Ga naar inhoud

Het verbruik en de brandstofprijs...


Captain Hook
 Delen

Aanbevolen berichten

Wat mij betreft, draait het gewoon om opslag, bufferen.

Op Europoort gebeurt dat in het groot, maar met een aantal jerrycans, kom je ook een eind.

Wat mij wel opvalt, is als je wat vaker bij een "goedkoop" duits tankstation op een bepaalde tijd bent geweest, als nederlander, de prijs geleidelijk meer opschuift naar het duurdere nederlandse niveau.

Switchen dus, soms zie je de duitse Tankstelle helemaal leeg staan, neen niet intrappen dus.

In Nederland zie je nu ineens bij de BP instant files ontstaan, vanwege onwaarschijnlijk lage literprijzen.

Zien wij dit vaker, of ben ik de enige.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ola Todos,

Ik merk dat het (over het algemeen) een behoorlijke sport onder verschillende leden is om zuinig te rijden.

ikzelf heb wel :blozen2: een tankpas van de zaak (dus hoef niet op te letten) maar vind het belangrijk zo zuinig mogelijk te rijden, vooral vanuit het oogpunt millieu.

Wel is het zo dat ik goed ben voor 50.000-80.000 km per jaar en heb nu een automaat.......

Ben de Superb nog aan het inrijden en moet nog leren om met een automaat te rijden (vorige wagen een Alfa 156 1.9 JTD 300.000 km op de klok, handgeschakeld met altijd gas op die lolly, verbruik 1 op 16 a 17).

Ik ga eens opletten wat er verbruikt wordt door mijn Superb. Gisteren voor de 2e keer getankt en ik kwam uit rond de 8L/100 km (1 op 12.5).

:blink: Is dit normaal?!?!?

Ga ook de door Skoda aangeboden eco-driving cursus doen in september. Zoals ik al eerder heb geroepen: "verstand komt met de jaren" maar ik merk dat ik veel jaren heb verloren :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Komt nu alleen wel heel veel verstand in één keer ! Kun je hier dan wel weer mee omgaan ?

Maar dat verbruik is normaal hoor, en je zult zien dat met hoemeer je aan KM's je hebt op de teller hoe zuiniger hij gaat worden

Of je moet plankie gas gaan rijden , maar ja dan is het verstand ook wel weer weg !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Viel mij deze vakantie ook op. Veel hellingen maakt niet zo veel uit.

Je moet ook weer naar beneden... dat kost vrijwel geen brandstof.

Ik weet wel dat vanuit het uiteinde van het dal (waar ons hotel stond, op 1800m hoogte) vaak eerst zo'n 10km naar de hoofdweg reden (1500m hoogte). En die eerste tien minuten was het gemiddelde brandstofverbruik ca. 1: 50km!!!

En vervolgens liep de weg vanaf de Reschensee, naar beneden toe, het dal in. En zelfs een half uur later (30km gereden) gaf de BC nog een gemiddelde van 1:35km aan!

Maar ja, de Umbrailpass, alleen naar boven, zie ik verbruikcijfers langs komen als 1:3km!!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Trouwens. Nog een opmerking over het soort brandstof: ik heb vorig jaar, en dit jaar, als test, bij de eerste de beste Aral Tankstelle (een Autohof) Aral Ultimate 102 getankt. In 2011 en in 2012. En dan kijken of ik verschil zou merken... nou niet dus... (alleen in de portemonnee). En op de terugweg consequent alleen Euro 95 getankt.

Macht kein flaus aus, de Roomster gaat net zo hard... :|

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

Komt nu alleen wel heel veel verstand in één keer ! Kun je hier dan wel weer mee omgaan ?

:huh: ik ben het allemaal aan het "processen" :D

De Superb verbaast mij!! in alle opzichten, ruimte, luxe maar vooral het rijplezier

Moest dinsdagnacht ff naar Albi (nabij Toulouse) rijden ( 1150 km) om voor een klant materiaal te halen.

Gisteren na het evenement om 21:30 materiaal geladen en vanochtend om 8:30 uur in Aken overgeladen bij andere chauffeur . Na elke 4 a 500 km stoppen om te tanken maar telkens ligt het verbruik rond de 8 a 9 ltr op de 100 km.

Ik ben een stevige rijder en met 130 tot 160 km/u de heuvels en bergen op en af ben ik zeker niet ontevreden.

Wordt vervolgd als ik mijn tankbeurten kan uitlezen van deze rit

aangepast door fokkesukke
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben alweer terug van de expeditie ... Toch een 3000 km in 10 dagen.

Het verbruik, dat blijft zijn sterkste troef. Ik heb gewoon hard gereden in Duitsland. Vaak gewoon op topsnelheid (175 op vlakke weg tot 195 km/u heuvel af) andere keren weer netjes 80 per uur bij wegenwerken, dan weer correct 135 op de teller...

En dan tanken: voller dan vol: 1 op 20,2. Lachen! Ter plaatste gewoon rustig gereden met het verkeer mee, verbruik 1 op 23,8. Op de terugweg (met een omweg) opnieuw stevig gereden. Nog maar eens tanken tot er niets meer bij kon: opnieuw 1 op 20,2!

Daarna recht naar huis gereden en ook dan weer snel gereden, binnekort nog een keer tanken om de volledige uitslag te hebben. Maar ik verwacht opnieuw beter dan 1 op 20 uit te komen.

Mij hoor je niet klagen, dit is zelfs hilarisch :lol:

aangepast door laagvlieger
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nogmaals gaan tanken en kom uit op een nette 1 op 23,2. ofwel 42,44 liter op 986 km

Weer een fantastische waarde, wetende dat daarvan 800 km stevig is doorgereden op de autobahn. Voor de overige km's hier in de buurt gaf de BC telkens 1 op 27 weer.

Leve de driecilinder. Zelfs zuinig bij doortrappen.

De officiële (maximum)brandstofprijzen in België breken vrijdag mogelijk enkele records.

diesel: € 1,60

euro95: € 1,80

Nu heb ik nog getankt voor € 1,448 per liter bij Shell.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is wel een beetje gek ja. Is hij niet gereset de laatste keer dat je bij de garage was? JD heeft bij mij ook de motorinleer dingen gereset toen ik daar was, dan klopt het ook niet allemaal meer denk ik.

Overigens rij ik nu regelmatig 1 op 25 richting almere en terug (aldus BC 3,8/3,9).

Tanken doe ik nu in Hilversum, 1,419 per liter diesel. 1,749 per liter benzine. http://shellexpress.e-village.nl/site/stations/83

En een echte aanrader is: http://www.brandstof-zoeker.nl/

Tot op heden 4 controles gedaan op de dag dat ik de prijs op zocht, en het klopt als een bus!

Link naar reactie
Delen op andere sites

nee, is ook niet altijd. Wel geeft hij systematisch te gunstig aan. Alleen deze afwijkingen zijn wel erg fors. Tja, ik wil perse BP Ultimate er in (omdat hij daar zo lekker op rijdt) en dan is er niet veel keus qua stations. Freebees en spaarkaart voor wasbeurt als schrale troost. Die 1 op 13,7 zal wel niet snel meer uit de boeken verdwijnen. Op een gegeven moment heeft invoeren in SM nog maar weinig nut wat betreft het volgen van je eigen gemiddelde, maar doe je het eigenlijk meer voor het "grotere doel". Als bijdrage aan het vergelijken van verbruik van jouw type auto. Op een gegeven moment, en dat punt heb ik zo langzamerhand bereikt, moeten er wel erg gekke dingen gebeuren om het verbruik een decimaaltje te laten opschuiven. Als er al een beweging in die richting is, duurt het een eeuwigheid voor je het terug ziet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

laatste tijd geeft de BC nogal eens fors een te gunstig beeld. Kan zo maar 1,5 km/l schelen. Waar dat hem nou in zit?

Tja, wat is er gebeurd: je hebt een nieuwe sensor gekregen en misschien ook wel een DSG-update. Misschien kan dat van invloed zijn. Mijn DSG-update is te kort geleden om er iets van te kunnen zeggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn BC is in de loop van de tijd wel meer op het echte gebruik gaan lijken, er zitten geen grote verschillen meer tussen.

SM houd ik wel goed bij, vind het een leuke en handige manier om alles te administreren. Zo kan ik bijv. snel terug vinden wanneer er wat gebeurd is aan de auto en wat het evt. gekost heeft. En precieze cijfers over gereden km, getankte liters per beurt en totaal en de precieze kosten van alles.

aangepast door CaseyBasey
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, dat zijn goede redenen. Maar ik bedoel om te zien/volgen wat je gemiddeld verbruik is, heeft het op een gegeven moment eigenlijk geen zin meer.

Kreeg laatst btw een mailtje van iemand via SM die wilde weten hoe Henk bevalt. Had een paar mensen met een behoorlijk kilometrage benaderd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik houd voor mijn huidige enkel nog verbruik bij via SM. Maar zoals Rosinfield aangeeft, in feite verandert dat niet meer veel meer na verloop van tijd, maar dat is statistiek natuurlijk.

Voor de rest houd ik de kosten liever in Excel bij, dan kan ik gemakkelijk uitfilteren hoeveel kosten er zijn voor werkelijk reparaties (zonder onderhoud, vaste kosten aan verzekerering e.d.). Het geeft een duidelijk beeld van de kostprijs/jaar om hem in leven te houden, voor mij mag het niet duurder gaan worden dan de afschrijving op een nieuwe, zou een beetje te gek zijn om dan in een oude auto te blijven rijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe