Solution PC-fre@k Posted June 21, 2021 Solution Share Posted June 21, 2021 (edited) Leuk al die nieuwe functies op de Enyaq, maar er is er één in het bijzonder die nogal storend kan werken: Travel Assist/ACC i.c.m. verkeersborden herkenning. Deze functie leest verkeersborden en informatie van de navigatiekaart en past die snelheid vervolgens direct toe. Mooi als het goed werkt. Maar buitengewoon gevaarlijk als hij de mist in gaat. Zo heb ik al meermaals gehad dat hij i.v.p. 80/100 opeens 130 wil rijden of andersom opeens 50/30 wil rijden waar je 100/120 mag... Om voorkomen dat je nooit meer Travel Assist of Adaptive Cruise Control wilt gebruiken kan je ook gewoon deze functie uitschakelen als onderdeel van Travel Assist. Ga naar de instellingen van de hulpsystemen Kies voor het Adaptive Cruise Control icoon Schakel 'Voorspelling toegestane snelheid' uit. Na dit ingesteld te hebben anticipeert de auto nog wel op rotondes e.d. Ook zie je nog gewoon wat de auto denkt dat je mag rijden, alleen nu zonder ingreep. Edited June 21, 2021 by PC-fre@k Screenshot toegevoegd 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cordoba Posted June 21, 2021 Share Posted June 21, 2021 Verkeersborden herkenning via de navigatiekaart is toch geen verkeersbordenherkenning? Echte verkeersbordherkenning werkt volgens mij via een camera, met software voor de herkenning van de borden. Alleen gaat dat vaak niet goed, doordat onderborden niet 'gelezen' worden door het systeem. Bijvoorbeeld bij de borden met de max. snelheid van 100 km/u tussen 7 en 19 uur, wordt het onderbord niet meegenomen, dus voor de auto is het 'altijd' max. 100 km/u. Probleem is ook dat veel onderborden geen standaardtekst hebben, en de verschillende talen, waardoor het gewoon niet goed werkt. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
PC-fre@k Posted June 21, 2021 Author Share Posted June 21, 2021 @Cordoba ik weet niet precies wat je probeert toe te voegen op deze handleiding van de Enyaq (waar ik dus zelf in rij). Maar ik mis het compleet in ieder geval... 🤔 Beiden systemen (TA als ACC) gebruiken bij de Enyaq zowel de camera als de kaart om te bepalen hoe hard je mag rijden, sterker nog, ook om te bepalen hoeveel afstand hij houdt, gas hij geeft en hoe hard hij afremt. Dit uiteraard i.c.m. de overige sensoren zoals de radar voorin. Deze kijkt bijvoorbeeld ook naar de baan links van je en voor je, dit zie je ook netjes op je scherm en je Heads-Up Display (HUD is beperkt tot je eigen rijbaan). Deze functie werkt niet naar behoren (ondanks dat hij wel degelijk onderborden begrijpt - net als m'n 'oude' Octavia trouwens, maar die grijpt niet in als hij het fout heeft). Dit probleem doet zich al voor op 10 km afstand over de A1 of de A6 met uniforme borden zonder wisseling van type autoweg. Dit probleem is een stuk vervelender dan alleen verkeerde informatie, hij trap namelijk behoorlijk op de rem/stroompedaal waardoor je totaal niet prettig rijdt dan wel behoorlijk onveilige situaties creëert. Deze handleiding gaat overigens niet over de werking van TA/ACC, maar hoe je wel gebruik kan maken van de verkeersborden herkenning/snelheidsadvies, maar dat je hierbij niet elke 10 minuten hoeft in te grijpen. De actieve methode wordt dus passief (even los van de bron). Overigens staat deze functie ook bij ACC en niet bij het verkeersborden herkenning menu in de wagen instellingen 😉 Hopelijk zorgen toekomstige software updates er voor dat hij slimmer omgaat met de informatie waardoor abrupt snelheid verminderen of verhogen niet meer mogelijk is, dan kan dit zeker van toegevoegde waarde zijn. Voor nu is dit de handleiding, niet zelf verzonnen, maar gewoon uit het boekje met wat praktijk info er bij. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cordoba Posted June 21, 2021 Share Posted June 21, 2021 OK, ik dacht (niet specifiek Enyaq) verkeersbordherkenning tegenwoordig puur op basis van camera-beelden werkte, en dat 'herkenning' op basis van positie op de kaart een verouderd stuk techniek was, wat niet meer gebruikt wordt. Ik begrijp uit jouw reactie dat de Enyaq beide combineert, ik vraag me dan wel direct af welk van de 2 methodes leidend is, als camera en kaart bijvoorbeeld een verschillende maximumsnelheid doorgeven. Overigens ben ik helemaal niet zo blij met die automatische 'hulp'-systemen, mijn ervaring is ook bij simpele zaken als front assist, dat deze door onterechte ingrepen de kans op een ongeluk eerder vergroten dan dat ze ongelukken voorkomen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
PC-fre@k Posted June 21, 2021 Author Share Posted June 21, 2021 Voel je vrij er een topic over te maken. Dit was echt alleen een handleiding waarbij het fijn is ook ontopic te kunnen blijven ;) Voor de ENYAQ dus, zie titel en tags… Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now