Sign in to follow this  
Witte Yeti

Yeti- VOI service (60.000km/48 mnd)

Recommended Posts

Helemaal geen antwoord of een onbevredigend antwoord? Wat ik dan niet begrijp, is dat je dan blijkbaar niet doorvraagt of te rade gaat bij Pon. Wanneer iets mij zo dwars zou zitten, zou ik dat doen en net zo lang doorgaan tot ik een bevredigend antwoord kreeg.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Henk weer terug. Leuk zo'n CityGo, maar met een Yeti ben je toch wel verwend. Zoals altijd weer zeer tevreden over de dealer. DSG software is geupdate, dus weer even adapteren aan mijn rijstijl. Verder nog navraag gedaan naar luchtfilter, moet bij 90 000. In mijn boekje staat dat ook.

Sta ik even later bij de benzine pomp (monteur had blijkbaar een stevig testritje gemaakt van ca 45 km met verbruik van 1 op 9.8, maar goed ik hoef ook niet te betalen voor de brandstof van de CityGo), blijkt Henk keurig gewassen! Vind ik wel mooi, dat ze daar dan niets van zeggen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Henk weer terug. Leuk zo'n CityGo, maar met een Yeti ben je toch wel verwend. Zoals altijd weer zeer tevreden over de dealer. DSG software is geupdate, dus weer even adapteren aan mijn rijstijl. Verder nog navraag gedaan naar luchtfilter, moet bij 90 000. In mijn boekje staat dat ook.

Sta ik even later bij de benzine pomp (monteur had blijkbaar een stevig testritje gemaakt van ca 45 km met verbruik van 1 op 9.8, maar goed ik hoef ook niet te betalen voor de brandstof van de CityGo), blijkt Henk keurig gewassen! Vind ik wel mooi, dat ze daar dan niets van zeggen.

Nou, wel weer gematst, zo te lezen.

Maar een luchtfilter pas na 90.000 km vervangen, daar doe je Henk en jezelf toch echt mee tekort.

Verwen Henk eens !

Je zult versteld staan van de positieve respons!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maar dan moet ik daarvoor weer speciaal terug. En ik heb zo het vermoeden dat mijn filter nog wel redelijk schoon is, omdat mijn ritten vnl tussen A'dam en Friesland plaatsvinden en de rest in Friesland lokaal. Dus nauwelijks korte en stadsritten. Dat zal toch wel schelen?

Edited by Rosinfield

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een dealer die zich niet houdt aan de afspraken, wordt gewoon op de vingers getikt.

Dit is echt aperte onzin, waar het gaat om jouw veronderstelling dat dealers geen onderhoud mogen verrichten voor minder dan de adviesprijzen.

Dealers worden door de importeur afgerekend op omzet nieuwverkoop (aantallen per model en gemiddelde marge per nieuw verkochte auto), garantieclaims, serviceniveau (hoeveel klanten komen terug omdat men niet doet wat gevraagd / beloofd is) en klanttevredenheid (in het algemeen, gemeten op diverse aspecten).

De importeur rekent de dealer beslist niet af op de marge van de werkplaats noch op de occasionverkoop: die zaken vind de importeur echt niet interessant, zolang het dealerbedrijf maar financieel gezond blijft, zodat de continuïteit blijft gewaarborgd. Want een failliete dealer is natuurlijk slecht voor de naam.

Dat is niet alleen bij Skoda zo, maar ook bij andere merken.

Los daarvan: Meerdere malen heb ik meegemaakt dat bepaalde onderhoudswerkzaamheden voor een lager bedrag berekend werden dan waarvoor zij op de onderhoudswerkzaamhedenadviesprijslijst staan. En dan hebben we het niet over garantie, maar over een (2 verschillende) dealers die de het totaalbedrag van de werkzaamheden omlaag brengen, omdat werkzaamheden gecombineerd worden, aangezien de auto toch op de brug staat.

Niet alleen bij Skoda, ook bij andere merken zoals Nissan, Renault en Toyota, waar men ook al sinds jaar en dag werkt met "vaste" onderhoudsprijzen.

Om één voorbeeld uit eigen ervaring te geven: er is een adviesprijs voor het vervangen van DSG-olie. Maar bij het bepalen van die adviesprijs gaat men er van uit dat je specifiek voor dat klusje komt, dus de auto alleen daarvoor op de brug gaat. Combineer je die klus met het reguliere onderhoud, dan stáát die auto al op de brug dus terwijl de motorolie uit het carter loopt en de remmen worden nagekeken, wordt meteen ook de DSG-bak afgetapt. Een slimme dealer (lees: iemand die klanten voor lange termijn wil behouden), haalt dan wat van de werkuren af, waardoor de som der delen lager uitvalt bij gecombineerde werkzaamheden. En zo geschiedde bij de laatste VOI-service aan mijn auto, waarbij ook de DSG-olie is ververst.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maar goed Cyrus dan noem je ook wel een fijne dealer op.

Echte Rijpers, die recht voor de raap zijn maar wel eerlijk en oprecht zijn tegen hun klanten.

En evengoed in het nette pak maar er niet naar handelen.

Waar kom je ze nog tegen.............. wel bij ons in het dorp. 8-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou, Henk rijdt echt als een zonnetje. DSG update merk je echt (je merkt nog minder van het schakelen dus) en de nieuwe bougies ook heb ik de indruk (directere respons op het gas). Misschien is het technisch gezien onzin dat laatste en zit het tussen mijn oren, heren techneuten?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dit is echt aperte onzin, waar het gaat om jouw veronderstelling dat dealers geen onderhoud mogen verrichten voor minder dan de adviesprijzen.

Dat zeg ik niet. In het topic over de dure bougies heb ik ook al gezegd dat een dealer occasioneel wat minder kan aanrekenen. Bij gecombineerd onderhoud of om een klant een plezier te doen. Daar zal de importeur ook niet over vallen, die zal het ook niet eens weten.

Maar ga eens bij verschillende dealers langs om te vragen hoeveel een gewone 60k beurt kost. Ze zullen allemaal die standaardprijs aanrekenen. Hoewel het officieel om 'adviesprijzen' gaat, is het wel duidelijk dat het eigenlijk gewoon de standaardprijzen zijn. Een dealer die stelselmatig meer of minder aanrekent, zal daarvoor op de vingers worden getikt.

Dat is net het concept: dat dealers van het netwerk elkaar niet gaan beconcurreren, ze tegelijk een mooie marge kunnen nemen en dat het ook toelaat een prijsstrategie voor het merk te bepalen (bijvoorbeeld geen Skoda dealer die BMW-prijsnormen gaat hanteren). Of verkoop ik nog meer aperte onzin, Moderator?

Dealers worden door de importeur afgerekend op omzet nieuwverkoop (aantallen per model en gemiddelde marge per nieuw verkochte auto), garantieclaims, serviceniveau (hoeveel klanten komen terug omdat men niet doet wat gevraagd / beloofd is) en klanttevredenheid (in het algemeen, gemeten op diverse aspecten).

Trouwens, serviceniveau en klantentevredenheid: ik weet niet echt over welke importeur je bezig bent, maar ik lees hier toch niet vaak dat ze dat bij Pon zelf zo hoog in het vaandel dragen, maar een ander er dan wel op 'afrekenen', zoals jij het noemt?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een dealer die stelselmatig meer of minder aanrekent, zal daarvoor op de vingers worden getikt.

Je zegt hier nu weer precies hetzelfde als waar Cyrus op reageerde. Ik ben het met hem eens. Er zijn genoeg dealers die op de door Cyrus omschreven wijze minder doorberekenen aan hun klanten. Jij zegt dat PON hen daarvoor op de vingers tikt, en dat is niet zo.

Of verkoop ik nog meer aperte onzin, Moderator?

Die moderator heet gewoon Cyrus... ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er zit een verschil tussen een algemeen geldend aanbod en een aanbod aan een individuele klant. Als een dealer er een gewoonte van maakt aanbiedingen te doen om servicebeurten met korting uit te voeren, dan denk ik toch echt dat PON een keer in actie komt. Maar het is aan de andere kant wellicht een hypothetisch geval.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je zegt hier nu weer precies hetzelfde als waar Cyrus op reageerde. Ik ben het met hem eens. Er zijn genoeg dealers die op de door Cyrus omschreven wijze minder doorberekenen aan hun klanten. Jij zegt dat PON hen daarvoor op de vingers tikt, en dat is niet zo.

Ik zei eerst 'een dealer die zich niet aan de afspraken houdt', en daarna herhaalde ik het omdat ik vind dat het geen aperte onzin is. Daarmee bedoel ik uiteraard niet dat er geen grijze zone is, zoals bij gecombineerde werkzaamheden, of om een goede klant een plezier te doen. Maar dat zijn individuele gevallen, zoals Skoody zegt. Dat zal dan bij de éne dealer al wat vaker toegepast worden dan bij de andere, maar dat zijn geen structurele afwijkingen. Zo vrij is de dealer natuurlijk wel.

De leden die in dit topic het onderhoud lieten uitvoeren, krijgen toch wel tot op de eurocent de "adviesprijzen" aangerekend. Het zijn duidelijk prijsafspraken. Iedereen weet het ook, Cyrus noemt de merken die het toepassen. Dat wordt al meegedeeld van op het moment dat je bij de dealer bent om een auto te kopen. Een dealer is helemaal niet zo vrij om systematisch lagere prijzen aan te rekenen, en zo een concurrent te worden van een andere dealer in de buurt. Alle dealers binnen het netwerk doen gewoon mee. In de praktijk levert het waarschijnlijk ook weinig problemen op, waarom zouden de dealers niet meedoen met de afspraken?

Maar iedereen denkt er het zijne van natuurlijk.....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maar dan moet ik daarvoor weer speciaal terug. En ik heb zo het vermoeden dat mijn filter nog wel redelijk schoon is, omdat mijn ritten vnl tussen A'dam en Friesland plaatsvinden en de rest in Friesland lokaal. Dus nauwelijks korte en stadsritten. Dat zal toch wel schelen?

Luchtfilters zijn nooit redelijk schoon na 60 k.

En het vermoeden, dat je door het rijden over de afsluitdijk minder vervuiling zou opdoen, vergeet het maar.

Bij de berekeningen van het RIVM over de concentratie aan fijnstof, wordt de zgn. "zeezoutcorrectie" toegepast.

Zeezout laat wel de weerstand van je luchtfilter toenemen, maar is niet direct schadelijk voor je gezondheid,althans volgens de redenatie van het RIVM.

Deze redenatie wordt overigens alleen toegepast, omdat het onze overheid wel goed uitkomt, om onder de Europeesche Richtlijn uit te komen, die voorschrijft, dat de fijnstofconcentratie niet groter mag zijn dan 40 µg/m3 .

Bij overschrijdingen ,mag er dan plotseling sinds kort, de zeezoutcorrectie van worden afgetrokken.

En speciaal ervoor teruggaan om je filter te (laten) vervangen, is geheel aan jezelf natuurlijk, kwaad kan het niet, als je er nog 30 k mee blijft doorrijden,

zelf heb het wel "voortijdig" laten vervangen, alleen om vermogens/koppelverlies te minimalizeren.

Poorman's tuning, eigenlijk

Edited by hobbel de bobbel

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Bone: na (bijna) elk dealercontact kreeg ik, zowel vanuit de dealer als de importeur, een kleine enquete in het kader van klanttevredenheidsonderzoek (KTO). Niet alleen bij Skoda, maar ook bij andere merken, zoals Renault en VW. Krijgt een dealer veel negatieve respons op de KTO-enquetes die de importeur uitzet, volgen er sancties.

[...]Het zijn duidelijk prijsafspraken.

[...]Een dealer is helemaal niet zo vrij om systematisch lagere prijzen aan te rekenen, en zo een concurrent te worden van een andere dealer in de buurt. Alle dealers binnen het netwerk doen gewoon mee. In de praktijk levert het waarschijnlijk ook weinig problemen op, waarom zouden de dealers niet meedoen met de afspraken?

En dat is dus in werkelijkheid echt niet zo zwart/wit als jij het stelt... Maar goed, we vallen in herhaling ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Cyrus: je krijgt weliswaar enquetevragen, maar nooit vragen zoals "vond u het te duur?" of "vindt u dat het goedkoper kan/moet?"

Let maar eens op, al de vragen sturen naar een bepaald antwoord toe. Nooit de vragen die je zelf graag had willen stellen...

Dus wat is zo'n enquete dan waard?!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vraag het eind augustus/begin september als ik toch 2 banden moet laten vervangen.

Maar om op een eerdere vraag terug te komen, kan het kloppen dat ik denk wat te merken van de nieuwe bougies?

Edited by Rosinfield

Share this post


Link to post
Share on other sites

En speciaal ervoor teruggaan om je filter te (laten) vervangen, is geheel aan jezelf natuurlijk, kwaad kan het niet, als je er nog 30 k mee blijft doorrijden,

zelf heb het wel "voortijdig" laten vervangen, alleen om vermogens/koppelverlies te minimalizeren.

Poorman's tuning, eigenlijk

Geloof er niks van. Jij gaat dat niet merken, of het wel of niet voortijdig vervangen is.

Zit puur tussen de oren. Als je bij jouw auto het luchtfilter 'blind' vervangen zou worden, of juist niet (!) dan zul je geen verschil merken.

Als verteld was dat er een nieuw, schoon filter in zou zitten (en dat zou NIET het geval zijn) dan merk je nog een verschil....tuurlijk... :)

Zeker niet als het gedurende het reguliere onderhoudsinterval vervangen wordt.

Sterker nog, ik denk dat je auto op een vermogenstestbank niet eens een meetbaar verschil laat zien, met of zonder vers luchtfilter.

Het verschil tussen b.v. 95 octaan of 98 octaan brandstof zal eerder meetbaar zijn...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maar om op een eerdere vraag terug te komen, kan het kloppen dat ik denk wat te merken van de nieuwe bougies?

Het kan volgens mij wel zijn dat je een verschil merkt bij nieuwe bougies. De kracht van de vonk neemt een beetje af door slijtage, nieuwe bougies kunnen er voor zorgen dat er een betere verbranding is en dus inderdaad wat meer vermogen. Het zou kunnen dat je dat voelt bij het indrukken van het gaspedaal.

@Cyrus: Als een dealer zich niet aan de prijsafspraken zou houden, wordt hij zelfs niet op de vingers getikt volgens jou, want 'dat vindt de importeur echt niet interessant'. Maar als hij slecht scoort op een enquête volgen er sancties? Welke sancties? Verklaar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Similar Content

    • By Witte Yeti
      Sinds mei 2018 rijd ik in een Skoda Karoq Ambition Business 1.5 TSI ACT. Vanaf het begin vind ik de auto minder stabiel dan mijn vorige 2 Yeti's. Deze instabiliteit heeft van de zomer met de caravan erachter geleidt tot een ongeluk met als gevolg schade aan de caravan.
      Na de vakantie is de auto bij de dealer gecontroleerd. Veren, schokbrekers en uitlijning vertonen geen afwijkingen. Contact met Pon leverde uiteindelijk het volgende op - het veergedrag/stabiliteit is een producteiegenschap - we kunnen u niet helpen.
      Aangezien ik zo niet verder wil rijden met een caravan erachter heb ik contact gelegd met @antera met de vraag of er een Eibach verenset beschikbaar is voor mijn Karoq. Deze set is speciaal voor mij samengesteld via Eibach omdat ik de eerste Karoq rijder ben die hierom heeft gevraagd.
      Sinds 8 december rijd ik nu naar alle tevredenheid rond in een Karoq met Eibach Pro set. De auto stuurt veel vaster en is een stuk stabieler.
      Hierbij foto's van voor en na de montage van de Eibach veren.
       
       
       


    • By IzoVT
      Ik ben aan het kijken voor een aparte set zomerbanden op velg.
      Mijn Yeti (per 2-2) heeft 17" Dolomite velgen met daarop allseasons.
      Ik wil nu een aparte set 17" Dolomite velgen aanschaffen.
       
      Iemand tips waar die het goedkoopst weg te kunnen halen???
       
      Groetend,
      Izo.

    • By IzoVT
      Hallo,
      binnenkort mag ik mijzelf wederom eigenaar noemen van een Skoda.
      Ooit al eerder een lease Skoda mogen rijden, een Skoda Octavia Combi, Atacama beige was het volgens mij.
      Begin Februari, 02-02-2017, gaat ik mijn witte Skoda Yeti uit 2011 ophalen in Tiel.
      Dus vanaf dan ben ik hier officieel Skoda rijdert.
      Op het moment heb ik een hele waslijst een wannahaves, dan wel must-haves danwel nice-to-haves. Die lijst ga ik de komende tijd eens rustig afvinken.
      Dat lijstje loopt van motorkapisolatiemat en nieuwe set originele velgen voor de zomerbanden naar metalen pedalen en aluminium stripjes.
      Oh en niet te vergeten een pluche Yeti voor op de achterbank.
       
      Verder hoop ik hier zo afentoe een vraag te kunnen stellen of mee te lezen met de ervaringen danwel problemen van anderen.
       
      Groetend,
      Izo.

    • By PC-fre@k
      Bij deze het meest recente document van de TUV met daarin de vrijgegeven/toegestane velg-band combinaties voor de:
      Škoda Citigo (Typ AA) Škoda Fabia (Typ 6Y) Škoda Fabia Praktik (Typ 6Y) Škoda Fabia II (Typ 5J) Škoda Fabia III (Typ 5J) Škoda Roomster (Typ 5J) Škoda Praktik (Typ 5J) Škoda Rapid (Typ NH) Škoda Octavia (Typ 1U) Škoda Octavia II (Typ 1Z) Škoda Octavia III (Typ 5E) Škoda Yeti (Typ 5L) Škoda Superb (Typ 3U) Škoda Superb II (Typ 3T) Škoda Superb III (Typ 3T) Škoda Pick Up (Typ 787, 797) Škoda Favorit (Typ 781) Škoda Forman (Typ 785, 785 Plus) Škoda Felicia (Typ 791, 795, 795 Plus) Škoda Felicia Fun (Typ 797)  
      Serienreifen_Skoda_2016_02_05.pdf
      De meest recente versie van dit document is steeds te vinden op deze pagina: http://www.skoda-auto.de/service/serviceleistungen/serienbereifung