Ga naar inhoud

Skoody Boo

Members
  • Aantal items

    6106
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

  • Dagen gewonnen

    200

Skoody Boo won de laatste dag op 12 november 2022

Skoody Boo had de meest gelikete inhoud!

Profiel Informatie

  • M/V
    Geheim

Auto

  • Type
    Fabia Combi greentech ambition
  • Motor
    tsi 77 kw
  • Transmissie
    handgeschakeld
  • Kleur
    rally green
  • Bouwjaar
    2012
  • Kilometerstand
    de 5000 gepasseerd
  • Opties
    - in hoogte verstelbare passagiersstoel
    - audiopack Plus
    - volwaardig reservewiel
    - middenarmsteun
    - start stop systeem
    - regeneratief remsysteem
    - esc en asr
  • Radio- / Navigatiesysteem
    Navigator 11 Free op netbook
  • Zomervelg / -band
    Stalen velg + 185/60/15 Dunlop SP Sport
  • Wintervelg / -band
    Stalen velg + 185/60/15 Dunlop SP Sport

Recente bezoekers van dit profiel

De recente bezoekers block is uitgeschakeld en zal niet meer getoond worden aan gebruikers.

Skoody Boo's prestaties

  1. Dat is waar, maar het is in ieder geval nog lang niet uitontwikkeld.
  2. Ja, die accu's die zullen nog wel beter gaan worden, dat denk ik ook wel. Een flinke stapel autoslaaptreinverbindingen zou voor mij het probleem ook oplossen.
  3. Dat is natuurlijk zo. Maar er zijn er waarbij de accu in een half uur naar de 80% gaat. Dan is een stop van 6 minuutjes genoeg. En dat hoeft dan alleen in de winter, en de zomer haal je het dan net wel. Maar ik snap je punt hoor. Ik kom ook eerder op een plug-in hybride uit. Enerzijds vanwege het bereik in de vakanties, maar ook omdat ik bij lange na de panelen niet heb om een EV te voeren, en daarbij: salderen gaat binnenkort ook niet meer.
  4. o.k. Ja, dat bereik.... MG MG5 Electric Long Range long range doet 230 km worse case. Buiten de vakanties heb ik daar voldoende aan. Die vakanties zijn in de zomer, dus dan is het vaak al 300Km. Komt in de buurt van jouw 350. Maar het is er nog niet. Maar misschien is het ook een kwestie van de gewoontes wat aanpassen. Ik zie het voor ons wel gebeuren dat de vakanties er anders uit gaan zien. Net als dat je vroeger bijna elke dag vlees at, maar dat doe je nu ook niet meer. En de kinderen reizen veel liever met de trein. Ik heb de long range overwogen. De standard range is het net niet. Het is wel fijn dat er EIN-DE-LIJK gewoon een station is. Onbegrijpelijk dat de auto-industrie alleen maar EV's maakt die bereik knoeien aan die aapje-op-de-rots-uitstraling...... Ik wil gewoon een praktische gezinsbak die efficiënt is met energie: een station dus. Welke marktonderzoeker denk dat ik daar de enige in ben?
  5. Voor occasions zal er een tijd een gat vallen, dat denk ik ook wel. Maar of het totaalplaatje van onderhoud en afschrijving nou echt zoveel hoger uitvalt dat valt nog te bezien. Ja, dat stel je nou als een gegeven, maar interessanter is dan de oorzaak waarom die auto's de grens over gaan. Het rekenvoorbeeldje berust ook niet op data, maar dat een EV langer meegaat en minder onderhoud nodig heeft staat wel vast, dus er zijn wel een factoren die tegen de hogere aanschafprijs opwegen. Maar als de impact daarvan wat tegenvalt dan is dat natuurlijk een sterk argument in een pleidooi voor een hoger minimum loon, hogere uitkeringen en/of beter openbaar vervoer. Het laat wel zien dat "niet kunnen betalen" relatief kan zijn. Private lease is heel vaak geen financieel voordelige oplossing, en een mooi voorbeeld van geld knoeien. Per auto? Procentueel? En waarom is dat dan zo? Alle auto's worden duurder. Een paar jaar terug kon je een Dacia Sandero nieuw krijgen voor 13000 euro. Om dan nu geen auto meer tot 20.000 te kunnen maken dan praat je over een verhoging van dik 50%. Maar grotere auto's zijn lang niet 50% duurder geworden. Als er dan te weinig marge is dan kan je toch gewoon de prijs iets verhogen zonder dat je bij die 20.000 euro uitkomt? Met andere woorden: als er nog altijd genoeg marge te halen zou zijn met auto's voor 17.000 (en dat lijkt mij waarschijnlijk omdat ze dan nog steeds meer in prijs gestegen zijn dan grotere auto's), dan laat de auto-industrie toch een stuk markt liggen van mensen die tussen de 17.000 en 20.000 euro kunnen neerleggen? Of er is natuurlijk gewoon sprake van een non-probleem: jonge mensen willen helemaal niet zo nodig een auto bezitten. Misschien nog wel in omgekeerde-vlaggen-land, maar verder.... Misschien is het probleem wel niet voornamelijk een probleem van niet kunnen betalen, maar meer van niet zo nodig hoeven te hebben.
  6. Ja, de aanschaf wordt iets duurder. Een Twingo EV heb je echter voor 23K. 190Km WLTP is zat voor woon-werkverkeer. Het onderhoud van een EV is veel minder en de levensduur langer. Het lijkt me goed om dat ook even in het sommetje mee te nemen. Maar stel nou eens dat je eerst 13K neerlegde voor een autootje dat 10 jaar meeging, en het is nu 23K voor één die 15 jaar mee gaat en 3000 euro minder in onderhoud doet dan is het verschil iets van 25 euro per maand. Lana had er voor gekozen om 4 jaar een auto te leasen. Dan rij je natuurlijk wel mooi een relatief nieuw autootje zonder dat je daarvoor hoefde te sparen..... Maar had Lana dat misschien ook anders kunnen doen? En had ze daar op die andere manier misschien niet 75 euro per maand op kunnen besparen? Dan heb je al voor 12 jaar dat verschil...... Als Lana graag een nieuw shiny autootje heeft dan heb ik ook al een beeld bij de afschrijving op phones en zo nog wat dingetjes. Ik ben pas zielig. Ik rij rond in een oude aftandse skoda die ik onlangs maar heb laten reviseren. Ziet er vast niet zo hip uit als dat lease-wagentje van Lana. Arme ik. Maar ja, ik ben zo'n sloeber die wel spaart voor z'n volgende auto.....
  7. Mooie deal, niet voor niks een jaartje gewacht, terwijl het flink onvoorspelbaar is de afgelopen... 2 jaar. Ik heb een jaartje gewacht met een lens die in prijs om hoog ging, dus het kan een stuk frustrerender uitpakken. 😉 En andere heb ik weer te vroeg verkocht, ook heel naar.
  8. Hij wordt het alleen maar meer waard: https://nos.nl/artikel/2452742-prijs-van-tweedehandsauto-s-nu-hoger-dan-ooit
  9. De Faab heeft een complete revisie gehad bij VAG techniek in Nuenen. Die hadden nog wat meer dingetjes ontdekt dan de dealer, maar wisten het voor minder op te lossen. Een 2e leven. Het is gokken natuurlijk, maar ik hoop dat er daarmee nog flink wat kilometers bovenop kunnen. In de tussentijd kan er een hoop R&D tegenaan worden gegooid zodat er een nieuwe generatie accu's klaar staat als het 2e autoleven ook voorbij is. 🙂
  10. De vorm is al snel goed, het gaat er gewoon om dat je de vakantiezut er in kan douwen. Dat is overwegend prima kneedbaar naar je autovorm. Veel mogelijkheden.... Je kan een Tesla model S doen met 200.000 op de klok, zat kofferbakruimte, genoeg bereik, en gratis laden bij Tesla superchargers voor 35000 euro. Een Fabia 1.0 tsi met 90.000 km, 4 jaar oud, 95 pkm 530 liter kofferbak 10.000 euro 2ehands Ford Kuga pluginhybride, zat pk, kofferbakinhoud 470 liter ofzo, rond de 40.000 euro. Octavia pluginhybride 75.000 gelopen, 204 pk, 490 liter kofferbak 34.000 euro Octavia pluginhybride RS, 60.000 gelopen, 245 pk, 490 liter kofferbak, 40.000 euro En deze Fabia elders wat goedkoper laten repareren is ook nog een mogelijkheid die in onderzoek is. Van deze weet ik dat het blok altijd lange stukken achtereen heeft gelopen. Een andere kan altijd een ex-boodschappenautootjes zijn geweest.
  11. https://ev-database.nl/auto/1474/MG-MG5-Electric-Long-Range 479 liter kofferbakruimte. Is geen 510, maar ja....
  12. Beetje op de temperatuur letten is prima natuurlijk. Maar dat "zo nu en dan" daar heb ik niet zoveel mee. Ik zou ook geen statistiek willen om bij te houden of ik wel spaarzaam genoeg met volle teugen geniet. Brrrrr. Voor mij schuurt daarin een tegenstelling. Die versnellingsbaklager van mij heeft regelmatig het volle koppel te verwerken gehad. Enerzijds door stevig accelereren, anderszijds door - met oog op verbruik en uitstoot - zo veel mogelijk met lage toeren te rijden. Regelmatig remmen op de motor komt daar ook nog bij. Ik denk dat 270.000 dan prima netjes is. Langer had best gemogen natuurlijk. Maar als de 1.0 pittiger voelt dan is dat mooi natuurlijk. Alleen gaat het geen Fabia worden. Als het nog een ronde een verbrandingsmotor wordt dan graag wat groter, niet nog kleiner, en ja, dat geldt dan daarmee ook voor het blok.
  13. Aha. Dat is - met het ook op de versnellingsbaklagers en meer - vast een goede optie als je je auto's ruimschoots voor de 270.000 weer verkoopt 😉
  14. Tja, ooit was een ketting heel geweldig, want die hoefde nooit vervangen te worden, in tegenstelling tot een riem. Na 270.000 km is dat opeens: "Kettingen gaan eeuwig mee, mits u auto's tijdig vervangt". Misschien moet het ding al zover worden opengewerkt voor die airco-koeler en versnellingsbak dat de extra arbeid voor die ketting wel meevalt. In dat geval meteen maar even meepakken natuurlijk. Ik zal het eens wat beter bekijken. ID3 heeft in ieder geval genoeg beenruimte achterin. Bagageruimte is redelijk prut voor de prijs die je neerlegt, maar ja. Ik heb het idee dat de prijzen van deze auto's nog steeds te hoog zijn vanwege chip-tekorten, en dat mijn Faab het eigenlijk net te vroeg opgeeft. 77kWh is de versie die je eigenlijk wil, maar 46k is dan wel weer heel veel geld. Voor 23 k heb je een Octavia 1.5 Tsi met 85000 op de teller. Dat is de helft, en dan heb je ook nog een hoop bagageruimte. Precies, je zegt het goed, het is gokken. Ik neig er ergens naar om die 3K voor reparatie neer te gaan leggen. Kan zijn dat je dan over een jaar alsnog op iets onoverkomelijks stuit - en dat is dan natuurlijk te vroeg voor die 3K - maar de grootste vraag is eigenlijk wat er in de tussentijd dan met de prijs van die ID3 is gebeurd. Als de productie daarvan dan weer op volle toeren draait waardoor de ID3 3K (of meer) goedkoper is geworden, dan is er niks aan het handje natuurlijk. O, dat verrast me een beetje. Heb je die blokjes in hetzelfde type auto gehad?
  15. Ja, dat kan natuurlijk ook nog. Hm. Ik heb het idee dat je in het lagere toerenbereik niet dat koppel krijgt. Valt vast ook wel weer aan te wennen.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe