Ga naar inhoud

PC-fre@k
 Delen

Aanbevolen berichten

Vandaag was het dan zover, de wagen is getuned! (en inmiddels is hij eruit!)

Getuned: Skoda Fabia II FL (Combi) Greenline 1.2 TDI CFWA

Origineel:

Maximaal vermogen: 55kW, 75PK bij 4200 rpm.

Maximaal koppel: 180 Nm bij 2000 rpm.

Fabia Combi II FL Greenline 12 TDI - Origineel vermogen

Mijn Fabia af fabriek:

Maximaal vermogen: 60,4kW, 81,3PK bij 4200 rpm.

Maximaal koppel: 199,1 Nm bij 2150 rpm.

Verschil t.o.v. geadverteerd respectievelijk 8,4% 10,6%

Fabia Combi II FL Greenline 12 TDI - Met JD Tuning

Na JD Tuning:

Maximaal vermogen: 76,8kW, 103,3PK bij 4000-4200 rpm.

Maximaal koppel: 241,3 Nm bij 2250 rpm.

Verschil t.o.v. geadverteerd respectievelijk 37,7% en 34,0%

Verschil t.o.v. voor de tuning respectievelijk 27,2% en 21,2%

En dan het totaal plaatje:

Fabia Combi II FL Greenline 12 TDI - Vergelijking origineel met JD Tuning

De handleiding die ik mee kreeg heb ik ook even gescand in Downloads gezet:

http://www.skodaforum.eu/files/file/121-/

Ik zal ook nog wat foto's van de tuning zelf in het album plaatsen.

Mijn ervaring tot nu toe:

Je hebt veel langer vermogen tot je beschikking. Normaal stopt dat wel ergens bij de 2200 rpm, nu kan je zo doortrekken tot over de 2500 rpm. Dat vermogen is zelfs beschikbaar in zijn 5 bij 120 km/u. Heb er pas 170 km mee gereden he.

Verbruik kan ik nog niet zoveel over zeggen, heb wel getankt 100 voor, net na en 100 km na het tunen. Zal dat zo invoeren maar verwacht hier niet echt nuttige cijfers uit te krijgen. Forse wind tegen, op de heen weg waren veel spitsstroken open (max 100).

Hoe dan ook, nu al een succes!

aangepast door PC-fre@k
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Precies, heb de 1.2 TDI handleiding ook online gezet:

--

Wat ik al vermoedde, je hebt niks aan de tankbeurten. De tankbeurten en de ritten hebben zo verschil dat ik nu opeens 1 liter meer zou gebruiken per 100km. Dacht ik al, want het tanken verliep heel anders bij de tank in Lochem, andere druk en pistool.

Wachten dus op een paar volle tanken met gemiddelde ritjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lijkt erop dat ze bij JD Engineering veel ervaring hebben gekregen bij deze motoren. Er komt alsmaar meer koppel en vermogen uit en ook de curves verlopen soepeler. Hoe dan ook, jouw 3 cilinder staat z'n mannetje tussen al dat turbogeweld op de weg tegenwoordig ...

Maar van dat vermogen dat bij jou stopte bij 2200 tpm snap ik niet. Dan wordt de TDI pas wakker!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Moet zeggen dat ze het behoorlijk gestroomlijnd aanpakken. De een bereid voor nog voor je een slok koffie op hebt, dan opeens staat ie met de ander op de rollenbank en voor je het weet hangt het kastje er alweer aan en kan je genieten van de PK's!

@Laagvlieger

Misschien verwoord ik het verkeerd, het verschil in vermogen rond die 2200 is zo groot dat het lijkt alsof je daarvoor niks had. Nu heb ik het gevoel dat hij wakker wordt, daarvoor niet echt of ik moet gewoon te vroeg doorschakelen :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooie cijfers voor zo een kleine motor. Wat bedoel je dan, dat het turbo gat voor een groot stuk weg is?

Onlangs test gereden met een kleine diesel (wel niet van VAG, maar dat maakt geen wereld van verschil), en het is inderdaad toch wel heel opvallend (en een beetje storend) hoe traag die reageren op het gaspedaal. Als je spreekt van rijplezier vind ik dat je op dat gebied met een moderne motor veel inboet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zal je wel duidelijk voelen, maar nu steekt er een bakje tussen als men de interne ecu van de motor bijregelt zou men dan zo veel meer verkrijgen?

In ieder geval zal je hieraan veel plezier beleven dat staat vast.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op zich maakt dat niet zo heel veel uit, al is dat wel een vorm waaraan men de voorkeur geeft. Anderzijds heeft zo'n bakje weer als voordeel dat je het makkelijk kunt verwijderen en dat software updates geen invloed hebben op de tuning. De reden dat het op deze manier wordt gedaan bij 1.2 tsi/tdi, is dat de code van de chip niet gekraakt kan worden, athans wanneer het een Skoda of Seat betreft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Grappig om te zien dat er overal rondom 100pk/240Nm uit komt na tuning. Of je nu standaard 78 of 85pk hebt na de originele run.

Graag gedaan nog!

ps. Vrouwtje vertelde dat ze zonder veel moeite de 200km/h op de teller heeft aangetikt onderweg naar een vliegveld in Duitsland. Nu weet ik niet hoeveel die teller afwijkt, maar daar keek ik zelfs van op. De bijrijder had er even een fotootje van geknipt op haar mobieltje..

:drive1:

aangepast door Noord26
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Aan de buitenkant wel idd. Maar de software is voor elke auto verschillend. Tenminste ik heb 4 kastjes aan mijn auto gehad met andere software daar in geladen om te kunnen kiezen. Daaruit heb ik de settings gekozen met het meeste koppel ipv topvermogen, na wat runs op de rollenbank. Zit nu op 100pk en 240Nm tov 104 en 240Nm. Maar dat koppel is er net wat eerder, en nog veel belangrijker, blijft veel langer aanwezig.

Topvermogen en koppel zeggen niets zonder een grafiek, cq waar en hoe lang dat beschikbaar is. Dat onderstreept de grafiek die hier te zien is helemaal met het koppelverloop tov het standaard opgegeven koppel van 180Nm. Tussen 1700 en 4000tpm zit je er dan ruim boven. En dat merk je in de praktijk. Dat velen niet verder kijken naar de standaard opgegeven 75pk/180Nm is alleen maar in het voordeel van de 1.2 Tdi rijders met (JD) tuning..

Mijn pa rijdt ook een 1.2 Tdi en bij hem heb ik nog steeds het duidelijke gevoel in een spaardiesel te rijden. In die van mijzelf heb ik dat gevoel al lang niet meer. Het maakt net dat verschil bij deze motor. Eigenlijk zouden de versnellingen wat korter moeten zijn (of DSG-7 zou een optie moeten zijn), dan had niemand de indruk in een spaardiesel te rijden bij deze motor.

aangepast door Noord26
Link naar reactie
Delen op andere sites

ps. Vrouwtje vertelde dat ze zonder veel moeite de 200km/h op de teller heeft aangetikt onderweg naar een vliegveld in Duitsland. Nu weet ik niet hoeveel die teller afwijkt, maar daar keek ik zelfs van op. De bijrijder had er even een fotootje van geknipt op haar mobieltje..

dat fotootje wil ik zien!

Link naar reactie
Delen op andere sites

@noord26

Inderdaad dank voor je inzet om ons allemaal goedkoper aan tuning te helpen! Had je al even niet gezien/gehoord, dus vandaar...

Ik heb trouwens maar 1 kastje gezien, er is er ook maar 1 aangehangen en ik heb dus geen keuze gehad of zo (maar ja, ik ben ook niet de oorzaak van al die getunede wagens ;)). Baas boven baas.

Geen idee of hij 200 zou halen, heb een keer 169 gehaald (origineel, heuvel af, duitsland). Weet niet of hij nu 200 zou halen in dezelfde omstandigheden, het leek namelijk alsof zijn toerental begrenst was, harder ging hij gewoon niet terwijl ik heuvel af reed.

Wel grappig is hoe je nu duidelijk(er) kan horen (radio uit) wanneer de turbo d'r in komt. CC 120, bij een klein heuveltje bijvoorbeeld dan hoor je hem opeens z'n werk doen. En wanneer hij genoeg heeft gehad is dat ook zo weer floep verdwenen.

Eerste indicatie van verbruik is trouwens goed, 140 km voor mijn eerste streepje op de tank werd aangetikt (gek genoeg begint hij dan pas terug te lopen zeg maar). Normaal (originele band) was dat bij 120 km zo ongeveer, sinds de nieuwe band ligt dat volgens mij wat lager (100-110). Kan tot zover dus niet klagen. Range was 900 volgens mij, zegt verder ook niet zoveel, 1x inhalen je bent weer wat kwijt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@noord26

Inderdaad dank voor je inzet om ons allemaal goedkoper aan tuning te helpen! Had je al even niet gezien/gehoord, dus vandaar...

Dat ik niet zo actief ben met posten wil niet zeggen dat ik niet regelmatig mee lees, of door anderen er op geattendeerd wordt om ergens mee te lezen. En zijn tamelijk veel fora en op de ene ben ik actiever met posten als op een ander forum.

In ieder geval goed om te horen dat je er, nu reeds, tevreden over bent.

het woord spaarbenzine hoor je nou nooit, terwijl het wat betreft een greentech daar toch op neerkomt

Die snap ik even niet, want Greentech is er ook in diesel-uitvoering:

Motor : 1.6TDI Greentech Octavia (Combi)

Uitstoot : 109 g/km

Verbruik : 4,2 liter/100km

Label : Groen A

Bijtelling : 20%

aangepast door Noord26
Link naar reactie
Delen op andere sites

wel die 200 op de teller zal gaan neerkomen op de GPS op een echte 180 a 190 max aan echte KM

Zoveel wijkt een Fabia niet af, meestal zo'n 5 km/u. Ik heb op de terugrit van Zuid-Frankrijk heuvel af de 190 op de teller aangetikt. Op de GPS was dit exact 184 km/u.

Geen idee of hij 200 zou halen, heb een keer 169 gehaald (origineel, heuvel af, duitsland). Weet niet of hij nu 200 zou halen in dezelfde omstandigheden, het leek namelijk alsof zijn toerental begrenst was, harder ging hij gewoon niet terwijl ik heuvel af reed.

Dan zat de wind echt niet goed ging de weg toch niet zo hard naar beneden.

Nu is de topsnelheid niet zo belangrijk, maar ik geloof het ergens wel dat 200 km/u met een 1.2 TDI in de buurt komt. Zie maar op de grafiekjes waar de vermogenscurve nog een sprongetje neemt vanaf 3400 tpm.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe