Ga naar inhoud

Winterbanden essentieel voor de verkeersveiligheid !?


EdK
 Delen

Aanbevolen berichten

dat zijn idd belangrijke randvoorwaarden. Eigenlijk zou je er van uit moeten kunnen gaan dat daaraan reeds is voldaan. Maw, de algemene staat van onderhoud en "bedrijfsgereedheid" van de auto dienen in orde te zijn. Dat dit in de praktijk lang niet altijd het geval is, lijkt me evident.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn mening wat winterbanden betreft:

Men roept dat winterbanden vanaf een buitentemperatuur van 7graden hun voordeel hebben. Mijn ervaring zegt dat dit voordeel niet merkbaar is. Maar zodra er sneeuw op de weg ligt heb je wel degelijk een aanzienlijk voordeel met winterbanden. Mede hierdoor rij ik al sinds het behalen van mijn rijbewijs met winterbanden. Ik vind het voordeel onder schlechte weersomstandigheden dusdanig groot dat het zeker zin heeft om met winterbanden te rijden, zeker omdat ik regelmatig in Duitsland ben ( waar het overigens verplicht is als de weersomstandigheden erom vragen ).

voor de rest is het ook puur een commercieel gedoe!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij sneeuw of ijzel kan geen rijtraining compenseren wat een winterband doet voor een alerte rijder. En de ware automobilist heeft zowel de antislipcursus, het anticiperende rijgedrag, de ESP als ook: jawel (!), het wonderbaarlijke winterrubber!

die 4mm profieldiepte grens waaronder het positieve effect van de winterband vrijwel helemaal verdwenen is............lopen juist dit soort uitgeruste voertuigen meer risico's dan diegene die met een goede 'gewone' band met voldoende profiel rondrijden.
Zijn hier testen van? Want ook al heeft een winterband beneden de 4 mm zijn lamellen verloren, het zachtere winterrubber (dus meer grip) zit nog steeds op de band. En die zomerband met 4 mm, daarvan zit het profiel al heel snel vol met sneeuw. Ik heb nog geen testen gevonden, maar het feit dat de Duitse wet een winterband met minimaal 2 mm nog wel erkend tijdens winterse omstandigheden en een zomerband (ook met veel profiel) niet, dat is toch een indicatie dat je stelling mogelijk niet klopt.

Overigens vind ik het wel raar dat de leasemaatschappij niet wil vervangen bij minder als 4 mm, want dan kom je in de Alpenlanden in de problemen bij sneeuwval, zowel juridisch als grotere kans op ongelukken. Misschien helpt het als je zegt dat je op wintersport gaat.

Mijn ervaring zegt dat dit voordeel niet merkbaar is.
Normaliter merk je het inderdaad niet. De zeldzame keer dat je een echte abrupte noodstop moet maken, dan merk je dat je op zomerbanden akelig lang blijft doorglijden op een koude natte ondergrond.
Anyway, ik ben er klaar voor!
Hey Menno, de Consumentenbond heeft "onze" Conti's uitgeroepen tot testwinnaars!
Met 4 seizoensbanden kom je in de komende horrorwinter ook niet ver!
Als je de grens niet over hoeft, dan heb ik er wel vertrouwen in dat de betere 4-seizoenenband je veilig door geheel NL kan loodsen.
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou heb ik winterbanden met snelheidsindex T besteld. Dat staat voor 190. Mijn auto kan 193. Moet ik nou ECHT daar een sticker voor plakken? Is dat zodat je, als je aangehouden wordt en je rijbewijs wordt 2,33 keer ingenomen, je dan toch nog blij kan zijn met het complimentje over je stickertje?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, ik heb de winterbanden er bij de koop meteen bij gekocht als "wisseltruc" bij de inruil. Ik had nog relatief nieuwe winterbanden en kon die tegen een zacht prijsje upgraden naar alu-velgen en andere maat natuurlijk (215/60/r16) omdat moeders de stalen gevallen altijd maar lelijk vond. Het oog wil ook wat en ik heb thuis natuurlijk altijd het laatste woord (ja Leonie...) <_< ...

Aangezien wij regelmatig op wintersport gaan en va(a)k(er) in Duitsland zijn behoren de winterslicks tot de vaste uitrusting van onze bolide. Ik ben er altijd erg content mee vooral als er wat sneeuw ligt. Dat het verplicht is komt er alleen maar extra bij want het is wel degelijk een groot verschil. Ook bij nat weer en "gladheid"!

De eerste keer dat we namelijk op wintersport gingen (met ons oude escortje en zomerbanden) meteen gemerkt dat echte winterse omstandigheden in heuvelachtig gebied een echte uitdaging kunnen zijn. Dus meteen winterbanden bij de volgende bolide en sindsdien lach ik me rot over al die Nederlanders die te zuining zijn en daardoor bij het minste of geringste sneeuwvlokje in de problemen komen met hun zomerbandjes. Dit los van de juridische gevolgen in de Duitstalige landen. Ja, in Zwitserland zijn te niet verplicht maar moet je wel voor de schade en / of wegsleepkosten dokken als je ze er niet op had terwijl dat "verstandig was". In de praktijk moet je ze er in Zwitserland dus gewoon op hebben...

Waarom ben ik er dan zo blij mee? Zelfs in Oostenrijk op de helling hoef ik de sneeuwkettingen niet om bij verse sneeuw (eerlijkheidhalve: naar beneden). Naar boven kan ook nog wel, maar dan moet ik wel wat uit de kast halen. Eén keer meegemaakt en dat hoef niet nog eens trouwens. Kon bijna niet meer boven komen en ben een kwartier tijdens de sneeuwbui bezig geweest voor 500 meter en 100 meter hoogteverschil (met een Focus, circa 10-15 cm verse sneeuw en geen zin om de sneeuwkettingen om te leggen). Ik voelde me behoorlijk klein worden en dacht dat die Oostenrijkers mij nu ook zouden uitlachen :P . Gelukkig was dat niet zo, want 50 meter verder dan ons huisje (om de bocht) stonden de volgende ochtend 5 Oostenrijkers omdat ze ook niet meer verder konden. Ondertussen was de sneeuwlaag wel 50 cm geworden trouwens :D .. Wij zijn dan ook niet meer naar beneden gegaan en hebben gewoon de sneeuwschoenen ondergebonden en zijn gaan wandelen. Dus dan is het tijd voor de 4x4!

Dus, om een lang verhaal kort te maken, voor mij zijn de winterband een lust in plaats van een last!

aangepast door Sodela
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Als het net zo erg wordt als in januari 2010, dan helpen alleen nog maar sneeuwkettingen en een stevige schep om je uit te graven: :lol:

(zo zag het er uit bij ons in de straat)

Ik ben gewoon met mijn Cliootje op zomerbanden door dat soort toestanden heen gereden. Nog mooie verse sneeuw ook! Pas bij dooien en opvriezen wordt het vervelender. Maar ook dan: Even rustig doen voor je de wijk uit bent, en dan is het alweer voorbij. Zolang er geen hellinkjes zijn gaat het echt allemaal prima hoor.

Wel mooi plaatje! Heb hier 80% kans op een witte kerst, wat ik voor de sfeer wel wil, maar voor de terugrit niet. Hier heb je namelijk meerdere hellinkjes, en ik heb eigenlijk geen kettingen.... (en wat dat betreft is jouw plaatje een goeie reminder)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is hij soms omgepraat of zo, collectieve druk, meegaan met de gangbare mening, heuvels tijdens de vakantie, alles is denkbaar.

De Leeftijd (!) las ik net nog op tijd, het kan nog, Menno, van harte gefeliciteerd, die 60 jaar is als een soort hobbel, ik kan er over meepraten,

het went :notworthy:

aangepast door hobbel de bobbel
Link naar reactie
Delen op andere sites

Voorheen gingen we twee (of soms wel drie) keer per jaar naar de Alpenlanden tijdens het winterseizoen. En ja, toen had ik ALTIJD echte sneeuwbanden eronder zitten. En idd, iedere zomerbandenrijder liet je achter je. Vooral dikke duitse sleeën met overmatig brede sloffen rijden zich hopeloos verloren en vast. Dan zie je een kostbare Audi/BMW/Mercedes vastzitten terwijl een lelijk eendje lachend voorbijrijdt (dunne winterbandjes = veel druk per vierkante centimeter)

Maar helling op, en af ! (16% weggetjes) op verse sneeuw (met een harde ijzige ondergrond) vereist toch echt sneeuwkettingen. Want rijden lukt vaak nog wel, maar tot stilstand komen is cruciaal. En meestal zitten er van die vangrailloze afgrondjes naast zo'n weggetje. En dan komt er zo'n boerentractor aanrijden 4wd met 4 sneeuwkettingen rond z'n reuzenbanden en die stoomt gewoon door! :P

Maar waar ik altijd van baalde was dat ritje over de duitse Autobahn. Soms heersten daar gewoon voorjaarscondities (dus 15 a 20 graden, droog of regen) en dan merk je gewoon dat winterrubber stukken minder grip heeft dan de standaard zomerbanden.

En terug in Nederland heb ik diverse malen meegemaakt dat zo in februari/maart (als het hier al gewoon goed en warmer weer was) de remweg bij onverwachte situaties duidelijker langer en onvoorspelbaarder is dan met de zomerbanden. En twee keer heeft me dat blikschade opgeleverd. :wub2: Doorschuiven over het droge, warme asfalt terwijl ik op zomerrubber al lang had stilgestaan.

Met de nieuwste generatie 4-seizoenssloffen (zoals de Vredenstein Quatrac 3 ;) ) hoop ik nu een beter compromis te hebben.

Want ja, per ritje je banden wisselen, dat gaat nou eenmaal niet...

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou bij mij liggen ze er sinds 3 november op en vanaf die dag tot nu zijn de winterbanden duidelijk minder dan de zomerbanden. Zoals de kapitein al aangeeft je zou eigenlijk per rit moeten kunnen kiezen wat voor banden je gebruikt..

De echte voorstanders van winterbanden refereren ook vaak naar de omstandigheden in Duitsland/Zwitserland/Oostenrijk, daar hebben winterbanden absoluut hun nut. Ik ben en blijf van mening dat het hier in ons platte Nederland niet nodig is. Zeker niet zolang er op de doorgaande wegen en snelwegen gestrooid en geschoven wordt. En ja ik heb eerder op winterbanden gereden, ook in de sneeuw in NL en nee ik ben nog nooit op wintersport geweest.

Hoe dan ook over 1 ding zullen we het allemaal eens zijn: Ongeacht de banden waar je op rijdt, je moet ten alle tijden je rijstijl aanpassen aan de omstandigheden. Dus voordat je in je auto de sleutel omdraait: "Turn on your brain!"

Oh ja, ook nog een ding om niet te vergeten: Als de Duitsers het hebben over het aanpassen van de auto aan de weeromstandigheden hebben ze het niet alleen over de banden. Het gaat ook over bijvoorbeeld antivries bij je ruitensproeier vloeistof (die ook niet op mag zijn) en meer van die ongein.

aangepast door bakkertje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beetje uitleg van TA

Een goed compromis

De ideale band bestaat niet. Dat hebben tests al vaker uitgewezen. Banden die op een droge ondergrond zeer goed presteren, laten te wensen over op een nat wegdek. Sommige modellen met een lange levensduur bevatten dan weer veel te veel PAK's, stoffen die schadelijk zijn voor de gezondheid enz. De beste banden bieden een goede wegligging in alle omstandigheden en een zeer behoorlijke levensduur, zonder het milieu te veel te belasten. Helaas zijn er op de markt nog altijd "exotische" banden die in sommige omstandigheden gevaarlijk kunnen zijn, ondr meer op een nat wegdek.

Als het kwik daalt: winterbanden

Terwijl de meeste auto's in ons land zijn uitgerust met zomerbanden, zijn die allesbehalve geschikt om te rijden bij winterweer. Het mag dan een trend zijn om steeds bredere banden met een hogere snelheidsindex te monteren, maar die worden wel minder doeltreffend zodra de temperatuur onder de 7°C zakt. En hoe meer het kwik daalt, hoe erger dat wordt. Daarom is het belangrijk om tijdig winterbanden op te leggen: hun rubber heeft een andere samenstelling, waardoor ze soepel blijven tot extreem lage temperaturen (tot -40° C). Daarbij komt nog dat winterbanden een ander profiel hebben, waardoor sneeuw en modder gemakkelijker worden weggewerkt dan bij zomerbanden, die meer zijn aangepast aan regen.

In winterse omstandigheden zorgen winterbanden dus duidelijk voor een betere wegligging, kortere remafstanden en een betere wegvastheid op sneeuw en modder. Wij raden dan ook ten zeerste aan om uw wagen bij lage temperaturen met winterbanden uit te rusten, voor zover u dan geregeld buiten de stad rijdt.

Er bestaan ook banden die zogezegd voor alle seizoenen geschikt zijn. Maar die vormen (nog) niet dé oplossing. De laatste test wijst uit dat die qua prestaties niet in de buurt komen van de beste winterbanden, ook al zijn er twee modellen die het behoorlijk doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En zo zijn er ook veel mensen die wel winterbanden hebben gekozen (vanwege de commerciële druk en alle marketingprietpraat), maar geen geld hadden voor een fatsoenlijke merkband. En uit budgetredenen voor een of 't andere aziatische winterglibberrubber bandje kiezen. Die vaak nog beroerder zijn dan een gewone band. Dus wat is wijsheid?

BTW: leuk dat filmpje van die driftende 4WD S2, maar zonder fatsoenlijke sneeuwbanden heeft het weinig nut. Bovendien heb ik regelmatig meegemaakt dat lager (zogenaamd sportieve auto's) gelegde auto's met brede (al dan niet wintersloffen) vast komen te zitten op hun carrosserie en/of dat de wielkasten dichtlopen met ijsklompen waardoor je geen stuuruitslag meer kunt doen. :P En dan zitten ze heel sportief toch vast... :lol:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mensen die gierig zijn, die kopen toch meestal helemaal geen winterbanden? Degene die een minderwaardige (nep-)winterband hebben, die rijden zeer waarschijnlijk in de zomer op minderwaardig zomerrubber. Overigens zie ik die B-merken eigenlijk zelden tot nooit als winterband, ik denk dat je moeite moet doen om ze te vinden tenzij je binnenloopt bij een vage buurtgarage (waarschijnlijk niet lid van de Bovag). Wat mij betreft worden alle prutsmerken verboden.

De meeste mensen hebben mijn inziens voor winterbanden gekozen omdat ze een keer flink vast hebben gestaan in de sneeuw danwel zijn geschrokken van de remweg tijdens winterse omstandigheden. De marketing voor winterbanden vind ik best meevallen. En zo invloedrijk zijn marketeers nou ook weer niet 8-)

Vierseizoenenbanden van een goed merk lijken mij de beste oplossing voor NL. Rijstijl aanpassen is niet genoeg bij gladheid, er zijn altijd plekken waar je met zomerbanden gaat glijden, ook als je stapvoets en/of anticiperend rijdt. Bij mij in Amsterdam zit er een kruispunt met een lichte helling naar beneden, waar je zelfs met winterbanden (en stapvoets rijden) nog moet uitkijken, met zomerbanden is het bloedlink als het gesneeuwd heeft. Rijstijl aanpassen biedt geen enkele compensatie voor verlies aan grip op gladde platgereden sneeuw, zodra je grip verliest nemen natuurkundige krachten het grotendeels van je over ;) .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mensen die gierig zijn, die kopen toch meestal helemaal geen winterbanden? Degene die een minderwaardige (nep-)winterband hebben, die rijden zeer waarschijnlijk in de zomer op minderwaardig zomerrubber. Overigens zie ik die B-merken eigenlijk zelden tot nooit als winterband, ik denk dat je moeite moet doen om ze te vinden tenzij je binnenloopt bij een vage buurtgarage (waarschijnlijk niet lid van de Bovag). Wat mij betreft worden alle prutsmerken verboden.

De meeste mensen hebben mijn inziens voor winterbanden gekozen omdat ze een keer flink vast hebben gestaan in de sneeuw danwel zijn geschrokken van de remweg tijdens winterse omstandigheden. De marketing voor winterbanden vind ik best meevallen. En zo invloedrijk zijn marketeers nou ook weer niet 8-)

Vierseizoenenbanden van een goed merk lijken mij de beste oplossing voor NL. Rijstijl aanpassen is niet genoeg bij gladheid, er zijn altijd plekken waar je met zomerbanden gaat glijden, ook als je stapvoets en/of anticiperend rijdt. Bij mij in Amsterdam zit er een kruispunt met een lichte helling naar beneden, waar je zelfs met winterbanden (en stapvoets rijden) nog moet uitkijken, met zomerbanden is het bloedlink als het gesneeuwd heeft. Rijstijl aanpassen biedt geen enkele compensatie voor verlies aan grip op gladde platgereden sneeuw, zodra je grip verliest nemen natuurkundige krachten het grotendeels van je over ;) .

Met winterbanden heb je twee keer zoveel grip als met zomerbanden. Is met zomerbanden de grip 0, dan is met winterbanden je grip (2 x 0 = .....) ook nul dus. Dat je niet altijd overal met zomerbanden kunt komen is waar, maar dat geldt - ook al is dat in wat mindere mate - voor winterbanden ook. Rijstijl aanpassen biedt altijd compensatie, maar niet altijd voldoende. En ook dat geldt voor winterbanden. Met een echt fraai gladde laag ijzel, of goed opgedooide en weer bevroren sneeuw gaat in combinatie met een hellinkje elke band, elke auto, elke bestuurder gewoon glijden. 't is vooral de sneeuw waarin winterbanden wat helpen.

Eigenlijk zou je eens moeten turven hoeveel dagen in het jaar je bij anticiperend rijden met winterbanden nog wel verantwoord de weg op kunt, terwijl dat met anticiperend rijden met zomerbanden niet meer kan. Zou dat liggen tussen de 1,3 en 1,8? Tot nog toe vielen bij mij die dagen altijd op niet-werkdagen, en ik ben dan ook blij dat ik geen winterbanden heb aangeschaft, anders dan voor het buitenland. Leve de gierigheid!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo dacht ik er ook over en nog steeds wel. Toch voor winterbanden gekozen dit keer, omdat ik wel elk weekend naar Friesland wil en ook weer terug wil kunnen naar Amsterdam.

Verleden jaar lukte dat ook zeker met de zomerbanden en anticiperend rijden, maar voel me toch veiliger als ik denk aan onvoorziene situaties zoals plotseling moeten remmen en/of uitwijken

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe