Ga naar inhoud

Winterbanden essentieel voor de verkeersveiligheid !?


EdK
 Delen

Aanbevolen berichten

  • 2 weken later...

Winterbanden, een wereld van verschil.

Mijn eerste ervaring met winterbanden, zo een 6 jaar geleden, heeft mij doen besluiten dat ik nooit meer een winter zal doorkomen zonder winterbanden op mijn auto's.

Wat een verschil zeg, voor deze ervaring kwam ik de straat nauwelijks uit bij een flink pak sneeuw, nadat de winterbanden erop lagen was het geen probleem meer.

Ook op wintersport zorgen ze ervoor (icm ESP) dat ik amper meer de sneeuwkettingen hoef te gebruiken. Ook met vlakke hellingen omhoog.

Als het echt flink omhoog gaat ontkom je er natuurlijk niet aan, maar ik kan het een heel eind redden met goede winterbanden.

aangepast door Robbie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Over winterbanden gesproken.

Ik geloof niet meer in een krapte. Je ziet overal nu advertenties met aanbiedingen van de landelijke ketens en lokale garages dat ze nog winterbanden in de aanbieding hebben. Van zowel merken als Michelin, Pirelli, Dunlop alsmede van de huismerken. Dus marketing heeft dit jaar z'n hand overspeelt en gepoogt mensen winterbandenhysterie aan te praten. En nu zitten de bandenboeren tegen grote bergen winterrubber aan te kijken. 8-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja totdat er een lag sneeuw gaat vallen , dan zijn ze in één keer die lading kwijt !

Enne de winter is pas begonnen en zo'n seizoen duurt volgens mij 3 maanden ? Maar in maart begin april kan er ook nog vallen

Dus tsja wie zal het zeggen................... misschien komt er nog wel een run op sneeuwkettingen ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, als die sneeuw valt en blijft liggen (vanmorgen was ie te snel weg) wil iedereen wel een winterband hebben. Net als vorig jaar. Degenen die het hardste om je je lachen...

Maar goed, vanmorgen in de eerste sneeuw gereden (heuse 2 cm) en gisteren me letterlijk op glad eis gewaagd. Wel even gegleden op een landweggetje bij Oene (nee, dat is niet alleen de beschrijving van mijn geestelijke vermogens, het is ook een dorp). Met normale snelheid (30-40) de bocht om, gleed ik wel even een centimeter of 30 door met het kontje... Blij dat er nimand op de andere weghelft was en dat ik wel winterbanden eronder had.. Het was dus ook echt glad, want 200 meter verderop lag er eentje in de greppel, vermoedelijk zonder winterbanden...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Wie weet binnenkort ook verplicht in Belgie.

Wathelet is voorstander van verplicht gebruik winterbanden in bepaalde situaties

donderdag 09 februari 2012 om 18u16

(Belga) Staatssecretaris voor Mobiliteit Melchior Wathelet is voorstander om verder te gaan dan sensibiliseringscampagnes voor het gebruik van winterbanden. Dat antwoordde hij in de plenaire Senaat op een mondelinge vraag van CD&V-fractieleider Dirk Claes, die verheugd was dat de staatssecretaris een verplichting genegen was. Claes en Wathelet verwezen in hun vraag en antwoord naar een resolutie van het Europees parlement die de Europese commissie vraagt om tegen 2013 een voorstel te doen om te komen tot een harmonisatie van de verschillende wetgevingen op Europees vlak.

Wathelet is voorstander van verplicht gebruik winterbanden in bepaalde situaties

Met het winterweer van de afgelopen dagen staan winterbanden weer volop in de belangstelling. "Winterbanden bieden reële voordelen inzake veiligheid. Ze zijn daarom al verplicht in onder andere Duitsland en Oostenrijk. Landen als Italië en Frankrijk verplichten winterbanden bij winterse omstandigheden en duiden dit aan met een verkeersbord. In België geldt geen verplichting maar wordt het gebruik van winterbanden ten stelligste aangeraden wanneer de gemiddelde temperatuur zakt onder de 7°C", aldus Dirk Claes. In zijn antwoord stelde Melchior Wathelet dat hij verder wilde gaan dan de suggestie van Claes voor een sensibiliseringscampagne. Hij zei voorstander te zijn van een verplichting. Hij stelde voorstander te zijn van een verplichting van winterbanden in ons land in een bepaalde periode, alleen wanneer de sneeuw blijft liggen of bij gladheid. Eventueel kan gedacht worden aan verkeersborden die het gebruik van winterbanden op bepaalde trajecten verplicht, voegde hij eraan toe. (KAV)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Autonieuws | Winterbanden oprijden in de... zomer

23 april 2012 | 07:39 |

Zo'n 100.000 automobilisten rijden komende zomer door op... winterbanden. Dat blijkt uit een enquête van onderzoeksbureau Multiscope, in opdracht van Bovag. Onwetendheid is vaak de oorzaak, niet gebrek aan geld door de crisis. Automobilisten denken dat winterbanden net zo veilig zijn als zomerbanden.

De schatting van 100.000 automobilisten komt volgens Multiscope en Bovag overeen met ervaringen in Duitsland. Bandenproducent Goodyear schat dat daar circa drie miljoen automobilisten ’s zomers doorrijden op winterrubber.

Bovag zegt steeds vaker verontrustende signalen van haar leden te krijgen. Winterbanden hebben een grotere rolweerstand, waardoor het benzineverbruik hoger is en de CO2-uitstoot tot vijf procent groter. Verder is sprake van een verminderde verkeersveiligheid, onder meer door een langere remweg en minder stuurprecisie.

"Je bespaart er trouwens geen geld mee, zoals sommigen denken", stelt Paul de Waal van Bovag. "Je verbruikt juist meer brandstof en de winterbanden slijten sneller in de zomer. Feitelijk ben je een dief van je eigen portemonnee.’’

Kwik-Fit Nederland kondigt eigen onderzoek aan. De marktleider in de bandenbranche zegt nog geen zicht te hebben op de verminderde animo. "We zitten middenin de omruilperiode. Pas in juni weten we meer’’, zegt marketingdirecteur Arjan van der Meer.

De ANWB adviseert automobilisten altijd gebruik te maken van zomer- en winterbanden. Voor wintersporters is dat al jaren staande praktijk. Toch heeft de ANWB niet de indruk dat grote groepen de bandenwissel overslaan. Woordvoerder Markus van Tol: "We ervaren het niet als groot probleem. Wanneer je fatsoenlijk en beschaafd rijdt, zou je met winterbanden veilig in de zomer kunnen doorrijden. Zomerbanden zijn veiliger, maar winterbanden niet onveilig.’’

Bron: AutoWeek.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 6 maanden later...

In België mag men bij winterbanden een snelheidsmaatje minder plaatsen. In het gelijkvormingheidsattest staat dat 205/55 R16 94V dus ik mag hier een 94H plaatsen enkel voor de winterbanden.

Maar heeft dat geen problemen in de andere landen als ze daar naar de papieren kijken zien ze een V staan en liggen de H op de wagen?

aangepast door Snelle
Link naar reactie
Delen op andere sites

De verkeersveiligheid is vooral gebaat door het gebruik van je gezonde verstand. Dat is het aller belangrijkste. De rest zijn eigenlijk maar hulpmiddelen.

Met winterbanden en ESP kun je ook een flinke schuiver maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 weken later...

de bestuurder klinkt alsof hij denkt dat winterbanden 'm een vrijbrief geven om geen rekening te houden met omstandigheden... ;)

Maar d'r zitten ook auto's tussen (zoals die achterwielaangedreven mercedes) die beter thuis hadden kunnen blijven!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tuurlijk... en met winterbanden mag je gewoon rechts inhalen... da's een speciaal privelege. :gestoord: BTW: hoe kan die bestuurder nou ooit op deze manier zien dat die anderen geen winterbanden hebben?

En ik moet nog zien wat er gebeurt als die stoere meneer plotseling moet remmen (met de camera in z'n handen)

aangepast door Captain Hook
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe