Ga naar inhoud

PC-fre@k
 Delen

Aanbevolen berichten

Wat wel aan te tonen is, is dat je het krijgt van slechte brandstof. Dan is ook in de pomp te zien dat dit het geval is meen ik via mijn dealer vernomen te hebben. In mijn geval geen sprake van, geen tinq of tango al lange tijd niet meer. Rij al een hele poos Shell Fuel Save of zo, is de moeite waard aldus de dealer. (tip, shell maarsbergen is minstens even goedkoop als elke willekeurige tinq of tango - ben je in de buurt even volgooien dan!)

Dat van die brandstof lijkt me nogal vergezocht, tenzij je in het buitenland gaan tanken bent aan een twijfelachtige pomp. Dan zou het inderdaad wel kunnen dat je brandstofpomp daarvan kapot draait, het blijven heel gevoelige dingen.

Hier in België hebben we, dacht ik, een stuk of 4 olieraffinaderijen. De grootste in Antwerpen, waar de ruwe olie aankomt en meteen wordt verwerkt. Van daaruit wordt die gewoon verdeeld over de verschillende tankstations/brandstofleveranciers, enz. Zowel bij de goedkope stations als bij de andere krijg je gewoon dezelfde brandstof hoor. Al voegen de bekende merken een liter 'ik weet niet wat' toe op 100.000 liter, waardoor die premium wordt, op papier althans, in de praktijk is dat gewoon marketing omdat er geen concurrentie mogelijk is met zulk bulkproduct. In Nederlands is dat net zo, ruwe olie komt, wordt verwerkt en geleverd aan alle tankstations.

Als goedkope tankstations dergelijke slechte kwaliteit zouden leveren dat de brandstofpompen ervan kapot draaien, zou dat al lang bekend zijn (ook al omdat common rail motoren al meer dan 10 jaar bestaan).

Link naar reactie
Delen op andere sites

@IBV, geen idee. Ben daar niet welkom, maar ik vroeg men dit topic er niet voor te gebruiken dus nu via een omweg alsnog een eigen topic. Opgelost dus (of zie ik iets over het hoofd?). Ik dacht dat ik minstens een ban moest uitdelen om de buren te evenaren? ;)

@Bone Collector. Ik heb er verder geen verstand van, maar ik heb nu via meerdere bronnen vernomen dat het allemaal uit dezelfde opslag komt. Maar! Als ze op de helft zijn of zo, dan stopt shell met leegpompen en gaat Tinq verder. Dit omdat de brandstof bovenin veel zuiverder is. En nee, natuurlijk mag die onderste brandstof er niet voor zorgen dat er iets in je auto kapot gaat. Zou beetje te gek zijn zoals je al aangeeft. Maar, als hij kapot is (wat voor reden dan ook) kan men dus wel terug zien wat er zo'n beetje getankt is. Het verschil zeg maar.

En dan weer terug naar de Tuning.

Driepittertje, heb je mijn rollenbank uitdraai al eens bekeken? Even terug gepost, maar ook als start post en in mijn fotoalbum te vinden. Daar zie je op papier wat het verschil is. Nu ik zonder rijdt merk ik zo nu en dan wel wat verschil in het wegrijden, maar dat is niet schokkend of zo. Simpelweg omdat het kastje alleen de turbo beinvloed... Gek genoeg mis ik hem nog niet na een paar dagen zonder gereden te hebben, dan wel zonder personen gereden maar al wel met 100-120 kg in de kofferbak rondgehobbeld heuvel op zeg maar. Topsnelheid e.d. zonder (na reparatie) heb ik niet getest, laat dat ding eerst wel even inlopen ofzo :)

aangepast door PC-fre@k
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Pc-freak: Ik had jouw grafieken idd gezien, maar lastig om zo'n grafiek te 'vertalen ' naar gevoelsmatige winst. Heb her en der wat contact gehad per PB met mensen die net die externe ecu erin hadden hangen. Één ervan, had zo'n goedkoop ding, waar alleen de raildruk van werd aangepast. Gek genoeg was hij in eerste instantie enthousiast, maar toen hij las dat ie eigenlijk troep had gekocht, gaf ie opeens aan dat de auto zonder die box net zo snel was.

De gedachte dat de auto getuned was, was blijkbaar al genoeg om even heel blij te zijn. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

"Al voegen de bekende merken een liter 'ik weet niet wat' toe op 100.000 liter, waardoor die premium wordt, op papier althans."

In de wandelgangen is het aceton, wat ze toevoegen, het zou de verneveling van de brandstof bevorderen.

Ik heb het een tijdje uitgeprobeerd door 90 cc aceton (het steekt wel nauw) op een volle tank normale benzine toe te voegen.

Zonder de gebruikster hiervan op de hoogte te stellen, zo gemeen, maar het levert wel ongekleurde resultaten op :afgestudeerd:

Het scheelde 1 ltr / 100 km.

Het is wel een gedoe, want je moet om het goed te mengen, de aceton halverwege toevoegen, ik ben er dus mee gestopt, maar het werkte wel.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Driepittertje, ik denk wel dat je er wat van merkt bij lage toeren, in de zin van 1500-2000. Al is het wel minimaal.

Verschil zonder merkte ik gisteren, als je de snelweg op rijdt (dus 0 > 100 doet als het ware) dan accelereert hij toch wel iets minder. Niet hinderlijk, maar wel degelijk merkbaar. Ook van 80 (achter een vrachtwagen) en die dan inhalen met 100 geeft wat verschil, daarna niet echt meer aangezien je dan ook hoger in de toeren komt. 100 > 120 of 140 verloopt mijns inziens nagenoeg gelijk. Je hoort alleen de turbo VEEL minder, die kickte normaal bij 110-120 km/uur in en had een duidelijke brul. Nu is het meer een welpje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe