Ga naar inhoud

Het verbruik en de brandstofprijs...


Captain Hook
 Delen

Aanbevolen berichten

hmmm,

Met mijn zware voet bedoel ik het volgende:

Als ik naar kantoor moet, rij ik een afstand van ongeveer 120 km tussen huis en office met 50% 70 km weg en 50% snelweg. tijdens deze rit heeft het geen zin om te jagen en ik doe het dan ook kalm aan.

Op de snelweg rij ik standaard 130 km per uur op de teller met de CC aan. Ik ben geen klever en in stadsverkeer heeft het al helemaal geen zin om te kleven!!!

Wel ben ik op de snelweg ongeduldig, langzame linksrijders wordt ik gillend gek van, ik ga niet lopen plakken maar zodra iemand die met 110 op de linker baan kachelt en naar rechts gaat, gaat het gas er bij mij vol op.... zeer slechte eigenschap maar ik krijg het niet afgeleerd.

Ik rij niet anders dan voorheen met mijn 17 jaar oude 2.5 liter mercedes E ( gewicht vergelijkbaar met de Superb enkel zonder automaat) en die deed 1 op 15.... met meer dan 5 ton op de teller.

Wel heb ik iets ontdekt aan de wagen: als ik zelf schakel met de flippers in de stad gaat het verbruik aanzienlijk naar beneden!! dwz ik zit veel sneller in de 6e versnelling.

heeft hier op het forum iemand ervaring mee??

Ik zie Ola staan en het zonnige zuiden

Neem aan dat dit verbruik wordt gerealiseerd in de bergen en niet op het vlakke hollandse wegennet ?

Ik zie regelmatig de heuvels in Frankrijk en Duitsland maar die gaan ook naar beneden dus..., 2x 200 km met een aanhanger van 2000 kilo en tuurlijk met 200 op de teller daar vliegen waar het mag, maar dit geldt maar voor 20% van de gemaakte kilometers.

Ik gebruik jullie brandstoftool niet vanwege mijn tankkaart met bijbehorend tooltje om verbruik e.d. te genereren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga eens mijn best doen en in 4 weken eens kijken hoever ik dan ben. ff blokje onder gaspedaal leggen zodat ik de Kick-down niet kan gebruiken :P

en eens kijken of ik iets minder haastklussen kan vinden, zal ook een verschil zijn.

het valt me wel op dat de wagen ook als ik rustig rij dezelfde gegevens op de computer geeft: verbruik 7.1 tot 7.3 ltr/100km. Ik vind dat raar want werkelijk verbruik ligt 8.7 ltr (afwijking van 18.4%)

Wordt vervolgd

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat laatste klinkt heel aannemelijk. Gemiddeld over alle tankbeurten rij ik nu 4.74, BC zegt 4.6 gemiddeld (zonder resets - is geloof ik op 5000 km of zo)

De laatste tijd probeer ik zeer zuinig te rijden, bij die tankbeurten zit ik op 4.1, 4.2, BC roept elke rit dat ik 3.6/3.8 rij. Verschil zal je altijd houden. Gemiddelde van 4.6 staat ook nog steeds trouwens, dus die 1700 zuinige km hebben nog geen invloed gehad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

We hebben het over de eerste 9000 km. Dan is de auto nog niet helemaal ingereden. Dat kan een effectje hebben, dus dan zou het daardoor al iets zuiniger moeten worden.

120 of 130 maakt wellicht ook weer heel wat uit.

Maar wel een mooie auto hoor! Dat dan weer wel.

aangepast door Skoody Boo
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat laatste klinkt heel aannemelijk. Gemiddeld over alle tankbeurten rij ik nu 4.74, BC zegt 4.6 gemiddeld (zonder resets - is geloof ik op 5000 km of zo)

De laatste tijd probeer ik zeer zuinig te rijden, bij die tankbeurten zit ik op 4.1, 4.2, BC roept elke rit dat ik 3.6/3.8 rij. Verschil zal je altijd houden. Gemiddelde van 4.6 staat ook nog steeds trouwens, dus die 1700 zuinige km hebben nog geen invloed gehad.

Ik heb helemaal dezelfde ervaring. Als ik heel erg mijn best doe en al mijn ritten volgens de BC aan 3,7-3,9 rij, kom ik aan de pomp nooit beter uit dan 4,1-4,2. Bij hogere waardes op de BC zoals 4,6, is aan de pomp ook werkelijk 4,6 of 4,7.

Nu met het koudere weer - 9° gisterenavond - schiet het verbruik weer omhoog. Een rit waar ik normaal 1 op 27 scoor, deed ik nu veel moeite om 1 op 23 te halen ...

aangepast door laagvlieger
Link naar reactie
Delen op andere sites

Grappig, temperatuurverschil heb ik niet zo'n last van. Ik reed afgelopen winter behoorlijk zuinig, misschien ook omdat de climatronic dan minder (lange) verzoeken aan de airco doet? Ben benieuwd wat er dan komende winter gebeurd.

Vorige winter (eerste winter met de Fabia) kwam ik niet beter dan 1 op 20,5 ... Ik overweeg om via superskoda die grille-covers te kopen. En dan voornamelijk om de onderste grille te bedekken. Dan is de motor hopelijk wat sneller warm en loopt 'ie minder rauw. En als het verbruik daar wat beter door wordt is dat mooi meegenomen. Iemand hier ervaring mee trouwens?

Link naar reactie
Delen op andere sites

...

en eens kijken of ik iets minder haastklussen kan vinden, zal ook een verschil zijn.

Haastklussen is niks mis mee. Maar ga maar voor jezelf na of dat gestress met je auto je echt wat oplevert... ik betwijfel het ten zeerste...

het valt me wel op dat de wagen ook als ik rustig rij dezelfde gegevens op de computer geeft: verbruik 7.1 tot 7.3 ltr/100km. Ik vind dat raar want werkelijk verbruik ligt 8.7 ltr (afwijking van 18.4%)

Praat je dan over momenteel verbruik of over gemiddeld verbruik? Wat de BC aangeeft als je gewoon met een constant tempo rijdt, is natuurlijk heel wat anders, dan het gemiddelde over een ritje. Bij dat gemiddelde is ook al het optrekken en afremmen inbegrepen. En als je dan jezelf niet kunt beheersen, dan wordt dat afgestraft aan de pomp!

Ook zoiets: heb je wellicht een andere bandenmaat gemonteerd dan waar de auto mee afgeleverd is af-fabriek? Dan zijn je BC gegevens niet juist (mits niet gecorrigeerd).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb overigens het vermoeden dat de BC bij hoge snelheden een behoorlijk afwijking kan hebben. Ik heb het verbruik standaard 7% gecorrigeerd (zou eigenlijk 8% moeten zijn) omdat ie dat sowieso te weinig aangeeft.

Toen ik laatste uit Italië terug kwam het laatste stukje van de A3 in Duitsland (zeg even 25 km) even willen weten hoe hard "de baksteen" nu echt kan (en wat het verbruik ervan is). Met een forse aanloop kwam ik net niet aan de opgegeven snelheid, mede omdat er toch weer behoorlijk wat mensen "niet tijdig aan de kan springen" of hem er gewoon voor gooien.

Het verbuik was wel gigantisch volgens de BC (tegen de 25 liter per 100 km verscheen soms op het display, shocking) en toen ik me weer aan de normale snelheid hield was mijn gemiddelde sinds Keulen een halve liter hoger. Maar bij het uiteindelijke tanken was het verbruik opeens 0,3 lager dan de BC had aangegeven. ormaal zit ik altijd redelijk rond de waarde van de BC. De enige verklaring die ik had was mijn uitspatting tussen Hamminkeln en Emmerich.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag een recordje behaald ... en helaas heb ik daar geen foto van! :( gsm deed het niet meer ...

Hoe dan ook, vandaag met de mountainbike in de auto naar de Stausee van Eupen om daar wat te crossen.

- Op de heenweg gewoon gereden, een verbruik van 4,1l/100km volgens de BC. Dat is niet zo speciaal en zal wel geloofd worden.

- Op de terugweg, met heel wat fietskilometers in de benen en adembenemende landschappen in het achterhoofd, rustig aan gedaan. Niet overdreven traag, maar continu 100 km/u op de teller. Uitgerold en uitgebold waar het kon, dat wel.

Het verbruik bij aankomst: 3,3l/100 km!!!! Dat is dik 1 op 30, oké wel volgens de BC, maar stukken beter dan de fabrieksopgave. Ter vergelijking: in greenlinetermen zou dat 2,7l/100km of 1 op 37 zijn.

Ik heb al eerder 3,5 en 3,4 op honderd gehaal, maar nog nooit over zo'n lange afstand en dan nog 3,3!

Door zoiets 'banaals' ben ik zo blij als een kind 8-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisterenavond dan gaan tanken. Na 1016 km gereden te hebben kon er 42,89 liter bij. Dat is 1 op 23,7.

Diesel staat ook weer wat goedkoper dan vorige week. Nu kun je weer tanken aan € 1,385 per liter. Dat komt neer op net geen € 60 voor dik 1000 km. En dat is nog goed te doen in tijden van 'crisis'.

En dan kom je weer zo'n waarden tegen:

post-205-0-96321100-1348399468_thumb.jpg

Maar dat haal je in de werkelijkheid niet zo gemakkelijk ...

aangepast door laagvlieger
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanavond door een waterlaag gereden met die buien. Dat scheelt ook een halve liter per 100 km, eigenlijk meer want dan heb ik lang geen 120 gereden. Heb vanwege de kans op aquaplaning ook zonder CC gereden, maar dat voelt erg onwennig, en het lukt ook maar matig om de snelheid constant te houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet wel een beetje vertrouwen hebben in al die veiligheidssystemen van je Skoda he. Dit is nog maar het begin :o

Vandaag vette wind tegen, BC 5,1/100km. Desondanks nog steeds 50 km winst t.o.v. mijn normale verbruik (simpel door te bekijken hoeveel km er op de teller staat bij een bepaalde vulling van de brandstoftank - op het metertje dus).

Hij begint vaak pas bij 120 km terug te lopen, en dan bij het dikke streepje 220, 320, 420, 520 inmiddels zit hij dan precies bovenaan. Zo ongeveer bij het rode zit ik vaak op de 800-820 km. Wat gelijk staat aan +/- 40 liter. Die eerste zuinige tank van afgelopen keer had ik 600 km gereden i.p.v. 520 op de 'halve' tank. Dat geeft voor mij al aan wat het resultaat is/wordt. Mijn huidige tank zit ik zo rond de 580 op de helft geloof ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik verbaas me de laatste tijd over mijn verbruik

Op het woonwerkverkeer waar ik voorheen met geluk aan de 1 op 13 kwam haal ik sinds de laatste tijd een 1 op 14 en soms 1 op 15

En in spirit motor ben ik dan ook weer met 0,1 L /km gestegen

En op de BC van 1 op 13,2 naar een 1 op 13,8

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe