Ga naar inhoud

Werkplaatsactie 24W6 (turbo aanpassing 1.2 tsi)


Rosinfield
 Delen

Aanbevolen berichten

zo erg zal het niet zijn en ik vraag me ernstig af of ik er wel gehoor aan ga geven

@Erik: dat (dat je zelf niet in exact diezelfde situatie verkeert) is nu juist meestal het geval als je iemand vraagt wat te doen als je in zijn schoenen stond. Dat vereist dus enig inlevingsvermogen.

aangepast door Rosinfield
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar vele motoren leveren meer dan dat in het boekje staat... dan ga je toch ook niet vrijwillig bijbetalen ofzo?

bijbetalen hoeft niet, de auto dient minimaal aan de specificaties te voldoen. Dan mag het meer zijn maar niet minder. Consumentenrecht..

Wanneer de prestaties van de auto worden teruggeschroefd dient dat wel binnen deze marges te blijven. Ook is men gewend aan een auto en als ik lees hoeveel het verbruik omhoog gaat dan is deze aanpassing zeer in het nadeel van de consument en teveel in het voordeel van de dealer. Er van uitgaande dat deze aanpassing er voor zorgt dant er minder problemen met de turbo gemeld worden dan..

PON is natuurlijk groter dan een enkeling die erover klaagt dus zal de 1.2 rijder zich moeten verenigen..

Menno kan in mijn ogen het beste met de dealer overleggen en het geval individueel bespreken. Dat ie geen grote terugval in vermogen en een verhoogd verbruik accepteert. Of naderhand die wastegate weer dichtzetten.. Of pas na de update de tuning uitvoeren.. Misschien dat JD een abonnementsvorm aan kan bieden waar je om de zoveel tijd een controle krijgt of je auto nog optimaal functioneert.. Net als de controle op de verwarmingsketel. Krijgt ie wellicht nog veel meer klanten mee omdat ze een "klein" bedrag per maand kunnen betalen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

de tuning is al uitgevoerd en die blijft op zich ook van kracht, omdat het een externe ecu betreft. Wel zal de vermogenstoename navenant geknepen zijn na de aanpassing, begreep ik.

Vraag me echt af of ik nu wel hierin mee moet gaan. Ik begreep dat het puur gaat om het voorkomen van storingssignaal met bijbehorende noodloop.

Heb dat idd vorig jaar in Italie gehad, nadat de motor het heel hard te verduren had gehad in het hooggebergte. Daarna nooit meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat als ik een 1,2 had gehad dat ik deze dan een dag of twee voor die update eruit zo schroeven

Dit om te ervaren of ik inderdaad op dat moment in vermogen weer achteruit zou gaan

Dan twee dagen erna de update zou laten doen en dan ervaren of ik standaard inderdaad giga in vermogen en rijgenot in moet boeten.

En ook weer op deze wijze lekker 2 dagen door zou rijden en ervaren of ik inderdaad me zou ergeren.

En dan de box er weer in zou bouwen om te kijken of ik terug ga naar standaard vanaf fabriek zonder tuning of dat ik het gevoel etc weer terug heb zoals altijd al was met die tuningbox ? Maw dat ik er geheel niet op achteruit zou gaan !

Als het laatste het geval zou zijn dan gaat J&D gouden tijden tegemoet en kan Noord26 met zijn tweede kortingsactie gaan beginnen bij J&D

Link naar reactie
Delen op andere sites

snap hier helemaal niets van. Als er vermogensverlies optreedt, zal dat ook voor de box gelden. Dan is het gewoon net of je een auto met minder vermogen (de hoeveelheid die je verliest na de aanpassing) hebt getuned. Maw, in relatieve zin verandert er niets, in absolute zin wel.

Zojuist volgende mail naar dealer gestuurd:

L.S.

Ik heb op vrijdag 30 maart a.s. een afspraak voor in onderwerp genoemde werkplaatsactie.

Gaarne zou ik deze afspraak cancelen en evt op een later tijdstip doen plaatsvinden. De reden hiervan vormt het feit dat mij diverse berichten bereiken van mensen die na deze update een duidelijk merkbaar vermogensverlies en hoger verbruik hebben geconstateerd. Vanuit Duitsland zijn soortgelijke ervaringen bekend. Alvorens de update te laten plaatsvinden, zou ik graag meer duidelijkheid hieromtrent hebben.

Ik verzoek u mij aan te geven in hoeverre bovengenoemde informatie u bekend is, welke de consequenties zijn van het evt niet laten plaatsvinden van de update en tenslotte in hoeverre er sprake is van een uiterste termijn waarbinnen ik de update kan laten uitvoeren.

Met vriendelijke groet,

Menno Harsveld

aangepast door Rosinfield
Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha, Menno, goed geprobeerd.

Maar ik heb al zo'n idee welk standaard antwoord er zal terugkomen.

"in het kader van uitgebreide motorgarantie en de bepalingen opgelegd door VAG/PON dient men deze update uit te voeren, anders vervalt uw garantie." of iets in die trant...

Maar ik laat me graag verbazen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

BTW: ik ben wel blij dat de laatste paar dagen er plotseling zoveel info over dit onderwerp naar boven is gekomen EN ze de update bij mijn auto afgelopen vrijdag NIET konden uitvoeren...

Ik heb nu ook de neiging dit voorlopig nog maar ff uit te stellen. Dus ik zit me te beraden op wat ik zal zeggen als de garage me opbelt om een afspraak te maken voor deze update...

ps: want ik wil geen power missen als ik van de zomer de bergen in ga!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou exact dat doen wat jij hebt gedaan: schriftelijk om reactie vragen, ondertussen zoveel mogelijk informatie en ervaringen verzamelen, eventuele toezeggingen, geruststellingen of garanties van de dealer altijd schriftelijk vast laten leggen. Ik zou de update niet uit laten voeren tot dat overtuigd zou zijn van:

- de noodzaak van de modificatie ter voorkoming van motorschade;

- of als het niet modificeren verlies van garantie met zich meebrengt.

Mocht ik door het bovenstaande min of meer gedwongen zijn om het uit te laten voeren, dan zou ik (zoasl gezegd) zoveel mogelijk zekerheden zien te krijgen. Mocht het dan later tot een geschil komen, heb je je consumentenpositie aardig versterkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eigenlijk zou je het koppel en vermogen eens moeten meten. En ook of hij de opgegeven acceleratie van 0-100 nog haalt.

Ik vind het overigens discutabel dat de garantie zou vervallen als je de update ongedaan maakt. De garantie op het product geldt toch voor dat product MET alle eigenschappen waarmee je het koopt, ook als het daarbij boven de opgegeven specs uitkomt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zou ik ook denken. Je hebt volgens mij een overeenkomst en in essentie is dat over een product "as is" op het moment van overgaan van de eigendom. "Verbeteringen" kunnen dan ook slechts aangebracht worden met wederzijds goedvinden, waarbij het onthouden van instemming van een van de partijen (voor bijvoorbeeld een door een van beiden gewenste verbetering) m.i. de oorspronkelijke overeenkomst onverkort in stand houdt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja dat is de geschereven garantie door skoda omdat die wettelijk is

maar dan is er altijd nog je consumentenrecht en dat moet je dan ook in je achterhoofd meenemen bij de afweging lijkt me zo !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe