Ga naar inhoud

Winterbanden


PC-fre@k
 Delen

Aanbevolen berichten

Hoeveel winters gebruiken jullie de winterbanden? Of rijden jullie allemaal zoveel dat ze na 3 winters al op zijn.

En hoeveel km kan een winterband hebben? Hier heb ik al helemaal geen idee van. Het rubber is zachter, 30.000 km? Als alle winters zo kort zijn dan deze dan zou ik 7-8 jaar op mijn set kunnen rijden ... En dan zijn ze verduurd :dopey_h4h:

aangepast door laagvlieger
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moet van november t/m maart met winterbanden rijden dus ik heb ze er al onder terwijl het vaak niet nodig is en dan slijten ze nog harder!

Ze zitten er nu voor de 2e keer onder en gemiddeld per maand rijd ik 5000 km dus......ongeveer 40.000 km zitten deze eronder nu?

aangepast door Wasmachineman
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu 2 winters mee gereden en schat de profieldiepte nog op een 7 mm

Met RR heb ik 4 winters gereden met de winterbanden en zat toen ik ze uiteindelijk aan dealer verkocht nog voldoende profiel op

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weinig kilometers per jaar denk ik, tenminste kan me een foto van jouw dashboard herinneren waar wel veel stof op zat maar weinig km's op de teller stonden.

Of probeer je ook 1 op 22 te rijden? ;)

De mijne liggen bij de dealer, was vergeten ze mee te geven bij de beurt... Gratis opslag :P (zal wel de bedoeling zijn dat ik ze zsm kom halen...)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 6 maanden later...

Mijn winterbanden zitten er ook weer op! Recordtijd dit keer, grofweg 40 minuten. Het ging dan ook regenen nog voor ik halverwege was, dus ik had ook een reden om op te schieten.

Van te voren trouwens:

- Banden/velgen geheel gewassen in een grote kuip (handiger dan losse emmers heb ik al gemerkt)

- Velgen gereinigd met velgenspul en Iron-X (demo flesje)

- Weer gewassen

- Binnen laten drogen

- Met poorboys in de wax gezet, voor de winter sla ik de Collinite (Carnuba wax maar over)

- Zichtzijde van de band behandeld met een vetje die het langer laat glimmen (meen van Michellin)

- Ondertussen alle bouten gewassen en met barbeque reinigingsborstel (soort zachte staalborstel) het schroefdraad goed schoongemaakt (met het draad mee!)

- Bouten (na goed drogen) en contactzijde van de velg in keramisch vet gezet. Niet te veel, is niet nodig.

- Wax uitgepoetst

Dadelijk of morgenvroeg alleen nog even de bandenspanning fysiek controleren en vervolgens resetten in de auto.

Ohja, en de kapjes moeten er nog op. Regende dus ook maar even uitgesteld :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

- Bouten (na goed drogen) en contactzijde van de velg in keramisch vet gezet. Niet te veel, is niet nodig.

Hoop dat je dit vet wel weer verwijderd op schroefdraad zodra je ze met voorjaar weer met zomervelgen en banden gaat plaatsen.?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Afgelopen maandag de velgen gewisselt. Was zo gepiept op een uur tijd inclusief het schoon maken. Ook met Iron-X zelfs de klinkers op de oprit knappen daarvan op. Na een paar minuten afspoelen en ze zijn beter dan nieuw vervolgens. In de garage laten drogen.

Dinsdag in de was gezet tot 3 bar op gepompt en opgeslagen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoop dat je dit vet wel weer verwijderd op schroefdraad zodra je ze met voorjaar weer met zomervelgen en banden gaat plaatsen.?

Waarom dat als ik vragen mag? De zomervelgen hebben andere bouten, en ook die waren met dit vet behandeld. Heeft geholpen aangezien ze nu niet wit uitgeslagen waren, ook de verbinding tussen velg en metaal van de auto was niet verder aangetast. Bouten zaten nog prima vast, en de velg kwam direct los (vorige keer bleven ze behoorlijk 'plakken').

@Busje/Snelle,

Ik sla ze ook niet op 3 bar op, al staan mijn zomerbanden nu standaard op 3 bar. Normaal (bij de smallere band) had ik 2.6 volgens het boekje.

aangepast door PC-fre@k
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb al vanuit de motorfiets garage's geleerd dat bij een wielbout het draad pertinent niet ingevet mag worden.

Als reden werd altijd opgegeven dat de kans bestond op loskomen van de bout.

De BMW's met enkelzijdige wielophanging hadden ook wielboeten achter ipv de steekas

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zitten zoeken naar feiten en meningen. Algeheel verhaal is dat ze juist vaster komen te zitten, je zou dan minder hard hoeven aan te draaien. Anderzijds komen ze altijd makkelijker los dan zonder, zeker als er LM in de buurt zit. Kopervet kan problemen geven, keramisch vet niet (daarom heb ik dat een poos geleden al gekocht). Er was zelfs iemand die 4x een bout met vet en zonder vet had vastgemaakt, alle keren ging hij er precies even ver/strak in.

Ofwel, ik zal de komende periode nog eens een boutje proberen los/vast te maken om te constateren of hij te los zit, te vast zit en of hij er nog wel makkelijk uit komt. Als ze loskomen wordt je niet vrolijk zullen we maar zeggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel uit ervaring van een collega (20 Jaar terug ) is het een vreemde gewaarwording als je door je eigen wiel word ingehaald en dan vlak voor je ook nog eens platklapt en jij erover gaat !

Van de Polo 2 zitter diesel was weinig over zagen we later op de zaak , collega had een soort van engel boven zijn hoofd die dag en kon gewoon uitstappen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe