Ga naar inhoud

Winterbanden


PC-fre@k
 Delen

Aanbevolen berichten

niet invetten staat ook in de gebruikershandleiding dacht ik

blz. 174 "De wielbouten moeten goed gangbaar zijn. Zij mogen nooit met vet of olie worden ingesmeerd".

Bij de Yeti mag het natuurlijk ook niet:

The wheel bolts must be clean and must turn easily. However, they must

never be treated with grease or oil.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En blijkbaar hetzelfde bij de superb blz 221

ATTENTIE

● Als de wielbouten niet goed worden vastgedraaid kan het wiel tijdens het rijden loslopen - kans op ongevallen!

● De wielbouten moeten schoon en goed gangbaar zijn. Zij mogen nooit met vet of olie worden ingesmeerd.

● Als de wielbouten met een te laag aantrekmoment werden vastgedraaid, kan de velg tijdens het rijden loslopen - kans op ongevallen! Een te hoog aan- trekmoment kan de bouten en de schroefdraad beschadigen en kan leiden tot een blijvende vervorming van de draagvlakken op de velg.

VOORZICHTIG

Het voorgeschreven aantrekmoment van de wielbouten is bij stalen en lichtmetalen velgen 120 Nm.

Morgen eens langs bij bandencentrale voor de winterbanden te bestellen en eens te zien welke LM velgen er beschikbaar zijn voor de wagen.

aangepast door Snelle
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou blz. 174 van de handleiding (versie nov. 2011) zegt hetzelfde als hierboven...

Wat zou de aanleiding zijn, het feit dat je ze dan te hard vast kan draaien (in ieder geval voor wie geen momentsleutel heeft) of omdat ze te snel loskomen? Woensdag heb ik de auto pas weer nodig, dus ergens voor die tijd moet ik vast wel even een boutje kunnen testen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou sinds afgelopen zaterdag liggen de winterbanden bij mij er ook weer op, hier mijn korte bevindingen. Wat een ongelofelijke berg herrie en een toename in verbruik.

Mevrouw Bakkertje hoorde me alweer mopperend terug komen van de Profile tyrecenter (hehehe) Oh nee zei ze dat wordt de komende maanden weer gemopper over de herrie van de banden.. Het is net of ik 4 kapotte wiellagers heb rondom zoveel herrie maken die krengen..

Voor de geïnteresseerden ik heb Dunlop Wintersport 4D banden en ik kijk nu al uit naar de dag dat ik de uitnodiging krijg voor de wissel terug naar de zomerbanden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tsja het leven bestaat uit drie dimensies en die vierde is de nieuwe dimensie en ook wel herrie genaamd.

Maar misschien dat deze helpen ??

post-27-0-36884100-1352749022_thumb.jpg

Nu nog alleen de keuze maken wie ze gaat dragen ?

Jij zodat je het lawaai niet meer hoort

of mevr Bakkertje zodat ze je gemopper niet meer hoort.

B)

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ed doe maar 5 van die setjes! hehehehe

Vanmorgen ook weer, het is net of de auto opstijgt boven de 100 km/uur en het lijkt nog het meest op kapotte wiellagers, nou ja ik leg me der maar bij neer, radio een standje harder dan komen we de winter vast wel door.

De sneeuw kan in ieder geval komen wat mij betreft :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hoor ze wel erger ja, met name op natte stukken hoor je ze de weg grijpen.

maar het verbruik? Dat is echt drastisch verlaagd!!

Maar:

Originele zomerband: 185/60/15

Mijn zomerband: 195/55/16 (of zo)

Mijn winterband: 185/60/15

Ik heb een halve tank op zomerbanden gereden (behoorlijk hard voor mijn doen - op en neer naar Belgie) en daarna een halve tank op winterbanden. Gemiddelde is gewoon wat ik normaal ook op een hele tank zomerbanden zou rijden.

ofwel, ik stoor me er verder niet aan :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanochtend zijn bij mij de winterwielen er onder gegaan. Er lijkt wat meer afrolgeluid (maar de zomerbanden zijn dan ook aardig versleten; winterbanden hooguit zo'n 8.000km mee gereden) maar qua stuurgedrag geen verschil.

Verbruik kan ik nog niets over zeggen, na 1 rit van 30 km over een relatief rustige snelweg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Verkijk je even niet op de temperaturen. Je moet uitgaan van de minimum temperaturen en niet van de maximum! Ik begrijp dat mensen graag lekkere temperaturen willen hebben als ze het weerbericht kijken, maar het maximum haal je pas rond 2 uur 's middags en rond 4 is het feest weer afgelopen, dus je zou dan "maar" iets van 4/5 e van de dag profijt hebben van de winterbandjes... Laat je nu net 's morgens vroeg en 's middags laat met je auto rijden...

De extra veiligheidsmarges van de winterband komen altijd tot hun recht in de momentele klimatologische omstandigheden. Vanaf 15 graden smelten de bandjes immers niet hoor ;) . Het enige kan zijn dat ze wat harder slijten bij hoge temperaturen (vooral zwarte strepen trekken bij hard remmen). Daarvoor rij je 's nachts en 's morgens bij 1-2 graden wel veiliger, en knetterhard remmen doe je niet vaak.. Dat is ook de reden waarom winterbanden dus heel november al verplicht zijn in bijvoorbeeld Oostenrijk (nee, niet vrijblijvend).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe