Sign in to follow this  
Witte Yeti

Yeti- VOI service (60.000km/48 mnd)

Recommended Posts

Een harder werkende turbo veroorzaakt dus een hogere uitlaatgasdruk, waardoor het mechanisch rendement van de motor afneemt.

Tijdens de uitlaatslag van de zuigers moet immers een hogere tegedruk worden overwonnen, die de motor uiteindelijk allemaal zelf moet leveren.

Als ik nog even mag:

@Hobbel, ga je er dan niet van uit dat je verder denkt dan de ingenieurs? Als de uitlaatgasdruk verhoogt door die turbo wat harder te laten werken, dan verhoog je de turbodruk toch gewoon nog een klein beetje zodat ook dat gecompenseerd is?

Idem met een wat vervuild luchtfilter, de turbodruk verhogen kan elk vermogensverlies compenseren, of dat nu hier is of in de bergen. Het enige wat je dan overhoudt, is dat je met een proper filter de turbo een klein beetje spaart.

Op een bepaald moment zal de turbodruk natuurlijk zo ver moeten oplopen dat de ECU de auto in noodloop zal doen gaan, en dan krijg je waarschijnlijk een melding over een vervuild luchtfilter. Dat moment zal in de bergen gewoon net iets eerder komen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij een stoomloc kan je - als de exhaust niet voldoende trek op het vuur oplevert - gewoon de aanjager er bij aan zetten. Het energieverlies is dan veel eenvoudiger te begrijpen. Een tsi is - in mijn perceptie - een soort compoundmachine waarbij het tweede expansiedeel van de machine dat werkt op de lage druk een "turbine-aanjager" is. Veel te ingewikkeld natuurlijk. Ze hebben alles door elkaar gegooid bij die verbrandingsmotoren. Een luchtpomp hoort thuis bij de reminstallatie, en een turbine bij de dynamo.

Hoe dan ook, ik wens je in ieder geval fijne bergritten, en misschien is de beste manier van on-topic gaan wel "de te némen route" (Joup van 't Hek, De appels van Cézanne) te bespreken in het vakantietopic, in ieder geval kan je m.i. niet meer voorpret ophangen aan één schamel luchtfilter dan we nu hebben gedaan.

Nou leg ik het goed uit, dacht ik, maar ik bevind me hier tussen een aantal (minstens 2) technische barbaren. :)

En daar hoort BC niet bij.

Edited by hobbel de bobbel

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als ik nog even mag:

@Hobbel, ga je er dan niet van uit dat je verder denkt dan de ingenieurs? Als de uitlaatgasdruk verhoogt door die turbo wat harder te laten werken, dan verhoog je de turbodruk toch gewoon nog een klein beetje zodat ook dat gecompenseerd is?

Idem met een wat vervuild luchtfilter, de turbodruk verhogen kan elk vermogensverlies compenseren, of dat nu hier is of in de bergen. Het enige wat je dan overhoudt, is dat je met een proper filter de turbo een klein beetje spaart.

Op een bepaald moment zal de turbodruk natuurlijk zo ver moeten oplopen dat de ECU de auto in noodloop zal doen gaan, en dan krijg je waarschijnlijk een melding over een vervuild luchtfilter. Dat moment zal in de bergen gewoon net iets eerder komen.

Bij een zich sluitende wastegate ( variabele bypass) zal de uitlaatgassendruk gaan oplopen.

Ondanks een harder werkende turbo zal de overdruk op de zuigers, tijdens de uitlaatslag, toenemen.

De extra arbeid hiervoor zal toch door extra brandstofverbruik gecompenseerd moeten worden.

Hetzelfde geldt ook voor de inlaatslag, maar dan bij een vervuild motorfilter.

Bij een verminderde laaddruk, zal de motor meer arbeid moeten verrichten en daardoor ook weer extra brandstofverbruik.

Mijn idee en tevens pleidooi is dus, tenslotte, dat een schoon verbrandingsluchtfilter zorgt :

- voor een lager brandstofverbruik .

- voor een groter maximaal koppel en te behalen vermogen .

Edited by hobbel de bobbel

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou leg ik het goed uit, dacht ik, maar ik bevind me hier tussen een aantal (minstens 2) technische barbaren. :)

En daar hoort BC niet bij.

Dat is goed, maar ik merk wel op dat het oorspronkelijke punt van je betoog is afgezwakt. Eerst had je het er over dat de motor niet de volle 100% van zijn gebruikelijke vermogen zou kunnen leveren bij een lagere omgevingsdruk. Nu gaat het opeens over het vergroten van het vermogen en brandstofbesparing.

Als een getunede motor vanwege een veranderde instelling in de ECU 15 Nm meer aan koppel kan leveren, dan ook vanwege een ECU-instelling bij een lagere omgevingsdruk de motor 100% van zijn gebruikelijke vermogen leveren, omdat bij tuning is aangetoond dat bij het fysieke deel van de motor geen bottlenecks in het geding zijn, de bottleneck is immers softwarematig. Dus efficient omspringend met mijn schaarse begrip van zaken is het met een wat meer holistische benadering toch wel duidelijk dat je er naast zit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Hobbel: Of er meer inlaatdruk is voor de motor, durf ik te betwijfelen. De turbo levert die druk. Bovendien moet het effect van verhoogde uitlaatgasdruk misschien niet overdreven worden. Kijk bijvoorbeeld eens naar het verschil in brandstofverbruik tussen een atmosferische variant en een turbo motor, heel beperkt: terwijl de uitlaatgasdruk ook wel verhoogd is bij gebruik van die extra pk's. Idem met tuning, verhoogde turbodruk resulteert niet per definitie in hoger verbruik. Al zal er natuurlijk wel een effect zijn als het extra vermogen aangesproken wordt (wat bij een vervuild luchtfilter per definitie dus gebeurt).

Voor het overige, de te bewijzen punten van Hobbel verschuiven inderdaad wel een beetje. Geen probleem, vind ik. Ik vind dat beter dan eindeloos herhalen van dezelfde standpunten en na verloop van tijd terug vallen op reeds bestreden punten. We hoeven bovendien ook niet te pretenderen dat we het allemaal weten. Als je mij vraagt hoe je het slot uit de koffer van een Felicia haalt, dan zeg ik je dat in detail. Deze zaken zijn veel complexer en er zijn misschien keuzes gemaakt door de constructeur/ingenieur die je onmogelijk kan inschatten als je de software niet kan 'lezen'.

Ga maar eens langs bij de dealer en vraag: als mijn luchtfilter vuil wordt, wat gebeurt er dan:

· De ECU verhoogt, via meting van de druksensoren, de turbodruk. Hoeveel verbruik ik hierdoor dan meer en bij welke turbodruk gaat de auto in noodloop.

· Is het eerder een combinatie van de 2: verhoogt de turbodruk tot een bepaald niveau en verlies ik daarna vermogen

· Of verlies ik gewoon onmiddellijk vermogen omdat de motor minder lucht krijgt

Let vooral op zijn uitdrukking….

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ga maar eens langs bij de dealer en vraag: als mijn luchtfilter vuil wordt, wat gebeurt er dan:

[technische veronderstelling]

Let vooral op zijn uitdrukking….

Woeha. :P Ik denk dat 'ie je met een grote verbaasde blik staat aan te gapen en zich afvraagt of je iets verkeerds gesnoven hebt... :D

En vervolgens "... een nieuw luchtfilter kost 35 euro, zal ik 'm er gelijk inzetten? "

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dragracers hebben helemaal geen inlaatluchtfilter, die willen in zo kort mogelijke tijd zoveel mogelijk koppel en vermogen uit hun motoren persen.

Wat mij op bepaalde ideëen brengt, die ik maar beter hier niet kan ventileren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

brandstoffilter dan ook maar, het enige wat je kan gebeuren is dat je meet de stookhaak af en toe een kiezel uit het vuurrooster moet peuteren

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toch, Hobbel, dank voor post 66. De begrenzing van ook een turbomotor, los van alle ECU-gë***, dat staat daar gewoon erg mooi.

Hulde.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Auto staat bij dealer. Net gebeld en alles werd keurig doorgenomen. Ook werd gemeld dat aan het vervangen van de bougies een aardig prijskaartje hangt. Twee banden met 3.4 mm en enigszins cupvorming. Met DSG is niets mis. Interieurfilter wordt vervangen. Kosten, incl. bandenwissel, €450.

Weer een leuke CityGo met alles er op en aan. Lekker karretje hoor!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tja, dat bougieprijskaartje staat gewoon in de prijslijst.

Maar nog steeds is er geen duidelijkheid waarom dat zo duur moet zijn... De bougies kosten 11 euro per stuk, het vervangen duurt een kwartiertje. En bij de Yeti moet dat maar liefst 120 euro kosten (bij de F2 en Roomster 'slechts' 115 euro, voor dezelfde bougies).

Vraag eens, hoe die prijs is opgebouwd?

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik peins er niet over, don't fight the problem is mijn motto. Op zich netjes dat ze het tevoren melden, vind ik. Zal nog wel vragen hoe het nu zit met dat luchtfilter; dat werd niet genoemd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@CH , volgens mij heeft het weinig zin om daar blijven op door te gaan. Het zit hem duidelijk niet in materiaal, en ook niet in werkuren. Neem een cursus economie en bekijk het onderwerp 'prijselasticiteit van de vraag'. De enige reden waarom die bougies zou duur zijn, is omdat jij ze hebt laten vervangen aan die prijs.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je geinteresseerd bent in de prijsopbouw, kun je dat gewoon opvragen bij Pon, toch?

Ik vind trouwens zo'n beurt best meevallen, al is het natuurlijk een hoop geld. Vergeleken bij wat ik gewend was bij Toyota, steekt het bepaald niet ongunstig af. Zeker wanneer je bedenkt dat je daar om de 15 000 km moest.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is mijn eerste nieuwe auto, ook voor het eerst dat ik beurten laat uitvoeren. Het is best een boel geld, of het teveel is weet ik niet. Maar zolang ie nieuwig is en in de garantie valt, blijf ik het zonder morren gewoon doen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou alleen morren als dat de prijs flink zou doen dalen

Lekker karretje!

post-25-0-97501400-1364553606_thumb.jpg

Edited by Rosinfield

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maar als je niks vraagt, dan weet je het ook niet...

Er zijn adviesprijzen voor onderhoud. Maar zowat overal worden gewoon die adviesprijzen ook berekend. Heb nog nergens gehoord dat een Skoda garage MINDER rekent.

Dus wat is er op tegen om te vragen waarom het dan zo duur is? Misschien triggert dat het besef, van hé, het kan wat goedkoper.

Nu lijkt het wel alsof we maar het slikken en we niks durven vragen...

Op vele andere gebieden is de afgelopen jaren in de prijsopbouw toch heel wat veranderd. Ook qua transparantie verdient dit geen schoonheidsprijs. Maar ja, blijkbaar hebben jullie geld genoeg, of teveel... ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

zie mijn antwoord elders. En je mag je idd gelukkig prijzen dat je in de luxe positie verkeert een auto te kunnen rijden en laten onderhouden. Dat is lang niet voor een ieder weggelegd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dus wat is er op tegen om te vragen waarom het dan zo duur is? Misschien triggert dat het besef, van hé, het kan wat goedkoper.

Sorry hoor, maar geloof je dat nu echt zelf? Een dealer die zich niet houdt aan de afspraken, wordt gewoon op de vingers getikt. De dealers zullen zich ook niet gaan verenigen tegen PON om te eisen dat ze minder mogen verdienen.

Als ik zo nieuwsgierig mag zijn: waarom heb je die bougies eigenlijk betaald? We weten het nu allemaal, dat ze belachelijk veel kosten voor wat je krijgt. Maar om de één of andere duistere reden vertik je het om ze ergens anders te laten vervangen. Heb je dan ook zoveel geld te veel dat je liever de opmerking gaat maken bij dealer dan de moeite te nemen om ze goedkoop te laten vervangen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Officieel mogen er geen prijsafspraken gemaakt worden.

Maar er zullen idd best wel 'geheime' afspraken zijn zo van 'je houdt je aan de adviesprijzen, want anders...'. Maar de afgelopen jaren zijn er toch diverse branches geweest waar de NMA heeft ingegrepen.

De reden waarom ik het tot nu toe bij de Skoda garage heb laten doen? Niks duisters hoor. ;)

Eigenlijk vanwege de garantievoorwaarden en mobiliteitsregeling. Die er vanuit gaat dat het reguliere onderhoud door een officiele Skoda dealer dient te gebeuren en dan braaf een stempetlje zet in je onderhoudsboekje. En ik heb wel eens mobiliteitsservice moeten bellen (met m'n vorige Skoda), dan vragen ze naar je kenteken, en ze kunnen zien wanneer je auto voor het laatst bij een Skoda garage was...

Zoals met veel dingen zou de garantieregeling ook moeten gelden als je bij een universele garage je auto laat onderhouden (conform EU wetgeving). Maar er is helaas nog steeds een verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen... 8-)

Nogmaals, de reden dat ik naar zulk soort dingen vraag: als we allemaal en masse, braaf alles slikken en geen pogingen doen e.e.a. in beweging te krijgen, zal er nooit iets ten goede van de consument veranderen. Alle wijzingen en verbeteringen in het consumentenrecht van de afgelopen jaren zijn er niet gekomen omdat de leveranciers zo aardig zijn... -_-

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je doet nu net of het om een schandalige misstand gaat, waarbij wij "anderen" ons als makke schapen naar de slachtbank laten leiden. Dat is natuurlijk onzin. Jij vindt het te duur of snapt niet waarom het zo duur is. Anderen maken daar geen punt van. Ik reken op een bepaald bedrag voor een beurt en wat ik nu moet neertellen is daarmee in overeenstemming. Uiteraard weet ik ook dat bepaalde zaken goedkoper kunnen als je ze elders laat doen of zelf doet.

Maar als het je zo dwars zit, heb je dan zelf niet gevraagd waarom het zo duur is en/of hoe de prijs is opgebouwd?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Similar Content

    • By Witte Yeti
      Sinds mei 2018 rijd ik in een Skoda Karoq Ambition Business 1.5 TSI ACT. Vanaf het begin vind ik de auto minder stabiel dan mijn vorige 2 Yeti's. Deze instabiliteit heeft van de zomer met de caravan erachter geleidt tot een ongeluk met als gevolg schade aan de caravan.
      Na de vakantie is de auto bij de dealer gecontroleerd. Veren, schokbrekers en uitlijning vertonen geen afwijkingen. Contact met Pon leverde uiteindelijk het volgende op - het veergedrag/stabiliteit is een producteiegenschap - we kunnen u niet helpen.
      Aangezien ik zo niet verder wil rijden met een caravan erachter heb ik contact gelegd met @antera met de vraag of er een Eibach verenset beschikbaar is voor mijn Karoq. Deze set is speciaal voor mij samengesteld via Eibach omdat ik de eerste Karoq rijder ben die hierom heeft gevraagd.
      Sinds 8 december rijd ik nu naar alle tevredenheid rond in een Karoq met Eibach Pro set. De auto stuurt veel vaster en is een stuk stabieler.
      Hierbij foto's van voor en na de montage van de Eibach veren.
       
       
       


    • By IzoVT
      Ik ben aan het kijken voor een aparte set zomerbanden op velg.
      Mijn Yeti (per 2-2) heeft 17" Dolomite velgen met daarop allseasons.
      Ik wil nu een aparte set 17" Dolomite velgen aanschaffen.
       
      Iemand tips waar die het goedkoopst weg te kunnen halen???
       
      Groetend,
      Izo.

    • By IzoVT
      Hallo,
      binnenkort mag ik mijzelf wederom eigenaar noemen van een Skoda.
      Ooit al eerder een lease Skoda mogen rijden, een Skoda Octavia Combi, Atacama beige was het volgens mij.
      Begin Februari, 02-02-2017, gaat ik mijn witte Skoda Yeti uit 2011 ophalen in Tiel.
      Dus vanaf dan ben ik hier officieel Skoda rijdert.
      Op het moment heb ik een hele waslijst een wannahaves, dan wel must-haves danwel nice-to-haves. Die lijst ga ik de komende tijd eens rustig afvinken.
      Dat lijstje loopt van motorkapisolatiemat en nieuwe set originele velgen voor de zomerbanden naar metalen pedalen en aluminium stripjes.
      Oh en niet te vergeten een pluche Yeti voor op de achterbank.
       
      Verder hoop ik hier zo afentoe een vraag te kunnen stellen of mee te lezen met de ervaringen danwel problemen van anderen.
       
      Groetend,
      Izo.

    • By PC-fre@k
      Bij deze het meest recente document van de TUV met daarin de vrijgegeven/toegestane velg-band combinaties voor de:
      Škoda Citigo (Typ AA) Škoda Fabia (Typ 6Y) Škoda Fabia Praktik (Typ 6Y) Škoda Fabia II (Typ 5J) Škoda Fabia III (Typ 5J) Škoda Roomster (Typ 5J) Škoda Praktik (Typ 5J) Škoda Rapid (Typ NH) Škoda Octavia (Typ 1U) Škoda Octavia II (Typ 1Z) Škoda Octavia III (Typ 5E) Škoda Yeti (Typ 5L) Škoda Superb (Typ 3U) Škoda Superb II (Typ 3T) Škoda Superb III (Typ 3T) Škoda Pick Up (Typ 787, 797) Škoda Favorit (Typ 781) Škoda Forman (Typ 785, 785 Plus) Škoda Felicia (Typ 791, 795, 795 Plus) Škoda Felicia Fun (Typ 797)  
      Serienreifen_Skoda_2016_02_05.pdf
      De meest recente versie van dit document is steeds te vinden op deze pagina: http://www.skoda-auto.de/service/serviceleistungen/serienbereifung