Ga naar inhoud

Werkplaatsactie 24W6 (turbo aanpassing 1.2 tsi)


Rosinfield
 Delen

Aanbevolen berichten

Met dank aan Race Eend, mijn gut feeling bedroog me dus niet.

Goh wat begin je toch steeds meer een gevoelig mens te worden

Ken je na een jaar al haast niet meer terug ! :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik dacht dat zonder tuning de turbo minder vlot oppakte. Wat is het verschil met minder hard opspoelen? Gaat het eerste over een tijdspanne voordat de turbo begint op te spoelen, en het tweede over de versnelling waarmee hij opspoelt?

Wat heeft dit verhaal met tuning van doen? Hier lopen zo echt 2 dingen door elkaar op die manier.

Dit gaat over een fabrieksupdate.

Een tuning zorgt ervoor dat oa de gewenste turbodruk hoger staat, hierdoor zal de ecu de wastegate via zijn N75 magneetventiel langer en meer aansturen om meer druk te behalen.

Hier veranderd echter niets aan na de modificatie aan de wastegate, enige verschil kan zijn dat de voorspanning (de drukdoos van de wastegate is intern voorzien van een veer), kan verschillen, waardoor er een minimaal verschil in het opspoelen kan ontstaan. Hoe strakker de veer gezet wordt, hoe langer de wastegate dicht blijft, echter hoe piekeriger het drukverloop.

aangepast door Race Eend
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zolas beloofd, hierbij mijn ervaring, na de update (wastegate) gisteren.

Na de motor netjes te hebben laten warmdraaien, olietemp. 85° C, de windstille A15 opgezocht, de armeluis' rollenbank zogezegd,

als je niets beters hebt.

Weersomstandigheden ideaal, ISO condities, 15 ° C, 60 % RV, 1013 mbar.

Voor de update haalde ik onder dezelfde condities, plankgas 175 km/h met de DSG in 7. olietemp. 104° C

Nu was dit 168 km/h in 6. (hij wilde niet naar 7) olietemp 92 ° C

Verder had de motor veel meer de neiging in hogere toerentallen en lagere versnelling te willen draaien ( in D stand, ik rijd daar altijd in)

Mijn eerste indruk is, dat de motor inderdaad in zn vermogen is begrensd (minder max, vermogen beschikbaar) en dat dit enigszins wordt gecompenseerd door hogere toerentallen.

aangepast door hobbel de bobbel
Link naar reactie
Delen op andere sites

Inmiddels is mijn Yeti aangeschoten wild, zo ervaar ik het tenminste.

Na de laatste "update" ik noem het eerder een "downgrade" is de Yeti een tamme versie van wat hij ooit was.

De turbo, ooit zijn kroonjuwelen, zijn ingeperkt door het behoudende beleid van VAG.

De Yeti is na zijn update, sloom geworden, een schim van wat hij voor de update was.

Mag deze update weer ongedaan gemaakt worden ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Da's wel heel erg ergerlijk zeg! Ik heb zo het vermoeden dat "downgraden" er niet in zal zitten. Zou een dealer dat überhaupt wel kunnen, gesteld dat hij je vorige versie nog ergens had kunnen bewaren?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mag deze update weer ongedaan gemaakt worden ?

Zal wel mogen maar:

A. je zal er voor moeten betalen vermoedelijk omdat de update door de fabriek voorgeschreven wordt alszijnde "verbetering" en ze willen niet dat de Yeti weer terug naar de originele instellingen gaat.

B. de garantie zal op bepaalde zaken vervallen omdat je de update eruit gegooid hebt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens Race Eend zouden pk's en Nm's gelijk moeten blijven. En Kees was hier wat minder stellig over, maar dat kan aan zijn rustige rijstijl liggen.

Wat ik wel erg vreemd vind is dat hij niet naar de 7 wilde (stond toch in D?).

Straks ben ik dus nog blijer met de tuning!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inmiddels ben ik er ook zeker van. Ik baal best wel. In het stadsverkeer is m'n auto niet meer zoemend pittig. maar merk je dat de motor er nu flink tegenaan moet. Hij heeft aan kracht ingeboet omdat de turbo het niet meer zo goed doet. Je hoort de motor ook beter, je merkt nu dat ie moet zwoegen. En op m'n vaste ritjes van ca 5 km is het verbruik opgelopen van ca 6,8 naar 8,5.

Grote weg heb ik nog niet gereden.

Ik overweeg om m'n beklag te doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier dan ook nog een keer mijn ervaring na de modificatie van de turbo.

In stadsverkeer merk je een tamelijk groot verschil met vóór de aanpassing. De motor voelt minder pittig aan en is luidruchtiger. Je hoort hem nu a.h.w. zwoegen omdat de turbo minder meehelpt. Het verbruik op mijn vaste ritjes van ca 5 km is opgelopen van gemiddeld 6.8 naar 8.5.

Snelwegervaring heb ik nog niet.

Ik overweeg m'n beklag te doen. Dit is immers niet de auto die gekocht heb en graag wilde hebben.

Ben wel benieuwd wat de tuning doet na deze aanpassing. Volgens mij staat de waste gate nu altijd open, in ieder geval op een kier (een vermoeden dat ik al eerder uitte). Wat zal het effect zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als dit idd de gevolgen zijn van de 24W6 modificatie, dan zul je vast niet de enige zijn die dit bemerkt. Er zijn natuurlijk hele series v.d. 1.2TSI in omloop. Fabia's, O2's, Roomsters. En dan heb ik het alleen nog maar over Skoda. Hetzelfde geldt voor VW, Audi en Seat. Dan zouden er toch meer issues/ervaringen te vinden moeten zijn...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Neuh, het heeft niks met Yeti's te maken, het gaat gewoon om de 1.2 TSI VAG motor.

Heb ff zitten zoeken bij de oosterburen, en idd, er wordt nogal geklaagd over het knijpen van het blok, NA deze modificatie.

http://www.skodacomm...html#post757036

Iets vergelijkbaars is al eerder gebeurd bij de diverse pompverstuivers. Die leveren af-fabriek ook allemaal wat meer power dan aangegeven. En na een bepaalde modificatie (knijpen dus) zitten ze terug op de 'officiele' cijfers. Maar waarbij de eigenaren wel merkten dat hun auto traaaaager is geworden...

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier het antwoord dat ik net van Mark kreeg:

Ik heb het gezien, denk eerder dat er iets niet goed is gegaan bij de

update van de afstelling wastegate etc, anders zou dit niet zo'n groot

verschil moeten/mogen zijn.

Downgraden van software kan iig niet.

Nu maar zien of je het bij een logge dealer voor elkaar krijgt. Tunen kan

uiteraard wel, maar ook dan zouden de resultaten lager zijn dan bv bij je

eigen auto.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb via de link van Erik even wat Duitse berichten vlug gescand. Wat mij opviel:

  • Het schijnt dat daar door een dealer gezegd wordt dat de aanpassing vrijwillig is, als je het niet doet behoud je de garantie. Wordt elders tegengesproken.
  • Afhankelijk van de spullen die de garage voorhanden heeft wordt een 1 mm of 2 mm schijf geplaatst.Lijkt mij nogal wat uit te maken.
  • Er zijn er die het vermogen en koppel na de aanpassing willen laten meten. Voldoet de auto nog wel aan de specs waarop hij verkocht is? Lijkt me interessante weg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, er wordt een 2mm schijf geplaatst en als er al een schijf van 1mm aanwezig was (blijkbaar een eerdere poging tot modificatie?) moet die 1mm verwijderd worden...

BTW: wie laat er nou z'n auto VOOR een wijziging op de vermogensbank zetten en daarna nog een keer? Om te checken of je niks verliest qua vermogen?

Dit is wel het ultieme wantrouwen tegenover de zogenaamde deskundige garage... :doh2:

En als nou vantevoren blijkt dat je MEER vermogen hebt, dan dat in het boekje staat en daarna precies conform de opgave? Wat dan?

(dit is dus al eerder gebeurd bij pompverstuiver motoren)

BTW @ Menno: kijk je wel uit?! Op deze manier vergaar je technische kennis! 8-)

Jij vertrouwt toch de 'deskundigen' bij de garage? Of....

Link naar reactie
Delen op andere sites

BTW: wie laat er nou z'n auto VOOR een wijziging op de vermogensbank zetten en daarna nog een keer? Om te checken of je niks verliest qua vermogen?

Dit is wel het ultieme wantrouwen tegenover de zogenaamde deskundige garage... :doh2:

En als nou vantevoren blijkt dat je MEER vermogen hebt, dan dat in het boekje staat en daarna precies conform de opgave? Wat dan?

(dit is dus al eerder gebeurd bij pompverstuiver motoren)

Nee, maar wel mag verwacht worden dat je motor nog de prestaties levert die in het boekje staan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, maar wel mag verwacht worden dat je motor nog de prestaties levert die in het boekje staan.

Maar vele motoren leveren meer dan dat in het boekje staat... dan ga je toch ook niet vrijwillig bijbetalen ofzo?

  1. ik heb geen getunede 1.2 TSI
  2. ik sta niet in jouw schoenen
  3. ik ben zeer lastig bij de garage
  4. ik wel WEL weten wat ze precies doen
  5. ik was blij dat afgelopen vrijdag de online verbinding tbv de update er uit lag...konden ze de update niet doorvoeren... :D

Voor diegenen die het duits machtig zijn, is dit wel een interessant relaas:

Nachdem mein TSI 9/2010 am 15..2 2012 nach einem MArderschaden die Distanzscheibe auf die Turboladersteuerung gedrückt bekommen hat war er ein anderer Motor - weniger Druck- keine Freude mehr. ich bin auf einen Leistungsprüfstand (100€) und bekam interessante Infos. Die Leistung entsprach den Herstellerangaben - Max. Drehmoment jetzt bei 1.800 U/min. Es sei üblich die TSI mit mehr Leistung auszuliefern und dann irgendwann zu drosseln. Rein rechtlich ist da nichts zu machen - Tuning sei bei diesem Moror nicht zu empfehlen -ist schon ausgereitzt. Garantieverlängerung abschließen wurde mir geraten. Von einem Mororenkonstrukteur bekam ich Infos zur Distanzscheibe - natürlich nimmt so ein Teil den Druck raus - was die veränderte Motorcharakteristik erklärt. Jetzt weiß ich wenigstens was da abging. Ich ahbe die letzten 800 km einen Verbrauch von gerade mal 4 Litern gehabt - habe auf s beschleunigen verzichtet, weil das keinen Spass mehr macht. Damit könnte Skoda jetzt Werbung machen. Ich war auch noch bei einem anderen Händler und der hatte wenigstens ein offenes Ohr. Ich habe einen Beswchwerdebrief an Skoda geschrieben und hoffe damit wenigstens meine Ruhe wiederzubekommen. Fühle mich aber dennoch ziemlich verarscht. Ach ja, der zweite Skoda meiner Frau Erstzulassung 10/2011 soll die Kur auch bekommen. Der Händler hat auf meinen Ärger hin eine Anfrage an Skoda gestellt. Bin gespannt, was da noch kommt. Doch wahrscheinlich hat man wenige Chancen, wenn man nicht auf die Garantie und Garantieverlängerung verzichten will (dort steht das schwarz auf weiß, dass alle Aktionen von Skoda durchgeführt werden müssen) So das wars einmal. Vielleicht meidet ihr ja einen Werkstattaufenthalt solange es geht oder kauft gleich ein anderes Auto mit einem ausgereifteren Motor und besseren Materialien. Ach ja - ich bin auf der Suche nach Erklärungen für die veränderte Motorcharkeristik auf einen Artikel der Süddeutschen (ich glaube 2/2012( gestoßen, wo der 1,2 TSI wahnsinnige Feinststaubpartikel ausstoßen soll. Vielleicht hat das auch mit der Drosselung zu tun um die gesetzlichen Abgasnormen zu erfüllen?

Als ik nog wat tijd over heb, zal ik het nog een keertje vertalen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe