Cordoba

Members
  • Content Count

    1,219
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    91

Cordoba last won the day on May 1

Cordoba had the most liked content!

Community Reputation

334 Excellent

About Cordoba

  • Rank
    Scout
  • Birthday September 21

Profiel Informatie

  • M/V
    Man
  • Woonplaats
    hart van de Randstad
  • Interesses
    bier en brouwerijgeschiedenis, techniek, Formule 1, fotografie

Auto

  • Merk
    Skoda
  • Type
    Fabia III combi
  • Uitvoering
    Joy
  • Motor
    CJZ 1.2 TSI 66 kW
  • Tuning
    nog niet
  • Transmissie
    Hand-5
  • Kleur
    Quartz grey metallic
  • Bouwjaar
    12-2016
  • Eigenaar sinds
    24-05-2018
  • Kilometerstand
    45000
  • Opties
    Trekhaak, spatlappen achter, achterbumperbescherming
  • 3rd Party Opties/Accessoires
    L
  • Radio- / Navigatiesysteem
    -
  • Spritmonitor gebruikersnaam
    FabiaCordoba
  • Spritmonitor ID
    938473

Recent Profile Visitors

1,691 profile views
  1. Cordoba

    Je nieuwe aankoop

    Is ook niet bedoeld voor bier, maar gewoon eten en drinken en eventueel medicijnen (mijn moeder heeft bijv. oogdruppels die ze in de koelkast moet bewaren), zeker als je de spullen er koud in zet, kun je het lang koud houden. Overigens voor het werk gaat mijn brood de avond vantevoren klaargemaakt en wel in de diepvries, en de volgende dag zo in de rugzak en pas ergens tussen 10 en 11 uur is het ijs eruit, dus koel genoeg. Als het heel warm is zoals afgelopen zomer regelmatig gebeurd is, dan gaat het broodpakket 's morgens in een klein koeltasje en moet ik het een half uurtje eerder uit de koeltas halen, anders heb ik ijs op mijn brood.
  2. Cordoba

    Je nieuwe aankoop

    Afgelopen weekend een elektrische koelbox aangeschaft, omdat in de F3 de gekoelde dashboardkastjes zijn verdwenen. Kan zowel op 12V aansluiting als op 230V, eventjes de werking uitgeprobeerd met wat flesjes water en thermometer in de box, in 10 minuten op 230V had ie de temperatuur in de box toch van bijna 20 naar minder dan 10 graden teruggekoeld.
  3. Ik zie nu inderdaad ook het verbruik staan, maar bij mijn vorige post in dit topic stonden er nog streepjes.
  4. Standaard heeft SM een minimum van 1500 km voor ze een auto opnemen in de statistieken/overzichten, alleen als je handmatig het minimum van 1500 km aanpast komt ie terug in de statustieken van SM, en ik denk dat het forum automatisch die 1500 km als minimum voor een betrouwbaar gemiddelde overneemt. Als ik op SM ga kijken naar een Polo met niet de standaard 1500 km, maar met 400 km en meer, dan sta je er ook gewoon tussen Menno. @RosinfieldJe zou het ook kunnen checken door je laatste tankbeurt aan te passen en bijvoorbeeld de km-stand met 2000 km op te hogen. (en daarna weer terug aanpassen als je het hebt getest).
  5. Ze zoeken nog vrijwilligers om nieuwe leien uit te hakken voor de Notre Dame ?
  6. @EdK Ik heb ook gewoon een nieuwe wagen toegevoegd, maar het nummer van de auto in SM is waar het om gaat. Mijn SM-nummer van de F3 begint met een 9 als eerste van de 6 cijfers, maar Menno heeft dus een nummer van 7 cijfers, omdat er blijkbaar meer auto's zijn toegevoegd in die tussentijd.
  7. @Skoody Boo Ik denk dat het komt omdat bij even versnellen om in te halen, of in te voegen, zoals je dat vaak hebt op buitenwegen, een groter blok dit makkelijker doet, terwijl een klein blok dan op zijn tenen moet lopen, en dat merk je in het verbruik. Vroeger zag je bij sommige Zuid-Europese merken ook dat de officiele cijfers voor de instapversie minder gunstig waren dan met een blok van een maatje groter, dat kwam omdat in feite de blokken net te klein waren voor de auto, óf doordat de auto door alle extra's net wat te zwaar geworden was voor het blok.
  8. In de voorbeelden die ik noemde zat er niet alleen verschil in vermogen, maar óók in motorinhoud waarbij de grotere motorinhoud dus zuiniger reed! Wel een kanttekening: in files en stadsverkeer rijdt een klein blok gewoon zuiniger, maar als je gewoon veel met een constante snelheid door kunt rijden op provinciale wegen of snelwegen is een groter blok dus echt niet per definitie dorstiger. In die tijd reed ik wel veel meer langere ritten, een ritje van 60 km enkele reis viel voor mij onder de korte ritten.
  9. Veel mensen denken dat je met een pittige auto niet rustig en relaxed kunt rijden, maar bij veel GTI-achtige auto's gaat dat zelfs beter dan bij een instapmodel, doordat de motor niet hard hoeft te werken bij een gewoon ritje. Ook het brandstofverbruik is niet per definitie hoger bij een potente auto, in het verleden ook gezien in vergelijking met de auto's van mijn vader: zowel bij de Golf I als bij de 1e generatie Ibiza had ik een auto met een sterker blok, maar dat reed wel zuiniger (ook als ik eens in de auto van mijn vader reed, verbruikte ik meer dan met mijn eigen auto). Later toen ik in een Cordoba reed en mijn vader in een Ibiza van dezelfde generatie weer precies hetzelfde.
  10. Cordoba

    Bier

    Warsteiner wordt tegenwoordig in NL volgens mij door een grote brouwer gedistribueerd, mogelijk Heineken. Plek in de schappen heeft vaak ook veel te maken met de betrokken partijen, een mooi voorbeeld daarvan is bier van brouwerij De Molen uit Bodegraven: toen de brouwerij nog eigendom was van de brouwers en zij zelf de distributie regelden, was het alleen te vinden in bierspeciaalzaken in NL (maar wel een topper in Amerikaanse bierratings). Vanaf het moment dat de distributie (en een deel van de aandelen) bij Swinckels (Bavaria) zat, zag je het steeds meer in supermarkten en gewone slijterijen, en sinds de brouwerij volledig ingelijfd is door Swinckels Family Breweries, is het ook (relatief) makkelijk te vinden in de schappen.
  11. Cordoba

    fotografie

    Marco, ik fotografeerde vooral snel bewegende onderwerpen: autoraces, vliegshows enz. Ik zal eens kijken om nog wat oude foto's op te zoeken en te scannen.
  12. Cordoba

    Bier

    Ik zie nu pas het verhaal van Warsteiner. ? Op zich vind ik zo'n treintje altijd vervelend: je ziet uiteindelijk veel minder dan wanneer je lopend door een brouwerij gaat. In zo'n treintje heb je ook nog wel eens zo'n 'orkestband' met het verhaal terwijl je wordt rondgereden, dat is ook een reden dat ik de voorkeur geef aan een deskundige gids (en geen student die door de cursisten uitgelegd moet worden wat we te zien krijgen). Nu ben ik misschien ook wel verwend met brouwerijbezoeken: niet alleen heb ik al heel wat brouwerijen bezocht (ik schat 60-80), maar ook bij middelgrote brouwerijen als Lindeboom speciaal door de brouwmeester rondgeleid, en destijds bij Oranjeboom in Breda zelfs met een groepje van 7, rondgeleid door de directeur van Inbev-Nederland. Het meest bizarre dat ik ooit heb meegemaakt was bij Grolsch: ik was daar ooit op een excursie geweest, en 5 jaar later was ik daar opnieuw vanwege een lezing over hop. Werd ik herkend door de rondleider van Grolsch (die wekelijks tientallen rondleidingen deed), van 5 jaar daarvoor. Persoonlijk ben ik geen fan van Duitse pilseners: pils wat bitterder is vind ik lekker, en minder bitter pils ook, maar de bitterheid van Duitse pilseners (en van o.a. Brand) bevalt mij niet. Dat is overigens smaakvoorkeur, en heeft niets met kwaliteit te maken. Radlers vind ik verschrikkelijk: te veel limonade, te weinig bier.
  13. Cordoba

    fotografie

    Handmatig scherpstellen is ook een gewoonte. Als je het gewend bent, vindt ik het vaak prettiger dan automatisch scherpstellen. Alleen bij slechte lichtomstandigheden kan handmatig scherpstellen nog wel eens een probleem zijn. Voordeel van handmatig is wel, dat je niet verrast wordt door een (foutieve) scherpstelactie van de automaat.
  14. Cordoba

    fotografie

    Ik ben benieuwd wanneer de vraag gesteld wordt @VAG-man ? Ik heb zelf vroeger veel met een Canon AE1 rondgezeuld, op het werk had ik van de baas altijd Nikon ter beschikking als ik een keer een camera nodig had.
  15. Ik weet niet of dat wel kan (voor het blok), het is niet toevallig hetzelfde blok als wat er in een gepimpte Kodiaq ligt? Ga je wel DSG-aanpassing doen Menno?