Jump to content
  • entries
    14
  • comments
    18
  • views
    2,616

Anti-Slip cursus


PC-fre@k

1,021 views

 Share

November 2010 zag ik op ibood een aanbieding voorbijkomen om voor 50 euro 3 uur in een mercedes een anti-slip cursus te volgen. Destijds 4 stuks gekocht (€50 ipv €100) en die heb ik afgelopen oktober verzilverd om vandaag (28 januari 2012) met z'n vieren te gaan rijden.

De cursus begint met een theoriedeel, hierbij wordt nog eens duidelijk gemaakt wat de grote gevaren zijn op de weg. Maar ook dingen die je bewuster laten rijden als; je reactie tijd, afstand in meters per seconden. Er zitten ook interactieve filmpjes bij en scenario's die je dan met de groep (van ongeveer 20 man/vrouw) kan bespreken. Leuk gedaan om je toch nog eens wat te laten onthouden.

Ofwel, stuur doorgeven maar dan niet in hapjes van 10 cm, maar gewoon je halve stuur in 1x door met 1 hand te trekken en tegelijkertijd met de andere hand naar het midden te gaan. Verder niet 10 voor 2, maar kwart voor 3 !

Daarna rondjes rijden om een parcours met pionnen en andere obstakels. Leuke manier van je voertuig leren kennen, gaat niet heel snel maar is toch nog moeilijk zat met die lange neus.

De remproef, met 35, 45, 55 km per uur aan komen rijden. Op zijn teken vol de rem intrappen (helemaal tot op de bodem! - net zo ver als de koppeling dus) en lichtjes naar rechts sturen zodat je 'de kinderen' niet ramt. Echt doortrappen op die rem is nog een hele klus, we denken wel dat we hard remmen maar dat is niet zo! Dus na 3x had ik pas echt de smaak te pakken. Met 50 km vol in de ankers, het remlicht begon al te knipperen. Doe je dat bij 55+ dan gaan ook de alarmlichten knipperen. Dat laatste is alleen mijn broertje gelukt door met 60 km/h dwars over de pionnen te scheuren terwijl hij vol op de rem trapt... :lol:

De eeuwige rotonde... Over en onderstuur voelen, beleven en acteren.

En dan toch stug je wielen nog verder naar links blijven sturen. Nee, hij krijgt echt niet meer grip. Dus, gewoon wat minder ver sturen, gaspedaal los en hupsa; grip! Bij de BMW is het overigens ook wel leuk dat je dankzij de achterwiel aandrijving zowat haak de baan over kan. Leuk om nog eens een dagje te proberen :P

Overall een zeer leuke, leerzame cursus. 100 euro had ik wel wat veel gevonden, maar huur maar eens 2 uur een lesauto (nog los van de intro en gebruik van de baan).

De Mini.

Een kleine compacte auto. Erg krap, zowel voorin als achterin. vreemde plaats voor de knoppen, o.a. raambediening zit onderaan het middenconsole op een lelijk verchroomde plastieken flight similator. De auto wiebelt erg als je flink op de rem trapt. Heeft weinig vermogen, die 55 km/h halen is al lastig. Onoverzichtelijk zooitje met die grote klok. En achterin is het helemaal behelpen. Ben echt niet zo groot maar je zit echt met de knieën door de stoel van je voorganger. Nog een gek detail, de pedalen zijn een beetje vreemd opgesteld, er is amper ruimte tussen de pedalen en de zijkant en het koppelingspedaal komt veel te ver naar voren ten opzichte van de rem en het gaspedaal.

De BWM.

Toch ook wel een kleine krappe auto. Erg lage zit maar wel lekker volle stoelen en bekleding op de vloer. Als je eenmaal zit heb je er niet zoveel last van, dat komt wel als je uitstapt. Deze ligt veel strakker op de weg, ook bij het flinke remmen. Bij de cirkel reageert hij i.v.m. die achterwielaandrijving wel compleet anders.

Voor de geld zou ik geen van beiden willen hebben. Wat een verademing om weer in mijn eigen ruime Fabia te stappen. Lekker veel beenruimte, alles leek soepeler te gaan van sturen, schakelen tot koppelen. Heerlijk :D

GeSlaagde dag !!! :notworthy:

  • Like 1
 Share

4 Comments


Recommended Comments

leuk! Altijd leuk zo'n gelaagde dag! :lol:

Als jij het nou allemaal goed onthoudt, dan kun je op een meeting een klein expose geven!

Overigens, de dingen die je noemt, doe ik al, viel me op (kwart voor 3, stuur doorgeven en grip herkrijgen). Maar het gaat er natuurlijk ook om het eens in praktijk te brengen in een geschikte environment.

Link to comment

Kwart voor 3 doe ik inderdaad ook al. Doorschuiven niet echt merkte ik al vrij snel, zeker bij grote (hoek) bochten. Precies, nu kan je in een gecontroleerde omgeving meemaken hoe het zou kunnen voelen. Je weet dan beter te acteren (hoop ik) als het nodig is.

Link to comment

Thanks!

Kwam vanmorgen nog wel van pas (denk ik), schrok van mijn voorganger in een soort van file, liet vlot mijn pedaal los en trapte vol mijn rem in waarbij de ABS in werking trad. Eerste keer en dat een week van haar 1e verjaardag. :o

Link to comment

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe