Ga naar inhoud

PC-fre@k
 Delen

Aanbevolen berichten

Het is helemaal niet nodig, ik heb me goed aangepast aan deze motor en het rijdt best goed en zuinig. De reden dat ik het wil doen is niet het verbruik maar wat meer trekkracht onderin en dat beetje extra voor de lange ritten. Ik rij slechts 20.000 km/jaar maar dit zijn allemaal privékilometers. Veel tripjes, vakantie's, bergen, ... Ik ben ook van plan om deze auto op te rijden, dan spreken we over 15 jaar in het beste geval. Dan gun ik me dat comfort wel.

Volgende maand een rondrit in Noorwegen, Fabia's eerste echte uitdaging. Ik voorzie geen enkel probleem met de driecilinder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor Belgie is er dan nog de wettelijke kant van tuning, maar ja dat is een andere discussie.

Je zelf aanpassen aan de motor is mogelijk nog het goedkoopste maar aan de andere kant is het zoals je aangeeft die extra trekkracht in de lage toeren erg verleidelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Vandaag terug naar JD, kijken of ze een en ander kunnen oplossen. Loopt al even, vandaag laatste kans.

Probleem:

Knipperend gloeispiraal. Storing: start-stop. VCDS: storing brandstoftoevoer (tekort/onderdruk?)

Reproductie:

Snelweg, 4e of 5e versnelling. Soms al bij het optrekken (4) of als je net 120 rijdt in z'n 5.

Stationair rijden zelfde probleem. Tussen 120-130 km treed de storing op, soms na 2 min, soms na 1 uur. Ook op CC.

Oorzaak: ?

Bijkomend probleem, zo nu en dan wisselt de auto vermogen. Dus harder, zachter, harder, etc. Heel irritant, ook op CC.. Heeft iets met turbo te maken aangezien ik dan mijn snelheid even moet aanpassen (10 km verschil en weer terug) om dat ongedaan te maken.

Grappig is wel dat ik vol (ok, na 170 gaat het wat langzaam) door kan trekken naar de 180 km/uur zonder enig probleem....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij de buren al een paar vergelijkbare meldingen. Schijnt een kwestie te zijn van een software-update in de JD-box. In die gevallen is de box omgewisseld voor één met nieuwere versie en de problemen waren opgelost.

Wellicht een zetje in de goede richting, in jouw geval ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

De mijne is enige tijd geleden al geupdate (versie 2 t.o.v. mijn originele). Ik heb de box toen opgestuurd, wagen was niet nodig zei men.

In het begin niks aan de hand, inleren duurt schijnbaar ook even want na 500 (?) km was de storing weer terug en werd steeds erger (sneller).

Inmiddels langgeweest bij JD. Er eerst een 'nieuwe' aangehangen met update (versie 3 zeg maar), echter bij een testrit kwam ik niet verder dan 155 km/uur !! Oorzaak was mogelijk dat hij in standje 6 stond, mijn vorige box stond altijd in 7.

Na mijn verhaal is Mark zelf even meegeweest en concludeerde inderdaad dat hij lang niet meer zo snel ging als voorheen. Helemaal duidelijk is dat niet geworden, maar eenmaal op standje 8 (en weer mijn eigen box, maar dan met update versie 3) leek het er weer enigzins op. Topsnelheid is nu 165.

Afgesproken is een aantal weken te rijden. Eerdere 'resets' moesten ook eerst inleren voor ik alles kreeg, zo heb ik het idee. Dus die kan ik wil de box wel even geven. Ik haalde tenslotte vanmorgen nog de 180, dus dat moet nu ook kunnen zou je zeggen.

Verschil in de versies zit hem trouwens in het moment van ingrijpen op de originele turbo. Exact kan ik jullie dat ook niet uitleggen, maar daarom zit er dus geen verschil in vermogen maar wel in de tijd waarop dat vrijkomt of zo :P

Nagoed, ze hebben goed de tijd voor me genomen, tot op heden geen storing, vermogen lijkt redelijk, topsnelheid is nog 165 maar dat komt misschien wel met de tijd??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een ongetunde GL (zoals ik inmiddels weer rond rijdt) haal zonder enige moeite 170km/h. Tot nokkie vol geladen en een stijging van 3/4%..

Is hij naderhand nog op de rollenbank geweest voor meting toen hij niet zo hard meer liep?

Wordt hoog tijd dat die Delphi eens herschreven kan worden via OBD zonder foutmeldingen. Dan meld ik mij weer bij JD.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet met een 1.2 TDI ook in de 4 naar die top toe, dan ben je er veel vlotter, pas daarna overschakelen naar 5 en dan loopt ie getuned wel door. Bij veel standaard 1.2 TDI's is de top in de 4 het hoogst.

Wat opvalt bij de 1.2 TDI van PC-fre@k, is dat de turbodruk niet altijd geheel gehaald wordt. Dit is opzich vreemd en iets wat je bij de meeste 1.2 TDI's niet ziet. Dit kan goed een externe oorzaak hebben (kleine lekkage bv in de intercooler of een intercooler ring die lekt).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen idee, op weg naar JD toe heb ik het gehaald (3 maal), op de weg terug naar huis en heen en weer naar Duitsland is het me niet meer gelukt. Waarom mag Joost weten... Zal niks te maken hebben met het resetten van die motor adaption? Dat is vorige keer (software wissel) niet gebeurd natuurlijk.

165 blijft de top voor nu, ongetuned haalde ik heuvel af tegen de 170 km/uur. Daar lijkt het nu een beetje op. Gedrag van de box moet ik nog wel een klein beetje aan wennen, maar dat kan dus met alles eromheen te maken hebben.

Tijd zal wellicht een en ander duidelijk maken.

Edit: Vergat ik bijna te vertellen dat ik de storing niet meer terug gezien heb !!!!

aangepast door PC-fre@k
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben eigenlijk wel erg benieuwd naar het antwoord van Noord26 op de hiervoor door IBV gestelde vraag. Meen me trouwens te herinneren die zelfde vraag al eens eerder te hebben gezien, waarbij hij eveneens onbeantwoord bleef. Zoiets prikkelt uiteraard de nieuwsgierigheid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ronald (PC-Freak), is reeds sinds 17 juli, toen ik zijn persoonlijk bericht beantwoorde op de hoogte waarom de tuning er bij mij uit is. Hoe bedoel je eveneens onbeantwoord Rosin, dit komt even alles behalve netjes over over op mij..

Ik reageer graag op vragen, maar had mij even een persoonlijk bericht of emailtje gestuurd, ik ben hier op het forum lang niet zo actief als overige fora. Daarnaast heb ik ook al laten weten dat het ook samen hield met de gezondheid toen hij mij een persoonlijk berichtje of email stuurde met de vraag of ik ook problemen had met de tuning. Dat was niet het geval. Een email lees ik vrijwel dagelijks. Alle topics door neuzen op alle fora of er ergens niet een vraag tussen staat aan mij gericht, is geen optie. Ik zet mij in voor diverse stichtingen en eenmalige acties waardoor je op enorm veel fora terrecht komt, veelal door verzoek om je 'gezicht' te laten zien; wie er nu achter een bepaalde actie zit, of wie er meer deuren zou kunnen openen. Dit ivm de opgedane kennissen kring.

Om terug te komen op de tuning vraag.. Zoals PC-Freak ook al aan gaf in de 'kleine lettertjes' van de Skoda Zekerheidspolis (zie topic wel of geen verlenging fabrieksgarantie), waar ik voor ga, gaat deze polis niet samen met tuning.

Quote uit de polis (kleine lettertjes):

5. Motorrijtuigen die zijn opgevoerd door een andere

partij dan een partij die is goedgekeurd door de

fabrikant of de importeur zijn van de dekking

uitgesloten.

aangepast door Noord26
  • Like 1
  • Downvote 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Merkwaardig, lijkt me. Immers, dat is iets wat je tevoren overweegt zou ik denken. Zeker wanneer je uberhaupt geneigd bent je over zoiets zorgen te maken. Afgezien daarvan kun je zo'n box natuurlijk te allen tijde simpel verwijderen. Anyway, de vraag is beantwoord, waarvoor dank.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ronald (PC-Freak), is reeds sinds 17 juli, toen ik zijn persoonlijk bericht beantwoorde op de hoogte waarom de tuning er bij mij uit is. Hoe bedoel je eveneens onbeantwoord Rosin, dit komt even alles behalve netjes over over op mij..

't Is toch een normale vraag van Rosinfield? Ik heb de vraag ook langs zien komen en geen antwoord gezien. Dat je in BP hebt geantwoord, is voor ons niet zichtbaar. En zoals je zelf in een ander topic ook aangeeft is het prettig als zaken op een forum duidelijk worden uitgesproken. Na je toelichting is 't voor iedereen helder op basis van welke afweging je tot je besluit kwam, waarvoor dank!

aangepast door MarcoO2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe