Volgens Sky wordt er begin volgend jaar gestemd over wat er met de sprint races moet gebeuren, en er zijn een paar opties:
starten met (deels) reversed grid, als je bijvoorbeeld de voorste 10 plekken reversed grid hebt, betekent dat plek 1-10 precies andersom op de startgrid staan dan ze gekwalificeerd hebben. Dus nr. 10 staat vooraan, nr. 1 van de kwalificatie als 10e, en nrs. 11 en verder gewoon volgens de kwalificatie. Doel van dergelijke regels is om meer inhaalacties te zien tijdens de race. Je kunt proberen om als 10e te kwalificeren, maar de kans dat je dan als 11e of later eindigt en dus het halve veld moet inhalen om vooraan te komen is groot. De steun vanuit de teams voor dit idee is niet groot (mogelijk ook vanwege grote kans op schade door extra inhaalacties in combinatie met budgetcaps)
De sprintrace en kwalificatie niet als apart evenement op de zaterdag, maar de shoot out (kwalificatie sprint race) op de vrijdagmiddag (i.p.v. de race kwalificatie zoals dit jaar). Dan op zaterdagmorgen de sprintrace (nu de sprint shoot out), en zaterdagmiddag de kwalificatie voor de hoofdrace (en zondag de hoofdrace). Groot voordeel is dat de auto's dan na de sprintrace niet meer in parc fermé hoeven te blijven, maar dat er tussen de sprint race en de normale kwalificatie gewoon aan de auto gewerkt kan worden. Als je voor de sprint race dus een verkeerde afstelling of verkeerde vleugel hebt gekozen, kun je dat corrigeren voor de hoofdrace (en bijbehorende kwalificatie), en zit je niet een heel weekend opgezadeld met een verkeerde keuze. Voor dit idee is wel veel steun onder de teams, en zoals ik al her en der heb aangegeven ook veel logischer dan een kunstmatig apart evenement als de sprint race die het hele weekend zwaar beïnvloedt.
Vanmiddag een Max die voor de 4e keer op rij de pole pakt in Abu Dhabi, Perez die weer door het ijs zakt (tijd kwijt wegens track limits), en Leclerc die naast Max op de 1e startrij staat. Zowel Red Bull als Ferrari waren het weekend aan het vechten om de auto's goed te krijgen voor de kwalificatie en de race, en Max en Charles hebben tot hun eigen verrassing de 1e startrij gescoord.
Benieuwd of Logan Sargeant volgend jaar nog mag rijden: in Q1 lukte het hem om in beide snelle rondes zijn tijd kwijt te raken wegens track limits, en had dus geen enkele tijd staan in Q1.