Ga naar inhoud

Werkplaatsactie 24W6 (turbo aanpassing 1.2 tsi)


Rosinfield
 Delen

Aanbevolen berichten

Trouwens, mijn dealer adviseert iedereen om te klagen. Hoe meer klachten hoe eerder PON bereid is om hier serieus naar te kijiken.

Inderdaad, de incidenten moeten conform ITIL worden samengevat tot een proble(e)m bij PON. Dat Hobbels klacht ook de eerste is geeft te denken...Misschien resetten ze de teller bij iedere klacht ;) , dat gaat dan wel erg hard met het doortellen ;) ;) .

Ik blijf er trouwens bij dat het meetbaar maken van het "probleem" is wel net zo handig om het handen en voetjes te geven. Over welk vermogens/ koppelverlies hebben we het eigenlijk en in welk bereik (toerental) vindt het plaats als er al sprake is van een verlies of is het meer een kwestie van responsetijd?

Dat daarbij het DSG verhaal er doorheen loopt is dan in mijn ogen de tweetrapsraket. Voor mij is namelijk op dit moment niet duidelijk (genoeg) welke triggers de DSG meet en gebruikt voor het schakelen en of die triggers te maken hebben met de update. Op de Duitse fora zie ik ook geen sluitende verklaring hiervoor..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee Ronald, die software update is nodig omdat door de fysieke modificatie van de turbo een ander koppel en vermogen is ontstaan. Dat moet gecompenseerd worden en mij lijkt het niet waarschijnlijk dat er een parameter "stangetje turbo" is dat aangepast wordt. Ik denk dat er andere zaken aangepast worden.

Ik vind dit wel een interessante (en lastige) discussie. Ik ben een technische leek, dus ik redeneer vanuit mijn gevoel. Ik zou denken dat in de software juist alle mogelijk parameters opgeslagen zijn, en dus ook gewijzigd kunnen worden. 't Is immers de som van alle variabelen die het eindresultaat bepaalt.

Kees, wat is jouw onderliggende motivatie voor jouw inschatting dat een dergelijke parameter niet bestaat?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gezien alle verhalen over dit onderwerp, werd ik toch wat onrustig en heb ik vanmorgen met mijn dealer gebeld. De technische man daar beaamde dat er inderdaad een terugroep actie is voor een hard- en software aanpassing van de turbo. Het plaatsen van een vulring en het softwarematig compenseren van deze aanpassing. De aanpassing wordt bij werkplaatsbezoek (beurt o.i.d.) uitgevoerd, maar is niet direct noodzakelijk. Indien de motor in "noodloop" programma gaat, motormanagement lampje brand dan en er is sprake van vermogensverlies, dan wordt aangeraden direct naar de werkplaats te komen. De aanpassing wordt dan direct uitgevoerd. Bij mijn dealer waren er nog geen verhalen (klachten) bekend over veranderd koppel, verhoogd toerental, etc. Deze aanpassing is op onze Yeti nog niet uitgevoerd, maar er werd mij verzekerd dat ik er niet ongerust over hoeft te zijn.

aangepast door Rosinfield
Link naar reactie
Delen op andere sites

je bent waarschijnlijk "geen" vergeten (verhalen/klachten bekend). Duidelijk is in elk geval dat dealers dit op verschillende manieren aanpakken. Ik kreeg bv een brief. Het lijkt me in elk geval zaak je er terdege van te vergewissen dat de software update wordt gedaan en goed gaat. Vooralsnog ga ik er van uit dat daar de bottleneck zit. Anders zie ik niet in hoe een simpele mechanische aanpassing in sommige gevallen tot klachten leidt en in andere niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kees, wat is jouw onderliggende motivatie voor jouw inschatting dat een dergelijke parameter niet bestaat?

Mijn gevoel zegt het volgende:

Dat de lengte, het volume, de vorm etc van een willekeurig onderdeel onder de motorkap niet zo interessant is voor het programma dat zaken als kleptiming, inspuiting en turbodruk regelt. Daar is geen beginnen aan. Wat wel waarschijnlijk voortdurend wordt doorgerekend is hoe onder verschillende omstandigheden deze zaken aangestuurd moeten worden om te voldoen aan basiswaarden zoals het bereiken van het opgegeven koppel en vermogen bij verschillende toeren.

Nu de omstandigheden verschillen na plaatsing van een afstandsring moet er worden gegoocheld met een aantal variabelen om dezelfde uitkomst te krijgen als voorheen. Bijvoorbeeld door de turbo eerder/meer of later/minder op te laten spoelen, of door iets aan de inspuiting te doen, of zelfs kleptiming of wellicht nog op andere manieren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wordt die klep niet bewogen met een soort servo, die in "situatie x" (= combineren van boel parameters) moet bewegen van countje zusveel tot countje zoveel? En dat bij een 2mm grotere afstand dat moet worden countjezusveel+"2mm aan countjes" tot countjezoveel+ "2mm aan countjes" moet zijn?

Laat ik het zo zeggen: dit is hoe ver mijn voorstellingsvermogen reikt, dus stel ik me maar zo voor dat het in de basis zo werkt, al is de realiteit waarschijnlijk wel zo veel ingewikkelder dat je daar niet meer van kunt spreken.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar de handschakelaars ontspringen de dans niet, bij het volgende zich aandienende motorische probleem.

Wordt die klep niet bewogen met een soort servo, die in "situatie x" (= combineren van boel parameters) moet bewegen van countje zusveel tot countje zoveel? En dat bij een 2mm grotere afstand dat moet worden countjezusveel+"2mm aan countjes" tot countjezoveel+ "2mm aan countjes" moet zijn?

Laat ik het zo zeggen: dit is hoe ver mijn voorstellingsvermogen reikt, dus stel ik me maar zo voor dat het in de basis zo werkt, al is de realiteit waarschijnlijk wel zo veel ingewikkelder dat je daar niet meer van kunt spreken.

Je voorstellingsvermogen reikt te ver, de (technische) realiteit blijkt meestal achteraf juist heel eenvoudig.

aangepast door hobbel de bobbel
  • Downvote 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

maar die handschakelaars hebben geen DSG probleem erbij

En de 7e versnelling ervaren we nu al niet, wij kunnen maar tot 6 tellen en dan hebben we nog een R

Link naar reactie
Delen op andere sites

ist bereits geschehen ! Die (SAD = iets als PON) senden als Antwort nur einen Standartbrief und verweisen dich an deinen squint.png (dealer). Der wiederum schimpft auf SAD, daß die alles abwälzen und er könne nichts mehr rückgängig machen machen wacko.png ... das wars angry.png

Ik wacht ook nog steeds op antwoord, zou deze week iets horen. Aan dealer ligt het niet, zit duidelijk bij PON. Op zich geeft het wel te denken vind ik dat zo'n antwoord op een paar simpele vragen zo lang moet duren. @Erik, heb jij ook niets meer vernomen?

aangepast door Rosinfield
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe