Ga naar inhoud

Winterbanden


PC-fre@k
 Delen

Aanbevolen berichten

Gisteren in de straat eens met de Honda op zomerbandjes gereden en dan met de Skoda op wintersloffen. Duidelijk voelbaar het verschil in grip bij het vertrekken. Het remmen, dat is slippen met de Honda maar deze heeft dan ook wel geen ABS en dat zal ook wel meespelen.

En dan in achteruit de oprit op die licht hellend is met de Honda de nodige slip en de neus naar alle richtingen 'slingerend' met de Skoda geen problemen.

Ik ben overtuigd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, voor grip helpt het wel degelijk. Gisteren stond hier rechtover op de parkeerstrook aan ons huis een BMW van een buurman (zelfde plaats als waar mijn auto staat op mijn avatar). Die kwam met winterbanden probleemloos weg, zelfs met achterwielaandrijving. Kwam een andere buurman zijn Alfa op zomerbanden daar parkeren, maar die kwam niet meer weg. Die kasseien met een dikke laag sneeuw, spekglad. Ik ben dan maar even naar buiten gegaan om te helpen duwen :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

We hadden de laatste dagen veel last van stuifsneeuw en ijzel, dan doen winterbanden het welliswaar aanzienlijk beter dan zomerbanden, maar nog steeds niet goed genoeg voor een veilige rit.

Ik zit helaas ziek thuis, dus heb de winterpret van deze week (gelukkig) moeten missen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Remweg incalculeren gaat allemaal wel. Maar ik heb 1 momentje gehad dat ik winterbanden had moeten hebben. Er was zowaar een klein beginnetje van wegschuiven in een bocht op een rondweg waar je 70 mocht (en iedereen 50 reed, wat ik nu goed begrijp :lol: ).

Voor het overige vond ik het nog niet echt winterbandenweer hoor. Beetje gefruttel in de marge zo. In Zweden heb je van die eindeloze buitenwegen, nooit geveegd en een met redelijk aangereden sneeuwlaag, maar niet zo erg dat het een ijsbaan is. Dat is pas met recht een fatsoenlijke habitat voor een winterband. Achterwielaandrijving = nog meer lol.

In de Hollandse spits blijven winterbanden in de context van weer-of-geen-weerverkeerscongestie pure nonsense.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben ook maar al te blij met de winterbanden. Gisteren opnieuw een situatie, waarbij de weg was afgesloten en men een stukje door de berm moest rijden. Het was aanschuiven, vele auto's moesten nameijk geduwd worden (combinatie van gras/sneeuw/ijs met en wat hobbels). Tot het mijn beurt was, ik hobbelde er vrolijk doorheen ^_^

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is ook mijn ervaring, je ziet mensen de meest gekke capriolen uithalen om van hun plek te komen, ze vermijden dan ook alles wat wit is. Zelf kan ik gewoon langs de stoep door de sneeuw, fatsoenlijk de bocht door en optrekken na stilstand.

Nam van de week 1x een bocht iets te snel/scherp, en toen schoof de wagen iets naar rechts maar raakte niet de controle kwijt of zo. Kan een gevoel zijn, maar ik ben blij met de winterbanden hoor :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Terug sneeuw, blij dat er winterbanden op de Skoda zitten.

Maar de Honda heeft er geen zit hier nu te denken de zomerbandjes liggen er toch een lange tijd op denk dat het profiel nog redelijk is maar de leeftijd van de banden zal ook wel beginnen mee te spelen.

En we hopen toch nog een jaar of twee gebruik te kunnen maken van de wagen dus denk dat het beter is om vierseizoen banden te nemen want een extra setje is niet meer voor deze wagen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vierseizoensbanden zijn wel een mooi alternatief als je weinig rijdt, dan heb je op zijn minst wat meer grip in de sneeuw. Misschien neem ik die ook wel eens.

Ik las deze week trouwens een opmerkelijk artikel in de krant, het aantal verkeersdoden neemt af bij winterse toestanden. Zo was de was de strenge winter van 2010 één van de veiligste periodes op de baan. Tijdens de zomer vallen steeds het meeste verkeersdoden. De verklaring is de volgende: het aantal verkeersdoden stijgt naarmate er harder gereden wordt.

Eigenlijk kan het gebruik van winterbanden dus wel een pervers effect hebben op de verkeersveiligheid. Het werkt in de praktijk dus enkel als we niet sneller gaan rijden. "Zomerbanden" + droog wegdek geeft nog steeds het meeste grip, maar als je dan ziet, dat er net dan het meeste slachtoffers vallen, vrees ik voor het effect dat winterbanden kunnen hebben.

aangepast door The bone collector
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Als ik de winterbanden gemonteerd had viel mij op dat ze stiller zijn maar dacht dat dit kwam omdat ze nieuw waren. Nu met de wissel valt het mij terug op dat de zomerbanden meer lawaai geven.

aangepast door Snelle
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe