Jump to content

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation since 02/13/2011 in all areas

  1. Het heeft even geduurd, maar bij deze de foto's en een korte how-to van het vervangen van de EGR. Ik weet niet of dit DE manier is, maar dit is in ieder geval hoe ik het heb gedaan (succesvol ): Benodigdheden: - Hefbrug (of in ieder geval genoeg hoogte onder de auto) - Doppenset groot (1/2") - Doppenset klein (1/4") - Torx bitjes (volgens mij was het voornamelijk T25/T30 die ik nodig had) - Inbussetje (inbusbitjes werkt het handigst) - Diverse verlengstukken voor beide doppenset is erg handig - Dop 36 veeltand (standaard sets gaan meestal tot en met 32) - Luchtgereedschap (kan ook zonder, maar met is wel handig) - Nieuwe EGR klep + 1 pakking (dit is een pakket bij Vagtechniek). Zet de auto op de brug. Verwijder het rechter voorwiel (achterwiel hoeft er natuurlijk niet af, maar ik deed ook gelijk een beurtje, inclusief remtrommels reinigen). Verwijder de plastic afdekplaat onder de motor. Vervolgens haal je de centrale moer van de aandrijfas los (hiervoor heb je veeltanddop 36 nodig). Als deze los is haal je de 3 moeren los die de fuseekogel aan de draagarm bevestigen. Nu gaan we de aandrijfas verwijderen. Aan de wielzijde is hij nu los, en heeft hij genoeg ruimte om uit het fusee verwijderd te kunnen worden. Aan de bakzijde zie je dat de aandrijfas vastzit met 6 inbusbouten. Deze haal je los. Ik heb dit gedaan met behulp van een luchttol en meerdere verlengstukken achter elkaar. Als de 6 inbusboutjes los zijn kun je de aandrijfas verwijderen. Om nog meer ruimte te maken kun je ook nog het deel wat nog in de bak zit verwijderen door 1 centrale inbusbout te verwijderen (deze zit ergens onder het vele vet). Ook verwijder je een kunststof beschermkapje die over je aandrijfas heen zit (2 boutjes). Nu kun je de EGR wat beter zien zitten. Nu ga je beginnen om de egr los te halen. Ik heb eigenlijk vooral gekeken naar de nieuw EGR om te zien waar deze vast zat. De meeste boutjes zijn torxboutjes. De EGR zelf zit vast met 4 torxboutjes. Daarnaast zitten er 2 pijpjes op vast, waarvan ik er 1 helemaal heb verwijderd, en de andere alleen van de EGR los heb gehaald. Hieronder is het pijpje te zien dat ik heb laten zitten. Verder zitten de olie toe- en afvoer van de turbo over de EGR heen. Deze heb ik ook verwijderd. Dan zitten er verder nog koelwaterslangen aan de EGR vast en een klein vacuumslangetje. Als dat allemaal los is krijg je zoiets. Nu is het nog zaak om de EGR te verwijderen. Hiervoor moet wat ruimte gemaakt worden. Ik heb dit gedaan door de bevestigingsbeugels van het roetfilter te verwijderen. Dat is er 1 aan de onderkant en 1 aan de bovenkant, welke je vanuit de motorruimte los kan halen. Als dit gedaan is maak je de bevestiging van het roetfilter aan de turbo een paar slagen los. Nu kun je het roetfilter een beetje draaien, waardoor je net voldoende ruimte hebt om de EGR vanaf de onderzijde te verwijderen. De EGR is er nu uit. Hier een foto van de oude en de nieuwe naast elkaar. En de nieuwe is versie E (oude is versie . Bij de oude klep heb ik gekeken of ik kon zien wat de oorzaak is geweest van het falen. Dit werd al snel duidelijk toen ik het kunststof afdekkapje verwijderde. Bij de verbinding tussen het halve maantje, welke aan het motortje zit en de arm die naar de klep gaat was het asje en daarmee de verbinding los. Alles bewoog trouwens nog wel gewoon prima. Nu is het een kwestie van alles in omgekeerde volgorde weer terug monteren. Het is best een lastige klus, vooral doordat er zoveel boutjes op onmogelijke plaatsen zitten, waardoor je vindingrijk moet zijn met verlengstukjes, steeksleutels of wat dan ook goed lijkt te werken. Bij de dealer gaven ze aan dat ze het gehele subframe verwijderen. Dit zal misschien sommige boutjes wat toegankelijker maken, maar er zijn er ook zeker nog genoeg bij waar je dan nog steeds slecht bij kan. Daarnaast moet je dan waarschijnlijk de auto opnieuw uit laten lijnen, wat ook alleen maar weer extra kosten met zich meebrengt. Ik hoop dat dit helpt voor diegenen die het ook zelf willen gaan doen.
    7 points
  2. Zo hier maar weer even een verslag van de derde M&G van dit forum in het jaar 2013. Daar we een flinke aanwas van onze zuiderburen hebben hier op het forum en de M&G hiervoor in het hoge noorden en in het midden van nederland waren gehouden moest er nu toch eens een meeting komen die voor de zuiderburen iets makkelijker bereikbaar zou zijn. Tsja dat dit dan voor de hollanders kilometers vreten zou worden ach dat moet dan maar. En na intern overleg was Snelle die riep ik organiseer wel wat in België. Oke en waar gaan we het houden in België ? Wel na een poll hier gehouden te hebben werd dit dan de woonplaats van onze Mod en wel Aalst. Dus google erbij en eens in maps kijken wat dat aan kilometers / tijd ging inhouden voor mijzelf Ach 500Km heen en terug en 2 3/4 uur voor een enkel ritje als we geen file hebben bij de ring van Antwerpen. Wel en daar was de datum van 22 juni 2013 dan gekomen en voor het weekend wel vroeg eruit hoor, maar goed een leuke dag moet dat wel waard zijn. Dus regenjas mee stoel mee en tas (hollandse) met koffie / melk / filters /suiker en bekertjes en onze Hobbel nam een kan met water mee en zijn mobiele oliefornuis. En om 8.45 uur de sleutel in contact en karren met die hap. Na een tussenstop voor een automaat koffie kwam ik dan rond 11 a 11.30 uur aan en bleek dat ik niet als gewoonlijk de laatste te zijn. En men stond al druk in groepjes te discuseren en één van de leden zat op de knieën met een spuitflacon en een zachte doek PC-Fre@k zijn achterdeur te strelen ! Tsja en na de groet ronde aan de nieuwe en oude leden eens een blik geworpen op de Rapid die ik al eens vluchtig bij de dealer thuis had bekeken en daarna die Octavia 3 station uitvoering. En tsja je kunt zeggen wat je wil maar Skoda heeft hierin toch weer zijn best gedaan en een mooie bolide op de markt gebracht. En als je dan de vanaf prijzen in Belgie hoort wordt je helemaal vrolijk ( €16.000 ) maar ja helaas woon ik in Nederland en daar hebben ze BPM. Dus maw die prijs gaan wij niet krijgen of het moet zonder banden wezen en 4 jaar oud :gestoord: En toen viel mijn oog op de witte Yeti en niet die van onzer Witte Yeti maar van Guy5712. Een gans nieuwe witte yeti 4x4 diesel met wel erg veel opties en ook de Hela Led verlichting in de voorbumper in zilveren uitvoering. En ik had dit al eens gezien bij superskoda maar kreeg toen het idee dat het net over de top zou wezen. Maar heren Yeti rijders ik kan u mededelen dat het echt mooi (schoon) staat op de Yeti En kan ook mededelen dat Superskoda de goedkoopste hiermee was , nadruk op was want men verkoopt ze niet meer ..... En het is ook erg netjes ingebouwd door de dealer , alleen waren ze een rubber van het luchtfilter vergeten terug te plaatsen en daar hebben we ons dan een 5 minuten mee bezig gehouden om het weer op zijn plaats te krijgen. Hierna nog met verschillende leden staan praten over velen dingen en uiteraard niet alleen over skoda maar ook over CV ketels en over scholingen en Red Bull dames. Ik denk dat het rond de klok van 15.00 uur was toen er een aantal leden afreisde naar hun vrouw en we met een select gezelschap achterbleven. En toen realiseerde Ronald en ik ons dat er niemand iets had gevraagd mbt VCDS en eventueele instellingen wijzigen. En ik meen wel gelezen te hebben dat er leden waren die dit graag hadden gewild !!?? Heren durfde u niet te vragen ? De laptops met de kabels lagen gewoon in de wagen hoor !! Zo rond 16.00 uur begon het wat te regenen alleen wij hadden een plekje gevonden waar het plaatselijk droog was, en dit was niet in de wagens maar echt onder die GROTE boom. Rond 17.00 a 17.30 uur kwam dan de dealer om zijn twee wagens weer op te halen en hebben we even kunnen praten met hun over de volgende modellen die de nieuwe look gaan krijgen en wanneer die uitkomen Wel na de vakantie periode komt dus de SuperB met zijn nieuwe look en nu is ook zeker dat de Yeti aan eind van het jaar in zijn nieuwe look uit gaat komen. En hij wordt niet verlengd ! Zal kwa uiterlijk niet veel gaan verschillen met de huidige Yeti en zal wel de look krijgen als de andere wagens , dus gril en koplampen / logo etc Affijn nadat de dealers hun biertje op hadden vertrokken zij met bijna slippende banden en dat met nog geen 100Km op de teller. Hierna hebben wij de spullen opgeruimd en zijn een Hollandse Fabia en Yeti met menselijke inhoud een Vlaamse Superb met menselijke inhoud naar de beste frituur gereden van Aalst waar we lekker vet hebben gegeten. Rond de klok van 20.00 uur zijn we weer in onze bolides gestapt en is ieder zijn weg gegaan en met een tussenstop bij laatste pompstation in België waar ik het nodige heb geshopt vanwege de goedkopere prijzen was ik uiteindelijk weer rond 21.30 uur in mijn stulpje van 10 onder één kap aangekomen. Wel bij deze wil ik Snelle en niet te vergeten zijn zoon bedanken voor het organiseren van deze Meet & Greet en voor de spullen die de inwendige mens op de been houden. De broer van PC-Fre@k voor het maken van de gehakt balletjes ( beter dan die van ronald verleden jaar ) En aan alle leden die aanwezig waren, bedankt voor het komen en voor het meebrengen van uw goede humeur waardoor het wat mij betreft een geslaagde dag was. En uiteraard wil ik de Skoda dealer niet uit Aalst maar uit http://www.garagedesmet.be/DeSmetGarage.htm bedanken voor het belangeloos ter beschikking stellen van de Octavia 3 station en de Rapid en het verdere reclame materiaal
    7 points
  3. Oei. Doe je wel voorzichtig? 😄
    6 points
  4. Hoi iedereen! Sinds een tijdje ben ik een beetje actief op het Nederlands Skodaforum, nu kom ik hier een beetje rondneuzen en ook omdat ik van plan ben een Skodameeting te organiseren waarvan alles bijna rond is, enkel nog een datum zoeken, maar dit hangt af van mijn medevennoot zijn vakantie. Al jaren rij ik tevreden Skoda Octavia 2.0 TDI CR 16V 2011 met de powerbox van Speed-Buster, waarvan de degelijkheid mij eigenlijk heeft verrast die naar mijn gevoel niet veel voor Japanners moet onderdoen, hangt er vanaf welk model ook waarschijnlijk want ik vermoed dat er wel soms wat 'slechte erfenissen' van VW tevoorschijn komen? Een vriend van me werkte als IT-er in de Skodafabriek in Tjechië en als autofreak was ie vol lof over de kwaliteit dat men daar levert. Anyway me even voorstellen:In mijn dagelijks leven ben ik zaakvoerder van twee heel kleine ICT-bedrijfjes plus ben ik docent elektriciteit en ICT , tegenwoordig enkel in het volwassenonderwijs.In mijn vrije tijd ben ik Couchsurfing ambassador en lid van de Facebook Hiking in Belgium groep waarbij ik in het laatste geval vaak wandelingen voor expats organiseer.Mijn auto's in het bezit gehad:Nissan Primera 2.0D sedan,eerste generatieMazda 323 ditd 5d (tdvi), eerste generatieVolvo 480 turbo, laatste generatieVolvo 440 turbo, laatste generatieVolvo 460 turbo, eerste generatie (vooral voor stukken)Auto's mede-eigendom (zaak of vriendin):Saab 900 turbo Cabrio (het Opel model)Kia Proceed 1.6 crdi automaat eerste generatieDacia Dokker met een grasmaaimachinemoteurke (huidig)Citroën C3 1.4HDI 1ste facelift model (de auto waar mijn vriendin mee rijdt die op mijn naam staat, huidig)Octavia 2.0 TDI CR 16V 2011 hatchback (huidig)Auto's waarmee gereden:Een 200-tal, dit omdat ik vrienden had waarmee ik wekelijks testritjes mee ging doen, een maat die elke week een andere huurauto kreeg, omdat ik BOB was omdak ik nooit dronk bij het uitgaan enzovoorts.De snelste was een Mazda MX-5 turbo die de 100 haalde in 4,5 sec, de traagste een Citroën Visa die de 100 haalde in een 10 seconden langer.Ervaringen op vlak van autotechniek:-Carrosseriewerk, wegwerken van roest, vervangen en spuiten van bumpers en buitenspiegels-Plaatsen van autoradio's, speakers in deuren, ook van exemplaren waarvan de kabelboom was afgeknipt bij diefstal-Vervangen van olie plus filter, versnellingsbakolie, alternator, benzinepomp, boordcomputers , versnellingsbak (dit laatste was samen met een ervaren monteur)-Demonteren en monteren van het dashboard voor kleine herstellingen.-Aan de elektronica van een auto heb ik me ook meermaals gewaagd, soms met meer en soms met minder succes. Eenmaal mijn auto (Volvo 440 turbo) bijna doen afbranden...-De laatste jaren wegens tijdsgebrek laat ik het onderhoud aan iemand anders toe, het enige dat ik de laatste jaren gedaan heb is een pollenfilter vervangen, lampjes vervangen, luchtfilters vervangen, aardingsproblemen opgelost en mijn Amundsen overbrugd omdat die mijn accu leegtrok.-Tijdens mijn Volvo periode plaatste ik regelmatig boost en dual-boost controllers (turbodruk opvoeren) voor mezelf en voor de vrienden van de Volvo 480 club om wat meer power uit de auto te halen, telkens met succes.-Bougies en kabels plus rotor en rotorkap heb ik ook al vervangen (de eerste keer de ontstekingsvolgorde fout, met alle problemen vandien, maar al doende leert men natuurlijk)-Ik heb een computer met programma waar ik foutcodes mee kan uitlezen en wissen, maar die gaat niet zo 'diep' als die BOSCH-computer van mijn monteur.De reden van het doe het zelven was vooral omdat ik bij grote dealers vaak incompetente monteurs tegenkwam, nu weet ik dat je voor goede service beter afbent bij de vakgarage om de hoekDegene die nu mijn Skodaonderhoud doet geeft opleiding auto-elektronica bij Bosch, heeft hogeschool automechanica gestudeerd, heeft zijn eigen rallyauto, een Golf 2 GTI 8V en is VAG-liefhebber. Maw, de Skoda is in goede handen.Waarvoor gebruik ik de auto's?Tijdens het jaar meestal professioneel, bijna elke zondag wel een daguitstap.In de zomervakanties doe ik meestal roadtrips tussen van een maand, twee zomers geleden bijv.richting Servië , zo via Montenegro en Bosnië weergekomenDe laatste zomer zijn we via Polen naar Ukraïne gereden en zo via Slowakije en Tjechië weergekomen.Wegens gezondheidsproblemen( die zo goed als zijn opgelost gelukkig) blijf ik deze zomer in de buurt.Maw, de auto heeft al een hard leven gehad. Ik zou zeggen, tot later op het forum of op een Skodameeting?GroetenEwout alias Volvo_440_turbo (gebruik ik ook op andere fora)
    6 points
  5. Stau! Er was natuurlijk weer Stau op de Autobahn toen wij vertrokken naar Warstein. Maar gelukkig waren we alsnog op tijd en heeft onze O3 zich goed kunnen bewijzen tussen de dikke Audi’s en Beemers! ? Maar eenmaal aangekomen bij ons hotel kwamen we helemaal tot rust. Het Sauerland is best bekend bij ons Hollanders want zover is het ook weer niet. 370 km enkele reis was het. Er stond een taxi klaar die ons bracht waar we maar naar toe gingen, erg fijn. Als eerste gingen we heerlijk lunchen in Warstein. Natuurlijk met een biertje erbij om te beginnen. Het was pas 13:00 uur haha, mijn vrouw voelde het onheil al naderen want zo vroeg drink ik natuurlijk nooit. Maar vandaag was alles anders en kon alles. Dus ook ging mijn vrouw aan een heerlijke Warsteiner. Na de lunch gingen we naar Warsteiner Welt. Echt heel bijzonder hier zeg. Een 90 minuten durende rondleiding met afsluitend, jullie voelen hem al aankomen, alweer bier. Onbeperkt bier! Ik vroeg nog eerst wat normaal de entree kost en dat is bijna niets: € 12,= door de week en in het weekend € 15,= slechts. Onbeperkt bier na de rondleiding duurde 2 uur. Das is sehr billig! De rondleiding zelf was erg imposant, met een treintje het hele terrein over en ook door/in de productie. Voorafgaand was er nog een film hoe bier gemaakt wordt.....oud nieuws natuurlijk voor mij! Na de rondleiding en het bierhappen werden we weer afgeleverd in het hotel, waar we ons even mochten opfrissen. Na het douchen gingen we weer op pad, nu naar het restaurant in het hotel dus binnendoor en geen taxi nodig. Ook hier weer bier om te starten maar als snel schakelden we over op een witte Sauvignon wijn omdat dat toch lekkerder is bij het diner, bedacht mijn vrouw! En zij had gelijk natuurlijk. Het diner was heerlijk en de koffie hebben we maar beleefd afgeslagen en we wilden maar 1 ding....naar bed! Bekaf waren we. Na een heerlijke nacht kregen we een goed en stevig ontbijt van de Duitsers en nadat we onze zakken op zijn Hollands hadden gevuld met allerlei lekkernijen vertrokken we zonder ook maar een euro te hoeven betalen. Sterker, we kregen zelfs zakgeld toe om naar een Kerstmarkt te gaan en daar nog lekker Apfelstrudel te halen en Bratwurst hebben we ook nog gehaald en heerlijk van genoten. Rond 16:00 zijn we weer afgetaaid met een voldaan gevoel en 18:30 waren we weer thuis bij onze kinderen die het huis helemaal intact hadden gelaten dus geen schade en geen boze buren. Geen Stau op de terugreis dus helemaal happy!!
    6 points
  6. Waarom men altijd alweer zo snel naar een andere auto gaat kijken, ontgaat me 🤣
    5 points
  7. In dit kader heeft mijn echtgenote, mede door een vurig pleidooi van zoonlief, mij een enorm plezier gegund. Vandaag de Fabia ingeruild op een Polo GTI 2.0 van een jaar oud met 23k km op de teller. Voorzien van vrijwel alle opties zoals active info display, full led en Beats audio. Vrijdag al rijden. Ik kan het nog niet geloven. Wat een geweldige machine
    5 points
  8. Ken je dat, dat het ineens tijd is om gek te doen? Dat had ik pas met een paar vrienden. Op een gezellige avond, rondneuzend op Marktplaats, kwam ineens het idee om met z'n vieren mee te doen aan een rally. Natuurlijk kenden we de bekende barrel-challenge, maar dat had een net wat te hoog zwarte-cross-gehalte voor ons. Na wat zoeken kwamen we op een heel andere challenge uit: de European Mountain Summit 5000. Duizenden kilometers, door de Alpen, eindigend aan de Cote d'Azur, zonder navigatie en zonder snelwegen te gebruiken, maar mét allerlei uitdagingen en challenges. Kan niet wachten 😄 Anders dan bij veel andere rally's is er geen maximaal budget, maar is de enige relevante eis dat de auto minimaal 20 jaar oud moet zijn. Tsja, dan begint het grote zoeken! Uiteindelijk hebben we gekozen voor.... een 25 jaar oude Opel Omega V6, dus met de fijne 2.5 V6 met 170PK, in GTA5-editie 😄 Hij is voorzien van de nodige audio, een afneembare trekhaak, leren bekleding, Xenon-verlichting, en een mobilofoon/ en werkend zwaailicht en sirene 😉 Hij stond ergens bij Almelo in een boerenschuur op een liefhebber te wachten. Moet nog gekeurd en geimporteerd worden, maar dankzij wat groene platen konden we toch ff testrijden. Wat een verrassing is die auto... 25 jaar oud, maar alles werkte nog: elektrische stoelen, elektrische ramen, elektrische rolgordijnen, stoelverwarming, noem maar op: het werkte gewoon nog. Het was natuurlijk ook het vlaggenschip uit die tijd. Dat was ook te zien aan de ruimte: enorm. En rijden deed het als een echte limousine: supercomfortabel! Kortom, de deal was snel rond! Vandaag staat'ie bij de RDW, volgende week wordt'ie gekeurd, en daarna istie voor ons! Wordt vervolgd... Uiteraard zijn we te volgen via Instagram: https://www.instagram.com/4crimestoppers/. 814e7bb1-5906-4409-ab29-ab5949c0d4d6 by marcoeoscanon, on Flickr Onderstaand wat screenshots van de advertentie: IMG_0622 by marcoeoscanon, on Flickr IMG_0625 by marcoeoscanon, on Flickr IMG_0628 by marcoeoscanon, on Flickr IMG_0627 by marcoeoscanon, on Flickr IMG_0629 by marcoeoscanon, on Flickr IMG_0630 by marcoeoscanon, on Flickr IMG_0631 by marcoeoscanon, on Flickr IMG_0632 by marcoeoscanon, on Flickr IMG_0633 by marcoeoscanon, on Flickr
    5 points
  9. Ik kwam deze tekst tegen: 𝐈𝐤 𝐝𝐞𝐧𝐤 𝐞𝐫𝐨𝐯𝐞𝐫 𝐨𝐦 𝐦𝐢𝐣𝐧 𝐞𝐥𝐞𝐤𝐭𝐫𝐢𝐬𝐜𝐡𝐞 𝐚𝐮𝐭𝐨 𝐭𝐞 𝐯𝐞𝐫𝐯𝐚𝐧𝐠𝐞𝐧 𝐝𝐨𝐨𝐫 𝐞𝐞𝐧 𝐛𝐞𝐧𝐳𝐢𝐧𝐞𝐚𝐮𝐭𝐨, 𝐦𝐚𝐚𝐫 𝐡𝐞𝐛 𝐞𝐞𝐧 𝐚𝐚𝐧𝐭𝐚𝐥 𝐯𝐫𝐚𝐠𝐞𝐧. 1. Ik heb gehoord dat benzineauto's niet thuis kunnen tanken terwijl je slaapt? Hoe vaak moet je ergens anders bijvullen? Is dit meerdere keren per jaar? Komt er een oplossing voor thuis tanken? 2. Op welke onderdelen heb ik service nodig en hoe vaak? De autoverkoper noemde een doos met versnellingen erin. Wat is dit en krijg ik een waarschuwing met een indicator als ik moet schakelen? 3. Kan ik met één pedaal gas geven en remmen zoals ik dat nu doe met mijn elektrische auto? 4. Krijg ik brandstof terug als ik langzamer rijd of bergafwaarts rijd? Ik neem aan van wel, maar moet het voor de zekerheid vragen. 5. De auto die ik testte, leek een vertraging te hebben vanaf het moment dat ik het gaspedaal indrukte totdat hij begon te accelereren. Is dat normaal bij benzineauto's? 6. We betalen momenteel ongeveer 1,1 cent per kilometer om met onze elektrische auto te rijden. Ik heb gehoord dat benzine tot 10 keer zoveel kan kosten, dus ik denk dat we in het begin wat geld zullen verliezen. Wij rijden ongeveer 20.000 kilometer per jaar. Laten we hopen dat meer mensen benzine gaan gebruiken zodat de prijzen omlaag gaan. 7. Klopt het dat benzine brandbaar is? Moet ik de tank legen en de benzine ergens anders opslaan terwijl de auto in de garage staat? 8. Is er een automatisch systeem om te voorkomen dat benzine in brand vliegt of explodeert bij een ongeval. Wat kost dit? 9. Ik begrijp dat het hoofdbestanddeel van benzine olie is. Is het waar dat de winning en raffinage van olie milieuproblemen veroorzaakt, evenals conflicten en grote oorlogen die de afgelopen 100 jaar miljoenen levens hebben gekost? Is er een oplossing voor deze problemen? 10. Ik heb gehoord dat auto's met verbrandingsmotoren in steeds meer steden over de hele wereld worden verboden, omdat wordt beweerd dat ze de neiging hebben om het milieu en de gezondheid van hun burgers te schaden?? Is dat waar?? Schitterend! BTW: die 1,2 cent/km is natuurlijk veels te positief. Volgens de ANWB zit een EV gauw op 17kWh/100km. Bij een (thuis)prijs van 23cent/kWh, is dat toch bijna 4cent/km aan elektriciteit... https://www.anwb.nl/auto/elektrisch-rijden/wat-kost-het bron:
    5 points
  10. Gisteren in Ternat een nieuw AP schroefsetje opgehaald. Heel blij mee!
    5 points
  11. Zeg 8 miljard mensen; per jaar slachten we 77 miljard niet menselijke dieren totaal onnodig. Reken uit je winst als je bedenkt wat die verbruiken aan land, bos, grondstoffen, water. Dat verbruik is ook nog eens ontzettend inefficient; bv van de benodigde hoeveelheid water voor een biefstuk, kun je een maand lang douchen. Maw, het probleem van teveel mensen is wel relatief, zo bezien.
    5 points
  12. Wat een heerlijke wagen jongens 😍
    5 points
  13. Heren, mijn auto is gisteren geleverd. Feest om er in te rijden (en ik heb de handleiding ook nog niet helemaal doorgeploegd 😉)... Bandenwissel voor Michelin allseason banden is in goed overleg tussen dealer en naastliggende Profile vestiging uitgevoerd zonder noemenwaardige meerkosten. De marge op deze auto's nadert de 0% volgens de dealer dus alleen een mattenset als cadeautje (arme dealer, je kunt denk ik beter mondkapjes importeren 😄). Wel nog een issue met een niet-geinstalleerde trekhaak die wel was besteld en die volgens de dealer eerder deze week op de auto zou worden gezet; ik maar zoeken naar het ontgrendelknopje...🙄
    5 points
  14. Gisteren heb ik genoten van een heerlijk rondje door het bos rondom Kasteel Renswoude. Het was heerlijk weer, die eerste zonnige dagen zijn echt heerlijk 😄 Onderstaand een kleine impressie van het rondje. Het blijft bijzonder hoeveel verschillend leven er in een relatief klein stukje bos te vinden is. En dan heb ik de eekhoorn, de specht en de vlaamse gaai nog niet eens op de foto 😉 Eerst maar even het kasteel zelf: Boomklever: Landing: Duifje: Kauw (het stikte ervan): Koolmees: Nieuw leven (mooie Paas-metafoor): Kijk omhoog... Spring is in the air: Doorkijkje:
    5 points
  15. Hoi allemaal, Ik ben Kaner, 28 jaar oud en woonachtig in een dorp vlakbij Zoetermeer 😁 Ik ben op dit forum terecht gekomen door een tip bij de buren. Ik had een Fabia II welke nog steeds onder mijn beheer valt omdat mijn vriendin er nu in rijdt 🙂 Nu rij ik in een VW CC 3.6 Waarom dit forum? Ik vond de gezelligheid bij de buren erg fijn en kon lekker praten over van alles, maar dat is helaas nu minder. Hoop hier gezelligheid te vinden 😉 Foto's anders is het teveel tekst 😉
    5 points
  16. We kunnen ons wel goed druk maken om deze aspecten 😉 Laat ik het anders verwoorden: mij is gevraagd om niets te delen van mijn ervaring dus ik honoreer dat verzoek. Of het rechtsgeldig, contractgebonden of meer van die drieletter woordwaarde woorden (😉) is maakt mij niet uit, een mondelinge overeenkomst vind ik hierbij, voor mij persoonlijk, belangrijk genoeg voor het behoud van de relatie👍
    5 points
  17. Zo wat een gezelligheid hier! Ik als meest verbannen persoon van sf.nl ken jullie niet eens, maar wees welkom, leuk dat jullie er zijn! Dat waren nog eens tijden he 😉
    5 points
  18. Hallo @JeSko 🙋🏻‍♂️ Misschien dat het hier wat gezelliger is dan op dat andere forum 😅
    5 points
  19. Goede avond, Na jarenlang met de pausmobiel a.k.a. citroen xsara picasso gereden te hebben. Ben ik drie jaar geleden over gestapt op Skoda. Na drie trouwe dienstjaren van mijn fabia uit 2006 ben ik sinds eind vorig naar trotse eigenaar van een Ocatavia combi greenline. wie ben ik; tom. Vader van drie fantastische kinderen die ik graag veilig mee op de weg neem. Zeker de familie wat verder weg woont. Uit enthousiasme had ik al een vraag gesteld in een ander topic en dankzij een kleine duw in de rug stel ik me bij deze even voor 😉 Fijne avond nog en leuk om hier bij te zijn!
    5 points
  20. Ik keek nog even beter naar een eerder geplaatste foto en zag toen dat er in de naafdop twee bekenden weerspiegeld worden. Toegegeven: je moet wel weten wie het zijn om het te zien... (vrij naar J.C)
    5 points
  21. het muntje is gevallen ........
    5 points
  22. Tsja Marco dit doet me denken aan me lagere school tijd We hadden een leraar die net van de kweek kwam en die gaf steeds dezelfde strafregels... Tsja en hoe jong we ook waren , dit hadden we wel door dus maakte we maar vast een voorraad met strafregels. En een klasgenoot die dus ook een voorraad had liggen mocht voor straf er weer eens 150 inleveren de volgende dag. Afijn de volgende dag kon hij ze inleveren en zei tegen de leraar "heeft u terug van 200 ??? " Je begrijpt wel dat de voorraad van mij en anderen meteen geen waarde meer hadden.....?
    5 points
  23. Ik ben een paar weken geleden eens flink op vogeljacht geweest. Paar mooie exemplaren "gevangen"! 1) Simpel, maar mooi! IMG_7570A-BorderMaker by marcoeoscanon, on Flickr 2) Grote Bonte Specht: IMG_7462-BorderMaker by marcoeoscanon, on Flickr 3) de natuur op z'n mooist IMG_6888-BorderMaker by marcoeoscanon, on Flickr 4) en nogmaals de ijsvogel IMG_6609-BorderMaker by marcoeoscanon, on Flickr 5) brute kracht IMG_6516-BorderMaker by marcoeoscanon, on Flickr 6) Ik zou jou, jij ziet mij... IMG_6509A-BorderMaker by marcoeoscanon, on Flickr 7) Groenling poseert IMG_7512-BorderMaker by marcoeoscanon, on Flickr 8) koolmeesje IMG_7422-BorderMaker by marcoeoscanon, on Flickr 9) rare vogel, maar wel mooi IMG_7397-BorderMaker by marcoeoscanon, on Flickr 10) en nogmaals IMG_7179-BorderMaker by marcoeoscanon, on Flickr
    5 points
  24. Zo 9 december 16.00 uur had ik een afspraak staan met VAG Techniek. Vanwege de mogelijke gladheid door sneeuw en hagelbuien maar op tijd vertrokken uit de woonplaats. En kwam even voor 15.30 uur na wat file's door slippartijen en hagelbuien bij VAG Techniek te Neunen aan. De afspraak was gemaakt voor de fabrieks tuning die ze aanbieden voor 249,00 euro. Had de fabia gekocht met 95Pk en 160Nm omdat de Drive met handbak niet in een 110Pk uitvoering word geleverd ( zit je meteen vast aan een DSG bak ) En met de fabrieksupdate zetten ze de software met 115Pk en 200Nm in de wagen, deze software komt van de Polo van VW weg daar er Polo uitvoeringen zijn met 115Pk. Leuke van de VAG blokken en in dit geval de 1 liter TSI 3 pitter is dat de blokken allemaal excact hetzelfde zijn en dmv software ze diverse Pk/Nm versies creëren. En in de afgelopen 3 weken dat ik nu met de Fabia reed miste ik toch dat vermogen wat ik in de Yeti had (122Pk ) en dan nog niet eens op maximale snelheid maar meer in optrekken en het even snel inhalen. Een stage 1 of 1+ vond ik prijstechnisch nogal veel geld voor de wagen dus de 249,00 gaf de doorslag voor mij om die update te laten uitvoeren en viel het tegen dan zou het me geen vermogen aan weggegooid geld zijn. Wel na een 3/4 uur kreeg ik mijn sleutels weer terug van de monteur en na betaling en nog de 2e kop koffie genuttigd te hebben ben ik naar de wagen gelopen en weer weggereden. En wat me meteen al opviel was dat hij in zijn 1e versnelling al prettiger op gaspedaal ( directer) reageerde. En tsja daar ik geen zin had om nu terug die hele A2 af te rijden, schoot me opeens te binnen dat men in Brecht Belgie wel ergggg lekkere broodjes hadden Ze worden meat love genoemd en zit in een broodje een 3 of 4 soorten vlees opgepropt met wat saus en gezonde sla en tomaten. En eens in de zoveel tijd dan mot ik daar even heen om me tanden in zo'n broodje te zetten, tevens konden we weer wat andere voorraden aanvullen en de tank voor minder euries per liter aftanken. Dus via Turnhout naar Brecht en daarna via Breda weer naar huis gereden. En ja ik merkte meteen op deze rit het verschil, zoals al gezegd het wegrijden , maar ook met 100Km rijden en dan ff doortrekken naar 120/130 om in te halen gaat veel soepeler en vlugger. Tevens lijkt het er op dat hij ook nog eens in de verschillende snelheden op de snelweg een 100 a 200 toeren lager rijd dan voorheen. En of de wagen zuiniger is gaan rijden zoals wel eens word gezegd durf ik niet met 100% zekerheid te zeggen omdat dit van meerdere factoren afhangt. Maar heen en terug dezelfde rijstijl aangehouden, en op heenweg had ik een verbruik van 1 op 17,1 en terug ( langere afstand in Km ) was mijn verbruik 1 op 18. Dus op deze gegevens zou je zeggen dat hij zuiniger is geworden, maar ik heb bv niet in de gaten gehouden of ik heen meer wind tegen heb gehad !? Heen weg wel tijdje op ring A10 bij Diemen in file gestaan vanwege een ongeluk, waar we van 4 banen naar 1 moesten, en op A2 kwam op bepaald moment wat hagel naar beneden en durfde de mensen meteen niet meer te rijden maar wel blijven suffen op de 3e/4e en 5e baan met 30Km/pu.... Dus tsja dit kan ook een factor geweest zijn van het verschil in heen en terugweg. Maar kort samengevat is de eerste indruk dat de wagen zeker soepeler is gaan rijden, wat sneller en directer op het gas reageert en nu bijna het rijgedrag heeft als de Yeti wat betreft het optrekken en het even inhalen.... kan het een ieder die deze uitvoering rijd zeker aanraden om te doen, als je met de standaard 95Pk ook de minpuntjes ervaart en net dat wat meer PK/Nm mist.
    5 points
  25. Auto vandaag verlaagd bij Steverink in Apeldoorn (prima bedrijf!). Voor 3,3 cm, achter 3,5 cm gezakt. Eibach veren met Bilstein B8 dempers. Het rijdt geweldig. Het comfort verlies valt me reuze mee. Iets stugger, maar dat vind ik prima. Wegligging is enorm verbeterd en ook veel minder naar voren duiken bij het remmen. Voor en na:
    5 points
  26. Ja die zijn er ook al. Bijgaand. Wel een stuk "meer auto. Lekker motortje, al mis ik de extra pekaatjes wel. DSG moet echt worden aangepast. Dit rijdt niet echt lekker zo. En meteen dat ss systeem uit laten schakelen. Vind het maar nix. En de zwabberigheid valt me eerlijk gezegd mee. Maar liever wat stugger en directer sturen toch. Ik had ze geroteerd maar nou staan ze weer scheef
    5 points
  27. Ik merk dat ik, met een paar jonge kinderen en een drukke baan, veel te weinig aan fotografie toe kom. Soms moet je de gelegenheid gewoon maken, dus tijdens een dag werken op de Utrechtse Heuvelrug had ik m'n camera met daarop de 100-400 naast me liggen - en m'n ogen open. En dat levert toch altijd weer een scala aan beelden op 't Is dus uitdrukkelijk géén serie, maar gewoon een combinatie van losstaande beelden. Stuk voor stuk zó uit het autoraam geschoten, overigens. foto 1: foto 2: foto 3: foto 4: foto 5: foto 6: foto 7: foto 8: foto 9: foto 10: foto 11: Feedback is altijd welkom
    5 points
  28. Je hebt er zin in; leuk vooruitzicht! Leukste wat ik heb meegemaakt laatste tijd is het bekijken van de film van de 3 d echo van onze a.s. kleindochter. Ongelofelijk zeg, wat je daar allemaal op kan zien
    5 points
  29. Dankzij een buurman die op een meter of 6 hoog een vogelhuisje tegen de boom heeft gehangen, kan ik de laatste tijd genieten van een tweetal boomklevers. Schitterende diertjes om naar te kijken hoe zij hun nestje bouwen en de buitenkant van het huisje voorzien van hun "metselwerk"(goed te zien boven de ingang). Groot was mijn verbazing toen ik vervolgens zag dat de boomklevertjes foetsie waren, en hun nest letterlijk het huis uitgewerkt werd... Bedankt voor het kijken! Groet, Marco
    5 points
  30. werkte super! bedankt Cordoba!
    5 points
  31. Vandaag 11 jaar geleden. Dat betekent dat er nog een heeeeeleboel even mooie jaren voor me liggen - en dat maakt me blij IMG_0026 by marcoeoscanon, on Flickr
    5 points
  32. Nou geld speelt wel een rol. Maar als je bij een Octaaf staat te kijken of een Superb en je loopt uit nieuwschierigheid eens bij de over buurman over het terrein dan wordt het wel even moeilijk. Deze zit met haar 4 jaar nog zo strak in de lak en alle opties en de afwerking deden ons besluiten om voor de jaar oudere MB te gaan. W204. Met name de super zuinige motor en de complete serene rust in de auto als je rijd
    5 points
  33. Ik heb een filmpje/werkinstructie gemaakt voor het semi-automatich openen van de kofferklep, van een SKODA OCTAVIA COMBI De stempelveren zijn te bestellen bij Alcomex artikel.nr ST11540 Als de gasveren ouder zijn dan kunnen ze hun kracht verliezen, in dat geval kunnen de gasveren gewisseld worden voor Seat Exeo gasveren. Deze zijn te bestellen bij Winparts onder artikel.nr 126856.
    5 points
  34. Hallo iedereen, Ik rijd al 15 jaar in een Octavia Hatchback L&K en ben dus een Octavia L&K rijder van het allereerste uur. Gekocht tijdens de introductie op de AutoRai in 1999 en vervolgens nog 6 maanden geduldig wachten. Alhoewel de dagwaarde inmiddels nihil is, is het een auto waar ik nog met veel plezier instap. Heb in die 15 jaar al heel wat "ach god, rijd jij in een Skoda" blikken moeten aanschouwen maar heb tegelijkertijd al heel wat "wow" blikken gezien, bij passagiers die voor het eerst in een L&K stappen. Het fijne vind ik dat de auto mij tijdens de 190.000 km nooit langs de kant heeft laten staan. Daarnaast is het een wolf in schaapskleren, die (zeker in zijn eerste jaren) meer pk's had dan menig ander auto op de weg. Tegenwoordig is 150pk niet zo heel veel, meer. Dat de auto ontzettend veilig is, heb ik ook aan den lijve ondervonden toen de auto 3 jaar oud was. Noodstop in een fuik (wegwerkzaamheden) moeten maken. Was de laatste in de file (iedereen stond op tijd stil) totdat 2 minuten later een niet-oplettende Vectra met topsnelheid kwam aanrijden. Door omstandigheden had die bestuurder er zijn hoofd niet bij en ziet de file pas als het te laat is en ondanks noodstop klapt hij er behoorlijk bovenop. Ik zag hem aankomen dus voet keihard op de remmen en alle energie opgevangen met kofferbak (inhoud: lichtmetalen reservewiel). Twee kleine kinderen met Isofix stoeltjes op de achterbank en twee volwassenen in de riemen voorin. Niemand een schrammetje maar de Vectra was total loss en de L&K was ietsje korter. Dankzij goede verzekering (herstel tot nieuwwaarde) heb ik hem kunnen repareren ondanks meer dan 10.000 euro schade! Na zo'n ongeluk zetten ze je auto op een frame met puntjes en dan kunnen ze zien hoeveel hij ontstelt is. Alleen de achterste kreukelzone (in de grote kofferbak) had hard moeten werken. Het reservewiel was niet eens ontzet. Tot vorige week reed ik dus nog steeds vol trots rond. Vooral het compleet beige leren interieur (incl. veiligheidsgordels) spreekt me erg aan en natuurlijk de heerlijke turbo motor met 20 kleppen. Totdat de garage me deze week belde: tijdens jaarlijkse APK bleek distributieriem alweer 5 jaar na dato en had ik de achterremmen en schijven weer tot de draad versleten en nog wat versleten onderdelen die vervangen moesten worden. De garage vroeg zich af of ik het niet erg vond dat reparatiekosten groter zouden zijn, dan de economische waarde. Tsja, wat doe je dan? Was al wel een tijdje naar nieuw aan het kijken maar niet rijk genoeg voor een nieuwe L&K . Ja, de euro is een gulden waard of noem het inflatie. Ook mijn oudste (inmiddels bijna 17) vind de L&K supermooi, dus toch maar APK-waardig laten repareren want een auto waar je verliefd op bent, laat je niet zomaar in de steek ;-) Tegelijkertijd toch besloten dat ik heel binnenkort in een Superb Business Elegance 1.8TSI ga rijden en ik kijk er nu al naar uit. Wat een prachtige auto is dat en dat maakt toch veel goed. Het is een jonge 2e handse (2012) met niet veel kilometers en ziet er perfect uit. Zwart nappaleer en panoramisch schuif/kanteldak, 18 inch velgen. Hopelijk kan ik jullie over een jaar of 13 vertellen dat ik nog steeds verliefd ben op Skoda en kan ik dan de loftrompet opsteken over hoe goed en hoe mooi een Superb is. Daarna vindt de buitenwereld wel weer dat het tijd wordt voor een ander model
    5 points
  35. Naar aanleiding van VCDS en de HilHold is er zijdelings gesproken over de bandenspannings signalering en het resetten hiervan. Degene die dit standaard hebben in de wagen hebben massel ( of niet ) Maar in veel uitvoeringen van bv de Yeti is het geen standaard schakelaar Maar onlangs kwam ik erachter dat het bij mijn Yeti ( ambtion uitvoering ) wel met VCDS was aan te zetten. En dan zou het ook moeten werken, alleen bij melding dat je banden zacht / lek zijn kun je dan niet resetten Maar goed Ronald kwam met een link aan van een VW forum waar men dus deze schakelaar zelf heeft ingebouwd en heeft geactiveerd Nu is russisch bij ons allen niet het sterkste punt en heb zodoende google de boel laten vertalen naar het engels. ( nederlandse vertaling werd wel erg gebrekkig nederlands. Dus voor de liefhebber een leuk project voor de kerstperiode Uiteraard zullen de artikelnummers voor de Yeti afwijken of anders zijn. kan me namelijk voorstellen dat de draden als voorbeeld bij de Yeti langer of korter kunnen zijn ( VAG kent geen overlengte ) Dus mocht iemand de juiste Skoda nummers weten te achterhalen..... post ze even hier in het topic ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Reading the information on the installation and operation of this system and decided to install itself. The work is based on the work of the ABS sensors, flat tire makes more turns and notices that system. Given the low cost and the ability to set out the service it was decided to introduce a car. We will need 1. 1K0 927 121 BREH - 750 r. - Sam switch 2. 4D0 971 636 B - 150 rubles. - Connector for him 3. 000 979 009 E - 90 p. Wire in the chip, you need 2 pieces 4. 000 979 150 E - 215 p. Wire in the chip ABS 1 pc. 5. 3B0 972 742 B - 25 p. Wire seal in chips ABS 1 piece Of the tools. Blade screwdriver, a plastic wedge (for isolation panels), Torx 25, a long needle or something like that, electrical tape (recommended 000 979 950 - 290 p / piece). So here we go. 1. De-energizes the auto removal of the clamp from the battery. 2. Plastic wedge otschelkivaem trim handles automatic (for the convenience of silence had to neutral) 3. Under pad see two Torx holding ashtray with button ACP. Turn off and try not to drop the screws deeper. 4. Disconnect the connectors from the ashtrays and buttons ACP otschelkivayutsya elementary with the fingers. 5. Take out the ashtray. 6. Unscrew the two screws holding the plastikvyh soft cover and pull out it. 7. Unscrew the Torx in the side plastic plate, I have not completely removed the wire and so is enough to pave 8. Groping for hulls fan compartment harness leaving the engine compartment through the rubber seal 9. Take the needle, it primatyvaem tape wire 000 979 150 E (the intake can cut it we are no longer useful, and at the same time to fasten the wire seal 3B0 972 742 and is pulled into the engine compartment. I'll be honest this is probably the most uncomfortable occupation was. The result was to push when the needle was at the top with a wire harness. unhooks needle and pulls out her back. Wire sizes are increasing because it is clearly not enough was, at one end of this wire will own terminal, the other terminal with this provodochka 000 979 009 E and it is a chip votknetsya button. 10. Now remove a contact group with the ABS connector. To do this, press the red lock down (note that it has released the top clamp) Then discharged lock down (he will come out of the connector slots) Schematically depicted in the photo is otschelknuty connector with the action. 11. Screwdriver to detach the cover. Looking at terminal seventh pin, pull out the needle from it reinku (or toothpick is pushed to the opposite side) 12. Free the connectors on the terminal, turn the key in the down position After that, insert the terminal in the seventh pin, insert the gasket, cover with a key on the terminal, connect the contact group back. 13. Cut 000 979 009 E in two total should get 4re wires to the terminals. Terminal is connected as follows: 3 track button Sst - 3 track buttons ACP 4 track button Sst - 7-pin on the block abs (which we have stretched from the engine compartment) 5 track button Sst - 4 track buttons ACP 6 track button Sst - 6 track buttons ACP How to connect a button each ACP chooses himself, we can cut the wire, you can kuit and crimp terminals for two wires, which could further option. 14. Fasten with clamps stretched wire, wrapped with electrical tape wires from chips collect. 15. But then we need a VAG-Com or other diagnostic tool. Hooking up, go to the ABS unit - Coding - and subtract from the submitted code 16384 (machine code with the system, tire pressure monitoring). Say what code you need to write, so I will not like the machines of different years of manufacture different residual figure. But subtract 16,834 everywhere (remember, just in case what amount was by default) 16. The plant, rejoice icons appear. On the highway while driving for a second push button icon will flash on the tidy and you will hear a beep, the system placed the adaptation over time adaptation is over and the system goes into operation. ps / for Golf / Jetta 2004-2006 GV to block Mark Teves 60 ABS wire from the button connects the 27 pin. Needed to trigger speed is below 30 km / h
    5 points
  36. Heren, We zijn inmiddels de Leden Gepasseerd op naar de volgende 1000 leden
    5 points
  37. De ET-waarde staat voor het Duitse "Einpresstiefe", oftewel wielbolling. Een wiel bestaat uit 2 delen, namelijk de velg waar de band op gemonteerd zit en een schijf (of spaken) die ervoor zorgt dat een min of meer stijve verbinding met het midden van het wiel, de naaf, tot stand komt en het geheel aan het voertuig gemonteerd kan worden met wielbouten of wielmoeren. Wanneer de schijf zodanig geplaatst is dat het montagevlak (M in de tekening) in het centrum van de velg geplaatst is (C in de tekening), spreekt men van ET 0 (mm). Zowel aan de binnenzijde, als de buitenzijde is dan evenveel ruimte. Om slijtage te verminderen dient het wiel zo goed mogelijk boven het wiellager gecentreerd te worden, de ET-waarde is dan gelijk aan de afstand tussen wiellager en bevestigingsplaats. Er zijn auto’s met een gemiddelde ET-waarde 35, een lage ET-waarde zoals ET 15 tot 28 en er zijn auto’s met een hoge ET-waarde vanaf ET 40 tot 58. VW Golf type 3 heeft bijvoorbeeld een gemiddelde ET-waarde (ET 35), BMW heeft in veel gevallen (5 en 7-serie) een lage ET-waarde (ET 15 of ET 20) en Opel heeft net als veel Japanse auto’s een hoge ET-waarde ET 49+. Hoe lager de ET-waarde van de velg, hoe verder het wiel naar buiten komt te staan. Als de ET-waarde van de wielophanging 35 is en je monteert velgen met een waarde van ET 10, dan komt het wiel 25 mm te ver naar buiten te staan. Gemiddeld genomen is een ET-afwijking van 5 mm acceptabel. Bron: Wikipedia
    5 points
  38. En wat voor eentje? Een klassieker in wording. Onze Panda wordt ingeruild op een Yeti 1.8 4x4. Meer info volgt later.
    4 points
  39. Klant had wat problemen met bevroren leiding. Dus tsja er maar heen met collega, en toen we aankwamen en dit zagen........ Is betonnen drijvende steiger. Palen die je ziet op steiger zijn eigenlijk de elektra palen met tevens water aansluiting en riool aansluiting en CAI. Langs deze steiger moeten meerdere houseboats komen te liggen voor huur en verkoop.... Afijn jullie begrijpen dat hier niets aan te doen is momenteel.... Laat de boel maar lekker ontdooien en dan zien we wel weer ....
    4 points
  40. Vandaag een testrit gedaan, rijd zo fantastisch dat ik hem gelijk gekocht heb. Dat het maar vlug maart wordt. Deze rode gekocht met de zwarte 19" velgen in de style uitvoering. aan de hele lijst opties die al op de style zitten heb ik juist nog een trekhaak en TRAVEL ASSIST (verkeersbordenherkenning)
    4 points
  41. 4 points
  42. Ik was al een tijdje op zoek naar een mooie headset/ koptelefoon voor mijn Iphone. Ik luister vaak muziek, zowel op kantoor als tijdens het hardlopen, en mijn oude bedrade koptelefoon zonder headsetfunctie begon ouder te worden. Tijd voor een zoektochtje dus. Mijn eisen: Apple-compatible; draadloos; met nekband; geschikt om muziek te luisteren; geschikt om als headset te functioneren; bediening op koptelefoon; vochtbestendig (ivm zweet/ regen); goede geluidskwaliteit; in-ear, dus geen earbuds; De meest voor de hand liggende keuze, de Apple Airpods, vallen direct af. Niet alleen vanwege de belachelijk hoge prijs, maar ook vanwege de ontbrekende nekband en vooral vanwege het feit dat het earbuds zijn. De standaard oordopjes van Apple vallen direct uit mijn oren, datzelfde geldt ook voor de airpods. Dat gaat ‘m dus niet worden. Na allerlei opties bekeken te hebben, ben ik gegaan voor de headset BeatsX van Dr. Dré. Deze voldoet aan al mijn eisen, en heeft als voordelen de snelle oplaadtijd (5 minuten opladen via USB of Iphone-lader is genoeg voor 2 uur luisteren, terwijl een volle accu 8 uur meegaat). De W1-chip van Apple zorgt voor een snelle koppeling en schakeling met en tussen al je Apple-apparaten. Je hoeft ‘m alleen maar bij je Iphone of Ipad te houden en hij is automatisch verbonden. Ook Siri kan je gewoon gebruiken via de microfoon. Het geluid is prima, al zijn er altijd betere opties te vinden. Dat is bovendien ook een kwestie van smaak. Het geluid is in ieder geval stadaard lekker neutraal en via de equalizer op je device natuurlijk nog te tweaken. Dankzij de vier verschillende oordopjes die meegeleverd worden zit er altijd wel eentje tussen die lekker in je oor zit. De nekband zit niet in de weg, maar geeft wel de zekerheid dat ik de oordopjes tijdens het hardlopen niet verlies. In de oordopjes zelf zitten magneetjes, dus je kunt ze – als je ze even niet gebruikt- om je nek laten hangen door ze aan elkaar te klikken. En, last but not least, het spul ziet er ook nog eens prima uit. Kortom, mijn eerste indrukken zijn goed. Eens zien of dat op de langere termijn ook zo blijft.
    4 points
  43. Boren in de vloer met verwarming er in... daar heb ik een nieuw speeltje voor. of Naja ik ga er niet in boren maar heb het speeltje toch
    4 points
  44. Heb ff snel wat met contrast, helderheid, levels, scherpte gespeeld en de horizon recht gezet. Maximaal één minuut per foto. Heb nu nog geen perspectiefcorrectie en dergelijke toegepast en ook niets met de saturatie gedaan. Het kan dus nog veel beter Wat je mooier vindt, is natuurlijk vooral een kwestie van smaak. Gelukkig kan je qua bewerken alle kanten op. DJI_0101_2A by marcoeoscanon, on Flickr DJI_0092A by marcoeoscanon, on Flickr
    4 points
  45. Markt, overheid, het werkt allemaal het zelfde. Er wordt aangekomen met dingen waar je niet op zit te wachten. Politici liegen idealen, producenten liegen specs. Bij wat gedaan had moeten worden wordt de andere kant op gekeken. Het geld binnenharken staat op 1, de rest is bijzaak. Met Wilders wordt vrolijk samengewerkt, maar "De partij voor een eerlijke fiscus" zou nog voor de oprichting een cordon sanitaire tegen over zich vinden. He, effe lekker van me afblaten. Nou nog het stukje van Marco lezen
    4 points
  46. Wij hadden hier een autoradio aangeschaft voor de auto van mijn zoon nu krijgen we het toestel en stellen vast dat deze maar ėėn USB poort heeft ipv twee stuks. http://www.pioneer.eu/nl/products/25/121/61/DEH-X8600BT/page.html Toestel terug gestuurd en volgende week komt het andere toestel, hopelijk het juiste. Vind het raar de serienummer klopte maar er was toch maar ėėn poort aanwezig terwijl er op hun site daar nergens sprake van is. We hadden wel het dashboard weggenomen (middenstuk) om dit te wrappen en was ook nodig om de fabrieksradio te verwijderen maar zolang we de radio niet hebben kunnen we het niet terugplaatsen. Hij rijdt nu rondt met een Mcgyver oplossing om alle knopjes nog te kunnen bedienen
    4 points
  47. Aangezien mijn motor wat olie verbruikt [pakweg 1 op 2000; schijnt heel normaal te zijn voor een 2.0 liter AQY-blok van met bijna 180.000 op de teller] ben ik op zoek gegaan naar een winkel waar ik voordelig een voorraadje kon kopen. Voor wie ook weleens wat moet bestellen; Ik heb nu een goede ervaring met webwinkel DiamondOlie: Om 17.02h besteld, volgende dag geleverd, hele nette prijs.
    4 points
  • Newsletter

    Want to keep up to date with all our latest news and information?
    Sign Up
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe