Jump to content

PC-fre@k

SFE Management
  • Posts

    9,141
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    134

Community Answers

  1. PC-fre@k's post in Enyaq iV verlichting/ontgrendelen bij benadering uitschakelen was marked as the answer   
    Aanvullend op coming-home en leaving-home heeft de Enyaq een soort lichtshow als je in de buurt komt met de sleutel waarna hij de auto ook opent. Dit is incl. de verlichting aan de voorzijde welke vervolgens 10 seconden (of zo lang leaving home ingesteld is) aan blijft.
    Nou is dat niet zo handig als je een huis hebt met de auto in de voortuin, dus heb ik besloten het uit te doen.
    Hoe doe je dat?
    Ga naar de wageninstellingen Kies voor het kopje 'buiten' Kies voor 'centrale vergrendeling' (door te swipen naar links/rechts) Zet 'Wagen ontgrendelen bij het naderen' uit
    Sorry voor de vieze vingers, maar de reflectie van het scherm werkt niet echt mee 😉 
     
    Vanaf nu kan ik weer gerust een glaasje cola pakken zonder de overburen direct in het zonnetje te zetten. En elke keer de sleutels wegleggen ga ik ook een keer spijt van krijgen als je al jaren gewend bent ze altijd in je zak te hebben 😛 
  2. PC-fre@k's post in Enyaq iV plotseling ingrijpen Travel Assist/ACC voorkomen was marked as the answer   
    Leuk al die nieuwe functies op de Enyaq, maar er is er één in het bijzonder die nogal storend kan werken: Travel Assist/ACC i.c.m. verkeersborden herkenning. 
    Deze functie leest verkeersborden en informatie van de navigatiekaart en past die snelheid vervolgens direct toe.
    Mooi als het goed werkt. Maar buitengewoon gevaarlijk als hij de mist in gaat. 
    Zo heb ik al meermaals gehad dat hij i.v.p. 80/100 opeens 130 wil rijden of andersom opeens 50/30 wil rijden waar je 100/120 mag... 
    Om voorkomen dat je nooit meer Travel Assist of Adaptive Cruise Control wilt gebruiken kan je ook gewoon deze functie uitschakelen als onderdeel van Travel Assist.
    Ga naar de instellingen van de hulpsystemen Kies voor het Adaptive Cruise Control icoon
    Schakel 'Voorspelling toegestane snelheid' uit.
    Na dit ingesteld te hebben anticipeert de auto nog wel op rotondes e.d. 
    Ook zie je nog gewoon wat de auto denkt dat je mag rijden, alleen nu zonder ingreep.
  3. PC-fre@k's post in Enyaq iV standaard alle deuren ontgrendelen was marked as the answer   
    De Enyaq zal standaard alleen de deur van de bestuurder openen. Als je wilt dat hij direct alle deuren of die aan één kant opent moet je dit aanpassen.
    Ga naar de wageninstellingen Kies voor het kopje 'buiten' Kies voor 'centrale vergrendeling' (door te swipen naar links/rechts) Selecteer de gewenste methode, te weten: Alle portieren
    Het ontgrendelen van alle portieren, de bagageruimteklep en de acculaadklep.
    Afzonderlijk portier (standaard instelling)
    Met de ontgrendeltoets op de sleutel worden het bestuurdersportier en de acculaadklep ontgrendeld.
    Bij wagens met sleutelloos vergrendelingssysteem worden door het aanraken van de portiergreep het portier waar de sleutel zich bevindt en de acculaadklep ontgrendeld.
    Bij nogmaals ontgrendelen worden ook de andere portieren en de bagageruimteklep ontgrendeld.
    Portieren aan één zijde ontgrendelen
    Met de ontgrendeltoets op de sleutel worden de portieren aan bestuur- derszijde en de acculaadklep ontgrendeld.
    Bij wagens met sleutelloos vergrendelingssysteem worden door het aanraken van de portiergreep de portieren aan de wagenzij- de waar de sleutel zich bevindt en de acculaadklep ontgrendeld.
    Bij nogmaals ontgrendelen worden ook de andere portieren en de bagageruimteklep ontgrendeld.
  4. PC-fre@k's post in Enyaq iV Skoda Connect herstellen was marked as the answer   
    Sinds vrijdag is mijn Skoda Connect van de Enyaq niet meer verbonden. 
    Dit is exact 1 week na het ingebruiknemen van Skoda Connect...
    Er volgt dan na lang wachten een melding dat de auto niet online is welke je weg moet klikken met OK.
    Een korte google actie liet zien dat er meer mensen zijn met ditzelfde probleem. 
    Tijd dus om uit te zoeken hoe je het kan oplossen!
    Open het opbergvakje naast het stuur Trek deze door het naar binnen duwen van de vergrendeling nog verder open zodat hij er uit kan.
    Dit ging bij mij behoorlijk stroef, het plastic is zeer stevig en duwt dus niet zo makkelijk in...
    Lokaliseer zekering 19 (is één van de kleinere zekeringen met waarde 5),  deze is omschreven als 'Instrumentenpaneel, noodoproep, online-diensten'
    Verwijder de (19) zekering (met een klein tangetje of de speciale zekeringtool die schijnbaar ergens in de zekeringkast van de motorkap zit, lekker dichtbij ook... - ik heb dus gekozen voor een tangetje) Sluit de auto af en laat hem zo een minuut of 5 staan (de auto moet helemaal uit zijn incl. de boordcomputer). Ik heb met opzet ook de sleutel ergens neergelegd zodat niks de auto weer kan activeren. Open na die 5 minuten de auto weer, plaats zekering 19 terug en doe het opbergvak weer dicht. Je zal zien dat je auto nu weer probeert te verbinden met LTE en Online komt! (Optioneel als de wagen nu wel online is, maar nog steeds geen update geeft in de MySkoda app)
    Helaas zat bij mij Skoda Connect (MySkoda app) nog steeds muurvast.

    Optie A is dan het infotainment een keer herstarten (10 seconden powerknop indrukken).

    Optie B, als de auto dan nog steeds niet synct: Ik besloten heb de auto uit mijn app te verwijderen en opnieuw te pairen. Het duurde (net als de eerste keer) even voordat ik door het proces was met de QR code (trage servers?).
    Maar na opnieuw koppelen en een minuutje geduld werkt alles weer zoals het hoort. Nu dus nog even afwachten of dit goed blijft werken en of hij het op korte termijn niet opnieuw gaat begeven... 
  5. PC-fre@k's post in Opladen van een EV openbaar, onderweg of thuis? was marked as the answer   
    N.a.v. de discussie die in dit topic naar voren kwam
    Vragen de reacties om een betere plek voor deze discussie.
    Dus bij deze, een eigen plekje 🙂 
    Nou dat dus, ik heb op 2 locaties, beiden op 1.2 km lopen 2 laadplekken. Onderlinge afstand van die locaties is 500 meter ongeveer.
    Ga ik echt niet vrolijk van worden om daar aan te komen en die plekken bezet te zien. Nog los van het feit dat de ene vlak naast het station is, op niet zo een heel fijne plek zeg maar.
    Op basis van mijn bovenstaande reactie kan ik er dus aan toevoegen dat ik geen EV zou rijden als ik niet mijn eigen laadpaal had gehad.
    Ik ga niet 1.2 km lopen naar de laadpaal, ook al zou ik niet elke dag hoeven laden. Dat haalt de hele charme van een eigen auto en twee parkeerplaatsen op de oprit er wel vanaf... Nog even los van het voorverwarmen in de winter of koelen in de zomer, wat een beetje zonde is van je range als hij niet aan de laadpaal hangt.
    Prijzen vind ik overigens meevallen, voor 800 euro kan je volgens mij al een hele mooi paal hebben. In mijn geval i.v.m. lease heb je wat meer nodig omdat je ook wilt kunnen afrekenen, maar toch. Dit zou gewoon bij elk nieuwbouw huis geleverd (of voorbereid) moeten worden, dan vallen de kosten wel mee.
     
     
  6. PC-fre@k's post in “Standkachel” aansluiten was marked as the answer   
    Volgens mij is het alleen het display, t.b.v. van de daadwerkelijke standkachel.
    Dat kom ik op marktplaats tegen en ziet er precies zo uit als jij stuurt.
    https://www.fabertronics.nl/5kw-luchtverwarmer-12v-diesel-budgetline
    Zo een setje werkt het bijv mee, alleen dan dus niet nog een keer een display/knopjes...
    Dergelijke dingen zijn te koop via Wish en Ali. Maar komen dus zonder de heater zelf...
  7. PC-fre@k's post in Sleutel kapot (gescheurd) - Vervang hem zelf voor 12 euro! was marked as the answer   
    Dus, na een week of 4 kwam er een pakketje binnen met daarin mijn nieuwe sleutel!
     
    De nieuwe set bevat:

    Voorzijde (met knoppen) Achterzijde Batterijklepje Scharnier Veer Knopje Kale sleutelbaard "Lock" pin Sleutel pin Logo Wat moet je weten voor je dit gaat ondernemen?
    De oude behuizing gaat min of meer verloren Je moet niet bang zijn met een vijl en een flinke tang aan de slag te gaan Alles is op EIGEN RISICO! Benodigdheden
    Duct tape Waterpomptang Set kleine vijltjes Grote platte schroevendraaier Geduld De sleutels hebben een soort lock systeem door middel van een pin in de behuizing, hierdoor kan hij na het sluiten nooit meer fatsoenlijk open.
     

    Je ziet hierbij dat de linker sleutel de bovenste pin niet heeft, hierdoor kan hij gewoon open.
     
    Je zal dus de oude sleutel open moeten forceren. Op basis van een youtube filmpje heb ik eerst de beiden pinnen nog verder naar binnen geduwd, dit gaat niet echt super makkelijk. Maar het kan wel. Zelf denk ik dat dit overbodig is, maar misschien gaat het hierdoor wel iets makkelijker.
    Daarna heb ik hem geopend door een flink grote schroevendraaier tussen de boven en onderzijde (t.h.v. de pin) te draaien. Hierdoor trok ik de helften soort van uit elkaar.
     

    Dit is het resultaat... En de pin die er in zat is krom. Maar goed hij is open en de rest is nog heel
    Je ziet duidelijk dat er in totaal 4 plekken zijn waar de pin doorheen gaat. Enige schadevrije methode zou zijn hem er uit trekken.
     

    Het duurste en belangrijkste onderdeel, de chip! Hierbij beiden zijden op 1 foto.
     
    Bescherm nu je oude sleutelbaard met duct tape. Steek de net ontdekte pin (even recht maken) in/op de pin in het scharnier en duw de donkere pin uit de sleutel/scharnier door in de tang te knijpen. Het resultaat is een losse sleutelbaard.
     
    Het eerste wat opvalt, is dat de oude sleutelbaard niet in het nieuwe scharnier past...
     

    Ik heb de oude dus wat moeten afvijlen in dikte en lengte. Daarna de gleuf wat dieper/breder moeten maken zodat hij recht voor het gat zit en niet blokkeert. Test vaak of hij past zodat je niet te veel weg vijlt!
     
    Daarna het scharnier en je oude sleutelbaard in de duct tape en de nieuwe donkere pin er in knijpen. Dit moet soepel maar toch stevig gaan wil je sleutel niet wiebelen.

     
    Doe nu alles in de nieuwe behuizing.

     
    Je zal merken dat het veertje een uitsteeksel heeft. Plaats het deksel er een beetje op zodat hij in de inkeping valt. Draai hem nu 2x linksom om de veer te spannen. Probeer even of de sleutel fatsoenlijk, niet te hard, open gaat. Sluit de behuizing, begin onderaan.
     
    Zoek de verschillen (logo daar gelaten.. de nieuwe is kleiner. Desnoods vervang ik die nog door de echte 'nieuwe-nieuwe'):

     
    Doe de batterij er in en testen maar in de auto!
    Vergeet niet dat je de andere sleutel binnen moet laten... Anders weet je nog niet of je chip werkt.
     

    De oude, de reserve en de nieuwe sleutel.
     
    Je ziet dat ik het logo er af gesloopt heb, ik hoopte toen nog dat er een schroefje onder zat Kortom, lekker laten zitten. Je kan de oude behuizing toch niet meer gebruiken en het logo zat ook nog eens geplakt met een keihard goedje.
     
    Nieuwe sleutel bij de dealer:
    120 euro
    Een paar dagen wachten (na vertonen van alle autopapieren, ook deel 2)
    Moet ingelezen worden (dus in totaal 3x naar de dealer)
     
    Nieuwe sleutel DIY via Ebay:
    12 euro
    4 weken wachten
    1 uurtje werk om hem in elkaar te zetten
     
    Moeilijkste is het verwijderen van de pin uit het scharnier, daarna de nieuwe sleutel weer passend maken en vast zetten. Als je dat voor elkaar heb is de rest een eitje.
     
    Opvallend vind ik overigens; mijn nieuwe namaak sleutel zit veel netter/stugger in zijn behuizing dan de echte (reserve) sleutel. Beiden zijn amper/nooit gebruikt, maar de echte wiebelt een keer zo erg.
  8. PC-fre@k's post in Binnen verlichting fabia2 was marked as the answer   
    Ik heb alle binnen verlichting vervangen door LEDS.
     
    Dit wordt hier besproken incl. vergelijking voor & na: http://www.skodaforum.eu/topic/312-led-verlichting/?p=5202
     
    Ook vind je diverse foto's in mijn album, om je op weg te helpen : http://www.skodaforum.eu/gallery/image/378-vergelijking-van-gewone-verlichting-met-leds-aan/
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe