Ga naar inhoud

Adoks

Members
  • Aantal items

    17
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Profiel Informatie

  • M/V
    Geheim

Auto

  • Merk
    Skoda
  • Type
    Octavia II Combi DSG 1.9 tdi
  • Kleur
    Black Magic

Adoks's prestaties

Newbie

Newbie (1/14)

0

Reputatie

  1. Adoks

    DSG

    Parkeren moet in P. Je kan dus parkeren zonder handrem, maar het is wellicht niet zo verstandig aangezien in de P stand een soort van automatische blokkering wordt geactiveerd. Als je op een hellinkje staat voel je de auto echt tegen die blokkering aanrijden en daarna gaat de automaat een stuk lastiger uit de P stand. Mechanisch is het verstandig om toch de handrem te gebruiken.
  2. Nog even een dingetje van mijn kant. De temp weergegeven in het dashboard loopt niet echt in sync met de waarden uitgelezen via VCDS. Heb gisteren weer eens een run gemaakt met m'n auto en heb dit keer de koelvloeistof temp. meegenomen. De 'werkelijke' temp. lag beduidend lager dan de wijzer op het dashboard, die al een tijdje op 90 graden stond Dus...
  3. Volgens mij is dat de enige reden. Het is eigenlijk een milieuklep. Hoewel door de vlamtemp. te verlagen het roeten toeneemt. Dit kan dan worden opgevangen door het roetfilter. Volgens mij hang het ook van het bouwjaar af, maar om eerlijk te zijn weet ik niet exact wat er wordt gecontroleerd. Er bestaat ook nog iets van een 4-gassen test, dus kan me voorstellen dat NOx er ook in zit.
  4. Als je een DSG-6 traps hebt, dan zit daar olie in die om de 60.000 km moet worden vervangen. Begin hier zelf niet aan, want hiervoor heb je speciaal gereedschap nodig, VCDS+kabel en een apparaat om olie bij te vullen. Deze olie verversing zal rond de EUR 180,- liggen en ik kan je aanraden om hier even langs te gaan: http://www.vagtechniek.nl/ Prima zaak waar mensen werken die wel communicatieve eigenschappen en verstand van zaken hebben. Oude olie schijnt de bak niet soepeler van te gaan lopen.
  5. Dat is altijd lekker natuurlijk. Om naar te kijken, dat wel...
  6. Welkom Berry :notworthy:
  7. Adoks

    VCDS ABS Brakes

    Waarschijnlijk niet dan krijg je een andere melding voor zo ver ik heb begrepen. Het zou best eens m'n accu kunnen zijn aangezien dat kijkglas doorzichtig is, wat niet zo hoort. Groen zou het moeten zijn. Accu zit er ook al 5/6 jaar in. Voorlopig laat ik het maar even zo. Auto start verder prima.
  8. Heb een keer een Barista cursus gevolgd bij Lefelt. Geen volledige cursus, maar een cursus van 4 uur. Heb veel geleerd over melkschuim maken en malen van de boon. Melkschuim maken moet je op gehoor doen in een stalen kan. Veel toko's laten de melk veel te heet worden en dan verbrand het. Dmv de stalen kan kun je de temp goed in de gaten houden met je hand en met je gehoor kun je 'meten' hoe ver de stoompijp in de melk zit. Klaar met stomen --> overtollig lucht uit melk slaan en melk walsen. Staat vast wel ergens gedetailleerd op inet. Maar alles begint met de juiste boon.
  9. Vergeet alles wat je tot nu toe kent en probeer deze eens: Uit ervaring (heb hem zelf niet) kan ik zeggen dat dit de koning der machines is. Mocht ik echt een overschot aan geld hebben, ga ik er ooit een kopen. Heb nu een inbouw Siemens en dat is ook prima. De beste bonen die ik ooit heb gehad, kwamen van http://www.goldencoffeebox.nl/ Uiteraard moet er ook nog een goede maler bij. Deze zijn ook zeer duur, maar je kan niet zonder een goede want anders wordt het niets met de koffie. Leesvoer: http://koffie.met-passie.nl/koffie/beste-espressomachines/ecm-espressomachines-ecm-espressoapparaten/ecm-technika-espressomachine-ecm-technika-espressoapparaat.html
  10. He Tamma het kan bijna niet anders dan dat wij elkaar goed kennen.
  11. Je kijkt goed, maar dat komt omdat ik daar het gaspedaal iets langer vol heb ingetrapt dan de eerste keer. Het toerental van de motor schiet daardoor iets verder door.
  12. Goed leesvoer. Geen CANBUS voor dummies.
  13. Adoks

    VCDS ABS Brakes

    Ook toevallig. Heb ik vandaag m'n eerste Skoda foutlampje mogen aanschouwen. ASR, ABS, handremlampje gingen gelijk aan. Het boekje verwees naar het remvloeistofpeil. Dat was het dus niet. VCDS 10.6.4 zei dit: 00668 Supply Voltage Terminal 30 - 008 Implausible Signal Intermittent Dit betekent een foutsignaal wat af en toe terugkomt. Oorzaken in dit geval waarschijnlijk: -zekeringsprobleem -accu in slechte staat -massa issue -stekkerconnecties gecorodeerd of te los Heb de foutcode verwijderd en we zullen zien of hij terugkomt. Mocht het terugkomen dan schrijf ik hier hoe ik het heb opgelost. Zo kan ik al m'n auto issues later nog teruglezen en heeft iemand anders d'r ook wat aan. Voor nu is er eigenlijk niets aan de hand
  14. Tja, chiptunen. Als het goed gebeurt en de tuner rekening houdt met de fysieke grenzen van alle componenten kun je er best veel plezier van hebben. Als bijvoorbeeld de turbo druk piek periode wordt verlengd met 10 seconden (zie ook die druk (actual) pieken in mijn grafiek) zou je best eens een hele grote smile kunnen krijgen als je het gaspedaal intrapt. Je motor schiet dus niet meer meteen in noodloop. Turbodruk piekmomenten worden normaal maar kort toegestaan door de ECU. Deze manier van tunen is volgens mij niet verantwoord en daarmee verkort je de levensduur van je motor aanzienlijk. Mijn DSG bak kan geloof ik maximaal een koppel van 350Nm aan. Of dat pieken zijn of een constant koppel weet ik niet, maar een tuner zou hier bijv. niet overheen moeten gaan of al te veel in de buurt moeten komen. Wat is dan wel verantwoordelijk? Denk dat dit voornamelijk een kwestie van ervaring is. En nu het tunen van een GL! Ik moet eerlijk toegeven dat ik niet weet waarom een GL een GL is. Wat maak de auto zo milieu-vriendelijk/zuinig? Meestal gaat het laatste niet goed samen met maximale prestaties. Motormanagement is een kwestie van balanceren. Een nokkenas zal bijv. nooit in alle toerentallen de meest optimale vorm hebben, het is een compromie. Tijd voor electro mechanisch bediende kleppen Zo geloof ik ook dat tunen de andere kant van het groene spectrum bestrijkt. Zo verantwoordelijk mogelijk zo veel mogelijk power/rendement uit het blok halen. Ik kan me zelfs voorstellen dat je auto er ook nog eens zuiniger van wordt, maar dat dit dan wel weer ten koste gaat van je NOx uitstoot omdat de EGR ook wel afgedopt zal worden etc en blabla. Over deze materie kan je overigens boeken vol schrijven. Een GL zal ook wel een GL zijn omdat het gewoon hele lichte blokken zijn die relatief weinig interne massa hoeven te bewegen. Door een 'vette' turbo krijg je er toch nog wat power uit. Mechanisch rendement ligt hoger dan bij 'zware blokken'. Een ding is zeker een goede tuner vind je niet op iedere straathoek en zou eigenlijk ook moeten werken met een dyno bank om de mapping helemaal aan de auto aan te passen. Verder moet je ook niet verwachten dat je ineens een race auto terugkrijgt voor een paar honderd euro. Serieus tunen kost serieus veel geld omdat je uiteindelijk heel veel moet aanpassen. Dus tja basic tunen: Als het niet resulteert in het mishandelen van een auto en je er normaal mee omgaat, zou het best een goede investering kunnen zijn. Ik denk zelfs dat het motorblok er op vooruit gaat (minder interne vervuiling). Ben je een groenliefhebber zou ik het niet doen.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe