Ga naar inhoud

Winterbanden


PC-fre@k
 Delen

Aanbevolen berichten

En het is niet alleen temperatuur in dit jaargetijde...

Wat dacht je van al de blubber (oogsttijd) en de bladerprut? Vooral de wisselende weersomstandigheden. 's-Ochtends rond het vriespunt, vochtig, en dan in de loop v.d. dag vaak oplopende temperaturen.

Nee, M+S banden zijn zeer zeker een voordeel in dit jaargetijde. Of misschien nog beter, 4-seizoensrubber. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat ik de Fabia enkel gebruik voor grote afstanden (privé) vertekent de situatie voor mij een beetje. En aangezien er geen gepland zijn is het nog lang niet nodig en wacht ik echt op de koude/sneeuw. Ik fiets 15.000 km per jaar (werk/boodschappen/vakantie's) dus fatsoenlijke fietsbanden zijn voor mij veel belangrijker :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn fiets krijgt ook onderhoud net als de auto! In regel gaan goede fietsbanden 15.000 km mee. voor mij betekent dat elk jaar een nieuw paar. En met goed betekent dat al gauw € 100. Dan komen nog alle andere draaiende onderdelen die er in dat jaar verslijten. Ook zuipt die olie. Elke week staat die erop om een smeerbeurt te krijgen. Dat is ongeveer een liter per jaar. 1L per 15.000 km!

Mijn vorige fiets was een echte kilometervreter. De teller stond op dik 100.000 km na 6 jaar. Jammer genoeg is die gestolen, die zag er blijkbaar nog veel te goed uit ...

Winterbanden zijn er trouwens niet alleen voor auto's. Ook in het fietserswereldje bestaat het. Niet enkel spijkerbanden, maar evengoed de winterband die we kennen voor de auto. Met zachter rubber en kleine lamellen.

bijvoorbeeld:

Conti TopContact Winter

topcontactwinter2.JPG

aangepast door laagvlieger
Link naar reactie
Delen op andere sites

@laagvlieger:

http://www.flevobike.nl/

wordt het niet eens tijd om ECHT te gaan laagvliegen, op een laagvliegende fiets?

Ik ben recentelijk in hun fabriek (flevobike) geweest en die jongens maken pas echt innoverende zaken op fietsgebied! Jammer dat de reguliere fietsindustrie zo conservatief is...

Vooral de compleet gesloten en onderhoudsvrije aandrijving is uniek!

Zaken als enkelzijdige achterwielophanging maakt onderhoud VELE malen simpeler!

aangepast door Wasmachineman
typo
Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen ik nog geen auto had fietste ik 10 km enkele reis naar mijn werk, = 100 km per week, en dus grofweg 4.000 werkgerelateerde kilometers per jaar (toen had ik ook nog een conditie). Daar kwamen niet zo gek veel anderssoortige kilometers bij.

15.000 is echt wel veel zeg!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo het afgesproken zonnetje dat schijnt dus we gaan de zomerbanden zo maar eens vervangen voor de winterbanden.

Kan ik na de wissel meteen de LM velgen een sopbeurt gegeven worden en gaan ze droog en schoon de winterperiode in op de velgenboom

En na een half uurtje van sleutelen waren de wielen alweer gewisseld en meteen maar eens dat compressortje wat bij de Yeti zonder reserve wiel wordt geleverd uitgeprobeerd

Leuk dingetje , maakt boel herrie en pompt tot max 2,5 Bar je band op en verder komt hij helaas niet.

En meeste werk weer gehad aan het reinigen van de LM velgen en de teervlekken van de wegenbouwers eraf halen gaf wat oponthoud daar ik de wasbenzine niet zo gauw kon vinden.

Maar uiteindelijk na een ruim uur van insprayen en intrekken en sponsen en teer verwijderen staan ze nu weer ligt in de siliconenspray op de velgenboom te wachten op warmere tijden in het jaar 2013.

aangepast door EdK
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Ed,

ik begrijp dat jij winterbanden hebt 205/55/16 en zomerbanden 225/50/17, wat er bij mij ook onderzit.

hoe bevalt het jouw dat je 's winters op 16" rijdt en hoe zit het met de afwijking van je kilometers.

Ik ben ook aan winterbanden toe.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De 16 inch conti 830 bevallen mij goed en op zich merk ik mbt stuurgedrag oid niets tov de 17 inch

De afwijking met de winterbanden in KM is als referentie de GPS snelheid nemende een 10Km per uur lager

Maar dit kan ik zelf niet als een negatief iets zien en zodra je dit weet dan weet je ook dat je rijdend op de Km teller je iets harder kan en is kwestie van gewenning.

De zomerband heeft tov de GPS snelheid ook een 5 Km afwijking tov de teller.

En heb met de keuze van de winterband gekeken wat er in de handleiding stond aangegeven en die maten aangehouden en tevens dat er evengoed dan nog sneeuwkettingen gemonteerd kunnen worden.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dezelfde ervaringen met zomerbanden 215/60/16 en winterbanden 205/55/16 als Ed.

Nauwelijks verschil in rijgedrag, wel iets ander bandengeluid.

Ongeveer 5 km afwijking t.o.v de zomerbanden, waardoor je op je km-teller een hogere snelheid kunt aanhouden.

Tevens voor de winterbandenmaat gekozen ivm sneeuwkettingen (zie advies instructieboekje).

Op de ANWB site staan testen over winterbanden.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ziezo, de winterwielen liggen eronder. Zomerbanden zijn 195/55 en winterbanden in de maat 185/60. Afwijking is zo'n 1 km/u. De winterband van Goodyear heeft een veel soepelere wang en rijdt veel comfortabeler als de Bridgestone zomerband. Ook het afrolgeluid is minder. Maar niet op nat wegdek, dan maken de winterbanden een sissend geluid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lijkt me duidelijk, kosmetisch verschil in verbruik en grotere tellerafwijking zie je alleen wanneer de rolomtrek van de winterbanden kleiner is

Verschil in daadwerkelijk verbruik bij gelijke bandenmaten is wel degelijk mogelijk: winterbanden hebben vaak een grotere rolweerstand dan zomerbanden, met name vanwege het grovere profiel van winterbanden. Zeker wanneer de zomerbanden ook nog eens zogenaamde "ecobanden" (extra lage rolweerstand) zijn, is een verschil van 5% tot 10% in daadwerkelijk verbruik best mogelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De zomerwielen lagen nog in de koffer en ben een ritje gaan maken. Kwam ik een kennis tegen die vroeg wanneer ik mijn Fabia heb laten verlagen en dat het hem goed stond :D En inderdaad, het staat hem verrassend goed zo een paar cm lager! ... Daar ga in in 2013 werk van maken ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Grappig dat er toch zoveel verschil zit in zomer of winterbanden.

Bij mij maken de winterbanden (continental) meer geluid dan de zomerbanden (michelin), vooral op de snelweg boven de 100 km/h hoor ik meer bandengeluid.

Verbruik weet ik nog niet, afwijking in snelheid is ongeveer gelijk, 105 op de teller is 99 op de gps.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar ik al twee winterseizoenen heb gereden met de winterbanden en ze stiller waren dan de zomersloffen, heb ik dit keer de banden van achter naar voren gezet en van voor naar achter.

En of het nu komt door het slijten van de afgelopen twee jaar en het nu omdraaien maar het lijkt er op dat de winterbanden nu iets gehoriger zijn dan de zomerbanden.

En de profiel diepte is nog van alle 4 de banden tussen de 6 a 7 mm

aangepast door Witte Yeti
typo
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe