Ga naar inhoud

Yeti- VOI service (60.000km/48 mnd)


Witte Yeti
 Delen

Aanbevolen berichten

Van de week was mijn Yeti (1.2 TSI) toe aan de 2e onderhoudsbeurt.

Normaal gesproken vind deze plaats bij 60.000 km of 48 maanden.

Door het rijden van korte stukjes en/of gebruik van caravan/aanhangwagen kan het zijn dat je eerder de service melding krijgt dan de opgegeven 60.000 km.

In mijn geval bij ongeveer 51.000 km. De eerste onderhoudsbeur was bij 25.700 km.

De standaard prijs voor deze 2e onderhoudsbeurt is € 289,79 (VOI serive - benzine).

Ik wil jullie er op wijzen dat er nog kosten bij komen en dit valt onder extra werkzaamheden bij onderhoud.

In mijn geval kwamen er kosten bij voor vervanging van 4 bougies (€ 116,93), interieurluchtfilter (35,59) en remvloeistof (44,75) incl. BTW.

Dat de remvloeistof vervangen moest worden, wist ik (na 2 jaar), maar de 2 andere kostenposten kwamen toch wel als een verrassing, maar achteraf had ik dit wel kunnen weten.

Al met al kwam deze beurt me op een kleine € 500,-

Link naar reactie
Delen op andere sites

De normale zaken vervangen, zie ik. Het is wel een beetje eigenaardig dat de 3 bijkomende zaken niet standaard in de 2e onderhoudsbeurt zitten. Ik veronderstel dat ze die 3 dingen bij elke wagen met die kilometerstand vervangen en niet alleen bij jou. Of ze willen die 2e beurt misschien een beetje 'goedkoper' voorstellen aan potentiële klanten?

Wat gebeurt er dan voor die 289 euro, als ik dat mag vragen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt hoor Kees, ook bij mij zijn de vonkstaafjes niet vervangen onlangs.

maar weer wel de filter en de remvloeistof zoals bij jou.

Kosten ? Volgens mij zelfde als wat jij kwijt was

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Bone: als je auto wordt onderhouden volgens VOI, dan heeft hij elke (max.) 30.000km of 2 jaar steeds dezelfde beurt nodig. Maar bepaalde onderdelen worden vervangen met grotere intervallen (4 jaar of 60.000 km) of zijn er aanvullende werkzaamheden. En dat hang o.a. van motor en uitvoering af. Zo heeft mijn Octavia exact hetzelfde onderhoud nodig als mijn vorige Octavia, maar vanwege de DSG komt bij de huidige ook nog elke 60k km een oliewissel van de DSG-bak erbij.

Vandaar dat Skoda kiest voor het prijsmodel met een "standaardbeurt" met aanvullende werkzaamheden, afhankelijk van de uitvoering, leeftijd en KM-stand. Anders dient men per uitvoering een onderhoudsprijs te bepalen. Andere merken doen het niet anders, trouwens.

Ik ben van de garage (dezelfde als die van Witte Yeti) overigens gewend dat dit vantevoren duidelijk wordt aangegeven. Maar de laatste tijd gaat daar wel meer mis.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Beentjes verzamelaar: Pin me niet vast op de kilometers maar toen ik de Roomster nog had en een service interval van 15K had en dus bij 15K een kleine beurt had en bij de 30K een grote zat daar ergens tussenin het verversen van de remvloeistof ( stond zelfs vermeld in service boekje)

Tsja en dan kun je zeggen tijdens een beurt van ik maak tussendoor wel weer een afspraak voor vervangen van de remvloeistof maar heb dan liever dat ze het meteen tijdens een grote of kleine beurt doen.

Voor mij persoonlijk prettiger dan weer een afspraak maken.

En zo zijn er meerdere dingen die tussentijds of gelijk met een servicebeurt vallen maar buiten de vaste prijs van de beurt vallen.

De vaste prijs is gebasseerd op de dingen die dingen die bij elke beurt weer terugkomen als punt en alles wat een andere interval heeft maar niet of wel gelijk met 1 van de beurten valt word dus derhalve appart berekend.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Witte Yeti

Waar ik wel benieuwd naar ben, is of ze nu bij jou ook het motorluchtfilter hebben vervangen.

Bij mijn 30 k beurt had ik dat verwacht , maar niet dus, was overigens terecht.

Mijn belangstelling voor dit specifieke onderdeel, is vanwege het maximaal te bereiken koppel/vermogen.

Als het goed is, dan is het filter bij jou nu vervangen, kun je daar iets van merken ?

bvd

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Cyrus en EDk, helemaal waar, even sneller geschreven dan gedacht :) Sommige zaken worden vervangen op basis van leeftijd en niet op basis van kilometerstand, niet goed gelezen.

Heb wel het gevoel dat het toch net allemaal iets meer kost dan vroeger, maar daar staat dan wel tegenover dat ze alles netjes volgens de voorschriften doen, die je zelf kent. Bij een Felicia moet je al over een werkplaatshandboek beschikken om te weten wanneer alles exact moet vervangen worden, en het lijkt me dat ze daar in de garage ook niet te veel naar keken. Mijn vorige Felicia heeft volgens mij een jaar of 11 met dezelfde remolie rondgereden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Remde je wagen nog wel dan ?

Ja hoor, geen enkel probleem. Bij een noodstop moest ik altijd uitkijken dat de wielen niet blokkeerden. Ook op de technische keuring nooit problemen gehad in die jaren met oude olie. En daar testen ze of je genoeg remkracht hebt, en of de wielen wel gelijk remmen. Maar dat wil niet zeggen dat de garage het dan maar zo mocht laten natuurlijk, voor hetzelfde geld waren daar serieuze problemen van gekomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan is het geen DOT4 remolie geweest maar 1 op siliconenbasis

Daar remolie hygrostatisch is en als je een flesje remolie een dag open laat staan dat je het al weg kunt gooien vanwege het vocht wat er dan al is ingetrokken vind ik die 11 jaar wel ergg lang en vandaar me reactie remde hij wel.

Want vocht in je remolie kan gaan koken en dus luchtbellen veroorzaken met gevolg geen enkele remkracht meer.

Maar goed neem aan dat je ook op school hebt gezeten en dus hebt leren tellen, maar 11 jaar blijft in mijn beleving een unicum

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Witte Yeti

Waar ik wel benieuwd naar ben, is of ze nu bij jou ook het motorluchtfilter hebben vervangen.

Bij mijn 30 k beurt had ik dat verwacht , maar niet dus, was overigens terecht.

Mijn belangstelling voor dit specifieke onderdeel, is vanwege het maximaal te bereiken koppel/vermogen.

Als het goed is, dan is het filter bij jou nu vervangen, kun je daar iets van merken ?

bvd

Wat ik op de nota tegen kom is een olie-filter, bedoel je daar motorluchtfilter mee?

Zie nota en onderhoudslijst.

post-117-0-32256700-1352039993_thumb.jpgpost-117-0-01021600-1352040008_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een oliefilter is geen motorluchtfilter, is ook geen interieur luchtfilter...

Het oliefilter is die zwarte bus, meestal schuin bovenop het motorblok, die filtert olie.

Motorluchtfilter zit in de aanzuigluchtstroom. Zit meestal ingepakt in die grote kunststof tunnel, bovenop het blok.

Interieur (koolstof) luchtfilter zit in de luchtstroom die richting je interieur gaat en stof, pollen, etc. richting het interieur poogt tegen te houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ze alle zaken die aangegeven staan op die nota ook uitvoeren, is het wel een volledig onderhoud. Maar buiten de visuele controles, stelt het niet zo veel meer voor dan een 'klein onderhoud (of kleine beurt)' van vroeger. Olie, oliefilter en wat ruitensproeivloeistof. Daarvoor 300 euro, hm hm, mooie winstmarges toch allemaal hoor.

De luchtfilter is overigens niet vervangen, enkel oliefilter. Bij mij zit de luchtfilter bovenaan het blok en de oliefilter onderaan, aan de warmtewisselaar. Zijn dus wel 2 volledig andere zaken :)

aangepast door The bone collector
Link naar reactie
Delen op andere sites

@bone: vrees dat je een beetje te kort doot de bocht gaat. Kijk eens naar de controlelijst: daar gaar zomaar 3 tot 4 uur werk in zitten tegen zo'n € 60 à € 70 per uur. Dan zit je al dicht op die € 300, alleen al met arbeidsloon.

aangepast door Cyrus
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ieder zijn idee natuurlijk, maar mij lijkt het toch een beetje zo dat er een verband is tussen de stijging in kostprijs en de verlenging van de onderhoudsintervallen (terwijl er eigenlijk niet veel meer werk verricht wordt). Ik denk niet dat er echt een daling is in de kostprijs/kilometer ten opzichte van vroeger, terwijl er wel langere onderhoudsintervallen zijn.

Maar duurder lijkt het ook niet te worden, en je krijgt er een mooie nota bij met alle gecontroleerde punten en nog eens Skoda pechverhelping. In dat opzicht is de service er wel op vooruitgegaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je zelf ervaring hebt met onderhoud van je auto, dan blijkt de garages voor onderhoudswerk met een "vork" schrijven. Zo'n onderhoudsbeurt kost echt geen 3 à 4 uur Cyrus. Misschien voor een leerling die alles dubbel moet bekijken, maar voor een vakman niet.

Daar komt bij dat de gebruikte onderdelen en materialen vele malen over de kop gaan. De dure garagepanden moeten ergens van worden betaald... Ik vind een 4 bougies voor ruim €116,- een belachelijke prijs. De beste bougie b.v. van Bosch koop je via internet al voor rond de €7,- per stuk. Dat maal 4 is €28,- Nou dan mag de garage er van mij 15 voor rekenen, dan kom ik echt niet hoger uit dan €60,-

Een interieurfilter koop je voor rond de 10 à 15 euro, maar nee de garage rekent €35,- . Kortom we worden gesneden bij het leven op het moment dat je je wagen de garage inrolt.

Ik heb liever dat het luchtfilter van mijn motor wordt vernieuwd dan m'n interieurfilter. Bij 30k m'n olie en het oliefilter vervangen, dat is belangrijk. Dat geldt ook voor remvloeistof. Klinklare onzin om dat elke twee jaar te vervangen. Heb ik bij geen enkele auto ooit gedaan en altijd goed geremd....ook in de bergen waar de remmen toch een aardige temperatuur bereikt. Het is een nagenoeg gesloten systeem, dat vele malen beter is dan de systemen van de jaren '70 etc. Wel de leidingen bij iedere beurt checken en de remcilinders. Dat vind ik belangrijk.

Zolang je remmen hard blijven, vooral bij veel remmen, dan is er niets aan de hand.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Prijzen van onderdelen gaan overal 10 keer over de kop hoor.

Als ik in mijn branche kijk en bv bij mijn vorige firma de korting zag op kabels ( elektra) en we daar een normale korting al genoten van 70%

En bij project korting er nog eens wat vanaf kon.

En dat is in de ijzerwinkels net zo, als ik hoor dat een doos spaanplaatschroeven minimaal een 4 keer over de kop gaat

En afzet lint ( rood wit ) een 5 keer over de kop gaat

Ach dan is het eigenlijk niet meer dan normaal dat dit ook gebeurd in de autobranche.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Neen hoor, hij gaat gewoon in het systeem om te bestellen. Als onafhankelijke garage zou de leverancier misschien ook niet opgeven wat hij moet rekenen aan zijn klanten. Prijzen zijn echt altijd vrij laag ook (al zijn de groothandelsprijzen natuurlijk ook niet echt laag)

Bovendien heeft hij zelfs liever dat ik zelf een onderdeel meebreng (hij belt mij zelfs om te vragen of ik de onderdelen soms niet liggen heb), dat doet de dealer natuurlijk niet, wat ergens wel normaal is natuurlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het lijkt erop, dat het verbrandingsluchtfilter (motorfilter) dus niet vervangen is.

Volgens het onderhoudsboekje zou dit wel moeten plaatsvinden, bij ca. 60 k

De vraag is, waarom dan niet gedaan?

Mijn redenatie.

Bij een sterk vervuild verbrandingsluchtfilter, zal het maximale motorvermogen afnemen.

De druksensor na de turbocompressor registreert een lagere laaddruk en dat resulteeert dan weer in een verminderde brandstofinspuiting.

Bij deellast merk je daar niet zoveel van, maar wel bij snel optrekken en maximale snelheid.

Eigenlijk ook een soort hoefijzerplaatje, maar dan "vanzelf" als je maar lang genoeg wacht.

De "oprekkende" nokkenketting wordt bij een vervuild filter dus ontzien en rekt daarmee zijn levensduur.

Je hebt recht op een filtervervanging Witte Yeti, ik zou hem gewoon gaan opeisen.

aangepast door hobbel de bobbel
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe