Sign in to follow this  
Witte Yeti

Yeti- VOI service (60.000km/48 mnd)

Recommended Posts

Prijzen van onderdelen gaan overal 10 keer over de kop hoor.

Als ik in mijn branche kijk en bv bij mijn vorige firma de korting zag op kabels ( elektra) en we daar een normale korting al genoten van 70%

En bij project korting er nog eens wat vanaf kon.

En dat is in de ijzerwinkels net zo, als ik hoor dat een doos spaanplaatschroeven minimaal een 4 keer over de kop gaat

En afzet lint ( rood wit ) een 5 keer over de kop gaat

Ach dan is het eigenlijk niet meer dan normaal dat dit ook gebeurd in de autobranche.

De prijzen die ik betaal voor auto-onderdelen zijn consumentenprijzen. Dat die ook nog eens 4x over de kop gaan bij een garage of dealer, kan ik niet als normaal beschouwen. Jouw vak was ooit ook mijn vak en als ik vroeger een groepenkast, pvc buizen, draad etc. kocht bij de TU via het bedrijf waar ik werkte, dan genoot ik een korting. Kocht ik het materiaal als consument dan betaalde ik daar behoorlijk wat meer voor. Natuurlijk was die korting een extra verdienste voor mij. Maar zo werkt het niet bij garages. Zij laten de consumentenprijs nog enkele malen over de kop gaan. Ik denk dat je inkoopprijzen en consumentenprijzen door elkaar haalt ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

De onderhoudsbeurt van de Yeti bij 30 k, had ik al wat vervroegd, omdat hij de bergen in moest.

Vanwege dat luchtfilter dus, leek mij als moerasbewoner wel verstandig, om de luchtwegen van de Yeti in optimale conditie te(laten) brengen.

Niet dus, pas bij 60 k zou het filter verwisseld worden.

Dit dan weer wel, overeenkomstig de geparafeerde onderhoudsbijlage in het onderhoudsboekje.

Maar als er dan bij 60 k nog steeds geen schoon filter in komt, begin ik mij, met The bone collector, toch wel enige zorgen te maken.

Een auto is een stofzuiger en dient als zodanig behandeld te worden !

Edited by hobbel de bobbel

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb nog geen stofzuigerzak in mijn Yeti gezien hoor Hobbel

Wel aanzuigfiltertje bij de vacuumcleaner.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Geardus heeft het goed geraden !

Maar hoe komt het nu dat Witte Yeti geen nieuw luchtfilter heeft gekregen.

Mijn idee is, dat de onderhoudsinterval (mede) wordt bepaald door je rijstijl, of in het geval van Witte Yeti, wellicht zijn caravan.

Door de hogere belasting wordt het interval vervroegd, door de BC.

De monteur ziet nog net geen 60 k op het display en ziet de toch wel gewenste filtervervanging op de een of ander manier gewoon over het hoofd ?

Ik kan het me bijna niet voorstellen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maar hoe komt het nu dat Witte Yeti geen nieuw luchtfilter heeft gekregen.

Mijn idee is, dat de onderhoudsinterval (mede) wordt bepaald door je rijstijl, of in het geval van Witte Yeti, wellicht zijn caravan.

Door de hogere belasting wordt het interval vervroegd, door de BC.

Als gevolg van veel korte ritten of zware belasting (caravan, aanhanganwagen) kan het zijn dat de olie vroeger moet worden vervangen. Door vaak op stoffige wegen te rijden, kan het zijn dat het luchtfilter eerder moet vervangen worden. Zo staat het in mijn werkplaatshandboek. Maar in feite heeft een caravan trekken weinig invloed op het luchtfilter.

Anyway, bij een Felicia (ook benzine) is het luchtfilter om de 30k aan de beurt. Volgens mij is er op dat gebied eigenlijk weinig veranderd de laatste jaren. Een luchtfilter wordt nog vol vuil gezogen. 60 k lijkt me dan ook genoeg. Niet dat het meteen een probleem zou vormen, maar nog eens 30 k....

Edited by The bone collector

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgens mij is er op dat gebied eigenlijk weinig veranderd de laatste jaren. Een luchtfilter wordt nog vol vuil gezogen. 60 k lijkt me dan ook genoeg. Niet dat het meteen een probleem zou vormen, maar nog eens 30 k....

Hangt er natuurlijk heel erg van af waar die auto de meeste kilometers doorbrengt... Is dat midden in een stedelijk vervuild gebied? In de Sahara? Of in de schone berglucht? Kortom de fijnstofconcentratie in jouw omgeving speelt een grote rol...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fijnstof (roetdeeltjes van je voorganger!) zullen niet volledig door het filter worden tegengehouden, maar vervuilen het filter wel degelijk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het gaat in het geval van het motorfilter niet zozeer om de soort stof, maar om de weerstand, die al het stof bij elkaar opgeteld oplevert.

En de motor vindt fijnstof (aerosolen) wel aangenaam, het wordt verbrand en levert daardoor weer een minimimale toename van het vermogen, maar dit is muggenzifterij.

De toegenomen weerstand van het motorluchtfilter, laat het luchtdebiet afnemen en daardoor ook de daarbij behorende hoeveelheid brandstof.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het lijkt erop, dat het verbrandingsluchtfilter (motorfilter) dus niet vervangen is.

Volgens het onderhoudsboekje zou dit wel moeten plaatsvinden, bij ca. 60 k

Beste @Hobbel, om nog even terug te komen op je vraag waarom er geen verbrandingsluchtfilter (motorfilter) is vervangen, heb ik het onderhoudsboekje eens nageplozen.

Daar lees ik het volgende:

Grote Onderhoud Service

- Motorolie verversen, oliefilter vervangen

Elke 60.00 km of na 2 jaar (al naargelang wat het eerst in aanmerking komt)

- Interrieurluchtfilter of stof- en geurfilter vervangen.

Elke 90.000 km extra

- Luchtfilterelement vervangen en luchtfilterhuis reinigen - betreft auto's waarvan de kilometrage onder de 90.000 km blijft binnen 6 jaar.

Het is mij niet duidelijk wel filter jij bedoeld?

Edited by Witte Yeti
typo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als het 90.000 km is, dan is er geen enkel probleem. Dan is de checklist voor de beurt ook correct. Het is veel, maar ze zullen bij de Skoda wel weten hoeveel kilometer een luchtfilter mee kan.

Nee, dat weet je allen zelf, als gebruiker.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor de informatie.

Toch staat er in mijn onderhoudsboekje, dat het motorluchtfilter uiterlijk bij 60 k verwisseld moet worden en niet bij 90 k.

Of eerder, als je motor wat zwaarder belast wordt.

Met een caravan zit je al wat eerder aan je tax, vanwege meer lucht/km door je filter, dus terechte melding.

Maar dan zou ik, zelfs zonder caravan, om een nieuw filter vragen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lijkt me ook sterk dat de garage NIET het luchtfilter zou vervangen. Staat gewoon in het onderhoudsvoorschrift. En men zal het niet nalaten om vooral maar alle voorgeschreven werkzaamheden uit te voeren. 8-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het wordt me steeds duidelijker, als je in 6 (ZES) jaar tijd de 90.000 km niet haalt, wordt het filter niet vervangen.

Bij mijn ca. 60.000 km beurt ga ik er speciaal naar vragen, dat ze dit filter vervangen, omdat ik het gewoon zelf noodzakelijk vind.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nogmaals Hobbel, het staat gewoon in onderhoudsvoorschriften dat het luchtfilter bij 60.000km vervangen moet worden, ongeacht de tijdsduur.

Dus waarom je nou in de veronderstelling verkeert dat het niet zou gebeuren...(?)

BTW: het hangt voornamelijk af in wat voor een omgeving je auto z'n werk heeft gedaan of het eerder/later vervangen moet worden. Woon je in een drukke, vieze stad (a la Mexico Stad, of Bejing), woestijnomgeving of woon je in een schone, roetvrije omgeving. Dat maakt nogal verschil voor de verstoppingsgraad van je luchtfilter.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou, het is bijna zover, de tweede grote beurt.

Normaliter bij 60k, maar door omstandigheden ( Alpenrit) wat vervroegd door de BC.

Het motorluchtfilter zou bij deze beurt dus nog steeds niet vervangen gaan worden, pas bij de volgende beurt (90 K ! )

E.e.a. in overleg met de Skoda garage.

En dat vond ik dus te ver gaan.(letterlijk)

De garage vervangt nu dus toch binnenkort dit filter, op verzoek.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben echt benieuwd of het nou nodig was, dat je motorluchtfilter voortijdig vervangen moet worden.

Kijk eens wat de toestand is als 'ie er uit komt. Dit in vergelijking met een ander luchtfilter wat pas vervangen wordt bij de voorgeschreven km-stand.

En ja, dat 'ie vuil zal zijn, dat zal best, maar dat is 'ie al na een paar duizend kilometer in de Randstad...

De olie van je auto heeft meer te lijden van een alpenrit dan het luchtfilter.

BTW: het is wel apart dat iemand het EERDER vervangen wil hebben, dan dat de fabrikant voorschrijft. Meestal is het andersom.

Edited by Captain Hook

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb zo mijn twijfels of dit nou door een alpenrit komt. Voorafgaand aan mijn 30 000 zaten een flink aantal zeer stevige urenlang durende bergritten in Italie. Beurt hoefde echter niet vervroegd uitgevoerd te worden. Hoever zit je er trouwens vanaf? Zal bij de mijne binnenkort ook vragen naar dat filter

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Similar Content

    • By Witte Yeti
      Sinds mei 2018 rijd ik in een Skoda Karoq Ambition Business 1.5 TSI ACT. Vanaf het begin vind ik de auto minder stabiel dan mijn vorige 2 Yeti's. Deze instabiliteit heeft van de zomer met de caravan erachter geleidt tot een ongeluk met als gevolg schade aan de caravan.
      Na de vakantie is de auto bij de dealer gecontroleerd. Veren, schokbrekers en uitlijning vertonen geen afwijkingen. Contact met Pon leverde uiteindelijk het volgende op - het veergedrag/stabiliteit is een producteiegenschap - we kunnen u niet helpen.
      Aangezien ik zo niet verder wil rijden met een caravan erachter heb ik contact gelegd met @antera met de vraag of er een Eibach verenset beschikbaar is voor mijn Karoq. Deze set is speciaal voor mij samengesteld via Eibach omdat ik de eerste Karoq rijder ben die hierom heeft gevraagd.
      Sinds 8 december rijd ik nu naar alle tevredenheid rond in een Karoq met Eibach Pro set. De auto stuurt veel vaster en is een stuk stabieler.
      Hierbij foto's van voor en na de montage van de Eibach veren.
       
       
       


    • By IzoVT
      Ik ben aan het kijken voor een aparte set zomerbanden op velg.
      Mijn Yeti (per 2-2) heeft 17" Dolomite velgen met daarop allseasons.
      Ik wil nu een aparte set 17" Dolomite velgen aanschaffen.
       
      Iemand tips waar die het goedkoopst weg te kunnen halen???
       
      Groetend,
      Izo.

    • By IzoVT
      Hallo,
      binnenkort mag ik mijzelf wederom eigenaar noemen van een Skoda.
      Ooit al eerder een lease Skoda mogen rijden, een Skoda Octavia Combi, Atacama beige was het volgens mij.
      Begin Februari, 02-02-2017, gaat ik mijn witte Skoda Yeti uit 2011 ophalen in Tiel.
      Dus vanaf dan ben ik hier officieel Skoda rijdert.
      Op het moment heb ik een hele waslijst een wannahaves, dan wel must-haves danwel nice-to-haves. Die lijst ga ik de komende tijd eens rustig afvinken.
      Dat lijstje loopt van motorkapisolatiemat en nieuwe set originele velgen voor de zomerbanden naar metalen pedalen en aluminium stripjes.
      Oh en niet te vergeten een pluche Yeti voor op de achterbank.
       
      Verder hoop ik hier zo afentoe een vraag te kunnen stellen of mee te lezen met de ervaringen danwel problemen van anderen.
       
      Groetend,
      Izo.

    • By PC-fre@k
      Bij deze het meest recente document van de TUV met daarin de vrijgegeven/toegestane velg-band combinaties voor de:
      Škoda Citigo (Typ AA) Škoda Fabia (Typ 6Y) Škoda Fabia Praktik (Typ 6Y) Škoda Fabia II (Typ 5J) Škoda Fabia III (Typ 5J) Škoda Roomster (Typ 5J) Škoda Praktik (Typ 5J) Škoda Rapid (Typ NH) Škoda Octavia (Typ 1U) Škoda Octavia II (Typ 1Z) Škoda Octavia III (Typ 5E) Škoda Yeti (Typ 5L) Škoda Superb (Typ 3U) Škoda Superb II (Typ 3T) Škoda Superb III (Typ 3T) Škoda Pick Up (Typ 787, 797) Škoda Favorit (Typ 781) Škoda Forman (Typ 785, 785 Plus) Škoda Felicia (Typ 791, 795, 795 Plus) Škoda Felicia Fun (Typ 797)  
      Serienreifen_Skoda_2016_02_05.pdf
      De meest recente versie van dit document is steeds te vinden op deze pagina: http://www.skoda-auto.de/service/serviceleistungen/serienbereifung