Jump to content

Cordoba

Members
  • Posts

    1,980
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    166

Cordoba last won the day on January 3

Cordoba had the most liked content!

1 Follower

About Cordoba

  • Birthday September 21

Profiel Informatie

  • M/V
    Man
  • Woonplaats
    hart van de Randstad
  • Interesses
    bier en brouwerijgeschiedenis, techniek, Formule 1, fotografie

Auto

  • Merk
    Skoda
  • Type
    Fabia III combi
  • Uitvoering
    Joy
  • Motor
    CJZ 1.2 TSI 66 kW
  • Tuning
    nog niet
  • Transmissie
    Hand-5
  • Kleur
    Quartz grey metallic
  • Bouwjaar
    12-2016
  • Eigenaar sinds
    24-05-2018
  • Kilometerstand
    45000
  • Opties
    Trekhaak, spatlappen achter, achterbumperbescherming
  • Accessoires
    green stripes
  • 3rd Party Opties/Accessoires
    L
  • Radio- / Navigatiesysteem
    Swing
  • Spritmonitor gebruikersnaam
    FabiaCordoba
  • Spritmonitor ID
    0938473

Recent Profile Visitors

6,740 profile views

Cordoba's Achievements

  1. Met zo'n interieur kan ie gelijk in de volgende editie van "Back to the future".
  2. Nieuwe betekenis VW: Voor Welgestelden 😁 (ik rij al 34 jaar geen VW meer)
  3. Is weer eens wat anders dan een Red Bull om weer energie te krijgen. 😆
  4. Eigenwijs als ik ben, toch een jumpstarter aangeschaft afgelopen week. Door ervaringen van anderen én het kleine prijsverschil toch voor een Noco gegaan, dan weet ik zeker dat het apparaat kan leveren als dat nodig is:
  5. Je ziet dat de trend van camera's voor bijvoorbeeld bijzondere voertuigen weer richting spiegels verschuift, dat heeft vooral te maken met de beperkingen van camera's. Met een spiegel kun je bijvoorbeeld een betere inschatting van de afstand maken, omdat je met 2 ogen in de spiegel kunt kijken en dus vergelijkbaar met zoals je normaal kijkt. Een camerabeeld is gewoon niet geschikt om een diepte/afstandsinschatting te maken, als je dat dan nog combineert met last van vuiltjes op de lens, beperking in lichtomstandigheden, begrijp je wel waarom men toch weer richting spiegels gaat, ondanks de extra luchtweerstand ten opzichte van spiegels. Zelf nooit een auto gehad met PDC of camera, maar van de garage wel een paar keer een leenauto met het hele circus meegehad, en ik vond het vooral irritant. Bijvoorbeeld als ik op het werk de parkeerkelder in wil, moet ik links houden om door het raam met de pas het hek te openen, maar de PDC's beginnen gelijk al te piepen vanwege de muur links. Vergelijkbaar bij inparkeren naast een pilaar, direct alarmfase 3. Voor iemand die een goed gevoel voor ruimtelijke afmetingen heeft, is PDC vooral irritant, voor iemand die regelmatig parkeerschade maakt, misschien wel nuttig. Ik kan de irritatie van Ed dan ook goed begrijpen.
  6. Ander probleem met stoelhoezen, dat die de werking van stoelairbags aardig kunnen beïnvloeden (deels opblazen belemmeren, of door een zwakke plek in de hoes de airbag in een andere richting op laten blazen (dus minder effectief).
  7. Op Spritmonitor vindt je echte gebruikscijfers, dus geen getallen uit het lab. Om onbetrouwbare gegevens van een enkele tankbeurt er direct uit te filteren kun je bijvoorbeeld de minimale afstand invullen waarover het gebruik moet zijn bijgehouden (dit staat standaard op 1500 km, maar kun je bijvoorbeeld ook op 3000 km zetten)
  8. Cordoba

    Goeiendag!

    Alleen al door de response op het gaspedaal te veranderen denken veel mensen direct dat een auto gechipt is, terwijl alleen de tijd die tussen het reageren van de motor en het indrukken van het gaspedaal is verkort. Hiermee wil ik zeggen dat je niet blindelings op je gevoel moet vertrouwen in dergelijke zaken, omdat er heel veel variabelen zijn, en je zintuigen op het verkeerde been gezet kunnen worden. Bij de VAG-groep is het ook ongebruikelijk dat (een goed onderhouden) auto na 100 of 200k km niet meer het vermogen van de fabrieksopgave haalt, vandaar dat ik niet denk dat de auto zoveel vermogen is kwijtgeraakt. Hierbij ga ik er wel vanuit dat gemeten is met goede bougies (dus geen bougies die tegen vervanging aan zitten) en er gewoon behoorlijke kwaliteit brandstof in de tank zit. Een ander punt: als bij tuning vooral het koppel bij lagere toeren wordt vergroot, voel je dat wel degelijk maar als je bij hogere toeren niet ook wat extra koppel hebt dan heb je niet meer maximaal vermogen. (Vermogen = koppel x toerental) Ik had geen idee dat je bij BR was geweest (samen met DVX toch wel één van de bekendere tuners), ik ging uit van een kleine onbekende tuner. Overigens zegt ook een goede naam niet alles bij tuning, zoals onderstaand voorbeeld duidelijk maakt: Zo'n 12 jaar geleden bracht invoerder Pon in Nederland 100 speciale Leons uit, dat was de Leon Cupra 310 Limited Edition, hierbij stond de 310 voor de 310 pk die de auto na tuning door ABT zou moeten leveren. Na heel veel klachten (op slechts 100 verkochte auto's) bleek dat door de tuning het vermogen over een heel klein toerengebied er ineens vol in kwam, en dat bovendien geen enkel exemplaar het opgegeven vermogen haalde. Bovendien heel veel kapotte koppelingen en dergelijke door de lompe manier van tuning. Heel veel exemplaren van die serie zijn óf teruggegaan naar de motorsoftware van de normale Cupra óf hebben door een goede tuner (zoals JD en TVS) de auto laten tunen.
  9. Cordoba

    Goeiendag!

    Het zou me niet verbazen als de Superb in plaats van de fabrieksopgave van 190 pk, uit de fabriek al die 207 pk had, dat is een redelijk normale hoeveelheid extra power binnen de VAG-groep. Wat is een ECG? Ik ken een ECU en een EGR in de auto en een ECG maken ze in het ziekenhuis, dus het is me een raadsel wat je bedoelt.
  10. Dat de nieuwe accu het perfect deed, en het na een jaar opgeeft, is wel typerend voor een niet (goed) ingeleerde accu, het accumanagement gebruikt dan niet de volledige capaciteit van de accu waardoor de nieuwe accu minder lang meegaat. (Net als wanneer er een iets te kleine maar goedkopere accu wordt geplaatst) Zoals EdK al aangeeft, is het raadzaam om gewoon eerst de dynamo (incl. spanningsregelaar) te laten testen bij een gespecialiseerd bedrijf. Of de dynamo, of de accu is niet in orde, of er is ergens een extra systeem aangesloten dat de accu leegtrekt tijdens parkeren.
  11. Dat korter meegaan van accu's tegenwoordig zit volgens mij vooral in het bijlaadsysteem, waarbij de accu eigenlijk nooit volledig opgeladen wordt, en dat heeft te maken met milieuvriendelijk zijn van de auto. (zeggen ze, accu's waarvan de levensduur halveert is volgens mij ook niet gunstig voor het milieu)
  12. Gezien de leeftijd van de auto en start/stop niet echt supervroeg, maar dan lijkt mijn accu toch wel echt bejaard voor een auto met start/stop. Bij mijn vorige Fabia haalde de accu net de 12 jaar niet, ik weet niet wat het is maar ik doe altijd heel lang met de accu's.
  13. Heb jij al een nieuwe accu in de Fabia Ed?😲 @VAG-man Hoe vaak wissel je dan een accu? Ik heb als ik me niet vergis in meer dan 40 jaar autorijden in totaal 3 keer een accu gewisseld (of laten wisselen), en niet omdat ik mijn auto's maar kort rij.
  14. Compressor heb ik al, dus hoeft niet persé, het is meer de combi die dan wel weer handig is. Een goede booster gaat veel langer mee, dan een paar jaar, dus dat is ook een investering voor de langere termijn. Daarnaast hou ik er niet van om zaken af te danken zolang ze nog functioneren (tegenwoordig schijnt dat iets met milieubewustzijn te maken te hebben).
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe