Ga naar inhoud

Het verbruik en de brandstofprijs...


Captain Hook
 Delen

Aanbevolen berichten

Ik heb ondanks flinke ritjes 120-125 km/u met 2/3 man in de auto gewoon 1 op 21 gereden. Even 5 liter om de hoek getankt (€1,404/liter) omdat ik anders niet uitkwam en de rest bij Shell in Maarsbergen. Wederom goedkoper dan elders: €1,345/liter

Vorige week was het nog 1,369 bij diezelfde Shell.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Net de vierde tankbeurt achter de rug en terug wat minder verbruik ongeveer een half litertje op 100 km.

Dus bij iedere tankbeurt ietsje minder jammer genoeg zal dit mooie liedje niet blijven duren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mag ik daar een komma plaatsen? 0,5 liter / 100 KM is behoorlijk zuinig namelijk :D

Hmm als ik dat zou ingeven in mijn spritmonitor zou er alles wel wat rooskleuriger uitzien :-)

En mijn nicknaam veranderen ? nou ja mijn avatar zegt alles.

Wel wat lossere rijstijl en wat meer langere stukken gereden de buitentemp gaat ook in stijgende lijn. Nu ga ik eens op de toerenteller rijden tussen de 2000 en 2500 toeren schakelen ipv de schakelindicator te volgen.

aangepast door Snelle
Link naar reactie
Delen op andere sites

Na ruim een maand en 2000km gereden haal ik met rustig rijden ruim 1:14

Ik schakel op de indicator, maar als ik op de invoegstrook zit, trap ik het gaspedaal soms ook even flink in. Zo af en toe moet die motor even laten zien wat die kan en een beetje gymnastiek kan geen kwaad. Het verbruik van die 1.4 valt mij zeer mee. Overigens zet ik bij de start gelijk de "stop/start" uit. Ik vind het helemaal niets dat systeem. Iets wat ik van meer mensen hoor.

Over twee weken de caravan er achter. Ben zeer benieuwd met deze trekker van het jaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

he gerardus welk merk en type band zit er eigenlijk onder die greenline ?

en in welke inchmaat zijn die van jou ?

Ben wel benieuwd omdat ondanks dat ik niet de greenline heb ik op de BC de waarde die jij noemt steeds meer benader is het nog niet op spiritmotor te zien

Maar heb idee dat de band er toch wel enige invloed op heeft bij de greenline

helemaal als jij al niet eens het start stop systeem niet gebruikt zou je zeggen dat verbruik meer bij elkaar zou moeten liggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Over twee weken de caravan er achter. Ben zeer benieuwd met deze trekker van het jaar.

Dat zal je niet tegen vallen Gerardus, zelf rijdt ik met een 1.2TSI met caravan en dat gaat prima.

De 1.2 was trekker (overall) van het jaar 2010 en de 1.4 is klassewinnaar (SUV) van dit jaar.

aangepast door Witte Yeti
Link naar reactie
Delen op andere sites

Is het niet mogelijk om start-stop standaard altijd uit te hebben? Lijkt me voor Gerardus een fijne instelling.

Ik laat het aan, als ik de motor wil laten lopen hou ik de koppeling gewoon in, en als je dan denkt kramp te krijgen dan is dat een goede indicator dat de motor wel even uit kan.

@EdK: regeneratief remsysteem helpt ook nog een beetje mee natuurlijk

Link naar reactie
Delen op andere sites

De banden om mijn Yeti zijn Conti 2 - 16 inch. Waarschijnlijk hebben deze banden een lage rolweerstand. Ik heb ruim 20 jaar alleen maar Michelin gereden onder mijn Citroëns, maar die vond ik rustiger op het wegdek. Minder rolgeluiden, dus. Maar ja, dan kan aan meer liggen dan de banden alleen natuurlijk (pneumatische vering b.v.)

Het totaal gemiddelde verbruik van de Yeti over 2000 km geeft de BC 6,6 liter/100km

Zoals men hier al eerder opmerkte: de BC geeft inderdaad zo'n 0,4 liter gunstiger aan dan de werkelijkheid.

Als ik het verhaal lees over de distributieketting, lijkt het mij nog verstandig ook om de stop/start uit te zetten. Mijn gevoel zegt dat dit systeem op termijn meer kost dan dat het aan brandstofbesparing oplevert. Van mij mogen ze het helemaal uitschakelen en dat ga ik vragen ook als ik voor een onderhoudsbeurt naar de dealer moet.

Ja, Witte Yeti, ik heb er ook wel vertrouwen in hoor, maar ik heb soms last van de enthousiaste nieuwsgierigheid van een 18-jarige ;-).

Wat ik mooi vind aan de Yeti is, dat je 80kg op de haak mag leggen. Dat is best veel. Na veel wikken en wegen, kon ik daardoor besluiten om m'n fietsen op de dissel te gaan vervoeren. Jij hebt mij meen ik eens attent gemaakt op Emukspiegels (€89,-), maar ik heb gisteren spiegels gekocht van Milenco (€55,-). Dat scheelt aardig in de prijs en ze zitten als een huis nagenoeg zonder trilling. Toegegeven dat Emuk voor onze spiegels op maat is gemaakt, kan ik toch andere caravanners met een Yeti die caravanspiegels zoeken met een gerust hart de Milenco aanraden.

aangepast door gerardus
Link naar reactie
Delen op andere sites

In VCDS kan je het start-stop systeem uitvinken (als zijnde aanwezige module). Heb echter geen idee wat de gevolgen zijn...

Als ik de bekende weg rij weet ik wanneer de motor wel even uit kan en wanneer niet. Met hulp van de koppeling kan ik dat zelf nog een beetje beïnvloeden, over het algemeen niet te klagen :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

maar ik heb soms last van de enthousiaste nieuwsgierigheid van een 18-jarige

haha weer één met de geest van een 18 jarige en het lichaam van een ....................... ( zelf in te vullen)

Maar mbt de distributie, ik zou als je er al bang voor bent dat dit je gaat overkomen er voor zorgen dat het in de garantie boven water komt en niet erna !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, Scoody, dat doet mijn dochter ook. Bij stilstand die koppeling ingetrapt houden. Ik heb haar dat afgeraden, omdat je drukgroep en druklager daar behoorlijk van hebben te lijden. Mijn manier is: optrekken bij het laagst mogelijke toerental en niet onnodig koppeling ingetrapt houden dan doe je het langst met je koppeling.

Ja, Edk, het lijf van een krasseknar van 60 jaar of wel een 18-jarige die verlangt naar zijn vervroegde pensioen... -_- Nog 2 jaar.....

Binnen 2 jaar rij ik m'n distributie niet stuk, denk ik. Rij zo'n 15000km/jaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, Witte Yeti, ik heb er ook wel vertrouwen in hoor, maar ik heb soms last van de enthousiaste nieuwsgierigheid van een 18-jarige ;-).

Wat ik mooi vind aan de Yeti is, dat je 80kg op de haak mag leggen. Dat is best veel. Na veel wikken en wegen, kon ik daardoor besluiten om m'n fietsen op de dissel te gaan vervoeren. Jij hebt mij meen ik eens attent gemaakt op Emukspiegels (€89,-), maar ik heb gisteren spiegels gekocht van Milenco (€55,-). Dat scheelt aardig in de prijs en ze zitten als een huis nagenoeg zonder trilling. Toegegeven dat Emuk voor onze spiegels op maat is gemaakt, kan ik toch andere caravanners met een Yeti die caravanspiegels zoeken met een gerust hart de Milenco aanraden.

Ik heb je inderdaad attent gemaakt op de Emuk spiegels http://www.skodaforu...e/671-dscn4810/ . Deze bevallen me prima en zijn met 1 vleugelmoer te monteren en te verwijderen. Als je er een beetje voorzichtig meedoet zitten na montage meteen in de goede stand.

Met de milenco spiegels heb ik geen ervaring.

De fietsen plaats ik in de caravan, anders wordt de kogeldruk te hoog (2x 20kg + drager). Ik heb een losse kogel gekocht en deze gemonteerd op een plak. Het geheel staat vast tussen de bankkasten. Op de kogel zet ik mijn Thule Euroway G2 921 fietsdrager. Een van de voorwielen staat tegen de voorwand en zet dit nog vast met een sjorband.

aangepast door Witte Yeti
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik het verhaal lees over de distributieketting, lijkt het mij nog verstandig ook om de stop/start uit te zetten. Mijn gevoel zegt dat dit systeem op termijn meer kost dan dat het aan brandstofbesparing oplevert. Van mij mogen ze het helemaal uitschakelen en dat ga ik vragen ook als ik voor een onderhoudsbeurt naar de dealer moet.

Het distributiekettingprobleem speelt met name bij de 1.2 en de oudere (2009-2010) 1.4's die gepimpt zijn naar 160 pk middels de compressor en de turbo. Die zitten niet in jouw Skoda.

Wat het verbruik betreft kom je een heel eind met het nieuwe rijden en dat zonder start/stop. In de stad de fiets gebruiken ipv de auto bespaart nog meer ;) en is nog gezonder ook (tenzij je je ondersteboven laat rijden door bijvoorbeeld een skoda).

Link naar reactie
Delen op andere sites

De fietsen op de dissel is voor mij ook een beetje uitproberen hoor. Ik heb een Beyerland Sprinter en die is al relatief iets zwaarder op de kogel. Als ik de fietsen op de dissel zet, dan zal ik mijn reservewiel uit de disselbak moeten halen. Ik heb deze week een Thule Omnistor disseldrager gekocht. Met 4,5 kg super licht. Mocht ik alsnog de fietsen in de caravan willen zetten, dan kan ik deze heel simpel in het midden van de caravan vastzetten met een paar balkjes. Zonder fietsen op vakantie, dan kunnen we niet meer.

Dus Sodela, ik kan gerust zijn. Ik maakt mij ook geen zorgen hoor over die ketting.

Nu de auto nog nieuw is rijden wij voor ons doen erg veel. Dat zal wel minder gaan worden, want ik fiets normaal altijd naar mijn werk (12 km). Ik heb in 40 jaar nog niet zoveel plezier gehad met autorijden als nu met de Yeti. Wij zijn geen mensen om een stuk te gaan toeren, maar dat doen we nu dus wel. Die Yeti geeft mij als milieu bewust mens wel een gespleten gevoel -_-

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die Gerardus die gaat met zijn Yeti de wereld opeens zien !

En dat met de huidige brandstofprijzen.

Of zoek je de goedkope brandstof landen er voor uit ??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die Yeti geeft mij als milieu bewust mens wel een gespleten gevoel -_-

Niet doen. Er is geen nut in een planeet die zijn ondergangzou ontlopen, maar waarvan niemand geniet. Je moet het benul dat er iets moois te verwoesten valt ook een beetje voeden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe