Ga naar inhoud

Het grote tuning topic


FredV
 Delen

Aanbevolen berichten

En toch Marco, en toch.

[let op dit is niks persoonlijks, maar het gaat om de discussie!]

Jij laat je auto sneller maken (en je zegt zelf niet om het milieu of zuinigheid), ergo als jij dat beschikbare vermogen gebruikt (al dan niet op de openbare weg en/of het circuit) verbruik je meer brandstof, verslijt je meer onderdelen, veroorzaak je meer lawaai en milieuvervuiling. Ergo, je veroorzaakt overlast waar ik en anderen direct en indirect last van hebben. :P

OK, als je overlast zo ruim definieert (dus ook indirecte overlast behalve directe overlast) dan heb je wel een beetje gelijk.

(en voor de goede orde, ik neem deze discussie ook niet persoonlijk op, ik houd wel van een stevig potje discussieren, haha!) ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

OK, als je overlast zo ruim definieert (dus ook indirecte overlast behalve directe overlast) dan heb je wel een beetje gelijk.

(en voor de goede orde, ik neem deze discussie ook niet persoonlijk op, ik houd wel van een stevig potje discussieren, haha!) ;)

En dat doet mij nu zo'n deugd, dat het ons lukt dat te doen, zonder dat het onaangenaam of persoonlijk wordt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelfs een M3 is zuiniger dan een Prius..

Het is een crap dat een Prius beter is voor het milieu dan een M3.

Maar dat een Mnogwat zuiniger zou zijn dan een Prius is ook crap.

Zo kun je alles om zeep helpen. En altijd statistiek zodanig verkrachten dat het in je straatje past.

Volgens de officiele verbruikscijfers is een Audi Q5 hybrid net zo zuinig als b.v. mijn Roomster. Nou ik kan je verzekeren, in de praktijk is dat volkomen lariekoek!

Daarnaast leggen mensen in super sport auto's vaak niet zulke grote afstanden af met hun auto, terwijl de kilometervreters, in hun ecoflex-blue-green-motion-ecologic-whatever-kleurige-kreet tig keer zoveel rijden. Dus wat het resultaat in z'n totaliteit? Juist ja, ik bedoel maar...

Kortom, allemaal gel*l.

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, chiptunen. Als het goed gebeurt en de tuner rekening houdt met de fysieke grenzen van alle componenten kun je er best veel plezier van hebben.

Als bijvoorbeeld de turbo druk piek periode wordt verlengd met 10 seconden (zie ook die druk (actual) pieken in mijn grafiek) zou je best eens een hele grote smile kunnen krijgen als je het gaspedaal intrapt. Je motor schiet dus niet meer meteen in noodloop. Turbodruk piekmomenten worden normaal maar kort toegestaan door de ECU. Deze manier van tunen is volgens mij niet verantwoord en daarmee verkort je de levensduur van je motor aanzienlijk. Mijn DSG bak kan geloof ik maximaal een koppel van 350Nm aan. Of dat pieken zijn of een constant koppel weet ik niet, maar een tuner zou hier bijv. niet overheen moeten gaan of al te veel in de buurt moeten komen.

Wat is dan wel verantwoordelijk? Denk dat dit voornamelijk een kwestie van ervaring is. En nu het tunen van een GL!

Ik moet eerlijk toegeven dat ik niet weet waarom een GL een GL is. Wat maak de auto zo milieu-vriendelijk/zuinig? Meestal gaat het laatste niet goed samen met maximale prestaties. Motormanagement is een kwestie van balanceren. Een nokkenas zal bijv. nooit in alle toerentallen de meest optimale vorm hebben, het is een compromie. Tijd voor electro mechanisch bediende kleppen ;)

Zo geloof ik ook dat tunen de andere kant van het groene spectrum bestrijkt. Zo verantwoordelijk mogelijk zo veel mogelijk power/rendement uit het blok halen. Ik kan me zelfs voorstellen dat je auto er ook nog eens zuiniger van wordt, maar dat dit dan wel weer ten koste gaat van je NOx uitstoot omdat de EGR ook wel afgedopt zal worden etc en blabla.

Over deze materie kan je overigens boeken vol schrijven. Een GL zal ook wel een GL zijn omdat het gewoon hele lichte blokken zijn die relatief weinig interne massa hoeven te bewegen. Door een 'vette' turbo krijg je er toch nog wat power uit. Mechanisch rendement ligt hoger dan bij 'zware blokken'.

Een ding is zeker een goede tuner vind je niet op iedere straathoek en zou eigenlijk ook moeten werken met een dyno bank om de mapping helemaal aan de auto aan te passen. Verder moet je ook niet verwachten dat je ineens een race auto terugkrijgt voor een paar honderd euro. Serieus tunen kost serieus veel geld omdat je uiteindelijk heel veel moet aanpassen.

Dus tja basic tunen:

Als het niet resulteert in het mishandelen van een auto en je er normaal mee omgaat, zou het best een goede investering kunnen zijn. Ik denk zelfs dat het motorblok er op vooruit gaat (minder interne vervuiling). Ben je een groenliefhebber zou ik het niet doen.

aangepast door Adoks
Link naar reactie
Delen op andere sites

En altijd statistiek zodanig verkrachten dat het in je straatje past.

Geweldige discussie hier, moet toch maar weer actiever worden.

Om even de quote te verklaren:

Een leraar van mij vertelde juist altijd dat statistiek de beste manier is om leugens te verkopen :mf_popeanim:

En als je daar op gaat letten zie je hoe je aan alle kanten bedonderd wordt. :mwah1:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 9 maanden later...

Voor de echte tuners EN de milieufreaks.

Neem een elektrische auto, enorm koppel heel gemakkelijk te tunen (zie de parameter lijst van een frequentie regelaar) en milieu vriendelijk als je hem thuis aan het net hangt wat je zelf met zonnepanelen opwekt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, maar ik vermoed dat het verbruik niet recht evenredig zal stijgen met het extra koppel. En het is al zo moeilijk om een deftige actieradius uit die dingen te krijgen. Onlangs nog iemand gesproken die een aantal dagen een elektrische auto had mogen testen. Ze was niet te spreken over het bereik. Bovendien was het testen gebeurt tijdens de koudegolf, en had ze heel de tijd ijskoud gehad zei ze :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor de echte tuners EN de milieufreaks.

Neem een elektrische auto, enorm koppel heel gemakkelijk te tunen (zie de parameter lijst van een frequentie regelaar) en milieu vriendelijk als je hem thuis aan het net hangt wat je zelf met zonnepanelen opwekt.

Gaat niet werken als je dagelijks 200+km rijdt naar je werk.. :doh2:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe