Ga naar inhoud

Winterbanden


PC-fre@k
 Delen

Aanbevolen berichten

nou, ik begrijp van Constant dat je dan beter 2 banden kunt opofferen die anders nog even zouden zijn meegegaan. Ach, dat is ook maar 1 x natuurlijk.

Sorry Ronald, was niet de bedoeling het topic te kapen! Maar ja een band is een band.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In ieder geval niet te hard remmen bij sterk verschillende banden op de assen.

:mad3:

Ga je eigen 4 seizoenen topic maken :bleh:

Een 4 seizoenentopic is toch een topic waarin je tijdens alle vier seizoenen mag spreken over winterbanden ;)

Maar, ehm, het lijkt wel alsof alle bezoekers (behalve ik) hier admin of moderator zijn :D

aangepast door Constant
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op marktplaats dus die banden, afhankelijk van de mm kan dat soms nog best wat opleveren.

Ooit 2e hands winterbanden met velg gekocht, nieuwe banden er op, oude banden verkocht (iemand uit Litouwen geloof ik, had hier een 2e hands auto met zomerbanden gekocht en wilde naar huis). Na 1 seizoen ook die banden + velgen weer verkocht. Heeft me uiteindelijk 0 euro gekost :P

@Constant

Dat doen we zodat we elkaar kunnen moderaten 8-) welk deel ga jij beheren...?

aangepast door PC-fre@k
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar, ehm, het lijkt wel alsof alle bezoekers (behalve ik) hier admin of moderator zijn :D

Als je goed je best doet met goede inbreng wordt je hier vanzelf MOD en als je daarbij ook nog heel goed kunt slijmen dan wordt je hier Admin !

En verder kun je hier op verzoek posten, zoals nu in jouw geval op verzoek van Frank ! B)

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Drukke boel hier, zeker een gezellig topic :P

Ik knipper even met de ogen en ik zit op blz. 2.

Met andere woorden, 175/65/R15 is wel wat? (Post #13)

Ik ben er erg tevreden mee. Vind ze zelfs prettiger dan mn zomerbanden vanwege het mindere afrolgeluid.

De rij-eigenschappen, ach, remweg meet ik niet, en zo hard rijden dat ik uit de bocht vlieg en dat vergelijken met andere merken/tupen, doe ik ook niet.

Dus, gewoon prima.

Qua afwijking met de snelheidsmeter, tov TomTom, geen grotere afwijking dan met mn zomerbanden.

Als ik de analoge snelheidsmeter vergelijk met de digitale in mn maxidot, zit daar ook een afwijking in (de analoge geeft meer aan).

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Constant

Dat doen we zodat we elkaar kunnen moderaten 8-) welk deel ga jij beheren...?

Ik denk dat ik gewoon bezoeker blijf, iemand moet toch de bezoekersrol op zich nemen ;)

Wat betreft de gewenste breedte van je winterbanden, ik heb gemerkt (en het is ook terug te vinden in bijv. de ADAC testen), een goede kwaliteit winterband heeft meer grip op sneeuw en ijs naar mate hij breder wordt. Ik rijd zelf op behoorlijk brede wintersloffen (225/50/R17) en heb ongelofelijk veel grip op sneeuw en ijs (de volgende winter neem ik een zomerbandliefhebber mee als getuige anders geloven jullie me nooit! :P ).

Als je op diepbesneeuwde landweggetjes en bospaden wilt rijden, zijn smalle winterbanden in het voordeel, in de stad of op de snelweg zijn de bredere banden in het voordeel, ook tijdens een flinke sneeuwbui. Mijn advies is (uitgaande van stad- en snelweggebruik) om uit het eerdere lijstje met toegestane winterbanden niet smaller te kiezen dan de maat die je nu hebt bij zomerbanden en (mocht je op wintersport willen) de maat met goedkeuring voor sneeuwkettingen.

Ik ga maar weer uitloggen, ik had me eigenlijk voorgenomen om tot oktober niet meer te discusseren over winterbanden. ;)

aangepast door Constant
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zonder meer stellen dat bredere sloffen een betere grip hebben, is m.i. niet geheel juist. Net zoals het onjuist is dat een smallere band altijd bij sneeuw beter is. Want dan zouden we op fietsbandjes moeten gaan rijden of formule 1 brede sloffen eronder zetten.

Het is een samenspel van auto, voertuiggewicht en bandenmaat. En in t algemeen geldt wel dat een 10 mm smallere band in algemene zin beter is. Maar zoals je zelf al aangeeft Constant, het hangt van de omstandigheden af. en aangezien in NL de sneeuw nooit erg lang ligt en dus meer modderachtig is, is smaller in t algemeen meer aan te bevelen.

Overigens merk ik geen slechtere wegligging met de smallere banden (wat is 1 cm smaller...) en we hebben wel wat sneeuw gehad dit jaar en vorig jaar. Maar ik zou er bredere onder DIT voertuig moeten zetten onder dezelfde omstandigheden om een representatief vergelijk te krijgen, en dan nog onder die omstandigheden dat je aan de grens van je bandeigenschappen gaat rijden, En dat zal ik altijd qua verkeersveiligheid altijd zoveel mogelijk proberen te vermijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb inmiddels van de nieuwe Goodyear Ultragrip 8 gezien dat deze zowel in de originele 185/60/15 als de smallere 175/65/15 te krijgen is. Valt me sowieso op dat ze meer merk winterbanden hebben toegevoegd voor de standaard GL maat :)

ULTRA GRIP 8 175/65 R15 88T XL BSW >> deze is beter volgens mij, 560kg per band, max 190, extra versterkte band

ULTRA GRIP 8 185/60 R15 84T BSW 500kg per band, max 190

185 / 60 R 15 XL 88 T >> zie ik wel op de lijst, maar niet bij autobandenmarkt te koop. Kan natuurlijk zijn omdat deze nog geproduceerd moeten worden...

Wil niet zeggen dat het de enige kandidaat is, maar dat ik het wel een leuke band vind aan de hand van de prestaties van zijn voorganger en wat ik lees over deze nieuwe band. Zie ook http://www.tyrereviews.co.uk/Article/Goodyear-UltraGrip-8-launched.htm (o.a. lijst met maten)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

@ PC-fre@k:

Ik was vorige maand ook op zoek naar winterbanden voor mijn Fabia Combi. Ook ik was op deze Goodyear Ultragrip 8 gevallen, op dezelfde website. Ik heb er vorige week 4 besteld, voor €280. In de maat 185/60 15". Standaard heb ik 195/55 zomerbanden erop liggen (dus die maat winterbanden gaat ook perfect).

Enige minpunt van die nieuwe Goodyear banden is dat er nog geen gebruikerservaringen van zijn. Ik heb ze gekocht op basis van goede testresultaten van de Ultragrip 7. Hopelijk is de Ultragrip 8 dus minstens evengoed! De prijs is nu zeer scherp.

Over het draagvermogen zou ik me niet teveel zorgen maken. Standaard is mijn Fabia afgeleverd met een band die 515 kg kan dragen = belastingsindex 85). 500kg (BI van 84) of 1000 kg/as is nog steeds meer dan dat je een Fabia combi mag beladen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De banden waar ik het hierboven over had, zijn vandaag geleverd.

Ze lijken wel erg smal zo, maar ik denk dat dit zal meevallen eens ze op de velgen staan.

Apart om als een van de eersten deze gloednieuwe banden te bezitten (het is ook nog vroeg voor winterbanden).

Nu nog wachten op de allereerste tests. Ik hoop op goede resultaten, anders was dit een slechte koop ... :blink:

post-205-0-18335300-1309977069_thumb.jpg

post-205-0-85578900-1309977083_thumb.jpg

post-205-0-14399600-1309977119_thumb.jpg

post-205-0-69250300-1309977133_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk winterbanden naast een bloempot met bloemen die vol in de bloei staan !

Maar ga je ze nog op stalen velgen zetten die je al hebt of nog moet aanschaffen ?

Of wordt het elk seizoen omwisselen op de bestaande set velgen en dus elke keer laten uit balanceren ?

en nu wel droog en donker opslaan hoor !

En wat betreft de gok mbt de juiste keus, wel denk dat dat wel goed zal zitten

En laat nu de sneeuw maar komen ???

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hehe, ja die bloemen moesten er op :lol:

De Fabia kwam af fabriek met 15" stalen velgen. De zomerbanden die daar omheen zaten zijn door de dealer omgezet naar de lichtmetalen velgen die ik al had liggen, met de bedoeling om de stalen velgen te houden voor de winterbanden.

Ik denk ook wel dat het goede banden zullen zijn ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus nu ff op de velgen laten zetten , uit laten balanceren en op een velgenboom in de schuur opslaan en wachten net als meerdere hier tot de koude en met sneeuw bedekte wegen weer komen !

Link naar reactie
Delen op andere sites

De zolder is hier onze 'opslagplaats', daar ligt een hele verzameling aan banden en velgen (ook van vorige auto's). Ik denk dat ik wacht met het laten plaatsen op de velgen tot ik ze daarwerkelijk op de auto laat zetten, midden november. Tot dan leg ik de 4 banden apart naast elkaar en overdekt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Net even gaan kijken: 0211. Dus van februari dit jaar. Deze Ultragrip 8 zijn ook maar in productie vanaf februari 2011. En aangezien er nog niet veel zijn verkocht, zijn dit er van het eerste uur.

Ik heb op de band kunnen lezen dat ze gemaakt worden in Polen.

aangepast door laagvlieger
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe