Ga naar inhoud

Cordoba

Members
  • Aantal items

    2271
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

  • Dagen gewonnen

    201

Cordoba won de laatste dag op 24 februari

Cordoba had de meest gelikete inhoud!

2 Volgers

Over Cordoba

  • Verjaardag 21 september

Profiel Informatie

  • M/V
    Man
  • Woonplaats
    hart van de Randstad
  • Interesses
    bier en brouwerijgeschiedenis, techniek, Formule 1, fotografie

Auto

  • Merk
    Skoda
  • Type
    Fabia III combi
  • Uitvoering
    Joy
  • Motor
    CJZ 1.2 TSI 66 kW
  • Tuning
    nog niet
  • Transmissie
    Hand-5
  • Kleur
    Quartz grey metallic
  • Bouwjaar
    12-2016
  • Eigenaar sinds
    24-05-2018
  • Kilometerstand
    45000
  • Opties
    Trekhaak, spatlappen achter, achterbumperbescherming
  • Accessoires
    green stripes
  • 3rd Party Opties/Accessoires
    L
  • Radio- / Navigatiesysteem
    Swing
  • Spritmonitor gebruikersnaam
    FabiaCordoba
  • Spritmonitor ID
    0938473

Recente bezoekers van dit profiel

7543 profielweergaven
  1. Ze hadden Jos verteld dat na die laatste etappe (Fonds de Leffe) het bier klaar stond bij de finish.
  2. Behalve de ontwikkelingen in de lichtbron, zijn er ook ontwikkelingen geweest is de reflector, en later van de lenzen in een koplamp. De verlichting van de standaard koplamp van een Fabia 3 vind ik teleurstellend, pas met lichtbron met verhoogde intensiteit (met namen als night breaker enz.) die meer licht genereren, komt het op het niveau dat ik in mijn Fabia I had. Soms is het ook dat er bewust een stap terug gedaan wordt in de lichtbron, om in het eindresultaat een stap vooruit te kunnen doen. Zo heb ik na 3-4 auto's met H4 een auto met H1 (enkele gloeidraad) en die had beter licht doordat er aparte lampunits waren voor dimlicht en grootlicht en dus ook de bijbehorende reflectoren helemaal op 1 lichtbron gericht waren, en dus nergens een compromis in de lampunit.
  3. Wat verschrikkelijk slecht geschreven, met allerlei essentiele stappen die ontbreken, en tijdlijnen die anders lijken te zijn dan deze in de praktijk waren. Halverwege de vorige eeuw was in de praktijk het enige elektrische licht met echte bolletjes met gloeidraad, en er waren eigenlijk maar twee varianten, de gele jodiumlampen zoals die voor in Frankrijk geregistreerde voertuigen verplicht was, die weinig licht gaf, maar ook niet snel tegenliggers verblindde. De tegenhanger daarvan was wat in die tijd de 'witte' gloeilamp was, deze gaf meer licht, maar verblindde ook meer bij groot licht of slechte afstelling. Hierboven zo'n voorbeeld zoals dat in mijn eerste Golf zat, gewoon dubbele gloeidraad, waar de 2e gloeidraad voor het grootlicht is. Tot in de jaren 60 vond je zowel 6 Volt als 12 Volt systemen in auto's, en dus ook verschillen in de bedrijfsspanning voor de gebruikte lampen, en daarnaast allerlei variaties in fittingen (allerlei bajonetfittingen, schroefdraad fitting enz). De tijd van de letterlijke richtingaanwijzers, heb ik nog een beetje meegemaakt, maar veel auto's die daar mee uitgerust waren (altijd in de B-stijl) waren toen bijna allemaal aangepast met een lampje op de uitgeklapte richtingaanwijzer (die vastgezet was, en niet meer in kon klappen). In 1962 is officieel de H1 halogeenlamp gekomen, in de praktijk zijn tweede helft zeventiger jaren de dure auto's als eerste met halogeenverlichting gekomen (feller licht, langere levensduur, en minder teruggang in lichtopbrengst tijdens de levensduur). Mijn eerste Golfje (bouwjaar 1979) had nog gewone gloeilampen, de tweede was wat luxer uitgevoerd en iets jonger (bouwjaar 1981) had H4 koplampen met één gloeidraad voor dimlicht en één voor grootlicht. De ronde koplampen tot halverwege jaren 70, waren ook populair omdat ze niet merkgebonden waren, en één fabrikant van koplampen vaak voor meerdere merken/modellen koplampen maakte, die vaak gelijk waren of kleine verschillen in de chroomrand (ook gunstig voor allerlei kleine autofabrikanten). In de jaren 70 begonnen ontwerpers steeds meer naar afwijkend gevormde vierhoekige koplampen te gaan, om zo wat herkenbaars te creëren, denk bijvoorbeeld aan de eigenaardig gevormde koplampen van de Peugeot 504: Ondertussen is de lichttechnologie verder gegaan en zijn we ondertussen via Xenon bij Led verlichting gekomen, neveneffect van die technische ontwikkeling is dat het benodigde frontaal oppervlak voor goede koplampen steeds kleiner is geworden. Daardoor hebben auto-ontwerpers meer vrijheid gekregen in hun ontwerp en zie je tegenwoordig de meest bijzonder gevormde lampunits op hedendaagse auto's.
  4. Cordoba

    Je nieuwe aankoop

    @VAG-man Die terugkomst van vinyl is al 10-15 jaar aan de gang, dus ik denk niet dat het binnen 10 jaar is afgelopen. @EdK Grote probleem met digitale muziek, is dat in de beginperiode veel systemen met matige kwaliteit erg populair waren, omdat er dan voldoende capaciteit was op de toenmalige dragers met beperkte capaciteit. Ook de standaard CD heeft toch zijn beperkingen in geluidskwaliteit, ik kon destijds horen bij sommige nummers of ze van CD of van LP gespeeld werden. Ik denk wel dat de populariteit van fotorolletjes beperkt zal zijn: pas na ontwikkelen kun je het resultaat bekijken, het is duur (per foto) en je hebt er aardig wat chemie (milieu) voor nodig. Mijn idee (maar dat kan ik best fout hebben) is dat analoge fotografie nu populair is, omdat bij velen het idee leeft dat analoge fotografie niet gemanipuleerd kan worden zoals digitaal wel heel makkelijk kan.
  5. Ik ben normaal ook niet zo van de zwarte velgen, in combinatie met zwarte banden worden de wielkasten dan al gauw grote zwarte gaten. In dit geval is dat niet zo, en ik denk dat zwarte velgen hier juist fraaier zijn dan zilvergrijs in combinatie met de lakkleur cappucino.
  6. Cordoba

    Je nieuwe aankoop

    Dus de waxrol komt niet meer terug als muziekdrager?😒
  7. Cordoba

    Je nieuwe aankoop

    Klopt helemaal, ik ben van de vooruitgang, maar als nieuwe ontwikkelingen geen vooruitgang zijn, blijf ik bij het oude. 🤣 @VAG-man Ik ben benieuwd hoe je naar de ontwikkelingen van muziekdragers kijkt? In mijn jeugd had je vinylplaten, die concurrentie kregen van musicassettes en later CD's en DVD's. Ondertussen gaat de muziekwereld weer terug naar vinyl als muziekdrager, dus waar zit de vooruitgang nu?🤔
  8. Cordoba

    Je nieuwe aankoop

    Als je je telefoon wilt koppelen heb je dus een kabel nodig met aan beide kanten een USB-C? Zo moet je toch nog steeds aan nieuwe kabeltjes, aan de ene kant wordt er een formaat voorgeschreven, en vervolgens verandert de andere kant van de kabel, waar je niets meer aan je oude kabel hebt. (in dit geval USB-USB-c kabel)
  9. Is dan dat zonnebrilletje in die smiley van je voor de niet-meer-blinde-darm? Foutje van mij ik had de Q2 tijd van Bearman vergeleken met de Q2-tijd degene die plek 10 na Q3 had, maar dat was Stroll en niet Hamilton. Bearman zat dus echt op 0,036 seconden na in Q3. Bij Zhou is de versnellingsbak en de complete aandrijflijnvervangen, waardoor ie dus niet aan de kwalificatie kon deelnemen en ook weinig in de vrije trainingen heeft gereden. Ik zie een document van de FIA dat Zhou geen tijd heeft gereden die binnen 107% van de kwalificatietijd ligt (ik denk dat dit de tijd van Q1 is, omdat omstandigheden tussen Q1, Q2 en Q3 kunnen veranderen). Ik zie Zhou wel op de voorlopige startlijst voor morgen zijn, dus denk dat hij uit de pit moet starten omdat hij niet heeft gekwalificeerd.
  10. Bearman heeft vandaag gewoon beregoed gereden. Was tijdens de kwalificatie regelmatig gewaagd aan Hamilton, en leek maar 0,036 seconden te kort te komen om Hamilton uit Q3 te houden. Uiteindelijk was het verschil 0,064 seconden, ik denk dat Bearman zijn snelste tijd kwijt geraakt is doordat ie buiten de lijntjes heeft gekleurd (heb dat nog niet gecheckt). Zhou heeft geen tijd neer kunnen zetten, Hulkenberg is in Q2 uitgevallen met mechanische pech, en ik zou niet verbaasd zijn als Sargeant nog een gridstraf krijgt voor het in de weg rijden van Hulkenberg.
  11. Cordoba

    Je nieuwe aankoop

    Maar in mijn Fabia kan ik gewoon SD-kaarten afspelen (of mini SD in SD-converter). Muziek afspelen via de foon vind ik niet handig: als je het opslaat op je foon, kost het veel opslagruimte en wordt je telefoon traag. Spotify en dergelijke in de auto afspelen vind ik gewoon te omslachtig, en als je dat wil combineren met navigatie via de telefoon geeft dat nog wel eens problemen.
  12. Vanmiddag in de eerste vrije training was het opvallend dat Max op de harde band zelfs sneller was dan de veel anderen op zachte banden. Dat kan een paar dingen betekenen: of de rest had de afstelling van de auto nog niet voor elkaar, of Max heeft zaterdag tijdens de race weer een weergaloos tempo, en verdwijnt geleidelijk aan de horizon. Max was in de 2e vrije training 0,331 seconde langzamer dan Alonso en ook 0,101 seconde langzamer dan Russell, maar Aston Martin en Mercedes hebben vorige week laten zien dat hun race pace wat tegenvalt, benieuwd of dat dit weekend ook zo is. (ik weet niet op welke banden deze tijden gezet zijn, maar ga uit van rood voor alle rijders). Max heeft aangegeven dat de kwalificatie morgenavond alles kort bij elkaar zal zitten, en als RBR dit soort dingen zegt klopt het eigenlijk altijd. Kwalificatie zal spannend zijn, en in de race zal de rest waarschijnlijk het nakijken hebben.
  13. Cordoba

    Je nieuwe aankoop

    Ga je de platen ook digitaliseren Frank, zodat je ze bijvoorbeeld vanaf een SD-card in de auto kunt luisteren?
  14. Morgenmiddag gaat het circus van start in de volgende halteplaats: Jeddah (Saoedie Arabie) met om 14:30 uur de eerste vrije training, om 18 uur de 2e training, en vrijdag om 14:30 de 3e training. Vrijdag om 18 uur begint de kwalificatie voor de race, en de race zelf start zaterdag om 18 uur. De Britse pers lijkt zich vooral in te zetten om Red Bull uit elkaar te spelen: vorige week veel aandacht voor een anonieme mail over Horner met een inhoud waarvan niemand nog vast heeft kunnen stellen of die echt is of niet. Nu hebben ze het continue over Max die bij Mercedes zou tekenen om het plekje van Hamilton volgend jaar over te nemen. Opvallend dat niemand zich afvraagt waarom Max zou tekenen bij een renstal die het al een paar jaar op rij niet voor elkaar heeft, terwijl hij nu bij een renstal rijdt waar het wel voor elkaar is én hij een contract heeft tot 2028. Ik ben benieuwd of we in Jeddah andere teams/coureurs naar voren zien komen, en wie er juist terugvallen.
  15. De race in Bahrain is wel een paar honderd meter spannend geweest, na de eerste bocht was de winnaar eigenlijk al bekend. Max startte van poolposition, Leclerc naast hem had geen goede start waardoor Max redelijk onbedreigd de koppositie vast kon houden en dat de hele race volhouden. Met hier en daar een incident, maar wel een openingsrace van het seizoen zonder uitvallers, waren er een paar opvallende zaken: - Perez reed een goede race en stoomde langzaam maar zeker op naar de 2e plek - Leclerc had wat problemen met zijn auto, en schoof tijdens de race langzaam naar achteren - Hamilton gaf tijdens de race aan dat zijn stoeltje gebroken was!! In de bijna 40 jaar dat ik F1 volg heb ik dit nog nooit gehoord - bij Racing Bulls is duidelijk dat Laurent Mekies van Ferrari is overgekomen, en blijkbaar ook de strategie heeft meegenomen: een handvol rondes voor het eind van de race als Tsunoda binnen een halve seconde achter Magnussen zit, moet ie positie wisselen met Ricciardo, terwijl Max er ook al aankomt om ze op een ronde te zetten. Gevolg is dat beide RB's tijd verliezen op Magnussen, en vervolgens komt Ricciardo voor de finish alleen maar in de buurt van Magnussen. Gevolg is een hoop ergernis bij de coureurs, waarbij Yuki in de uitloopronde Ricciardo min of meer van de baan gedrukt schijnt te hebben. - Mercedes moet echt zijn best doen om McLaren achter zich te houden - Aston Martin is niet goed in de race, (wel de kwali)
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe