-
Posts
2,339 -
Joined
-
Last visited
-
Days Won
210
Cordoba last won the day on September 17
Cordoba had the most liked content!
About Cordoba
- Birthday September 21
Profiel Informatie
-
M/V
Man
-
Woonplaats
hart van de Randstad
-
Interesses
bier en brouwerijgeschiedenis, techniek, Formule 1, fotografie
Auto
-
Merk
Skoda
-
Type
Fabia III combi
-
Uitvoering
Joy
-
Motor
CJZ 1.2 TSI 66 kW
-
Tuning
nog niet
-
Transmissie
Hand-5
-
Kleur
Quartz grey metallic
-
Bouwjaar
12-2016
-
Eigenaar sinds
24-05-2018
-
Kilometerstand
45000
-
Opties
Trekhaak, spatlappen achter, achterbumperbescherming
-
Accessoires
green stripes
-
3rd Party Opties/Accessoires
L
-
Radio- / Navigatiesysteem
Swing
-
Spritmonitor gebruikersnaam
FabiaCordoba
-
Spritmonitor ID
0938473
Cordoba's Achievements
-
Waarom de eerste Škoda Felicia en Fabia zo populair waren
Cordoba replied to Ons Skoda Nieuwsmeisje's topic in Autonieuws
De Felicia is het eerste model dat onder de VAG-vlag is gekomen, en aangezien VAG min of meer de traditie heeft dat na de zomervakantie de productielijnen aangepast zijn (zodat een team dat in in de vakantie van de productiemedewerkers kan ombouwen) komen nieuwe modellen en facelifts bijna altijd in september beschikbaar. Tegeljkertijd laat dit verhaal een wereld van verschil zien: Felicia en Fabia bijna twee jaar naast elkaar geproduceerd, nu zie je dat zustermodellen onder een ander VAG-merk zelfs al snel de nek omgedraaid wordt (denk bijv. aan de combimodellen in het B-segment), en soms zelfs een heel segment uit het assortiment verdwijnt (denk aan het A-segment). -
Waarom Škoda de automaathendel verplaatst heeft
Cordoba replied to Ons Skoda Nieuwsmeisje's topic in Autonieuws
Oh, gelukkig niet in de kofferbak. 😎 -
Waarom Škoda de automaathendel verplaatst heeft
Cordoba replied to Ons Skoda Nieuwsmeisje's topic in Autonieuws
En nu verhuist de ruitenwisserbediening naar de middenconsole? -
Elektrische Škoda’s uit verleden, heden en toekomst
Cordoba replied to Ons Skoda Nieuwsmeisje's topic in Autonieuws
Pilsen klinkt wel heel ouderwets nu al decennia de trend is om plaatsnamen zoveel mogelijk de plaatselijke naam te gebruiken (dus geen Peking maar Beijing bijvoorbeeld), en dan zou het Plzen zijn in plaats van Pilsen, staat ook op de laadbak, en de auto was natuurlijk van de echte Urquell brouwerij uit Plzen (die o.a. de meken (Tjechische) Budweiser, Urquell, en Prazdroj op de markt brengt. Niet te verwarren met het Amerikaanse Bud, dat half water half pils is. -
Bij de laatste tankbeurt midden juli in Belgie de tank flink vol geperst, en ik heb ook al gemerkt dat ik op Belgische benzine meer kilometers per liter kan rijden, vandaag toch besloten om de tankdop maar eens open te draaien (de laatste weken regelmatig naar het werk gefietst, dus niet al te veel met de Fabia gereden, maar ik was toch wel verbaasd over het aantal km's dat ik op een tank heb gereden. Vanmiddag bij het starten begon ie na 10 meter rijden te piepen dat ik moest gaan tanken, hoewel ie aangaf dat ie nog 100 km verder kon: Dus onderweg naar Fort Everdingen maar een 5 liter can benzine in de kofferbak, en eens zien hoe ver ik nu echt kom op een tank. (zo'n 70 km enkele reis). Vooral gaf de google maps nauwelijks file/drukte aan op het stukje A27 van Utrecht naar Everdingen, maar onderweg raakte Google van de wijs, wilde me de (afgesloten) A2 op sturen, en zorgde uiteindelijk dat ik veel meer in de file reed dan nodig. Op de terugweg gaf de mediaunit toch wel een erg beperkte resterende actieradius aan: Nog een paar km gereden, maar voor ik de snelweg op ging even gestopt op een carpoolplaats om het 5 liter cannetje benzine over te gieten in de tank, want met een range van 25 km de snelweg op, en niet zeker weten of ik niet in een file terecht kom, levert alleen maar stress op, maar uiteindelijk toch ruim 1087 km gereden op een tank, waarbij ik regelmatig de airco aangehad heb (temperaturen van rond de 30 graden) veel spitsverkeer, geopende bruggen enz. dit is toch een hele mooie afstand voor een auto met officieel een 45-liter tank.
-
Past er een hele bak koffie in dat SD-slot? 😎
-
Cordoba started following Skoda meeting Zevenhuizen (ZH)
-
Via het forum bij de buren kwam ik erachter dat er gisteravond om 19 uur een Skoda meeting was gepland bij de parkeerplaats van de Willem Alexander roeibaan in Zevenhuizen. Voor mij een kwartiertje rijden, dus gistermiddag de auto even gewassen (zat behoorlijk onder het stof) en even wezen kijken. Het was een kleine meeting op een parkeerterrein zonder echt adres, dus stonden aanvankelijk diverse deelnemers op andere parkeerterreinen. Een paar foto's om een indruk te krijgen, mijn Fabia was één van de oudere auto's en zeker de kleinste en met het minste motorvermogen.
- 1 reply
-
- 1
-
Ik geloof niet dat ik ooit een blauwe Roomster heb gespot, toevallig zag ik afgelopen week weer een cappuccino exemplaar rijden, maar je ziet ze niet zo vaak meer. Wat voor Fabia is het geworden? hatchback, station, en welke generatie?
-
De kwalificatie was vandaan weer duidelijk voor Max, in Q1 en Q2 kon hij banden sparen door met een gebruikte set een goede snelle tijd te zetten, waardoor hij in Q3 meer dan genoeg nieuwe zachte banden had. Door steeds direct in elk deel van de kwalificatie een snelle tijd te zetten, stond Max nooit echt onder druk. Perez moest al eerder verse bandensets inzetten om door te gaan naar het volgende kwalificatiedeel, waardoor hij beperkte mogelijkheden in Q3 had, gevolg was dat hij dus slechts als 8e kwalificeerde zo'n 0,9 seconden achter Max, en maar zo'n 0,8 seconde sneller dan de 20e kwalificatie tijd van Zhou. Piastri heeft in Q3 track limits overschreden bij het zetten van zijn snelste tijd (3e) waardoor de tijd ongeldig was en Piastri zondag van plek 7 moet starten, omdat zijn andere tijd nog altijd zo'n 0,15 seconden sneller was dan Perez. Perez zal langzamerhand punten moeten gaan scoren, want ondanks dat Max regelmatig wint, zijn er iedere race teams die in het constucteurskampioenschap flink inlopen op Red Bull Racing omdat Perez niet presteert. Alleen doordat het steeds een ander team is dat goed scoort staat RBR nog bovenaan. In het begin zat Ferrari er goed bij,nu is dat McLaren, en Aston Martin en Mercedes hebben ook races gehad dat beide rijders goed scoorden.
-
Gisteravond de kwalificatie voor de sprintrace van vandaag en zowel in de vrije training vrijdagmorgen, als in elk kwalificatiedeel (Q1, Q2 en Q3) was Max de snelste. Eerder vandaag was Max goed weg bij de start van de sprintrace, maar door het korte circuit met maar liefst drie DRS-zones, konden de McLarens na de start makkelijk volgen, waardoor Max ze niet snel voldoende op afstand kon krijgen buiten de DRS, wat een spannende eerste helft van de sprintrace opleverde.
-
Recorders zitten in principe vast in het vliegtuig en alleen bij onderhoud worden die er uit getrokken. Vracht- of personenversie maakt niet uit (bij zo'n ouderwetse Jumbo geloof ik dat ze in anderhalf uur de plateau's met stoelen er uit glijden, om van volledig personen tot volledig vracht om te bouwen of omgekeerd, of deels personen deels vracht. Het is wel zo dat bepaalde types vliegtuigen (meestal militaire modellen) nooit met recorders zijn uitgerust en dat ook niet eenvoudig kan in geval van civiel gebruik. Ik geloof dat ik ooit iets van 2 kuub aan onderhoudsvoorschriften van diverse vliegtuigfabrikanten door heb moeten spitten, om zelf een gefundeerd voorstel voor het onderhoudssysteem van een nieuw vliegtuigtype te kunnen schrijven. Recorders worden alleen gewisseld bij problemen of groot onderhoud waarbij een toestel zomaar wekenlang in een hangar uit elkaar wordt getrokken. De huidige onderhoudssystemen voor auto's lijken ook steeds meer op vliegtuigen: afhankelijk van wat er belangrijk is bij een bepaald item, is een onderhoudsinterval in vlieguren (bij auto gereden km's), of tijd of een combinatie, waar vroeger bij auto's alleen de gereden km's bepaalden of onderhoud noodzakelijk was.
-
Vliegtuigen alleen boven een bepaalde grootte in de meeste landen met een vorm van beschaving, vrachtvervoer of personenvervoer maakt geen verschil, omdat de gevolgen op de grond of voor andere vliegtuigen vergelijkbaar zijn. Daarnaast zijn veel kisten combi's van vracht en personenvervoer of worden in een paar uur omgebouwd. El Al vliegtuig is weer zo'n typisch een voorbeeld dat internationale regels blijkbaar niet voor Israel gelden. Ik denk dat je zelf ook wel aanvoelt dat een Piper Cub geen recorders aan boord heeft.
-
Dat ben ik met je eens, maar ik denk ook dat vanwege de veel grotere productie aantallen bij auto's, de kans veel groter is dat er partijen zijn die er brood in zien om te sjoemelen met het systeem. (Er zijn veel meer potentiele klanten voor dergelijke sjoemelaars). Daarnaast is er bij vliegtuigen allerlei externe ondersteunende data: denk aan radarbeelden, contacten met luchtverkeersleiding (met ook daar opnames van het radioverkeer), die de cockpitvoicerecorder en de recorder met de vluchtdata bevestigen, waardoor 'aanpassen' van de recorderdata veel lastiger wordt.
-
Een beetje een bla-bla verhaal, zou er iemand geloven dat een licentieverplichting voorkomt dat anderen die data uitlezen? Misschien dat mensen dat in de 20e eeuw geloofden, maar in de 21e eeuw weet ondertussen iedereen dat een licentie kwaadwillenden niet tegenhoudt. Wat de opgeslagen data betreft, zonder de details van de werking te kennen, durf ik te beweren dat die gegevens ook gemanipuleerd kunnen worden, ofwel door vooraf gegevens vast op te slaan, of door het via trucs achteraf te doen, of door achteraf het geheugen om te wisselen met een ander exemplaar. Wat de tijd betreft: ik vraag me af hoe de airbag de tijd bijhoudt: als dat vanaf de fabricage van de auto via energie van de accu is, hoe komt de tijdregistratie weer gelijk te lopen als een auto bijvoorbeeld een maand met afgekoppelde accu ergens gestald wordt? Kortom voorlopig heb ik grote twijfels over dit systeem.
-
Mercedes kwam tot mijn verbazing snel op gang na de start, Russell al helemaal, Ferrari viel mij echt tegen vandaag. Ik heb al gehoord dat Ferrari voor Monaco een motor opgeofferd heeft, door daar met hogere vermogens te rijden, het ontbreken van snelheid bij Ferrari in de wedstrijden daarna, lijkt dat wel te bevestigen.