Ga naar inhoud

Het verbruik en de brandstofprijs...


Captain Hook
 Delen

Aanbevolen berichten

Ik ben met veel pijn een moeite bezig met een nieuw record op een hele tank voor de greenline. Volgens de BC meestal 3,6l / 3,8l per 100 km. Wat neerkomt op 1: 27,8 / 26,3.

Halve tank (volgens het metertje) en net geen 600 km gereden. Had toen nog 530 te gaan aldus de BC.

Grappig was dat ik bij aankomst 510 resterend had, schakelde de auto uit en weer in (was vergeten te kijken wat het gemiddelde was) en toen had ik nog 460 resterend.

Normaal zit ik op die stand van de brandstofmeter pas op de 510-520 km als ik geluk heb. Zeker 80 km verschil dus op 25-30 liter, 2,9 km/l zuiniger. Het kan dus wel, alleen moet je je niet schamen t.o.v. je medeweggebruikers. In tijd kost het me heen vaak 6-8 minuten extra, terug maar 3-4 minuten over een afstand van 70 km. Vermoedelijk omdat het verkeer terug uit zichzelf al wat langzamer rijdt (spits begint dan) en de tomtom hier rekening mee houdt.

Eens kijken waar dat uiteindelijk op neerkomt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En als dat laat is, terwijl de auto wel gewoon km's heeft gemaakt is dat natuurlijk beter voor de portemonnee. Zeker als je dit bekijkt na 25.000 km. 1190 liter of 1040 liter (1 op 24 ipv 1 op 21), maar ja wat is 200-210 euro per jaar als dat je al lukt.

Zo langzaam rijden is soms heel logisch (lekker op je gemakkie), maar andere keren ook totaal tegen je gevoel in... Bederft dan al snel de pret denk ik.

Maar, nu snap ik dus wel hoe bepaalde greenline rijders zulke zuinige waarden voor elkaar krijgen. (Fred had volgens mij ook een behoorlijk zuinig gemiddelde).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een traktor niet inhalen, en dan zo lang vantevoren remmen (op de motor) voor de rotonde dat de traktor op je uitloopt zodat je na die rotonde zo lang mogelijk 45 in 4 kunt rijden voor je weer op de tractor stuit. Doe je dat goed, dan komt de volgende rotonde op tijd weer in zicht.

Errug zuinig, net zo snel thuis als de anderen die niet inhalen, maar je moet je verder niet al te veel aantrekken van je medeweggebruikers.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga nog een trucje vertellen he ...

Zet de BC op stand actueel verbruik. Als je even iemand inhaalt en goed tempo maakt, laat je na de inhaalactie dan niet abrupt afremmen op de motor. Maar laat het gaspedaal lichtjes naar boven komen en blijf gas geven bij een waarde van 3,0 liter/100km (ik zeg nu maar wat). Dan wordt de snelheid lang vast gehouden - je zakt maar langzaam terug - en toch zie je je gemiddelde verbruik zakken en de gemiddelde snelheid stijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar, helpt dat echt bij het verbruik of is dat een truc op de BC.

Rotondes neem ik precies zoals jij zegt Skoody (ook voor deze tank), gewoon genoeg afstand, op de motor afremmen, in zijn 3 de rotonde over (uitrollende) en dan weer gas bij en terug in zijn 4 op 50 km/u. (daar waar je 50 mag dus). En dan nog heb je bumperklevers, alleen dat stuk van 50 natuurlijk, want die remmen wel af tot 15-20 om de rotonde te nemen (je ziet ze dan niet eens meer in de spiegel), daarna vol gas om weer te kleven.... :s

Ook bij files en stoplichten gewoon voldoende afstand houden, je kan beter uitrollen en dan op het allerlaatste moment gas bij geven (groen) dan steeds vol remmen en optrekken, echt zinloos. Helemaal fijn bij 2 banen waarbij 80% rechts staat, zoef je er zo voorbij.

Afritten ga ik ook niet te vroeg op, altijd mensen die met 130 eraf willen. En daarna afremmen tot 0 omdat er een file bij de rotonde staat.. Dus ik ga gewoon op 1/2 of 2/3 pas er af, uitrollen de N-weg/rotonde op. Heb je anders niks aan hoor.

Ik vind het op zich wel fijn rijden, wat rustiger. Maar soms rijdt het rechts zo langzaam dat het beschamend is (wat skoody al zegt, niet op letten dus). Anderzijds erger ik me rot als ik wel de max snelheid wil rijden op de linkerbaan en er om de 1500 meter iemand 90 op de linkerbaan rijdt. Dus het langzamer rijden op de rechter baan heeft 2 voordelen :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

En dan nog heb je bumperklevers, alleen dat stuk van 50 natuurlijk, want die remmen wel af tot 15-20 om de rotonde te nemen (je ziet ze dan niet eens meer in de spiegel), daarna vol gas om weer te kleven...

Ach is een algemeen feit bij klevers

Ze kunnen alleen maar hard rijden op rechte stukken

Zodra er bijzondere verrichtingen aan te pas komen ( bochten rotondes etc ) rij je ze helemaal weg en zie je ze niet eens meer in je spiegels

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt niet echt abrupt afremmen op de motor, de BC verhindert dat.

Verder een leuke tip. Zal er eens mee spelen. Die 3.0 zal bij mij wellicht een andere waarde zijn. Waarop heb jij die waarde gebaseerd?

Die waarde heb ik verzonnen. Het kan ook 4,5 zijn of 2. Het hangt er maar vanaf welke snelheid je wilt vasthouden en hoelang. Ahja, en zonder CC lukt het mij altijd om zuiniger te rijden dan met CC. Dat is omdat CC niet vooruit kan kijken en wat lomp omgaat met niveauverschillen.

aangepast door laagvlieger
Link naar reactie
Delen op andere sites

tot op heden heb ik het altijd met CC gedaan. Maar ik help de cc dan ook echt wel als er zich een aparte situatie voordoet hoor.

Heb net moeten tanken daar ik morgen thuis ben en zaterdag weer richting duitsland ga en liever daar tank waar het goedkoop is :P Zal de bon er eens bijpakken. Uit mijn hoofd 32,5 liter en 780 km of zo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals te zien op mijn SpritMonitor. van 1 op 21, naar 1 op 21,1.

Dankzij een verbruik van 1 op 24,3. 780 gereden op 32 liter i.p.v. 670.

Zuinigste tank in 14 maanden. Helaas niet helemaal leeg gereden, maar dat staat dus hierboven al.

Gok niet dat ik elke tank zo ga rijden, maar dit scheelt me dus wel even 7,25 euro per TANK! (laat staan als je hem helemaal leeg gereden heb) 107 km meer dan gemiddeld (1 op 21), bij een dieselprijs van 1,429 kost dat dus al weer meer dan je denkt.

Je kan dus bezuinigen door minder hard te rijden. Recessie? Kijk op de snelweg!

aangepast door PC-fre@k
Link naar reactie
Delen op andere sites

@ PC-fre@k: snel rijden loont helemaal niet. En traag rijden is (in veel gevallen) lang niet gelijk aan zuinig rijden. Dus dat loont ook niet. Maar rijden met verstand wel.

Ik heb vandaag een retourtje Monschau gedaan en een stop aan de stuwdam van Eupen. Lekker weer om te wandelen en rustig te cruisen.

post-205-0-82206400-1347036099_thumb.jpg

En dit zien op het einde van een geslaagde dag maakt alles nog beter!

aangepast door laagvlieger
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zag trouwens met de nieuwste versie van VCDS (11.11.4) dat er opeens bij module 9 ook mogelijkheden zijn om start/stop in te schakelen. Ik heb hem voor de gein geprobeerd in te schakelen om te kijken of die hem slikt, en ja hoor, hij slikt hem. Ik vraag me nu af of die het ook echt doet en hoe die het dan doet. Ik heb hem trouwens meteen weer even uitgeschakeld zolang ik het antwoord op die vragen niet ken en ik onderweg "stil" kom te liggen.

Iemand enig idee? Zou wel een besparing kunnen betekenen! Je mist alleen het knopje om het aan/ uit te zetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

heb je ook echt een greentech-uitvoering met aangepaste accu? Zo nee, dan kan het een nadeel hebben om start/stop in te schakelen; de accu is er dan niet op berekend om zo vaak gebruikt te worden. Als je dan bovenmatig veel accu's gaat verslijten kan je je ook afvragen of "het milieu" daar dan weer beter van wordt. Voor de portemonnee is het dan ook niet echt gunstig.

o ja, zo'n zelfde iets geldt ook voor de startmotor dacht ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou het niet doen als het niet standaard is op je auto. Die Greenline/Greentech uitvoeringen hebben inderdaad een sterkere batterij, en deze wordt ook opgeladen dmv remenergie.

Nu levert een start-stop wel een kleine besparing in brandstof. Maar als je weet dat je lang moet stilstaan (aan een overweg ...) kan je gewoon zelf de motor uitschakelen.

Wat ik me trouwens afvraag is hoe gezond die start-stop is voor de turbo. Vooral bij constant optrekken en weer stilstaan, de motor valt stil en de turbo draait nog een tijdje door zonder smering.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach erachter komen dat het zou kunnen en het dan eens ff uitproberen om te kijken of het echt werkt is leuk

Maar voor continu gebruik .......... nee laat maar zou er minimaal een zwaardere aangepast accu in moeten

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik me trouwens afvraag is hoe gezond die start-stop is voor de turbo. Vooral bij constant optrekken en weer stilstaan, de motor valt stil en de turbo draait nog een tijdje door zonder smering.

Daar is al uitgebreid discussie over geweest. Start-stop moet je inderdaad wel uitzetten bij zware belasting, maar dan hebben we het over echt heel zware belasting, en dan meer continu dan een keertje accelereren. Dus >160 door Duitse heuvels, of planken tegen serieuze hellingen. Niet iets wat in NL ook een issue is.

In de meeste gevallen leidt de verkeerssituatie er zelf al toe dat je toch al wel een paar minuutjes rustig aan aan het doen bent voordat de motor uit gaat.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ola todos,

Met de Superb 4x4 DSG heb ik nu een kleine 9000 km in 4 weken gedraaid.. mijn verbruik is 8.7 ltr per 100 km, komt neer op 11.5 km met 1 ltr

Ik heb een redelijke zware voet maar de CC staat in principe altijd aan daar waar het kan.

Is dit normaal voor een 2.0 diesel 140 pk?? ik sta bijna elke 2 a 3 dagen aan de pomp om er 40 liter in te kappen....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met de Superb 4x4 DSG heb ik nu een kleine 9000 km in 4 weken gedraaid.. mijn verbruik is 8.7 ltr per 100 km, komt neer op 11.5 km met 1 ltr.... Ik heb een redelijke zware voet maar de CC staat in principe altijd aan daar waar het kan.

Is dit normaal voor een 2.0 diesel 140 pk?? ik sta bijna elke 2 a 3 dagen aan de pomp om er 40 liter in te kappen....

2000 km per week! Das nog iets meer dan ik doe want ik doe 1500 km per week.

Mijn verbruik is 1 op 18 ongeveer hiermee.

Compleet andere auto en motor natuurlijk!

Je verbruik is niet verkeerd met "jouw zware voet".

Mijn O2 1.6 tdi dsg een stuk lichter, rijd gemiddeld 110 km/uur of soms nog langzamer als ik aan het bellen ben. Rijd ik harder dan ben ik slecht te verstaan....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is dit normaal voor een 2.0 diesel 140 pk?? ik sta bijna elke 2 a 3 dagen aan de pomp om er 40 liter in te kappen....

Nou, dit is erg fors hoor!

Zelfs voor een 4x4, vind het gewoon knap dat je zoveel brandstof er doorheen gejaagd krijgt! :onzeker:

Houd je het wel zorgvuldig bij? In b.v. spritmonitor.de?

Als ik dit zo bekijk:

http://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/45-Skoda/400-Superb.html?fueltype=1&vehicletype=1&gearing=4&exactmodel=4x4&powerunit=2

rijden die mensen allemaal een stuk zuiniger...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een redelijke zware voet maar de CC staat in principe altijd aan daar waar het kan.

Daar staat het 'probleem'. Het is een zware auto, met vierwielaandrijving, en een zware voet. Op welke snelheid staat de CC dan meestal? Bij zo'n kilometrage denk ik dan meteen aan snelwegkilometers.

Bij beheerst rijden (met het verkeer mee) zou 1 op 15 toch haalbaar moeten zijn. Een zuinigheidswonder zal het nooit worden.

Ik sta om de 20 dagen aan de pomp om er 40 liter in te gooien. Maar wat jij per week rijdt (2000km), doe ik in een maand!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe