Sign in to follow this  
Witte Yeti

Yeti- VOI service (60.000km/48 mnd)

Recommended Posts

Van de week was mijn Yeti (1.2 TSI) toe aan de 2e onderhoudsbeurt.

Normaal gesproken vind deze plaats bij 60.000 km of 48 maanden.

Door het rijden van korte stukjes en/of gebruik van caravan/aanhangwagen kan het zijn dat je eerder de service melding krijgt dan de opgegeven 60.000 km.

In mijn geval bij ongeveer 51.000 km. De eerste onderhoudsbeur was bij 25.700 km.

De standaard prijs voor deze 2e onderhoudsbeurt is € 289,79 (VOI serive - benzine).

Ik wil jullie er op wijzen dat er nog kosten bij komen en dit valt onder extra werkzaamheden bij onderhoud.

In mijn geval kwamen er kosten bij voor vervanging van 4 bougies (€ 116,93), interieurluchtfilter (35,59) en remvloeistof (44,75) incl. BTW.

Dat de remvloeistof vervangen moest worden, wist ik (na 2 jaar), maar de 2 andere kostenposten kwamen toch wel als een verrassing, maar achteraf had ik dit wel kunnen weten.

Al met al kwam deze beurt me op een kleine € 500,-

Share this post


Link to post
Share on other sites

De normale zaken vervangen, zie ik. Het is wel een beetje eigenaardig dat de 3 bijkomende zaken niet standaard in de 2e onderhoudsbeurt zitten. Ik veronderstel dat ze die 3 dingen bij elke wagen met die kilometerstand vervangen en niet alleen bij jou. Of ze willen die 2e beurt misschien een beetje 'goedkoper' voorstellen aan potentiële klanten?

Wat gebeurt er dan voor die 289 euro, als ik dat mag vragen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mijn eerste beurt, die na 30k of 2 jaar, in mijn geval 2 jaar, kostte 341,54. Daarbij ook interieurluchtfilter en remvloeistof vervangen, maar geen bougies.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klopt hoor Kees, ook bij mij zijn de vonkstaafjes niet vervangen onlangs.

maar weer wel de filter en de remvloeistof zoals bij jou.

Kosten ? Volgens mij zelfde als wat jij kwijt was

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Bone: als je auto wordt onderhouden volgens VOI, dan heeft hij elke (max.) 30.000km of 2 jaar steeds dezelfde beurt nodig. Maar bepaalde onderdelen worden vervangen met grotere intervallen (4 jaar of 60.000 km) of zijn er aanvullende werkzaamheden. En dat hang o.a. van motor en uitvoering af. Zo heeft mijn Octavia exact hetzelfde onderhoud nodig als mijn vorige Octavia, maar vanwege de DSG komt bij de huidige ook nog elke 60k km een oliewissel van de DSG-bak erbij.

Vandaar dat Skoda kiest voor het prijsmodel met een "standaardbeurt" met aanvullende werkzaamheden, afhankelijk van de uitvoering, leeftijd en KM-stand. Anders dient men per uitvoering een onderhoudsprijs te bepalen. Andere merken doen het niet anders, trouwens.

Ik ben van de garage (dezelfde als die van Witte Yeti) overigens gewend dat dit vantevoren duidelijk wordt aangegeven. Maar de laatste tijd gaat daar wel meer mis.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Beentjes verzamelaar: Pin me niet vast op de kilometers maar toen ik de Roomster nog had en een service interval van 15K had en dus bij 15K een kleine beurt had en bij de 30K een grote zat daar ergens tussenin het verversen van de remvloeistof ( stond zelfs vermeld in service boekje)

Tsja en dan kun je zeggen tijdens een beurt van ik maak tussendoor wel weer een afspraak voor vervangen van de remvloeistof maar heb dan liever dat ze het meteen tijdens een grote of kleine beurt doen.

Voor mij persoonlijk prettiger dan weer een afspraak maken.

En zo zijn er meerdere dingen die tussentijds of gelijk met een servicebeurt vallen maar buiten de vaste prijs van de beurt vallen.

De vaste prijs is gebasseerd op de dingen die dingen die bij elke beurt weer terugkomen als punt en alles wat een andere interval heeft maar niet of wel gelijk met 1 van de beurten valt word dus derhalve appart berekend.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Remvloeistof en interieurluchtfilter worden na 2 jaar vervangen, daar zat ik iets overheen, maar was geen probleem. Bougies worden bij 60.000 k vervangen.

Wat er precies gedaan wordt bij deze beurt zal ik later posten (ff een scan van maken).

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Witte Yeti

Waar ik wel benieuwd naar ben, is of ze nu bij jou ook het motorluchtfilter hebben vervangen.

Bij mijn 30 k beurt had ik dat verwacht , maar niet dus, was overigens terecht.

Mijn belangstelling voor dit specifieke onderdeel, is vanwege het maximaal te bereiken koppel/vermogen.

Als het goed is, dan is het filter bij jou nu vervangen, kun je daar iets van merken ?

bvd

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Cyrus en EDk, helemaal waar, even sneller geschreven dan gedacht :) Sommige zaken worden vervangen op basis van leeftijd en niet op basis van kilometerstand, niet goed gelezen.

Heb wel het gevoel dat het toch net allemaal iets meer kost dan vroeger, maar daar staat dan wel tegenover dat ze alles netjes volgens de voorschriften doen, die je zelf kent. Bij een Felicia moet je al over een werkplaatshandboek beschikken om te weten wanneer alles exact moet vervangen worden, en het lijkt me dat ze daar in de garage ook niet te veel naar keken. Mijn vorige Felicia heeft volgens mij een jaar of 11 met dezelfde remolie rondgereden.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mijn vorige Felicia heeft volgens mij een jaar of 11 met dezelfde remolie rondgereden.

Remde je wagen nog wel dan ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Remde je wagen nog wel dan ?

Ja hoor, geen enkel probleem. Bij een noodstop moest ik altijd uitkijken dat de wielen niet blokkeerden. Ook op de technische keuring nooit problemen gehad in die jaren met oude olie. En daar testen ze of je genoeg remkracht hebt, en of de wielen wel gelijk remmen. Maar dat wil niet zeggen dat de garage het dan maar zo mocht laten natuurlijk, voor hetzelfde geld waren daar serieuze problemen van gekomen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dan is het geen DOT4 remolie geweest maar 1 op siliconenbasis

Daar remolie hygrostatisch is en als je een flesje remolie een dag open laat staan dat je het al weg kunt gooien vanwege het vocht wat er dan al is ingetrokken vind ik die 11 jaar wel ergg lang en vandaar me reactie remde hij wel.

Want vocht in je remolie kan gaan koken en dus luchtbellen veroorzaken met gevolg geen enkele remkracht meer.

Maar goed neem aan dat je ook op school hebt gezeten en dus hebt leren tellen, maar 11 jaar blijft in mijn beleving een unicum

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Witte Yeti

Waar ik wel benieuwd naar ben, is of ze nu bij jou ook het motorluchtfilter hebben vervangen.

Bij mijn 30 k beurt had ik dat verwacht , maar niet dus, was overigens terecht.

Mijn belangstelling voor dit specifieke onderdeel, is vanwege het maximaal te bereiken koppel/vermogen.

Als het goed is, dan is het filter bij jou nu vervangen, kun je daar iets van merken ?

bvd

Wat ik op de nota tegen kom is een olie-filter, bedoel je daar motorluchtfilter mee?

Zie nota en onderhoudslijst.

post-117-0-32256700-1352039993_thumb.jpgpost-117-0-01021600-1352040008_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een oliefilter is geen motorluchtfilter, is ook geen interieur luchtfilter...

Het oliefilter is die zwarte bus, meestal schuin bovenop het motorblok, die filtert olie.

Motorluchtfilter zit in de aanzuigluchtstroom. Zit meestal ingepakt in die grote kunststof tunnel, bovenop het blok.

Interieur (koolstof) luchtfilter zit in de luchtstroom die richting je interieur gaat en stof, pollen, etc. richting het interieur poogt tegen te houden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als ze alle zaken die aangegeven staan op die nota ook uitvoeren, is het wel een volledig onderhoud. Maar buiten de visuele controles, stelt het niet zo veel meer voor dan een 'klein onderhoud (of kleine beurt)' van vroeger. Olie, oliefilter en wat ruitensproeivloeistof. Daarvoor 300 euro, hm hm, mooie winstmarges toch allemaal hoor.

De luchtfilter is overigens niet vervangen, enkel oliefilter. Bij mij zit de luchtfilter bovenaan het blok en de oliefilter onderaan, aan de warmtewisselaar. Zijn dus wel 2 volledig andere zaken :)

Edited by The bone collector

Share this post


Link to post
Share on other sites

@bone: vrees dat je een beetje te kort doot de bocht gaat. Kijk eens naar de controlelijst: daar gaar zomaar 3 tot 4 uur werk in zitten tegen zo'n € 60 à € 70 per uur. Dan zit je al dicht op die € 300, alleen al met arbeidsloon.

Edited by Cyrus

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ieder zijn idee natuurlijk, maar mij lijkt het toch een beetje zo dat er een verband is tussen de stijging in kostprijs en de verlenging van de onderhoudsintervallen (terwijl er eigenlijk niet veel meer werk verricht wordt). Ik denk niet dat er echt een daling is in de kostprijs/kilometer ten opzichte van vroeger, terwijl er wel langere onderhoudsintervallen zijn.

Maar duurder lijkt het ook niet te worden, en je krijgt er een mooie nota bij met alle gecontroleerde punten en nog eens Skoda pechverhelping. In dat opzicht is de service er wel op vooruitgegaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je zelf ervaring hebt met onderhoud van je auto, dan blijkt de garages voor onderhoudswerk met een "vork" schrijven. Zo'n onderhoudsbeurt kost echt geen 3 à 4 uur Cyrus. Misschien voor een leerling die alles dubbel moet bekijken, maar voor een vakman niet.

Daar komt bij dat de gebruikte onderdelen en materialen vele malen over de kop gaan. De dure garagepanden moeten ergens van worden betaald... Ik vind een 4 bougies voor ruim €116,- een belachelijke prijs. De beste bougie b.v. van Bosch koop je via internet al voor rond de €7,- per stuk. Dat maal 4 is €28,- Nou dan mag de garage er van mij 15 voor rekenen, dan kom ik echt niet hoger uit dan €60,-

Een interieurfilter koop je voor rond de 10 à 15 euro, maar nee de garage rekent €35,- . Kortom we worden gesneden bij het leven op het moment dat je je wagen de garage inrolt.

Ik heb liever dat het luchtfilter van mijn motor wordt vernieuwd dan m'n interieurfilter. Bij 30k m'n olie en het oliefilter vervangen, dat is belangrijk. Dat geldt ook voor remvloeistof. Klinklare onzin om dat elke twee jaar te vervangen. Heb ik bij geen enkele auto ooit gedaan en altijd goed geremd....ook in de bergen waar de remmen toch een aardige temperatuur bereikt. Het is een nagenoeg gesloten systeem, dat vele malen beter is dan de systemen van de jaren '70 etc. Wel de leidingen bij iedere beurt checken en de remcilinders. Dat vind ik belangrijk.

Zolang je remmen hard blijven, vooral bij veel remmen, dan is er niets aan de hand.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Prijzen van onderdelen gaan overal 10 keer over de kop hoor.

Als ik in mijn branche kijk en bv bij mijn vorige firma de korting zag op kabels ( elektra) en we daar een normale korting al genoten van 70%

En bij project korting er nog eens wat vanaf kon.

En dat is in de ijzerwinkels net zo, als ik hoor dat een doos spaanplaatschroeven minimaal een 4 keer over de kop gaat

En afzet lint ( rood wit ) een 5 keer over de kop gaat

Ach dan is het eigenlijk niet meer dan normaal dat dit ook gebeurd in de autobranche.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tsja logisch hij laat je de verkoop prijzen zien en niet zijn inkoops prijzen

Dus je weet uiteindelijk nog niet wat hij verdiend aan een onderdeel wat hij jou of mij verkoopt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Neen hoor, hij gaat gewoon in het systeem om te bestellen. Als onafhankelijke garage zou de leverancier misschien ook niet opgeven wat hij moet rekenen aan zijn klanten. Prijzen zijn echt altijd vrij laag ook (al zijn de groothandelsprijzen natuurlijk ook niet echt laag)

Bovendien heeft hij zelfs liever dat ik zelf een onderdeel meebreng (hij belt mij zelfs om te vragen of ik de onderdelen soms niet liggen heb), dat doet de dealer natuurlijk niet, wat ergens wel normaal is natuurlijk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het lijkt erop, dat het verbrandingsluchtfilter (motorfilter) dus niet vervangen is.

Volgens het onderhoudsboekje zou dit wel moeten plaatsvinden, bij ca. 60 k

De vraag is, waarom dan niet gedaan?

Mijn redenatie.

Bij een sterk vervuild verbrandingsluchtfilter, zal het maximale motorvermogen afnemen.

De druksensor na de turbocompressor registreert een lagere laaddruk en dat resulteeert dan weer in een verminderde brandstofinspuiting.

Bij deellast merk je daar niet zoveel van, maar wel bij snel optrekken en maximale snelheid.

Eigenlijk ook een soort hoefijzerplaatje, maar dan "vanzelf" als je maar lang genoeg wacht.

De "oprekkende" nokkenketting wordt bij een vervuild filter dus ontzien en rekt daarmee zijn levensduur.

Je hebt recht op een filtervervanging Witte Yeti, ik zou hem gewoon gaan opeisen.

Edited by hobbel de bobbel

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Similar Content

    • By Witte Yeti
      Sinds mei 2018 rijd ik in een Skoda Karoq Ambition Business 1.5 TSI ACT. Vanaf het begin vind ik de auto minder stabiel dan mijn vorige 2 Yeti's. Deze instabiliteit heeft van de zomer met de caravan erachter geleidt tot een ongeluk met als gevolg schade aan de caravan.
      Na de vakantie is de auto bij de dealer gecontroleerd. Veren, schokbrekers en uitlijning vertonen geen afwijkingen. Contact met Pon leverde uiteindelijk het volgende op - het veergedrag/stabiliteit is een producteiegenschap - we kunnen u niet helpen.
      Aangezien ik zo niet verder wil rijden met een caravan erachter heb ik contact gelegd met @antera met de vraag of er een Eibach verenset beschikbaar is voor mijn Karoq. Deze set is speciaal voor mij samengesteld via Eibach omdat ik de eerste Karoq rijder ben die hierom heeft gevraagd.
      Sinds 8 december rijd ik nu naar alle tevredenheid rond in een Karoq met Eibach Pro set. De auto stuurt veel vaster en is een stuk stabieler.
      Hierbij foto's van voor en na de montage van de Eibach veren.
       
       
       


    • By IzoVT
      Ik ben aan het kijken voor een aparte set zomerbanden op velg.
      Mijn Yeti (per 2-2) heeft 17" Dolomite velgen met daarop allseasons.
      Ik wil nu een aparte set 17" Dolomite velgen aanschaffen.
       
      Iemand tips waar die het goedkoopst weg te kunnen halen???
       
      Groetend,
      Izo.

    • By IzoVT
      Hallo,
      binnenkort mag ik mijzelf wederom eigenaar noemen van een Skoda.
      Ooit al eerder een lease Skoda mogen rijden, een Skoda Octavia Combi, Atacama beige was het volgens mij.
      Begin Februari, 02-02-2017, gaat ik mijn witte Skoda Yeti uit 2011 ophalen in Tiel.
      Dus vanaf dan ben ik hier officieel Skoda rijdert.
      Op het moment heb ik een hele waslijst een wannahaves, dan wel must-haves danwel nice-to-haves. Die lijst ga ik de komende tijd eens rustig afvinken.
      Dat lijstje loopt van motorkapisolatiemat en nieuwe set originele velgen voor de zomerbanden naar metalen pedalen en aluminium stripjes.
      Oh en niet te vergeten een pluche Yeti voor op de achterbank.
       
      Verder hoop ik hier zo afentoe een vraag te kunnen stellen of mee te lezen met de ervaringen danwel problemen van anderen.
       
      Groetend,
      Izo.

    • By PC-fre@k
      Bij deze het meest recente document van de TUV met daarin de vrijgegeven/toegestane velg-band combinaties voor de:
      Škoda Citigo (Typ AA) Škoda Fabia (Typ 6Y) Škoda Fabia Praktik (Typ 6Y) Škoda Fabia II (Typ 5J) Škoda Fabia III (Typ 5J) Škoda Roomster (Typ 5J) Škoda Praktik (Typ 5J) Škoda Rapid (Typ NH) Škoda Octavia (Typ 1U) Škoda Octavia II (Typ 1Z) Škoda Octavia III (Typ 5E) Škoda Yeti (Typ 5L) Škoda Superb (Typ 3U) Škoda Superb II (Typ 3T) Škoda Superb III (Typ 3T) Škoda Pick Up (Typ 787, 797) Škoda Favorit (Typ 781) Škoda Forman (Typ 785, 785 Plus) Škoda Felicia (Typ 791, 795, 795 Plus) Škoda Felicia Fun (Typ 797)  
      Serienreifen_Skoda_2016_02_05.pdf
      De meest recente versie van dit document is steeds te vinden op deze pagina: http://www.skoda-auto.de/service/serviceleistungen/serienbereifung