Ga naar inhoud

Het verbruik en de brandstofprijs...


Captain Hook
 Delen

Aanbevolen berichten

Wel Skoody allereerst moet ik je uit de droom helpen door je te zeggen dat mijn Yeti draait en rijd en met zijn vier wielen niet kan lopen !

Ja weet het tis triest voor hem !

Maar hij is nu over de 23K in kilometers en het fenomeen is zich gaan voordoen na het achterlogo update.

En toen is er ook een gordel vervangen, maar vreemde was dat mij accu toen ook los is geweest want kon nadat ik weer thuis was alle zenders er weer inproppen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij ga je in de loop van de tijd steeds 'nauwkeuriger' met je auto om.

Ik merk het nu ook weer. Ben gisteren op en neer geweest naar Leiden. Ritje met files, tegenwind, windje mee, snelweg, binnendoor, van alles wat eigenlijk.

Gemiddeld 1:18 over die 200km. Op de heenweg deed ik er een 1h40min over (files rond Almere en A'dam). Op de terugweg 1h10min.

Vind ik een net cijfer voor een benzineauto met automaat en een niet zo gunstige stroomlijn. :)

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ola Todos,

Haastklussen is niks mis mee. Maar ga maar voor jezelf na of dat gestress met je auto je echt wat oplevert... ik betwijfel het ten zeerste...

Praat je dan over momenteel verbruik of over gemiddeld verbruik? Wat de BC aangeeft als je gewoon met een constant tempo rijdt, is natuurlijk heel wat anders, dan het gemiddelde over een ritje. Bij dat gemiddelde is ook al het optrekken en afremmen inbegrepen. En als je dan jezelf niet kunt beheersen, dan wordt dat afgestraft aan de pomp!

Ook zoiets: heb je wellicht een andere bandenmaat gemonteerd dan waar de auto mee afgeleverd is af-fabriek? Dan zijn je BC gegevens niet juist (mits niet gecorrigeerd).

Ik zit te vaak "gefuc**" :boos_opblazen: in de auto... een zeer slechte eigenschap van me, maar sinds de aankoop van de Skoda hou ik me rustiger.

Even voor de goede orde, mijn gemoedstoestand is NIET gericht naar- of het gevolg van mijn medeweggebruikers!! Hoewel het wel in mijn rijgedrag zichtbaar zal zijn..... doe ik er alles aan het niet te laten merken. en ik weet het: het levert op kortere stukken al helemaal niks op.

Mijn verbruik lees ik af uit het gemiddelde verbruik; sinds mijn laatste post is het me gelukt om op hetzelfde traject een aantal maal gemiddeld 6.5 te rijden. Met dank aan een blokkie hout onder gaspedaal, oude vrouwtjes, vrachtwagens en ander kalm volk :circusdirecteur: Qua reistijd scheelt het me dan 5 minuten op minder dan een uur dus..... Met mijn kilometers moet dat schelen.

Even doorrekenen van brandstofverbruik:

Op 10-08-2012 de Superb bij garage opgehaald met 000000 km, op 26-09-2012 009880 km in iets minder dan 160 uren gereden.

Op de BC totaalverbruik gemiddeld 7.0 op 100 km bij gemiddeld 59 km/pu

Werkelijkheid verbruik bij de pomp: 781,88 ltr op 9282 km is 8,423 op 100 km!!! een afwijking van 20.3% dan de BC aangeeft.

Mijn wagen heeft originele 18inch velgen af-fabriek!! De airco, radio, dagrijlichten en mijn telefoon staan constant aan.

Als ik dit ga door rekenen, kom ik uit op een minimaal te behalen gemiddeld verbruik van 7.8 ltr/ 100km

Nu zag ik de foto van laagvlieger dat de BC een afwijking van iets meer dan 5% met de werkelijkheid aangeeft.

Hoe komt het dat er bij mij zo'n groot verschil zit

Link naar reactie
Delen op andere sites

jouw auto

- is zwaarder >> meer rolweerstand

- heeft misschien een lagere CW-waarde, maar wel een groter geprojecteerd oppervlak, waardoor de luchtweerstand toch groter is

- is 4x4, wat ook meer rolweerstand geeft

- motorblok zelf is fors groter, dus ook meer eigen weerstand

- airco drinkt ook best iets

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat kan, maar relevanter hier, dan vul je dus elke keer je tank met een surplus en krijg je dus negatief effect op de berekening van het verbruik. En daarmee een grotere afwijking tov de indicatie via de BC. En op ruim 9000 km gaat dat toch aantikken. Of maak ik hier een denkfout?

aangepast door Rosinfield
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je er van uit gaat dat het verbruik zou worden bepaald door de vlotter in de tank, zou je gelijk hebben. Maar dat geloof ik niet, dat zou nooit accuraat genoeg zijn. Ik vermoed dat het verbruik berekend wordt op basis van gegevens van de brandstofpomp, de effectief ingespoten brandstof dus. Het is volgens mij dus niet relevant hoeveel liter je effectief in je tank gooit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

stel, je hebt sinds je laatste tankbeurt 500 km gereden. Je gaat tanken en ipv te stoppen bij de afslag van de pomp, vul je hem daarna nog bij. Dan gaat er meer brandstof in en als je dan berekent hoeveel je hebt verbruikt over die 500 km, kom je dus ongunstiger uit dan wanneer je stopt bij de afslag. Dat was mijn redenering.

aangepast door Rosinfield
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag Allen,

Als ik tank, gaat ie tot zijn nek vol; het loopt net niet uit de vulhals. 50 liter tankje is voor mijn kilometers niet heel groot.....

Ik heb bewust sinds mijn laatste post kalm met het gas gedaan en het scheelt op de BC bijna 0.6 ltr gemiddeld per gereden rit.

Wel vraag ik mij af of ik het verbruik nog meer naar beneden kan krijgen zonder mijn medeweggebruikers te hinderen.

Maar ik moet zeggen het bevalt me goed dat "kalm aan en snel een beetje" B)

Ik leg me er bij neer als het verbruik gemiddeld 7.5- 7.75 liter per 100 km is. Het is een zwaar hok, 1667 kg met een 2.0 ltr motortje....

De afwijking op de BC met de werkelijkheid vind ik absurd, ga als de wagen voor onderhoud moet eens ff naar vragen.

Moet dadelijk (vannacht om 02:00 uur) voor klant in noodvaart naar Berlijn in minder dan 5 uren (750 km met 130 km door Belgie en Nederland) dus ga eens kijken hoe ik het verbruik van 7.5 ltr / 100 km eens grondig om zeep kan helpen. Ik moet geloof ik gemiddeld 155 in het uur doen, dus het wordt 200 km pu op de CC, groot licht en knipper aan.

Alvast mijn excuses aan iedereen die ik tegenkom. :gestoord:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Morgen klimt de dieselprijs weer naar € 1,57 :|

Gemiddelde diesel(maximum)prijzen in BE:

2007: 1,094 €/L

2008: 1,252 €/L

2009: 1,023 €/L

2010: 1,202 €/L

2011: 1,441 €/L

2012: >1,50 €/L

Opvallend hoe vlug het kan oplopen maar ook evensnel kan dalen. Zie 2009, en dat is niet lang geleden. Ik herinner me dat mijn vader toen op bepaalde momenten voor 0,90 €/L kon tanken, een volle tank voor 37 euro ... En dat is slechts 3 jaar terug!

Ik verwacht echter niet dat de brandstofprijs in 2013 gaat dalen ...

aangepast door laagvlieger
Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zit nog met een ander topic mee te denken

Gaat over een Yeti die opeens 10 cm lager is.

En de poster is er zeer serieus over en dus geen geintje

Mijn Yeti is 5 cm hoger geworden, nadat er ca. 100 kg aan achterstoelen uit is genomen.

Als je ze er weer inzet, met een lege tank en daarna gaat voltanken, ben je al bijna aan die 10 cm.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe