Ga naar inhoud

PC-fre@k
 Delen

Aanbevolen berichten

ja, is ook mijn waarneming dat de temperatuur veel uitmaakt. Laatst 100 km snelweg 120 en 130 gereden, verbruik gemiddeld 5,6. Bij kouder weer is diezelfde rit 6,3. Zit ook niet alleen maar in dat het op temperatuur komen van de motor korter duurt, hij is ook gewoon zuiniger als hij op temperatuur is.

Maar, dat geldt natuurlijk voor elke bezinemotor,

daarom heb is het hier vaak over vergelijken onder ISO-condities.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn Diesel presteert ook prima bij kouder weer. Haalde weleens 3.6 of 3.8 over dezelfde rit.

Als het echt koud wordt (zoals een weekje het geval was) zie je wel wat stijging in verbruik trouwens.

Maar misschien moeten we ons hier maar verder focussen op de 1.2 TDI Tuning en de effecten daarvan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
  • 1 maand later...

Inmiddels is mijn gemiddelde verbruik van 21,3 naar 21,1 gegaan. Ofwel, ik rij zeker weten minder zuinig. Heb voor de lol eens een dag heel rustig gereden, op de heenweg 3,6 en terug 4,2 op de BC. Het kan dus wel zuiniger. Overigens was terugweg wat hoger verbruik aangezien ik wind tegen had en op de A2 even het gaspedaal ingetrapt heb... In no-time (voor mijn gevoel... ja ik weet het :P ) op de 170 (teller). Zonder tuning duurde dat toch echt wel langer! Heb hem niet verder door kunnen trappen aangezien ik mijn afslag aan zag komen en ik bij de 180 toch wel op moet gaan passen (50 te hard).

Overigens ook last gehad van een storing n.a.v. de tuning. Hierover contact gehad met JD. Zal hier later meer over vertellen. Vandaag ondanks de snelheid in ieder geval geen last van gehad... :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar ga ik ook vanuit, maar ik wilde dat nog even extra duidelijk maken door die vergelijking. Ofwel, je gaat niet per definitie (on)zuiniger rijden, maar de tuning zorgt er wel voor dat je anders gaat rijden. Doordat je anders rijdt ga je meer verbruiken terwijl het met die tuning toch echt wel mogelijk is net zo zuinig (al niet zuiniger) te rijden als je dat wilt/er mee bezig bent.

Bandenspanning ga ik inderdaad controleren Ed, heb zelf wel het idee dat die 0,2-0,3 naar beneden is gegaan (alsnog 2,5 dan vanaf de 2,8)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook de mijne is door JD aangepakt, en hij is wel zeker zuiniger geworden. Voorheen (80% stad / 20% snelweg) kwamen we gemiddeld op een hele tank niet hoger dan 1 op 18/19. Maar nu (misschien rijden we nu iets meer snelweg) maar 1/20-20,5 is normaal.

Laatst bijna een hele tank snelweg gereden en 1 op 24 was het resultaat. Rijd dan geen 170 zoals Ed maar.. gewoon 110-120 met het verkeer mee. Maar de tuning was niet gedaan om het zuinigheid record te breken, maar vooral om op een normale manier mee te komen met het verkeer. Het is nog steeds geen 'trek de stenen uit de straat' maar rijd echt 100% beter dan voor de tuning!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zal hem wellicht zitten in het al dan niet en zo ja in hoeverre, anders gaan rijden na de tuning. Mijn 1.2 tsi is ook zuiniger geworden en dat zit hem volgens mij in het hogere koppel onderin bij gelijkblijvende rijstijl (een incidentele uitspatting daargelaten).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Interessant statement wordt hier aangestipt!

"...100% beter dan voor de tuning"

Maar is sneller en meer brandstofverbruik dan beter? Beter dan wat?

Als een auto maar harder gaat en sneller optrekt, is dat 'beter'?

Zo zie je maar, hoe het er in gebakken zit dat zoiets beter zou zijn... 8-)

Ik zou mijn auto 'beter' vinden als 'ie zuiniger, stiller, minder slijt, comfortabelere, goedkoper wordt in het onderhoud, veiliger wordt, beter remt, etc.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jaja, mooi hoor :P Ga eens een ander topic spammen ;) 100% beter klinkt wel grappig, weet je wel niet hoeveel beter dat is? Nou daar kan ik me niet in vinden. Tuning maakt voor mij misschien 5% verschil. De aanschafkosten lagen procentueel lager, dus is het dan winst?

Hij heeft inderdaad meer power, het verbruik doet er dan niet echt toe aangezien dit nagenoeg gelijk blijft. Ik reed eerst 1 op 21.beetje , en nu meer 1 op 20. Zal zo eens m'n tankbon van gisteren invoeren.

In tegenstelling tot Jeffrey ben ik dus wat onzinniger gaan rijden, en hij wat zuiniger. Grappig :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben nog steeds niet zeker om de 1.2 TDI te laten tunen. Ik moet zeggen dat de reacties hier en op andere fora me niet echt helpen. Ja ok, hij zal wel sneller zijn en beter oppakken onderin. Maar alles went, toch? Je rijdt in mijn ogen automatisch een stukje sneller. En ik ben best tevreden met het standaardvermogen.

Mijn vriendin - die het gaspedaal wel weet staan in haar Ford Ka met open dakje - heeft me al vaak genoeg een schuine blik gegeven als ik in de Ardennen bochtige baantjes naar boven rij. Mijn reactie steeds daarop: ja maar schaaat geen paniek, dit is toch echt maar 75 pk hoor, net als jouw Kaa :lol:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben nog steeds niet zeker om de 1.2 TDI te laten tunen. Ik moet zeggen dat de reacties hier en op andere fora me niet echt helpen. Ja ok, hij zal wel sneller zijn en beter oppakken onderin. Maar alles went, toch? Je rijdt in mijn ogen automatisch een stukje sneller. En ik ben best tevreden met het standaardvermogen.

Ach, daar gaat het toch over. Als je zelf tevreden bent, waarom zou je dan gaan tunen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

En toch, indien JD met de melding komt dat de 1.2 TDI OBD te chippen valt, ben ik meteen kandidaat. (hopelijk komt dit aan)

Dit komt door het zien van hun resultaat met de 1.6 TDI, waar er ook onderin veel kracht gewonnen wordt. 10 pk en 20 Nm meer dan hun externe ECU. Al geloof ik dat een gelijklopende curve voor de 1.2 TDI niet realistisch is, dat er dus minder uit te halen valt, vooral onderin. OBD tuning zou dan betekenen dat er dik 110 pk en 255 Nm uit moet komen ...

Maar wie weet. VAG komt in een jaar of twee al met een standaard 66kW (90pk) versie van hun 1.2 TDI. Die op de rollenbank waarschijnlijk al tegen de 100 pk en 230 Nm zit (naar schatting). Maar of het door alleen andere software komt, dat betwijfel ik. Daar doen ze volgens mij niet zo lang over. Of ze kunnen hun eigen systeem al niet meer kraken!!

@laagvlieger: Relationele problemen niet oplossen door tuning. Zeg die vriendin gewoon dat jullie de volgende keer met die K-auto gaan, dan mag ze mooi zelf die bochtjes omhoog vlot nemen.

Dat apparaatje loopt warm op een lange helling. :lol:

aangepast door laagvlieger
Link naar reactie
Delen op andere sites

Aan die tunning heb ik geen behoefte, zonder is die zuinig genoeg 1 op 22 gemiddeld zolang als ik dit gebakje bezit. Dat is toch niet verkeerd ?

En voor de kosten van die tunning kan ik ook 8 tot 10 maal de tank vullen. Ben ik ook weer een half jaar verder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe