Ga naar inhoud

Skoda Enyaq iV


PC-fre@k
 Delen

Aanbevolen berichten

Ze spelen wel in op de “klacht”/“wens” vanuit mensen die zeggen dat je EVs niet hoort aankomen. Nu maar hopen dat dit geluid ook uit kan want ik wil niet ‘s ochtends de baby wakker maken of anderen in de straat met m’n USS Voyager 😅

aangepast door bslefevre
  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas, 

Acoustic Vehicle Alarm System (AVAS) is bij wet verplicht vanaf 1 juli 2019. Per 1 juli 2021 moeten alle EV's die dit nog niet hebben, dit alsnog toevoegen (zo blijkt uit dat artikel).

AVAS is verplicht voor alle auto's geleverd binnen de EU en is actief tot ongeveer 20 km/uur. Overigens is te zien in filmpjes van Skoda dat de Enyaq dit geluid laat horen tot zeker 25 km/uur.

In de wet is ook specifiek opgenomen dat de bestuurder het geluid niet mag pauzeren of uitschakelen (zoals je bijv. wel je Start-Stop systeem of Parkeersensoren kan uitschakelen)

Mocht je er dus niet mee kunnen leven (en er niet zo mee zitten dat mensen je niet horen) zal je creatievere oplossingen moeten bedenken.

SK482_PHEV_1_1-2560x1810.png

Voorbeeld van de Octavia, de speaker zit rechtsvoor waar je doorgaans als eerste een voetganger tegen zou komen die je niet gehoord heeft.

---

Er is nog altijd de vraag waarom de verlichte grille van de Enyaq iV 80 langer heeft geduurd dan nodig. Werd gezegd dat dit mogelijk komt door dat BMW een soortgelijke grille heeft.

Grappig genoeg kwam ik dit tegen:

https://carbuzz.com/news/ford-patents-new-grille-with-illuminated-logo
https://patents.google.com/patent/US9714749

Dat zou kunnen suggereren dat niet BMW maar Ford er een patent op heeft 😮 

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Enyaq op trailer.jpg

Impressie van de Skoda Enyaq iV achter de VW Amarok tijdens de 'bezichtiging aan huis' tour

Ik ben net gebeld door Edith, namens Skoda, dat ze a.s. vrijdag voor de deur komen rijden met de Skoda Enyaq iV op de trailer.

Zijn er verzoekjes vanuit jullie wat je zou willen weten of waar ik foto's/filmpjes van moet maken? Een rondje rijden zit er zoals jullie weten niet in... 😉 

aangepast door PC-fre@k
Amarok dus 😅
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben er zowel in Autoworld Brussel als bij garage Jennes in Machelen kunnen gaan inzitten en ik vond die persoonlijk heel wauw.

Rij al 5 jaar met een Superb III L&K en die is ook wauw maar ik was heel verrast van de Enyaq.
En ook de ruimte is weer top. Ben zelf 1m90 en kon nog heel comfortabel zitten achter mezelf.

Die USB-C poort is mij niet direct opgevallen. Wel 2 poorten voor het opladen/connecteren en achterin ook poorten voor de passagiers (wel vanwege de Pack Family Basic).

Ikzelf heb de Enyaq eigenlijk blind gekozen. Enkel de presentatie en veel sites bezocht en toen toch besteld.
Pas nadien via de garage tickets gekregen voor Autoworld (125 jaar Skoda (zie foto's)) en nadien ook nog eens in de garage zelf en zag toen dat het een goede keuze was.

Heb zelf vergeleken met de Polestar 2 (was wauw van rijervaring (400pk, 4x4) maar vrij klein (binnenruimte, koffer)), de BMW iX3 (mooi maar eigenlijk een gewone X3 en eigenlijk veel te duur), de Mach-E (was toen ook nog niet zichtbaar) en de ID.4 (ook enkel maar op internet en was toch niet zo mooi en rijkelijk uitgerust als de Enyaq maar wel (raar maar waar voor VW) goedkoper.

Dat Skoda Sound System kon ik niet kiezen en vind dit wel heel jammer. Heb nu een Canton systeem en ben nu wel benieuwd wat die standaard 8 speakers gaan geven. Maar persoonlijk denk ik dat het voor mijn punk en metal muziekkeuzes wel goed zal zijn 😄.

Ben ook heel benieuwd hoe die gaat rijden en ben ongeduldig aan het wachten totdat Jennes mij contacteert.
Heb hen toen wel gezegd dat ik die deftig wou testen (minstens half dagje) en dat ging geen probleem zijn.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hoop dat je dat startgeluid niet hoort als je in de auto zit. Ik vind het ronduit verschrikkelijk Intertoys geluid. Anders ben ik toch benieuwd of dit geluid niet te vervangen is desnoods door iets dat meer op een ICE lijkt. Terwijl het juist zo lekker is om in stilte weg te rijden. Juist dat het geluid hoog is, is irritanter dan laag imho. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor jullie vragen, ik zal ze even op een rijtje zetten (heb er ook een paar van @Stephanos direct gehad) en proberen daar allemaal naar te kijken/vragen 🙂

---

Skoda heeft dinsdag de Sportline editie van de Enyaq gepresenteerd.

'Sportline' is zowel verkrijgbaar op de iV 60, de iV 80 en de iV 80X, respectievelijk met een verwachte WLTP van 400 om 520.

Grootste verschillen

  • Standaard Sportchassis (15mm voor en 10mm achter verlaagd)
  • Standaard LED Matrix koplampen
  • Standaard 3 spaaks lederen sportstuur
  • Nieuw interieur, zwart suede microvezel met grijze biezen
  • Zwarte elementen rondom de auto (zie afbeeldingen hieronder)
  • Aluminium look pedalen
  • Meegespoten 'Side Sills' in de kleur van de carrosserie

Alle foto's in de gallerij

https://skodaforum.eu/tags/sportline/ 

Meer over de nieuwe Sportline editie

ENYAQ_SPORTLINE_iV_exterior_1.jpg

ENYAQ_SPORTLINE_iV_exterior_2.jpg

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zou zeggen van wel, in mijn beleving is deze sportline gewoon dezelfde auto voorzien van een aantal standaard opties. Sommige daarvan zijn geen optie op de gewoon editie, zoals alle zwarte/meegespoten onderdelen. 

Maar goed, ik zie/lees er verschillende berichten over die ruimte laten voor interpretatie. Tijd zal het uitwijzen denk ik.

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

49 minutes ago, PC-fre@k said:

Helaas is er geen USB-C aanwezig bij de binnenspiegel. Wel achterin conform Family Pakket.

Bedankt voor het checken!

49 minutes ago, PC-fre@k said:
  • Als je vervolgens wegloopt en hem niet op slot zet, dan doet hij zichzelf op slot (vast afhankelijk van KESSY)

Top! Dat heb ik nu gefixed door het met VCDS te programmeren dat wanneer je de laatste deur sluit de auto automagisch op slot gaat. Veel liever dat 't zo gaat want mijn oplossing was verre weg van 100%!

 

50 minutes ago, PC-fre@k said:

Er zat geen Skoda Sound System in, maar radio op 50% volume klonk mij zeer goed in de oren (t.o.v. Canton in de Octavia)

Je maakt me helemaal warm! Mijn SSS blijkt vergeten te zijn tijdens de (beloofde) aanpassing van onlangs, hierdoor is wordt mijn Enyaq volgende week wel gemaakt dus dat scheelt weer (geluk bij ongeluk)

 

Kun je niet vaker auto's gaan reviewen? Online heel veel video's gezien maar jij komt met dingen waar nog niemand mee aan kwam zetten!

  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha dank voor het compliment. Ik vond het nog oppervlakkig en vluchtig eigenlijk. En dan staat hij ook nog op de trailer midden op straat, is toch wel echt anders dan wanneer je zelf rondrijdt en ergens even alles kan bekijken.

Erg benieuwd naar de daadwerkelijke proefrit 🙂 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, PC-fre@k zei:

IMG_4726.jpeg

Vandaag was het zover, Peter van DAGO Autogroep kwam voorgereden met de Enyaq iV 80 op de trailer! Peter leest volgens eigen zeggen nergens mee, maar zijn vrouw zo nu en dan wel, dus doe hem de groeten 😉 

Het meeste is ons natuurlijk allemaal al wel bekend. Ik rij bovendien al jaren in een Skoda en eind vorig jaar heb ik nog proefgereden in de nieuwe Octavia. Wat dat betreft weinig schokkende dingen aan boord van de Enyaq als je alles een beetje hebt gevolgd en geprobeerd in een recente auto.

IMG_4725.jpeg

Vanwege de trailer krijg je niet echt een goed beeld van hoe de auto er in het geheel nou uitziet. Dus het wauw is vooral beperkt tot het feit dat de auto er verdomd goed in past, alles kan open en heeft dan 5 cm speling 😄 

Eerste wat binnenin opvalt is de lekker ruime zit. T.o.v. mijn Octavia oogt het wat ruimer, een beetje het verschil tussen een prima stoel (ik heb nu sportstoelen) en meer een relax fauteuil. Het scherm is echt groot en aanwezig al lijkt het niet storend.

Het is overall een erg ruime auto, achterin zit je net als voorin eigenlijk, je hebt niet het idee dat het de achterbank is. Bij de voeten is lekker veel ruimte, de rand rond de deur lijkt ook minder breed zeg maar.

Er zat geen Skoda Sound System in, maar radio op 50% volume klonk mij zeer goed in de oren (t.o.v. Canton in de Octavia). Ben dus wel echt benieuwd hoeveel SSS daar nog aan gaat toevoegen, niet om te betwisten of het nuttig is, maar meer hoe gaaf dat dan wel niet moet klinken 😛 

IMG_4720.jpeg

IMG_4721.jpeg

Helaas is er geen USB-C aanwezig bij de binnenspiegel. Wel achterin conform Family Pakket.

Wat konden we niet testen

  • 360 Area View (Park Assist is compleet uitgezet i.v.m. de trailer, wel aanwezig)
    Dit is echt heel mooi weggewerkt, amper te zien als je het niet weet. Je ziet echt alleen het de bolle camera lens onderaan de spiegels.
  • Virtual Pedal (uitgezet i.v.m. de trailer)
  • HUD
  • Trekhaak (niet aanwezig)

Leuke weetjes

  • De auto gaat aan als je op de stoel gaat zitten
  • Bij daglicht zie je de sfeerverlichting in het dashboard en deuren amper, zelfs niet in de trailer.
  • Het scherm toont nu wel de basisinstellingen zoals de temperatuur, maar de rest van het infotainment is niet werkzaam. Betwijfel of dit echt de bedoeling was, het systeem gedroeg zich wat raar maar Peter zei dat het klopt. 
  • De elektronica (van o.a. motor, dakraam, etc) gaat pas aan als je echt 'start'
  • Ook infotainment start pas helemaal door als de auto 'aan' is. Al zou ik zeggen dat je ook Radio moet kunnen luisteren als de auto niet aan-aan is...
  • Als je uitstapt zonder hem te 'stoppen' gaat hij vanzelf uit
  • Als je vervolgens wegloopt en hem niet op slot zet, dan doet hij zichzelf op slot (vast afhankelijk van KESSY)
  • Het dashboardkastje lijkt niet gekoeld te zijn, ik zie geen enkele luchtinlaat als het kastje open is in ieder geval.
  • De elektronisch verstelbare bestuurdersstoel zou volgens Peter wel een massage functie krijgen in de productiemodellen. Deze had zelfs 2 elektrisch verstelbare stoelen wat zoals we weten in NL niet te bestellen is.

IMG_4723.jpeg

De achterklep was uiteraard open tijdens de bezichtiging 😉 

Aan het eind kregen we nog een leuke Goodiebag met Skoda Paraplu (kunnen we vast oefenen 😛 ) en de Enyaq folder. Als extraatje krijgen wij een heel bijzonder presentje, twee Skoda iV mondkapjes 🤣 

top gedaan Peter, erg leuk!

Hele leuke post, met weer een paar leuke nieuwe weetjes😃 Jammer dat de auto in de trailer bleef staan. Ik ben heel benieuwd naar het geluid van de standaard speakers. Bedankt voor de tijd en moeite! @PC-fre@kjij gaat dus ook nog voor een proefrit? Zijn er hier nog meer mensen die een proefrit willen maken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach ja, het grappige is dat het meer een bevestigend testritje is. Besteld is hij al 😉 

Maar inderdaad, natuurlijk wil ik er wel een keer in rijden als ik die kans heb. Al is het maar om me bij de dealer voor te doen als particuliere verkoper (die eikel die me vorige keer te woord stond terugpakken - ik weet nog wel een paar ingewikkelde vragen haha)

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 uren geleden, PC-fre@k zei:

Ach ja, het grappige is dat het meer een bevestigend testritje is. Besteld is hij al

Zal wel een testritje in je eigen wagen worden straks en dit uiteraard door de opgelegde covid regels.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je weet dat je nu ook gewoon een proefrit kan maken? Bekende van mij hebben dit recent nog gedaan (privé), overigens ook een Skoda 😛 

Wel onder bepaalde voorwaarden natuurlijk, maar het kan. Voor zakelijke rijders zijn de regels zelfs nog wat soepeler, vandaar dat sommige mensen alsnog op afspraak de auto konden bezichtigen bij een dealer.

aangepast door PC-fre@k
Textuele aanpassing
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 hours ago, PC-fre@k said:

 

Je weet dat je nu ook gewoon een proefrit kan maken? Bekende van mij hebben dit recent nog gedaan (privé), overigens ook een Skoda 😛 

 

Hierbij beaam ik dit! Onlangs nog een testrit gemaakt in de Citigo-e

De start moest dan plaatsvinden op’t bedrijfspand naast de dealer. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Net contact gehad met de dealer en 24-02-2021 (gisteren) is mijn Enyaq op de productielijn gezet. Ze verwachten dat deze dan sowieso vandaag van de band af komt rollen!

Volgende week maar weer 's bellen om te kijken hoe't er dan voor staat! Het begint steeds realistischer te worden!

On 1/23/2021 at 9:39 AM, PC-fre@k said:

@bslefevre iV 60 Quartz Grey W46? W8 Comment

Ik heb hem in W42 ondertekend, dus in theorie is hij ook die week besteld

Hij wordt gemaakt in week 8 (gisteren) en wordt geleverd in week 12

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe