Ga naar inhoud

Winterbanden


PC-fre@k
 Delen

Aanbevolen berichten

Nee hoor ik ben totaal niet jaloers op het winterrubber, sterker nog ik rijd er zelfs op.

Maar om oude discussie maar niet opnieuw te voeren, we zijn het allemaal eens over het feit dat het weertype bepaalt wat voor banden er eigenlijk onder de auto zouden moeten. Daarnaast kunnen we niet 's morgens uit het raam kijken en voor die dag kiezen welke band we onder de auto willen. Feit is wel dat de winter tot nu toe het rijden op winterbanden niet echt noodzakelijk maakt. Dat betekend dat tot nu toe de zomerband nog altijd veiliger is dan een winterband (ook al is het winter). Dat kan zomaar omdraaien als er vanmiddag sneeuw valt..

Punt is alleen, en dat heb ik al vaker geschreven, mensen die nu op winterbanden rijden beseffen waarschijnlijk niet dat hun remweg langer is dan met een zomerband, want een winterband is veiliger (denkt men). Een winterband is juist helemaal niet veiliger in de huidige weersomstandigheden. Het weer laat het dan ook nog toe om gewoon de maximum snelheid te rijden als je dan niet anticipeert (zoals je dat ook moet doen met zomerbanden in winters weer) heb je een verhoogde kans op ongevallen.

Dus hoe dan ook zul je altijd je rijstijl aan moeten passen waarbij het weer in combinatie met je banden bepalend zijn voor je rijgedrag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

eindelijk even de fameuze winterbanden kunnen uitproberen. Op klein klinkerweggetje met aangevroren sneeuw met 60 p/u eens even flink op de rem getrapt. En ja, dan merk je toch wel duidelijk verschil in grip. Stond gewoon snel stil zonder enig geslip.

Zie je nou wel! Heb ik altijd al gezegd ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

ha, ha, die Constant, onverbeterlijk! Toch vraag ik me nog steeds ernstig af, in hoeverre het het waard zal blijken te zijn geweest als het seizoen weer voorbij is. Maar ja, nu heb ik ze al.

Misschien hierna toch over op de 4-seasons (uiteraard als de winterbanden hun dienst hebben gedaan)

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

ha, ha, die Constant, onverbeterlijk! Toch vraag ik me nog steeds ernstig af, in hoeverre het het waard zal blijken te zijn geweest als het seizoen weer voorbij is. Maar ja, nu heb ik ze al.

Misschien hierna toch over op de 4-seasons (uiteraard als de winterbanden hun dienst hebben gedaan)

Je weet nooit welk ongeluk je gemist hebt dankzij het wonderbaarlijke winterrubber. <_< Je hebt deze goddelijke wintersloffen maar een paar dagen per jaar nodig in NL, maar op die dagen weet je maar nooit welke onverwachtse gladheid je tegenkomt. Mocht je net op die gladde dagen de deur niet uithoeven, dan verzin je maar een reden, je hebt die banden dus moet je ze ook gebruiken :lol:

Vierseizoenenbanden worden elk jaar beter, dus als je over 3-4 jaar aan nieuwe banden toe bent, dan ben ik benieuwd hoe goed ze zijn. Als ik kijk hoe Goodyear thans door de tests komt, zou ik het in NL wel durven.

Ik denk dat je straks één of twee dagen profijt hebt gehad van je winterbanden! ;)

Van schaatsen heb je ook maar één of twee dagen per jaar profijt! :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo. Net ff weggeweest. Kon ik gelijk ervaren hoe mijn Vredenstein Quatracs zich gedroegen in de sneeuw. Het zijn pure 4-seizoensbanden, maar met het welbekende goedkeuringssymbooltje voor M&S.

Severe_snow_rating.png

Ik moet zeggen, ze gedroegen zich vrijwel als volwaardige winterbanden. Ik heb een paar foto's gemaakt, zodat je kunt zien, dat het profiel idd snel vrij is van sneeuw:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat is een winterband?snowflakesymbool-klein.png

Een winterband is een band die onder winterse omstandigheden goede grip biedt. Winterbanden zijn dan ook gemaakt van een zachtere rubbersamenstelling dan zomerbanden en hebben een grote hoeveelheid lamellen in het profiel. Een indicatie voor wintereigenschappen van een band is het sneeuwvlok symbool. Om het symbool te mogen gebruiken is slechts een remtest (voorzien voor Europa) of een tractietest (standaard in de USA) op sneeuw voorgeschreven. Het symbool geeft slechts het voldoen aan minimale eisen op sneeuw weer.

Bandenprofiel moet wettelijk minimaal 1,6 mm zijn, voor winterbanden wordt tenminste 4 mm aanbevolen.

M+S banden

klein.png

Het symbool M+S banden is niet beschermd. Het bekende M+S logo zegt niets over de pure wintereigenschappen van een moderne band. De betekenis van M+S: modder + sneeuw, stamt nog uit de tijd van de grote blokkenprofielen en gaf de aanpassing van het profiel aan dit soort ondergrond aan. Het M+S logo vindt men op winterbanden, all-season banden en soms ook op zomerbanden. Het logo mag naar eigen inzicht van de fabrikant op de band geplaatst worden. Het kan dus gebeuren dat dit logo er alleen maar op staat zodat banden met een lagere snelheidscode gemonteerd kunnen en mogen worden. Het M+S logo alleen zegt dus niets over de wintereigenschappen van een band.

aangepast door Witte Yeti
Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb ook even flink uitgeprobeerd op de besneeuwde wegen hier. Ben toch wel danig onder de indruk. Je moet het wel heel bont maken eer het ESP lampje gaat knipperen en echt keihard remmen wil je enig slippen voelen

Ah, een 100% bekering tot het winterbandengeloof :notworthy:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog drie dagen, daarna mogen de zomerbandliefhebberts weer zeuren dat het maar twee weken winter is geweest :P

Wees maar gerust hoor Constant, dat soort berichten worden ivm de veiligheid verwijderd door de Admin's en Mods hier

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe