Ga naar inhoud

Winterbanden


PC-fre@k
 Delen

Aanbevolen berichten

lekker eenzijdige test, verassend dat een winterband het beter doet in de sneeuw...

Zet beide auto's nu eens met 20 graden + op een droge / natte weg..

En dan een test tussen 4-seizoenenbanden en zomerbanden neem ik aan?

Voor de doe-het-zelvers onder ons.

Een lijst met aanhaalkoppel van wielmoeren (klik hier)

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Lekkere, absurde test.

Zegt helemaal niks. :doh2:

Er zijn namelijk winterbanden die zijn in winterse omstandigheden bijna net zo slecht als goede zomerbanden. En er zijn heel beroerde 4-seizoensbanden en hele goede. En vice versa. Bovendien vergelijken ze twee auto's met totaal verschillende soorten van wegligging c.q. eigen gewicht. Kortom, zo kun je testen altijd manipuleren zoals je wilt.

4-seizoens banden waren een paar jaar geleden b.v. nauwelijks iets beter dan een gewone zomer/regenband. En daar is de laatste jaren (bij een paar specifieke merken) heel erg verbetering in gekomen. Maar er zijn ook nog steeds winterbanden op de markt, dat is echt bagger. Het gaat juist om de overall omstandigheden die hier in Nederland (en niet in het hoge noorden van Canada of zo) optreden.

En auto's met ABS zijn juist zo uitgekiend dat ze optimaal gebruik maken van het blokkeren van de wielen net tegen de blokkade grens aan.

Voor de doe-het-zelvers onder ons.

Een lijst met aanhaalkoppel van wielmoeren

Staat bij Skoda gewoon in het handboek hoor. 8-)

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

Lekkere, absurde test.

Zegt helemaal niks. :doh2:

Er zijn namelijk winterbanden die zijn in winterse omstandigheden bijna net zo slecht als goede zomerbanden. En er zijn heel beroerde 4-seizoensbanden en hele goede. En vice versa. Bovendien vergelijken ze twee auto's met totaal verschillende soorten van wegligging c.q. eigen gewicht. Kortom, zo kun je testen altijd manipuleren zoals je wilt.

Als je het filmpje goed hebt bekeken, dan heb je gezien dat er halverwege gewisseld is van type banden.

Eerst rode auto met A banden en witte auto met W banden, daarna rode auto met W banden en witte auto met A banden :mellow:

Staat bij Skoda gewoon in het handboek hoor. 8-)

Er zijn hier ook leden met een ander merk :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je het filmpje goed hebt bekeken, dan heb je gezien dat er halverwege gewisseld is van type banden.

Yep, dat had ik gezien. Dat bedoel ik nou... twee heel verschillende auto's en nergens de vermelding van welke type/merk band onder welke auto. M.a.w. zegt niks.

Je ziet het ook bij de jaarlijkse testen van de duitsers. Ieder jaar zijn er verschillen tussen het ene merk en het andere merk, afhankelijk van de breedtemaat v.d. band en de snelheidsklasse. Onder de ene auto performed band A goed, onder de andere auto juist weer band B. Modeljaar, productiejaar, compound, etc. Alles heeft grote invloed op het uiteindelijke resultaat.

En rondjes rijden op een sneeuwbaan (vergelijkbaar daarmee) doe je hooguit je eigen straat uit. Daarna verandert de wegtoestand enorm.

Tuurlijk als je allemaal besneeuwde bergweggetjes op moet in de Alpenlanden zijn echte sneeuwbanden onovertroffen (weet ik uit eigen ervaring), maar vooral die mixed conditions, met temperatuurverschillen van soms wel meer dan 20 graden in één week, vereist anders denken, anders handelen... 8-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik bedoel is dat een degelijke test in de sneeuw (voor mij) niet representatief is. Hier in Nederland rijden we 90% van de tijd met winter banden op een droge weg, niet in de sneeuw. Daarom zie ik liever een vergelijkende test waarbij alle weersomstandigheden meegewogen worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

maar daar is een winterband natuurlijk niet voor bedoeld, 20+. Anders zou je hem wel meteen als zomerband gebruiken en zou het dus een ideale 4 seizoenen band zijn

Dat ik deze heuglijke gebeurtenis nog mag meemaken, Rosinfield neemt het op voor het wonderbaarlijke winterrubber :notworthy:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat ik deze heuglijke gebeurtenis nog mag meemaken, Rosinfield neemt het op voor het wonderbaarlijke winterrubber :notworthy:

Tsja constant wij zijn er ook elke keer weer stil van, en hebben dan het gevoel dat hij iedereen hier in de maling neemt !

Maar helaas of gelukkig is hij vol overtuigd winterband gebruiker geworden !!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo wat mij betreft kan de winter zijn intrede gaan doen met stijfdicht gevroren sloten en pakken met sneeuw op lokale wegen maar nu ook eens de snelwegen.

Maw mijn winterbanden liggen er omheen en de zomerbanden zijn netjes met velgen reiniger en warm water ( puur voor de handen ) gereinigd en afgesproeid met een flinke lading koud water.

Hierna lekker in het zonnetje laten drogen en even met velgenwax ingesproeid zodat deze in het voorjaar lekker uitgewreven kunnen worden en er dan glimmend weer onder de yeti gemonteerd kunnen worden.

Wat me wel opviel weer met demonteren van de Aluminium velg, was dat hij al na een half jaar lekker was vastgekoekt aan de stalen naaf.

En mocht dus weer lekker tegen de band aan trappen om hem te lossen.

Van de winter op een beetje knappe dag de velg even opschuren met een schuurdoekje en dan een dunne laag kopervet aanbrengen zodat dit volgend jaar niet weer het geval is !

aangepast door EdK
Link naar reactie
Delen op andere sites

Over mijn winterbanden kan ik het volgende melden: ze kostten slechts 55 euro per stuk, en werden in de marktplaats advertentie aangeduid met: "IMPERIAL WINTER SNOW DRAGON 185/60R15 84 T". Zal nog iets van 40 euro bovenop komen om ze er onder te laten zetten, dus dan ben ik voor 260 euro klaar. Het zullen vast af-schu-we-lijk slechte banden zijn, maar ik heb toch goede hoop de 3000 km te overleven.

:ot:

Dit was ook een (houten) 1 rail-systeem waarin een ballon in een soort gleuf aan een lange kabel, betalende passagiers, op aangename wijze door het lanschap vervoerde met behulp van zeilen en de wind.

Wel van de Wuppertaler Schwebebahn gehoord, maar die bestaat dan ook echt. Maar in jouw sciencefiction schippersroman een soort up-side down versie hiervan begrijp ik. Meer als deze, maar dan nog een lang touw tussen de zeppelin/trein en het spoor. Lijkt me lastig als bij dubbelspoor twee ballonnen elkaar moeten passeren zonder in de knup te raken.

Houten rails is in werkelijkheid niet alleen in de mijnbouw gebruikt, maar ook in een hele spoorlijn van Budweis naar Gmunden, maar dan wel met smeedijzeren beslag. http://de.wikipedia.org/w/index.php?title=Datei:Konka_koleje.jpg&filetimestamp=20051103075534

Link naar reactie
Delen op andere sites

Over mijn winterbanden kan ik het volgende melden: ze kostten slechts 55 euro per stuk, en werden in de marktplaats advertentie aangeduid met: "IMPERIAL WINTER SNOW DRAGON 185/60R15 84 T". Zal nog iets van 40 euro bovenop komen om ze er onder te laten zetten, dus dan ben ik voor 260 euro klaar. Het zullen vast af-schu-we-lijk slechte banden zijn, maar ik heb toch goede hoop de 3000 km te overleven.

:ot:

Wel van de Wuppertaler Schwebebahn gehoord, maar die bestaat dan ook echt. Maar in jouw sciencefiction schippersroman een soort up-side down versie hiervan begrijp ik. Meer als deze, maar dan nog een lang touw tussen de zeppelin/trein en het spoor. Lijkt me lastig als bij dubbelspoor twee ballonnen elkaar moeten passeren zonder in de knup te raken.

Houten rails is in werkelijkheid niet alleen in de mijnbouw gebruikt, maar ook in een hele spoorlijn van Budweis naar Gmunden, maar dan wel met smeedijzeren beslag. http://de.wikipedia....=20051103075534

Ik vermoed, dat je met "een up-side down versie" doelt op de live uitvoering van het nummer Upside down van Peter Gabriel, waar hij, samen met zijn dochter, ondersteboven in een harnas bevestigd aan een sleuf boven hun hoofden rondgaloppeert en daarbij ook nog niet onverdienstelijk zingt.

Maar dat is inderdaad het soort bevestiging die bij het ballonspoor ook gebruikt werd.

Het in de knup raken werd vermeden door wisselplaatsen, zoals bij tandradbanen.

http://youtu.be/WZ2hY6Fetw0

aangepast door hobbel de bobbel
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het blijft natuurlijk een welles-niets verhaal met die banden waar geen enkele band het altijd als beste doet. Oftwel altijd een compromis, en wanneer is het omslagpunt??

Ik neem tenminste aan dat niemand van ons even stopt om zijn slicks te verwisselen omdat het kouder/ warmer wordt of dat het gaat sneeuwen/ regenen.

Ben echter blij met mijn winterbandjes omdat ik minimaal 1 keer per jaar zeker weet dat ik ze (minimaal een week) nodig heb.

De afgelopen jaren trouwens wel veel vaker, in Nederland, maar ook over de grens. Nu 2 jaar geleden bijvoorbeeld bijna een nacht vast komen te staan op de A3 op de terugweg van een bezoekje aan Keulen. Niet door mij maar met name door anderen... Zag met angst en beven vooral die gele nummerborden met zomerbandjes naast me rijden/ glibberen tijdens de sneeuwbui. In de buurt van Düsseldorf lag er 5-10 cm (niet veel dus) en gingen met name die gele nummerborden alle kanten op, behalve naar voren en er lagen ook al een paar in de greppel/ tegen de vangrail. Alles stond stil doordat een paar sukkels geen winter/ allseasonsbanden had.

Geen centje pijn trouwens met de winterslicks en gelukkig weten te ontkomen via een parkeerplaats waar de 15 cm sneeuw aldaar ook geen enkel probleem opleverde... Net de grootste chaos weten te omzeilen. De volgende ochtend bleek (volgens de melding op het Duitse journaal) dat de A3 urenlang afgesloten geweest was.. Ik heb het vermoeden dat het op de plek van die parkeerplaats was. Het geluk was dus met de domme(n) ;) ...

Kortom, je brengt niet alleen jezelf in de problemen maar ook anderen als je in de winter in onze contreien op zomerbanden blijft rijden. Ik doe dan maar even geen uitspraak of het nu persé winterbanden moeten zijn (4-seasons zijn ook al een hele verbetering), maar niets doen/ ogen sluiten en gewoon door blijven rijden (lukt dan niet meer...) op zomerbanden is dan onverantwoord.

Er zijn trouwens verschillende filmpjes te vinden over winterbanden, mij staat er eentje bij in een ijsstadion waar alleen de winterband de bocht heelhuids door kwam, de 4 seasons net geen 3/4 van de bocht haalde en de zomerband alleen maar rechtdoor tegen de muur ging.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Wat doen winterbanden nou met je verbruik? Ik lees hierover tegenstrijdige berichten. En dat is vervelend, omdat het zich in de praktijk lastig laat bewijzen, omdat je bij dezelfde bestuurder en auto juist niet dezelfde gemiddelde temperatuur hebt....

Maar met het risico dat we hier bladzijdes vol typen over drie liter brandstof per winter toch de vraag:

Hebben bij winterse temperaturen zomerbanden een hogere rolweerstand dan winterbanden, of juist andersom?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe