Ga naar inhoud

Winterbanden essentieel voor de verkeersveiligheid !?


EdK
 Delen

Aanbevolen berichten

Ja vorig jaar was ik ook verrast hoever je kan schuiven in de stuifsneeuw tegen 30 per uur zag de afrit een tiental meters voorbijschuiven.

Voor mij komen er winterbanden op de nieuwe zal wel een paar meter schelen zeker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op lange stukken gaat ook zwaarder tellen dat zwaar-anticiperend rijden vermoeiend is. En met jouw route en de luxe om zelf het tijdsstip te kunnen bepalen kan je ook met sneeuw nog enige snelheid maken.

In de spits in het midden van het land is de verkeersdichtheid veel hoger. Met sneeuw heb je dan zoveel last van de vrachtwagens die natuurlijk echt voorzichtiger moeten doen. En ook oma's die rijden alsof er overal elk moment een walvis uit de lucht kan vallen. En een paar van die vrachtwagens en die oma's is genoeg om de complete snelweg stapvoets te doen rijden. Je zou dan bijna wensen dat je zou kunnen glijden....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook met winterbanden moet je je rijstijl aanpassen en moet je anticiperen op de omstandigheden (het niet anticiperen is overigens oorzaak nr 1 voor de files in NL). Als men denkt met winterbanden gewoon door te kunnen rijden als het sneeuwt, dan heeft men het echt mis. En dat is een van de punten die nog niet genoemd is in deze zoveelste winterbanden discussie. Mensen met A-merk supersonische winterbanden vinden dat ze ongeacht de weersomstandigheden gewoon door kunnen knallen. Winterbanden zijn niet zaligmakend!

Ik heb overigens met zomerbanden in Nederland nog nooit vastgestaan en altijd veilig thuis kunnen komen. Gewoon kolder dat dat niet zou kunnen. En onze opdrachtgevers verwachten ons gewoon op locatie, ook als het sneeuwt. Gewoon meer tijd uittrekken voor de reis en je rijstijl aanpassen. Het is dat ik verplicht winterbanden moet afnemen, anders zou ik gewoon 40000 km per jaar op zomerbanden rijden.

Ik heb 1x een angstig moment meegemaakt op oudejaarsavond (volgens mij was het van 2005 op 2006) toen ik met (teveel) haast medicijnen ben wezen halen voor onze eerste. Toen begon m'n (destijds) Passat op een afrit van de snelweg te glijden richting vangrail en heeft het even moeite gekost om de boel op de weg te houden. Maar dat was puur omdat ik zelf teveel haast had. Ik geloof niet dat winterbanden me daarbij geholpen zouden hebben.

Oh ja, nog een aardige. De mensen die nu op winterbanden rijden passen hun rijstijl niet aan bij niet winterse omstandigheden. Oftewel, je remweg is nu langer dan op je somerbanden. Houden de winterband voorstanders nu ook extra afstand? (eerlijk zeggen he!) nee dus, oftewel winterbanden zijn maar op zeeeeeeer beperkte momenten veiliger. Voor de rest wint zover ik weet nog altijd de zomerband.

Om dan nog maar even terug te komen op het sociologische aspect van de winterband. Mensen die geld uitgeven willen graag voor zichzelf de bevestiging dat ze er goed aan hebben gedaan. Dat is gewoon menselijk. Daar komt zo'n 90% van de discussie vandaan. Als je gewoon heel rationeel nadenkt zul je beseffen dat een winterband in Nederland echt maar heel weinig toevoegt aan de veiligheid. Maar ja, je hebt nu immer een hoop duiten uitgegeven aan de banden, dus dan moet je het blijven rechtvaardigen voor jezelf.

Zoals mijn moeder altijd zei: Beter even later thuis dan gewond in het ziekenhuis!

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat verschijnsel heet in vaktermen cognitieve dissonantie reductie. En daar zit natuurlijk veel in. Anderzijds denk ik niet dat alle winterbandenrijders hun rijgedrag niet aanpassen aan winterse omstandigheden. Ik was het in elk geval niet van plan. En veel geld, eigenlijk vind ik dat nog wel meevallen, als je verdisconteert dat je zomerbanden niet slijten wanneer je op winterbanden rijdt. Maar ik zal tzt een poging doen om de zaak eerlijk en onbevooroordeeld te evalueren. Dwz, of het het nou echt waard is geweest (en niet alleen in €€ uitgedrukt)

En Skoody, neem 1 ding van me aan: dit is een never ending discussie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mensen met A-merk supersonische winterbanden vinden dat ze ongeacht de weersomstandigheden gewoon door kunnen knallen. Winterbanden zijn niet zaligmakend!

Allereerst gefeliciteerd met je verstandige moeder!

Je hebt gelijk dat niet alleen het hebben van mooie spullen belangrijk is, maar ook het goede gebruik het succes ervan bepaalt.

Ik kan me wel goed voorstellen wat je bedoelt met die doorgeknalde figuren.

Je conclusie (als ik het zo lees) dat mensen met mooie spullen zich per definitie "übermenschen" voelen klopt niet (altijd).

Ik heb ook mooie spullen (ja, de Yeti natuurlijk :D ) met goede winterbanden en ik heb ook sneeuwkettingen. Toch ken ik mijn eigen beperkingen (ja, ik ben een beperking :doh2: ) en ga in principe dus geen gekke dingen doen. De veiligheidssytemen heb ik om mij in grensgevallen/ situaties zekerheid te geven als ik daarin terecht kom. In mijn kleine monster zitten ook ABS, ESP en nog meer spannende afkortingen. Er gaan kennelijk lampjes branden als ze moeten ingrijpen. Sommige mensen kicken daar op, maar ik heb ze nog nooit zien oplichten B) en dat wil ik eigenlijk ook zo houden. Als ze gaan branden heb ik iets verkeerd gedaan/ iets verkeerd ingeschat.

Als ik in de bergen in de klettersteig bezig ben met 500 meter niets onder me en ik een y-set heb die me bescherming biedt en de helm draag spring ik immers ook niet zomaar de diepte in omdat het moet kunnen..

Met winterbanden is het net zo, ik heb ze omdat ze handig zijn (ja, ze werken in de sneeuw zeer zeker beter) en soms zelfs verplicht zijn. Als er buiten sneeuw ligt let ik extra op, al is het alleen maar omdat er nog voldoende mensen zijn zoals jij ze beschrijft. Daarnaast zijn er ook nog veel mensen die geen winterbanden nodig denken te hebben en desondanks doorknallen omdat je zichzelf ook zonder winterrubber zo goed voelen.

Trouwens, wat dat betreft zouden meer mensen zo'n moeder als die van jou moeten hebben! Toppie als ze ook nog naar haar luisteren (net als jij)!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je conclusie (als ik het zo lees) dat mensen met mooie spullen zich per definitie "übermenschen" voelen klopt niet (altijd).

Da's niet wat ik bedoel. Het is meer dat ik denk dat er mensen zijn met winterbanden die denken dat ze onoverwinnelijk zijn en dat ze onder alle omstandigheden vlot door kunnen rijden ;) Dat dergelijke mensen ook vaak een BMW rijden is puur toeval :winkie:

Hoe dan ook gebruik je verstand, ongeacht waar je mee op pad gaat, da's de boodschap die ik over wil brengen ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

:ot::o Maar ik heb winterbanden, nog wel geluisterd naar jouw advies ook!

Ze maken wel iets meer herrie viel mij gisteren op, klein beetje ruis voorin vanaf ongeveer 100 km/uur. Nu ik weet dat het de banden zijn (even alles uit gedaan en snelheid gevarieerd) stoort het me niet meer :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee hoor, in tegendeel, ik had de vieze (vogel) troep er even afgewassen vanmiddag en daarna met een flinke vaart de druppels eraf proberen te rijden. Toen ik moest remmen voor de aankomende rotonde vertraagde de boel dusdanig weinig dat ik flink door moest trappen en de ABS zelfs ingreep. Uiteindelijk kwam de 1600 kg wegende Skoda + Simeon combinatie keurig op tijd tot stilstand, maar het was wel even schrikken.. (een gewaarschuwd mensch..)

In het vervolg ga ik dus meer afstand bewaren ten opzichte van mijn voorganger.

aangepast door bakkertje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe