Ga naar inhoud

Het verbruik en de brandstofprijs...


Captain Hook
 Delen

Aanbevolen berichten

Ja, ja, grapjassen. De brandstof is duur, maar dat is voor mij al 40 jaar zo ;-)

Ik tank wel bij de goedkoopste natuurlijk. Dat is voor mij op dit moment Tango in Hilversum met 1,709 euro. Maar zo bij elkaar is de Yeti niet veel duurder dan dan mijn oude Berlingo dieseltje. Dat valt erg mee.

Wijze woorden Skoody! Ik scheur ook lekker door.

Ja, ik eet wel vlees Menno, maar heel matig omdat ik daar ook weer dubbel in ben......ik hou van dieren, maar ik eet ze soms ook graag en ik draag graag leren schoenen.

Wat ben ik eigenlijk een verscheurt mens....... :D

Maar goed, zolang ik m'n pilletjes blijf innemen ben ik toch wel gelukkig hoor..... :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, ik eet wel vlees Menno, maar heel matig omdat ik daar ook weer dubbel in ben......ik hou van dieren, maar ik eet ze soms ook graag en ik draag graag leren schoenen.

Goed bezig dus. Genieten zonder overmatig schade toe te brengen. Je moet het alleen voor jezelf wat milder benoemen; niet dubbel maar evenwichtig. Klinkt beter, en ik vind het ook eerlijker om het evenwichtig te noemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

maar in dit kader van vervuiling en verkwisting van grondstoffen, ging het mij niet zozeer om de liefheid van dieren (vind ik ook). Het ging mij om de enorme verspilling van grondstoffen en vervuiling van het milieu om tegemoet te komen aan de enorme vlees-consumptiedrang. Er bestaat ernstige zorg dat dit desastreuze gevolgen gaat krijgen gezien de in China en India exponentiele toename van die consumptie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het vergaan van de wereld einde dit jaar gaat niet door, Edk. Studenten hebben enkele weken geleden een Maya-kalender gevonden waaruit blijkt dat het nog 700 jaar duurt. Nou heb ik ook gelezen dat astronomen hebben waargenomen dat de zon steeds grotere steekvlammen het heelal in stoot. Er wordt gevreesd dat zo'n vlam een keer deze kant op komt en de helft van de aarde verschroeid. Het is maar dat jullie het weten: we hoeven ons dus eigenlijk geen zorgen meer te maken. Vroeg of laat gaan we naar de klote.

We kunnen dus op een verantwoorde manier genieten net zo dat de Aarde niet tijdens ons leven onleefbaar wordt. Eigenlijk een soort wurgseks, maar dan anders....

Maar heren, Menno heeft wel gelijk. Het is absurd hoe wij voedsel verspillen om vlees te "produceren" met een overvloed aan meststoffen incl. CO2 en methaan. Als we minder of geen vlees zouden eten, dan zou de hele wereldbevolking kunnen leven van de huidige opbrengst van de akkerbouw.

Oh ja, we hadden over de Yeti en het verbruik......... :lol:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh ja, we hadden over de Yeti en het verbruik.........

Die vervuilt ook onverantwoord !

Maar jullie hebben het nu wel over het vlees, maar vergeet aub even niet wat er nodig is voor de producie van biobrandstoffen

Hier worden ook complete regenwouden voor neergehaald !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier worden ook complete regenwouden voor neergehaald !

Maar dat hoeft helemaal niet. Dus regenwouden slopen is helemaal niet noodzakelijk om biobrandstof te maken. Men kan al biodiesel produceren uit algen, alleen kost dit nu nog 11 euro per liter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die regenwouden wegkappen heeft op zich niet veel te maken met het produceren van biobrandstof, maar alles met winstbejag. Zolang er geen regulering is van bovenaf en mensen ongebreideld met van alles en nog wat hun zakken mogen vullen, hou je dit soort vernietigende situaties. Het geeft aan dat mensen hun vrijheid misbruiken, zonder enige verantwoordelijkheid te voelen, laat staan te nemen voor de gevolgen van hun handelen.

Zo nu weer tijd voor men pilletje, anders wordt ik veel te serieus...... :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Interessant topic, was me nooit eerder opgevallen.

Eerlijk gezegd let de ik laatste tijd weinig op mijn verbruik, ook al is de brandstof zo duur. Een paar jaar geleden kreeg ik van de verzekering een voorstel om een G-box te laten installeren in mijn auto, om de g-krachten te meten. Als je een rustige chauffeur was gedurende anderhalf jaar, kreeg je een korting van 20%, levenslang. Ik ben daar toen op ingegaan. Dat hield in dat ik heel rustig moest rijden om een goede score te halen, in feite overdreven rustig; een soort eco-driving, heel rustig vertrekken, stoppen en draaien. Ondertussen is die periode afgelopen en rijd ik terug normaal. Verschil is ongeveer een halve liter per 100 km, maar daarvoor doe ik het gewoon niet meer, die paar euro per maand dat het scheelt, neem ik er graag bij.

Wat me trouwens opvalt, als ik op een tweevaksbaan rijd moet ik me telkens rechts zetten. Zelfs wanneer ik met mijn Felicia volgas geef en vrij laat schakel gaat iedereen me nog voorbij. Iedereen is gewoon gewend geraakt aan die extra pk's in de moderne auto's en gebruikt die ook aan een stoplicht. Kost waarschijnlijk ook allemaal extra brandstof.

Het milieu is een andere zaak natuurlijk, dat is de enige reden waarom ik me zou aanpassen, wat ik nu dus niet doe :). En zoals hier eerder al bespoken zie ik, kan je ook andere dingen doen voor het milieu; wij verplaatsen ons voor woon-werk verkeer met de fiets en trein, mijn vriendin is volledig vegetarisch en ik eet ook 4 à 5 dagen per week enkel vegetarisch. Daarmee dragen wij toch ook ons steentje bij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat merk ik ook ja. Zelfs als je ziet dat het volgens stoplicht op rood staat gaat iedereen er als een bezetene vandoor... En door dat koeien gedrag doe je het vanzelf zelf ook weleens, je ziet tenslotte iemand lekker bumperkleven (100 meter, tussen 2 stoplichten!)...

Je kan veel besparen door gewoon weg te rijden zoals je dat ook uit een parkeervak doet. Waarom zou je dat bij een stoplicht niet doen?

Files, niet elke 2 seconden optrekken en remmen. Maar een klein gat maken en dan lekker rustig laten rollen. (je BC zal zeggen dat het veel verbruikt, maar dat hikken is ook niet bepaald zuinig)

Rotondes, niet automatisch vol in de anker bij elke kruising/rotonde, maar laat bijtijds het gas los en rol hem over de rotonde. Vervolgens direct in de juist versnelling weer verder.

Druk op de weg? Dan rij ik mooi rechts, op de CC. Dat opfokken op de linker baan levert je misschien 2 minuten op (als je geluk hebt)....

Als ik vooraan sta bij een stoplicht probeer ik de wagen aan te houden (of ik moet weten dat het lang gaat duren), anders gewoon in z'n vrij (start-stop systeem).

Scheelt je zo zo'n 2-3 liter / 60 kilometer per tank. Zoals jij aangeeft misschien zelfs wel 0,5 liter / 100 km als je echt rustig aan doet. Dat is wel 7-8 euro per tank (mede afhankelijk van brandstof/verbruik).

Zelf heb ik nu een paar keer achter elkaar flinke haast gehad, ben zo 80 kilometer kwijt geraakt (t.o.v. mijn gemiddelde) door de agressieve rijstijl en ritjes met 3-4 man in de auto. Dat is wel iets van 4 liter...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met die berekening werd ik nieuwsgierig naar hoeveel het me nu extra kost:

2010 (toen ik verplicht moest eco-rijden) gemiddeld verbruik over heel het jaar: 5,76 liter/100 km

2011 (het eco-rijden begon terug te verdwijnen) gemiddelde verbruik over heel het jaar: 6,08 liter/100 km

2012 (tot nu toe natuurlijk): 6,33 liter/100 km

Daaraan kan ik ook mijn g-box scores koppelen (ze hebben het vertikt om die g-box ooit terug te demonteren), hoe beter de scores hoe minder g-krachten gemeten zijn in mijn auto en hoe rustiger ik dus gereden heb.

2010: 77%

2011: 65%

2012: 61 %

Het verband is dus wel bewezen :). Kost me vandaag (aan 1.40 euro voor een liter diesel laat ons zeggen) 80 cent per 100 km extra. Op jaarbasis betaal ik in mijn geval 80 euro meer per jaar omdat mijn voet zwaarder is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe