Ga naar inhoud

Werkplaatsactie 24W6 (turbo aanpassing 1.2 tsi)


Rosinfield
 Delen

Aanbevolen berichten

Dit klopt helemaal. De oorspronkelijke overeenkomst is en blijft geldend.

Alleen zit er vaak een adder onder het gras in de vorm van een bepaling in de Algemene Voorwaarden met als strekking dat de koper de verkoper toelaat om noodzakelijke werkzaamheden of aanpassingen aan de auto uit te voeren. En als dat zo is, ben je dus in de oorspronkelijke overeenkomst al akkoord gegaan met dit soort aanpassingen.

Heeft iemand die AV bij de hand toevallig?

Ik heb nergens in het proces kennis genomen of kunnen nemen van voorwaarden van een fabrikant. Heb uitsluitend de AV van de dealer, afgedrukt op de achterzijde van offerte en factuur, gehad en die voorzien op generlei wijze hierin. Daar komt nog eens bovenop dat deze mij niet expliciet en nadrukkelijk ter kennis zijn gebracht (ik ben er dus niet persoonlijk op gewezen dat die op de achterzijde afgedrukt zijn), maar er kennelijk (en ten onrechte) van uit gegaan is dat het afdrukken in kleine, lichtgrijze tekst voldoende inspanning zijdens de verkoper zou zijn.

Maar goed, mocht het nodig zijn dan is uiteindelijk een beroep op de (on)redelijkheid en (on)billijkheid van voorwaarden nog een optie.

Ben eigenlijk wel benieuwd of er wel iemand is die die voorwaarden ooit gehad heeft. Je doet uiteindelijk helemaal geen zaken met een fabrikant of importeur maar met een dealer en aan welke voorwaarden die weer onderhevig is, is niet de zorg van de klant.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik kwam er op door de nieuwe Umberto Eco, staat vol met foute zielknijperigheden :). (wellicht beter daarover verder te ouwehoeren in boekentopic )

@IBV: ik heb ook gekeken op de achterkant van mijn factuur, en daar staan gewoon BOVAG voorwaarden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nergens in het proces kennis genomen of kunnen nemen van voorwaarden van een fabrikant. Heb uitsluitend de AV van de dealer, afgedrukt op de achterzijde van offerte en factuur, gehad en die voorzien op generlei wijze hierin. Daar komt nog eens bovenop dat deze mij niet expliciet en nadrukkelijk ter kennis zijn gebracht (ik ben er dus niet persoonlijk op gewezen dat die op de achterzijde afgedrukt zijn), maar er kennelijk (en ten onrechte) van uit gegaan is dat het afdrukken in kleine, lichtgrijze tekst voldoende inspanning zijdens de verkoper zou zijn.

Maar goed, mocht het nodig zijn dan is uiteindelijk een beroep op de (on)redelijkheid en (on)billijkheid van voorwaarden nog een optie.

Ben eigenlijk wel benieuwd of er wel iemand is die die voorwaarden ooit gehad heeft. Je doet uiteindelijk helemaal geen zaken met een fabrikant of importeur maar met een dealer en aan welke voorwaarden die weer onderhevig is, is niet de zorg van de klant.

Op de overeenkomst die jij met de dealer sluit, zijn algemene voorwaarden van toepassing. Ik heb toch niets gezegd over de fabrikant? Maar mocht de verkoper in de AV een voorwaarde opnemen waarin een toestemming van de zijde van de koper opgenomen is in het geval de fabrikant een terugroepactie uitschrijft, dan is die gewoon dankzij die AV onderdeel geworden van de overeenkomst tussen jou en de verkoper. Gelukkig lijkt het na een snelle blik op de Bovag-AV niet zo te zijn dat een dergelijke bepaling er ook daadwerkelijk instaat. Wellicht dat in de aanvullende garantiebepalingen nog het een en ander is opgenomen.

Die AV zullen waarschijnlijk overigens wel van toepassing geacht worden. Ze staan op de achterkant, met een vermelding op de voorkant, terwijl het zeker bij een nieuwe auto voor iedere consument duidelijk is dat er AV van toepassing zijn. Zó makkelijk worden AV's tegenwoordig ook weer niet niet van toepassing verklaard door de rechter.

Maar goed, de wettelijke garantie kan natuurlijk nooit beperkt worden, hooguit de fabrieksgarantie (voor zover die verder gaat dan de wettelijke garantie). Discussiepunt in deze casussen zal zijn of je als verkoper redelijkerwijsvan een consument mag verwachten dat hij modificaties door laat voeren die wellicht de kans op toekomstige schade verminderen, maar tegelijk een mogelijk negatief gevolg voor de prestaties hebben. Je kunt allerlei argumenten verzinnen waarom dat niet zo zou zijn, maar ook waarom dat wel zo zou zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja, moeten nog even wakker geschud worden. Ik volg het nu wel systematisch bij de Duitsers. Wel een zootje daar zeg. Het staat in een Fabia II topic en er komen steeds lui die de voorgaande discussie blijkbaar niet hebben gevolgd en dan het probleem komen melden alsof het iets nieuws is.

Wel veel dezelfde klachten, minder kracht van de turbo, hoger verbruik en minder rijplezier. Ik ga nu de dealer bellen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vreemd, maar ik lees op bij de buren van .nl helemaal niets over de modificatie van de wastegate en evt. problemen daar mee. Terwijl daar toch veel en veel meer 1.2 TSI bezitters wonen.

Kees, misschien kan jij als ervaringsdeskundige daar een topic over openen?

aangepast door Witte Yeti
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het betreft idd 24W16. Afspraak afgezegd met als reden dat mij op dit moment nog teveel onduidelijk is over mogelijke negatieve consequenties en te kennen gegeven dat ik daarom even wil wachten tot ik meer duidelijkheid heb. In dit kader gevraagd of men de vragen in mijn mail wil beantwoorden, dat werd toegezegd.

welnee, is gewoon een kwestie van tijd tot er daar ook iemand over begint. Daar kun je op wachten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank Pim.

Vraag: is er misschien ook een schema van uitsluitend de onderdelen 2 t/m 9? Er wordt hier en daar verwezen naar bildtafel 1 en op het schema zie je een accolade met aanduiding 2-9 en een 1.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kees, ik kan hier verder niets over vinden.

Wat er nog wel bij vermeld staat is een "Systeem-notitie", dat is extra info bij pos nr. 1

bitte vor der reparatur tpi beachten.

(der verbau des turboladers l,lx,m,mx,k,

kx ist nur in verbindung mit software

(neu)moeglich.bei diesen turboladern

darf keine distanzscheibe verbaut werden

tpi(vw)2027485/ tpi(seat)2027696/

tpi(audi)2027809/

Deze info en de PDF-files heb ik uit ETKA, maar misschien kan Ronald eens kijken in ELSAWIN?

aangepast door Witte Yeti
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe