Ga naar inhoud

Winterbanden essentieel voor de verkeersveiligheid !?


EdK
 Delen

Aanbevolen berichten

Hmmm, heb in Duitsland met en mijn Alfa en Merc onder vergelijkbare omstandigheden veel hogere snelheden gehaald en ik was zeker niet de enige. het verschil is alle auto's daar toen reden op winterbanden.

Btw Belgen en links rijden..... de normaalste zaak!!! ook al rijden ze 30 km per uur.... niet van die baan af te krijgen.

meneer de filmert rijdt volgens mij een niet rare snelheid, en de Merc in het filmpje heeft ZEKER WETEN geen winterrubber of zijn ruitenwissers zijn stuk en kijkt ie via zijraam aan passagierszijde :lol:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Btw Belgen en links rijden..... de normaalste zaak!!! ook al rijden ze 30 km per uur.... niet van die baan af te krijgen.

haha, volgens mij weten ze niet eens dat ze een rechterbaan hebben op de snelweg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuke discussie! Ik denk alleen dat we nog een onderdeel missen. Sommigen van "ons" kunnen gewoon niet rijden, of dit nu met zomer-, allweather-, of winterbanden gaat. Toevallig laatst weer gezien. :huh: Optrekken met wheelspin, een bocht te hard inzetten en vervolgens in de bocht tegen de stoeprand aanglijden, denken dat je met winterbanden de file over de besneeuwde linkerbaan wel even hard inhalen kan en vervolgens tegen een vrachtwagen wegglijden, te hard remmen en vervolgens je auto op een betonnen bolletje zetten, noem maar op. Het gaat dus niet zozeer om het schoeisel, maar om de bestuurder. Toevallig rijd ikzelf wel op winterbanden en ervaar ik meer grip en een beter remweg en kan ik inderdaad beter wegkomen dan anderen op zomersloffen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Btw Belgen en links rijden..... de normaalste zaak!!! ook al rijden ze 30 km per uur.... niet van die baan af te krijgen.

Belgen en Nederlanders, 1 pot nat? De Nederlanders hebben en "dragen op de auto" daar zelfs bewust een eigen afkorting voor (aldus de Duitsers): NL is in Duitsland namelijk synoniem voor "Nur Links". De Belgen vallen daar onvoldoende op of weten zich daar te gedragen. Misschien omdat ze niet zo talrijk de Autobahnen terroriseren dat er zelfs op de radio melding gemaakt, als "die gelbe Lawine" (met de wintersportvakanties). Duitsers vinden Nederlanders sowieso slechte tot matige rijders. Theoretisch hebben ze daar gelijk in als je hun veel strengere eisen aan het rijbewijs bekijkt (verplichte EHBO cursus, minimaal aantal uren 's nachts rijden, kennis van de motor etc) en hun puntenrijbewijs. Als voorbeeldjes: ja mag maximaal maar 3 keer examen doen (niet geslaagd = nooit meer een rijbewijs), bij 18 "punten" bij je rijbewijs kwijt. Hier als voorbeelden: rechts inhalen is 3 punten (op onoverzichtelijk plaatsen zelfs 4), door rood rijden: minimaal 3 punten. Voor de hardrijders onder ons :vanaf 21 km te hard: 1 punt, 26 = minimaal 3 en >=41 te hard 3 punten.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuke discussie! Ik denk alleen dat we nog een onderdeel missen. Sommigen van "ons" kunnen gewoon niet rijden, of dit nu met zomer-, allweather-, of winterbanden gaat.

Ik denk ook dat de menselijke factor inderdaad heel belangrijk is. Dan zie je ergens staan, winterbanden hebben 30% meer grip op droog wegdek. Dan denk ik dat je al flink moet doorrijden alvorens je die 30% ook werkelijk gaat gebruiken. Ik ben op mijn zomerbanden nog nooit uit de bocht gegaan omdat ik te weinig grip had. En het is ook niet zo dat bij elke gewone stop die ik maak, mijn zomerbanden beginnen door te schuiven. Neen, als je voldoende afstand houdt op je voorligger, niet overdreven snel gaat rijden, enz... heb je volgens mij die extra grip gewoon zo goed als nooit nodig (tenzij bij een noodstop misschien).

Bij besneeuwd wegdek is het natuurlijk onmiskenbaar wel een voordeel, dan spreek je die extra grip ook daadwerkelijk aan, en heeft het minder te maken met de bestuurder.

Belgen en Nederlanders, 1 pot nat?

En gooi de Duitsers er ook maar bij. Iedereen vindt van zichzelf dat hij best kan rijden, daarover zijn we het eens.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi Skodavrienden

Met al de reacties bij elkaar mogen we niet vergeten als winterbanden in de lage landen verplicht worden (opgelegd door Uw verzekering en de overheid) dan, zullen de prijzen echt uit de pan gaan swingen.

Met de moderne bandentechnologie is het vandaag de dag te zéérste aan te raden winterbanden te plaatsen wanneer de temperaturen naar het vriespunt dalen.

Ik heb enkele jaren geleden voor de éérste keer winterbanden gehad op mijn bedrijfswagen ( ja, de zaak betaalde deze)

Het verschil en zéker bij besneeuwde ondergrond zelfs vastgereden sneeuwlagen is een goede winterband dag en nacht verschil.

Begin 2012 kocht ik na aanschaf van mijn Octavia combi facelift meteen winterbanden op velg via 2é hands.be

Ik heb deze gekocht via een Nederlander die lang te vinden was op 2é hands en deze bood winterbanden aan op stalen velgen van de VAG-groep

Volgens hem waren dit sets die op nieuwe auto's worden gemonteerd eens ze de band afkomen

Nu, ik moet zeggen deze waren nieuw met 8mm profiel en orig VAG velgen.

Heb de productiecode gecheckt en de sets waren van 2011 dus ok

En de prijs was nog beter €350 én geleverd aan huis

Winterbanden maken echt het verschil en je spaart je zomerbanden

Als ik na de winter de zomerbanden terug zet dan worden de banden die voor de winter voorraan stonden achteraan gezet

Zo krijg je na elke wissel een gelijkmatigere slijtage en verleng je de levensduur van je banden

Dit is geen reclame maar mijn ervaring met winterbanden te rijden

Mvg

SkodaFrank

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Idd leuke test. Maar dan nog.

Je kunt niet zomaar roepen 'zomerbandjes' versus 'winterbandjes' is beter/slechter.

Want er zijn hele goede zomerbandjes en hele slechte winterbandjes. Daarnaast spelen profieldiepte en merkt/type van de band een grote rol.

Bij b.v. een remtest maakt het ook verschil wat de massa v.d. auto is. De Yeti met 4x4 is een stukje zwaarder dan de 2WD uitvoering.

Zoals de beste man ook zegt: 4x4 is vooral in het voordeel bij stijgingen, dan is zo'n systeem onovertroffen, maar je moet idd ook weer naar beneden en dan is grip van je draaiende rubber het enige wat je op de weg houdt!

Eigenlijk hadden ze voor de volledigheid OOK nog een Yeti met 4x4 EN winterbanden er naast moeten zetten en dan nog eens keer vergelijken...

ps: bij autobild hebben ze wel eens een test gedaan, berg op, berg af, tussen allerlei 4x4 voertuigen. Van een hele dure Porsche Cayenne tot aan een Fiat Panda 4x4. En wie won er qua overall besturing? De Panda! Omdat die grote SUVs zoveel massa hebben, dat ze, zeker bij het naar beneden rijden, heel snel buiten controle geraken, terwijl zo'n lichte Panda met dunne winterbandjes (= veel druk per oppervlakte) prima grip bleef houden. :P

Keek nog eens even naar de titel van dit topic, welke luidt "Winterbanden essentieel voor de verkeersveiligheid !?"

en als algemeen antwoord daarop zou ik willen zeggen "Bestuurder + gezond verstand essentieel voor de verkeersveiligheid !" 8-)

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuke test inderdaad, maar wat ik graag een keer in een test zou willen zien is het verschil tussen een auto op zomerband die z'n snelheid heeft aangepast aan de weersomstandigheden versus een auto op winterband die de maximum snelheid rijd.

Onderzoek van leaseplan heeft aangetoond dat in NL er met winterbanden net zoveel schade gereden wordt als zonder winterbanden. De oorzaak ligt in het feit dat mensen met winterbanden hun snelheid niet aanpassen. Hetzelfde geldt daarom ook voor het filmpje tussen de 2 yeti's, natuurlijk gaat de yeti met winterbanden winnen op een vergelijkende remmentest in de ideale omstandigheden voor die betreffende band. Zet beide Yeti's dan ook eens naast elkaar op een droge weg bij 20 graden, kijken wat het dan scheelt..

Verkeersveiligheid begint bij de bestuurder van een voertuig...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het topic gaat over verkeersveiligheid icm winterbanden, aan verkeersveiligheid draagt een persoon zijn of haar rijstijl nog het meeste bij. Waar ik op doel is juist dat men met winterbanden een onterecht gevoel van veiligheid heeft en juist daardoor de verkeersveiligheid achteruit gaat. Mijn bijdrage lijkt me daarom ook meer bij te dragen aan dit topic dan een filmpje met een vergelijk tussen een 4 wiel aangedreven auto zonder en een twee wiel aangedreven auto met winterbanden.

aangepast door bakkertje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar ging het filmpje over, ja. Wat de rest betreft (de human factor) heb je natuurlijk gelijk, maar ik moet me sterk vergissen wanneer dat niet reeds eerder aan de orde is geweest en derhalve niets nieuws bijdraagt.

Zoals bekend ben ik bepaald geen "on topic freak", maar in dit soort gevallen vind ik nu bij uitstek een issue.

aangepast door Rosinfield
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je goed leest, en dat heb je ongetwijfeld gedaan voordat je op een dergelijke manier reageert, schrijf ik juist dat een leasemaatschappij heeft laten weten dat het daadwerkelijk gebruik van winterbanden in Nederland niet leidt tot het verminderen van ongevallen. Daarbij wordt in het bericht aangegeven dat men hun rijstijl niet aanpast, dat is dus de toelichting op het niet veiliger zijn van winterbanden. Gaat daar dit draadje niet over? Aangezien dit bericht vorige week op de radio was is dat nog niet eerder gemeld is in dit topic gemeld. Of lees het draadje even na voordat je mensen ergens van beticht, dat houd het hier wel zo gezellig.

En vraag jezelf ook eens af wat de nieuwswaarde van je filmpje is in relatie tot het onderwerp: "Winterbanden Essentieel voor de verkeersveiligheid" ? (in het kader van de pot verwijt de ketel) Los van het verschil tussen 4x4 en niet 4x4 is de nieuwswaarde 0, maar daar gaat dit draadje niet over, toch??

aangepast door bakkertje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry, beste Bakkertje, het was geenszins mijn bedoeling je op stang te jagen. De nieuwswaarde van het filmpje is: een vergelijking tussen 4x4 zonder winterbanden en voorwiel aandrijving met winterbanden. That's all. Mij stoort het dan enigszins wanneer daarop wordt gereageerd met het benadrukken van de reeds eerder aan de orde geweest zijnde "bestuurdersfactor", waarvan ik de importantie overigens onderschrijf.

Maar ik wil er verder geen halszaak van maken en het is zeker niet mijn bedoeling geweest irritatie op te wekken. Overigens zou je die ook wat minder apert en persoonlijk kunnen laten klinken, wanneer we het toch hebben over "gezellig houden". ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als dit topic gaat over verkeersveiligheid. Dan vind ik dat in het filmpje een slecht voorbeeld gegeven wordt. Vooral in het begin van het filmpje zitten de twee Yeti's in winterse omstandigheden wel erg kort achter elkaar. Een van de belangrijkste aspecten in het rijden onder winterse omstandigheden, is het afstand houden. Dan heb je de ruimte en de tijd om te reageren op onverwachte situatie.

Dat er meer schade gereden wordt in de winter op winterbanden, heeft alles te maken met een vorm van overschatting. Dit is de hetzelfde overschatting van mensen die een dag per jaar een slipcursus volgen. Die zijn ook bovengemiddeld vaak betrokken bij een aanrijding als het glad is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe