Ga naar inhoud

Het grote tuning topic


FredV
 Delen

Aanbevolen berichten

Achja, elektrische auto's krijgen compensatie voor de accu's maar geen compensatie voor de stroom die er in gaat waardoor er ergens anders weer meer vervuiling plaatsvind (tig keer omzetting van energie ook nog... brandstof > stoom (toch?) > stroom > lader > accu > motor) hoe dan ook is die stroom niet automatisch schoon....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook als alle elektriciteit uit fossiele brandstof kom is dat - ook met al dat omzetten - nog steeds efficiënter dan benzine of diesel in een klein automotortje verbranden. Dat komt omdat een grote centrale zoveel efficiënter is dan die automotor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

Dit topic haar/zijn naam maar even wat eer aan doen. Gisteren bij aanpassing DSG software bij TVS is Henk op verzoek van hen op de rollenbank geweest. Men was wel benieuwd naar het doosje van de concurrent. Bijgaand het resultaat. Vooral het koppel is prima (vind ik ook het belangrijkst). Wat pk's betreft is er via OBD tuning misschien nog wel enige winst te behalen. Er van uitgaande dat de meting betrouwbaar is natuurlijk. Begrijp inmiddels dat er nog wel enige variatie mogelijk is tussen banken en wie weet ook wel tussen verschillende metingen op dezelfde bank. Het ziet er in ieder geval gezond uit. 

SKODA YETI.pdf

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

ja, dat kan zijn (heb daar niet genoeg verstand van). Maar op die wijze wil je het liever niet benutten. Schakelt normaal gezien extreem snel op bij een onaangenaam laag toerental. Weet niet of je een schakelindicator hebt, maar denk ongeveer op de wijze dat die aangeeft 

 

@BC: schijnt wel te kunnen verschillen, de ene of de andere bank. Je hebt vind ik gelijk dat zoiets eigenlijk niet zou moeten kunnen.  

Weet niet in hoeverre zoiets beter zou kunnen. Bij bloeddrukmeters e.d. komt dit ook voor

aangepast door Rosinfield
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Schakelt normaal gezien extreem snel op bij een onaangenaam laag toerental.

Ja, en?

Wat is het probleem daarmee dan?

Als je gewoon rustig wegrijdt en op een beschaafde wijze je snelheid verhoogt schakelt de DSG idd snel door naar een hogere versnelling.

 

En als je in het onwaarschijnlijke geval dat je denkt dat je haast hebt en het zinnig is om een straal gas te geven door het gaspedaal te vloeren schakelt de DSG op een heel andere (veel agressievere en verkwistende) manier.

 

Motortechniek is veranderd! Henk heeft geen pruttelend en inefficiënt V8 blok onder de motorkap liggen, maar een lichtmetalen, op efficiency afgestemde, high-tec verbrandingsmotor.

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar... je hebt net een DSG-aanpassing gedaan waardoor je nou juist dat koppel juist minder benut.

 

Is dat zo? Door de motor iets verder in de toeren te laten gaan, krijg je meer vermogen vrij (hoe hoger de toeren, hoe hoger de turbodruk, toch?). Ik geloof dat het anders benutten is, maar niet minder, of ik heb de aanpassing niet goed begrepen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@CH: Dat is weer het eeuwige verhaal van het ene en andere uiterste. Hij schakelt nog steeds snel op, maar net iets aangenamer. Je zou het eigenlijk eens moeten proberen. Met mijn auto mag, maar heeft weinig zin zowel omdat het een andere auto is als vanwege de tuning. Maar je kunt natuurlijk met je eigen auto naar Varsseveld gaan, dan mag je het een uur lang uitproberen en als het je niet bevalt zet men de zaak zo weer terug. Ik had geen uur nodig, 10 minuten was voldoende. Google maar eens op gebruikerservaringen; allemaal even tevreden. Zelfs uit omliggende landen komt men om dit te laten doen. Krijg nu een beetje de indruk dat jij veronderstelt dat het een aanpassing is die een enorme omslag naar sportief rijgedrag tot gevolg heeft, maar dat is dus niet zo.     

aangepast door Rosinfield
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik betwist ook niet dat het schakelgedrag verandert. Ongetwijfeld, anders was het oplichterij... :P

 

Maar het zit (klaarblijkelijk?) ingebakken dat velen altijd maar sneller willen dan anderen. Vandaar die hang naar meer vermogen, meer koppel, sneller schakelende bakken, etc. En dan vraag ik me, als techneut zijnde, af, is het nou alleen een psychologisch iets, of heb je er ook echt wat aan?

M.a.w. ben je nou sneller, zuiniger van A'dam naar Fryslân? :D

En als je bij een reguliere onderhoudsbeurt bij de Skoda garage een ECU/DSG s/w update vanuit VAG krijgt, is de DSG-dokter aanpassing dan weer overschreven?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat vind je daarvan? Ook de lichtere 1.2 tsi? Die had ik ook een x te leen en viel me niet tegen

 

Rijdt ook prima hoor. De blokken met 16 klepjes zijn van voor de tsi maar gaan ook tot 105 pk geloof ik. Panodak is leuk. Kofferbak is wel hoog, maar minder diep, en dat vind ik dan toch wel minder praktisch. Ik stop graag zoveel mogelijk in een auto MET behoud van zicht door de achterruit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, dat eeuwige verhaal dus. Een beetje minder efficiënt betekent niet meteen verkwisten. Eigenlijk is het een beetje een beperking dat een dealer de auto niet wat meer kan aanpassen aan de wensen van de consument, voor wie het schakelgedrag wat te extreem vindt.

 

Volgens mij staat het ook volledig los van snelheid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is dat zo? Door de motor iets verder in de toeren te laten gaan, krijg je meer vermogen vrij (hoe hoger de toeren, hoe hoger de turbodruk, toch?). Ik geloof dat het anders benutten is, maar niet minder, of ik heb de aanpassing niet goed begrepen.

Bij meer toeren komt er meer vermogen vrij idd. Maar als het om dat vermogen niet zozeer gaat maar wel om het hogere koppel, dan gaat het er kennelijk om een zelfde vermogen te bereiken met minder toeren. Dat is nou juist wat met een hoger koppel kan.

 

Volgens mij is het juist met DSG niet zo boeiend hoe het met toeren en koppel zit, dat lost die DSG nou juist voor je op. Zolang het maar genoeg vermogen oplevert is het goed.

Een beetje minder efficiënt betekent niet meteen verkwisten.

 

Bak daar maar een tegeltje van :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe