Ga naar inhoud

Het verbruik en de brandstofprijs...


Captain Hook
 Delen

Aanbevolen berichten

ook met een DSG kun je sportief, vlot, minder vlot of heel rustig rijden. Al naar gelang de cerebrale aansturing van de rechtervoet. Ik rijd vlot, eigenlijk nagenoeg alleen het stuk van Amsterdam naar Friesland, week in week uit. Rijd daarbij altijd de max snelheid en kom zo niet verder dan die 1 op 13,7. Daarom ben ik ook gestopt met SM en het letten op verbruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om toch maar weer eens terug te komen op mijn openingspost:

Als ik zo dagelijks zie hoe de meeste mensen rijden (als gekken qua brandstofverbruik) dan denk ik, die brandstof vind jij blijkbaar helemaal niet (te) duur ?

Wat jullie, interesseert het jullie wat je eigenlijk verbruikt? En doe je er moeite voor om een beetje zuinig te rijden?

En nog wat specifieker, wat me opvalt, vooral mensen rijdende in al die zogenaamde eco-wonderen (ecoflexen, greenlines, bluemotions, ecomotives, whatever onzinnige marketingkreet er tegenaan gegooid is) doen juist heel erg hun best om te bewijzen dat hun vehikel NIET zo zuinig/efficient is... :gestoord:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om heel eerlijk te zijn ben ik er niet heel erg mee bezig. Ik rijd niet erg zuinig, gemiddeld 1:10. Vooral tijdens mijn zakelijke ritten let ik er niet op, dan ben ik met heel andere dingen bezig. De hele dag in de stad, 80 adressen op een dag, dus de hele dag stoppen, starten, optrekken, remmen, da's niet best voor je verbruik. Tijdens privé-ritten let ik er meer op, maar nog steeds niet heel erg. Als ik zelf mijn brandstof zou betalen, zou dat overigens niet anders zijn.

En Erik, jouw opmerking mbt eco-wonderen (die op zich redelijk generaliserend is), herken ik wel. Ik zie regelmatig eco-auto's keurig rechts rijden, met een gangetje van 100. Dat zullen dan wel degenen zijn die 'm bewust gekozen hebben denk ik dan ;) Maar de meeste eco-bakkies kom ik tegen op de linkerbaan, hardnekkig plankend en dus hun theoretische verbruik nog niet eens een fractie benaderend.

Daarom juich in initiatieven ook toe waarbij bij de electro-hybrides alleen 0% bijtelling van toepassing is als je ook puur electrisch rijdt. Zodra je benzine gaat verstoken, betaal je gewoon, zoals het hoort :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben er dus ook niet (meer) mee bezig. Weet hoe (on)zuinig ik rij en dat valt voor een dergelijke auto nog best mee. Verder tank ik bewust BP Ultimate omdat dat een stuk lekkerder rijdt met een getunede motor. Kost wat meer, maar what the fuck. Anderen roken, drinken, snoepen en eten vlees. Zoals gezegd, ik ken het verbruik nu en de brandstof wordt echt niet goedkoper door er bij stil te staan. Ik vind het wel zo relaxed op deze manier eigenlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan lees je niet goed, Erik. Ik denk niet dat ik veel verkwist en dat ik, gezien het soort ritten dat ik maak, zuinig rijd met mijn Yeti. Het kan natuurlijk zuiniger, maar dan verzand je al gauw in het vrachtwagen-volgen e.d. En het moet wel leuk blijven natuurlijk. Als je helemaal geen brandstof wilt verkwisten, moet je de auto vaarwel zeggen, denk ik. Zoals wel vaker zie je de zaken (te) zwart-wit en vergeet je dat er (ook in dit geval) nog de nodige grijs-schakeringen tussen zitten.

Laat ik het zo zeggen, ik weet dat ik aan die 13.7 vast zit en ben daar tevreden mee. Dat wil niet zeggen dat het me niets uit maakt. Ik weet ook dat het in Nederland van tijd tot tijd regent. Niet leuk, maar ik houd me daar verder niet mee bezig. Such are the facts of life.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee hoor, ik probeer juist grijzer te denken. ;)

Het is toch veel leuker om langer te doen met je auto, met je brandstof, met je omgeving? BTW: ik rijd echt niet achter of tussen vrachtwaggels hoor, dat vind ik een te groot ongevalsrisico.

Jij kunt van A'dam naar Fryslân en vice versa een stuk zuiniger, zonder dat je er veel langer over doet. Hoef je minder te tanken (scheelt weer tijd) en houd je geld over voor andere minder-resource vernietigende zaken. :D Kortom, ik zie alleen maar voordelen van bewuster gebruik van energie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uiteraard kan dat. Maar dat betekent dan dat ik bv 100 ipv 120/130 moet gaan rijden. En dat gaat me te ver, vind ik niet prettig. Ik weet dat het in tijd weinig uitmaakt, trouwens time is on my side and I couldn't care less. Aan de andere kant weet ik dat ik nog veel makkelijker een stuk minder zuinig zou kunnen gaan rijden als nu het geval is. Daar zouden nog eens de snelheidsboetes bovenop komen. Maar dat doe ik als fatsoensrakker sowieso niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

M.a.w. nu al twee mensen alhier voor wie het niks uitmaakt hoeveel brandstof kost en hoeveel er verkwist wordt? Ik begrijp het niet, waarom zou je iets verkwisten als het niet nodig is? Waarom zou je niet pogen langer met iets te doen, als dat mogelijk is? :verbaasd:

Simpel (en even zwart/wit als jouw reactie) : omdat dat ten koste gaat van andere zaken die ik belangrijker vindt én omdat dat inherent is aan de wijze waarop ik de auto zakelijk gebruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vergelijken met anderen is ook niet altijd relevant, denk ik. Zo verbruik ik gemakkelijk al een halve liter meer per 100km door de vele korte tot heel korte ritten. Maar, dat is net omdat ik bewust dicht bij het centrum van de stad en het station ben gaan wonen. Zo zou ik relatief gezien veel minder verbruiken als ik elke dag 60km naar mijn werk reed of verder van het station woonde. Maar in absolute cijfers spaar ik dan weer heel wat uit. Als een vorm van corporate social responsibility, krijgt niemand in ons bedrijf een bedrijfswagen als extralegaal voordeel. Daar zit volgens mij pas een verkwisting van resources, al die leaserijders die grote auto's kiezen die ze eigenlijk niet eens nodig hebben. Niet dat ik dat niet gun aan iedereen hoor, daar niet van.

Voor de rest zou ik nog bijna een halve liter per 100km kunnen besparen door heel erg op te letten en altijd rustig te rijden en snel op te schakelen, snel gerekend is dat dan pakweg 50-60 liter per jaar. Nadeel daarvan is (zoals bij mijn vorige Felicia), dat een diesel daarvan heel erg begint te roken, en dat krijg je er niet snel terug uit, eens dichtgeroet. Dan mocht ik telkens voor de jaarlijkse technische keuring even verder parkeren, stationair gas geven tot er 200 meter rook in de straat hing en het beton letterlijk zwart zag om toch maar voor die roettest te slagen ;)

Dus ja, ik beken, ik verkwist brandstof :).

aangepast door The bone collector
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben vlaming maar ben geboren in het waalse. En daar zeggen (en doen) ze maar al te graag: à l'aise! (op het gemak)

Maar even serieus: ik geniet van autorijden, net zoals de meesten hier. Dat ik dat graag rustig doe - zonder te hinderen - is mijn recht. Ik gebruik de auto alleen voor privékilometers, dat scheelt ook. Dan neem ik gewoon tijd, de reis heen/terug vind ik even leuk (soms leuker) dan de rest ... Het lage verbruik is mooi meegenomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel weer 'grappig' hoe vrijwel altijd 'ik' prevaleert boven wij... 8-)

In het algemeen willen we zuinig zijn, besparen, niet te veel geld uitgeven, maar blijkbaar (?) alleen als het een ander betreft. Want 'ik' moet kunnen verspillen omdat 'ik' dat wil...

Toch apart, niet?

Eigenlijk in dat opzicht terecht dat overheden niet populaire maatregelen afdwingen, want als we het aan het eigen initiatief van menigeen overlaten, komt er niks van terecht. Terugkomend op de titel van dit topic, "het verbruik en de brandstofprijs" Who cares? Weinigen blijkbaar...

Dan kan dit topic net zo goed gesloten worden, want positief bijdragen aan de doelstelling om bewust en minder verkwistend met resources om te gaan wordt niet geapprecieerd! (?) En al helemaal niet om daar kritisch over na te denken en te handelen! ^_^

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik accepteer gewoon dat onder de gegeven omstandigheden mijn verbruik hoog is, zeker aangezien ik daar met mijn wijze van gebruik weinig aan kan veranderen. Voor de goede orde: ik scheur niet plankgas door de woonwijken ;).

Je maakt bovendien een denk/ leesfout, Erik. Jij verwart "er niet mee bezig zijn" met "verspillen". Maar da's niet persé aan elkaar gerelateerd. Ik geef aan dat ik er niet zo mee bezig ben. Dat wil echter niet zeggen dat ik daardoor verkwistend bezig ben. Zoals ik al uitgelegd heb, is mijn hoge verbruik voornamelijk gerelateerd aan mijn wijze van zakelijk gebruik. Tijdens privé-ritten ben ik er ook niet heel erg mee bezig, maar desondanks ben ik dan (meestal) ook geen verkwister. 9 van de 10 keer rijd ik gewoon keurig om en nabij de maximumsnelheid op de cruisecontrol. En af en toe heb ik zin om door te rijden, tsja, dan ben ik wel een verspiller. :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het verbruik per 100/km de absolute maatstaf is voor het niet verkwisten van resources is, dan heb je gelijk, sluit het topic. Dan openen we een nieuw topic met bijvoorbeeld:

  • Voor hoeveel km per jaar gebruik je het openbaar vervoer, in absolute cijfers. Dat kan niet voor je werk? Dan ben je per definitie een verkwister van resources, want een auto is sowieso een verschrikkelijk ding als het gaat om efficiënt gebruik van ressources.
  • Hoeveel vlees eet je per dag? Let je er niet op? Dan veronderstel ik dat je een verkwister van resources bent…

Kortom, zoals ik daarnet al aangaf, er is veel meer dan enkel dat relatieve verbruik, je spreekt helemaal niet over absoluut verbruik, of andere zaken die iemand doet (zoals Rosinfield ook al aangaf).

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou... ik lees het heel goed hoor Marco. :D

Ik lees vooral "ik wil dit en ik doe dat en ik kan er niet zoveel aan veranderen..." En dat bestrijd ik, dat kun je dus wel!

Maar het kost moeite en inzet om er bewust mee om te gaan en iets positiefs te bereiken, het kost nauwelijks moeite om brandstof te verkwisten.

@de botten verzamelaar: het gaat hier niet om vlees (alhoewel wij dat weinig eten), maar om automobielen en hun brandstofverbruik.

Een aardig voorbeeld is de S2 V6 4x4 die zojuist is voorgesteld. Tuurlijk, fraaie auto. Maar eigenlijk een staaltje van technisch onvermogen! Want er wordt absoluut geen hoogstaande technologie ingezet om die performance te bereiken, juist in tegendeel! Smijt er maar veel cilinderinhoud en een smak brandstof tegenaan, dan komen we wel vooruit. Ja, tuurlijk, dat werkt wel... Maar een technische vooruitgang? Effectief en efficient omgaan met autotechnologie? Nou neeee.

Zo zie ik een Tesla Model S veel meer als een bewonderenswaardig stukje autotechniek! Tuurlijk zijn daar ook nog niet alle ins en outs van uitgekiend, maar het is een mijlengrote vooruitgang t.o.v. van een welhaast antieke V6 verbrandingsmotor...

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is waar, die V6 4x4 is waarschijnlijk niet echt nodig. Dat is een soort van verkwisting. Maar waarom heb jij voor een 105 pk versie gekozen? Dat is ook niet de zuinigste Roomster op benzine? Voor het comfort en de DSG?? Of om op vakantie te gaan met de auto in de bergen :o? Op de brandstapel zou ik zeggen, verkwister!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou... ik lees het heel goed hoor Marco. :D

Ik lees vooral "ik wil dit en ik doe dat en ik kan er niet zoveel aan veranderen..." En dat bestrijd ik, dat kun je dus wel!

Maar het kost moeite en inzet om er bewust mee om te gaan en iets positiefs te bereiken, het kost nauwelijks moeite om brandstof te verkwisten.

Je leest dus alleen dat deel wat jou uitkomt goed...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe