Zonder chips komen hedendaagse auto´s niet van hun plaats”, weet Jancák. De werking van de verbrandingsmotor wordt gedicteerd door de computerchips die de uitstoot in de gaten houden en bij auto´s met een elektromotor regelen ze het stroomverbruik. Chips zorgen er ook voor dat auto’s voldoen aan alle strenge veiligheidseisen. De airbags, de gordelspanners, het ABS, de stabiliteitsregeling en geavanceerde assistentiesystemen als de automatische noodoproep, werken niet zonder computerchips. “De meest complexe systemen zijn computergestuurd. We zijn er dan ook extreem op gebrand dat deze veiligheidssystemen feilloos werken. Het is hinderlijk als een chip in je telefoon of computer een storing heeft, maar bij een auto mag dat gewoon niet gebeuren”, benadrukt Jancák. Voor het gemak en comfort van de inzittenden, zijn chips ook essentieel. Er zit computertechnologie in de versterker van het audiosysteem, in het touchscreen waarmee je het infotainmentsysteem bedient en in de CO2-sensor van de klimaatregeling. Maar ook in de raambediening, de dodehoeksensor en de achteruitrijcamera. Wat doet ŠKODA eraan om het chiptekort op te lossen?In de onzekere tijden aan het begin van de pandemie, wilden automerken geen grote voorraden aanleggen. Vervolgens verschoven de chipfabrikanten hun aandacht naar consumentenelektronica. “Onze prioriteit is nu om extra chipproductie te bemachtigen, maar we willen ook de totale productiecapaciteit uitbreiden. Ergens anders dan in Azië, waar nu de grootste fabrikanten zitten.” Hoe lang gaat deze situatie nog duren?“We werken dus aan een oplossing, maar het uitbreiden van de productiecapaciteit kan twee tot drie jaar duren. Zoveel tijd kost het om een nieuwe chipfabriek te bouwen. De situatie blijft problematisch in 2022, dat weten we. Maar we weten niet hóé problematisch. We hebben goede hoop dat het beter gaat dan vorig jaar en doen er alles aan, zodat onze klanten er zo min mogelijk last van hebben.” Lees ook de informatiepagina over levertijden. De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. Lees hier het volledige artikel
  5. Sterke start voor elektrische ENYAQ iV met bijna 45.000 leveringen wereldwijd in 2021ENYAQ iV in 2021 de bestverkochte elektrische auto van NederlandMarktaandeel ŠKODA Nederland historisch hoog, top 5 positie in merkenranglijstDe resultaten van ŠKODA AUTO waren wereldwijd weliswaar, vanwege de zware marktomstandigheden, lager dan gepland, maar in een groot aantal landen wist het merk de verkopen en het marktaandeel flink te laten stijgen. Zo steeg het verkoopvolume in Noorwegen (+36.9%), Ierland (+21.8%) en Spanje (+17%). De grootste groeimarkt voor ŠKODA AUTO in 2021 was India. Mede vanwege de lancering van de nieuwe KUSHAQ stegen de verkopen daar in totaal met 108,9%. De top drie van de in 2021 meest verkochte modellen bestaat uit de OCTAVIA (200.800 exemplaren), de KAMIQ (120.700) en de KAROQ (119.200). ŠKODA in Nederland: flinke verkoopstijging en ENYAQ iV bestverkochte EVOok in Nederland liet ŠKODA sterke resultaten zien. De Nederlandse automarkt daalde in 2021 met 9,2% terwijl de verkopen van ŠKODA met maar liefst 22,4% stegen. Het marktaandeel van ŠKODA in Nederland was met 6,3% historisch hoog, waarmee het tot de 5 grootste automerken behoorde. De vorig jaar geïntroduceerde ENYAQ iV bestormde de markt en was niet alleen de bestverkochte elektrische auto van Nederland, maar haalde ook de top 5 van meest succesvolle auto’s overall. ŠKODA trekt eind deze maand het doek van de nieuwe ENYAQ COUPÉ iV, waarmee de line-up van de zeer gewilde elektrische SUV verder wordt uitgebreid. Thomas Schäfer, CEO van ŠKODA AUTO over het afgelopen jaar: “2021 was een van de meest uitdagende jaren in de geschiedenis van ŠKODA AUTO. De COVID-19-pandemie en het tekort aan halfgeleiders hebben onze wereldwijde groei aanzienlijk vertraagd. Dankzij de flexibiliteit en vindingrijkheid van het ŠKODA-team en partners, zijn we erin geslaagd om wereldwijd toch een goed resultaat te behalen. We verwachten dat het aanbod van halfgeleiders in de tweede helft van het jaar geleidelijk zal versoepelen en we kijken dan ook met veel vertrouwen vooruit.” De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. Lees hier het volledige artikel
  6. Stijlvol aflopende daklijn en scherpe spoilerrand voor achterklep Sportief gelijnde voorbumper, dorpels uitgevoerd in carrosseriekleurWereldpremière ENYAQ COUPÉ iV op 31 januari in PraagMet de ENYAQ COUPÉ iV breidt ŠKODA zijn eerste elektrische modelserie op basis van het modulaire elektrische MEB-platform van de Volkswagen Groep verder uit met een aantrekkelijke, nieuwe coupévariant van de ENYAQ iV. De dynamische vierdeurs coupé is voorzien van dorpels in koetswerkkleur en grote wielen. Daarnaast verleent het nieuwe daklijndesign de ENYAQ COUPÉ iV een nog eleganter voorkomen. Vanaf de B-stijl loopt het dak vloeiend af richting de achterzijde, om daar naadloos over te lopen in de achterklep. De lijn eindigt in een scherp getekende spoilerrand, waaronder de ŠKODA-merknaam in losse letters te zien is, geflankeerd door de voor het merk bekende, C-vormige lichtunits. Het front van de ENYAQ COUPÉ iV onderscheidt zich door een grote, opvallende ŠKODA-grille en smalle, scherp getrokken koplampen; een combinatie die de breedte van de auto extra aanzet. Op de schetsen is ook de nieuw ontworpen, sportief gelijnde voorbumper te zien. De ŠKODA ENYAQ COUPÉ iV laat zich voor het eerst aan het publiek zien tijdens de digitale wereldpremière in Praag, op 31 januari aanstaande. De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. Lees hier het volledige artikel
  7. ŠKODA ENYAQ iV en FABIA veiligste auto’s van 2021 in hun respectievelijke klassen Topscores voor de bescherming van inzittendenŠKODA behaalt maximale score van vijf sterren voor alle 14 geteste modellen sinds 2008De ENYAQ iV is tot nu toe de veiligste SUV die is onderworpen aan de crashtest, met een score van 86 procent van het totaal aantal haalbare punten. Daarnaast noteerde de nieuwe FABIA met 78 procent de beste score van alle compacte auto's die Euro NCAP in 2021 testte. ŠKODA is de enige fabrikant die vertegenwoordigd is met twee auto’s in de line-up van ‘Best-in-class Cars of 2021’. Alle 14 nieuwe modellen die ŠKODA sinds 2008 lanceerde, hebben in de Euro NCAP-tests de maximale beoordeling van vijf sterren gekregen. Nieuw puntenrecord De ŠKODA ENYAQ iV, de eerste ŠKODA die is gebaseerd op het modulaire MEB-platform voor elektrische auto's van de Volkswagen Groep, liet uitstekende resultaten zien in de uitgebreide crash- en veiligheidstests van het European New Car Assessment Programme. De elektrische SUV scoorde met name hoog vanwege de bescherming die hij aan zijn inzittenden biedt. Met 94 procent van de beschikbare punten voor de bescherming van volwassen inzittenden en 89 procent voor die van meerijdende kinderen vestigde de SUV van ŠKODA afgelopen jaar een nieuw record in de Euro NCAP-tests, die opnieuw strenger werden vergeleken met 2020. Vanaf dat moment is dit percentage slechts één keer overschreden, door een model uit de premium klasse. In de Euro NCAP-test profiteerde de nieuwe ŠKODA FABIA van een verder toegenomen veiligheid dankzij de overstap naar het modulaire MQB-A0-platform van de Volkswagen Groep. Dat maakt onder meer het gebruik van zeven state-of-the-art assistentiesystemen mogelijk. De vierde generatie van het succesvolle model scoorde 78 procent van de maximaal beschikbare punten en blonk net als de ENYAQ iV vooral uit op het gebied van inzittendenbescherming. De FABIA behaalde 85 procent van de beschikbare punten voor de bescherming van volwassen inzittenden en 81 procent voor de bescherming van kinderen. De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. Lees hier het volledige artikel
  8. Zuinig rijden is niet bepaald opwindend, maar dat verandert als je er een wedstrijdje van maakt. Hoe laag kun jij het gemiddelde verbruikscijfer van je ŠKODA krijgen? Met onze tips bespaar je eenvoudig op je brandstofkosten. Doe dit voordat je vertrektZuinig rijden begint nog voordat je de contactsleutel omdraait of de startknop indrukt. Controleer de bandenspanning om te voorkomen dat je met te zachte banden rijdt (de juiste spanning vind je in het tankklepje) en haal alle onnodige spullen uit de auto om gewicht te besparen. Daarmee verlaag je het verbruik. In de zomer help je de energieverslindende airconditioning een handje door de deuren open te zetten zodat de warme lucht kan ontsnappen. Haal de dakdragers van de auto als je ze toch niet gebruikt, want die vangen anders onnodig veel wind. Zuinig rijden doe je zoZodra je gaat rijden, bedien je de motor met zijden handschoenen (en sokken). Trek geleidelijk op, houd je snelheid constant (met Adaptive Cruise Control) en laat de auto uitrollen als je een rotonde of verkeerslicht nadert. Hoe minder de motor hoeft te doen, hoe zuiniger hij is. Andere manieren om de motor te ontzien en dus brandstof te besparen, zijn vroeg opschakelen, de motor afzetten als het licht op rood staat – als het start-/stopsysteem dit niet al voor jou doet – en langzamer rijden. Het maakt een enorm verschil of je 100 of 130 km/h rijdt, maar kleinere snelheidsverschillen zetten ook al zoden aan de dijk. Rijden op stroom is goedkoperMet de plug-in hybride-versies van de ŠKODA OCTAVIA en ŠKODA SUPERB, heb je het benzineverbruik grotendeels zelf in de hand. Plug de laadkabel in bij elke laadpaal die je tegenkomt en je rijdt veel kilometers op stroom. Dat is goed voor het milieu en je portemonnee, want rijden op stroom is veel goedkoper dan op benzine. Heb je de laadsmaak eenmaal te pakken, dan ben je klaar voor onze volledig elektrische SUV, de ENYAQ iV. Je kunt hem in 2022 voordelig kopen of private leasen met subsidie, zolang de subsidiepot van de overheid nog voldoende gevuld is. Zie hoeveel elke rit kost met Connect LITEMinder snoepen? Stoppen met roken? Vaak helpt het als je met je neus op de feiten wordt gedrukt. In dit geval het aantal keren dat je tankt en de kosten per rit. Bij ŠKODA-modellen die tot 12 jaar oud zijn, kun je dit aflezen op je telefoon. Eerst installeert de dealer een datastekker in je auto en vervolgens zie je deze (pijnlijke) getallen in de ŠKODA Connect LITE-app. Maak een spelletje van zuinig rijdenHet digitale logboek van de ŠKODA Connect LITE-app houdt alle ritten bij en geeft je inzicht in jouw rijstijl. De app maakt er zelfs een wedstrijdje van om zo zuinig mogelijk te rijden. Hij moedigt je aan met uitdagingen en beloont je met punten en trofeeën. Kun jij het winnen van andere ŠKODA-rijders? Zo worden zuinig rijden en brandstof besparen leuker dan je denkt. Lees ook: Zo haal je in de winter de meeste kilometers uit je ENYAQ iV De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.Disclaimer in cursief Lees hier het volledige artikel
  9. 1. De KAROQ ziet er stoer en modern uitDe vernieuwde KAROQ is bij de allereerste oogopslag een échte ŠKODA. Het moderne front lijkt op dat van de vernieuwde KODIAQ en de splinternieuwe FABIA. Kijk maar naar de brede, zeshoekige grille, de nieuwe voorbumper en de compacte lichtunits. Elke KAROQ krijgt LED-koplampen en LED-achterlichten. De nieuwe achterspoiler ziet er stoer uit en maakt de auto gestroomlijnder en dus zuiniger. Hetzelfde geldt voor de nieuwe aero-velgen: je kijkt er graag naar en ze besparen brandstof. De vrolijke metaallak heet trouwens Phoenix orange en is nieuw voor de KAROQ. Net als Graphite grey. 2. Optimaal zicht met full-LED Matrix-koplampenAls je de ŠKODA KAROQ bestelt met full-LED Matrix-koplampen, kan het niet vroeg genoeg donker worden. Deze geavanceerde koplampen zijn opgebouwd uit een groot aantal LED-lampjes, die allemaal een eigen lichtbundel naar voren schijnen. Door elke lichtbundel automatisch in of uit te schakelen, wordt de omgeving voor de neus van de KAROQ in een zee van licht gezet, zonder dat je tegenliggers of andere verkeersdeelnemers verblindt. 3. Milieuvriendelijke materialen en motorenVerrassend veel kopers van de volledig elektrische ENYAQ iV, kiezen voor het milieuvriendelijke EcoSuite-interieur. Voor de vernieuwde KAROQ is het Eco-pakket het duurzame alternatief. Daarbij worden in het interieur gerecyclede en teruggewonnen materialen toegepast. Zo is de stoelbekleding gemaakt van gerecyclede petflessen en wordt voor de ‘lederen’ accenten helemaal geen leer gebruikt. 4. Haarscherpe Virtual Cockpit met verschillende weergavenBlief jij de meters achter het stuur analoog of digitaal? Dus met echte wijzers of heldere pixels? We vragen het omdat de vernieuwde KAROQ in het begin leverbaar is met de vertrouwde analoge instrumenten, maar in de loop van 2022 een volledig digitaal instrumentarium van 8 inch het stokje overneemt. Dan is er optioneel ook nog de Virtual Cockpit van 10,25 inch. Dat scherm is breder, heeft vijf verschillende weergaven en is naar eigen wens in te stellen. Zo kies je zelf welke meter groot in beeld verschijnt. In auto´s met een navigatiesysteem kan dat ook de landkaart zijn. 5. Veiligheid van het hoogste niveauJe kunt de vernieuwde KAROQ bestellen met negen airbags en nog veel meer slimme rijassistenten. Sensoren houden het gebied voor de auto continu scherp in de gaten en maken automatisch een noodstop wanneer plotseling een voetganger of fietser oversteekt. Het is veilig en comfortabel om de KAROQ te voorzien van Travel Assist met Adaptive Cruise Control. De automatische snelheidsregelaar voorkomt dat je overdag ongemerkt te hard rijdt en anticipeert op je voorliggers. Lane Assist helpt je om binnen je rijstrook te blijven, ook als er bij wegwerkzaamheden tijdelijke lijnen op de weg zijn getrokken. 6. Er komt een sportieve KAROQ SPORTLINEHoe maak je de vernieuwde KAROQ nog sportiever? Met stoere voor- en achterbumpers, lichtmetalen velgen tot wel 19 inch groot en allerlei hoogglans zwarte accenten! Zoals de grille, de spiegels, de raamlijsten en de dakdragers. Sportieve bestuurders kunnen zich ook verheugen op een bijpassende interieur met sportstoelen, een driespaaks sportstuur en andere sportieve details. De nieuwe KAROQ komt in 2022 naar Nederland en in aanloop naar de introductie maakt ŠKODA meer informatie bekend. Ben je benieuwd naar de motoren, de uitvoeringen en de prijzen? Schrijf je nu in voor de speciale KAROQ-nieuwsbrief. Lees hier het volledige artikel
  10. Als het glad op de weg is, geeft het KNMI een waarschuwing op zijn website. Het Koninklijk Nederlands Meteorologisch Instituut weet ook hoe ijzel ontstaat. Namelijk aan het eind van een vorstperiode, wanneer op honderden meters hoogte zachte lucht binnenstroomt. Daaronder zit lager gelegen vrieslucht waarin de regen afkoelt tot onder het vriespunt en op de grond direct verandert in een ijslaagje. Als jij daar overheen rijdt, moet je dit doen: 1. Blijf kalm en ga langzamer rijdenDenk aan de vuistregel voor mist: halveer je snelheid en verdubbel de afstand tot je voorligger. Want op een beijzelde weg kan je remweg wel drie tot vier keer zo lang zijn. Reageer rustig, ga niet abrupt sturen en remmen. Rijd voorzichtig en houd minimaal drie seconden afstand tot je voorligger. Simpel gezegd: rijd alsof hoofdontwerper Oliver Stefani op de achterbank van je auto zit en de allerkleinste details van een nieuwe ŠKODA schetst. 2. Wees voorzichtig met sneeuwNiet alleen ijzel kan de weg veranderen in een ijsbaan, sneeuw kan er ook wat van. De sneeuw wordt vastgereden door andere weggebruikers, waarna de bovenlaag bevriest en spekglad wordt. Of het tegenovergestelde gebeurt: strooizout verandert de sneeuw in een natte brij, waar zelfs winterbanden een hele kluif aan hebben. Kortom, wees voorzichtig met sneeuw. 3. Rustig optrekken vanuit stilstandIn moderne ŠKODA’s helpt de tractieregeling bij het optrekken vanuit stilstand. Werkt dat niet, dan is je rechtervoet de tractieregeling. In auto’s met een handgeschakelde versnellingsbak kun je proberen op te trekken in de tweede versnelling. Om te voorkomen dat de motor afslaat, speel je voorzichtig met de koppeling en het gaspedaal. 4. Rijd rechts op de snelwegDe rechterstrook is de langzame baan. Als je daar rijdt, hoef je je niets aan te trekken van het snellere verkeer links van je. Bovendien is de vluchtstrook vlakbij. Raak je in de slip of moet je plotseling uitwijken, dan heb je een lege strook asfalt tot je beschikking. Een betonnen back-up. 5. Volg de strooiwagensStrooiwagens en sneeuwschuivers worden de hoofdwegen opgestuurd, dus grote kans dat die het best begaanbaar zijn. Zo kan het gebeuren dat het op de snelweg allemaal wel lijkt mee te vallen, totdat je een kleinere weg opdraait of een woonerf betreedt. Dus juich niet te vroeg. Het nadeel van sneeuwschuivers in de stad, is dat ze langs de straat geparkeerde auto’s ‘klemschuiven’ met een muur van ijs en sneeuw. Als jou dat een keer overkomt, leg je heel snel een schep in je kofferbak. 6. Raak je toch in de slip? Houd je hoofd koel!Onthoud deze stappen als je toch in de slip raakt: trap de koppeling in, kijk in de richting waar je naartoe wilt gaan en corrigeer met rustige stuurbewegingen. Als je móet remmen, doe het dan vol overgave. Blijf het rempedaal tot de bodem intrappen, terwijl het ABS er trillend voor zorgt dat de wielen niet blokkeren en de auto afremt. 7. Bereid je goed voorWat je nu al kunt doen, is controleren welke banden er onder je ŠKODA zitten (zomer-, winter- of vierseizoenenbanden) en wat de bandenspanning en de profieldiepte zijn. Als het zomerbanden betreft, kun je besluiten om sowieso thuis te blijven als het sneeuwt. Of om de ŠKODA-dealer om winterbanden te vragen. Winterbanden zijn gemaakt voor vrieskou, gladheid en sneeuw, en werken het best met een profieldiepte van 4 millimeter of meer. Als je weet dat het glad is wanneer je de weg opgaat, maak het jezelf dan zo makkelijk als mogelijk. Vertrek op een rustig moment, maak de auto helemaal sneeuw- en ijsvrij zodat je uit alle ramen kunt kijken en bouw extra reistijd in. Zet je bestemming in het navigatiesysteem om verkeersupdates te ontvangen en alternatieve routes op te vragen. Veilige reis! Lees ook: ŠKODA Wintercheck: helemaal gratis voor connected ŠKODA-rijders Lees hier het volledige artikel
  11. Om een goed voornemen vol te houden, heb je volgens experts meer aan een goed plan dan aan wilskracht en discipline. Bedenk goed wat je wilt bereiken en hoe je dat gaat doen. In de voorbeelden die we hieronder bespreken, lijkt het alsof je leven spontaan geweldig wordt met een nieuwe ŠKODA. Dat is natuurlijk ook zo, maar het blijft een hele opgave om je bestaande ritme en levensstijl te doorbreken. Dus maak dat plan en zet door. Zo maak je je minder drukAfvallen was lange tijd het populairste goede voornemen, maar tegenwoordig willen we ons massaal minder druk maken. De vele Simply Clever-oplossingen van ŠKODA kunnen daarbij helpen. Ze maken autorijden simpeler en nemen kleine ergernissen weg. Dat kan zoiets eenvoudigs zijn als een prullenbakje in het deurvak waardoor het interieur netjes blijft, of een klemmetje bij de voorruit voor het parkeerkaartje. Over het algemeen geldt: hoe nieuwer de ŠKODA, des te meer slimmigheidjes er aan boord zijn. Als je wakker ligt van de klimaatproblemen, is de volledig elektrische en duurzaam gebouwde (!) ENYAQ iV een grote stap in de goede richting. Bang dat je nieuwe auto morgen al te klein is? Met een ruime stationwagon of een grote SUV van ŠKODA is die kans bijna nul. Rijden je kinderen met hun kersverse rijbewijs wel veilig? De nieuwe FABIA scoorde 5 Euro NCAP-sterren, heeft tot 9 airbags en is de perfecte eerste auto. Zo ga je meer bewegenMensen die zeggen dat ze meer willen bewegen, doen dat op een toon alsof bewegen een straf is. Maar er zit vast iets bij wat je leuk vindt, zoals mountainbiken in het bos. Of fietsen op de mooiste plekken van Nederland. Afhankelijk van je ŠKODA, vervoer je de fietsen in de kofferbak, met een fietsendrager of op de dakdragers. Zaterdag is de dag van de week waarop ŠKODA-rijders sowieso veel bewegen. Ze gaan voetballen, zwemmen of optochten lopen met het fanfarekorps. Maar ze steken ook massaal de handen uit de mouwen. Op zaterdag wordt er geklust, getuinierd en naar de vuilstort gereden. Als je lekker bezig bent, beweeg je meer dan je denkt. Zo ga je slimmer met geld omSlim met geld omgaan, wil niet zeggen dat je morgen een nieuwe ŠKODA koopt. Met regulier onderhoud, de juiste banden, en regelmatig een Wintercheck of Zomercheck, staat ook je huidige ŠKODA garant voor veel probleemloze kilometers. Deze eerste OCTAVIA uit 1961 is het rijdende bewijs. Moet er toch een nieuwe ŠKODA komen, dan kun je het Private Lease-aanbod bekijken of eenvoudig het maandbedrag berekenen van een autofinanciering. De elektrische ENYAQ iV 60 komt trouwens in aanmerking voor EV-subsidie, zowel bij koop als private lease. Als je slim met geld omgaat, maak je daar gebruik van. Lees ook: Zo maak je je trouwe ŠKODA weer hypermodern Disclaimer in cursief Lees hier het volledige artikel
  12. De kerstkaart leek langzaam uit te sterven. Werden er in 2005 nog 200 miljoen kerstkaarten verstuurd, tien jaar later was dat aantal gehalveerd. Door corona is deze ongezellige ontwikkeling gelukkig omgedraaid. We hebben meer aandacht voor elkaar en zodoende maakt de kerstkaart een comeback. De boodschap die we op de kaart schrijven, is belangrijker geworden. Met een simpele tekst als “Fijne kerstdagen en gelukkig nieuwjaar”, maak je het jezelf te gemakkelijk. Een moderne kerstwens is iets in de trant van: “Creëer magische momenten met de allerliefste mensen”. Doe hier je voordeel mee. Digitale kerstkaart makenOp www.skodachristmas.com kun je in drie stappen je eigen wenskaart maken. Er zijn zes feestelijke animaties om uit te kiezen. In elk minifilmpje schittert een ŠKODA, maar de kerstvreugde staat centraal. Onze favoriet is de kofferbak waarin cadeautjes worden opgestapeld. Vervolgens vul je de naam van de afzender in (jezelf) en typ je een kerstboodschap in het invulvenster. Voordat je het mailadres van de ontvanger invult, kun je het resultaat bekijken en zo nodig aanpassen. ŠKODA plant een boom voor elke kerstkaartEen digitale kaart in de mail is misschien niet zo leuk als een kaart in de bus, maar animaties met auto’s laten zich niet op papier afdrukken. En op deze manier help je een goed doel. Voor elke digitale kerstwens die in een mailbox ploft, plant ŠKODA een boom in India. Deze actie is onderdeel van het Trees for India-project, waarbij nieuw aangeplante bomen helpen de grondstructuur en waterhuishouding van landbouwgrond te verbeteren. Help een handje en stuur zoveel kaarten als je wilt! Lees ook: Zo haal je in de winter de meeste kilometers uit je ENYAQ iV Lees hier het volledige artikel
  13. Andreas Mikkelsen pakt WRC2 en ERC rijderskampioenschap met ŠKODA FABIA Rally2 evoNationale titels voor FABIA Rally2 en FABIA Rally2 evo in Europa, Zuid-Amerika, Midden-Oosten en AustraliëMeer dan 1.500 rallyoverwinningen en 3.700 podiumplaatsen voor FABIA sinds 2015Andreas Mikkelsen pakte de rijderstitel in de WRC2-categorie van het FIA WRC en werd tevens FIA ERC-kampioen. De Noor nam aan beide kampioenschappen deel met een FABIA Rally2 evo van het door ŠKODA Motorsport gesteunde team Toksport WRT. Samen met verschillende teamgenoten hielp Mikkelsen Toksport WRT ook aan de ERC-titel bij de teams. Op nationaal niveau wonnen ŠKODA Motorsport klantenteams in Europa, Zuid-Amerika, het Midden-Oosten en Australië. Daarbij liet de rallyauto uit Mladá Boleslav zijn veelzijdigheid zien op zowel asfalt als op sneeuw, ijs en gravel. Ook waar het echt zwaar werd, bijvoorbeeld in Argentinië, was de FABIA succesvol. De ŠKODA FABIA in Rally2- en Rally2 evo-trim is veruit de meest succesvolle auto in zijn categorie. Met de vierwielaangedreven 1,6-liter turbo rallyauto hebben klantenteams van over de hele wereld sinds 2015 meer dan 1.500 rallyoverwinningen en meer dan 3.700 podiumplaatsen behaald. Sinds 2015 heeft ŠKODA Motorsport meer dan 440 exemplaren van de modellen verkocht. De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. Lees hier het volledige artikel
  14. Lang voordat er in het achterportier van de eerste generatie SUPERB een handigheidje werd geplaatst waarover we in dit artikel geen woord reppen, bedacht ŠKODA al slimme oplossingen voor alledaagse problemen. Een winters voorbeeld zijn de ski´s die in 1935 onder de voorwielen van de ŠKODA POPULAR werden bevestigd. Sneeuwkettingen om de aangedreven achterwielen en hup de bergen in. De ski´s waren gemaakt van gewaxt essenhout, zodat sneeuw niet bleef plakken. Ski´s onder je auto zijn handig als je in het Tsjechische Reuzengebergte woont of werkt, maar in het vlakke en milde Nederland heb je meer aan de volgende handigheidjes: Handigheidjes 1 en 2 zijn voor mensen met koude handenHet is moeilijk om precies te werken als je handschoenen draagt. Daarom is de dop met trechter zo´n slimme vondst. Je opent de motorkap, je vouwt de blauwe dop van de ruitensproeiertank open en hij springt automatisch in de vorm van een trechter. Het bijvullen van het ruitensproeierreservoir is nu een morsvrij klusje – ook als je dikke wanten draagt. Dit is trouwens het derde winterseizoen dat de handige dop zijn nut bewijst, want de ŠKODA SCALA uit 2019 had de primeur. Heb je weleens geprobeerd met koude vingers een USB-kabeltje in je telefoon te drukken? Dan werkt een Phone Box met draadloze oplader toch wel véél fijner. Je hoeft alleen je tintelende vingers zover te krijgen om je toestel in de bak te leggen en hij wordt opgeladen. Zien en gezien worden met drie Simply Clever-ideeënDe uitneembare LED-zaklamp in de kofferbak is de derde uitvinding die extra nuttig is in de winter. Je vindt hem in verschillende ŠKODA-modellen. Mocht je stil komen te staan in het donker, ben je ook maar wat blij met de veiligheidsvestjes waarover veel ŠKODA´s beschikken. Controleer of jouw auto ze heeft: kijk in de deurvakken en onder stoelen en vloermatten. Geen fluorescerende hesjes gevonden? Bestel vandaag nog een set van vijf veiligheidsvestjes. Als het glad is en andere automobilisten rare capriolen uithalen, kan een dashcam zijn nut bewijzen. Veel nieuwe ŠKODA´s kun je bestellen met een USB C-poort bij de binnenspiegel, met het doel zo'n bewijs verzamelende camera in te pluggen. In Nederland mag dat, de regels voor dashcams in het buitenland verschillen. 3x Simply Clever: wel de lusten, niet de lastenDe winter heeft ook voordelen. Doordat het buiten zo koud is, smaakt de warme chocolademelk zo lekker. En om te voorkomen dat je morst of je vingers brandt, heeft de nieuwe FABIA een uitneembare bekerhouder voor twee kopjes. Proost! Wandelen in de winter is ook prachtig, maar als je niet oppast, zit het hele interieur zó onder de modder of sneeuw. Een simpele oplossing is de dubbelzijdige kofferbakmat met textiel aan de ene kant en rubber aan de andere. Die rubberlaag is perfect bestand tegen vieze laarzen en natte jassen. Heb je zwaarder geschut nodig, investeer dan in een kofferbakschaal en een rubberen mattenset. Of je nu volledig elektrisch rijdt met de ENYAQ iV of semi-elektrisch met een plug-in hybride van ŠKODA, je laadsnoer wordt net zo smerig als je schoenen. Een simpele kabelreiniger biedt uitkomst. Lees ook: Check de kaart: in deze landen zijn winterbanden verplicht Lees hier het volledige artikel
  15. Met de OCTAVIA WRC uit 1999 had het team van ŠKODA Motorsport knappe successen geboekt en waardevolle ervaring opgedaan. Met deze kennis gingen ze een nieuwe rallyauto ontwikkelen. Begin 2002 kwamen de eerste geruchten naar buiten dat het fabrieksteam aan een nieuw model werkte: de ŠKODA FABIA WRC. Tijdens de Rally van Cyprus reageerde toenmalige ŠKODA-directeur Vratislav Kulhánek op de geruchten. De vraag was niet langer óf, maar wanneer de opvolger van de OCTAVIA WRC zijn debuut zou maken. In maart 2003 werd de FABIA WRC officieel onthuld en de maanden erna stonden in het teken van testen, testen en nog eens testen. Coureurs Didier Auriol en Toni Gardemeister, de toenmalige nummer 1 en 2 van het fabrieksteam, hielpen hierbij. Evenals testrijders Kenneth Eriksson en Matthias Kahle. FABIA RS als basis voor FABIA WRCDe FABIA WRC was gebaseerd op de eerste generatie FABIA RS, een sportieve hatchback met vijf deuren en een 130 pk sterke TDI-motor. Voor de homologatie van de rallyauto, moest ŠKODA eerst 2.500 exemplaren van de FABIA RS bouwen. Functionarissen van de FIA hielden vervolgens een drie dagen durende inspectie in Mladá Boleslav, waarna de FABIA WRC op 1 juli 2003 werd gehomologeerd. Nu kon ŠKODA´s nieuwe rallyauto aan de bak. De motor van de FABIA RS werd verruild voor een indrukwekkende, 300 pk en 600 Nm sterke benzinemotor met vier cilinders, een inhoud van twee liter en een turbocompressor. Alle krachten werden via een sequentiële zesversnellingsbak en drie actieve differentiëlen over alle vier de wielen verdeeld. Om krachtig te kunnen afremmen, kreeg de witgroenrode kanonskogel schijfremmen rondom. Fun fact: de FABIA RS moest voor de homologatie langer zijn dan vier meter. Daarom kreeg de sportieve hatchback een grotere voorbumper aangemeten. Colin McRae knokt voor het zilverDe ŠKODA FABIA WRC maakte zijn WRC-debuut tijdens de Rally van Duitsland in 2003. Kort daarna gevolgd door de loodzware Finland Rally. De FABIA WRC had een teleurstellende start, veroorzaakt door problemen met de auto en pech tijdens verschillende klassementsproeven. De eerste successen kwamen later in het seizoen. De bekendste coureurs waren Didier Auriol, Toni Gardemeister, Armin Schwarz en Colin McRae. De Schotse rallylegende knokte voor het zilver tijdens de Rally van Australië, maar werd buiten zijn schuld gediskwalificeerd. 24 stuks van de FABIA WRCIn november 2005 kondigde ŠKODA Motorsport aan te stoppen met het WRC. Het fabrieksteam werd vervangen voor twee privéteams die rallyauto´s en ondersteuning van ŠKODA kregen. Een jonge Jan Kopecký wist in 2006 als vijfde te eindigen tijdens de Rally van Catalonië en flikte dat een jaar later opnieuw in Duitsland. In totaal werden 24 exemplaren van de indrukwekkende FABIA WRC gebouwd. Lees ook: Grof geschut van ŠKODA: de OCTAVIA WRC uit 1999 Lees hier het volledige artikel
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe