Ga naar inhoud

Werkplaatsactie 24W6 (turbo aanpassing 1.2 tsi)


Rosinfield
 Delen

Aanbevolen berichten

Dat zou ik ook denken. Je hebt volgens mij een overeenkomst en in essentie is dat over een product "as is" op het moment van overgaan van de eigendom. "Verbeteringen" kunnen dan ook slechts aangebracht worden met wederzijds goedvinden, waarbij het onthouden van instemming van een van de partijen (voor bijvoorbeeld een door een van beiden gewenste verbetering) m.i. de oorspronkelijke overeenkomst onverkort in stand houdt.

Dit klopt helemaal. De oorspronkelijke overeenkomst is en blijft geldend.

Alleen zit er vaak een adder onder het gras in de vorm van een bepaling in de Algemene Voorwaarden met als strekking dat de koper de verkoper toelaat om noodzakelijke werkzaamheden of aanpassingen aan de auto uit te voeren. En als dat zo is, ben je dus in de oorspronkelijke overeenkomst al akkoord gegaan met dit soort aanpassingen.

Heeft iemand die AV bij de hand toevallig?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tsja, dan sta je natuurlijk voor de keuze of je iets doet of niet en wat het brengt. Aan de andere kant zal de VAG groep (PON is natuurlijk alleen maar een intermediair) wel goede redenen hebben om iets aan de motor te doen.

Uit de verhalen maak ik echter op dat de motor er niet echt beter van wordt. Ik heb trouwens wel het vermoeden dat de 1.2 nog wel binnen de specs valt met deze update. Dit naar aanleiding van de verhalen over die expra pk's die er in zitten (tot 117 pk op een Spaanse rollenbank staat me bij). Dan neem ik aan dat de 1.2 nu eerder op die "gegrandeerde" 105 pk uitkomt.

Een andere mogelijke reden is natuurlijk dat men deze motor weer een beetje wil temmen om marketingtechnische redenen. Wie koopt er immers een 122 pk 1.4 als je voor minder geld met inlevering van 5 pk's (op papier) hetzelfde krijgt. dat die 1.4 ook iets meer levert weet je natuurlijk niet. Ze hebben echter geen rekening gehouden met de bestaande populatie Yeti-jagers die natuurlijk wel gewend geraakt is aan de power. Dit even los van de gepimpte Henkies.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een andere mogelijke reden is natuurlijk dat men deze motor weer een beetje wil temmen om marketingtechnische redenen.

Maar in dat licht is het zinloos om reeds verkochtte auto's te "temmen". Daarnaast is het immoreel, want als dat de echte reden is, is het niets anders dan stelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

de reden is puur het voorkomen van storingsmeldingen met bijbehorende noodloop. Ik geloof dat Mark dat al eens heeft gezegd en eigenlijk staat dat ook in de brief die ik heb gehad. Ik heb ook wel gelezen dat dit bij sommigen veelvuldig voorkomt en dat wil men voorkomen denk ik. Ik heb het dus slechts 1 x gehad, terwijl de motor het in de bergen flink voor de kiezen had gehad. Achteraf bleek overigens dat opnieuw starten het probleem zou hebben opgelost.

Link naar reactie
Delen op andere sites

jaha,

de reden, de reden....

maar waarom kan dit dan niet alleen softwarematig worden opgelost? En waarom is vermogensafname en een afvlakking van de koppelcurve hierbij noodzakelijk? Ik krijg toch het idee dat er gekozen is voor een schijnoplossing. Een oplossing zou zijn een aanpassing die maakt dat de elektronica een volledig functioneren van de turbo kan handelen. Niet de turbo dan maar wat beroerder laten functioneren zodat je niets aan de elektronica hoeft aan te passen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

even herformuleren: waarom is vermogensafname en een afvlakking van de koppelcurve hierbij noodzakelijk niet te vermijden? Ik krijg toch het idee dat er gekozen is voor een schijnoplossing. Een oplossing zou zijn een aanpassing die maakt dat de elektronica een volledig functioneren van de turbo kan handelen. Niet de turbo dan maar wat beroerder laten functioneren zodat je niets aan de elektronica hoeft aan te passen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geloof niet dat de enige reden voor de aanpassing het voorkomen van een storingslampje en noodloop zou zijn. Dat lampje en de noodloop zijn er om de grenzen te bewaken. Het voortdurend opzoeken van die grenzen wordt als een risico op schade aan de motor gezien. Reden om het vermogen en koppel naar beneden bij te stellen Blijkbaar kiest men om bepaalde redenen voor fysieke aanpassing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

maar daarmee in tegenspraak is dan wel weer het feit dat het niet om een echte terugroepactie gaat. Zo staat er in de brief die ik kreeg geen enkele tijdslimiet of spoed-aanduiding, wordt tegen anderen gezegd dat het geen haast heeft en ook meegenomen kan worden wanneer men voor iets anders langs komt. Dat duidt allemaal niet op hoge urgentie of een riskante situatie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

neuneuneu, er zijn genoeg chantagerucs om je wagen "dealeronderhouden" door z'n jonge leven te laten gaan, dus voortijdig gecastreerd wordt hij toch wel. Grrr. Ik ben eigenlijk gewoon boos. Ze moeten met hun vuile poten van m'n pk-tjes en newtonmetertjes-in-de-lage-toeren afblijven! Daar heb ik eerlijk voor betaald, en dat is van mij, en als dat niet goed was hadden ze dat eerder moeten bedenken! Zooooo kinderachtig om niet gewoon verantwoordelijkheid nemen voor het product zoals het verkocht is, en in plaats daar van stiekem onze auto's te gaan ontwaarden. Alsof de cijfers van VAG al niet mooi genoeg waren.

Het zijn van die irritante vieze sneaky acties, waarbij

- niet wordt gemeld waar het voor is

- kennelijk soms achteraf wordt gemeld dat het is gedaan

- en ze ook nog het lef hebben om jou te laten tekenen dat het is gedaan.

Het deugt gewoon niet. Zo even een wandelingetje maken om te voorkomen dat ik in de gekleurde-hoofdletterstemming kom.....

(met dank voor het verduren van mijn gemopper)

  • Downvote 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

kijk, mooi zo! Frisse lucht is altijd een goed medicijn!

Maar, afgezien daarvan, kan ik me de boosheid goed voorstellen. Los van of het theoretisch of juridisch te verdedigen is, is het gevoelsmatig gewoon niet eerlijk en voel je je (denk ik) gewoon bekocht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, die info heb ik niet. Maar ik lees dat er op dat Duitse forum Fabia's tussen zitten. Het zou natuurlijk kunnen dat er bij mij al een andere preventieve ingreep fabrieks-af is gedaan, en dat alleen de achteraf ingreep zo lomp is als eerder uiteen gezet. Maar zo niet, dan lijkt het mij erg waarschijnlijk dat gewoon elke 1.2 tsi aan de beurt is, dus ook de mijne.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe