Jump to content

Recommended Posts

enyaq_gp_1645_front.jpg

De Enyaq iV is Skoda's eerste auto gebaseerd op het MEB platform van VAG. 

In dit topic ga ik in op de auto zelf, waaronder de opties en (on)mogelijkheden. Het is een ieder vrij hier vragen, updates, foto's en filmpjes te plaatsen over de Enyaq. 

Discussies daarbuiten, zoals laadpalen en verschillen van EV, etc. graag hierbuiten houden zodat het enigszins te volgen blijft voor de geïnteresseerden.

Inhoudsopgave

  1. Nieuws
  2. Vaak gestelde vragen
  3. Bestellingen op dit forum
  4. Uitvoeringen
  5. Kleuren
  6. Bekleding
  7. Standaard uitrusting
  8. Opties
  9. Technische gegevens
  10. Brochures en prijslijsten
  11. Handleidingen
  12. Overige
  13. Filmpjes en uitleg van alle belangrijke functies
    1. Interieur
    2. Virtual pedal
    3. Adaptieve cruise control
    4. Traffic Jam Assist
    5. Front Assist
    6. Collision Avoidance Assist
    7. Side Assist
    8. Crew protect assist
    9. Lane Assist
    10. Lane Assist+
    11. Travel Assist
    12. Emergency Assist
    13. Keyless Entry (KESSY)
    14. Progressieve stuurbekrachtiging
    15. Dynamic Chassis Control
    16. Heads Up Display
    17. Led Matrix Verlichting
    18. Chrystal Lighting
    19. Warmtepomp
    20. Clever Charging Cable
    21. Elektrisch inklapbare trekhaak
    22. 360 graden Area View
    23. Remote Parking Control
    24. Summon
  14. Filmpjes

Nieuws

📑 Terug naar de inhoudsopgave

Datum Onderwep Details
1 jan Showroom auto's Eerste showroom auto's worden verwacht januari 2021
1 jan Demo auto's Eerste demo auto's in februari
1 jan Eerste leveringen Eerste levering aan consumenten week 19 (was week 23). Al lijkt er her en der een uitzondering te zijn, er is al iemand die week 8 heeft genoemd.
1 jan Infotainment verplicht Infotainment (navigatie) is per week 1 van 2021 verplicht (ook voor al bestelde auto's - deze bestellingen krijgen compensatie)
1 jan Park Assist Plus 360 Area View is leverbaar sinds week 1 van 2021. Dit is in feite Park Assist Plus (PPC) zoals aangeboden in België/Duitsland.
1 jan Skoda Sound System Skoda Sound System is leverbaar sinds week 1 van 2021, vermoeden bestaat dat dit gewoon een Canton systeem is
1 jan Crystal Lighting Chrystal Lighting wordt niet eerder geleverd dan week 35 (oorzaak zou liggen in patent probleem)
10 jan Leveringen I.v.m. leveringsrestricties zijn er bepaalde opties aan elkaar gekoppeld in opdracht van de fabriek (nog aanvullend op sommige idiote beslissingen van PON dus). Veel van de bestellingen krijgen compensatie (50% bijvoorbeeld).
20 jan Showroom auto's Diverse dealers hebben de showroom auto staan. Er volgen dan ook diverse filmpjes van allerlei kleuren en uitvoeringen. Zover te zien zijn dit allemaal auto's die al op Tsjechisch kenteken staan en NIET in Nederland de weg op mogen aldus de dealers. Even wachten op de demo auto's dus.
23 jan Nieuwe kleuren Er komen mogelijk nieuwe kleuren aan welke in dat geval vanaf Q3 bestelbaar zouden kunnen zijn.
25 jan Enyaq GT Er is een GT versie van de Enyaq gespot
2 feb Matrix LED dynamisch Uitsluitsel of de lampen meebewegen in de bochten
2 feb Bezichtiging aan huis In de periode van 12 t/m 23 februari komt de Enyaq iV bij jou thuis voor de deur rijden! (op een trailer uiteraard 😉 ) Meld je snel aan voor de planning helemaal vol zit.
16 feb Enyaq iV Sportline editite De Enyaq komt er ook in een sportline editie. Dit is in de basis gewoon een iV 60 of 80(x) met een specifiek nieuw interieur, bepaalde standaard opties en speciale uiterlijke kenmerken (met name zwarte accenten i.p.v. chrome).
25 feb Prijslijsten van de First Editions staan online Zie downloads voor de prijslijst. First Editions zijn voorgeconfigureerd waarbij je slecht een aantal keuzes hebt waaronder 6 kleuren en 2 interieurs.
26 feb Productie start (kopers) Er komen op diverse kanalen berichten binnen dat de auto's die besteld zijn in productie worden genomen. De eerste auto's worden waarschijnlijk in NL afgeleverd in week 8 en uitgeleverd aan de berijder in week 12.
26 feb Software versie 2.1 Voor de ID.3 is software versie 2.1 beschikbaar. Deze software zal zeer waarschijnlijk ook direct geleverd gaan worden op de Enyaq. Deze update maakt het o.a. mogelijk in de toekomst Over The Air (OTA) updates uit te rollen (zonder naar de dealer te gaan dus).
21 apr Eerste Enyaqs! De eerste auto's zijn uitgeleverd!
22 apr Skoda Sound System vervalt Skoda Sound System (9VH) is niet langer leverbaar in 2021, ook niet als MY2022 vanaf week 25. 
Wil je wel SSS houden, dan is je auto pas leverbaar vanaf 1 jan 2022 tegen 16% bijtelling!

* Aan deze lijst kunnen geen rechten worden ontleend, het is enkel een opsomming van beweringen welke wel zo zorgvuldig mogelijk nagegaan zijn op betrouwbaarheid.

 

Vaak gestelde vragen

📑 Terug naar de inhoudsopgave

# Vraag Antwoord
1 Bevat het Comfort pakket de elektrische kofferbak klep? Nee, dit is vanuit diverse dealers bevestigd. Je hebt hier comfort plus voor nodig. In dat geval krijg je er ook de Virtual Pedal bij.
2 Kan je Skoda Sound System combineren met Transport?

Ja, dit kan. Je raakt wel een deel van de diepere laadbak onder de kofferbak kwijt. (idem zonder Transport pakket)

Let op, SSS is niet langer leverbaar in 2021!

3 Draaien de Matrix koplampen in het Licht pakket mee in de bochten?

Ja, op basis van een recent filmpje van de ID.3 is vrijwel 100% zeker dat ze meebewegen. Hier was lange tijd discussie over omdat dit in diverse filmpjes niet goed te zien is. De ID.3 (en ID.4) lijken veel op de Enyaq, dus de aanname is nu dat dit antwoord klopt.

4 Zijn de KESSY sleutels van de Enyaq veilig? Ja, de Enyaq voldoet aan de nieuwere eisen voor keyless entry
5 Heeft het Loft interieur ook een ledstrip in het dashboard? Nee, zover we weten hebben alle interieurs dit, behalve Loft. Helaas 😉 Wel hebben alle wagens ledstrips in de voordeuren en sfeerlicht in het vooronder, vermoedelijk onder middenconsole welke open is bij de Enyaq.
6 Is Park Assist Plus beschikbaar Ja, al wordt Park Assist Plus in Nederland niet bij naam genoemd. De '360 Areaview' optie is Park Assist Plus (PPC). Deze is zowel op de iV 60 als iV 80 te bestellen. Zie ook vraag 7.
7 Bevat Park Assist Plus de Summon en Semi-Auto Parking functie? Park Assist Plus/360 Areaview bevat geen hardware voor de eerder gecommuniceerde Summon functie en Semi-Auto Parking. Volgens Skoda medewerkers mag je er ook niet vanuit gaan dat je dit achteraf kan toevoegen. Dit zal ook de reden zijn dat het in Nederland geen Park Assist Plus heet.
8 Kan de Enyaq OTA updates ontvangen? Ja, mits deze is uitgevoerd met software versie 2.1 of hoger.
9 Kan je achteraf de bak van het transportpakket inbouwen? Ja, het is mogelijk net wat minder stevig omdat de bodemplaat anders is en je niet de rail aan het einde hebt. Maar het past wel. Onderdeelnummer 5LG861401 kosten zijn +/- 75 euro.
10    

* Aan deze lijst kunnen geen rechten worden ontleend, het is enkel een opsomming van beweringen welke wel zo zorgvuldig mogelijk nagegaan zijn op betrouwbaarheid.

Openstaande bestellingen van leden

📑 Terug naar de inhoudsopgave

Naam Auto Kleur Besteld Verwacht Uitlevering Details
@PC-fre@k iV 60 Quartz Grey W51 W26 W23! Comment & Topic
@Stephanos iV 60 Black Magic W49 W30 W17! Comment 
@Fjp84 iV 80 Quartz Grey W45 W22 W22! Comment & Topic
@bslefevre iV 60 Quartz Grey W42 W8 W17! Comment & Topic
@canonex iV 80 Quartz Grey W1 W20 W21! Comment
@jvanderster iV 60 Arctic Silver W42 W20 W16? Comment
@MFB iV 60? Quartz Grey W13 W32   Comment
@B0scr0ss3R iV 80 Race Blue W17 W51-W5   Comment
@Sand0rf iV 80 Quartz Grey W16 W43   Comment
@Roy van Zanten iV 60 Quartz Grey W18 W45   Comment
@bramb_2700 iV 60 Arctic Silver W42 W26?   Topic
@Stefan iV 80 Quartz Grey (GG) W20 W5 2022   Comment
             
             

Jouw bestelling ook in deze lijst? Tag mij of een van de mod's in je bericht met specs, dan voegen we het toe

Uitvoeringen 

📑 Terug naar de inhoudsopgave

De Enyaq is op dit moment leverbaar als iV 60 en iV 80. Op termijn komt daar een iV 50, 80X en RS bij. De 50, 60 en 80 zijn achterwiel aangedreven, de 80X en RS zijn all wheel drive.

De hele uitwerking van dit artikel is op basis van de iV 60 en iV 80 welke op het moment van schrijven ook geconfigureerd en besteld kunnen worden.

De iV 50 laad AC op met 7.2 kW. De overige modellen laden op een normale laadpaal met maximaal 11 kW AC.
Alle modellen, incl. de iV 50 kunnen standaard snelladen op 50 kW DC. Vanaf de iV 60 kan je een snellaadoptie aanschaffen waarmee je dit kan verhogen naar 100 dan wel 125 kW DC laden.

enyaq-iv-en-powertrain-and-chassis.jpg

Model Accucapaciteit (bruto) WLTP Topsnelheid Koppel 0-100 Snelladen/tijd Vanaf
iV 50 52 kW (55) 340 km 160 km/u 220 Nm 11.4s

50 kW/51m

35.000
iV 60 58 kW (62) 390 km 160 km/u 310 Nm 8.9s

100 kW/33m

40.780
iV 80 77 kW (82) 537 km* 160 km/u 310 Nm 8.7s

125 kW/36m

47.780
iV 80X 77 kW (82) 460 km 160 km/u 425 Nm 6.9s

125 kW/36m

50.000
iV RS 77 kW (82) 460 km 180 km/u 460 Nm 6.2s

125 kW/36m

55.000

*WLTP van de iV 80 is na enkele maanden van 510 naar 537 verhoogd (26-02-2021)

Kleuren

📑 Terug naar de inhoudsopgave

Alle 8 kleuren, 4 velgen en 5 interieurs op hoge resolutie naast elkaar zien? Check het Enyaq Renders album met de 126 combinaties!

  • Energy Blue (K4K4)
  • Velvet Red (K1K1)
  • Moon White (2Y2Y)
  • Brilliant Silver (8E8E)
  • Arctic Silver (H6H6) (de typische Enyaq kleur)
  • Black Magic (1Z1Z)
  • Race Blue (8X8X)
  • Quartz Grey (F6F6)

Screenshot 2021-01-22 at 22.37.11.png

(klik voor een vergroting)

Bekleding

📑 Terug naar de inhoudsopgave

Alle 8 kleuren, 4 velgen en 5 interieurs op hoge resolutie naast elkaar zien? Check het Enyaq Renders album met de 126 combinaties!

  • Loft (EO)
    Enyaq Loft.png
    Zwart, stoffen/kunstleren bekleding (standaard).

    Biedt bekleding in een combinatie van stof/ kunstleer. Het dashboard wordt gecompleteerd door stof met stiksels. Andere karakteristieke kenmerken zijn de Alu Brushed interieurlijsten (dashboard en portieren), stoffen portierinzetstukken en zwarte vloermatten.

    Zonder sfeerverlichting in dashboard.
  • Lodge (EL)
    Enyaq Lodge.png
    Bruin/Beige, stoffen bekleding.

    Bevat bekleding in een unieke combinatie van stof gemaakt van gerecycled polyester afkomstig van PET-flessen en wol, wat het natuurlijke karakter van het interieur onderstreept. Andere karakteristieke kenmerken van het interieur zijn het dashboardpaneel en de stoffen portierinzetstukken met stiksels en zwarte vloermatten.

    Met sfeerverlichting in dashboard.
     
  • Lounge (EJ)
    Enyaq Lounge.png
    Zwart/grijs/beige alcantara in combinatie met echt leer.

    De bekleding is een combinatie van leder/ microvezel en het dashboard wordt gecompleteerd door een interieurpaneel bekleed met microvezel en voorzien van stiksels. Andere karakteristieke kenmerken zijn de Anodized Cross interieurlijsten (dashboard en portieren), microvezel portierinzetstukken en zwarte vloermatten.

    Met sfeerverlichting in dashboard.
     
  • Suite (EK)
    Enyaq Suite.png
    Zacht zwart leer met kunstleren elementen.

    Bevat lederen Soul Black bekleding, die zeer aangenaam aanvoelt en garandeert optimaal comfort voor alle inzittenden. Het dashboard wordt gecompleteerd door een kunstleren Soul Black interieurpaneel met stiksels. Andere karakteristieke kenmerken zijn de Piano Black interieurlijsten (dashboard en portieren), kunstleren Soul Black portierinzetstukken en vloermatten met biezen in Cognac Brown.

    Met sfeerverlichting in dashboard.
     
  • Ecosuite (EZ)
    Enyaq Ecosuite.png
    Bruin, leer met kunstleren elementen. 

    De bekleding is een uniek leder in een Cognac-tint met contrasterende details in Stone Beige. Het leder wordt op een bijzonder duurzame manier bewerkt, waarbij voor het looien gebruik wordt gemaakt van een extract van olijfboombladeren in plaats van chemicaliën. 

    Voorzien van kunstleren Cognac Brown interieurpaneel met Stone Beige stiksels op het dashboard, een Piano Black interieurlijst (dashboard en. portieren) en portierinzetstukken in Cognac Brown kunstleer. De zwarte vloermatten met biezen in Cognac Brown completeren het interieur.

    Met sfeerverlichting in dashboard.
     

Alle modellen hebben instelbare sfeerverlichting in de deuren en vooronder, alles behalve Loft heeft daarnaast ook sfeerverlichting over de hele breedte van het dashboard.

Standaard uitrusting

📑 Terug naar de inhoudsopgave

  • 1 Paraplu in opbergvak in deur
  • AC oplaadmogelijkheid tot 11 kW (Wallbox en publiek laden)
  • 12V aansluiting
  • 2 USB-C aansluitingen vóór
  • 3 hoofdsteunen achter
  • Tot 6 jaar onderhoud
  • 8 luidsprekers
  • ABS (Anti-Blokkeer remSysteem)
  • Ambiance ledverlichting in 10 kleuren in voorruimte en achter deurpanelen
  • Automatisch dimmende binnenspiegel
  • Bandenreparatie kit
  • Bandenspanningscontrole systeem
  • Bestuurders en passagiersairbag (uitschakelbaar)
  • Bluetooth telefoonvoorbereiding
  • Centrale deurvergrendeling met afstandsbediening
  • Chromen interieurlijsten
  • ESC elektronisch stabiliteit controle
  • Chromen radiator omlijsting interieur
  • Climatronic, elektronische airconditioning met 2 klimaatzones,
  • pollenfilter, vochtigheidssensor
  • Cruise control met speed limiter
  • DAB+ - Digital Audio Broadcasting
  • Dagrijverlichting met coming & leaving home functie
  • Aansluitpunt voor DC snelladen tot 50kW
  • Digital Cockpit met 5.3" kleurendisplay
  • Easy start (Kessy GO), start/stop knop
  • Elektrisch bedienbare ramen voor en achter
  • Elektrisch verstelbare en verwarmbare buitenspiegels met boarding spots
  • Elektronische parkeerrem
  • Opbergvakken in voordeuren
  • Front assist met voetgangersbescherming
  • Handmatig in hoogte verstelbare voorstoelen
  • Handmatig verstelbare lendensteun vóór
  • In delen neerklapbare achterbank inclusief middenarmsteun achter
  • Infotainment display van 13" incl. draadloos Smartlink+** en touch-slider
  • Interieurverlichting bij voeten
  • iV logo op achterklep
  • iV remote acces voor remote charging/airconditioning
  • Kofferbak afdekking
  • Lane assist
  • LED achter verlichting
  • LED koplampen
  • Lichtmetalen velgen 19" PROTEUS
  • Loft interieur design selectie
  • Middenarmsteun vóór
  • Multifunctioneel 2 spaaks stuurwiel
  • IJskrabber aan de binnenzijde van de achterklep
  • Oplaadkabel mode 3 type 2 voor 16A (voor wallbox of publiek laden)
  • Parkeersensoren achter
  • Regen en licht sensor
  • Ruitenwissers
  • ŠKODA Connect - met oa: eCall (noodoproep), voorverwarming via de app*
  • Startonderbreking
  • Voice control
  • Zij airbags voor incl. gordijnairbag
  • Zwarte dakrailing

Aanvullend standaard op de iV 80:

  • Achteruitrijcamera
  • Chromen dakrailing en raamomlijsting
  • Chromen accenten op de grille
  • Driving mode select met Eco, Comfort, Normaal, Sport of gepersonaliseerd
  • Multifunctioneel 2 spaaks verwarmbaar stuurwiel incl HOD en peddels voor recupuratie
  • Parkeersensoren voor en achter
 

Opties

📑 Terug naar de inhoudsopgave

Comfort (PDA)

  • Kessy (keyless entry & start / stop system)
  • Phonebox met draadloos opladen
  • Sunset (donker getinte ramen achter)
  • Driver assist (vermoeidheidsherkenning)

Comfort Plus (PDB) (aanvullend op Comfort)

  • Virtual pedal (Dit is inclusief de elektrische kofferbak. Zonder dit pakket is hij dus handmatig)
  • Remote acces (3 jaar care connect)

Assistentie (PSA)

  • Adaptieve cruise control incl. traffic jam assist
  • Side assist
  • Crew protect assist

Assistentie Plus (PSB) (aanvullend op Assistentie)

  • Travel assist

Klimaat (PWA)

  • Verwarmbare voorstoelen
  • Verwarmbare ruitensproeiers
  • 3-zone climate control

Klimaat Plus (PWB) (aanvullend op Klimaat)

  • Verwarmbare achterbank
  • Verwarmbare voorruit

Transport (PKP)

  • Nettenset
  • Variabele kofferbakvloer (incl. plek om de afdekhoes op te bergen)
  • Handmatige bediening achterbank in kofferbak (hendel waarmee de banken klappen)

Family (PXA)

  • Zonwering achter (geïntegreerd in de deur)
  • Elektronisch kinderslot
  • 230v aansluiting bij middenconsole
  • 2 USB-C aansluiting bij middenconsole

Sport (PFB)

  • Multifunctioneel 3 spaaks sportstuurwiel incl. peddels voor recuperatie
  • Drive mode select
  • verwarmbaar stuurwiel
  • HOD (hands off detectie)
  • Progressieve stuurbekrachtiging

Sport Plus (PFC)

  • Dynamic Chassis Control

Infotainment (RAA) (sinds week 1 van 2021 niet langer optioneel maar verplicht)

  • Navigatiesysteem
  • 3 jaar Online infotainment

Infotainment Plus (RAB)

  • Head up display, projectie in voorruit (alleen zichtbaar voor bestuurder) met belangrijkste informatie + augmented reality t.b.v. navigatie

 
Licht (PK8)

  • LED Matrix verlichting, dynamische verlichting waarbij delen automatisch uitgeschakeld worden als er tegenliggers aankomen.
  • Luxe LED achter verlichting
  • Koplampsproeiers


Licht Plus (aanvullend op Licht, alleen iV 80. Leverbaar vanaf week 35) 

  • Crystal lighting in de voorgrille, lichtgevende grill speciaal voor de iV 80.

Losse opties

  • Snelladen 100 kW/125 kW + Toegang Ionity netwerk (LH2)
  • Clever Charging Cable (PUA)
  • Warmtepomp (PHC)
  • Panoramadak (3FU)
  • Skoda Sound System (9VH)
  • Opbergzak laadkabel i.c.m. Skoda Sound System (6M5/6M7) (gratis)
  • Trekhaakvoorbereiding (1D7)
  • Alarm met SAFE functie (7AL)
  • Elektrisch inklapbare trekhaak (1M6)
  • Sportonderstel (PFE)
  • Elektrisch verstelbare bestuurdersstoel met geheugenfunctie incl. elektrisch verstelbare lendensteun (PB0)
  • Achteruitrij camera met parkeersensoren voor (PPA) (Standaard op de iV 80)
  • Achteruitrij camera met parkeersensoren voor & 360 Area View (PPC) (sinds week 1 van 2021)
  • Area View 360 (alleen iV 80 aangezien deze standaard al parkeersensoren/camera heeft)
  • Chromen dakrailing en raamomlijsting (PC1) (Standaard op de iV 80)
  • Multifunctioneel verwarmbaar 2 spaaks stuurwiel incl. peddels voor recuperatie HOD en drive mode select (PFA)

Technische gegevens

📑 Terug naar de inhoudsopgave

Afmetingen

De wagen is 4,65m lang, 1,88m breed en 1,62m hoog.

 

Screenshot 2021-01-22 at 23.10.04.png

Kofferbak

De Enyaq heeft een standaard kofferbak inhoud van 585 liter wat te vergroten is tot 1710 liter bij neergeklapte achterbank.

Gewicht en trekgewicht

Beiden uitvoeringen mogen tot 1000 kg geremd trekken. De iV 60 weegt ledig 1923 kg en de iV 80 2042 kg.

Bandenspanning

  Licht beladen Zwaar beladen
  Voor Achter Voor Achter
R19 2,5 2,7 2,7 3,1
R20 2,5 2,7 2,7 3,1
R21 2,5 2,7 2,7 3,1

Evt. reservewiel (welke niet onder de kofferbakmat past) 145/80 R19 op 3.2 bar.

Brochures & Prijslijsten

📑 Terug naar de inhoudsopgave

Handleiding

📑 Terug naar de inhoudsopgave

Overige berichten op dit forum

📑 Terug naar de inhoudsopgave

Bronnen

Edited by PC-fre@k
Bijwerken bestellingen
Link to post
Share on other sites
  • Replies 279
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

We kunnen ons wel goed druk maken om deze aspecten 😉 Laat ik het anders verwoorden: mij is gevraagd om niets te delen van mijn ervaring dus ik honoreer dat verzoek. Of het rechtsgeldig, contractg

Wat een heerlijke wagen jongens 😍

Heren, mijn auto is gisteren geleverd. Feest om er in te rijden (en ik heb de handleiding ook nog niet helemaal doorgeploegd 😉)... Bandenwissel voor Michelin allseason banden is in goed overleg tussen

Posted Images

De opties in detail met foto/filmpje:

  1. Interieur
  2. Virtual pedal
  3. Adaptieve cruise control
  4. Traffic Jam Assist
  5. Front Assist
  6. Collision Avoidance Assist
  7. Side Assist
  8. Crew protect assist
  9. Lane Assist
  10. Lane Assist+
  11. Travel Assist
  12. Emergency Assist
  13. Keyless Entry (KESSY)
  14. Progressieve stuurbekrachtiging
  15. Dynamic Chassis Control
  16. Heads Up Display
  17. Led Matrix Verlichting
  18. Chrystal Lighting
  19. Warmtepomp
  20. Clever Charging Cable
  21. Elektrisch inklapbare trekhaak
  22. 360 graden Area View
  23. Remote Parking Control
  24. Summon

Interieur

📑 Terug naar de inhoudsopgave

Filmpje van de gedachte achter de diverse interieur opties.

Virtual pedal

📑 Terug naar de inhoudsopgave

Onderdeel van het Comfort Plus pakket.

Hiermee kan je de kofferbak openen met je voet.

Dit kan alleen met de elektrische kofferbak welke niet standaard is.

Adaptieve cruise control

📑 Terug naar de inhoudsopgave

Onderdeel van het Assistentie pakket.

Past de Cruis Control snelheid aan op je voorganger. Mocht er dus iemand langzamer gaan rijden of tussendoor komen zal de auto inhouden tot deze auto weer weg is of je van rijbaan wisselt. Je kan zelf de afstand tot je voorganger bepalen.

Traffic Jam Assist

📑 Terug naar de inhoudsopgave

Onderdeel van het Assistentie pakket.

In combinatie met Adaptive Cruis Control zorgt deze optie er voor dat filerijden een eitje wordt. Hij houdt vanzelf afstand tot je voorganger zonder dat je de hele tijd met je voet op de rem hoeft te zit.

Front Assist

📑 Terug naar de inhoudsopgave

Front Assist remt als je iets voor je niet hebt zien aankomen, ook als je op de snelweg rijdt.

Collision Avoidance Assist

📑 Terug naar de inhoudsopgave

Aanvulling of Front Assist waarbij je stuuringrepen worden versterkt zodat je makkelijker een object kan ontwijken.

Side Assist

📑 Terug naar de inhoudsopgave

Onderdeel van het Assistentie pakket.

De dodehoek wordt gedekt door de radar van de auto. Dit kan de auto tot wel 70 meter achter de auto. 

Mocht er een auto gedetecteerd zijn licht het lampje aan de binnenzijde van de betreffende spiegel op.

Crew protect assist

📑 Terug naar de inhoudsopgave

Onderdeel van het Assistentie pakket.

Bij een potentiele botsing (bijv. langdurig slippen met ingeschakelde ESP e.d.) worden deuren ontgrendeld, ramen en dakraam gesloten en gordels aangespannen.

Lane Assist

📑 Terug naar de inhoudsopgave

Lane Assist zorgt dat je binnen de lijnen van de rijbaan blijft. Mocht je zonder knipperlicht van baan wisselen zal de auto zichzelf binnen de rijbaan houden. Hierbij zal het stuur ook trillen om je 'wakker te schudden'.

Lane Assist+

📑 Terug naar de inhoudsopgave

Gebruikt de camera om beter binnen de rijbaan te blijven, zoals wanneer de rijbaan opeens een scherpe bocht maakt vanwege werkzaamheden.

Travel Assist

📑 Terug naar de inhoudsopgave

Onderdeel van het Assistentie Plus pakket.

Travel Assist is geen pakket op zich. Het is de combinatie van systemen, te weten: Adaptive Cruis Control, Verkeersborden Herkenning, Traffic Jam Assist, Emergency Assist en Lane Assist.

Dit helpt je om op je rijbaan te blijven, ook als er onverwachte dingen gebeuren of er werkzaamheden zijn.

Screenshot 2021-01-24 at 20.48.24.png

Emergency Assist

📑 Terug naar de inhoudsopgave

Onderdeel van het Assistentie Plus pakket.

Mocht je niet meer in staat lijken de auto te besturen, dus je raakt niks meer aan en reageert niet op signalen van de auto. Dan zal de auto jou en omstanders proberen te alarmen via de knipperlichten en toeter. Vervolgens zal hij de auto veilig tot stilstand brengen om erger te voorkomen.

Keyless Entry (KESSY)

📑 Terug naar de inhoudsopgave

Deuren en klep openen zonder de sleutel fysiek aan te raken/pakken. Bij de ENYAQ kan dit op alle deuren (afhankelijk van je opties).

Progressieve stuurbekrachtiging

📑 Terug naar de inhoudsopgave

Onderdeel van het Sport pakket.

Meer controle afhankelijk van de snelheid, zie onderstaande uitleg.

Dynamic Chassis Control

📑 Terug naar de inhoudsopgave

Onderdeel van het Sport Plus pakket. Voorheen heette dit Adaptive Chassis Control.

Afhankelijk van je geselecteerde drive modus wordt de suspensie zachter of directer geveerd.

Heads Up Display

📑 Terug naar de inhoudsopgave

Onderdeel van het Infotainment Plus pakket.

Projectie van de belangrijkste zaken van in de ruit, alleen zichtbaar voor de bestuurder. Buiten de snelheid, info over ACC en pijlen voor navigatie krijg je hier ook Augmented Reality te zien i.c.m. de navigatie. Dit uit zich in een grote blauwe pijl welke groter wordt naarmate je dichterbij de afslag komt en dan langzaam verdwijnt.

Zo ziet dat er ongeveer uit

Je kan alles zelf aanpassen

Skoda Enyaq Nav 10010.jpg

Led Matrix Verlichting

📑 Terug naar de inhoudsopgave

Onderdeel van het Licht pakket.

Volledig automatische verlichting. Automatisch grootlicht wanneer mogelijk en aanvullend schakelen delen van de matrix uit als er in dat deel van het zicht zich een auto bevind. Zo heb je optimaal zicht zonder dat tegen- of voorliggers er last van hebben.

Update 02-02-2021: We weten het vrijwel zeker, Matrix verlichting draait ook mee in de bochten! (zie filmpje hieronder of de post)

In deze afbeelding is goed te zien dat er stukjes echt uitgeschakeld zijn:

Large_JPG-ENQ_NG_069_MatrixLEDheadlights-_ENQmain_cat0920.jpg

Filmpje van Skoda

Voorbeeld van de ID.3 in de mist. Hier is duidelijk ook de stuurbeweging terug te zien in de koplampen.

Voorbeeld van de Octavia RS 2020 (overigens incl. HUD)

Chrystal Lighting

📑 Terug naar de inhoudsopgave

Onderdeel van het Licht Plus pakket op de iV 80.

Veel besproken feature welke dus helaas niet op de iV 60 leverbaar is. Sterker nog, er zijn problemen bij de levering waardoor hij niet eerder leverbaar zal zijn dan week 35 van 2021. Dit zou komen door een patent geschil met een andere auto bouwer.

Skoda Enyaq 00126.gif

Warmtepomp

📑 Terug naar de inhoudsopgave

Losse optie

Hier is erg veel discussie over. Diegene die er in gedoken zijn geven aan dat het in Nederland een veel te laag rendement heeft. Dit omdat wij amper vorst hebben en het pas echt goed werkt onder 0. Bovendien kost de optie 1200 euro en voegt dit ook verbruik toe. Advies is, koop de optie niet, verwarm de auto voor aan de laadpaal en gebruik eerder de elektrische stoelverwarming dan de interieurverwarming.

VW ID.3 review van de warmtepomp bij -25 graden.

Clever Charging Cable

📑 Terug naar de inhoudsopgave

Losse optie

Dit is een mobiele laadpaal welke via een normaal stopcontact kan laden met 2.3 kW of met een perilex 3-fase aansluiting op 7.2 kW.

Zie dit topic voor meer details:

Elektrisch inklapbare trekhaak

📑 Terug naar de inhoudsopgave

Losse optie

Zwenkbare trekhaak welke met een druk op de knop in de kofferbak kan ontgrendelen, zowel als hij opgeborgen is als wanneer hij uitgeklapt is. Zo heb je altijd snel beschikking over de trekhaak zonder er continu mee rond te rijden.

De trekhaak beschikt bovendien over een geïntegreerde 13-polige aansluiting waardoor deze niet in het zicht zit als de trekhaak is ingeklapt.

Screenshot 2021-01-24 at 20.43.38.png

360 graden Area View

📑 Terug naar de inhoudsopgave

Losse optie

Met deze optie heb je niet alleen een achteruitrij camera, maar ook een camera vooraan in de grill en in beiden spiegels welke alle 4 worden gebruikt bij het in- en uitparkeren.

Bovendien grijpt de auto in als je tegen iets of iemand aan lijkt te rijden. Hij kijkt als het ware om de hoek via de sensoren en trapt op de rem als dit object in je baan komt.

PPC biedt geen ondersteuning voor de eerder aangekondigde Semi-Auto Park en Summon functie. Deze volgt later in/eind 2021.

Je kan dit op meerdere manieren weergeven. Hieronder de standaard weergave bij de Enyaq. Links 360 en rechts het normale beeld achter (met dynamische belijning op basis van je stuuruitslag).

210122 Enyaq Aeraview 1.jpg

Aangezien er nog geen voorbeelden uit de Enyaq zijn, bji deze een demo vanuit de ID.4

Remote Parking Control

📑 Terug naar de inhoudsopgave

Op dit moment geen optie die je kan bestellen, deze functie is niet af en de hardware zit niet in de geleverde auto's.

Het zou dit moeten gaan doen:

Screenshot 2021-01-24 at 20.44.31.png

Summon

📑 Terug naar de inhoudsopgave

Op dit moment geen optie die je kan bestellen, deze functie is niet af en de hardware zit niet in de geleverde auto's.

Dit zou net als bovengenoemde Remote Park Control moeten werken.

Edited by PC-fre@k
Update mbt Matrix Led
Link to post
Share on other sites

Foto's

Kijk allereerst eens in de Enyaq iV Gallery, daar zitten al 200 foto's in. Zowel foto's van Skoda als van alle roadshows en eerste productiemodellen in Tjechie.

Enyaq iV Gallery Album

Een aantal belangrijke details:

Filmpjes

Productie van de Enyaq iV

Overige filmpjes van de roadshow, dealers en internationale reviews. 

Autoweek (NL)

 

 

Autovisie (NL)

 

Wealer (NL)

 

 

Korterink (NL)

 

 

 

 

Dago (NL)

Hey die kerel ken ik ergens van!

 

Wittebrug (NL)

PON Dealer (NL)

 

 

Visual Car Reviews (EN)

Noorwegen (Skoda zelf)

Zweden ? (Skoda zelf)

Duits

Eerste live beelden

Autogefuel (DE)

Asphalt. art (DE)

Tjechisch

 

 

 

 

Frans

Overig

 

Allerlei (Roadshow)

 

 

 

 

 

Productie


 

 

 

Edited by PC-fre@k
  • Thanks 1
Link to post
Share on other sites
  • PC-fre@k featured and unlocked this topic

Volgens een bericht op een Duits forum zou Skoda op 30 januari 2 of 3 nieuwe kleuren willen toevoegen welke nog dit jaar leverbaar zouden moeten worden.

Dit zouden ze kunnen zijn:

Enyaq nieuwe kleuren gerucht skodaforum-eu.png

Opvallend is dat Graphite Grey redelijk zou kunnen overlappen met Quartz Grey, de poster stelt dat zijn dealer aangeeft dat Quartz Grey komt te vervallen 😮 
Maar goed zal ook niet de eerste keer zijn dat er 2-3 blauwtinten zijn 😉

De groene kleur zou mogelijk een felle variant kunnen zijn van Rally Green

 

Op dit moment denk ik overigens dat ze liever eerst de productie aantallen willen halen om de huidige bestellingen er doorheen te krijgen 😛 

Link to post
Share on other sites

Heel mooi overzicht van alle informatie over de ENYAQ! Dank je wel hiervoor! Ik ben blij met mijn keuze voor Black Magic. Ik zou niet switchen als deze kleuren komen. Al denk ik dat Graphite Grey wel heel mooi kan zijn met een sportieve X-uitvoering en dikke velgen.

 

Ik heb de volgende configuratie besteld bij mijn LM Arval:

Skoda ENYAQ iV60

Licht (PK8)  
Family (PXA)  
Assistentie (PSA)  
Achteruitrijcamera en parkeersensoren voor (PPA)  
Lichtmetalen velgen Vega 20" 235/50/R20 (PJG)  
Klimaat (PWA)  
Sport (PFB)  
Metallic lak (JATOCL01)  
Elektrisch inklapbare trekhaak (1M6)  
100 kW oplaadmogelijkheid en toegang tot Ionity netwerk (LH2)  
Comfort (PDA)  
Black Magic Metallic (1Z1Z)  
Loft (EO)  
Laadsnoer Mennekes
  • Like 1
Link to post
Share on other sites

Graag gedaan, over tijd zal er wel weer veel bijgewerkt moeten worden. Maar dit scheelt je 200 pagina's op het internet afstruinen die je over een poosje sowieso niet meer gaat vinden als meer mensen deze auto daadwerkelijk in bezit hebben.

Black Magic is ook een zeer mooie combinatie met de Enyaq, al heb ik voor Quartz Grey gekozen. Zou QG overigens niet direct ruilen voor Graphite Grey, juist het donkere vind ik wel wat hebben.

En 20" Vega velgen zie ik, stoere looks 😉 

Heb je al een impressie plaatje gemaakt via een van de configurators? Ben wel benieuwd naar je foto!
 

Quote

Mijn config

ENYAQ iV 60 - Quartz Grey Metallic (F6F6)

Comfort Plus (PDB)
Assistentie Plus (PSB)
Klimaat Plus (PWB)
Family (PXA)
Transport (PKP)
Sport (PFB)
Licht (PK8)
Infotainment Plus (RAB)
360 graden areaview (PPC)
Skoda Sound System (9VH)
Chromen dakrailing, raamomlijsting en grille (PC1)
Elektrisch inklapbare trekhaak (1M6)
Elektrisch verstelbare bestuurdersstoel met geheugenfunctie incl. elektrisch verstelbare lendensteun (PB0)
Opbergzak voor laadkabel i.c.m. transportpakket (6M5)
100 kW oplaadmogelijkheid en toegang tot Ionity netwerk (LH2)

Ik heb trouwens afgelopen dinsdag (19 jan) het Skoda Sound System (9VH) en 360 Areaview (PPC) laten toevoegen. Deze staan in de prijslijst sinds 1 januari 2021.

Ik begrijp van sommigen dat het inmiddels niet meer mogelijk is om SSS te bestellen. Mogelijk zijn er dus restricties op het aantal beschikbare installaties of het aantal productieslots waar deze configuratie in mag zitten. Mijn voordeel hierbij is dat ik alle voorwaardelijke (verplicht gekoppelde) opties al had, dus wellicht dat er ook een combinatie probleem is.

Mijn levertijd veranderde niet. Besteld in week 51, levering verwacht in week 29. Nog minimaal 25 weken wachten dus...

Link to post
Share on other sites

Op een ander forum kom ik een vraag tegen over de chromen omlijsten van de grill.

Bij de specs van de iV 80 staat dat je standaard een chromen grill krijgt. Alleen bij de iV 60 lijkt dat standaard ook zo te zijn...

@Stephanos kan wellicht aangeven hoe zijn config er uit ziet met Black Magic. Hij heeft geen Chromen raamomlijsten pakket namelijk.

 

De plaatjes van het internet tonen wel de verschillen.

Vraag is of die leverbaar zijn (in NL), de eerste afbeelding is namelijk een iV 80 met Crystal Lighting waar juist een chromen gril op zou moeten zitten.

Als je het mij vraagt hebben alle auto's die chromen grill, het staat in de configurator en alle iV 60's die in Nederland op de foto staan hebben het ook (zover ik gecontroleerd heb).

Zwarte Gril:

Chromen Grill:

 

Link to post
Share on other sites

Goh altijd gedacht dat chrome niet zwart uitsloeg.....

16 minuten geleden, PC-fre@k zei:

Zwarte Gril:

Chromen Grill:

 

 

Link to post
Share on other sites

Volgens mij zit er nog een foutje in de omschrijving van Lounge. Dit betreft geen kunstleer maar volwaardig leer. Het alcantara deel is wel min of meer kunst, hier wordt een microvezel achtige stof gebruikt. 

  • Thanks 1
Link to post
Share on other sites

@ervh je hebt helemaal gelijk! Zaten meerdere foutjes in. Ik had het eerder even uit mijn hoofd gedaan en vergeten bij te werken. Is nu helemaal aangepast naar zoals het de brochure staat met een korte samenvatting erboven. Anders heb je alleen maar wollige termen 😛 

Leuk dat je hier ook even aanhaakt trouwens! Wees welkom 🙂 

  • Like 1
Link to post
Share on other sites

Hoewel in Nederland minder van toepassing lees ik berichten waaruit ik opmaak dat Navigatie verplicht is vanwege een andere reden dan we denken.

Je kan de batterij niet handmatig verwarmen, als die niet warm is kan je niet zo snel laden als je wellicht zou willen. Alleen als je dus een laadpaal in de navigatie op je route hebt gezet zal de auto de accu voorverwarmen.

Kortom, zonder navigatie kan je hij geheel niet voorverwarmen. Een goede reden om het verplicht te maken, los van het gemak bij productie. Ook vermoed ik dat er nog meer zaken aan gekoppeld zullen zijn al is nu nog onduidelijk wat. Hopelijk lossen ze dit op met een SW update.

Vermoedelijk betekend dit in de praktijk dat als het vriest je bijvoorbeeld maar met 20 kW kan laden ipv 100-125 kW piek, tot hij dus wel op temperatuur is.

--

Hoewel je nu Park Assist Plus (PPC) kan bestellen - in Nederland alleen omschreven als 360 Areaview (bovenop de camera voor en achter) - zit hier niet de juiste hardware bij voor de Summon/Semi-Auto Parking functie. Kortom, de summon functie kan je niet in de toekomst activeren zonder hardwarematige aanpassingen.

Link to post
Share on other sites

Wordt door jou niet echt als een accent ervaren denk ik... ook maar dippen dan 😇 (zoals sommigen met hun velgen willen doen).

Nog even en dan heeft elke dealer er wel een staan. Dan komen er wel meer details los denk ik van hoe het echt allemaal zit.

Misschien nog een tip voor wie naar een showroom gaat. Fotografeer de lijst met codes op de sticker (normaal onder de kofferbakmat op het chassis geplakt - maar ook in het boekje te vinden). Dan weet je 100% exact welke opties de auto heeft!

Link to post
Share on other sites

F6F6.heZrmwcpb0Tu-6L12TuE9ZAhlqPo.iSxwf-HQz9ol7Vx.cqI1EYf5SiL4tuN-mSkYhFNHDecPVJMZg-19201080dayvext_front1080.png

Als vergelijking de Quartz Grey versie, op de standaard velg en met Chromen Raamomlijsting.

Ik heb trouwens even in de code van die website gekeken, hij past echt alles aan in die foto. Zo zie je bij mij ook Side Assist in de buitenspiegels en de camera in de grille bijv.

F6F6.heZrmwcpb0Tu-6L12TuE9ZAhlqPo.iSxwf-HQz9ol7Vx.cqI1EYf5SiL4tuN-mSkYhFNHDecPVJMZg-19201080dayvext_rear1080.png

F6F6.heZrmwcpb0Tu-6L12TuE9ZAhlqPo.iSxwf-HQz9ol7Vx.cqI1EYf5SiL4tuN-mSkYhFNHDecPVJMZg-19201080dayvext_side1080.png

 

Edited by PC-fre@k
Link to post
Share on other sites

De Skoda Enyaq iV voldoet ook aan de nieuwe eisen voor Keyless Entry (KESSY) die per 1 jan 2021 zijn ingegaan. Dankzij een bewegingsmelder in de sleutel kan je Enyaq dus niet zomaar - geruisloos - van de oprit verdwijnen terwijl jij ligt te slapen.

Lees hier het artikel (incl. video)

 

Edited by PC-fre@k
typo
Link to post
Share on other sites

Eerste beelden van een rijdend productiemodel!

 

Zoals door sommige opgevallen is de draaicirkel anders dan je gewend bent. De draaicirkel is slechts 9,3 meter, t.o.v. bijv. 11,1 meter bij de Octavia 4 (MY 2021).

Dit was al bekend, dankzij de achterwielaandrijving kan het stuur verder uitslaan dan normaal gebruikelijk bij voorwielaandrijving met als gevolgd een kortere draaicirkel.

Edited by PC-fre@k
Draaicirkel info toegevoegd
Link to post
Share on other sites
Op 25-1-2021 om 15:38, PC-fre@k zei:

De Skoda Enyaq iV voldoet ook aan de nieuwe eisen voor Keyless Entry (KESSY) die per 1 jan 2021 zijn ingegaan. Dankzij een bewegingsmelder in de sleutel kan je Enyaq dus niet zomaar - geruisloos - van de oprit verdwijnen terwijl jij ligt te slapen.

Lees hier het artikel (incl. video)

 

Top! Lijkt mij geen overbodige luxe

Link to post
Share on other sites

Ik heb van vannacht alle mogelijke render combinaties van de iV 60, iV 80, kleur vs. velg/interieur online gezet.
Je kan ze ook 1920x1080 downloaden voor wie ze als desktop wil instellen (nee, 4K doet Skoda niet aan 😛 - SFE ook niet trouwens)

Dit geeft je snel een weergave van 126 van de miljoen+ combinaties, elk vanuit 3 hoeken gesorteerd op uitvoering en kleur.

https://skodaforum.eu/gallery/category/18-enyaq-iv/ 

Wil je exact jouw auto? Dan zal je die zelf even via Skoda.be moeten ophalen (tip, kijk na de config in de 'gallerij'). Dan is het eenvoudig te downloaden, ook voor de leek. Je kan dan evt. jouw config zelf in het algemene Enyaq iV album zetten of hier posten met jouw bestel info.

  • Haha 1
Link to post
Share on other sites

Hoi allemaal,

Ik zal hier ook even mijn config delen.

  • iV80
  • Quartz Grey
  • Regulus 19"
  • 125kW snelladen
  • Warmtepomp*
  • Assistentie*
  • Infotainment (later standaard geworden)*
  • Family
  • Klimaat
  • Elektrisch uitklapbare trekhaak
  • Bestuurderstoel elektrisch verstelbaar + geheugenfunctie

Het gaat om lease (60mnd) geen mogelijkheid om thuis te laden maar het moest en zou een EV worden :-). Laadpunten genoeg op acceptabele afstand in de wijk waar ik woon. 6 november besteld, verwacht week 22.

 

Ik ben aan het kijken om de warmtepomp te annuleren en in plaats daarvan Assistentie en Infotainment te upgraden naar Plus. Er is veel onzeker over de consequenties mbt de leverweek, waardoor LM adviseert niet te wijzigen. Dealer zegt ook geen garanties te kunnen geven. Ik ben nu aan kijken of ik op een andere manier meer concrete informatie over mijn productieslot kan inwinnen.

Het ziet er naar uit dat ik het advies van LM op ga volgen ookal is dat eigenlijk niet meer de configuratie die ik beoog. Better safe than sorry voor hoe dan ook een mooie wagen

  • Like 1
Link to post
Share on other sites

@Fjp84 mooie wagen zo, zelfde kleur als mijn bestelling, maar wel de energiekere broer 😄 (iV 60)

En inderdaad, die leverweken is wel een dingetje lees ik overal wel.

Mijn in week 51 bestelde iV 60 wordt verwacht in week 29.
In week 3 (5 weken later) heb ik Skoda Sound System en Park Assist Plus toegevoegd, zonder consequenties voor de levertijd (zoals dealer verwachtte). Niet dat ik denk dat zij er zoveel van weten, want in week 51 gaf de dealer aan SSS en PPC niet op korte termijn te verwachtten. week later in de prijslijst... lekker bezig!

Maar ja, dat zijn geen schokkend grote aanpassingen aangezien ik alle afhankelijkheden al had. En ik was pas 5 weken onderweg in het bestelproces. Ik redeneerde zo dat ik er 60 maanden in moet rijden, als ik dan 5 weken (?) extra aan m'n broek krijg overleef ik dat wel. Overigens nu een zo goed als full options Octavia, welke ik nog even mag doorrijden (was tot medio april)

Persoonlijk denk ik dat Assistentie Plus en Infotainment Plus geen/weinig impact gaan hebben op je levertijd. Waarom? Omdat ze geen relatie hebben tot andere pakketten die afhankelijk zijn. De laatste is sowieso niet iets wat veel mensen bestellen volgens mij, dus daar is vast voorraad zat van.

Maar ja, probleem is een beetje dat je niet in de glazen bol kan kijken. Al zou je zeggen, invoeren en testen, niet goed? config terug naar wat het was (incl. levertijd). Maar zo werkt het dus niet denk ik, anders hadden ze dat wel gedaan...

Succes met de keuze in ieder geval! Uiteindelijk is elke keuze goed, als het maar vol overgave is 😉 

 

  • Like 1
Link to post
Share on other sites

Mij is altijd door me dealer verteld dat er altijd nog aanpassingen tot een 3 a 4 weken voor productie gedaan kunnen worden.
En dit zou dan geen negatief effect hebben op de levertijd...
Of je moet iets erbij bestellen dat al bij hun lever problemen heeft.
Heeft in verleden bv met het opendak bij de SuperB wel geleid tot langere levertijden ( 4 a 6 weken ) , dit omdat de toeleverancier het gewoon niet kon bijbenen .... ( teveel vraag )

Link to post
Share on other sites
Just now, EdK said:

Mij is altijd door me dealer verteld dat er altijd nog aanpassingen tot een 3 a 4 weken voor productie gedaan kunnen worden.
En dit zou dan geen negatief effect hebben op de levertijd...
Of je moet iets erbij bestellen dat al bij hun lever problemen heeft.
Heeft in verleden bv met het opendak bij de SuperB wel geleid tot langere levertijden ( 4 a 6 weken ) , dit omdat de toeleverancier het gewoon niet kon bijbenen .... ( teveel vraag )

Ja eigenlijk is het enige geval waar ik echt niet blij van zou worden dat levering naar 2022 zou gaan. Dat kan ik alleen gezien de aard van mijn wijziging alleen nauwelijks voorstellen.

Mijn dealer (keuze LM) zou bij een reguliere auto dit zo aandurven, maar hij tast wat betreft de Enyaq in het duister. Dit vanwege de beperkingen op leveraantallen en het feit dat importeur zich ook indekt.

Paar weken extra zou mij echt niks uitmaken, heb LM nog gevraagd of ik gewoon ongeacht levertijd en gezien beperkte kilometrage de huidige auto gewoon kan doorrijden. Dan wordt of 'wie niet waagt, wie niet wint' of 'better safe than sorry'

Mochten hier forumleden zijn die recent nog aanpassingen hebben gedaan dan hoor ik graag wat de resultaten zijn qua levertijd.

 

 

  • Like 1
Link to post
Share on other sites

Bij een reguliere auto had ik zeker niet getwijfeld. Nu met de Enyaq waar alles anders gaat incl. bijtelling voor EV is dit toch echt een ander verhaal dan normaal. Snap dus de zorgen wel, maar er zit zoveel tijd tussen... 

Zolang hij niet gelocked is vanuit de fabriek kan je inderdaad nog van alles aanpassen, nu alleen wel met mogelijk gevolgen dus.

Bij Enyaq gaat het zelfs andersom, dat zij iets voor jou aanpassen en bovendien de levering een paar weken opschuiven 😅

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Similar Content

    • By PC-fre@k
      Sinds vrijdag is mijn Skoda Connect van de Enyaq niet meer verbonden. 
      Dit is exact 1 week na het ingebruiknemen van Skoda Connect...
      Er volgt dan na lang wachten een melding dat de auto niet online is welke je weg moet klikken met OK.
      Een korte google actie liet zien dat er meer mensen zijn met ditzelfde probleem. 
      Tijd dus om uit te zoeken hoe je het kan oplossen!
      Open het opbergvakje naast het stuur Trek deze door het naar binnen duwen van de vergrendeling nog verder open zodat hij er uit kan.
      Dit ging bij mij behoorlijk stroef, het plastic is zeer stevig en duwt dus niet zo makkelijk in...
      Lokaliseer zekering 19 (is één van de kleinere zekeringen met waarde 5),  deze is omschreven als 'Instrumentenpaneel, noodoproep, online-diensten'
      Verwijder de (19) zekering (met een klein tangetje of de speciale zekeringtool die schijnbaar ergens in de zekeringkast van de motorkap zit, lekker dichtbij ook... - ik heb dus gekozen voor een tangetje) Sluit de auto af en laat hem zo een minuut of 5 staan (de auto moet helemaal uit zijn incl. de boordcomputer). Ik heb met opzet ook de sleutel ergens neergelegd zodat niks de auto weer kan activeren. Open na die 5 minuten de auto weer, plaats zekering 19 terug en doe het opbergvak weer dicht. Je zal zien dat je auto nu weer probeert te verbinden met LTE en Online komt! (Optioneel als de wagen nu wel online is, maar nog steeds geen update geeft in de MySkoda app)
      Helaas zat bij mij Skoda Connect (MySkoda app) nog steeds muurvast.

      Optie A is dan het infotainment een keer herstarten (10 seconden powerknop indrukken).

      Optie B, als de auto dan nog steeds niet synct: Ik besloten heb de auto uit mijn app te verwijderen en opnieuw te pairen. Het duurde (net als de eerste keer) even voordat ik door het proces was met de QR code (trage servers?).
      Maar na opnieuw koppelen en een minuutje geduld werkt alles weer zoals het hoort. Nu dus nog even afwachten of dit goed blijft werken en of hij het op korte termijn niet opnieuw gaat begeven... 
    • By PC-fre@k
      Leuk al die nieuwe functies op de Enyaq, maar er is er één in het bijzonder die nogal storend kan werken: Travel Assist/ACC i.c.m. verkeersborden herkenning. 
      Deze functie leest verkeersborden en informatie van de navigatiekaart en past die snelheid vervolgens direct toe.
      Mooi als het goed werkt. Maar buitengewoon gevaarlijk als hij de mist in gaat. 
      Zo heb ik al meermaals gehad dat hij i.v.p. 80/100 opeens 130 wil rijden of andersom opeens 50/30 wil rijden waar je 100/120 mag... 
      Om voorkomen dat je nooit meer Travel Assist of Adaptive Cruise Control wilt gebruiken kan je ook gewoon deze functie uitschakelen als onderdeel van Travel Assist.
      Ga naar de instellingen van de hulpsystemen Kies voor het Adaptive Cruise Control icoon
      Schakel 'Voorspelling toegestane snelheid' uit.
      Na dit ingesteld te hebben anticipeert de auto nog wel op rotondes e.d. 
      Ook zie je nog gewoon wat de auto denkt dat je mag rijden, alleen nu zonder ingreep.
    • By Doppie-2
      Ik ben bezig mijn dashcam te installeren in de Enyaq met een camera voor en achter. Draden trekken gaat prima.
      Ik ben nu op zoek naar de vrije zekering plaatsen (die kleine smalle) omdat ik 1 voeding permanent nodig heb en 1 voeding welke schakelt als de voeding in de auto aangaat voor het rijden. Weet iemand zo welke vrije zekering plaatsen ik hiervoor kan gebruiken?
      Op dit moment heb ik enkel zekeringen gevonden welke aan/uit gaan op het moment dat je de auto aanzet/instapt.
      Ik zoek echter een altijd aan, permanente voeding. Ook als de auto geparkeerd staat zodat de dashcam altijd aanstaan.
      Iemand ervaringen hiermee?
    • By PC-fre@k
      De Enyaq zal standaard alleen de deur van de bestuurder openen. Als je wilt dat hij direct alle deuren of die aan één kant opent moet je dit aanpassen.
      Ga naar de wageninstellingen Kies voor het kopje 'buiten' Kies voor 'centrale vergrendeling' (door te swipen naar links/rechts) Selecteer de gewenste methode, te weten: Alle portieren
      Het ontgrendelen van alle portieren, de bagageruimteklep en de acculaadklep.
      Afzonderlijk portier (standaard instelling)
      Met de ontgrendeltoets op de sleutel worden het bestuurdersportier en de acculaadklep ontgrendeld.
      Bij wagens met sleutelloos vergrendelingssysteem worden door het aanraken van de portiergreep het portier waar de sleutel zich bevindt en de acculaadklep ontgrendeld.
      Bij nogmaals ontgrendelen worden ook de andere portieren en de bagageruimteklep ontgrendeld.
      Portieren aan één zijde ontgrendelen
      Met de ontgrendeltoets op de sleutel worden de portieren aan bestuur- derszijde en de acculaadklep ontgrendeld.
      Bij wagens met sleutelloos vergrendelingssysteem worden door het aanraken van de portiergreep de portieren aan de wagenzij- de waar de sleutel zich bevindt en de acculaadklep ontgrendeld.
      Bij nogmaals ontgrendelen worden ook de andere portieren en de bagageruimteklep ontgrendeld.
    • By Wasmachineman
      Bron: www.autoweek.nl het beste autoblad voor de liefhebber!!
      Maar liefst 10 pagina’s zijn er ingeruimd voor The Battle: Enyaq vs Mercedes EQA
       
       











×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe