Ga naar inhoud

Winterbanden essentieel voor de verkeersveiligheid !?


EdK
 Delen

Aanbevolen berichten

daar moest ik ook nog aan denken inderdaad. Die Porsche zal waarschijnlijk altijd een droom blijven..

We hebben ooit gezegd, geen kinderen en een Porsche of 2 kids. Nu hebben we dus 3 kids :notworthy:

Ach wie weet later als we groot zijn..Misschien kunnen we dan een leuke boxter s of een cayman betalen..

aangepast door bakkertje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik verhalen lees over zogenaamde langere remweg met winterbanden is mijn eerste reactie alijd: weet je wat de juiste bandenspanning is..?!?

Ja, ik weet wat de juiste bandenspanning is en controleer die ook zo'n 2 x per maand. En ik kan je verzekeren, bij voorjaarsachtig weer is je remweg op droog asfalt ECHT langer dan met niet-sneeuwbanden (uit ervaring spreek ik, helaas <_< )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tsja, de praktijk wijst uit dat het kiezen van het juiste wisselmoment met het huidige klimaat haast een net zo onmogelijke opgave is geworden als het winnen van een discussie over het nut van winterbanden. Ik rijd nu nog lekker op mijn zomerbanden (gelukkig!), maar voor hetzelde geld had ik al door dikke pakken sneeuw moeten ploeteren. Vorig jaar om deze tijd lag dat er namelijk al.

Dus ja, ik rijd wel eens op zomerbanden als ik eigenlijk al mijn winterbanden had moeten hebben, en andersom schrik ik wel eens van mijn langere remweg omdat het weer eigenlijk alweer te goed is voor mijn winterbanden die er nog onder zitten. Maar daar doe je niets aan, behalve anticiperen en rekening houden met de eigenschappen van de band die je er op dat moment onder hebt liggen ten opzichte van de variabele omstandigheden om je heen.

Zo blijven de sleutelwoorden toch weer "eigen verantwoordelijkheid" en "anticiperen"... ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helemaal mee eens en daarom mijn conclusie: Niet winterbanden zijn essentieel voor de verkeersveiligheid, maar de mentaliteit van de bestuurder en de mate waarin deze in staat is te anticiperen op zijn/haar omgeving...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik rijd nu nog lekker op mijn zomerbanden (gelukkig!), maar voor hetzelde geld had ik al door dikke pakken sneeuw moeten ploeteren. Vorig jaar om deze tijd lag dat er namelijk al.

Marco zelfs deze discussie ga je verliezen.

Zaterdag 4 december 2010 rond de klok van 9 uur s'morgens begon het opeens met bakken uit de hemel te komen.

En deze keer geen regen zoals zondag 4 December maar dikke vlokken sneeuw

En hoe komt het dat ik dit zo goed weet ?

Wel zaterdag 4 december moest ik glibberend en glijdend rond de middag bij mijn Skoda dealer zijn om mijn Roomster met zomer banden in te leveren en mijn Yeti met zomerbanden op te halen.

En met de Yeti glibberend naar huis gereden en de winterbanden die er al een maand lagen op te halen en door te rijden naar Z'dam waar ik meteen de wissel gedaan heb om hierna veilig en nog steeds zonder schade thuis aan te kunnen komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En dat beruchte verkeersinfarct (na sneeuwval) van twee jaar terug, dat was toch ook begin december. Rondom en binnen Amsterdam stonden toen automobilisten uren compleet stil op elke doorgaande weg.

Ik ben trouwens benieuwd naar de ervaringen van de vierseizoenbanden in de winter. Waarom hoor ik daar zo weinig over?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er klopt tot nu toe weer zoveel van die weersvoorspelling :lol: . Je kunt het met andere woorden nooit weten wanneer de winter begint. Ik rijd nog steeds op zomerbanden, de gemiddelde temperatuur flirt nog altijd met die 7° grens. Zoals het er nu naar uitziet zal ik de winterbanden pas midden december op de auto zetten. Er zullen dan al mensen zijn die 2 maanden op winterbanden rijden!

Of het moet van vandaag op morgen beginnen te winteren, dan leg ik ze er wel vroeger op ... Je weet het nooit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mij mij zitten ze er nu dus ook minimaal een maand te vroeg om. Had het gecombineerd met de 30 000 beurt. Zoiets speelt dan dus ook nog een rol. Wat betreft het tijdstip van wisselen in het algemeen: is dus geen zinnig woord over te zeggen, behalve dat je toevallig net goed kunt zitten (of niet)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben trouwens benieuwd naar de ervaringen van de vierseizoenbanden in de winter. Waarom hoor ik daar zo weinig over?

Omdat daar naar verhouding heel weinig mensen mee rondrijden... 8-)

Als ik zo de verwachtingen van het KNMI lees, dan is er voorlopig nog geen testmateriaal voor de sneeuwbanden in aantocht:

Vooruitzichten

Aanhoudend wisselvallig met van tijd tot tijd veel regen en wind. De temperaturen ligt aan het begin van de week rond normaal, later in de week weer boven normaal.

Vooruitzichten lange termijn

zaterdag 10 december tot en met zaterdag 17 december

Grote kans op aanhoudend wisselvallig en vrij zacht weer

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach we zitten nog in de herfst dus kan nog van alles komen !

De meteo winter is pas net begonnen

En ondanks dat ik nu al weer 3 weken ( geloof ik ) op het winterrubber rij, is mijn verbruik opeens stukken beter dan met de zomerbanden en deze temps

Dus vind het best zo, en mocht het in januari opeens zomer worden ( je weet het hier niet meer ) dan gaan de zomerbanden er in 3/4 uur weer omheen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

o, I see. Had het te letterlijk opgevat. Vorig jaar deze tijd was het n.l. volop sneeuw

Excact een jaar gelden viel er sneeuw met bakken naar beneden en lag er om deze tijd een 10cm in de straat en zaten me winterbanden er net 3 uur onder

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het wisselmoment, deze uitdrukking hoor je ook wel in documantaires over eenzame ijsberen, het moment is cruciaal, laten we daar niet te lichtvaardig over denken.

Mijn wisselmoment is door de kalender bepaald en niet door het weer, de schaarste aan winterbanden geeft garages kennelijk een vrijbrief om het moment eindeloos uit te stellen,

maar dit kan ook goed uitpakken, sinds afgelopen vrijdag pas, zitten er Vredestein winterbanden onder de Yeti.

Link naar reactie
Delen op andere sites

deze uitdrukking hoor je ook wel in documantaires over eenzame ijsberen

hoppisar1.gif:lol: :lol: :lol:

Zocht nog een ijsbeer-in-de-sneeuw-smiley, maar kon hem gek genoeg nergens vinden...

Fijn hoor, zo'n winterbandentopic. Kom helemaal in de stemming (terwijl de vrouw de kerstboom versierd).

snowing.gifsnowingsmile.gifsantasmiley.gifcandy-cane.gifchristmas-tree-2.gifornaments.gifrudolph-1.gifstring-of-lights.gif

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe